piątek, 31 sierpnia 2018

Pioneer C-90/M-90: przedwzmacniacz i końcówka mocy - zapowiedź

Poster reklamowy Pioneer C-90/M-90

Zazwyczaj nie publikuję zapowiedzi testów sprzętów z segmentu audio-vintage, ale w niniejszym przypadku postanowiłem uczynić wyjątek. Dzięki uprzejmości warszawskiego Nomos Audio Vintage pozyskałem do odsłuchów nie lada perełkę. To japoński referencyjny zestaw przedwzmacniacz oraz końcówka mocy: Pioneer C-90 i Pioneer M-90. Końcówka mocy waży, bagatela - 27,3 kg. Produkowane były w Japonii w "złotych czasach" audio hi-fi, czyli w latach 1986 - 1992. Coś wspaniałego! Dziś publikuję jedynie kilka zdjęć, a na pełen opis sprzętu zapraszam we wrześniu.






środa, 29 sierpnia 2018

Kolumny podstawkowe AudioSolutions Figaro B - zapowiedź testu


Dawno na Stereo i Kolorowo nie opisywałem głośników litewskiej firmy AudioSolutions. Ostatnio były to Euphony 50 (czytaj TUTAJ) i Guimbarde (TUTAJ). Od tego czasu przedsiębiorstwo zmieniło nieomal całą ofertę i bardzo rozwinęło się. Zdobyło dużo branżowych nagród i wyróżnień. Podbiło dużo światowych rynków, włączając w to europejski i dalekowschodni. Obecne portfolio obejmuje serie Overture, Figaro, Vantage Anniversary i Vantage Classic. Ze "starej" oferty ostały się jedynie monitory Guimbarde. Warto dodać, że wszystkie modele kolumn podstawkowych i podłogowych proponowane są przez firmę w dużej ilości odmian wybarwień obudowy - różne forniry drewniane, ale także lakiery kolorowe całej palety RAL.

W tym tygodniu od polskiego dystrybutora AudioSolutions - firmy Premium Sound z Sopotu odebrałem nowe kolumny podstawkowe Figaro B (zobacz TUTAJ). Wypakowałem je i ustawiłem na standach Solid Tech. Muszę przyznać, że Figaro B to wyjątkowo ładne kolumny. A jak grają? Zapraszam do lektury recenzji za kilkanaście dni.

* * *

Kilka słów od producenta. "Po 6-ciu latach intensywnego rozwoju, możemy zaoferować zdecydowanie bardziej wydajną produkcję i znacznie lepszą jakość dźwięku. To wszystko dzięki naszej specjalnej technice tworzenia obudów Self-Locking, mini tubie dla głośnika wysokotonowego i kilku innym, unikalnym rozwiązaniom. Efekt to FIGARO! Jakość dźwięku Figaro przewyższa to, co oferowały Rhapsody. Słabe punkty Rhapsody, poprawiliśmy i zamieniliśmy w siłę Figaro. Oferujemy Wam lepszy produkt w cenie poprzedniego modelu.

Cechy linii Figaro. Zachowuje te same akcenty co Overture lub Vantage 5th Anniversary i płynnie uzupełnia portfolio AudioSolutions. Zaprojektowany, aby wyglądać solidnie, ponadczasowo i być akcentem salonu lub zniknąć w nim dzięki 17 unikalnym wykończeniom. Figaro! zajmuje drugie miejsce w naszym portfolio i znajduje się nad serią Overture. Design nawiązuje do Overture - spokojny i pełen wdzięku, a "niewidzialne" decyzje pochodzą z Vantage Anniversary - naszej referencyjnej linii. Wszystkie modele stojące na podłodze są trójdrożnymi systemami, w których głośniki średniotonowe pracują w szerszym niż zwykle zakresie, w celu zredukowania zniekształceń w krytycznym obszarze ludzkiego ucha.

Maskownica "Stealth". Unikalne rozwiązanie techniczne, w którym jeden głośnik ma dwie różne przednie przegrody, które różnią się wyglądem (jeden z ochronną szmatką i innymi bez niego), ale ma tę samą geometrię. Ta sama geometria przedniej ścianki oznacza dokładnie taką samą odpowiedź mocy. Sam materiał rzadko wchodzi w interakcję z falami dźwiękowymi, ponieważ długości fal nawet przy wysokich częstotliwościach są znacznie dłuższe niż grubość włókien tekstylnych. Słuchacz nie musi już usuwać kratek z głośników przed odsłuchaniem, teraz może wybrać styl swojego głośnika bez zmiany balansu tonalnego.

Design: wprowadzamy aż 17 różnych wykończeń, dzięki którym nawet najbardziej wymagający gust znajdzie swój kolor.  Spośród wszystkich popularnych wykończeń Xiralic, oferujemy takie unikatowe powierzchnie jak wykończenia 3D o wysokim połysku lub trzy różne kolory lnianego włókna o wysokim połysku. Takie nowe, nigdy nie widziane i nigdy nieużywane wykończenia umożliwiają klientom lub projektantom wnętrz, aby głośniki stały się akcentem salonu lub częścią dekoracji wnętrz, zamiast próbować uczynić głośniki tak niewidoczne, jak to tylko możliwe. Naszym celem jest, aby młodzi ludzie, którzy są właścicielami, planują posiadać lub projektować swoje wymarzone domy za pomocą profesjonalnych projektantów, mogli wybrać takie wykończenie, które nie będzie nudne lub przestarzałe w ciągu kilku miesięcy, ale raczej będzie nowoczesne i wysoce dekoracyjne w codziennym środowisku". Koniec cytatu.

Trójdrożny system głośników, podstawkowe dwudrożny
Głośnik wysokotonowy z kopułką z miniaturowym tubą, z falowodem
Super sztywne membrany papierowe, dla szybkiej odpowiedzi i doskonałej klarowności dźwięku i zwartego basu
Self-Locking Cabinet - konstrukcja obudowy zapożyczona z referencyjnej serii Vantage 5th Anniversary
Zintegrowane, niewidoczne stopy o regulowanej wysokości
Podwójna przednia przegroda (system "stealth Grille") podobnie jak w serii Overture
Łatwe zdejmowanie przedniej ścianki przez mały ozdobny otwór na palce
Terminale przyłączeniowe WBT NextGen
17 różnych, unikatowych, opcji wykończenia, dla lepszego dopasowania do pomieszczenia

Specyfikacja techniczna Figaro B:
Wymiary (W x S x G): 351 mm x 232 mm x 401 mm
Czułość: 89,5 dB przy 2,83 V 1m
Nominalna moc wyjściowa: 50 W rms
Maksymalne napięcie zasilania: 100 W;
Impedancja: nominalna 4,0 Ohm
Częstotliwość podziału: 4 000 Hz
Pasmo przenoszenia (środowisko w pokoju): 44 - 25  000 Hz
Głośniki: 2,5-centymetrowy jedwabny głośnik wysokotonowy, 15,2 cm średnio-nisko tonowy stożek ER











wtorek, 28 sierpnia 2018

Unison Research Unico 90 i Unico CD Due: wzmacniacz hybrydowy i CD/DAC - zapowiedź testu



Wczoraj od warszawskiego dystrybutora EIC Sp. z o.o. otrzymałem bardzo interesujący zestaw: wzmacniacz hybrydowy Unison Research Unico 90 (zobacz TUTAJ) oraz hybrydowy odtwarzacz płyt kompaktowych (i DAC) Unison Research Unico CD Due (zobacz TUTAJ).

Unison Research Unico 90 to zintegrowany wzmacniacz klasy AB z zerowym sprzężeniem zwrotnym, dlatego że najdoskonalsze wzmacniacze lampowe stosują tylko dwa stopnie. Sercem obwodu Unico 90 jest jego hybrydowa struktura. Całe wzmocnienie i wynikający z niego "charakter" wzmacniacza, jest determinowane przez jedyny stopień lampowy utworzony z lamp ECC83 i ECC 81 w szczególnym wielo-równoległo-totemowym biegunie.

Z kolei Unico CD Due to nie tylko odtwarzacz CD, łączy on w sobie bowiem wysokopoziomowy przetwornik C/A z najwyższej jakości mechanizmem CD. Jest bogaty w funkcje, elastyczny i dostosowuje się do preferencji słuchacza. Co istotne, do Unico CD Due można podłączyć wiele zewnętrznych źródeł, w tym laptopa lub komputer do odtwarzania wszystkich znanych formatów audio - w tym DSD - poprzez USB.

Specyfikacja techniczna wzmacniacza
- Pasmo przenoszenia -1dB @ 12 Hz - 45 kHz -3 dB
- Impedancja wejścia 21 kΩ / 300 pF
- Czułość wejścia 860 mV RMS
- Zniekształcenia < 0.15 % @ 1 kHz, 1 W; < 0.5 % @ 1 kHz, 10 W
- Moc wyjściowa 100 + 100 W RMS su 8 Ω / 160 + 160 W RMS su 4Ω
- Wejścia analogowe 6 liniowych (3 niezbalansowane, 2 zbalansowane, 1 “bypass” niezbalansowane)
- Stopień wyjścia Class AB thermostable, complementary Hexfet (3 pairs for channel)
- Pobór mocy 550 W
- Wymiary (S x W x G) 435 x 180 x 440 mm
- Masa 20,00 kg

Specyfikacja techniczna odtwarzacza CD/DAC
- Przetwornik D/A ESS Sabre ES9018K2M
- Transport 8829CD-KHM DVD-Loader
- Rozdzielczość 24 bit / 96 kHz
- Wejścia cyfrowe 1 x USB, 1 x S/PDIF, 1x AES/EBU, 1x Toslink™, 1 x Bluetooth™
- Wyjścia cyfrowe 1 x S/PDIF, 1 x AES/EBU, 1 x Toslink™
- Stopień wyjścia Duble Triode, pure class A differential Totem-pole
- Wyjścia analogowe 1 x RCA, 1 x XLR
- Lampy 4 x 12AX7/ECC83
- Pobór mocy 100W max
- Wymiary (S x W x G) 450 x 130 x 380 mm
- Masa 10,00 kg








poniedziałek, 27 sierpnia 2018

[Audio vintage]: magnetofon kasetowy AIWA AD-F990



Kilka prospektów reklamowych AIWA AD-F990 sprzed 35 lat




Opisywany magnetofon pochodzi z salonu i serwisu audio Nomos Audio Vintage z Warszawy.

Jako że nigdy do tej pory nie opisywałem sprzętów marki AIWA, najpierw kilka słów o niej samej. Przedsiębiorstwo zostało założone w 1951 roku jako AIKO Denki Sangyo Co., Ltd. w Taitō (dzielnica Tokio) z myślą o produkcji mikrofonów. W 1959 roku zmieniono nazwę na Aiwa Co., Ltd. Firma była niezależna aż do 1982 roku, kiedy to została częścią innego japońskiego potentata audio, a mianowicie Sony Corporation. AIWA w strukturach Sony pozostała aż do 2006 roku, zaś w 2017 roku została nabyta przez japońską Towada Audio. Amerykańska część przedsiębiorstwa została przejęta Hale Devices w 2015 roku  i działa obecnie pod marką AIWA USA (zobacz TUTAJ).

Warto podkreślić, że AIWA była pierwszym japońskim przedsiębiorstwem, które skonstruowało magnetofon kasetowy w 1964 roku. Firma w latach 70-tych, 80-tych i 90-tych ubiegłego wieku była wiodącym producentem produktów audio, w tym stereofonicznych słuchawek, minikomponentowych systemów stereo, przenośnych systemów stereo, odtwarzaczy minidisc, odtwarzaczy CD i kasetowych oraz samochodowych systemów stereo. Prawie 86 procent przychodów firmy pochodziło z takich produktów audio. 12 procent pochodziło z produktów takich jak telewizory i magnetowidy, a pozostałe dwa procent z urządzeń peryferyjnych i innych. AIWA sprzedała pierwszy boombox w Japonii, był to model TPR-101 w 1968 roku, zaś także pierwszy deck kasetowy TP-1009. W 1980 r. Aiwa stworzyła pierwszą na świecie osobistą nagrywarkę stereo o symbolu TP-S30.

W latach 80-tych XX wieku, AIWA będąc częścią koncernu Sony wyprodukowała kilka serii magnetofonów kasetowych wysokiej klasy, choć jeszcze wcześniej, bo w latach 70-tych stworzono takie magnetofony jak AD-M600, AD-M700 i AD-M800. Na początku lat 80-tych wprowadzono magnetofony AD-F770, AD-F880 i AD-F990. W połowie lat 80-tych AD-R30, AD-R450, AD-R460, a pod koniec tej dekady model AD-R470. 

Szczytowym osiągnięciem AIWA pod względem magnetofonów kasetowych była seria Excelia, która została wprowadzona na rynek w 1988/1989 roku, czyli u skraju czasów popularności kaseciaków i nastania supremacji formatu CD. Seria Excelia to modele XK-005 (1988 rok), XK-007 (1989 rok) i XK-009 (1989 rok). Potem był jeszcze dwukasetowiec AD-WX999 (lata 1989 - 1993), dwukasetowiec AD-WX929 (1992 - 1996) i wspaniały deck AIWA XK-S9000 (1991 - 1996). Lista wszystkich magnetofonów kasetowych produkowanych przez AIWA jest bardzo rozległa, liczy nieomal 100 pozycji! Cała lista produktów dostępna jest TUTAJ na stronach hifiengine.com oraz TUTAJ na audio-heritage.jp.

Model AIWA AD-F990 był produkowany w latach 1983 - 1986. Nie był ani najniższym, ani też szczytowym firmowym osiągnięciem, ale stał się bardzo popularny m.in. za sprawą nietypowego panelu sterującego, który został przeniesiony z frontu na wysunięty pulpit (modele AD-770 i AD-880 miały identyczne rozwiązanie). Jak można przeczytać w prospekcie: "Opracowując projekt tego, co miało stać się najbardziej zaawansowanym deckiem AIWA, inżynierowie zaczęli od podstawowego pytania - Jakie funkcje magnetofon powinien mieć wbudowane, aby dać użytkownikom opcję nie tylko z niezrównaną jakością dźwięku, ale z naprawdę automatyczną obsługą i odporną na błędy operacyjne. AD-F990 był na te pytania odpowiedzią. Bezsprzecznie najwyższa wydajność, jaką kiedykolwiek oferowano w modelu tego typu, cechuje się również przemyślaną inżynierią ludzką i niespotykaną łatwością obsługi".

Rzeczywiście, obsługa AD-F990 jest niezwykle prosta i intuicyjna, zaś liczne funkcje, w które wyposażony jest magnetofon, czynią jego użytkowanie przyjemnym i bezstresowym. Ważną funkcją jest autorewers - taśma po zakończeniu biegu przestawia głowicę, a ta odczytuje drugą ścieżkę na taśmie. Bardzo przydatna rzecz. Doskonałą funkcją jest też możliwość pominięcia "pustego" miejsca na rozbiegówce taśmy, można tak zaprogramować magnetofon, że od razu przejdzie do odtwarzania muzyki. Ciekawą opcją jeż też licznik, który może też być tak ustawiony, iż pokazuje minuty i sekundy jakie są nagrane na taśmie. Magnetofon sam przelicza zapis muzyki na taśmie i wyświetla go. O takich funkcjach jak systemy Dolby, filtru MPX, autokabibracji, czy automatycznego rozpoznawania typu taśmy (chrom, metal) nawet nie wspominam, bo to w tej klasie magnetofonu norma,

Design AD-F990 reprezentuje typowy styl japoński wczesnych lat 80-tych XX wieku. Dużo przycisków i świecidełek. Ale AIWA nie można odmówić estetyki i urody, choć jest to estetyka mocno osadzona w vintage szalonych lat 80-tych.

Dźwiękowo AD-F990 reprezentuje japońską szkołę dźwięku magnetofonowego, czyli czyste brzmienie z bardzo aktywną średnicą i niezłą przestrzenią. To brzmienie pełne, obszerne i wyjątkowo soczyste. Z masywnym basem, z głębią tonalną i żywymi wokalami. Dźwięk typu fizjologicznego i organicznego. Bardzo przyjemny w odsłuchach.












niedziela, 26 sierpnia 2018

Głośnik bezprzewodowy Bluetooth Olasonic IA-BT7


Dwa zdjęcia IA-BT7 ze strony Olasonic




Wstęp
We wstępie napiszę, iż japoński głośnik Olasonic IA-BT7 (zobacz TUTAJ) zasługuje na specjalną atencję, albowiem to nie jest zwyczajny głośnik Bluetooth jakich dookoła wiele. To, można napisać, wyjątkowy głośnik bezprzewodowy o aspiracjach audiofilskich. Dopiero co przyjechał do Polski, zaś Stereo i Kolorowo ma przyjemność opisywać go jako pierwsze poza Japonią, dzięki uprzejmości szefa polskiego dystrybutora Fonnex - pana Nobumasa Mori.

Warto przypomnieć, że firmę Olasonic założył pan Yoshinori Yamamoto, były dyrektor Sony Home Audio. Olasonic to nazwa zaczerpnięta z połączenia dwóch słów (hiszpańskiego „ola” i łacińskiego „sonic”) i oznacza „szum fal”. Olasonic jest marką należącą to większego japońskiego przedsiębiorstwa Towa Electronic Co. Ltd., (zobacz TUTAJ), które od lat zajmuje się projektowaniem oraz wytwarzaniem zaawansowanych płytek i układów elektronicznych, a także całościowymi rozwiązaniami w dziedzinach oprogramowania i budowy układów. Kwatera Olasonic mieści się w Tokio, w dzielnicy Shinagawa. Produkcję swych opracować firma zleca różnym fabrykom - najczęściej chińskim lub malezyjskim.

Opisywałem już wiele urządzeń marki Olasonic produkowanych przez japońską firmę Towa Electronic Co. Ltd. Były to nieduże urządzenia serii Nanocompo: wzmacniacz z DAC Nano-UA1, DAC i wzmacniacz słuchawkowy Nano-D1 oraz transport CD Nano-D1 (czytaj test TUTAJ). Ale był także zbalansowany adapter słuchawkowy Olasonic Nano NA-BH1 (czytaj TUTAJ) oraz nietypowe głośniki komputerowe USB Olasonic TW-S9 (czytaj TUTAJ). Natomiast głośnik bezprzewodowy Olasonic IA-BT7 jest absolutną nowością w firmowej ofercie. Zaś znając japońską maniakalną dbałość o dźwięk inżynierów z Towa Electronic Co. Ltd., można spodziewać się po IA-BT7 ciekawych efektów. Do dzieła więc!

Wrażenia ogólne i budowa
Głośnik dostarczany jest w niezbyt dużym pudle z białego kartonu. Wewnątrz, w piankowych formach, bezpiecznie unieruchomiony spoczywa IA-BT7. W komplecie nabywca otrzymuje też zasilacz 15 V, przewód sieciowy z japońskim wtykiem, instrukcję użytkowania (w języku japońskim) i gwarancję. To wszystko.

Olasonic IA-BT7 prezentuje się na pierwszy rzut oka dość normalnie (no może poza wykończeniem obudowy wysokogatunkowym drewnem, nieczęstym w głośnikach Bluetooth). Najważniejsze schowano w środku - DAC dla aptX HD oraz wewnętrzny system wentylacji akustycznej. Ale trzeba przyznać, że głośnik wykończony jest znakomicie - obudowa wycięta jest z jednego kawałka drewna, zaś front wykonany jest z aluminiowej płytki bardzo precyzyjnie wykończonej. Maskownice głośników (głośniki o mocy 10 W + 10 W + 20 W) to stalowa siateczka z lekkim wpukleniem po środku. Znakomicie to wygląda. Na froncie, w lewym dolnym rogu, umieszczono kilka niewielkich aluminiowych przycisków i trzy diody. Przyciski odpowiadają za: włączenie urządzenia (świeci się biała dioda), wybór źródła (Bluetooth lub linowe analogowe - świeci się dioda), parowanie urządzenia (mruga biała dioda) oraz głośność (ciszej i głośniej). Na froncie jest jeszcze wymalowana nazwa Olasonic (prawy, dolny róg) i przyklejona naklejka "Hi-Res Audio".

Tył wykonany jest z twardego czarnego tworzywa sztucznego. Przykręcony jest śrubami od drewnianej obudowy. Lewą stronę zajmuje membrana bierna głośnika niskotonowego. Po prawej stronie umieszczono tabliczkę znamionową, zaś po środku dwa gniazda - zasilania 15 V oraz wejściowe analogowe mini-jack 3,5 mm. Od spodu przyklejono dwie spore stopy antywibracyjne wykonane z czarnej gumy.

Parowanie głośnika via Bluetooth przebiega bardzo szybko i sprawnie, zaś jakość połączenia jest wprost znakomita. Bez żadnych zakłóceń, sprzężeń czy innych. Można napisać, że dźwięk jest krystalicznie czysty. Jedyną niedogodnością jest fakt, że przy każdym włączeniu IA-BT7 ponownie należy go parować z poziomu urządzenia peryferyjnego ustawiając w funkcjach Bluetooth Olasonic jako sprzęt do odtwarzania. Głośnik nie ma wewnętrznej baterii, więc do działania potrzebuje być podłączony na stałe do zasilania.

Sam producent określa swój jako "bezprzewodowe urządzenie audio o wysokiej rozdzielczości." Głośnik obsługuje aż pięć kodeków (SBC, AAC, Qualcomm aptX, Qualcomm aptX HD, LDAC), co pozwala głośnikowi na uzyskanie realistycznego dźwięku o wysokiej rozdzielczości w całym zakresie częstotliwości 20 Hz - 20 000 Hz z dowolnego źródła (IA-BT7 ma również regularne wejście audio, dzięki czemu może używać go jako zwykłego głośnika). Pasmo przenoszenia rozciąga się od 20 Hz do 20 000 Hz (próbkowanie 44,1 kHz) i od 20 Hz do 40 000 Hz (LDAC 96 kHz przy 990 kb/s). Z kolei maksymalna moc (moc dynamiczna) to 10 W + 10 W + 20 W (po 10 Wat dla dwóch głośników szerokopasmowych i 20 Wat dla subwoofera). Za szczegółami technicznymi (w języku japońskim) można zapoznać się TUTAJ.

Dane techniczne (w języku angielskim)
Colors: walnut, white
Dimensions: 275 x 144 x 65mm (10.8 x 5.6 x 2.5")
Weight: 2.2 kg (4.8 lbs)
Speakers: 2 full range (57 mm/2.2" diameter), 1 sub-woofer (110 mm/4.3" diameter)
Maximum output (dynamic power): 10 W + 10 W + 20 W
Audio input: Bluetooth, AI/Audio In
Bluetooth interface: ver4.1 + EDR
Bluetooth output: Power Class 2
Bluetooth interface range: about 10 m (32 ft)
Bluetooth frequency bandwidth: 2.4 GHz
Bluetooth modulation: FHSS
Bluetooth-supported profiles: A2DP, AVRCP
Bluetooth-supported codecs: SBC, AAC, Qualcomm aptX, Qualcomm aptX HD, LDAC
Bluetooth contents protection: SCMS-T
Frequency response: 20 Hz - 20 kHz (44.1 kHz sampling), 20 Hz-40 kHz (LDAC 96 kHz at 990 kbps)
Accessories: AC adapter, cable
Instructions: Japanese

Nieduży, ale solidny karton

Instrukcja obsługi

W białym pudełeczku po lewej znajduje się zasilacz 15 V; przewód zasilający z japońską końcówką leży w piankowej przegródce



IA-BT7 to bardzo designerskie urządzenie - drewniany front przykryty jest aluminiową płytką, maskownice głośników wykonane są ze stalowej siateczki z wgłębieniami po środku



Obudowa wykonana jest z efektownego drewna


IA-BT7 wyposażony jest w trzy pełnoprawne głośniki oraz w basową membranę bierną; obudowa nieomal w całości wykonana jest z drewna (zdjęcia z bloga fujiya-avic.jp)

Przyciski sterujące i diody sygnalizacyjne


Stalowa siateczka maskownic głośników jest specjalnie ukształtowana

Gramy!

Zasilanie 15 V - brak możliwości "grania na wewnętrznych bateriach"

Membrana bierna - brak ujścia bass-reflexu






Kilka przykładów muzyki słuchanej z Tidal HiFi

Wrażenia dźwiękowe
Jako źródło sygnału używałem iPhone 6S oraz iPad Air 2. Muzyka pochodziła przede wszystkim z Tidal HiFi/Masters oraz czasem z radia internetowego (PR3 Trójka).

Po włączeniu Olasonic IA-BT7 można się naprawdę zdziwić - duży i masywny dźwięk o bardzo silnej podstawie basowej! Wydaje się, że gra para monitorów wraz z dodatkowym subwooferem. Ułuda normalnego dźwięku z dwóch głośników jest fantastycznie duża. Dla optymalnego brzmienia warto postawić głośnik na solidnym podłożu (komoda, biurko, a nawet na pojedynczym standzie głośnikowym!) około 2-3 metrów od uszu słuchacza. Wówczas dźwięk jest najpełniejszy i z doskonałym basem. Co ciekawe, zjawiska stereofoniczne są całkiem poprawne i czytelne. Stereo ładnie rozkłada się na boki, zaś scena, choć nieco stłamszona i spłaszczona po bokach, to realnie istnieje i rozciąga się daleko poza obrys obudowy. Ogólnie można napisać, że dźwięk oferowany przez IA-BT7 jest znacznie większy niż by to wynikało z gabarytów urządzenia - i o wiele przestronniejszy. Nagrania brzmią autentycznie i naturalnie - bez zwyczajowej kompresji powodowanej przez głośniki bezprzewodowe umieszczone w jednym korpusie.    

Dużą zaletą japońskiego urządzenia jest jego żywy i mocny dźwięk. Za taki stan rzeczy odpowiadają trzy pełnowymiarowe głośniki sterowane mikroprocesorowo a zamontowane w drewnianej obudowie - jak i spora bierna membrana niskotonowa umieszczona z tyłu. Głośnik nie ma bass-reflexów, membrana bierna (albo inaczej pisząc - pasywny radiator) jest droższym rozwiązaniem niż zwykły port bas-refleks. Został wybrany z powodu możliwości redukcji rozmiaru obudowy, wyższej wydajności niskotonowej, braku zakłóceń i kompresji jakie powodują porty bass-reflexów. Efekt brzmieniowy jest znakomity - niskie tony są plastyczne i żywe, bardzo równe i zdyscyplinowane. Bardzo obszerne i rozbudowane. Wysokoklasowe.

Żyzne i obfite basy uzupełniane są efektowną górą - stosunkowo rozdzielczą oraz względnie aktywną. Nieźle doświetloną i rozdzielczą. Soprany nie są wyostrzone, aczkolwiek są czytelne i żwawe. Średnica, podobnie jak góra, również jest różnorodna oraz bogata, acz równolegle nieco cofnięta (ale nie za bardzo) - szczególnie widać to na tle basów. Taki zabieg jest celowy, albowiem zbyt wysunięte do przodu tony średnie nakładały by się na basy, a tak uzyskano pożądany efekt różnorodności i dodatkowej przestrzenności. Instrumenty i wokale są pokazywane przez średnicę wiarygodnie i muskularnie, a jednocześnie dużo w nich finezji i autentyczności. Czasem naprawdę trudno się połapać, że gra niewielki głośniczek a nie zestaw stereo. Japończycy z Olasonic wykonali kawał porządnej roboty, albowiem IA-BT7 swym "dużym", obszernym i różnorodnym brzmieniem przeczy prawom fizyki i akustyki.

Konkluzja
Japoński głośnik bezprzewodowy Bluetooth Olasonic IA-BT7 to nie jest głośnik jakich dookoła wiele. To głośnik bezprzewodowy z aspiracjami audiofilskimi, choć na pozór takie sformułowanie może wydawać się nieuprawnione. Olasonic IA-BT7 posiada obudowę prawie w całości wyciętą z drewna (jedynie tylna pokrywa wykonana jest z twardego tworzywa sztucznego), ma zainstalowane trzy pełnoprawne głośniki (2 x 57 mm i 1 x 110 mm) przykryte stalową siateczką, a także basową membranę bierną (z tyłu). Sterowanie głośnikami odbywa się za pośrednictwem mikroprocesora, wewnątrz wbudowany jest DAC. Owocuje to bardzo przestronnym brzmieniem o dużym nasyceniu tonalnym i wspaniałym wypełnieniu dodatkowo podpartym niezwykle żyznymi basami (rozbudowanymi i masywnymi). Przestrzeń wiarygodna, choć ciut po bokach spłaszczona. Generalnie IA-BT7 dysponuje bardzo cielesnym i autentycznym brzmieniem, którego nie powstydził by się nie jeden zestaw stereo. Olasonic IA-BT7 to dźwiękowo najlepszy głośnik bezprzewodowy, z jakim do tej pory miałem do czynienia.

Cena w Japonii - 32 400 Jenów (czyli równowartość 515 USD).