Wstęp
W miarę postępu rozbudowy
systemu audio-stereo przychodzi taki czas, że jego użytkownik zaczyna zauważać
negatywny wpływ zewnętrznych wibracji na jakość dźwięku. Naturalnie, od
wibracji nie da się uciec, bo wszystko dookoła człowieka ciągle drga i porusza
się (powietrze, mury, ziemia, etc). Za oknem przejeżdżają samochody, skaczą dzieci
sąsiada, fale akustyczne z kolumn odbijają się od ścian, itd., co powoduje liczne
rezonanse ze sprzętem grającym. To jest główna przyczyna dlaczego powinno
zadbać się o eliminację (a przynajmniej izolację) wibracji, co jest istotne dla
właściwego i wiernego dźwięku systemu audio. Wibracje najczęściej powodują jego sprzężenia zwrotne (o czym dalej) przez to np. niskie tony nie są definiowane właściwie, stają
się nieczytelne.
Trzeba pamiętać, że membrany kolumn głośnikowych wytwarzają bardzo intensywne fale
akustyczne (ciśnienie akustyczne), które także mogą wpływać negatywnie na dźwięk sprzętu audio – tu
bardzo ważne jest przerwanie akustycznego sprzężenia zwrotnego na linii
głośniki – elektronika. Ich wzajemne zakłócenia niskich częstotliwości
przenoszone przez powietrze (ale także przez podłogę i podłoże) powodują
sprzężenie objawiające się słyszalnymi podbarwieniami dźwięku. Natomiast
rezonansowe wzbudzenie elektronicznych i mechanicznych elementów urządzeń audio
(źródeł i wzmacniaczy) powraca w formie zmodulowanego sygnału z powrotem do
głośników i jest słyszalne w formie szkodliwych sygnatur – głównie basu.
Dlatego niezwykle istotne dla prawidłowego dźwięku stereo jest przerwanie owego
sprzężenia lub błędnego koła, jak kto woli.
Na szczęście istnieje na rynku
mnóstwo przydatnych akcesoriów antywibracyjnych redukujących lub eliminujących
te zjawiska. Są to różnorodne platformy antywibracyjne, na których ustawia się sprzęt
audio, stoliki audio o specjalnej konstrukcjach antywibracyjnych, specjalistyczne
stopy antywibracyjne i wiele innych. Jedną z firm o
profilu produkcji sprzętu antywibracyjnego przeznaczonego dla audio-stereo jest
Solid Tech.
Solid Tech
To przedsiębiorstwo
mieszczące się w Malmö w Szwecji, a istniejące od 1995 roku. Obecnie Solid Tech
ma w ofercie niezwykle bogaty wybór różnorodnych stolików audio i postumentów
do kolumn o wspólnej nazwie Radius. Wszystkie produkowane są z drewna i z
wysokogatunkowego szwedzkiego aluminium.
Ponadto firma oferuje specjalistyczne racki (specjalne ażurowe stoliki) Rack of Silence wykorzystujące sztywność połączeń
krzyżowych oraz elastyczność sprężyn. Kolejną grupą firmowych produktów są stopy,
izolatory i podkładki antywibracyjne. Można tu znaleźć produkty o nazwach „Disc
of Silence”, „Isoclear” oraz „Feet of Silence”, które są kompatybilne z
izolatorami montowanymi na firmowych rackach. Dostępne są także specjalne
podkładki pod kolce stolików lub podstaw do kolumn. Co istotne, produkty Solid
Tech oprócz precyzyjnego wykonawstwa oraz zastosowanych innowacyjnych rozwiązań
(patentów) odznaczają się także niebanalnym, pięknym designem. Surowym,
aczkolwiek estetycznym – w skandynawskiej manierze. Po prostu typowe „Made in
Sweden”.
Warto podkreślić,
że wszystkie produkty Solid Tech są wykonywane z niezwykłą dbałością o pomiary
rezonansowe, przy użyciu optymalnych materiałów oraz ze sporym znawstwem
pochodzącym z dziedziny wibroizolacji.
Jednocześnie firma do swoich wytworów podchodzi czysto naukowo i przy
użyciu normalnych zasad fizyki, a bez krzty mistycyzmu, czy też tzw. „audio
voodoo”. Bardzo to jest zdroworozsądkowe i uczciwe. Solid Tech ujawnia, że nie stosuje żadnych „kosmicznych” materiałów, czy takich używanych przez przemysł obronny
lub do budowy samochodów wyścigowych Formuły 1 oraz nie korzysta z pomocy naukowej żadnych
uczelni czy instytutów naukowych. Solid
Tech wykorzystuje za to wysokogatunkowe materiały oraz posługuje się zdrowymi (niewydumanymi) prawami fizyki, a także korzysta z licznych własnych pomiarów, badań i
doświadczeń. Stąd ceny produktów mieszczą się w normalnych zakresach, a nie
„high-endowych”, a ich wpływ na jakość dźwięku jest niewątpliwy.
Jak można
przeczytać na firmowej stronie, filozofię projektowania Solid Tech opisują trzy
proste komunikaty:
1. Tworzenie
funkcjonalnej izolacji w płaszczyźnie pionowej i poziomej, z niską
częstotliwością rezonansową, która jest daleko poza słyszalnym zakresem.
2. Wykorzystywanie
fizycznie małego i stabilnego układu (organizmu), w celu uniknięcia wpływu
drgań przenoszonych przez powietrze.
3. Wdrażanie
stosowania sprzętu o małej masie dla uniknięcia magazynowania energii i
minimalizując tym samym tendencję obiektu do rezonansów.
Do mnie, do
testów, trafiły zaś podkładki antywibracyjne o nazwie „Feet of Silence”. Sprzęt
ten pochodzi od polskiego dystrybutora marki Solid Tech, firmy Premium Sound z
Gdańska.
Solid Tech „Feet
of Silence” – budowa, wrażenia ogólne i aplikacja
Podstawa "Feet of Silence" składa się z aluminiowego walca oraz aluminiowej tulei. Walec jest zawieszony w tulei za pomocą trzech sprężyn umocowanych po zewnętrznej ich stronie. Na górze walca (jest tam też przyklejony gruby filcowy krążek) stawia się urządzenie audio, które w taki sposób zostaje „zawieszone” w powietrzu, bo sprężyny podkładek rozciągają się tworząc układ elastyczny. Sprzęt zostaje odseparowany od sztywnego podłoża. Proste, a genialne. Co istotne, urządzenie jest swobodne nie tylko w zakresie przemieszczania się góra-dół (układ sprężyn) ale także w zakresie poziomym, bo aluminiowe cylindry w tulejach mają sporo miejsce – mogą się przemieszczać na boki.
Podstawa "Feet of Silence" składa się z aluminiowego walca oraz aluminiowej tulei. Walec jest zawieszony w tulei za pomocą trzech sprężyn umocowanych po zewnętrznej ich stronie. Na górze walca (jest tam też przyklejony gruby filcowy krążek) stawia się urządzenie audio, które w taki sposób zostaje „zawieszone” w powietrzu, bo sprężyny podkładek rozciągają się tworząc układ elastyczny. Sprzęt zostaje odseparowany od sztywnego podłoża. Proste, a genialne. Co istotne, urządzenie jest swobodne nie tylko w zakresie przemieszczania się góra-dół (układ sprężyn) ale także w zakresie poziomym, bo aluminiowe cylindry w tulejach mają sporo miejsce – mogą się przemieszczać na boki.
Producent
sprzedaje podstawy „Feet of Silence” w kompletach po trzy sztuki, w kilku
wariantach w zależności od masy dedykowanego sprzętu. Ponieważ zastosowałem je
pod wzmacniaczem Hegel H100, który ma masę 16 kg, użyłem trzech stóp
akceptujących ciężar od 3 do 6 kg na sztukę, czyli od 9 do 18 kg masy
urządzenia. Na blacie stolika należy postawić trzy podstawy w układzie trójkąta, postawić sprzęt i wypoziomować go. To wszystko. Można przedtem ewentualnie odkręcić
oryginalne nóżki urządzenia.
Stopy mają
wysokość około 6 cm i szerokość około 5 cm. Mogą być stosowane pod
wzmacniaczami, odtwarzaczami CD, gramofonami, DACami, etc. A także na firmowych
rackach Solid Tech przy pomocy specjalnych podstawek/izolatorów.
Wpływ na dźwięk
Napiszę krótko: stopy
Solid Tech mają korzystny wpływ na jakość dźwięku. Przede wszystkim na jego
zwartość, jędrność i homogenność. Przekaz wydaje się być bardziej
uporządkowany, spójny. Nie są to duże zmiany, ale wyraźnie odczuwalne. Ponadto
poprawia się struktura niskich tonów, te stają się płynniejsze i lepiej
skupione, z wyraźniejszymi warstwami i głębią. Natomiast drobne detale dźwięku,
przedtem nie zawsze obecne, nabierają ciała i masy. Stają się żywsze. Bardzo
przyjemne zjawisko.
Można napisać, że
stopy Solid Tech powodują subtelne zmiany w dźwięku, jednak ta delikatna
różnica stanowi o istocie hi-endu. Prawdziwości przekazu i jego dojrzałości.
Polecam je wypróbować, bo warto.
Dane techniczne
Dostępne na stronie producenta Solid Tech TUTAJ oraz na stronie polskiego dystrybutora, firmy Premium Sound TUTAJ.
Sprzęt używany podczas testu
Źródło cyfrowe nr 1: odtwarzacz CD:
Musical Fidelity A1 CD-PRO oraz NuForce DAC-100 (test TU) i STELaudio DAC-04.
Źródło cyfrowe nr 2: MacBook Apple i konwerter NuForce U192S (test TU).
Źródło analogowe: gramofon Clearaudio Emotion oraz przedwzmacniacz Ri-Audio PH-1 (test TU).
Kolumny: Vienna
Acoustics Mozart Grand, Pylon Topaz 15 (test TU), Rega RS1 (test TU) oraz Studio16 Hertz Canto Two (test TU).
Okablowanie: różnorodne przewody Audiomica Laboratory oraz cyfrowe Belkin Pure AV.
Akcesoria: platforma antywibracyjna Rogoz-Audio 3SG40 (test TU) pod gramofonem, stopy antywibracyjne Rogoz-Audio BW40 (test TU), panele akustyczne Vicoustic Wave Wood (10. sztuk) (test TU) na ścianach oraz zatyczki do gniazd RCA Sevenrods Dust Caps RCA (test TU).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Komentarz będzie oczekiwać na moderację