sobota, 31 października 2020

Wzmacniacz lampowy Synthesis Roma 510 AC - zapowiedź testu


Kilka dni temu warszawski dystrybutor EIC Sp. z o.o. przesłał mi na testy włoski wzmacniacz lampowy Synthesis Roma 510 AC (zobacz TUTAJ). Dość dawno nie miałem u siebie sprzętu marki "Synthesis Art in Music" (bo tak brzmi pełna nazwa przedsiębiorstwa). Ostatnio, aż dwa lata temu, był to wzmacniacz lampowy Synthesis Soprano (zobacz TUTAJ), choć wcześniej recenzowałem jeszcze cztery inne urządzenia Synthesis. To są bardzo interesujące sprzęty - o typowo włoskim designie oraz charakterystycznym intensywnie barwnym i plastycznym dźwięku, za który są kochane na całym świecie.

Dziś wypakowałem wzmacniacz z pudła, postawiłem go na szafce audio Solid Tech. Podpiąłem doń głośniki Piega Premium 701 przewodami głośnikowymi Luna Cables Gris. Jako źródło wykorzystuję odtwarzacz strumieniowy Cyrus Stream Xa - połączony z Roma 510 AC interkonektami Luna Cables Gris.

* * * * *
* * *

Roma 510 AC to 80 Wat czystego wyjścia pentodowego na kanał zbudowanego wokół podwójnej triody 12AX7 na wejściu i lampy 12BH7 jako rozdzielnik fazy oraz pary lamp mocy KT88/6550 w konfiguracji push-pull. Zapewniającej szczegółowy, delikatny i dynamiczny dźwięk. Wszystkie lampy, z wyjątkiem KT88/6550, posiadają stabilizowane obiegi prądu stałego podgrzewacza, redukujące buczące szumy do nieomal niesłyszalnego minimum.

Transformator wyjścia stosuje żelazo i silikon wysokiej klasy, zapewniające doskonałą reprodukcję i rozpiętość częstotliwości. Dzięki nowo zaprojektowanemu transformatorowi wyjścia możliwa jest reprodukcja wysoce delikatnego i precyzyjnego dźwięku, wiernego oryginalnemu nagraniu.

Zasilacz i transformatory wyjścia utrzymywane są przez wyjątkowo sztywną strukturę, która zapewnia urządzeniu ochronę przed niepożądanymi wibracjami, co jeszcze bardziej przyczynia się do zredukowania niechcianych szumów w lampach.

Specyfikacja techniczna:
- Lampy mocy (na każdy kanał) 2 x KT88/6550
- Lampa sterująca (jeden kanał) ECC99/12BH7
- Stopień wejściowy (każdy kanał) ECC83/12AX7
- Pasmo przenoszenia 20 Hz - 20 000 Hz +- 0,5 dB
- Impedancja wejścia 50 kΩ
- Czułość wejścia 300 mV / 80 W
- Impedancja wyjściowa 6 Ω
- Konfiguracja stopnia mocy Pentoda
- Moc wyjściowa 80 W RMS AB Class
- Stosunek sygnału do szumu >90 dB, A ważony
- Wejścia 5 x Liniowe
- Wyjścia Pre-Output (kontrolowany pokrętłem głośności)
- Pobór mocy 280 W
- Pilot
- Wymiary (S x W x G) 410 x 260 x 330 mm
- Masa 25,00 kg














piątek, 30 października 2020

Fluid Audio DS8 - statywy pod monitory studyjne



Zdjęcia z facebookowej strony Fluid Audio


Do amerykańskiej firmy Fluid Audio (zobacz TUTAJ) "dotarłem" nieco okrężną drogą (zaraz to wyjaśnię i też więcej napiszę o Fluid Audio). Potrzebowałem statywy pod monitory Barefoot Footprint 02 (zobacz TUTAJ), które to planowałem postawić na biurku w domowym gabinecie. Innymi słowy, miałem zamiar urządzić sobie "kącik muzyczny" w pomieszczeniu, w którym ostatnio coraz częściej przebywam i pracuję zamiast to robić w biurze na mieście. Światowa sytuacja pandemiczna sprawiła, że coraz to więcej osób zamiast pracować w biurach, kancelariach, urzędach, etc. zmuszonych jest przenieść się ze swoją pracą do domu, do tzw. home-workingu. Warto jednak takie miejsce odpowiednio przygotować, zaaranżować i - oczywiście odizolować od pozostałych miejsc mieszkania/domu (o ile się da). Stąd też i moja aranżacja domowego biura oraz systemu muzycznego wspomagającego pracę.

A teraz parę słów o samej firmie Fluid Audio. Została założona w Kalifornii przez pana Kevina Zuccaro - inżyniera i jednocześnie muzyka. (Wcześniej pracował m.in. dla firm JBL oraz M-Audio). Jak można się dowiedzieć w materiałach informacyjnych: "Kevin rozwinął pasję do audio i nauczył się projektowania głośników od podstaw. Praca nad przetwornikami głośnikowymi, systemami hi-fi i projektami kinowymi dała mu wszechstronne podejście do projektowania głośników". Firma od dobrych kilku lat specjalizuje się w konstruowaniu monitorów studyjnych, a tych w aktualnej ofercie ma kilkanaście odmian. Wytwarza też interfejs nagrywania SRI-2 oraz przystawki gitarowe, które to są firmowymi przebojami. Urządzenia produkowane przez Fluid Audio używa wielu muzyków, producentów i inżynierów dźwięku na całym świecie - na firmowej stronie można się zapoznać z całą taką listą.

Wracając do początku niniejszego tekstu. Jak napisałem, potrzebowałem podstawki pod monitory do mojego planowanego "kącika biurowego" w mieszkaniu. Po przejrzeniu kilkunastu ofert w Internecie, wybór padł na statywy Fluid Audio DS8 (zobacz TUTAJ). Wydały mi się solidne, estetyczne, a także okazały się być mieć racjonalną cenę. Dlatego zamówiłem parkę, po kilku dniach przyjechały pocztą kurierską. Poniżej kilka moich wrażeń.

Stojaki do monitorów stacjonarnych Fluid Audio DS8 są przeznaczone dla wszystkich typów monitorów studyjnych (optymalnie 7 ”i 8”). Posiadają możliwość podniesienia monitorów na dwie wysokości: 7,9 cm lub 14,3 cm. Dzięki gumowym nóżkom stojaki stają się systemem izolacji akustycznej, który dodatkowo można regulować pod trzema kątami: płaskim, 3 i 6 stopni nachylenia. Jak podaje producent, "Półki wykonane z MDF-u - są wytrzymałe i dobrze wytłumione. Słupki statywu są wykonane z polipropylenu, minimalizując „dzwonienie” tworzywa ABS. Zarówno górna, jak i dolna część stojaków są zabezpieczone niezwykle chłonnymi gumowymi nóżkami o twardości 40. Rezultat konstrukcji podstawy pozwala monitorom „oddychać” i generować znacznie czystsze tony i mniej zniekształconą średnicę".

Montaż statywów jest bardzo prosty i bezproblemowy. Wystarczy wsunąć słupki w odpowiednie miejsca blatów, powkręcać wkręty i na końcu osadzić gumowe nóżki/podstawki według wybranej opcji (dwa różne kąty nachylenia monitorów lub płaskie ustawienie). 

Statywy są dość ażurowe, acz po ich złożeniu i skręceniu konstrukcja jest bardzo sztywna i stabilna. Nic się nie chybocze i nie kiwa. Moim zdaniem estetyka wykonania i designu stoi na wysokim poziomie, ale to oczywiście sprawa indywidualnego gustu. Podstawy te na pewno nie zajmują dużo miejsca na biurku, a przez to są wygodne. Dolną część blatu można czymś zagospodarować - np. położyć tam płyty CD, książki, etc.

Kilka słów o wpływie Fluid Audio DS8 na dźwięk. Oczywiście, monitory po ich postawieniu na standach o wysokości 15 cm znajdują się w optymalnej pozycji akustycznej względem osi uszu słuchacza, ale to zrozumiałe. Taki cel jest przecież najważniejszy w tym zabiegu. Lecz oprócz tej korzyści, pojawiają się także i inne. Monitory Barefoot Footprint 02 posadowione na stojakach DS8 zyskują także na pełniejszym paśmie przenoszenia wysokich częstotliwości, wyższym poziomie sprężystości i jędrności basu, lepszej czytelności średnicy. Pozytywne zmiany w dźwięku są spore. Mogę nawet napisać, że wydatek 300 PLN na statywy Fluid Audio DS8 to wyjątkowo rentowna i korzystna inwestycja. Jak to się potocznie mówi - "najlepiej kiedykolwiek wydane pieniądze".

Fluid Audio DS8, cena w Polsce ze parę - 300 PLN.


















czwartek, 29 października 2020

Odtwarzacz strumieniowy Cyrus Stream Xa - zapowiedź testu




Dawno na stronach Stereo i Kolorowo nie gościł sprzęt szacownej brytyjskiej firmy Cyrus. Ale dziś właśnie przyjechał do mnie odtwarzacz strumieniowy Cyrus Stream Xa (zobacz TUTAJ i TUTAJ), z czego bardzo się cieszę. Zaraz po otrzymaniu streamera wypakowałem go z kartonu, a po trzech minutach już grał. A w zasadzie strumieniował muzykę z Tidal HiFi. Bezproblemowy streaming i bardzo intuicyjna obsługa za pośrednictwem firmowej aplikacji "Cyrus Cadence". 

Jak podaje producent, Stream Xa zawiera wysokiej jakości rozszerzoną wersję silnika strumieniowego Cyrus z 24-bitowym przetwornikiem cyfrowo-analogowym. Stream Xa to odtwarzacz strumieniowy, który zapewnia dostęp do cyfrowej biblioteki muzycznej oraz usług streamingowych takich jak TIDAL czy radio internetowe. Dzięki doskonałej konwersji danych cyfrowych na sygnał analogowy oraz ich optymalizacji, zapewniona jest wysoka jakość dźwięku. Połączenie z siecią domową przez Wi-Fi czy Ethernet działa szybko i sprawnie. Dzięki wyposażeniu w pięć wejść cyfrowych oraz dwa wyjścia analogowe, możemy bez problemu podłączyć zewnętrzne źródła dźwięku.

Odtwarzacz obsługuje takie usługi muzyczne jak: Tidal oraz Qobuz, które oferują dostęp do szerokiego katalogu utworów w doskonałej jakości. Stream XA pozwala również na odsłuch radia internetowego TuneIn, które umożliwia odsłuch ponad 100 000 kanałów lokalnych i międzynarodowych.

Wewnętrzne obwody Stream Xa zostały zaprojektowane w dwóch sekcjach, co pozwala na poprawę jakości brzmienia poprzez podłączenie zewnętrznego zasilacza (PSX R2). Zasilacz ten kompletnie odizolowuje sekcję DAC-a, poprawiając tym samym timing oraz eliminując intermodulacje, które mogą mieć wpływ na wyjściowy sygnał analogowy. Sam Stream Xa charakteryzuje się doskonałym brzmieniem, natomiast uzupełnienie go o dodatkowy zasilacz zadowoli nawet najbardziej wymagających audiofilów.

Specyfikacja techniczna:
- Wyjścia: SPDIF coaxial, Stereo RCA analogue - para fixed, PSX-R (dla opcjonalnego zasilacza), MC-BUS (do komunikacja z pozostałymi komponentami Cyrus)
- Wejścia: 2 x Optical SPDIF, 3 x Coaxial S/PDIF, USB A, Ethernet
- Wspierane formaty plików: WAV, FLAC, ALAC, AAC, MP3, WMA, AIFF
- Zgodność częstotliwość próbkowania: aż do 24 bit/192 kHz
- Wymiary (Wys. x Szer. x Gł.): 73 x 215 x 360 mm
- Masa: 4,7 kg


Pudło od streamera nieco sfatygowane, bo do testów otrzymałem tzw. sample, a ten swoje już przeszedł...


Akcesoria


Uruchomienie strumieniowania zajęło mi nie więcej niż 2-3 minuty


Uroczo minimalistyczny wyświetlacz

Solidna obudowa - typowa dla Cyrus

Stosunkowo dużo różnych gniazd

Gram z "lampy" Feliks-Audio Arioso 300B SE

Cały system

Tak wygląda nakładka Cyrusa na Tidal



Trzy przykłady strumieniowanych albumów z Tidal za pośrednictwem firmowej aplikacji Cyrus Cadence

Radio internetowe odbiera ponad 100 000 stacji! - w tym Radio Nowy Świat