sobota, 23 grudnia 2017

[Audio vintage]: magnetofon kasetowy Marantz 5020

Marantz 5020 w drewnianym wykończeniu (zdjęcie dzięki uprzejmości Marantz Vintage - TUTAJ)




O firmie Marantz na Stereo i Kolorowo pisałem już wielokrotnie. I to zarówno o jej współczesnych urządzeniach, jak i tych vintage. Np. w zeszłym roku opisywałem ciekawy radioodbiornik z 1978 Marantz Stereophonic Tuner 2110 (czytaj TUTAJ) z zamontowanym oscyloskopem. Doskonałe radio!

Kim dla firmy Marantz była i jest osoba Kena Ishiwaty, to chyba wie każde dziecko, a nawet może i niemowlę. To postać ikoniczna dla całego audio hi-fi. Mistrz i ambasador dźwięku. Podczas ostatniej wystawy Audio Video Show w Warszawie, piszący te słowa, miał możliwość poznać Kena, bezpośrednio porozmawiać i posłuchać jego ciekawych opowieści o obecnych i dawnych konstrukcjach audio. Spotkanie to odbyło się w piątek wieczorem w pokoju Nomos Audio Vintage. Nie było go w oficjalnym programie, wejście tylko dla "wtajemniczonych". 

Pana Ishiwata zaprosił do Polski krajowy przedstawiciel firmy Denon&Marantz - Horn Distribution, zaś Nomos Audio Vintage jako wielbiciel dawnych urządzeń Marantz przygotował całą wystawę całej baterii rozmaitych sprzętów tej marki z lat 70-tych i 80-tych XX wieku, oczywiście pięknie odrestaurowanych. Pan Ishiwata omówił i przybliżył publiczności (około 30 osób) tajniki filozofii Marantz, odkrył "duszę" starych sprzętów i historię ich powstawania. Przedstawił też najważniejsze dla dźwięku idee techniczne, a także swoje spojrzenie na przeszły, obecny i przyszły świat hi-fi. Spotkanie trwało półtorej godziny, było bardzo interaktywne i miłe. Moją "zdobyczą" było uzyskanie autografu Mistrza na magnetofonie kasetowym Marantz 5020, który to jest przedmiotem niniejszego tekstu.

Magnetofon Marantz 5020 to model pochodzący z roku 1977. (Jest "mniejszym bratem" wyższego modelu 5220.) Produkowany był w japońskich zakładach Maranzta. Występował w wersji normalnej, czyli stalowej obudowie lub dodatkowo z drewnianą skrzynką. Technicznie nie reprezentuje jakiegoś high-endu - to przykład typowej, rzetelnej i solidnej japońskiej magnetofonowej konstrukcji końca lat 70-tych XX wieku. Ciekawostką może być fakt odmiennego (niż w wielu innych magnetofonach) sposobu ładowania kasety. Otóż w tym celu należy otworzyć klapkę ochronną (służy do tego specjalny przycisk), włożyć kasetę to środka, a następnie ręcznie docisnąć ją do dołu. Ciekawa koncepcja.

O sile i powodzeniu modelu Marazntz 5020 decyduje coś innego niż jego wewnętrzna konstrukcja (skądinąd bardzo dobra). To świetny design lokujący się w samym centrum "marantz'owskiej" stylistyki. Zamiast przycisków sterujących mechaniką odtwarzania i przewijania kasety zastosowano przełączniki hebelkowe - świetnie to wygląda. Ponadto dużego uroku dodają dwa ponadwymiarowe wskaźniki wychyłowe - intensywnie oświetlane, w kolorze niebiesko-pomarańczowym. Z kolei z uwagi na to, że kaseta leży pod niskim kątem w mechanizmie odtwarzania, widać ją całą; w tym obracające się rolki - dodatkowo oświetlane od góry mocnym żarówkowym światłem. Kapitalnie to się prezentuje. Magicznie!   

Dźwięk magnetofonu 5020 mogę określić jako plastyczny, nasycony i eufoniczny. Barwny, soczysty i harmonijny. Uwypuklający średnicę, dodający życia, zabiegający o muzykalność i soczystość brzmienia. Na pewno nie jest to dźwięk referencyjny, ale to dźwięk fizjologiczny i organiczny. Bardzo atrakcyjny, przyjazny i powabny. Nie tuzinkowy. Dla mnie Marantz 5020 to jeden z najlepiej grających magnetofonów z przedziału średniego. Łatwy do pokochania.

Opisywany Marantz 5020 pochodzi z salonu i serwisu Nomos Audio Vintage (zobacz TUTAJ).


Ken opowiada o audio


Ken podpisuje sprzęty Marantz

Moje zdjęcie przerobione przez facebookową grupę zwolenników Marantza (TUTAJ)

Ken podpisuje album Marantz


Magnetofon z podpisem Mistrza

Autograf Kena Ishiwata


Zamiast przycisków - przełączniki hebelkowe; za nimi, za okienkiem, leży kaseta magnetofonowa 

Pomarańczowo-zielone podświetlenie wskaźników

Wskaźniki wychyłowe (nieudolny GIF autorstwa własnego)

5020 w moim systemie

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Komentarz będzie oczekiwać na moderację