piątek, 21 kwietnia 2017

Odsłuch: gramofon Nottingham Analogue Hyperspace, ramię Nottingham Analogue Ace Space i wkładka Ortofon Windfeld




Wstęp
Tytuł jest niepełny, bowiem nie zawiera wszystkich elementów testu. Krakowski dystrybutor Mediam (zobacz TUTAJ) przesłał do odsłuchów następujący zestaw:
1. gramofon: Nottingham Analogue Hyperspace,
2. ramię do gramofonu: Nottingham Analogue Ace Space 12 cal,
3. zasilacz falowy do silnika: Nottingham Analogue,
4. wkładka: Ortofon Windfeld,
5. step-up transformer (pasywny): Ortofon ST 80 SE.

Jako że trudno mi by było to wszystko u siebie poustawiać i podłączyć, skorzystałem z gościnności gdańskiego salonu Premium Sound, gdzie miałem przyjemność dokonywać odsłuchów. Tam przez kilka dni z rzędu odsłuchiwałem zestaw. Nie zdecyduję się pisać bardzo rozbudowanego tekstu, zawierającego szczegółowe opisy wszystkich pięciu komponentów. Generalnie skupię się na samym gramofonie oraz wkładce.

Jakiś rok temu opisywałem gramofon Nottingham Analogue Horizon (czytaj TUTAJ) i wkładkę Ortofon 2M Black. Dużo wówczas napisałem o firmie Nottingham Analogue, jak i o Ortofon. Przypomnę więc jedynie najistotniejsze fakty.

Kilka słów o Nottingham Analogue i Ortofon
Nottingham Analogue Studio (zobacz TUTAJ) to stricte angielska manufaktura specjalizująca się w produkcji gramofonów. Została założona pod koniec lat 70-tych XX wieku przez pana Toma Fletchera (obecnie już nieżyjącego, niestety). Nottingham Analogue Studio to niewielki, ale bardzo zgrany, 6-cio osobowy zespół; zakład położony jest w mieście Sherwood. Przedsiębiorstwo produkuje kilka modeli gramofonów, przy czym większość z nich lokuje się w przedziale średnio-wyższym i wyższym hi-fi. To są bardzo zaawansowane konstrukcje. Manufaktura wytwarza własne ramiona gramofonowe i różne akcesoria, nie montuje żadnych przełączników w gramofonach, nie stosuje pokryw antykurzowych, ma własne rozwiązania techniczne budowy plint. Jeżeli ktoś chce kupić gramofon Nottingham Analogue, to najczęściej po złożeniu zamówienia musi na niego poczekać, aż zostanie zbudowany. Nabywca może być jednak pewien, że otrzyma najwyższej jakości gramofon. I jedyny w swoim rodzaju. Taki jest Nottingham Analogue.
   
Nottingham Analogue Hyperspace rozpoczyna linię firmowych high-endowych gramofonów. Wyżej są już tylko modele DAIS, Anna Log i Deco (ten ostatni dostępny wyłącznie na specjalne zamówienie). Hyperspace wyposażony jest w cięższy talerz o większej wysokości (niż mają modele Spacedeck i Ace Spacedeck). Silnik napędowy osadzony w osobnej odizolowanej podstawie z regulowaną wysokością. Podstawa antywibracyjna znajduje się w komplecie. Naturalnie, jest tu możliwość zastosowania różnych ramion zarówno z oferty firmowej oraz innych specjalistycznych firm. Opcjonalnie jest też możliwość zainstalowania drugiego ramienia po lewej stronie oraz zasilacza falowego. Talerz odlewany grawitacyjnie z żelaza o bardzo dużej bezwładności. Dodatkowe wytłumienie rezonansów talerza za pomocą specjalnych pierścieni gumowych. Jak już wspominałem, dystrybutor wyposażył gramofon w 12-calowe ramię Ace Space (zobacz TUTAJ). Oczywiście, nie muszę dodawać, że tytułowy gramofon to arcydzieło sztuki użytkowej. Design i wykonanie – mistrzowskie. I w 100 % jest to wyrób ludzkich rąk.

Z kolei wkładka Ortofon Windfeld (zobacz TUTAJ) to bardzo wyszukana i zaawansowana konstrukcja, będąca szczytem wyrafinowanej technologii w zakresie projektowania i produkcji najwyższej klasy wkładek MC, jakimi od lat szczyci się duńska firma Ortofon. Warto pokreślić, że MC Windfeld powstała w 2008 roku, jako specjalny hołd złożony zmarłemu inżynierowi Per Windfeldowi, który przez 30 lat był szefem rozwoju w firmie Ortofon. Per Windfeld stworzył takie znane konstrukcje jak Ortofon MC 20 Super, Concorde, MC, MC Jubilee Rohmann oraz  Kontrapunkt. Ortofon tak opisuje brzmienie wkładki MC Windfeld: „wydobywa naturalny dźwięk z każdej płyty, odgrywając ją właśnie tak, jak została nagrana”.

Parametry techniczne Ortofon Windfeld
Napięcie wyjściowe przy 1000 Hz, 5 cm/sec: 0,3 mV
Balans kanałów przy 1 kHz: < 0,2 dB
Separacja kanałów przy 1 kHz: > 28 dB
Separacja kanałów przy 15 kHz: > 22 dB
Zakres pasma - 3dB: 10 – 80 000 Hz
Pasmo przenoszenia: 20 - 20 000 Hz + 1 / - 1 dB
Zdolność trackingu przy 315 Hz przy zalecanej sile nacisku igły: 100 µm
Zgodność dynamiczna, boczna: 16 µm/mN
Typ igły: Nude Ortofon Replicant 100, special polished
Rozmiar promienia końcówki igły: r/R 5/100 µm
Zakres siły nacisku igły: 2,3 - 2,8 g (23 - 28 mN)
Zalecana siła nacisku igły: 2,6 g (26 mN)
Kąt nachylenia igły: 23°
Impedancja wewnętrzna, rezystancja DC: 4 Ohm
Zalecana rezystancja cyklu ładunkowego: > 10 Ohm
Kolor wkładki, obudowa/igła: Black/Black
Masa: 13 g


Gramofon Nottingham Analogue Hyperspace i ramię Nottingham Analogue Ace Space 12 cali

Step-up transformer (pasywny) Ortofon ST 80 SE

Zbliżenie na wkładkę Ortofon Winfeld MC


Polski wzmacniacz Fezz Audio Mira Ceti na lampach elektronowych 300B


Kondycjoner IsoTek EVO3 Aquarius, a na nim kultowe płyty Vangelisa i Milesa Davisa



Spojrzenie ogólne na system (systemy) odsłuchowe

Wrażenia dźwiękowe
Zestaw Nottingham Analogue i Ortofon odsłuchiwałem w gdańskim salonie hi-fi Premium Sound. Kolumny to PMC Twenty5.24 (zobacz TUTAJ), wzmacniacze: Hegel H160 i Fezz Audio Mira Ceti na lampach 300B (zobacz TUTAJ), kondycjoner sieciowy IsoTek EVO3 Aquarius oraz przewody Harmonix.

No cóż. Chciałoby się napisać, że dźwięk zestawu jest wspaniały – energetyczny i plastyczny, a równolegle bardzo wyszukany i wierny. Z piękną barwą oraz wybornym wyczuciem rytmu. I na tym zamknąć recenzję, albowiem słowa są zbędne tam, gdzie króluje sztuka wyższa. Ale dla przyzwoitości wypada skreślić jeszcze kilka słów.

Gramofon z wkładką (wraz z przyległościami) oferuje rewelacyjnie precyzyjny i selektywny dźwięk z dużą dozą nasycenia tonalnego. To brzmienie soczyste i mięsiste, dopełnione i żyzne, jednocześnie odkrywcze i doświetlone – na wskroś analityczne. Przy czym owa odkrywczość nie powoduje agresji, czy szklistości, lecz dodatkową czystość i transparentność. Można stwierdzić, że „słychać nieomal wszystko”. 

Podczas odsłuchu kultowej płyty Vagnelisa „Blade Runner”, owszem niskie tony były koturnowe i dociążone, super sprężyste i kształtne, ale cała elektronika brzmiała żywo i naturalnie. Kolorowo i przestrzennie. Basy, choć rozbudowane i wręcz subsoniczne, to nie przysłaniały pozostałych zakresów. Średnica była bardzo czytelna i gęsta, lecz także znakomicie dopełniona i dociążona. Saksofon miał szansę być wykrojony ze sceny i podany wprost na tacy. Zabrzmiał naturalistycznie i żywiołowo, z dużym powietrzem i blaszaną dźwięcznością. Z kolei wokal Demisa Roussosa (cały czas piszę o płycie Vangelisa) zdawał się być bliski i istniejący rzeczywiście. Namacalny. O wysokim stopniu nasączenia alikwotami i harmonicznymi, a przez to przyjemny w odbiorze. Fizjologiczny, a nawet, można napisać – izotoniczny.

Wartym podkreślenia jest również fakt wybujałej przestrzeni budowanej przez tytułowy zestaw. To przestrzeń bliska holografii. Harmonijna, symetryczna i  proporcjonalna. Wybitnie foremna oraz geometryczna. Każdy instrument, każdy wokal, każdy ton, każde wybrzmienie ma swoje ścisłe współrzędne, a także własną masę, indywidualny byt na siatce 3D. Rewelacyjne zjawisko akustyczne!

Konkluzja
Jeżeli jeszcze ktoś nie słuchał gramofonów marki Nottingham Analogue (i innych firmowych akcesoriów) niech to koniecznie uczyni przed zakupem swojego docelowego gramofonu, albowiem produkty tej brytyjskiej manufaktury redefiniują pojęcie absolutnego dźwięku analogowego. Są w swojej klasie prawdziwymi arcydziełami. Uzależniają i hipnotyzują pięknym śpiewem niczym Syreny greckich Argonautów.

Z kolei wkładka Ortofon Windfeld to pierwszorzędny przykład zaawansowanych umiejętności technologicznych człowieka. Zbudować taką wkładkę, która zabrzmi nie tylko precyzyjnie i analitycznie, ale także barwnie i masywnie – muzykalnie. Autentycznie i holistycznie.

Ceny w Polsce
1. gramofon: Nottingham Analogue Hyperspace – cena 16 225 PLN (bez ramienia),
2. ramię do gramofonu: Nottingham Analogue Ace Space 12 cali – cena 5 775 PLN,
3. zasilacz falowy do silnika: Nottingham Analogue – cena 2 980 PLN,
4. wkładka Ortofon Windfeld – cena 12 732 PLN,
5. step-up transformer (pasywny) Ortofon ST 80 SE – cena 6 386 PLN.

I jeszcze kilka zdjęć wykonanych przez zaprzyjaźnione studio SViD Production:





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Komentarz będzie oczekiwać na moderację