poniedziałek, 1 sierpnia 2022
wtorek, 26 lipca 2022
Norma Audio REVO IPA-70B, wzmacniacz zintegrowany
Wstęp
Może trudno w to uwierzyć, ale dość dawno na Stereo i Kolorowo nie opisywałem konwencjonalnego głośnikowego wzmacniacza tranzystorowego - w ostatnim półroczu w zasadzie na okrągło tutaj królowały "lampy" (raz pojawił się też wzmacniacz cyfrowy klasy D). Ale te pięć-sześć miesięcy abstynencji względem konstrukcji tranzystorowych naprawdę dobrze mi zrobiło. Tak, to prawda - bardzo lubię wzmacniacze lampowe, ale tranzystorowe także! Tym łatwiej jest mi ponowie wracać na ich łono, by jeszcze głębiej doceniać ich specyficzne brzmienie. A że właśnie trafiła się nie lada perełka, więc ów comeback jest szczególnie przyjemny! To wzmacniacz pochodzący z włoskiej Cremony, miasta słynnych lutników i muzyków - m.in. mistrza Antonio Stradivariego i maestro Claudio Monteverdiego...
Jak można dowiedzieć się z firmowej strony, początki marki Norma Audio sięgają 1987 roku, zaś jej założycielem był pan Enrico Rossi. Pierwszym urządzeniem wprowadzonym na rynek był wzmacniacz NS 123. W 1991 roku Norma Audio została kupiona przez Opal Electronics. Rozpoczęło to cykl siedmioletnich prac badawczo-rozwojowych, w wyniku których powstała zupełnie nowa gama produktów, które po raz pierwszy zostały zaprezentowane na targach Top Audio w Mediolanie w 1997 roku. Od tego czasu produkty były stale aktualizowane, acz bez zaburzania bazowej oryginalnej koncepcji Norma Audio, którą można opisać jako "nadrzędność doboru komponentów elektronicznych w procesie uzyskiwania dźwięku" (przepraszam za to moje kulawe tłumaczenie).
Koncepcja "firmowego dźwięku" Norma Audio jest syntezą takich elementów jak: neutralność, wierność, szacunek dla dynamiki i barwy oryginalnego źródła / wykonania. Innymi słowy, podejście minimalistyczne - zgodne z brzmieniową rzeczywistością, łączące absolutną przejrzystość z niezwykłą muzykalnością, przy jednoczesnym całkowitym brakiem wywoływania zmęczenia słuchu odbiorcy. Owa doktryna zakłada, że oryginalna muzyka zawiera już kompletne Piękno dźwięku, które samo siebie wnosi wiarygodne emocje do odsłuchu. Zaś konstruowane urządzenie elektroniczne winno jak najmniej w nie ingerować, modyfikować czy modelować, stąd w Norma Audio wiele uwagi przykłada się do uzyskiwania naturalnego i wiernego dźwięku, przekazywania czystej prawdy o jego barwie. Prawdy, w której piękno i moc dźwięku łączą się bez żadnych kompromisów. Jak to ładnie zapewnia firma: "W Norma Audio konflikt technologiczny między półprzewodnikami a lampami został ostatecznie przezwyciężony, pozostawiając miejsce tylko na niczym nieskażoną przyjemność słuchania".
Na prawej ściance zamontowano radiator schowany w wystającej na bok obudowie (daszku). Na lewej stronie nie ma radiatora, jest prosta ścianka, ale także ukryta w "za dużej" obudowie wychodzącej poza obrys korpusu. Radiator w czasie pracy urządzenia dość mocno się nagrzewa wyprowadzając nadmiar ciepła na zewnątrz, ale dzięki ukryciu w obudowie swoimi kanciastymi żebrami nie psuje ogólnej estetyki jednocześnie doskonale pełniąc swe konstytucyjne funkcje odpromiennika energii cieplnej z tranzystorów.
Po prawej tylnego panelu ulokowano gniazdo zasilania IEC zintegrowane z głównym włącznikiem zasilania (pomocniczy przycisk zasilania "stand-by" znajduje się na froncie) oraz komorą bezpiecznika. Dalej w lewo, mniej więcej po środku, zamontowano dwie pary terminali głośnikowych wysokiej jakości. Jest jeszcze przykręcana zaślepka maskująca miejsce dla wsunięcia opcjonalnego modułu USB DAC. Korpus urządzenie spoczywa na czterech solidnych stopach antywibracyjnych.
Dane techniczne
- Pasmo przenoszenia: 0 - 800 kHz (przy maksymalnej głośności)
- Moc wyjściowa: 70 W/8 Ω (140 W/4 Ω)
- Wejścia: 4 x RCA (z czego jedno może być zajęte przez opcjonalny phono-stage), 1 x rec-out, 1 x RCA direct-in
- Wyjście: 1 x RCA (do nagrywania)
- Sterowanie pilotem zdalnego sterowania
- Opcjonalny przedwzmacniacz gramofonowy dla wkładek MM/MC
- Wymiary: (H x W x D): 75 x 430 x 350 mm
- Masa: 15 kg
Wrażenia dźwiękowe
REVO IPA-70B oferuje bardzo ciekawą i oryginalną prezentację dźwięku. Dźwięku mocarnego oraz energetycznego, acz nieco miękkiego i ocieplonego; trzymającego silny rytm i pełną kontrolę, lecz wybitnie muzykalnego; barwnego i płynnego, aczkolwiek troszczącego się o wszelakie detale i ich optymalną ekspozycję. To brzmienie czyste, pełne i kompletne, a jedocześnie na wskroś organiczne i głęboko wysublimowane. Najwięcej uwagi i dbałości poświęcające ekspozycji średnicy, w tym super optymalnej reprodukcji ludzkich głosów. Można nawet napisać, że Norma Audio pielęgnuje i nadzoruje wokale jak matka-kurka swe pisklęta, dba o nie wyjątkowo opiekuńczo. Z czułością, tkliwie i miłośnie... Innymi słowy, dźwięk Norma Audio opatula słuchacza swą emocjonalną materią w sposób dokładny i kompletny. Wszechstronny.
Kolumny podłogowe: Living Voice Auditorium R3 (test TU) i Audio Physic Classic 35 (test TU).
piątek, 22 lipca 2022
Triangle Borea Active BR03 BT, aktywne monitory bezprzewodowe - zapowiedź testu
Najprecyzyjniej można nazywać Borea Active po prostu jako głośnikowy system aktywny typu "all-in-one". Dostarczają dźwięk w wysokiej rozdzielczości poprzez odtwarzanie bezprzewodowe Bluetooth (kodeki aptX HD i aptX Low Latency o częstotliwości próbkowania maksymalnie 48 kHz/24-bit), złącza cyfrowe Toslink i coaxial bądź tradycyjne RCA analogowe. Wyposażone są też w wejście phono dla gramofonu (!) oraz wyjście subwooferowe. Wykończenie kolumn utrzymane jest w miłym dla oczu stylu retro, który łączy różne kolory frontów z imitacją drewna oklein skrzynek. Do głośników dołączony jest pilot zdalnego sterowania, który umożliwia sterowanie głośnikami z odległości ponad 15 metrów.
wtorek, 19 lipca 2022
Audio Physic Classic 35, głośniki podłogowe
Wstęp
Na początku czerwca br. odebrałem do testów głośniki podłogowe Audio Physic Classic 35 (zobacz TUTAJ i TUTAJ). To już kolejna edycja topowych reprezentantów znanej i lubianej serii Classic (po modelach 30 i 32). Można napisać, że głośniki Classic 35 są bezpośrednimi następcami legendarnych 30, acz oparte na dodatkowym wkładzie technologicznym nowszych 32. Jednakże 35 w odróżnieniu od 32 mają skrzynki pokrywane szklanymi panelami typu "Glass Sandwitch Cabinet" o zwiększonej odporności mechanicznej oraz wysokim "zwierciadlanym" połysku. Zabójczo to wygląda - Audio Physic Classic 35 są wyjątkowo efektownymi głośnikami! Poza tym dostępne są w wielu odmianach kolorystycznych szklanych paneli - 6. podstawowych katalogowych oraz dowolnych z palety RAL na zamówienie. Alternatywnie w Audio Physic można też zamówić klasyczną okleinę drewnianą... Nieczęsto w hifi można spotkać aż tak szeroką możliwość indywidualnego doboru optymalnej wersji wzorniczej.
Co istotne, przedsiębiorstwo szczyci się tym, że do produkcji kolumn wykorzystywane są wyłącznie samodzielnie fabrycznie wykonane produkty, zaś kooperanci pochodzą z najbliższej okolicy. Na przykład płyty MDF dostarczane są z fabryki oddalonej zaledwie o 12 km drogi, zaś hartowane szkło z zakładów położonych w odległości 15 km. Ochrona środowiska naturalnego oraz wspieranie lokalnego biznesu to są bardzo istotne wartości dla zarządu oraz załogi Audio Physic. Wszystkie produkty "od A do Z" powstają / są montowane w zakładach produkcyjnych zlokalizowanych w niemieckim Brilion. Głośniki opuszczają fabrykę dopiero po starannych pomiarach, rzetelnych testach akustycznych i precyzyjnej ostatecznej kontroli jakościowej.
Audio Physic aktualnie wytwarza szeroką gammę głośników kilku klas hifi - od "okołobudżetowych" do stricte high-endowych. Flagowym modelem jest ultra-referencyjny Medeos. Potem są high-endowe z serii referencyjnej: Cardeas, Codex, Midex, Tempo, Avanti oraz Spark. Jest też seria "klasyczna", do której przynależy tytułowy model. W portfolio znajdują się też rozmaite akcesoria służące poprawie dzwięku kolumn głośnikowych jak np. specjalne podstawki, nóżki antywibracyjne VCF, przewody etc. Oficjalne firmowe motto brzmi: "Audio Physic - Nothing but Music" (pol. Audio Physic - tylko muzyka; nic oprócz muzyki). A druga, mniej oficjalna maksyma, to: "Audio Physic - głośniki, których nie słychać; które znikają w muzyce". Też ładnie...
Z kolei powierzchnia frontowych szklanych panelów jest przedzielona na mniej więcej pół. Dolne przytwierdzone są na stałe za pomocą pasków elastycznego, akrylowego kleju, zaś górne są przymocowane na magnesy - są zdejmowalne. To niejako "maskownice", które jednak nie przysłaniają powierzchni membran głośników, a ukrywają montaż koszów głośników do obudowy. Maskują śruby i metalowe elementy głośników, pozostawiając jedynie otwory na same głośniki / membrany. Takie wykonanie "maskownic" wymaga sporo dodatkowej pracy, albowiem w taflach szkła (idealnie przyciętego na rozmiar frontów), należy też precyzyjnie wyciąć okrągłe otwory na głośniki (i uważnie wyszlifować ich krawędzie), podkleić tylną powierzchnię szkła jakimś materiałem (tutaj zastosowano twarda sklejkę), umieścić stosowne magnesy etc. Koronkowa robota, więc i końcowy efekt jest fantastyczny.
Skrzynki Classic 35 to konstrukcje trójdrożne o konfiguracji głośników zbliżonej do tej jaką zastosowano w modelu wyższym Audio Physic Midex. Do wzmocnienia obudowy zastosowano piankę ceramiczną „Ceramic Foam”. Wszystkie zamontowane głośniki to produkcja własna Audio Physic oparta na kilkudziesięcioletnim doświadczeniu konstrukcyjnym i akustycznym. Głośnik średniotonowy wyposażony jest w podwójny kosz, a jego membrana wykonana jest z włókna szklanego. Głośniki niskotonowe posiadają membrany z podobnego materiału, wentylowane są wąskim tunelem znajdującym się między obudową, a ścianką przednią.
Obudowa Audio Physic Classic 35 jest wzmocniona nie tylko drewnianymi szelkami, ale także pianką ceramiczną. W przeciwieństwie do płyt MDF jest dużo stabilniejsza, ale dzięki swojej gąbczastej strukturze ma znacznie większą powierzchnię . W ten sposób można znacznie zwiększyć objętość obudowy głośnika, bez konieczności powiększania głośnika na zewnątrz. Rura bass-reflex w podłodze skrzynki jeszcze bardziej wzmacnia ten efekt, a także wzmacnia określone niskie częstotliwości.
Wszystkie zastosowane przetworniki reprezentują najnowocześniejszą technikę zastosowaną w kolumnach linii Classic. Głośnik średniotonowy wykorzystuje unikalną konstrukcję >Audio Physic Dual Basket Design<, posiada membranę wykonaną z tkanego włókna szklanego oraz >Phase Plug< zamontowany bezpośrednio na silniku magnetycznym, aby pomóc w zarządzaniu ciepłem wewnątrz przetwornika. Dbałość o szczegóły, z jaką wykonano ten przetwornik, jest szczególnie ważna, ponieważ ludzkie ucho jest bardzo wrażliwe w zakresie częstotliwości przez niego pokrywanych, ponieważ ten zakres odpowiada za czytelność ludzkiej mowy. Czystość i naturalność brzmienia tej jednostki napędowej są bezkonkurencyjne w tym przedziale cenowym.
Driver magnetyczny głośnika wysokotonowego Classic 35 jest również starannie wentylowany, dzięki czemu miękka kopułka wykonana przez niemiecką firmę specjalistyczną zawsze znajduje idealne warunki pracy, nawet przy dużym obciążeniu. Dzięki mocnemu silnikowi i niskiemu rezonansowi własnemu, głośnik wysokotonowy osiąga wzorową integralność sygnału daleko poza zakresem słyszalności. Niewielki element otaczający właściwą kopułkę zapewnia płynne przejście między średnimi i wysokimi częstotliwościami. Dzięki temu nawet poza tak zwanym sweet-spotem będziesz mógł cieszyć się relaksującymi doznaniami muzycznymi (cytat za Audio Physic).
Tweeter: 22 mm / 8/9" Soft Dome
Midrange: 150 mm / 5,9" Glass Fibre Cone
Woofer: 2 x 170 mm / 6,7" Glass Fibre Cone
Impedancja: 4 Ω
Pasmo przenoszenia: 32 - 30 000 Hz
Wymiary (S x W x G): 202 x 1 145 x 340 mm
Masa: 35 kg / sztuka
Wrażenia dźwiękowe
Kolumny podłogowe: Living Voice Auditorium R3 (test TU).