Wstęp
Firma Wyred 4 Sound pochodzi ze Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej (USA). Siedzibę główną oraz
zakład produkcyjny ma w stanie, który jest ucieleśnieniem „American Dream”, bo
kojarzy się ze słońcem, Silicon Valley oraz szczęśliwością – w Kalifornii. A dokładniej
w mieście Atascadero w równej odległości od Los Angeles i San Francisco, przy
drodze U.S. Route 101 biegnącej wzdłuż brzegów Oceanu Spokojnego.
Przedsiębiorstwo to nie jest zbyt znane w Polsce, moim
zdaniem – niesłusznie, dlatego podjąłem się zadania popularyzacji tej marki
poprzez niniejszy tekst. Warto napisać kilka zdań o firmie z Atascadero,
ponieważ ze wszech miar zasługuje na to. A jest o czym pisać, bo spectrum
produktów jest niezwykle bogate i urozmaicone (TUTAJ).
Można tu znaleźć całą rzeszę wzmacniaczy – zarówno zintegrowanych, jak i
dzielonych, poza tym bardzo ciekawe serwery muzyczne (TUTAJ), kilka odmian
DACów, a także kable, etc. Firma proponuje również apgrejd swoich produktów.
Warto zaznaczyć, że Wyred 4 Sound przyjęła odmienną
strategię światowej dystrybucji swoich produktów – sprzedaje je głównie przez
Internet (poza kilkoma lokalnymi wyjątkami jak Niemcy, UK czy Indonezja). Dzięki
temu jej wyroby, dostępne są w cenach fabrycznych, bo pozbawione dodatkowych
marż - warto dodać, że owa amerykańska manufaktura oferuje sprzęt audio hi-fi w
rozsądnych, nieprzesadzonych cenach. Dostępnych dla każdego.
Wrażenia ogólne i budowa
W4S DAC-2 to masywna, aczkolwiek zgrabna czarna skrzynka z
metalu, całkiem sporych gabarytów jak na przetwornik cyfrowo-analogowy, które w
ostatnich latach miniaturyzacji często przypominają gadżety audio, a nie
pełnoprawny sprzęt hi-fi. Tu tak nie jest. Opisywany DAC ma około 8 kg masy, a
wymiary to: 21 cm x 10, 5 cm x 33 cm (szerokość x wysokość x długość). Design jest dość skromny, by nie napisać – surowy. Nieomal pancerna
obudowa i projekt zewnętrzny budzą skojarzenia z urządzeniami militarnymi lub
okrętowymi (używanymi w wojsku lub na statkach). Mocna, twarda blacha malowana
grubą warstwą odpornej na zarysowania farby. Podobnie rzecz ma się z panelem
frontowym – żadnych wystających gałek, pokręteł, zbędnych ozdobnych elementów (w
tym i takich, które, idąc dalej konotacjami militarnymi - mogłyby niepotrzebnie
odbijać światło słoneczne i wskazywać nieprzyjacielowi pozycję). Na przedzie
zamontowano tylko 3. małe aluminiowe przyciski, którymi można uruchamiać
wszystkie funkcje DACa (a jest ich sporo, o czym później) oraz mały, aczkolwiek
kontrastowy, dwu-wersowy wyświetlacz z niebieskim podświetleniem – również bardziej
przywodzący na myśl profesjonalny sprzęt techniczny, a nie audio. Wyświetlacz
pokazuje częstotliwość próbkowania, rodzaj sygnału cyfrowego przyłączonego
źródła, wzmocnienie, filtr cyfrowy (bo i takie są tu) oraz komendy funkcyjne. Jedyną ekstrawagancją we wzornictwie są dwie
ścięte pod kątem aluminiowe płyty, przymocowane do frontu, z ładnie wyoblonymi
bokami. Generalnie, taki design może się podobać lub nie. Moim zdaniem jest
całkiem przyjazny, akceptowalny i dobrze korespondujący z, na przykład, równie
surową (oszczędną) estetyką norweskiej firmy Hegel.
Tak jak front jest estetycznie ubogi, tak tył DACa – funkcjonalnie
rozbudowany. Jest tu gęstwina wejść i wyjść. Można znaleźć po dwa wejścia
cyfrowe elektryczne i Toslink oraz jedno USB (asynchroniczne 24/192). Jest też
zbalansowane wejście AES/EBU, a także HDMI.
Sporo jest też wyjść: para zbalansowanych XLR oraz dwie pary RCA. Ale to
nie koniec, bo jest jeszcze para RCA dla tzw. home cinema (HC Bypass in) oraz
dwa gniazda „trigger” dla ich obsługi. Tę obfitą kolekcję uzupełnia gniazdo
zasilania IEC oraz włącznik sieciowy.
DAC od spodu ma zamontowane 4. wysokie nóżki z gumy na dole
lekko powycinanej dla większej stabilności. W komplecie jest pilot zdalnego
sterowania, którym można obsłużyć wszelkie opcje przetwornika, a także przyciemnić
lub wyłączyć wyświetlacz, regulować balans, wybrać fazę, zmieniać siłę głosu,
etc.
Pod względem funkcjonalości oraz dużej liczby wejść i wyjść
W4S DAC-2 przypomina Antelope Zodiac +, choć ten ma także wbudowany wzmacniacz
słuchawkowy oraz możliwość implementacji zewnętrznego zegara, w tym i
atomowego. Jednak solidne zasilanie (duży toroid), a także możliwość zdalnego
sterowania stoją po stronie przewag pierwszego. Oczywiście, powłokę zewnętrzną
mają skrajnie odmienną, bo Zodiac postawiony obok W4S to prawdziwy elegant,
choć przecież sam też nienachalnej urody.
DACi
W ostatnich kilku miesiącach słuchałem (i opisywałem) kilka
DACów. Były to między innymi: wspominany już Antelope Zodiac +, Hegel HD20,
Hegel HD11, czy ukraiński M-Audio DAC-3 Plus, Bryston BDA-1 DAC i jeszcze
kilkanaście innych w rożnych pułapach cenowych. Obecnie jestem także w posiadaniu
intrygującego Matrix Quattro DAC. Piszę o tym, aby podkreślić, że przetworniki
cyfrowe-analogowe to jest typ sprzętu, który bardzo lubię testować, wyszukiwać
pomiędzy nimi różnice dźwiękowe oraz porównywać. Po prostu fascynuje mnie to,
co może dziać się w przekazie całego systemu audio, kiedy zmieniać w nim jeden
tylko element – DAC, a ten, jak się często okazuje, jest elementem decydującym
dla ostatecznego szlifu, kształtu poszczególnych nut i tonów, które przybierają
w ten sposób nowe oblicze – analogowe. Natomiast początkowy sygnał cyfrowy to
nie jest jedynie długi binarny ciąg zer i jedynek, to szyk niosący wiele
informacji nie tylko o zapisie, ale przede wszystkim determinujący jego
perfekcyjne odtworzenie, rekonstrukcję. Jakość dźwięku.
Wrażenia z odsłuchu
Dźwięk W4S DAC-2 od razu zaskakuje swoją nietypową gęstością
i zwartością, bo ma się poczucie, że jest go więcej niż zazwyczaj – jakby to
był wydestelowany kondensat i sublimat jednocześnie; pasuje tu określenie esencja
muzyki lub wysokie jej stężenie. A co wiąże się z powyższym, przekaz jest
bardzo namacalny, przychodzący rzeczywiście lub organiczny, jak kto woli. Jednocześnie
cały odbiór muzyki jest intrygująco spoisty i równomiernie nasycony treścią
(tonami), żaden zakres, ani podzakres nie jest preferowany, uprzywilejowany, a
to sprzyja naturalności, czyli tworzeniu wiarygodnego dźwięku o wysokiej
jakości i wierności – high fidelity. I w tym przypadku to nie jest nadużycie
tego słowa, czy przesada. Tak, soczystość przekazu jest spora – to jest duży
atut amerykańskiego DACa, który ma umiejętność kreowania naturalnie płynącego
potoku nut, a przy okazji sankcjonuje, daje opór nachalności i nieprzyjemności
dźwięku – selekcjonuje i podaje dalej tylko, co w nim najlepsze, filtruje
przyjemne tony od nieprzyjemnych, podkreśla je, uwypukla, czyni
czytelniejszymi. Podobnie rzecz ma się z najmniejszymi mikro-dźwiękami tła
muzycznego i aury instrumentów – W4S DAC-2 przynosi większą o nich informację,
konstytuuje w przestrzeni w taki sposób, że nie tylko sama lokalizacja
instrumentów (i głosów) jest precyzyjniej kreślona, ale także i powietrze
wokoło nich, pogłos. Często można mieć wrażenie, że DAC redefiniuje dźwięk na
nowo, tworzy misterną układankę z elementów, które – każdy z osobna są dobrze
znane, ale zaaranżowane przez DAC, otrzymują nową jakość, choć już nie styl, bo
ten jest określany przez źródło (tu Musical Fidelity A1 CD-PRO i MacBook
Apple). Warto dodać też słowo o tzw. temperaturze barwy. Mówiąc ogólnie – DAC
nie jest ani ciepły, ani zimny, po prostu gra prawdziwie. Tu wszystko brzmi
realnie, ale też z dodatkową dozą „powietrza”, lotnością, która powoduje
większą świadomość odbioru muzyki, o ile można użyć takiego karkołomnego
epitetu. Jeśli natomiast chodzi o tzw. szczegółowość, to W4S jest - owszem
ładnie rozdzielczy i eksplikujący detale, ale nie można go nazwać wyjątkowo
analitycznym. Ma skłonności do pokazywania muzyki w sposób naturalny, ale nie
naturalistyczny. Widzi najmniejsze szczegóły (jak i brudy, artefakty nagrań),
ale ich nie wypycha na siłę – nie opisuje, jak czynił to na przykład Bolesław
Prus w „Lalce” dokładnie relacjonując w jej fragmencie dotyczącym Powiśla wszystko to, co widzi na
w nurcie Wisły – nie tylko piękny i silny strumień wody, jej skrzący się błękit
na słońcu, ale również martwe ptaki w rzece i różne śmieci. O wiele bardziej w
takiej stylistyce lubuje się Antelope Zodiac +, który dokonuje pogłębionej
analizy nagrań i bez litości przekazuje to, co jest zapisane na źródle. Zresztą
czyni to doskonale. A skoro już wspomniałem o innym przetworniku, czas więc na
krótkie ich porównanie.
W4S DAC-2 versus
Hegel HD11 versus Antelope Zodiac +
Postanowiłem napisać kilka słów porównania a’propos tylko
tych trzech DACów, choć oczywiście inne też mam u siebie (Matrix Quattro DAC),
czy też dłuższy czas testowałem np. N-Audio DAC-3 Plus, zawężam jednak opis, bo
powyższe towarzystwo wydaje mi się najciekawsze dla dobra fabuły.
Płyta Bruce’a Springsteena „Born in the USA” (Columbia -
1984r.), zresztą niezbyt starannie zrealizowana, bo nieomal “garażowo” na W4S DAC-2
zabrzmiała co najmniej dobrze. Basy były mocno sprężyste, lekko zaokrąglone,
ale też i ciut wygładzone. Co istotne, głos Bruce’a, choć dalej wyraźny i
dobrze określony na scenie, to mniej krzykliwy niż słuchany bez żadnego DACa. To
było ewidentne. Poza tym, dźwięk całej płyty był trochę przybliżony do
słuchacza (o czym już pisałem powyżej) i gęstszy, bardziej skrzydlaty – z
bogatszą ilością ingrediencji w średnicy, plastyczniej i łatwiej słyszalnych. Generalnie,
ma się tu poczucie kompletności przekazu, wybornego wypełnienia, ale też i
ugładzenia, ale nie odchudzenia.
Ten sam album na Hegel HD11 (test TU) zabrzmiał bardzo podobnie, choć
było też kilka znamiennych różnic. Pierwsza dotyczyła sposobu kreowania, budowy
sceny odsłuchowej. Hegel robił to z większym rozmachem, sięgał dalej i głębiej,
bo przestrzeń pozorna, jej forma ukształtowania i szerokość, a także gradacja
planów dysponowały znakomitą rozdzielczością oraz holografią. Różnica druga.
Każdy głos, ton i pogłos były dokładnie zogniskowane, choć już sama
analityczność, czy wgląd w ich strukturę nie były tak dokładne jak ich lokalizacja.
Taki to kompromis. Dźwięk HD11 charakteryzuje kaloryczny polot, znaczna
eteryczność i spora przyjemność słuchania, co można skwitować jednym słowem – muzykalność.
Zodiac jest jednak bardziej rozdzielczy, a W4S – żarliwy.
I „last but
not least” – Antelope Zodiac + (test TU). Na początek warto przypomnieć, że jest
to sprzęt stricte studyjny służący do realizacji nagrań, masteringu, etc. Jego immanentną
cechą jest, więc umiejętność głębokiego wglądu w substancję nagrań, ich
konstrukcję i określanie składu, szyku. Ponadto opisywany DAC przy takim
przeznaczeniu musi być bardzo transparentny, przezierny i taki w zasadzie jest.
Owe właściwości są bardzo słyszalne. Antelope buduje scenę w strukturze bardzo
przypominającą HD11 – szeroką i głęboką. Schludną. Realne 3D z dużą
namacalnością instrumentów i prawdziwym obrazem ich skali. Jednocześnie
pokazuje całe mnóstwo szczegółów, mikro-detali, wybrzmień, głębię drugich i trzecich
planów (i tła). Większość instrumentów brzmi tu nieprawdopodobnie dźwięcznie.
Niestety, przy gorzej zrealizowanych płytach może to być męczarnią dla uszu,
katorgą, ponieważ Zodiac + poprzez swoją przezroczystość pokazuje wszystkie
dźwięki, tak jak zostały zapisane na płycie, bez upiększeń, ugładzeń.
Prawdziwie i szczerze.
Czy Wyred 4 Sound DAC-2 to najlepszy wybór do 6 000 zł?
Ponieważ otrzymałem kilka listów od PT. Czytelników, które
zawierały takie mniej więcej pytanie przy okazji niniejszego tekstu od razu
ustosunkuje się do niego.
Moim zdaniem, opisywany DAC jest bardzo dobrym urządzeniem i
wielofunkcyjnym. Ze świetnym dźwiękiem, który bardzo trafia w mój gust i mówiąc
krótko – bardzo mi się podoba. Uważam, więc, że kwota jaką trzeba za niego zapłacić
– około 5500 zł jest ceną uczciwą i trudną do pobicia, do co najmniej
10 000zł. Powyższe, nie oznacza, że w zakładanym pułapie nie można znaleźć
innego ciekawego DACa, bo naturalnie, że można. Bardzo dobrze, w mojej ocenie,
grają również Hegel H11 i Hegel HD20. A inne mają świetne piśmiennictwo na
przykład Calyx DAC24/192, czy M2Tech Young DAC, ale jeszcze ich nie miałem
okazji gościć. Innymi słowy wybór DACów jest dość spory, a firm produkujących
dobre przetworniki wiele.
Podsumowanie
1. Wyred 4 Sound DAC-2 to nienaganna budowa,
nieprawdopodobna ilość funkcji, wejść i wyjść. Może pracować jako
przedwzmacniacz. Ma pilot zdalnego sterowania. Wyposażony jest w świetne
zasilanie – sporych rozmiarów transformator toroidalny.
2. Design skromny, ale za to bardzo użytkowy. W stylu sprzętu profesjonalnego, użytkowego lub militarnego.
3. Dźwięk nieprawdopodobnie solidny i równy. Gęsty i
spoisty. Pięknie bogata średnica o realistycznych barwach instrumentów i wokali.
Scena i panorama stereofoniczna szeroka i dobrze pogłębiona. DAC nie skupia się
na szczegółach nagrań, nie wyciąga ich na siłę na wierzch - trudno go nazwać
analitycznym. Wygładza szorstkości i tłumi niedostatki realizacyjne, nie ograniczając
przy tym dynamiki. Jest organiczny, o ludzkiej skali.
4. Wyred 4 Sound DAC-2 może okazać się trudny do pobicia w
kategorii przetwornik cyfrowo-analogowy w cenie do 10 000 zł. Gdyby go sprowadzał
polski dystrybutor pewnie trzeba by za niego zapłacić pewnie około 8 000 zł – jak nie
więcej. Amerykańska cena około 5 500 zł (razem z przesyłką) jest, więc
mocno atrakcyjna.
5. Pełna rekomendacja!
System testowy
Wzmacniacze: Hegel H100 (test TU), Roksan Caspian M2 (test TU), Amplifikaltor G, Ming Da MC368-BSE (test TU) oraz Dayens Ampino (test TU).
Kolumny: Vienna Acoustics Mozart Grand, PMC Twenty.21, Divine Acoustics Alya oraz Usher S-520.
Źródła: odtwarzacz płyt CD Musical Fidelity A1 CD-PRO, komputer MacBook Apple oraz Matrix Quattro DAC i liczne inne.
Okablowanie: Audiomica Laboratory (test TU i TUTAJ) oraz Ear Straem (test TU), a także IC Oyaide Tunami Terzo RR (test TU).
Dane techniczne
Dostępne na stronie firmowej Wyred 4 Sound: TUTAJ.