czwartek, 8 lipca 2021

Avantone CLA-10A, monitory aktywne - zapowiedź testu

 




Razem ze słuchawkami Avantone Planar Red (czytaj zapowiedź testu TUTAJ) warszawski dystrybutor Audiostacja przysłał mi na testy także i studyjne monitory aktywne Avantone CLA-10A (zobacz TUTAJ i TUTAJ). To, można napisać, nie są zwykłe monitory studyjne, a głośniki z wyjątkowo ciekawą historią. To "klony" japońskich monitorów Yamaha NS-10 produkowanych w latach 1978 - 2001...

Zarząd firmy Avantone Pro, w porozumieniu z renomowanym inżynierem dźwięku - panem  Chris Lord-Alge - postanowił wskrzesić do życia słynne monitory studyjne Yamaha NS-10. Monitory Yamahy zostały zostały zaprojektowane przez japońskiego konstruktora - pana Akirę Nakamurę, a wprowadzone na rynek w 1978 roku. Szybko stały się one standardem studyjnego monitora bliskiego pola wykorzystywanym w przemyśle muzycznym wśród inżynierów dźwięku. MS-10 były znane jako głośniki, które łatwo ujawniają słabą jakość nagrań i ich błędy realizatorskie. NS-10 posiadał specyficzną charakterystykę dźwiękową, która pozwoliła producentom nagrań założyć, że jeśli nagranie brzmi dobrze na tych monitorach, to powinno brzmieć dobrze i na większości systemów odtwarzania. Chociaż NS-10 ujawniały wszelkie niedociągnięcia w miksie nagrań (jak i w całym pozostałym łańcuchu odsłuchowym), to mogły prowadzić do zmęczenia słuchacza przy dłuższym użytkowaniu w klasycznych warunkach domowych. Ale i tak podbiły serca wielu światowych audiofilów...

Na poziomie praktycznym dla profesjonalisty muzycznego, głośniki Yamahy NS-10 miały analityczne i kliniczne brzmienie. Co ciekawe, niektórzy inżynierowie nagrań starali się stłumić jego wysokie tony, zawieszając przed głośnikiem wysokotonowym bibułkę, co stworzyło efekt znany jako „efekt bibułki” – rodzaj filtrowania grzebieniowego. Tak czy inaczej, inżynierowie nagrań zaczęli polegać na NS-10 jako swoistym punkcie odniesienia dźwięku monitorowego. Używane były standardowo jako odsłuch nagrań w studiach nagrań  - szczególnie w latach 80-tych XX wieku. W tamtych czasach większość albumów popowych i rockowych została nagrana w ich towarzystwie - m.in. Born in the USA (Bruce Springsteen), Avalon (Roxy Music) Let's Dance ( David Bowie) i Big Bam Boom (Hall and Oates).

Warto też wspomnieć, że było dostępnych wiele wersji NS-10, z których najbardziej znane to „NS-10M Studio” i „NS-10M Pro”, obie wprowadzone w 1987 roku. Technicznie identyczne z „Studio”, „Pro” jest wyposażony w maskownicę głośnika i może być używany w orientacji pionowej. Model Yamaha MS-10 został wycofany z produkcji w 2001 roku (wyparty w studiach nagrań przez głośnik Auratone 5C Sound Cube). Jednakże do tego czasu na całym świecie sprzedano ponad 200 000 par monitorów Yamaha (sic!).

Jak już napisałem, nowojorski Avantone Pro postanowił przywrócić produkcję słynnych monitorów Yamaha NS-10. Po prostu więc je "sklonował", zbudował wierne ich kopie i wdrożył do bieżącej produkcji. Oczywiście, ze względów licencyjnych nie mógł ich nazwać "Yamaha NS-10", otrzymały nazwę Avantone CLA-10 (CLA jak Chris Lord-Alge, czyli "twarz" Avantone Pro). W czerwcu 2018 roku Avantone Pro wypuściło na rynek monitory studyjne CLA-10, które stały się numerem jeden w sprzedaży pasywnych monitorów studyjnych na świecie. Ot, chichot historii.

CLA-10, identycznie jak NS-10, otrzymały dwa przetworniki: 180-milimetrowy papierowy głośnik niskotonowy i 35-milimetrowy głośnik wysokotonowy z miękką kopułką (Avantone Pro nazwał je jako AV10MHF i AV10MLF). Biała membrana głośnika niskotonowego o masie 3,7 g wykonana jest z płaskiego arkusza sprasowanej masy papierniczej. Oryginalnie Yamaha niekonwencjonalnie formowała w stożkowy kształt - nie przez formowanie lub nacisk, ale przez zwijanie, a następnie sklejanie ze sobą dwóch końców. W Avantone Pro przetwornik (membrana) jest wytłaczany. Na tle czarnego wykończenia obudowy biały stożek głośnika nisko-średniotonowego jest charakterystyczną cechą produktu.

Całkiem niedawno, bo na przełomie lat 2019/2020 Avantone Pro skonstruowało i wypuściło na rynek aktywną wersję monitorów Avantone CLA-10, to oczywiście tytułowe CLA-10A! (Oryginalnie japońska Yamaha nigdy nie produkowała aktywnej wersji monitorów Yamaha NS-10, a wyłącznie pasywną wymagającą wzmacniacza).

* * *

CLA-10A mają nowe pokrętło „VTPC” („Variable Tissue Paper Control”). VTPC pozwala na symulację wszystkiego od pionowego modelu „M” do poziomego modelu „Studio” i wszystkiego pomiędzy. Ta regulacja barwy dźwięku pozwala każdemu użytkownikowi wybrać optymalną jaskrawość głośnika wysokotonowego, dopasowaną do indywidualnych potrzeb.

Większość dwudrożnych monitorów aktywnych wykorzystuje zasilacze impulsowe i wzmacniacze pracujące w klasie D. O ile w ostatnich latach sprawdza się to dobrze, o tyle konstruktorzy z Avantone w tej kwestii są nadal tradycjonalistami. Po sukcesie monitorów CLA-10 ze wzmacniaczem CLA-200 postanowiono pozostać przy tym, czego realizatorzy na całym świecie oczekują od tej kombinacji. CLA-10 Active wykorzystuje zasilacz liniowy i zapewnia 200 W mocy wyjściowej w klasie A/B. Tak, to wymaga radiatora, więcej waży, ale za to brzmi niesamowicie.

Zastosowano monolityczny układ scalony wzmacniacza pracującego w klasie A/B o szerokim zakresie napięć i wysokiej wydajności prądowej. Praca w trybie równoległym z dwoma urządzeniami połączonymi ze sobą w celu dostarczenia większej mocy wyjściowej przy obciążeniach o niskiej impedancji pozwala na lepsze parametry termiczne przy dużej mocy. Przy niskiej mocy THD to fenomenalne 0,005%; przy obciążeniu znamionowym wynosi 0,1%, co daje doskonałą wydajność mocy w porównaniu do wzmacniaczy klasy D. Układ wykorzystuje połączenie technologii bipolarnej i MOS o nazwie BCDII 100/120, która pozwala uniknąć zjawiska przebicia wtórnego. Technologia ta zapewnia wysokie napięcie wyjściowe bez skomplikowanych obwodów i elementów zewnętrznych. Pozwala to na dostarczenie bardzo dużej mocy przy zachowaniu rozsądnych rozmiarów i uzyskaniu czystego i gładkiego brzmienia typowego dla wzmacniacza liniowego.

System działa przy napięciu +/- 40 VDC, dając solidną moc 200 W RMS przy 1 kHz i przy oporności 8 Ω. Zamiast zasilacza impulsowego z towarzyszącym mu szumem zastosowano tradycyjne zasilanie liniowe. Zasilacz ma tradycyjny, masywny transformator toroidalny zapewniający pracę wzmacniacza w klasie AB. Wiele firm używa zasilaczy impulsowych i klasy D dla tego typu systemów. Podjęto decyzję o pozostaniu przy klasycznej technologii w celu zachowania dotychczasowego brzmienia, które każdy kojarzy z tą konstrukcją. (Przy opracowaniu tekstu korzystałem z materiałów ze strony Avantone Pro oraz z Wikipedii)


Jeden wspólny karton, a w nim dwa kolejne - osobne na każdy monitor



Staranne opakowanie skrzynek

Bardzo wysoka jakość wykonania




Wypisz, wymaluj - Yamaha NS-10


Ze słuchawkami Avantone Planar Red


Tył monitorów, uwagę zwraca dodatkowe oprócz wzmocnienia sygnału pokrętło; to regulacja barwy dźwięku, która pozwala wybrać optymalną jaskrawość głośnika wysokotonowego


Na standzie Solid Tech Radius 28

Jako przewód XLR wykorzystuję polski Melodika

Na razie wykorzystuję Avantone CLA-10A jako monitory średniego pola, potem przeniosę je mniejszego pomieszczenia i ustawię na biurku

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Komentarz będzie oczekiwać na moderację