Wstęp
Każdy, kto ma w
domu wzmacniacz lampowy, wie jak bardzo jest on wrażliwy na zakłócenia
zewnętrznej sieci elektrycznej. Różne zasilacze impulsowe, czy pracujące pralka,
zmywarka i lodówka wpływają na jakość pracy transformatorów urządzeń audio,
najczęściej powodując większe ich nagrzewanie, znaczny wzrost głośności ich
pracy (tzw. brumienie) i inne niekorzystne zjawiska. Uwaga ta dotyczy także
innych wzmacniaczy typu mocne końcówki mocy, w tym i tranzystorowe. Dlatego
eliminacja niepożądanej składowej stałej z sieci 230 V często ma fundamentalne
znaczenie dla czystości i jakości dźwięku, tym bardziej, że wiele instalacji
elektrycznych w polskich warunkach mieszkaniowych pozostawia wiele do życzenia.
Warto o tym wiedzieć, warto temu przeciwdziałać.
Urządzenie DC-Blocker
DCB1 firmy Tomanek zostało stworzone właśnie w takim celu. Opisywany sprzęt został wypożyczony do testów bezpośrednio od producenta.
Firma Tomanek
Kryje się za nią pan Tomasz Szuba, który w czasach młodości przezywany był przez kolegów Tomankiem – stąd obecna
nazwa firmy. Przedsiębiorstwo jest stosunkowo młode, lecz dynamicznie
rozwijające się, bowiem znalazło sporą niszę rynkową. Głównym polem dla produkcji
jest wytwarzanie zasilaczy do efektów gitarowych – można tu znaleźć całe ich
bogactwo (około 15 pozycji). Drugą ważną dziedziną manufaktury jest produkcja
akcesoriów przeznaczonych dla audio-stereo. Stąd w ofercie różne zasilacze ULPS
do wielu urządzeń takich jak przetworniki cyfrowo-analogowe (M-DAC Audiolab, rDAC
Arcam, czy V-DAC Musical Fidelity, Antelope Zodiac), Squeezerbox, czy
wzmacniacze słuchawkowe typu Musical Fidelity. Oprócz tego Tomanek ostatnio
wyspecjalizowało się w produkcji kabli zasilających, listw zasilających, a
także Rezonatora Fal Schumanna, czy opisywany tu DC-Blocker. W planach jest montaż listwy zasilającej wyposażonej w DC-Blocker w 1-2 gniazdach spośród 6-ciu. Bardzo rozsądne i praktyczne posunięcie.
Warto podkreślić,
że Tomanek oferuje wszystkie swoje produkty w wysokiej jakości, a jednocześnie
w rozsądnej (czyli niewygórowanej) polskiej cenie. „Stereo i Kolorowo –
Underground” opisywało już TUTAJ zasilacz ULPS przeznaczony dla wzmacniacza słuchawkowego Musical
Fidelity X-Can v.3 oraz Rezonator Fal Schumanna TUTAJ.
DC-Blocker DCB1
Jak można
przeczytać w materiałach informacyjnych dostarczonych razem z urządzeniem:
„DC-Blocker DCB1
jest urządzeniem, którego zadaniem jest eliminacja niepożądanej składowej
stałej napięcia zasilającego 230 V. Składowa stała jest wszechobecnym
zjawiskiem powodowanym głównie przez urządzenia impulsowe (np. zasilacze
impulsowe) oraz wszelkiego rodzaju przetwornice. W warunkach domowych źródłem
tego zjawiska może być np. pralka automatyczna. Składowa stała ma negatywny
wpływ na transformatory w urządzeniach audio – powoduje przemagnesowanie ich
rdzenia, co niesie za sobą znaczny wzrost głośności ich pracy (tzw. buczenie),
większe nagrzewanie się transformatora oraz odkształcenie sinusoidalnego
kształtu napięcia. Wszystkie te negatywne skutki obecności składowej stałej w
sieci 230 V przekładają się na pogorszenie parametrów wzmacniaczy mocy i innych
urządzeń audio.
Wtórnym skutkiem jest również znaczny wzrost poboru prądu przez
urządzenia audio, który w dużej mierze tracony jest w postaci nadmiernego
grzania się transformatora oraz wzrost głośności pracy ich transformatorów
sieciowych. Urządzenie DCB1
eliminuje wszystkie negatywne skutki obecności składowej stałej. Wystarczy
wpiąć je pomiędzy gniazdo 230 V a wtyk urządzenia.
Pierwsze wersje zapewniały zasilanie sprzętów do mocy 1035 Wat, a w obecnej jest to już 1500 Wat, co jest istotną i znaczącą zmianą parametrów technicznych. DCB1 zostało wykonane w obudowie z aluminiowego odlewu polakierowanego proszkowo (analogicznie jak listwy zasilające TAP Tomanek). Kabel wejściowy ma długość 50 cm. To przewód LAPP 3 x 2,5 mm2, wtyk i gniazdo 230 V Bals”. Koniec cytatu.
Myślę, że
dodatkowe opisy są tu zbędne. Na zdjęciach widać, jak wygląda DC-Blocker – jest to
estetyka typowa dla sprzętu profesjonalnego lub laboratoryjnego: skromnie, aczkolwiek schludnie.
Użytkowo, można rzec.
DC-Blocker zapakowany jest w małe pudełko - wewnątrz znajduje się instrukcja obsługi i gwarancja
Obudowa wykonana jest z aluminiowego odlewu, malowanego proszkowo
Gniazdo pochodzi z niemieckiej firmy Bals
Wtyk to także Bals
Przewód sieciowy o długości 0,5 m to niemiecki LAPP 3 x 2,5 mm2
DC-Blocker wpina się pomiędzy przewód sieciowy a gniazdo elektryczne (ewentualnie listwę sieciową)
Odsłuch
DC-Blocker DCB1
Tomanek wpinałem przede wszystkim pomiędzy wzmacniacz lampowy Ming Da MC88-PL a
kabel zasilający, który przyłączałem bezpośrednio go gniazda w ścianie (lub
czasami do listwy sieciowej Sonus Oliva). Poza tym DCB1 przyłączałem do
wzmacniacza Hegel H100 (w analogiczne sposoby jak do Ming Da).
Nie napiszę, że
DC-Blocker czyni cuda i polepsza dźwięk w sposób jednoznaczny, czy powoduje „wzrost
jakości o klasę”. Jednak pozytywny wpływ na brzmienie systemu jest i to
bezdyskusyjny. Jest to niewielka zmiana, ale w słusznym kierunku. Najlepiej
słychać to, kiedy zaimplementować sprzęt do wzmacniacza lampowego – mniej jest
odczuwalnych zakłóceń: dźwięk jest „czystszy”, jakby mniej zapiaszczony, czy
brudny. Objawia się to większą dźwięcznością instrumentów, zwiększeniem ich
skali, ale także nieco większą (szerszą) przestrzenią pozorną. Tak, jak
napisałem – zmiany są dyskretne, ale w moim przekonaniu, istotne dla struktury
dźwięku, jego substancji. Nasycenia tonalnego.
Warto
zainwestować te 250 zł w DC-Blocker, szczególnie kiedy ma się wzmacniacz
lampowy w systemie audio. Kiedy podłączyć urządzenie i posłuchać samodzielnie, wybór
może być łatwy i prosty - tym bardziej, że pan Szuba oferuje bezpłatne
wypożyczenie swoich wyrobów na dwa tygodnie – potencjalny nabywca pokrywa
jedynie koszty przesyłki.
Sprzęt używany podczas testu
Wzmacniacze: Hegel H100 (test TU), Ming Da MC88-PL (test TU) i Sherwood R-807 (test TU), a także komplet przedwzmacniacza i dwóch monofonicznych końcówek mocy Rotel RC-03/Rotel RB-03/Rotel RB-03.
Kolumny: Vienna Acoustics Mozart Grand, Definitive Technology BP-8060 ST (test TU), Studio16 Hertz Canto Two (test TU), Taga Harmony Platinium F-90 Slim (test TU), Pylon Topaz 15 (test TU), Rega RS1 (test TU) i Usher S-520.
Okablowanie: Audiomica Laboratory, DC-Components (test TU) i Nameless (test TU).
Źródła cyfrowe: odtwarzacz Musical Fidelity A1 CD-PRO, iPad 3 Apple (test TU) oraz NuForce Air DAC (test TU).
Źródła analogowe: gramofon Clearaudio Emotion wraz z przedwzmacniaczem Ri-Audio PH-1 (test TU), a także magnetofon Nakamichi Cassette Deck 1.
Akcesoria: panele akustyczne Vicoustic Wave Wood (10. sztuk) na ścianach (test TU), podstawa antywibracyjna Rogoz-Audio 3SG40 (test TU) pod gramofonem, stopy antywibracyjne BW40 Rogoz-Audio (test TU) pod wzmacniaczem oraz zatyczki do gniazd RCA Sevenrods Dust Caps RCA (test TU).