czwartek, 10 listopada 2016

Odsłuch kolumn Taga Harmony Diamond F-200 podczas Audio Video Show 2016 w Warszawie




Wstęp
Podczas tegorocznej wystawy Audio Video Show 2016 w Warszawie uczestniczyłem w bardzo ciekawej prezentacji. W niejako połączeniu dźwięku uzyskiwanego na żywo z dźwiękiem pochodzącym z systemu audio hi-fi - warszawski Polpak przygotował nie lada niespodziankę dla zwolenników dobrego dźwięku. Przypomnę, że Polpak to dystrybutor tak dobrze znanych marek jak Roksan, XLO, Xindak, Arthem, czy Paradigm. Posiada też markę własną, którą konsekwentnie rozwija od kilkunastu lat. To Taga Harmony (wielokroć opisywana na Stereo i Kolorowo).

Tym razem Polpak zaprezentował referencyjne kolumny podłogowe Taga Harmony Diamond F-200 (zobacz TUTAJ) w połączeniu ze wzmacniaczem hybrydowym Taga Harmony HTA-2000B V.2 (zobacz TUTAJ). Ten wzmacniacz to najnowszy produkt Taga Harmony, ulepszona wersja HTA-2000B (którą niedawno opisywałem TUTAJ). Dysponuje znacząco wyższą mocą 2 x 150 Wat, lepszym wewnętrznym przetwornikiem cyfrowo-analogowym oraz jeszcze kilkoma modernizacjami.

Wrażania ogólne i budowa
Taga Harmony Diamond F-200 to flagowe firmowe kolumny, w Polsce kosztują – bagatela – 30 000 PLN, tak więc jest to już wysoka liga. Już sama masa jednej sztuki 55 kg budzi respekt. To pochodna zastosowania bardzo sztywnych płyt MDF o grubości 25 mm użytych do budowy ścianek bocznych, górnej, dolnej i tylnej, natomiast w panelu przednim wykorzystano płytę o grubości aż 30 mm. Wewnętrzna struktura została podzielona na dwie komory, w stosunku 80% dla głośników niskotonowych, oraz 20% dla głośnika wysokotonowego i średniotonowego. Pozwoliło to na znacznie lepsze i niezależne zestrojenie niskich, oraz wysokich-średnich tonów. Dodatkowo sztywność zwiększają wewnętrzne obręcze wzmacniające, ograniczając tym samym niechciane rezonanse.

Przetwornik wysokotonowy to 30 mm kopułka O-TPTTD (Oversized Taga Pure Titanium Tweeter Dome) Ma za zadanie przenoszenie większej mocy oraz dokładniejszy, czystszy, gładszy i bardziej szczegółowy dźwięk. Ferrofluidowe chłodzenie, oraz wytrzymała 28mm CCAW cewka ze srebrnym uzwojeniem jak również 2 magnesy (Φ80 i Φ70) pomagają przetwornikowi obsługiwać większą moc. Kopułka posiada precyzję i działa w ultra poszerzonym paśmie wysokich częstotliwości do 33 kHz (+/- 3dB). Całość uzupełnia E-TPAF (Enlarged Taga Pure Aluminum Faceplate) przedni panel głośnika wysokotonowego z aluminium, oraz metalowa maskownica kopułki pomagają w rozpraszaniu wysokich tonów.

Za tony średnie odpowiada 165 mm sztywna, lekka i wytrzymała membrana głośnika E-TPACD (Extended Taga Pure Aluminum cone Driver) średniotonowego (z aluminiowym korektorem fazy w kształcie pocisku i koszem oraz 2 magnesy Φ100 i Φ90) z butylowym zawieszeniem, które pozwalają na szybki ruch zapewniający bardzo bogate, przestrzenne  wyrównane pasmo średnich częstotliwości. Nieruchomy korektor fazowy w kształcie pocisku, dostosowuje fazę sygnału audio, oraz zapewnia gładkość pasma średnich tonów. Poszerzone pasmo przenoszenia (od 46 Hz – 18 kHz) pomaga w nakładaniu się z częstotliwościami przetworników nisko i wysokotonowego, zapewniając tym samym lepszą spójność i integrację dźwięku.

Na dole frontów zamontowano parę przetworników niskotonowych. To 203 mm TNPPCD (Taga  Non-pressed Paper Cone Driver) przetworniki – każdy wyposażony w trzy powiększone magnesy 2 x Φ 123 + Φ 100 i aluminiowe kosze. Są one ekstremalnie sztywne, wykorzystują rozwiązania niwelujące wibracje. Wytrzymała 4-warstwowa cewka wstęgowa z czystej miedzi pozwala na przenoszenie wysokich mocy. Przetworniki TNPPCD zapewniają głęboki, precyzyjny i szczegółowy bas. Dzięki większej powierzchni – dźwięk może być odtwarzany na znacznie wyższych poziomach głośności.

Oczywiście, Diamond F-200 to także szczególna dbałość o konstrukcje zwrotnicy, terminali głośnikowych oraz specjalne metalowe podstawy stabilizujące kolumny. Całość skrzynek pokryta jest wysokogatunkowym fornirem z egzotycznego drewna, co nadaje kolumnom bardzo elegancji i wyrafinowany wygląd. To poziom stricte luksusowy.

Dane techniczne
Konstrukcja: podłogowa, 3-drożna, 4 przetworniki, Bi-wiring, Bi-amp 25mm obudowa MDF S-TLIE
Częstotliwość zwrotnicy: 450Hz, 4kHz
Przetwornik wysokotonowy: 30 mm (1.18”) O-TPTTD, E-TPAF
Przetwornik średniotonowy: 165 mm (6.5") E-TPACD
Przetwornik niskotonowy: 2 x 203 mm (8") TNPPCD
Zalecana moc wzmacniacza: 100 – 400 W
Pasmo przenoszenia (+/- 3dB): 30 Hz - 33 000 Hz
Impedancja: 6 Ohm
Czułość: 91 dB
Wymiary (W x S x G): 120 x 28 x 52 cm
Masa: 112 kg para










Odsłuch kolumn Taga Harmony Diamond F-200
Oprócz zwyczajowego odsłuchu kompletu składającego się z głośników Taga Harmony Diamond F-200 oraz wzmacniacza Taga Harmony HTA-2000B V.2 (razem spięte przewodami XLO Electric) Polpak zaproponował nietypową sesję. Otóż został zaproszony wiolonczelista z Kanady pan Vincent Bélanger. Podczas odtwarzania albumu Bélanger & Bisson "Conversations" (XLO 25th Anniversary Edition, Universal Music Canada - 2016) Vincent grał na żywo swoje partie wiolonczeli, zaś system Taga Harmony odtwarzał pozostałe instrumenty i wokal pani Anne Bisson (skądinąd świetnej). Warto wspomnieć, że album "Conversations" został przygotowany specjalnie na 25 lecie firmy XLO Electic; jest realizatorskim majstersztykiem, a równolegle posiada bardzo wysokie wartości artystyczne. Zaś ja zaopatrzyłem się w wersję winylową. Referencja w każdym calu. Polecam!

Wracając do odsłuchów. Zestaw Taga Harmony zapewnił bardzo eufoniczny, energetyczny i plastyczny dźwięk o wspaniałym stereo i pierwszorzędnej przestrzeni. Można było ulec ułudzie uczestnictwa w koncercie na żywo. Zjawisko to dodatkowo wzmacniane było gęstym i analitycznym brzmieniem kolumn Diamond F-200 oraz wysoką fizycznością wzmacniacza HTA-2000B, którego dynamizm zdawał się nie mieć ograniczeń. W momencie kiedy Vincent Bélanger wyciągnął smyczek i zaczął nim przesuwać po strunach wiolonczeli, trudno było odróżnić dźwięk płynący z głośników od tego granego na żywo. Zadziwiająca rzecz. Vincent przygotował około 30 minutowy koncert, grał różne fragmenty z płyty "Conversations", zaimponował różnymi stylami na wiolonczeli, kokietował publiczność swą wirtuozerią. Jednak odróżnienie muzyki pochodzącej z prawdziwej wiolonczeli od głośnikowego tła było niemożliwe. Świadczy to o bardzo wysokich walorach kolumn Taga Harmony Diamond F-200, bo przecież za high-end uważany jest taki system, który gra autentycznie "na żywo".

Diamond F-200 zapewniają precyzyjny i spójny obraz, naturalność przyprawioną masywnością brzmienia, a także ponadzwyczajną muzykalność. To dopracowany i finezyjny, rasowy i pełnokrwisty dźwięk klasy referencyjnej.

* * *

Jako bonus kilka zdjęć albumu Bélanger & Bisson "Conversations" (XLO 25th Anniversary Edition, Universal Music Canada - 2016). Sensualny wokal pani Bisson w połączeniu z niewielkim ansamblem klasycznych instrumentów, w których dominuje wiolonczela Bélangera. Wspaniała, galanteryjna muzyka.


Staranne wydawnictwo Premium Vinyl Pressing RTI HQ-180


Autograf od Vincenta

Pan Bélanger i pani Bisson

Album wydany z okazji 25-lecia XLO Electric

Piękna poligrafia

Koperta antystatyczna jest w zestawie


Ultraprecyzyjne tłoczenie w winylu 180 gram


Odsłuchy albumu w domowym zaciszu

Album jest dostępny także w serwisie Tidal Hi-Fi 16 bit/44,1 kHz

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Komentarz będzie oczekiwać na moderację