niedziela, 26 lutego 2023

Flux HiFi, akcesoria gramofonowe




Cztery zdjęcia ze strony Flux HiFi GmbH & Co. KG
 
Wizyta w warszawskim DNA • Audio


Jakiś czas temu, przebywając służbowo w Warszawie, zajechałem do dystrybutora DNA • Audio oddać wypożyczone na testy francuskie głośniki Revival Audio Atalante 5 (czytaj moją recenzję TUTAJ). Głośniki oddałem, potem porozmawialiśmy z właścicielem, wypiliśmy kawę, posłuchaliśmy muzyki i sprzętu (a jakże!). Na koniec wizyty okazało się, że DNA • Audio niedawno został także polskim dystrybutorem niemieckiej firmy Flux HiFi GmbH & Co. KG (zobacz TUTAJ i TUTAJ) specjalizującej się w wytwarzaniu różnych akcesoriów gramofonowych. Flux HiFi produkuje między innymi szczoteczki do igieł gramofonowych, szczotki do odkurzania płyt i koperty antystatyczne, ale także rozmaite przewody audio. Jest też niemieckim dystrybutorem firmy Opera Consonance.

Na odchodne właściciel DNA • Audio zapakował mi do kartonu kilka akcesoriów Flux HiFi, żebym mógł je sobie spokojnie przetestować u siebie w domu. Bardzo mnie to ucieszyło, bo właśnie jestem w trakcie testów kilku wkładek gramofonowych, gramofonu oraz dwóch przedwzmacniaczy gramofonowych. Otrzymałem na testy następujące akcesoria Flux HiFi:
- FLUX Brush, szczoteczkę do czyszczenia płyt winylowych,
- FLUX Sleeves, koperty do płyt winylowych,
- FLUX Turbo 2.0, odkurzacz do płyt winylowych oraz
FLUX Sonic, szczoteczkę soniczną do czyszczenia igły gramofonowej.


Cztery różne akcesoria Flux HiFi

* * *


Szczoteczka FLUX Brush została zbudowana z welurowych podkładek z wbudowaną w środkowej części szczoteczką karbonową, której celem jest wydobycie wszelkich zabrudzeń z głębin rowka winylowego, a także rozładowanie ewentualnych naelektryzowań. Dzięki zastosowaniu FLUX Brush płyta winylowa może zostać w pełni oczyszczona, w rezultacie czego odtwarzanie nagrań bezie wolne od szumów i trzasków. Zastosowanie karbonowej szczoteczki połączonej bezpośrednio z aluminium daje możliwość rozładowania nagromadzonych ładunków elektrycznych. W przypadku, gdyby zespolenie tych dwóch elementów nastąpiłoby bez styku, ładunki elektryczne nie miałyby możliwości być uwolnione. Dlatego też aluminium zastosowane w rękojeści FLUX Brush nie jest pokryte żadną warstwą elektrofobową, aby umożliwić swobodne rozładowanie ładunków elektrycznych. Grubość zastosowanego weluru wynosi 1,2 mm, a gramatura zastosowanych włókien karbonowych wynosi 500 g/lfm.


Szczotka FLUX składa się z welurowych podkładek z wbudowaną w środkowej części szczoteczką karbonową

Odkurzam płytę



Koperty FLUX Sleeves mają trzy zasadnicze zalety. 1) Tworzywo wykorzystane do stworzenia kopert ma wysokie właściwości antystatyczne, a zatem zapobiega osiadaniu się zabrudzeń na płytach winylowych. 2) Ich powierzchnia jest wyjątkowo gładka co umożliwia bezproblemowe i płynne wsuwanie płyt winylowych do środka. Dzięki temu nagrania nie zostaną zarysowane lub zniszczone nawet przez dekady użytkowania. 3) Koperty są produktem wyjątkowo wysokiej jakości.

Specyfikacja techniczna:
- materiał użyty do produkcji kopert to polietylen o wysokiej gęstości i grubości 25 µm (HDPE - High Density Polyethylene)
- wewnętrzne zastosowanie warstwy papieru ryżowego o masie bazowej 80 g/m2, który oprócz właściwości antystatycznych stanowi warstwę amortyzująca dla płyty winylowej
- masa własna 1 koperty to 1,2 g
- kolor standardowy - transparentny/biały


Koperty pakowane są w opakowaniach po 12. bądź 50. sztuk

Folia antystatyczna oraz papierowa koperta

Wybieram mocno zużytą kopertę z albumu Steely Dan - wymieniam ją na FLUX Sleeve

Płyta przedtem została odkurzona odkurzaczem FLEX Turbo 2.0


Obie płyty z albumu Steely Dan już odkurzone FLUX Turbo 2.0 i zapakowane w koperty FLUX; te koperty są bardzo wysokiej jakości

To samo z albumem RUSH

I Davidem Bowie



Odkurzacz FLUX Turbo 2.0 to nowatorskie urządzenie stworzone by szybko, skutecznie i bezproblemowo usunąć wszelkie zabrudzenia bezpośrednio z płyt winylowych. Potencjał czyszczący FLUX Turbo 2.0 opiera się na zastosowaniu szczoteczki karbonowej z niezwykle silną sekcją ssącą. Ciśnienie ssące wyciąga wszelkie zabrudzenia z płyt winylowych do zintegrowanego i wymiennego filtra. Mimo relatywnie niedużych rozmiarów (125 x 122 x 64 mm) odkurzacz dysponuje dużą siłą ssącą. Dzięki temu możliwe jest wydobycie wszelkich zanieczyszczeń nawet z dna rowków.

Cechy funkcjonalne:
- wydobycie wszelkich zabrudzeń z płyt winylowych, nawet z najgłębszych miejsc ścieżki,
- brak konieczności wykorzystania jakichkolwiek dodatkowych akcesoriów jak np. Płyny, szczoteczki itp.
- gotowy do natychmiastowego użycia na płycie winylowej,
- dzięki łatwej obsłudze daje możliwość szybkiego wyczyszczenia płyty, co znacząco wspiera żywotność igły gramofonowej i jakość dźwięku,
- zapewnia możliwość wymiany zużytych akcesoriów jak filtr lub płozy czyszczące,
- w 100% zaprojektowany i stworzony w Niemczech,
- jest objęty 3-letnią gwarancją producenta,
- niewielkie rozmiary i masa własna: 125 x 122 x 64 mm, 265 g.




W zestawie znajdują się zapasowe baterie i filtr

Ten odkurzacz nieźle ciągnie - ssie niczym ślinociąg stomatologiczny!


Odkurzam winyl (gramofon Pro-Ject The Classic Evo)



Soniczna szczoteczka FLUX Sonic służąca do czyszczenia igieł wkładek gramofonowych, jest stworzona w celu łagodnego, delikatnego i szybkiego usuwania wszelkich zabrudzeń z igieł gramofonowych za pomocą wysokiej częstotliwości wibracji. Zastosowanie wibracji umożliwia zupełne pozbycie się wszelkich zabrudzeń. Cała operacja jest niezwykle prosta i nie wymaga demontażu igły, ani wkładki, ani nawet headshela. Można ją wykonywać na każdym gramofonie, każdorazowo przy zmianie nagrania, natomiast zalecane jest czyszczenie igły nie rzadziej niż co 5 płyt winylowych. W zestawie znajduje się płyn czyszczący FLUX Fluid 5 ml, który może być także nabyty osobno (o pojemności 15 ml). FLUX Sonic generuje drgania o częstotliwości 210 Hz w trzech wymiarach o maksymalnej amplitudzie na poziomie 8 µm. Drgania w połączeniu z zastosowaniem płynu czyszczącego FLUX Fluid powodują, że wszelkie zabrudzenia z igły pozostają na włosiach szczoteczki.

Podstawowe dane techniczne:
- oscylacja drgań na poziomie 210 Hz,
- amplituda drgań w w płaszczyźnie poziomej do 8µm, a w pionie nie więcej niż 2,5 µm by chronić układ zawieszenia igły na ruchomej cewce lub magnesie,
- zasilanie z dwóch baterii AAA,
- zastosowanie podświetlenia za pomocą diody LED, dla łatwiejszego i precyzyjniejszego umieszczenia igły na podkładce szczoteczki,
- podstawa szczoteczki złożona z wielu antypoślizgowych gumowych nóżek dla uzyskania większej przyczepności.
 

FLUX Sonic

W zestawie znajdują się zapasowe baterie oraz płyn czyszcząco-antystatyczny

Szczoteczka wyposażona została w latarkę - niezły bajer!

Głowica szczoteczki wibruje niczym elektryczna szczoteczka do zębów, ale jej ruchy są bardziej dyskretne

Nakładam płyn czyszcząco-antystatyczny na szczoteczkę


Czyszczę igłę we wkładce Ortofon Quintet Red MC - super to działa!!!

Igła gramofonowa przed i po użyciu szczoteczki sonicznej FLUX Sonic (zdjęcie za Flux HiFi)



Rekomendacja dla akcesoriów Flux HiFi!




[Cytaty w tekście za Flux HiFi, skróty Stereo i Kolorowo].

sobota, 25 lutego 2023

Canor AI 1.10, wzmacniacz lampowy KT88 - zapowiedź testu





Opisywałem już na blogu Stereo i Kolorowo kilka wzmacniaczy słowackiej firmy Canor. Ale do tej pory były to albo wzmacniacze tranzystorowe, albo hybrydowe (tranzystorowo-lampowe) - nie testowałem czystego wzmacniacza lampowego marki Canor. Ta sytuacja właśnie się zmieniła - kilka dni temu na testy dotarł do mnie wzmacniacz lampowy Canor AI 1.10 (zobacz TUTAJ i TUTAJ) w całości konstrukcyjnie oparty o lampy elektronowe: dwie 12AT7 w układzie przedwzmacniacza (dla wzmocnienia napięcia) oraz cztery KT88 w sekcji wzmacniającej końcówek mocy. Jest jeszcze lampa 12AX7 skonfigurowana jako rozdzielacz fazy. Wygląd zewnętrzny AI 1.10 może mylić, bo prezentuje się jak klasyczny wzmacniacz, a nie lampowy, ale wewnątrz obudowy umieszczono tradycyjną konstrukcję lampową wraz z masywnymi transformatorami zasilającymi.

Wzmacniacz pracuje w czystej klasie A z funkcją autobias i ze sprzężeniem zwrotnym katody. Możliwe jest natychmiastowe przełączanie między trybem triodowym a trybem ultralinearnym. Masywna spawana konstrukcja metalowa eliminuje wibracje mechaniczne. Przed pierwszym uruchomieniem należy zainstalować cztery lampy elektronowe KT88 (dostarczane są w osobnym pudełku) - w tym celu należy odkręcić górną pokrywę i umieścić lampy we właściwych podstawkach. Samodzielne mierzenie wartości bias nie jest konieczne, albowiem wzmacniacz jest wyposażony w system audiobias.

* * *

Wzmacniacz AI 1.10 korzysta autorskiej technologii CMT ™ (CANOR ® PCB Milling Technology) CANOR ® PCB Milling Technology jest to sposób, w jaki CANOR frezuje płytki drukowane. Technologia CMT ™ powstała w wyniku wieloletnich starań, aby poprawić jakość reprodukowanego dźwięku produktów CANOR. Technologia CMT ™ pozwala nam zbliżyć się do współczynników strat dielektrycznych (stycznych strat) płytek obwodów drukowanych w kierunku współczynnika strat powietrza, ponieważ w przewodach rurowych stosuje się wysokie impedancje, a każde pogorszenie stycznej (podobnie jak w kondensatorach) szkodzi obrazowaniu ultradźwiękowemu . Dzięki tej technologii udało się dotrzeć do poziomu parametrów tak zwanych „wire to wire”, przy użyciu wysokiej jakości przewodów z izolacją teflonową.

Dzięki dodatkowemu ekranowaniu lamp i ogólnej topologii płytki drukowanej oraz technologii CMT ™ osiągnęliśmy przesłuch o 4 dB lepszy niż w poprzednich modelach. Ten fakt wraz z dokładnością sterowania tłumikiem zapewnia doskonałą scenę dźwiękową nagrania i renderuje scenę dźwiękową w sposób, w jaki została nagrana.

Sekcja sterująca, która obsługuje cały wzmacniacz (przełączanie wejścia, regulacja głośności, łagodny rozruch całego wzmacniacza) jest zasilana i oddzielana przez niezależne uzwojenie. Uzwojenie pierwotne i wtórne jest oddzielone uziemioną folią miedzianą (z 50% zwisem uzwojenia), która zapobiega przenikaniu napięć szumowych z sieci. Napięcie anodowe filtrowane jest przez kondensatory klasy premium o wysokiej pojemności, które dostarczają energię do napędzania dokładnych i ciasnych basów. Jedna z najważniejszych części wzmacniacza lampowego, transformator wyjściowy, ma kilka bifilarnych uzwojeń, które są ułożone w sekcje, aby zmaksymalizować szerokość pasma mocy. W ścieżce sygnału zastosowaliśmy tylko wysokiej jakości kondensatory polipropylenowe. Zaciski wejściowe i wyjściowe są pozłacane. Wejściowe złącza RCA są pozłacane i izolowane teflonem. Opracowaliśmy unikalne urządzenia pomiarowe i wypalające, w których wybieramy i dopasowujemy tylko najlepsze lampy próżniowe audio, aby zachować ich długą trwałość i stabilność. Wszystkie modele aluminiowe są produkowane w kolorze czarnym i srebrnym. Wszystkie wersje są wyposażone w ujednolicony pilot zdalnego sterowania (cytat za Canor Audio).

Dane techniczne:
Moc wyjściowa 2 x 50 W / 4 Ohm 2 x 30 W / 8 Ohm
Czułość wejściowa 290 mV
Zakres częstotliwości 20 - 20 000 Hz ± 0,5 dB / 5 W.
Impedancja wejściowa 30 kOhm
Wejścia 5
Całkowite zniekształcenie harmoniczne < 0,0009% / 1 kHz, 5 W.
Stosunek sygnału do szumu 90 dB
Zasilanie 230 V / 50 Hz
Lampy 1 x 12AX7, 2 x 12AT7, 4 x KT88
Wymiary (szer. X wys. X gł.) 435 x 170 x 485 mm
Masa (netto) 28 kg


Gigantyczne pudło!

Podwójny karton

Instrukcje obsługi oraz pudełko z akcesoriami

W pudełku znajduje się komplet czterech lamp KT88, pilot zdalnego sterownia (wraz z bateryjką), śrubki, bawełniane rękawiczki, śrubokręt, klucz imbusowy i jeszcze kilka innych drobiazgów 

Wzmacniacz opatulony jest pokrowcem z miękkiego materiału

Przystępuję do montażu lamp


Ale najpierw należy odkręcić górną pokrywę - ta zaś jest przykręcona aż 16 śrubami...

Bardzo ładne wnętrze

Masywne transformatory kształtkowe

Cztery miejsca (podstawki) mocowania lamp

W zestawie producent dostarcza ruskie lampy KT88 Electro-Harmonix; jednak dobrze by było wymienić je na jakieś inne. Na przykład na znakomite JJ Electronic (zobacz TUTAJ) ze ...Słowacji 

Lampy KT88 już osadzone na swoich miejscach

Włączam wzmacniacz po raz pierwszy; rozruch wstępny trwa około 60 sekund

Wzmacniacz gotowy do pracy



Wyświetlacz w postaci dużych kropek to znak rozpoznawczy Canor

Dyskretne przyciski funkcyjne

Podświetlana gałka potencjometru


Bardzo solidna budowa; przykładna estetyka


Dwa zdjęcia ogólne

Tylny panel

Osobne odczepy głośnikowe 4 Ohm i 8 Ohm; dodatkowa para terminali dla układu dual-mono

5. par wejściowych gniazd analogowych RCA

Para gniazd XLR dla przedwzmacniacza w układzie dual-mono (monoblok)


Dystrybutor razem ze wzmacniaczem wysłał mi też kable Atlas Hyper dd Duo 1 m. (zobacz TUTAJ)