niedziela, 22 maja 2016

[Audio vintage]: magnetofon kasetowy Nakamichi RX-202E





Od lat jestem dużym zwolennikiem magnetofonów Nakamichi, choć tej pory przewinęły się przez mój własny system audio zaledwie dwa egzemplarze. Najpierw był to dwugłowicowiec Nakamichi LX-3, a potem zaawansowany trzygłowicowiec Nakamichi Cassette Deck 1, który pozostał już u mnie na stałe (czytaj opis TUTAJ). Kilka dni temu od warszawskiej firmy Nomos Audio Vintage wypożyczyłem magnetofon, o którym zawsze marzyłem i chciałem mieć – Nakamichi RX-202E.

Seria RX magnetofonów kasetowych firmy Nakamichi po raz pierwszy w historii została wyposażona w mechanizm Unidirectional Auto Reverse Cassette Deck (UDAR), zwany po polsku „autorewersem”. Jest to system wysuwający kasetę magnetofonową z napędu i odwracający ją na drugą stronę. Pierwszym magnetofonem zaopatrzonym w tę funkcję był właśnie tytułowy Nakamichi RX-202 (rok 1982), a potem pojawiły się kolejne dwa modele: Nakamichi RX-303 (produkowany w latach 1984 – 1986) oraz topowy Nakamichi RX-505 (1984-1993). Nakamichi RX-202 (i potem jego nieco ulepszona wersja RX-202E) produkowany był nieprzerwanie przez 11 lat – od 1982 do 1993 roku. Stał się bardzo dużym firmowym przebojem. Oferował wspomniany rewolucyjny mechanizm autorewers UDAR, a jako najniższy z serii RX nie kosztował majątku. Zapewniał za to bardzo zaawansowane brzmienie, bezkompromisowe i płynne, a równolegle wyposażony był w większość innowacyjnych rozwiązań Nakamichi. Bo oprócz UDAR zawierał także solidne firmowe rozwiązania techniczne typu mikroprocesorowa kontrola biegu taśmy, mechanizm „Multi Motor”, „Master Fader”, auto-wyłączanie, cyfrowe wyświetlacze i kilka innych. W odróżnieniu od modelu RX-505 i analogicznie jak RX-303 był klasycznym dwugłowicowcem.

Mechanizm Unidirectional Auto Reverse Cassette Deck jest systemem bardzo wygodnym i trzeba przyznać, że w wykonaniu japońskich inżynierów – niezawodnym. Tacka wysuwa się łatwo, zaś kaseta weń obraca się cicho i dyskretnie. Dodatkowo kaseta podczas pracy, czyli obracania się rolek i przesuwu taśmy, jest podświetlana od góry dość intensywnym światłem. Z zewnątrz, poprzez przezroczystą plastikową osłonę mechanizmu, wszystko to dokładnie widać. Fascynujący widok, który może sprawiać wiele przyjemności. Moim zdaniem, Nakamichi RX-202E to magnetofon, którym nie sposób od razu nie zafascynować się. Łakomy kąsek dla analogowców.

Dane techniczne Nakamichi RX-202E na stronie Vintage Cassette.






Rewolucyjny wręcz mechanizm auto-obrotu Unidirectional Auto Reverse Cassette Deck (UDAR)

Film obrazujący działanie UDAR (z YouTube)


UDAR w akcji

Nakamichi na królewskiej pozycji; stoi na platformie antywibracyjnej Rogoz-Audio, na której zazwyczaj przebywa gramofon

Spojrzenie ogólne na system odsłuchowy

5 komentarzy:

  1. To nie był pierwszy magnetofon z tak nie typowym auto-reversem , w 72r. na rynek wszedł Akai CS-55D z taką samą zasadą obracania całej taśmy .

    https://www.youtube.com/watch?v=2CE_zmpHcWQ

    OdpowiedzUsuń
  2. Witam.
    Czy mogę prosić o opis wrażeń z odsłuchu magnetofonu Nakamichi RX-202E w porównaniu do szerzej ocenionego magnetofonu Nakamichi Cassette Deck 1:
    http://stereoikolorowo.blogspot.com/2012/03/magnetofon-nakamichi-casssette-deck-1.html
    Pozdrawiam.
    Mariusz.

    OdpowiedzUsuń
  3. Witam.
    Czy mogę prosić o opis wrażeń z odsłuchu opisanego magnetofonu Nakamichi RX-202E w porównaniu z magnetofonem szerzej ocenionego magnetofonu Nakamichi Cassette Deck 1
    http://stereoikolorowo.blogspot.com/2012/03/magnetofon-nakamichi-casssette-deck-1.html
    Pozdrawiam.
    Mariusz.

    OdpowiedzUsuń
  4. Trudne pytanie, bo oba magnetofony są brzmieniowo więcej niż dobre...

    OdpowiedzUsuń

Komentarz będzie oczekiwać na moderację