czwartek, 19 sierpnia 2021

SHUBI MBV-FS80, platforma antywibracyjna

Zdjęcie ze strony SHUBI Custom Acoustic Stands


Wstęp
Oj, dawno na łamach Stereo i Kolorowo nie opisywałem platformy antywibracyjnej. Ostatnio była to brytyjska Custom Design Quadrophonic iRAP (czytaj test TUTAJ), ale to było już ponad 1,5 roku temu. Kilka tygodni temu, jakoś całkiem przypadkowo za pośrednictwem Facebooka, skontaktowaliśmy się z panem Maciejem Szubertem, szefem i konstruktorem firmy SHUBI Custom Acoustic Stands (zobacz TUTAJ). Listownie uzgodniliśmy wypożyczenie ciekawego firmowego produktu na potrzeby testów. W rezultacie tego przyjechała do mnie platforma antywibracyjna SHUBI MBV-FS80 (zobacz TUTAJ). Przez kilka testowych tygodni poustawiałem na niej po kolei parę różnych recenzowanych sprzętów hi-fi - te tańsze i droższe. Po prostu różne. SHUBI MBV-FS80 to przemyślana budowa, wyjątkowo estetyczne wykonanie i duża funkcjonalność platformy. Od razu się polubiliśmy!

Warto też dodać, że SHUBI Custom Acoustic Stands ma dość zróżnicowaną ofertę - firmowe portfolio jest naprawdę bogate. Ale w każdym momencie oparte jest o jeden istotny materiał konstrukcyjny - a mianowicie o drewno i jego pochodne. W katalogu można znaleźć propozycję wielu platform antywibracyjnych i ekspozycyjnych, różne standy oraz podstawy głośnikowe, jak i drobne meble audio/RTV. Ale pan Szubert wytwarza także rozmaite obudowy sprzętów (w tym dla sprzętów vintage) i obudowy głośników. Wszystkie produkty mogą być wykończone na wiele sposobów takich jak okleiny naturalne i modyfikowane, lakiery akrylowe oraz poliuretanowe, woski twarde czy szlachetne politury na bazie naturalnego szelaku indyjskiego.

Budowa i właściwości
Myślę że nie ma co w tym rozdziale wyważać otwartych drzwi, po prostu oddam głos samemu konstruktorowi platformy, czyli panu Maciejowi Szubertowi. (Cytuję ze strony SHUBI Custom Acoustic Stands). 

Korpus platformy stanowi frezowana płyta HDF o grubości 38 mm. (HDF - ang. high-density fibreboard, czyli płyta z włókien drzewnych charakteryzująca się dużą twardością i podwyższoną gęstością, przypis red. Ludwik Hegel). Jej duża i jednolita gęstość powoduje, że jest doskonałą masywną bazą montażową dla pozostałych komponentów. Korpus otrzymał wykończenie w postaci śnieżno-białego lakieru poliuretanowego.

Najistotniejszym elementem platformy jest jej blat główny oraz jego połączenie z korpusem. Sam blat wykonany jest z klejonki formatek sklejki wodoodpornej, okleinowanej fornirem DĄB NEGRO i wykończony gruntem szelakowym i twardym satynowym woskiem hydrofobowym.

Umieszczony jest on we frezowanym gnieździe korpusu z dystansem rzędu 7 mm. Jego zawieszenie stanowi specjalny elastyczny wkład, który zapewnia sprężystość blatu pod obciążeniem, a jednocześnie pozwala zachować stabilność przy dużym nacisku powierzchniowym, nawet do 45 kg.

Zastosowanie takiego rozwiązania pozwala na zredukowanie nadmiernego wpływu drgań z zewnątrz na sprzęt ustawiony na platformie - w szczególności w przypadku gramofonów, w których już same elementy mechaniczne mogą generować niepotrzebne wibracje korpusu oraz wzmacniaczy lampowych, w których lampy są szczególnie wrażliwe na zewnętrzne wibracje wszelakiego pochodzenia.

Dodatkową zaletą tego typu konstrukcji platformy jest możliwość dopasowywania wkładu amortyzującego do przyszłego obciążenia.

Podstawę platformy stanowią cztery masywne stopy wykonane ze stali nierdzewnej o średnicy 80 mm i wysokości 20 mm. Mimo surowego wyglądu materiału, dla zachowania estetyki, stopy pokrywają się z krawędziami korpusu oraz posiadają po 3 ozdobne przetoczenia. W ich dolnej części zamocowane zostały wkłady korkowe zabezpieczające przed uszkodzeniem powierzchnię, na której ma stanąć platforma.

Charakterystyka produktu
- Masa - ok. 9 kg
- Wymiary blatu głównego - 44 x 38 x 2,2 cm
- Wymiary całkowite - 51 x 48 x 8,8 cm
- Materiał - HDF / sklejka / stal / fornir
- Wykończenie - lakier poliuretanowy / twardy wosk hydrofobowy



Platforma składa się z trzech elementów - dolnego korpusu i górnego blatu, połączone sprężystym materiałem




Pierwszorzędne wykonanie!

Od spodu na stopach zamontowano korkowe nakładki

DAC i wzmacniacz słuchawkowy M2Tech Young DAC MkIV



Lampowy wzmacniacz słuchawkowy Cayin HA-6A


Streamer Rose RS250

Wzmacniacz lampowy Haiku-Audio Origami 6550 SE


Wzmacniacz strumieniujący QUAD Vena II Play


Ciężki wzmacniacz lampowy Cayin CS-150A - jego masa to około 36 kg


Wzmacniacz Esoteric F-03A



Wrażenia ogólne
Platforma dostarczana jest w dużym pudle, w którego wewnątrz została hojnie opatulona tzw. folią bąbelkową. Uszkodzenie podczas transportu wydaje się być nieprawdopodobne. Platforma jest już fabrycznie skręcona, ma zainstalowane stopy. Czyli wystarczy ją po prostu wyjąć z opakowania i ustawić na docelowym miejscu. I tyle roboty.

Design podstawy MBV-FS80 jest dość fantazyjny, by nie napisać - wymyślny. Dolny korpus z płyty HDF ma wyoblone i pofalowane boczne powierzchnie - wysunięte na boki, od spodu których przytwierdzone zostały spore stopy antywibracyjne (z dołu osadzone na korku). Zaś górny blat to już prosta, czterokątna płyta ze sklejki wodoodpornej, okleinowanej dębowym fornirem. Ponadto podstawa jest malowana śnieżno-białym lakierem poliuratanowycm, zaś górny blat bejcowany na czarno. 

W rezultacie powyższych zabiegów cała platforma jest czarno-biała, czyli mocno kolorystycznie kontrastowa. I dodatkowo z dwoma odmiennymi formami geometrycznymi - pofalowaną dolną i prostokątną górną. Gusta oczywiście są różne - jednemu potencjalnemu nabywcy takie wzornictwo się spodoba, innemu - nie. Moim zdaniem platforma SHUBI generalnie prezentuję się bardzo dobrze, tym bardziej że samo wykonawstwo, jakość zastosowanych materiałów oraz pedantyczna dbałość o szczegóły wykończeniowe zasługują na wysokie noty i spore uznanie. 

Ale clou platformy leży gdzie indziej. Oba blaty, dolny - wykonany z twardej i ciężkiej płyty HDF oraz górny - ze sklejki wodoodpornej, połączone zostały specjalnym tworzywem antywibracyjnym. Zawieszenie stanowi elastyczny wkład amortyzujący ("resor"), który zapewnia sprężystość blatu pod obciążeniem, a jednocześnie pozwala zachować stabilność przy dużym nacisku powierzchniowym, potencjalnie sięgającym nawet 45 kg. To jakby elastyczna, sprężysta i plastyczna pianka, która ugina się pod wzrastającym ciężarem (a precyzyjniej - przyrastającej masy) górnego blatu. Ale jej struktura jest w pełni odwracalna. Po odkształceniu pod wpływem masy (ucisku) powraca do pierwotych właściwości po ustaniu danego nacisku (przetestowałem to na m.in. masywnym wzmacniaczu lampowym Cayin CS-150 A o masie circa 36 kg).

W rezultacie takiego działania plastyczne wewnętrzne zawieszenia dynamicznie tłumi i separuje wszelkie niepożądane wibracje, rezonanse oraz drgania. I to w obie strony! - z góry na dół oraz z dołu do góry. Prosty patent , a w 100% skuteczny - a najprostsze rozwiązania często są przecież genialne. Brak tu jakichś hydraulicznych zawieszeń, kulek w łożyskach, wymyślnych kolców, etc. To po prostu inteligentnie zastosowane elastyczne tworzywo separujące oba blaty. I to rzeczywiście działa! Z powodzeniem można stosować SHUBI MBV-FS80 jako skuteczne akcesorium antywibracyjne nawet dla zaawansowanych zastosowań audio high-fidelity. Polecam!

Cena testowanej platformy SHUBI MBV-FS80 - 1 197, 95 PLN.


5 komentarzy:

  1. Tylko szkoda że ani słowa o wpływie na brzmienie... Skąd więc teza o skuteczności działania? I o 100% "skuteczności patentu" , jak to autor ujął?

    OdpowiedzUsuń
  2. Wpływ kawałka deski na 4 korkowych nóżkach na brzmienie....

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Domyslam ze jakiś wpływ ma, tylko szkoda ze nic autor o tym nie napisał. To nie jest recenzja tylko opis techniczny i ogólne wrażenia, troch lipa moim zdaniem

      Usuń

Komentarz będzie oczekiwać na moderację