sobota, 25 lutego 2023

Canor AI 1.10, wzmacniacz lampowy KT88 - zapowiedź testu





Opisywałem już na blogu Stereo i Kolorowo kilka wzmacniaczy słowackiej firmy Canor. Ale do tej pory były to albo wzmacniacze tranzystorowe, albo hybrydowe (tranzystorowo-lampowe) - nie testowałem czystego wzmacniacza lampowego marki Canor. Ta sytuacja właśnie się zmieniła - kilka dni temu na testy dotarł do mnie wzmacniacz lampowy Canor AI 1.10 (zobacz TUTAJ i TUTAJ) w całości konstrukcyjnie oparty o lampy elektronowe: dwie 12AT7 w układzie przedwzmacniacza (dla wzmocnienia napięcia) oraz cztery KT88 w sekcji wzmacniającej końcówek mocy. Jest jeszcze lampa 12AX7 skonfigurowana jako rozdzielacz fazy. Wygląd zewnętrzny AI 1.10 może mylić, bo prezentuje się jak klasyczny wzmacniacz, a nie lampowy, ale wewnątrz obudowy umieszczono tradycyjną konstrukcję lampową wraz z masywnymi transformatorami zasilającymi.

Wzmacniacz pracuje w czystej klasie A z funkcją autobias i ze sprzężeniem zwrotnym katody. Możliwe jest natychmiastowe przełączanie między trybem triodowym a trybem ultralinearnym. Masywna spawana konstrukcja metalowa eliminuje wibracje mechaniczne. Przed pierwszym uruchomieniem należy zainstalować cztery lampy elektronowe KT88 (dostarczane są w osobnym pudełku) - w tym celu należy odkręcić górną pokrywę i umieścić lampy we właściwych podstawkach. Samodzielne mierzenie wartości bias nie jest konieczne, albowiem wzmacniacz jest wyposażony w system audiobias.

* * *

Wzmacniacz AI 1.10 korzysta autorskiej technologii CMT ™ (CANOR ® PCB Milling Technology) CANOR ® PCB Milling Technology jest to sposób, w jaki CANOR frezuje płytki drukowane. Technologia CMT ™ powstała w wyniku wieloletnich starań, aby poprawić jakość reprodukowanego dźwięku produktów CANOR. Technologia CMT ™ pozwala nam zbliżyć się do współczynników strat dielektrycznych (stycznych strat) płytek obwodów drukowanych w kierunku współczynnika strat powietrza, ponieważ w przewodach rurowych stosuje się wysokie impedancje, a każde pogorszenie stycznej (podobnie jak w kondensatorach) szkodzi obrazowaniu ultradźwiękowemu . Dzięki tej technologii udało się dotrzeć do poziomu parametrów tak zwanych „wire to wire”, przy użyciu wysokiej jakości przewodów z izolacją teflonową.

Dzięki dodatkowemu ekranowaniu lamp i ogólnej topologii płytki drukowanej oraz technologii CMT ™ osiągnęliśmy przesłuch o 4 dB lepszy niż w poprzednich modelach. Ten fakt wraz z dokładnością sterowania tłumikiem zapewnia doskonałą scenę dźwiękową nagrania i renderuje scenę dźwiękową w sposób, w jaki została nagrana.

Sekcja sterująca, która obsługuje cały wzmacniacz (przełączanie wejścia, regulacja głośności, łagodny rozruch całego wzmacniacza) jest zasilana i oddzielana przez niezależne uzwojenie. Uzwojenie pierwotne i wtórne jest oddzielone uziemioną folią miedzianą (z 50% zwisem uzwojenia), która zapobiega przenikaniu napięć szumowych z sieci. Napięcie anodowe filtrowane jest przez kondensatory klasy premium o wysokiej pojemności, które dostarczają energię do napędzania dokładnych i ciasnych basów. Jedna z najważniejszych części wzmacniacza lampowego, transformator wyjściowy, ma kilka bifilarnych uzwojeń, które są ułożone w sekcje, aby zmaksymalizować szerokość pasma mocy. W ścieżce sygnału zastosowaliśmy tylko wysokiej jakości kondensatory polipropylenowe. Zaciski wejściowe i wyjściowe są pozłacane. Wejściowe złącza RCA są pozłacane i izolowane teflonem. Opracowaliśmy unikalne urządzenia pomiarowe i wypalające, w których wybieramy i dopasowujemy tylko najlepsze lampy próżniowe audio, aby zachować ich długą trwałość i stabilność. Wszystkie modele aluminiowe są produkowane w kolorze czarnym i srebrnym. Wszystkie wersje są wyposażone w ujednolicony pilot zdalnego sterowania (cytat za Canor Audio).

Dane techniczne:
Moc wyjściowa 2 x 50 W / 4 Ohm 2 x 30 W / 8 Ohm
Czułość wejściowa 290 mV
Zakres częstotliwości 20 - 20 000 Hz ± 0,5 dB / 5 W.
Impedancja wejściowa 30 kOhm
Wejścia 5
Całkowite zniekształcenie harmoniczne < 0,0009% / 1 kHz, 5 W.
Stosunek sygnału do szumu 90 dB
Zasilanie 230 V / 50 Hz
Lampy 1 x 12AX7, 2 x 12AT7, 4 x KT88
Wymiary (szer. X wys. X gł.) 435 x 170 x 485 mm
Masa (netto) 28 kg


Gigantyczne pudło!

Podwójny karton

Instrukcje obsługi oraz pudełko z akcesoriami

W pudełku znajduje się komplet czterech lamp KT88, pilot zdalnego sterownia (wraz z bateryjką), śrubki, bawełniane rękawiczki, śrubokręt, klucz imbusowy i jeszcze kilka innych drobiazgów 

Wzmacniacz opatulony jest pokrowcem z miękkiego materiału

Przystępuję do montażu lamp


Ale najpierw należy odkręcić górną pokrywę - ta zaś jest przykręcona aż 16 śrubami...

Bardzo ładne wnętrze

Masywne transformatory kształtkowe

Cztery miejsca (podstawki) mocowania lamp

W zestawie producent dostarcza ruskie lampy KT88 Electro-Harmonix; jednak dobrze by było wymienić je na jakieś inne. Na przykład na znakomite JJ Electronic (zobacz TUTAJ) ze ...Słowacji 

Lampy KT88 już osadzone na swoich miejscach

Włączam wzmacniacz po raz pierwszy; rozruch wstępny trwa około 60 sekund

Wzmacniacz gotowy do pracy



Wyświetlacz w postaci dużych kropek to znak rozpoznawczy Canor

Dyskretne przyciski funkcyjne

Podświetlana gałka potencjometru


Bardzo solidna budowa; przykładna estetyka


Dwa zdjęcia ogólne

Tylny panel

Osobne odczepy głośnikowe 4 Ohm i 8 Ohm; dodatkowa para terminali dla układu dual-mono

5. par wejściowych gniazd analogowych RCA

Para gniazd XLR dla przedwzmacniacza w układzie dual-mono (monoblok)


Dystrybutor razem ze wzmacniaczem wysłał mi też kable Atlas Hyper dd Duo 1 m. (zobacz TUTAJ)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Komentarz będzie oczekiwać na moderację