piątek, 30 sierpnia 2024

PMC Prodigy 1, głośniki podstawkowe - zapowiedź testu





 

Dawno nie gościłem u siebie na testach głośników brytyjskiej firmy PMC - ostatnio było to aż pięć lat temu i były to podłogówki PMC fact.8 (czytaj recenzję TUTAJ). Co prawda dwa lata później testowałem jeszcze wzmacniacz zintegrowany PMC cor (czytaj TUTAJ), ale głośników już nie. Dopiero w tym tygodniu, po pięcioletniej przerwie, ponownie otrzymałem głośniki PMC do recenzji. Nie żebym był do nich uprzedzony (bo wręcz przeciwnie!) - po prostu tak się złożyło. Tym razem przyjechały do mnie premierowe monitory PMC Prodigy 1 (zobacz TUTAJ i TUTAJ). Gabarytowo niewielkie, ale zaopatrzone w pełnowymiarową, zaawansowaną linię transmisyjną; konstrukcyjnie oparte na firmowych profesjonalnych monitorach bliskiego pola PMC.

* * *

Łatwo zauważyć i usłyszeć, że kolumna jest blisko spokrewniona z naszymi kompaktowymi monitorami bliskiego pola (NFM), które są aktualnie referencją w studiach nagraniowych i nadawczych na całym świecie. Prodigy 1 jest zdolna do ekstremalnie wiernego odtwarzania szczegółów, które pozwalają na kontakt z oryginalnym wykonaniem - bez względu na rozmiar orkiestracji.

Słodka, otwarta góra i naturalna średnica zapewniają żywe wokale i barwne odtwarzanie brzmienia instrumentów. Szeroka, precyzyjna scena dźwiękowa i zwinna, spójna prezentacja, to cechy które wciągają w spektakl muzyczny i wywołują uśmiech na twarzy słuchacza. I choć głośnik jest niewielki, zawiera pełnowymiarową zaawansowaną linię transmisyjną (efektywnie 1,91 m) i naszą technologię Laminair (forma wylotu linii transmisyjnej), która zapewnia głęboki, szybki i mocny bas bez zakłóceń wywoływanych przepływem powietrza.

Gładkie, jedwabiście czarne wykończenie pasuje do każdego pomieszczenia, a z opcjonalnymi, przestrzennymi maskownicami, Prodigy 1 współgra wizualnie z każdą elektroniką, od skromnego wzmacniacza Hi-Fi po wysokiej klasy rozbudowane systemy o dużej mocy.

Głośnik Prodigy 1 oferuje dźwięk dynamiczny o wyjątkowej klarowności, zajmując przy tym minimalną ilość miejsca. Może być używany na podstawkach lub bezpośrednio na meblach. Dobrej jakości stojaki o dużej masie są rozwiązaniem zapewniającym optymalną jakość brzmienia, ponieważ zapewniają ustawienie głośników wysokotonowych na wysokości uszu słuchacza, dodatkowo oferują lepszą stabilność i dobre odizolowanie od podłoża.


Całkiem nieduże pudło z głośnikami


Ładnie zapakowane


Zaraz po wyjęciu głośników z kartonu


Zbliżenie na przetworniki



Skrzynki kryją pełnowymiarową linię transmisyjną, efektywnie długą na 1,91 cm 

Wykończenie stolarki typu "czarny jedwab"




Nowe Prodigy 1 są bardzo ładne!


Pojedyncze terminale głośnikowe

niedziela, 25 sierpnia 2024

Soulnote A-3, wzmacniacz zintegrowany - zapowiedź testu







Zaledwie kilka dni temu zapowiadałem na łamach bloga Stereo i Kolorowo test japońskiego wzmacniacza lampowego Aurorasound HFSA-01 (zobacz TUTAJ). Tak się szczęśliwie złożyło, że właśnie przybył do mnie kolejny japoński wzmacniacz - tym razem jest to premierowy wzmacniacz tranzystorowy typu dual-mono Soulnote A-03 (zobacz TUTAJ i TUTAJ). Jednakże ten, w odróżnieniu od poprzedniego, jest reprezentantem klasy ciężkiej. Zawodnikiem sumo. To jest urządzenie super masywne (31 kg), duże (454×184×407 mm) i o wyjątkowo zaawansowanej / innowacyjnej budowie. Oraz...bardzo, bardzo drogie. Innymi słowy, prawdziwy high-end!

* * *

Całkowita separacja masy GND lewego i prawego kanału
Technologia separacji masy GND zastosowana w przedwzmacniaczu P-3 została zastosowana w tym modelu wraz z obwodem wzmocnienia mocy. Pierwotnie kluczową kwestią projektową było uziemienie GND wzmacniacza mocy, który przesyła wysoki prąd do obudowy, i nie ma precedensu w przypadku braku uziemienia GND. Jednakże odziemienie obudowy wzmacniacza mocy osiągnięto poprzez proste obwody inne niż NFB, zoptymalizowany projekt graficzny, minimalizację pętli wysokoprądowych, eliminację elementów indukcyjnych i innych czynników. Doprowadziło to do narodzin wzmacniacza zintegrowanego A-3 z całkowicie oddzieloną lewą i prawą masą. Co więcej, oddzielając sygnały sterujące selektora, głośności, obwodu zabezpieczającego i innych przekaźników za pomocą transoptora, mogliśmy osiągnąć całkowitą separację GND, biorąc pod uwagę elementy pojemnościowe i indukcyjne. Trójwymiarowa przestrzeń pola dźwiękowego i przestrzenność to nowe granice brzmieniowe wzmacniaczy zintegrowanych.

4-stopniowa konfiguracja Darlingtona z niezwykle wydajnym sterownikiem i przedsterownikiem
Aby łatwo sterować tranzystorem TO3 (typu Metal CAN), w sterowniku i przedsterowniku zastosowano ultrawydajne tranzystory TO3P. Zapewnienie doskonałego zasilania prądem aż do samego dołu, bez względu na wahania HFE przy dużych prądach, umożliwia osiągnięcie zarówno głębokiej ekspresji, jak i ekscytującego rytmu.

Stopień wyjściowy z pojedynczym układem push-pull
Stopień wyjściowy wykorzystuje pojedynczy obwód SEPP typu push-pull z tranzystorem bipolarnym TO3 (typ Metal CAN), takim samym jak zastosowany w M-3. Zapewnia pozbawioną rozmyć reprodukcję muzyki z prawidłowym taktowaniem od ultraniskich do bardzo wysokich częstotliwości. Poruszająca reprodukcja muzyki jest wynikiem pojedynczego push-pull, który nie zakłóca dokładności mikroosi czasu.

Radiator z szyną miedzianą
Jako główny radiator zastosowano lekką, kompaktową płytę miedzianą. Radiator ten służy również jako szyna zbiorcza do zasilania tranzystora TO3 (typ Metal CAN), a zaciski tranzystora TO3 (typ Metal CAN) przechodzą przez szynę zbiorczą i są montowane bezpośrednio na płycie pod spodem. Eliminuje to okablowanie, które jest wadą tranzystora TO3 (typu Metal CAN), i pomaga przezwyciężyć niestabilność powodowaną przez element indukcyjny, jednocześnie unikając pogorszenia jakości dźwięku spowodowanego przez zrzucanie arkusza izolacyjnego na urządzenie. Efekt jakości dźwięku jest również niezwykle imponujący, z poczuciem wolności i przejrzystości dzięki fizycznej niezależności radiatora od obudowy. Co więcej, w A-3 płytka zasilacza i płytka wzmacniacza są połączone radiatorem szyny zbiorczej, który służy również jako element konstrukcyjny tworzący blok. To naprawdę radiator typu „cztery pieczenie na jednym ogniu”.

Nowy obwód Type-R, w pełni zbalansowany, inny niż NFB
Do wzmacniania napięcia zastosowano nowo opracowany jednostopniowy obwód Type-R o wysokim wzmocnieniu względem GND. Rezystory z gołej folii są szeroko stosowane we wszystkich rezystorach biorących udział w działaniu wzmacniacza.

Selektor przełączający GND
Selektor odłączający GND był ważnym punktem P-3. Jest to również stosowane w A-3. Eliminuje degradację jakości dźwięku spowodowaną pętlami GND, które występują, gdy podłączonych jest wiele urządzeń odtwarzających. W przekaźniku zastosowano najwyższej klasy niestandardowy przekaźnik RSR.

Głośność przełączania rezystora
Głośność przełączania rezystora jest najprostsza i pozwala na uzyskanie jak najmniejszej świeżości pozbawionej źródła dźwięku. Oczywiście w całym układzie zastosowano niestandardowe przekaźniki RSR i rezystory z gołej folii. Jest to najwyższy wolumen, jaki kiedykolwiek rozważano.

Kotwa GND
Masa zasilaczy lewego i prawego kanału jest uziemiona do metalowej izolacji z lewej i prawej strony za pomocą podkładek ceramicznych, co stanowi specjalną konstrukcję obudowy, która działa jak kotwica GND. Poczucie otwartości i chwytu z niskiej półki osiągane jest na wysokim poziomie.

Super mocny transformator mocy
Do wzmocnienia mocy, po lewej i prawej stronie, zastosowano nieimpregnowane transformatory toroidalne o mocy 2 x 700 VA. Dodatkowo w jednej obudowie umieszczono trzy transformatory mocy, w tym transformator mocy układu sterującego. Wszystkie są montowane pionowo, tak aby linie pola magnetycznego były równoległe do płytki.

Szybki zasilacz inny niż NFB
W przypadku kondensatora prostowniczego zastosowano specjalnie dobrany kondensator filtrujący foliowy o wysokim napięciu wytrzymywanym i małej pojemności przy niskim powiększeniu, wynoszący zaledwie 470 uF. Aby zoptymalizować wydajność, określono liczbę zastosowanych jednostek i zmniejszono obciążenie transformatora mocy. To jeszcze bardziej poprawiło rzeczywistą regulację ultramocnego transformatora mocy. W diodach prostowniczych zastosowano diody SiC o najnowszych specyfikacjach o podwyższonym dopuszczalnym prądzie rozruchowym. Jest to najpotężniejsza i najszybsza konfiguracja zasilacza, jaką kiedykolwiek rozważano. Ponadto dwa duże przekaźniki mocy o doskonałej jakości dźwięku są używane niezależnie i bez konieczności mocowania jako przełączniki mocy dla dwóch głównych transformatorów mocy. Innymi słowy, włącznik zasilania na panelu przednim jest dedykowany podtransformatorowi układu sterowania. Niezależny wyłącznik zasilania dla każdego transformatora mocy, który jest punktem styku wysokoprądowego, jest niezwykle istotny dla jakości dźwięku.

Niestała, pływająca konstrukcja
Blok wzmacniacza, zaciski, wejście AC, górna i dolna pokrywa nie są przymocowane. W szczególności w bloku wzmacniacza zastosowano trzypunktową, boczną konstrukcję przesuwną z tytanowymi suwakami. Uciekając przed szkodliwymi wibracjami transformatora mocy, uwalnia również własne wibracje wewnętrzne.

Funkcja obejścia głośności
Po jednym XLR i RCA można ustawić obejście głośności ze wzmocnieniem ustawionym na 22 dB. Podłączając wyjście przedwzmacniacza AV, można go używać jako wzmacniacza mocy AV.

Funkcja połączenia wielu urządzeń
Podłączając kabel z miniwtyczką stereo 3,5Φ, można połączyć wiele urządzeń (jednoczesna kontrola głośności itp.). Wyznaczając lidera i naśladowcę, wszyscy naśladowcy będą podążać za stanem lidera. Ponadto obserwujący może rozróżnić głośność lidera i obserwującego. Funkcja ta umożliwia na przykład regulację głośności w konfiguracji wieloamperowej z cyfrowymi dzielnikami kanałów po konwersji DA. Oczywiście pływająca masa GND układu sterowania eliminuje problemy takie jak pętle GND spowodowane sprzężeniem.



Olbrzymie pudło ze wzmacniaczem


Wyjątkowo solidny sposób pakowania


Wewnątrz kartonu

Akcesoria są zapakowane w eleganckie pudełko


Akcesoria to pilot zdalnego sterowania, przewód zasilający oraz komplet trzech kolców i podstawek/talerzyków. Jest też instrukcja obsługi i klucz wkręcania do kolców.

Pilot zdalnego sterowania


Kolce i podstawki; można je wkręcić w miejsce trzech tytanowych (!) podstawek pod wzmacniaczem



Podstawa antywibracyjna Soulnote SSB-1 pod wzmacniacz wykonana z brzozowej sklejki (zobacz TUTAJ)

Kładę drewnianą podstawkę SSB-1 na szklany blat szafki audio VAP

Przed uruchomieniem wzmacniacza należy usunąć podkładki wsunięte pod górną pokrywę; ta jest luźno przymocowana, co jest celowym działaniem

Górna pokrywa jest bardzo dobrze wentylowana

Wzmacniacz gotowy do pracy





Piękny design, wspaniałe wykonanie!

Gałka selektora źródeł


Po środku frontu umieszczono niewielki wyświetlacz

Po prawej stronie frontu gałka głośności; na bokach obudowy znajdują się ozdobne płytki/nakładki

Duża liczba różnych gniazd; płytki sekcji gniazd są luźno przymocowane do korpusu obudowy, co ma zabezpieczać przed szkodliwymi wibracjami




Zbliżenia na gniazda i terminale głośnikowe - są bardzo wysokiej klasy

Soulnote A-3 w towarzystwie kilku innych wzmacniaczy, w tym także japońskiego Aurorasound HFSA-1

Głośniki to Lyngdorf CUE-100 oraz Pylon Audio Diamond 28 mkII



Popołudniowe odsłuchy