sobota, 13 grudnia 2025

PMC Prophecy 7, głośniki podłogowe



Zdjęcia / grafiki ze strony PMC



Wstęp
Renomowana brytyjska firma głośnikowa PMC (Professional Monitor Company) pod koniec 2024 roku poinformowała o wprowadzeniu na rynek nowej linii "Prophecy", która oficjalnie zadebiutowała i została zaprezentowana na targach "High End" w Monachium w maju 2025 roku. PMC Prophecy to rodzina aż pięciu modeli głośników (podstawkowych, centralnych i podłogowych), których główną cechą jest technologia wewnętrznej linii transmisyjnej ATL (Advanced Transmission Line). ATL usprawnia przepływ powietrza w obudowie, tym samym zapewniając czystszy i wydajniejszy bas. Ponadto w serii "Prophecy" zaimplementowano innowacyjne przetworniki, profil "N-Compass" oraz technologię LaminairX. Zaś ta poprawia osiągi poprzez optymalizację przepływu powietrza, redukcję turbulencji i zniekształceń. 

Głośniki serii "Prophecy" zostały w taki sposób zaprojektowane, aby zapewnić prężny i masywny dźwięk z kompaktowych obudów, zachowując przy tym naturalność, detale i holografię dźwięku, typowe dla profesjonalnych systemów studyjnych. Położono także specjalny nacisk na użycie zrównoważonych materiałów i nowoczesną, "lifestylową" estetykę obudów.

Do mnie, na odsłuchy i testy, przyjechały premierowe PMC Prophecy 7 (zobacz TUTAJ i TUTAJ) w wykończeniu "natural walnut" (pol. orzech naturalny). To model z trzema różnymi przetwornikami: niskotonowym 125 mm LTTX (membrana mineralna, kosz odlewany), średniotonowym 55 mm (miękka kopułka) i wysokotonowym 27 mm (miękka kopułka). Skrzynki mają kompaktowe rozmiary, są dość wąskie, mają zaimplementowaną wewnętrzną linię transmisyjną ATL. Zostały schludnie wykonane i wykończone naturalnym fornirem z drewna orzecha. Piękne głośniki, które na pewno będą ozdobą każdego pokoju odsłuchowego.

Wrażenia ogólne i budowa
Głośniki dostarczane są w dwóch, osobnych kartonach o umiarkowanych rozmiarach. Zapakowane są w sposób bardzo nowatorski - każdy karton został tak skonstruowany, aby tworzył zewnętrzne zabezpieczenie skrzynek, a jednocześnie jego wewnętrzne, gięte elementy stanowiły oparcie i ochronę dla głośników. Skrzydła kartonów są finezyjnie powycinane i powyginane, nachodzą na siebie oraz są podporą dla skrzynek. Dodatkowo nie użyto żadnych pianek / gąbek, a wyłącznie tekturowe ochraniacze. Sprytne, pomysłowe, ekologiczne. Oraz bardzo wygodne dla wypakowania / pakowania głośników w kartony.

W zestawie znajdują się maskownice (zapakowane w podłużne kartonowe ochraniacze, które jednocześnie stabilizują kolumny wewnątrz pudeł). Są też dwa komplety kolców (2 x 4 sztuki) wraz z nakrętkami i talerzykami (podstawkami). Oczywiście, w zestawie są też niezbędne dokumenty: instrukcja obsługi, certyfikaty i gwarancja producenta.

Po wypakowaniu głośników z kartonów (uwaga, każda sztuka to aż 24 kg masy!) - i zdjęciu z nich materiałowych, ochronnych worków - do spodnich powierzchni metalowych fragmentów (czyli od spodu modułów laminarnych) należy powkręcać kolce do gwintowanych otworów, a następnie postawić skrzynki w docelowym miejscu. To wszystko. Dodam, że zlokalizowanie ujścia bass-refleksów z przodu pozwala na swobodne ustawienie w pomieszczeniu odsłuchowym.

Nowe PMC Prophecy 7 prezentują się bardzo ładnie, elegancko, wręcz olśniewająco - to, bez przesady można napisać - arcydzieła rzemiosła stolarskiego, materiałowego i stylistycznego. Wykonanie stoi na bardzo wysokim poziomie jakościowym: fornir z drewna orzecha (jest dostępny też dębowy i czarny, lakierowany) został położony równo, czysto, bez najmniejszej skazy. Piękny projekt, wspaniała robota. Aczkolwiek forma / bryła jest dość minimalistyczna, surowa, bez zbędnych ozdobników czy krzywizn.

Proste skrzynki są dość szczupłe (jedynie 16,5 cm szerokości), ale jednocześnie głębokie (31 cm), choć nie już nazbyt wysokie (96,5 cm). Proporcje wizualne są estetyczne, aczkolwiek trudno nie mieć też skojarzenia z lifestylowymi "słupkami hifi". Drewniane obudowy są posadowione na masywnych, stalowych modułach z laminarnymi, pionowymi wylotami linii transmisyjnych usytuowanych z przodu kolumn. Jest to fragment zaimplementowanej technologii "PMC LaminairX", która ma poprawiać osiągi akustyczne poprzez optymalizację przepływu powietrza, redukcję turbulencji i zniekształceń, a także pomniejszenie zniekształceń harmonicznych i niepożądanych szumów.

System LaminarX współpracuje z wewnętrzną, wytłumioną linią transmisyjną ATL (Advanced Transmission Line), która odbiera dźwięk skierowany do tyłu z głośnika niskotonowego i pochłania wszystkie częstotliwości oprócz najniższych, które następnie wydostają się przez wspomniany otwór wentylacyjny u podstawy panelu przedniego. Wewnętrzna labiryntowa linia transmisyjna ma efektywną długość wynoszącą aż 191 cm!

Warto dodać, że ATL (Advanced Transmission Line) to znak rozpoznawczy PMC (wszystkie kolumny PMC są w nie zaopatrywane). ATL to profesjonalna metoda strojenia basów, którą firma aplikuje od samego początku istnienia w 1991 r. - PCM uważa, że jest to najlepszy (choć wcale nie najprostszy i nie najtańszy!) sposób na uzyskanie możliwie najczystszego basu o niskich zniekształceniach uzyskiwanego z klasycznego głośnika skrzynkowego.

Prophecy 7 to niestandardowa konstrukcja trójdrożna, z głośnikiem niskotonowym wspomaganym przez jeden z zaawansowanych systemów linii transmisyjnych firmy PMC. Na każdym fornirowanym froncie zamontowano jeden głośnik niskotonowy i zespół dwóch głośników średnio- i wysokotonowy, które są osobne, ale objęte wspólnym, dwumodułowym falowodem. Średniotonowy obwiedziony jest fantazyjnym falowodem o nazwie "n-Compass". Producent informuje, że falowody rozszerzają charakterystykę kierunkową oraz dodatkowo korzystniej integrują głośnik średniotonowy z wysokotonowym (który również ma falowód, ale już typowy, gładki). Fronty są orzechowe, a głośniki i falowód czarne, dodatkowo obramowane srebrnymi pierścieniami. Takie kontrasty wyglądają fantastycznie!
Miękka kopułka dla wysokich częstotliwości została opracowana na podstawie głośnika wysokotonowego stosowanego w naszych najnowszych profesjonalnych produktach, które wykorzystywane są przez wiodące na świecie studia do produkcji hitów muzycznych i filmowych. Jest to bardzo precyzyjnie wykonana 27-milimetrowa miękka kopułka o konstrukcji komorowej, która współpracuje z nowatorską kratką rozszerzającą i wyrównuje jej promieniowanie. Płyta montażowa do której mocowana jest kopułka, umożliwia sprzężenie jej z naszą technologią falowodu. Tymczasem dziedzictwo profesjonalnego studia nagraniowego zapewnia, że przetwornik wytrzyma trudy codziennego użytkowania.

Dzięki zaprojektowanemu przez PMC miękkiemu kopułkowemu przetwornikowi średniotonowemu, osiągnęliśmy legendarny status wśród audiofilów i profesjonalnych twórców muzyki. PMC55 zastosowany w prophecy7 i prophecy9 ma ekstremalnie niską masę ruchomą, umożliwiając reprodukcję dźwięku o bardzo niskich zniekształceniach z szerokim zakresem dynamiki.

Jako innowatorzy, nieustannie badamy i rozwijamy nowe techniki i technologie, w celu optymalizacji naszych projektów. Używając najnowszego oprogramowania do modelowania dźwięku, opracowaliśmy trójwymiarowy profil - nazwany n-compass – otaczający przetworniki: wysokotonowy i średniotonowy, poprawiający ich reakcję i integrację, dzięki czemu działają jak jedna jednostka napędowa. Rezultat? Płynna, naturalna równowaga i niemal holograficzny obraz audio i to niezależnie od tego, gdzie jesteś w pokoju, tworzą poczucie ostatecznej rzeczywistości, z której słyniemy.

Zadaniem dla serii Prophecy było stworzenie i zastosowanie jednostki nisko-średniotonowej, która zapewniłaby odtwarzanie najgłębszych częstotliwości dowolnego utworu muzycznego, a jednocześnie połączyłaby się z wyrafinowanymi obudowami z LaminairX i ATL bez nadawania jakiegokolwiek zabarwienia w średnim zakresie. Było to trudne zadanie, ale osiągnęliśmy je dzięki potężnej jednostce napędowej zdolnej do dużych, szybkich wychyłów i ultraniskiego podbarwianie dźwięku, nawet przy wyższych częstotliwościach swojego zakresu reprodukcji. Ultralekki materiał membrany wypełnionej miką jest kluczem do jej neutralności, tworząc idealne połączenie sztywności, tłumienia i ciężaru, pozwala jej natychmiast reagować na najmocniejsze lub najsubtelniejsze sygnały audio, a to zapewniło metronomiczny timing i uwodzicielską obecność wokalu.
Podstawą konstrukcji zwrotnicy jest płyta z włókna szklanego klasy wojskowej o grubości 2,5 mm z najgrubszymi możliwymi ścieżkami miedzianymi, utrzymującymi przez to niską rezystancję i maksymalizującymi dostarczanie energii do jednostek napędowych. Każdy komponent jest dopasowywany i wybierany na etapie projektowania po dokładnych testach odsłuchowych, a następnie wybrane elementy są lutowane ręcznie, aby zagwarantować najlepszą jakość dźwięku i niezawodność. Układ, a nawet orientacja i odstępy komponentów są obliczane, a następnie dostrajane na słuch, aby zapobiec niepożądanym interakcjom: rezultatem są komponenty najwyższej jakości działające z najwyższym potencjałem, zapewniające najwyższy poziom przejrzystości w wyjściu audio
(Kursywą cytaty za PMC Polska).
Dane techniczne
Pasmo przenoszenia: 40 Hz - 20 000 Hz (-3 dB)
Czułość: 88 dB / 1 W / 1m
Szczytowy SPL: 123 dB
Zalecana moc wzmacniacza: 25 - 250 W
Efektywna długość ATL: 1,91 cm
Impedancja: 6 Ω
Głośniki: 
- niskotonowy: 1 x 125 mm LTTX – membrana mineralna, kosz odlewany
- średniotonowy: 1 x 55 mm – miękka kopułka
- wysokotonowy: 1 x 27 mm – miękka kopułka
Kierunkowość w poziomie: 90°
Kierunkowość pionowa: 110°
Częstotliwość pododdziału zwrotnicy: 0,6 kHz / 3,1 kHz
Gniazdo głośnikowe: pojedyncze, satynowy nikiel
Wymiary (W x S x G): 965 x 165 x 310 mm
Masa: 23,7 kg (sztuka)

Dwa kartony z głośnikami

Odpakowuję głośniki

Innowacyjny sposób zabezpieczania głośników w kartonie - w tym celu nie użyto żadnych pianek / gąbek, a wyłącznie tekturowe ochraniacze

Kolce wraz z podkładkami (talerzykami)

Wkręcam kolce w dolne części głośników

Głośniki wykonane są rewelacyjnie!

Stawiam płytę CD na obudowie, aby pokazać, że Prophecy 7 są dość wąskie - ich szerokość to zaledwie 16,5 cm




Zbliżenie na przetworniki; wysokotonowe i średniotonowe zainstalowane są we wspólnym trójwymiarowym profilu "n-compass"

Firmowa linia transmisyjna (ALT) została uzupełniona o technologię przepływu powietrza LaminairX


Wykończenie w naturalnym orzechowym drewnie


Dwa spojrzenia na cały system odsłuchowy


Wrażenia dźwiękowe
Tytułowe głośniki przyłączałem przede wszystkim do dwóch wzmacniaczy tranzystorowych: Haiku-Audio SOL V i UNITRA WSH-605, jedynie sporadycznie do lampowego Cayin Jazz 80 i hybrydowego Pathos Classic One MKIII. Głośniki porównawcze to Living Voice Auditorium R3 i Pylon Diamond 28 mkII. Przewody głośnikowe to za każdym razem XLO UltraPLUS U6-10. Pełna lista sprzętu towarzyszącego wymieniona została na końcu niniejszego tekstu.

Patrząc na nowe PMC Prophecy 7, czyli na ich szczupłą, lifestylową sylwetkę oraz kompaktowe wymiary skrzynek, można by spodziewać się równie nieokazałego, umiarkowanego dźwięku - tymczasem, nic z tego! Brytyjskie głośniki grają pełnym, energetycznym, atletycznym i żywym dźwiękiem o gęstym i bogatym nasyceniu, z solidną podstawą basową oraz wspaniałym rozciągnięciem tonalnym. PMC zachowują korzystne proporcje pomiędzy ciężarem basu, zróżnicowaną artykulacją i przenikliwością. Dźwięk jest doskonale harmonijny i wewnętrznie zintegrowany.

Brzmienie jest szybkie, nasycone i plastyczne, a także super-rozdzielcze, dokładne i przestronne. Wielowymiarowe. Z pierwszorzędną stereofonią oraz wzorcową, bo trójwymiarową sceną, która bardziej przypomina tę znaną z referencyjnych monitorów studyjnych, a nie generowaną przez kolumny podłogowe. To jest niesamowite!

Głośniki mają dźwięk dopełniony, wyrazisty i płynny, ale przede wszystkim zrównoważony i proporcjonalny. Uniwersalny. Żaden zakres / podzakres nie jest nadmiernie eksponowany, nadto ofensywny bądź uwypuklony. Tutaj panuje akustyczna zgodność, koncyliacyjność i współpraca dla dobra holistycznego brzmienia. To brzmienie wyrafinowane, zaawansowane, rasowe. Nadzwyczaj czytelne, z wyraźnymi konturami, prawidłową tonacją i wzorową przestrzenną organizacją.

Dźwięk jest dynamiczny, prężny i entuzjastyczny, lecz także rozdzielczy i gęsty. Strukturalny, substancjalny i pogłębiony. Naturalny, ale nie obojętny, bo łatwo przekazujący wszelkie emocje, subtelności i barwy. Przy czym kolorystyka brzmienia pomimo, że nasycona, plastyczna oraz polichromatyczna, to bez obecności syntetycznych, krzykliwych barw oraz jednocześnie pozbawiona nieprzyjemnego technicznego chłodu.

Tak, to prawda: przedmiotowe głośniki nie mają przesadnie rozbudowanej czy podgrzanej średnicy (jak u wielu innych konkurentów), a są pod tym względem liniowe, neutralne, szczere. 100% obiektywne. PMC stawia na profesjonalną naturalność, bezpretensjonalność i prawdziwość dźwięku, a nie na jego sztuczną ekspozycję bądź umilone kolorowanie.

Stąd w Prophecy 7 najważniejsze są takie cechy jak dokładność tonalna (w tym - ma się rozumieć - analiza średnicy), wzorcowe odwzorowanie źródeł pozornych, ich skrupulatna przestrzenna lokalizacja oraz realistyczne obrazowanie i kontrastowe ułożenie. A także dalekosiężna przejrzystość oraz rozbudowana detaliczność przekazu. Wiarygodne, czarne tło. Te głośniki generują wierny dźwięk, są autentyczne i prawdomówne. Na dobre i na złe. Zupełnie jak specjalistyczne głośniki studyjne wysokiej klasy.

Bas jest duży i masywny, konturowy i plastyczny, ale - co istotne - ani twardy, ani miękki, ani wydłużony. Jest wyważony oraz symetryczny. Żywy, lecz nie przeskalowany i nie przeładowany. Sprężysty i gęsty, z doskonałym timingiem i głębokim oddechem. Niskie są swobodne, dość potężne, szybkie i dokładne - co odbywa się również dzięki zastosowanej firmowej linii transmisyjnej (ATL), która umiejętnie wzmacnia, ale też korzystnie reguluje i układa najniższy bas. Taki bas to prawdziwy skarb!

Trójwymiar jest realizowany precyzyjnie i przekonująco - ma wyraźne warstwowanie i transparentną strukturę. To płynna, foremna i holograficzna scena zapewniająca wysoki realizm, poszerzenie dźwięku oraz znakomitą jego głębię. Pojawia się zjawiskowa przestrzenność i namacalność, a często wręcz bezpośrednia obecność i dotykalność dźwięku. Przestrzeń jest rozbudowana, oddychająca pełną piersią - jest tonalnie nasycona i gęsta, ale w ogóle nie ściśnięta. Nie stłoczona. Dobrze czuć, słychać i widać jej kompletny wymiar, jak i przedstawienie poszczególnych instrumentów / głosów. Oraz imponującą ilość detali w niej zawieszonych i rozproszonych.

Standardowe pytanie: jaki wzmacniacz będzie optymalny dla tytułowych głośników? Brytyjskie głośniki powszechnie uchodzą za dość wymagające dla amplifikacji, a nawet niekiedy za trudne "do uciągnięcia". PMC Prophecy 7 mają relatywnie wysoką skuteczność 88 dB, ale są też przecież zaopatrzone w długie, labiryntowe linie transmisyjne, w które powinno się mocno "dmuchnąć" silnym wzmacniaczem (przepraszam za takie określenie, ale jest ono właściwe).

Prophecy 7 wymagają energetycznego i efektywnego wzmacniacza. W czasie moich testów używałem dwóch tranzystorowych: Haiku-Audio SOL V i UNITRA WSH-605, jedynie sporadycznie przyłączałem je do lampowego Cayin Jazz 80 i hybrydowego Pathos Classic One MKIII. Nie będzie dużym odkryciem, ani zaskoczeniem, jeżeli napiszę, że najlepiej PMC zagrały z mocarnym Haiku-Audio SOL V, a zaraz potem z wydajnym UNITRA WSH-605. Efektywny tranzystor to jest optymalny towarzysz dla Prophecy 7. Synergiczny i wiarygodny. Polecam.

Konkluzja
PMC Prophecy 7 to brytyjskie, kompaktowe głośniki podłogowe wyposażone w zaawansowaną, wewnętrzną linię transmisyjną ATL. Doskonale zaprojektowane, zbudowane z wysokiej jakości materiałów, z zastosowaniem znakomitych przetworników PMC, precyzyjnie i estetycznie wykonane. Zapewniają pełne, dynamiczne i bogate brzmienie o rozbudowanej strukturze i neutralnej sygnaturze tonalnej. To dźwięk nasycony, plastyczny i rozdzielczy. Super-przestrzenny. Obiektywny, referencyjny oraz wierny. Klasy high-end. Moja najwyższa rekomendacja dla PMC Prophecy 7 - wspaniałe głośniki!

Cena w Polsce - 34 999 PLN (za parę).

Moja najwyższa rekomendacja dla brytyjskich PMC Prophecy 7!


Za:
- PMC (Professonal Monitor Company) to renomowany brytyjski producent
- konstruujący zaawansowane głośniki już od 35 lat
- głównie koncentrujący się na rynku profesjonalnym, ale od wielu lat z powodzeniem także operujący w świecie high-fidelity
- wszystkie głośniki PMC są projektowane i ręcznie wykonywane w Wielkiej Brytanii, z wykorzystaniem pojedynczych komponentów dopasowanych do modeli referencyjnych
- obejmuje to sprawdzenie integralności strukturalnej każdej obudowy oraz przetestowanie każdego komponentu
- PMC Prophecy 7 to przedstawiciele nowej serii z poziomu średniego charakteryzującej się racjonalną proporcją jakość / cena
- referencyjne wykonanie, wspaniała estetyka skrzynek
- Prophecy 7, tak jak wszystkie głośniki PMC, są zaprojektowane i zbudowane w oparciu o profesjonalne firmowe konstrukcje
technologia wewnętrznej linii transmisyjnej ATL (Advanced Transmission Line) usprawnia przepływ powietrza w obudowie, tym samym zapewniając czystszy i wydajniejszy bas 
- profil "N-Compass" oraz technologia LaminairX poprawiają osiągi poprzez optymalizację przepływu powietrza, redukcję turbulencji i zniekształceń
- zaimplementowano własne innowacyjne przetworniki PMC
- 27-milimetrowe miękkie kopułki o konstrukcji komorowej
- miękkie kopułkowe przetworniki średniotonowe o średnicy 55 mm
- niskotonowe przetworniki 125 mm LTTX z membranami mineralnymi, odlewane kosze
- znakomity dźwięk wysokiej klasy 
- pełnowymiarowy, lecz naturalny; referencyjny
- w 100% europejski projekt i wykonanie, made in UK!
- uczciwa relacja jakość / cena
- bezwarunkowa rekomendacja Stereo i Kolorowo!

Przeciw:
- neutralne i szczere strojenie dźwięku nie każdemu przypadnie do gustu
- liniowość średnicy powoduje ograniczenia na muzykalności (czyli jest to studyjny charakter dźwięku)
- głośniki wymagają efektywnej i mocowo wydajnej amplifikacji
- mimo wszystko dość wygórowana cena.

System odsłuchowy
Pomieszczenie odsłuchowe: 30 m2, z częściową adaptacją akustyczną - ustroje Vicoustic Wave Wood - 10 sztuk.
Wzmacniacze: Haiku-Audio SOL V (test TU), Cayin Jazz 80/EL34 (test TU), UNITRA WSH-605, LEAK Stereo 230 i Pathos Classic One MKIII (test TU).
Kolumny podłogowe: Living Voice Auditorium R3 (test TU) i Pylon Audio Diamond 28 mkII (test TU).
Kolumny podstawkowe: Martin Logan Motion 35XTi (test TU) i Paradigm Founder 40B (test TU).
Odtwarzacze CD: Musical Fidelity A1 CD-Pro (test TU), UNITRA CSH-801 i LEAK CDT.
Odtwarzacze sieciowe: Rose RS150 (test TU), EverSolo DMP-A10 (test TU) i Silent Angel Munich M1 (test TU).
Platformy strumieniujące: Qobuz i Apple Music.
DAC-i/wzmacniacze słuchawkowe: Ferrum ERCO z zasilaczem Ferrum HYPSOS (test TU), EarMen CH-AMP Signature, Lampizator Amber 3 DAC (test TU) i iFi Audio Go bar.
Komputer: Dell Latitude 5440.
Smartfony / tablet: iPhone 16 PRO, iPhone XR oraz iPad Air 4.
Gramofony: Nottingham Analogue Horizon (test TU) i Pro-Ject X8 EVO (test TU).
Wkładki gramofonowe: Ortofon 2M Black (test TU), Ortofon Quintet Blue (test TU) i Ortofon MC X20 (test TU).
Przedwzmacniacze gramofonowe: Musical Fidelity MX-VYNL (test TU), Soulnote E-1 (test TU), Perreaux VP4 (TU) i Manunta by M2Tech EVO Phono 3.
Radioodbiorniki: Rotel RT-1080, Sansui TU-5900 i Tivoli Model One (test TU).
Magnetofon kasetowy: Nakamichi Cassette Deck 1 (test TU).
Słuchawki: Fostex TH610 (test TU), SIVGA SV023 (test TU), SIVGA P2 Pro (test TU), eBravo HAMT-3 MkII, Aune SR7000 (test TU), Aune AR5000 (test TU), ZMF Bokeh Open, Noble FoKus Apollo (test TU), Final ZE8000 (test TU) i Final Audio UX3000 (test TU).
Odbiornik Bluetooth/DAC: iFi Audio ZEN Blue + zasilacz iFi Audio iPower X (test TU).
Głośnik bezprzewodowy: Mooer Silvereye 10 (test TU).
Listwy sieciowe: Solid Core Audio Power Supply (test TU) i ZiKE Labs Powerbox (test TU).
Akcesoria: podstawa antywibracyjna Rogoz-Audio 3SG40, podstawy głośnikowe Rogoz-Audio 4QB80, podstawy głośnikowe Solid Tech Model 2/3, szafka audio Solid-Tech Radius Duo 3, mata gramofonowa Harmonix TU-800EXi oraz krążek dociskowy do gramofonu Clearaudio Clever Clamp.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Komentarz będzie oczekiwać na moderację