niedziela, 24 listopada 2024

Vienna Acoustics Haydn SE Signature, głośniki podstawkowe - zapowiedź testu


 


Najpierw trochę sentymentalnych wspomnień. Moja przygoda z austriacką firmą Vienna Acoustics zaczęła się dokładnie 20. lat temu, kiedy to pierwszy raz usłyszałem u kolegi z Sopotu zestaw hifi zbudowany na głośnikach Vienna Acoustics Bach. Bach to były kompaktowe podłogówki, oczywiście oparte na słynnych przetwornikach polipropylenowych z wtopionym "pająkiem", czyli przetworniki X3P typu Spider-Cone. Głośniki te na mnie wywarły tak ogromne wrażenie (dźwiękowe i estetyczne), że zaraz zapragnąłem je mieć u siebie. Jednak tak się akurat złożyło, że Vienna Acoustic w tamtym czasie właśnie wprowadzała odświeżoną serię swoich głośników nazwaną "Grand". Zdecydowałem się więc na zakup nie kompaktowych Bach, a nieco większych Mozart Grand, które miały zainstalowane już dwa głośniki polipropyloenowe X3P w każdej skrzynce (a nie jedną jak Bach). I to był strzał w dziesiątkę - w moim ówczesnym pomieszczeniu odsłuchowym o powierzchni 20 m2 ze wzmacniaczem Accuphase E-213 grały jak marzenie! Co prawda sprzedałem je po 10. latach, bo w 2015 roku, ale do dziś trochę tego żałuję i wciąż tęsknię za niesamowicie piękną barwą dźwięku Vienna Acoustics, która jest niepodrabialna, jedyna w swoim rodzaju...


Mój system hifi z około 2009 roku: głośniki Vienna Acoustics Mozart Grand, wzmacniacze Accuphase E-213 i Yaqin MC-100B, gramofon Clearaudio Emotion, magnetofon Nakamichi Cassette Deck 1 i serwer Olive 04HD

W zeszłym roku firma Q21 z podłódzkich Pabianic została polskim dystrybutorem Vienna Acoustics, a że od wielu lat z nią współpracuję, od razu pomyślałem, żeby wypożyczyć głośniki Vienna Acoustics na testy Stereo i Kolorowo. Ale jakoś to wypożyczenie przeciągało się. Najpierw zamówione na testy Beethoven Grand zamiast do mnie pojechały prosto do niecierpliwego klienta, a potem było Audio Video Show w Warszawie, następnie ja byłem zarzucony różnymi testowymi głośnikami. Tak minął rok z lekkim okładem. 

Ale co się odwlecze, to nie uciecze. Ostatecznie kilka dni temu z salonu Q21 odebrałem nowiusieńkie głośniki podstawkowe Vienna Acoustics Haydn SE Signature (zobacz TUTAJ i TUTAJ) w ekstremalnie pięknym wykończeniu "Piano White", czyli białym lakierze fortepianowym. Akronim "SE" w przypadku przedmiotowych głośników Haydn nie pochodzi jednak od słów "Special Edition", a od "Symphony Edition". Taka ciekawostka.

W głośnikach Haydn SE Signature za górne pasmo odpowiada jedwabna kopułka 28 mm (1,1”) wyprodukowana specjalnie dla Vienna Acoustics przez duńskiego Scan-Speak na bazie firmowego, acz modyfikowanego modelu Scan-Speak D2904. Przetwornik ten ma sztywny, odlewany z aluminium front i duży magnes ferrytowy z zamykaną tylną komorą, której zadaniem jest tłumienie fale pochodzących z tylnej strony membrany. Zaś za tony średnie i niskie odpowiada - a jakżeby inaczej! - polipropylenowy 15,24 cm (6") głośnik X3P typu Spider-Cone, który dzięki specjalnemu umieszczeniu żeber (a w zasadzie - "sieci pająka") zapewnia zwiększoną moc wyjściową oraz lepszą kontrolę dźwięku.

* * *

HAYDN SE SIGNATURE jest wyposażony opatentowany głośnik niskotonowy X3P typu Spider-Cone, zapewniający – dzięki specjalnemu umieszczeniu żeber – zwiększoną moc wyjściową, rozciągnięcie i kontrolę. X3P zawiera w swoim składzie trzy dodatkowe polimery, co pozwala przetwornikowi zapewnić niezwykle szerokie pasmo przenoszenia, przy jednoczesnym zachowaniu poziomu szczegółowości wewnętrznej, ciszy i kontroli. Podobnie jak jego znacznie większy brat, BEETHOVEN Concert Grand REFERENCE - HAYDN SE SIGNATURE zawiera nasz ekskluzywny, ręcznie powlekany głośnik wysokotonowy z jedwabną kopułką, który z naturalną łatwością ujawnia nawet najdrobniejsze niuanse, jednocześnie sięgając głęboko w obszary średnich tonów.

Specjalnie zaprojektowany, liniowy układ zwrotnicy, ze starannie ułożonymi miedzianymi ścieżkami obwodów, uwzględnia potencjalne interakcje między elementami zwrotnicy, które mogą wprowadzać niepożądane szumy i zniekształcenia, jednocześnie umożliwiając bardziej bezpośredni i wydajny transfer sygnału do przetworników, co prowadzi do wyższego poziomu szczegółowości i czystości.

Podobnie jak nasze najbardziej ekskluzywne projekty, HAYDN SE SIGNATURE jest starannie zbudowany zgodnie z wysokimi standardami jakości i wykończony tą samą wyjątkową techniką oklejania fornirem, jak również naszym prawdziwym lakierem fortepianowym.

Mały rozmiar HAYDN SE SIGNATURE zwiedzie Cię. Proszę zamknij oczy, a być może znajdziesz się przed orkiestrą symfoniczną, w tłumie przed sceną lub w kameralnym piano barze.

Specyfikacja techniczna:
- impedancja: 4 Ohm
- pasmo przenoszenia: 40 - 20 000 Hz
- czułość: 88,5 dB
- zalecana moc wzmacniacza: 50 - 180 W
- głośnik wysokotonowy: 1,1” Hand Coated Vienna Acoustics Silk Dome
- głośnik średnio-niskotonowy: 6" Spider-Cone X3P
- system basowy: Bass-Reflex, tylny
- zwrotnica: 2-drożna, 6 dB/12 dB Bessel
- maskownica magnetyczna w zestawie
- wymiary (szer. x wys. x gł.): 174 x 361 x 265 mm
- masa: 8,2 kg /sztuka
- możliwe wykończenia: Premium Rosewood, Cherry (wiśnia), Piano Black (czarny połysk), Piano White (biały połysk).




Pudło z głośnikami

Każdy z głośników zapakowany jest w osobny worek

Wypakowuję skrzynkę




Piękne wykonanie, doskonała stolarka, wykwintne wykończenie fortepianowe

Na górze jedwabne kopułki



A na dole słynne polipropylenowe przetworniki X3P typu Spider-Cone o średnicy 6''

Efektowna metalowa tabliczka / logo


Z tyłu skrzynek pojedyncze terminale głośnikowe wysokiej jakości oraz ujścia bass-reflexów


Głośniki ustawiam na standach Solid Tech Model 2/3; ten czerwony głośnik obok to polski Pylon Audio Diamond 28 mkII

Głośniki Haydn SE Signature podłączam do wzmacniacza Audiolab 9000A

2 komentarze:

Komentarz będzie oczekiwać na moderację