Dwa zdjęcia ze strony NuPrime Audio, Inc.
Ale sam DAC to oczywiście nie wszystko - nawet gdyby nie wiem jak był najlepszy, bo przecież "sam nie zagra". Potrzeba do niego optymalne źródło cyfrowe. Owszem, współcześnie jest to najczęściej po prostu komputer, z którego wyprowadza się sygnał cyfrowy via wyjście USB do wejścia USB DAC-a. Ewentualnie tzw. streamer (czyli w istocie rzeczy także komputer...). Na szczęście firma NuPrime jest na tym polu znacznie ambitniejsza. W zeszłym roku zaprezentowała zaawansowany transport płyt kompaktowych adresowany dla NuPrime DAC-10H (lub z powodzeniem dla innych DAC-ów). To, ma się rozumieć, tytułowy NuPrime CDT-10 (zobacz TUTAJ i TUTAJ). To dość odważny krok, nieco idący pod prąd obecnych trendów odtwarzania muzyki, bo przecież największy rozwój teraz przeżywa streaming.
NuPrime CDT-10 to, jak go opisuje firma, "profesjonalny transport CD, który spełni oczekiwania nawet najbardziej wymagających miłośników dobrego brzmienia". Model wyróżnia się zastosowaniem procesora DSP, który posiada wszystkie możliwości korekcji błędów zawarte w czerwonej księdze specyfikacji CD-Audio. Dzięki temu jitter został ograniczony do rekordowo niskich wartości, co przełożyło się na znaczącą poprawę jakości dźwięku. Ponadto urządzenie potrafi skalować sygnał cyfrowy PCM do poziomu nawet 768 kHz oraz transferować "DSD over PCM" do wartości
Warto zauważyć, iż transport CDT-10 stanowi rozwinięcie modelu CDT-8 PRO. Z kolei filtr AC zapożyczono z referencyjnego przetwornika cyfrowo-analogowego NuPrime Evolution DAC. Co istotne, podczas projektowania odtwarzacza inżynierowie skupili się na zminimalizowaniu wszelkiego typu wibracji mogących pochodzić z napędu. Dzięki odpowiedniej konstrukcji rezonanse są równomierne rozprowadzane po całej obudowie. NuPrime nie zapomniał także o antywibracyjnych nóżkach, co jest istotne w przypadku odtwarzaczy CD.
Za odczyt i korekcję błędów odpowiedzialny jest układ ARM LPC2103F. W modelu CDT-10 zastosowano wysokiej klasy laser Philips SAA7824HL, który obsługuje formaty CD Audio, CD-R, CD-RW. Transport wyposażony został w wyjście optyczne, koaksjalne oraz AES/EBU. Dodatkowo, producent zastosował złącze I2S, które zapewnia minimalny poziom jittera, zbliżony do profesjonalnych rozwiązań studyjnych. Za zasilanie odpowiedzialny jest specjalnie zaprojektowany ekranowany transformator typu R. Tyle podaje producent, teraz czas na wrażenia ogólne.
Urządzenie dostarczane jest w estetycznym pudełku z otwieranym górnym wiekiem (zamykanym na magnesy). Wewnątrz, pod kartonową nakładką ochronną, w piankowej formie, bezpiecznie spoczywa CDT-10 (dodatkowo owinięty w grubą folię). W zestawie producent dostarcza tradycyjny przewód zasilający, pilot zdalnego sterowania (solidny, cały metalowy!), instrukcję obsługi oraz gwarancję producenta.
CD-10 zbudowany jest fantastycznie - to całkowicie metalowa, wręcz pancerna, wąska acz wydłużona obudowa oraz również metalowe przyciski na froncie. Cała obudowa została ultra-precyzyjnie wycięta na obrabiarce numerycznej CNC. Urządzenie stylistycznie jest utrzymane w formie i gabarytach NuPrime DAC-10 (co widać poniżej na moich zdjęciach). To wysunięty do przodu "front", pościnany we wszystkich kierunkach. Na najbardziej wysuniętej do przodu części zamontowano wyświetlacz, zaś na górnym pochyłym ("ściętym") fragmencie osadzono szufladę napędu CD (wysuwa się i wysuwa powoli, acz majestatycznie). Sześć przycisków sterujących rozmieszczono symetrycznie po trzy, po obu skrajnych stronach frontu (otwieranie / zamykanie tacy, zatrzymywanie lub zmiana utworów, przycisk sieciowy). Po prostu mistrzostwo świata designu.
Niebieski wyświetlacz zajmuje prawie całą środkową część "frontu" - informuje o czasach odtwarzanych ścieżek, ich numerach, częstotliwości próbkowania oraz sygnale DSD. Wyświetlacz można przyciemnić bądź wyłączyć (wyłącznie z poziomu pilota zdalnego sterowania). Na oknie wyświetlacza umieszczono też niebieską diodę sygnalizującą przyłączenie urządzenia do zasilania. Jedynie z poziomu pilota zdalnego sterowania można dokonać ustawienia upsamplingu (do 24 bit/768 kHz) lub transferu na format DSD (DoP, czyli DSD over PCD - do DSD256). Miła rzecz, choć de facto o ograniczonej przydatności.
Z tyłu można znaleźć jedynie pięć gniazd: zasilające IEC (zintegrowane z głównym włącznikiem zasilania oraz komorą bezpiecznika) i cztery wyjściowe cyfrowe. To gniazdo optyczne Toslink, elektryczne koaksjalne, AES/EBU oraz I2S w formacie HDMI. Jest jeszcze zacisk uziemienia. Co ważne, port I2S/HDMI został dostrojony pod kątem wyjątkowo niskiego poziomu szumów, dzięki czemu CDT-10 może wysyłać sygnał nawet do bardzo wysokiej klasy dekoderów c/a.
NuPrime zaprojektował produkt zgodnie z zasadą jak największego minimalizowania/ograniczania wszelkich drgań mechanicznych. Dlatego "podwozie" CDT-10 zostało zaprojektowane jako konstrukcja podobna do burty łodzi podwodnej, która równomiernie rozprowadza wszystkie wibracje. Mechanizm odczytu dysku CD jest umieszczony w aluminiowych płytkach stabilizacyjnych, aby maksymalnie absorbować wszelkie rezonanse generowane podczas pracy napędu. Oprócz tego sztywna obudowa spoczywa na czterech solidnych stopach antywibracyjnych, która dodatkowo chronią obudowę przed niekorzystnymi draniami podłoża tym samym stabilizując pracę mechanizmu CD.
Specyfikacja techniczna
- Upsampling do 24 bit/768 kHz lub DSD256 (DoP - DSD over PCM)
- Filtr AC zapożyczony z referencyjnego przetwornika Evolution DAC
- Za odczyt i korekcję błędów odpowiedzialny jest układ ARM LPC2103F
- Laser Philips SAA7824HL
- Wyjścia: 1 x Coax, 1 x Optyczne, 1 x AES/EBU, 1 x Is2
- Wymiary (W x S x G): 5,9 x 21,5 x 32,2 cm
- Masa 4,5 kg
Pudło z CDT-10
Zaraz po wyjęciu z opakowania
Design typowy dla NuPrime, czyli modernistyczny, mocno technicyzujący
Talerz szuflady, a na nim płyta CD
CDT-10 jest wąski, ale bardzo wydłużony
Gram z płyt CD
Dość czytelny wyświetlacz
Spojrzenie z drugiej strony
Pilot zdalnego sterowania
Na wyświetlaczu DSD128
Tył urządzenia - wyłącznie wyjścia cyfrowe
W zestawie z NuPrime DAC-10H
Odsłuchy na Fostex TH610
Z RT-Project DAC One (wersja lampowa)
Z LAB12 DAC1 Reference
Yulong DA-ART Aquila II
CDT-10 w otoczeniu sprzętu towarzyszącego
Wrażenia dźwiękoweNuPrime CDT-10 używałem jako transport dla wielu DAC-ów, ale najczęściej były to: NuPrime DAC-10H, Lampizator Amber 3 DAC, NT-Project DAC One, LAB12 DAC1 Reference, TEAC NT-505 oraz Mytek Brooklyn Bridge. Odtwarzacz płyt CD porównawczy to Musical Fidelity A1 CD-PRO, a streamer to Rose RS150 (który używałem także jako DAC). Pełna lista sprzętu towarzyszącego wymieniona jest na końcu niniejszego tekstu.
Nie powiem, abym na co dzień słuchał płyt kompaktowych. Od dobrych kilku lat przerzuciłem się głównie na streaming (ostatnio to Tidal HiFi/MQA), słucham też z gramofonu. Sporadycznie na magnetofonie kasetowym. Mój odtwarzacz płyt CD (Musical Fidelity A1 CD-PRO) w zasadzie jedynie stoi na półce i kurzy się (choć od święta, raz - dwa razy w roku, coś tam na nim puszczę). W zasadzie słucham z formatu CD wyłącznie wówczas, kiedy testuję jakiś CD-ek na potrzeby recenzji. Nie żebym nie lubił tego formatu, czy nie miał płyt CD (a mam baaaardzo dużą kolekcję) - po prostu nie znajduję już przyjemności z tego, że wkładam płytę kompaktową do napędu, by w taki sposób słuchać muzyki. Odzwyczaiłem się, nie chce mi się, nie mam motywacji... Zdecydowanie preferuję streaming (i granie z komputera). Na szczęście tytułowy NuPrime okazał się być na tyle dobry, że te moje "fochy" poszły w kąt - przez ponad miesiąc testów CDT-10 ponownie poczułem się jak przed dwudziesty laty... Fajnie jest znowu móc podsłuchać muzyki na dobrym odtwarzaczu CD!
A teraz do rzeczy, czyli do opisu brzmienia. Pierwsze, co można odczuć po uruchomieniu CDT-10, to wyborna wyrazistość oraz dynamika grania, a także doskonała rozdzielczość plus świetne wypełnienie tonalne muzyki. Jest dobrze, bardzo dobrze - po prostu wyśmienicie. Muzyka jest prezentowana wysokoenergetycznie i soczyście, a jednocześnie z wyrafinowanym wglądem w jej całościowy potencjał i wewnętrzną strukturę. Dźwięk wypełnia scenę wyjątkowym poczuciem energii, jak i aktywnymi oraz intensywnymi kolorami. Wszystko brzmi soczyście i pełnie, z wyraźnym kontrastem, co daje stabilną i wyraźną prezentację nawet w niskim paśmie. Muzyka jest dźwięczna, przestrzenna i wybitnie zróżnicowana. Przyjemnie się tego słucha. Koncertowo!
Inscenizacja nagrań jest prawidłowo trójwymiarowa i pokazuje głęboką scenę z kolorowymi poszczególnymi warstwami. Transport przybliża pierwszy plan i buduje duże, wyraźne źródła pozorne, dlatego odsłuchy na nim to autentyczny spektakl, który w hojny sposób ukazuje informacje, jakie zawierają nagrania (i to nawet te gęste!). To niejako bezpretensjonalne zanurzenie się w muzyce, przebywanie w jej wnętrzu, możliwość bliskiego z nią kontaktu. Ale to także wysoka rozdzielczość (ale bez odczuwalnej szorstkości) i realistyczne wykonanie/odwzorowanie zapisu pierwotnego. Góra jest doskonale detaliczna i selektywna, ale nie natarczywa. Doświetlona i napowietrzona, lecz nie ostra (nie sycząca) - plastyczna i żywa. W dużym stopniu naturalna i prawdziwa. W 100% komunikatywna.
NuPrime to niesamowicie równy i barwny dźwięk o wyszukanej harmonii i wysokim stopniu zaangażowania tonalnego. Głęboki, nasycony i płynny. Dynamiczny i stanowczy - a równolegle miękki i gładki. Otwarty, ale i kapitalnie ułożony. Czasem nawet nieco słodki, ale zawsze z klarownym i wyraźnym basem. Pełnokrwisty. Z tendencją do bezpośredniego ukazywania wszelkich wykonawców na scenie - CDT-10 pokazuje wszystko mocniej, głębiej i bliżej. Czy to wada - czy zaleta? - nie wiem, ale na pewno takiego typu prezentacja powoduje wielką ekspansję i ofensywę muzyki, a to bezwarunkowo sprzyja realistycznym odsłuchom. Przy czym NuPrime zachowuje w tej szczerej bezpośredniości wszelkie zasady dźwiękowej kultury i savoir-vivre'u - muzyka jest dopieszczona i dopracowana. Precyzyjnie i dokładnie wykończona.
Powyżej starałem się opisać immanentne cechy własne brzmienia NuPrime CDT-10 jako transportu CD. Oczywiście, kiedy przyłączać doń różne konwertery cyfrowo-analogowe owe endogenne cechy ulegały większej lub mniejszej modyfikacji w zależności od natury konkretnego DAC-a. A że w zasadzie żaden przetwornik c/a nie jest do końca idealnie neutralny, zawsze jakieś tam modelowanie brzmienia musi nastąpić. I rzeczywiście takowe następowało.
Przypomnę, że podczas odsłuchów używałem sporo różnych przetworników cyfrowo-analogowych, bo aż siedem (NuPrime DAC-10H, Lampizator Amber 3 DAC, NT-Project DAC One, LAB12 DAC1 Reference, TEAC NT-505, Mytek Brooklyn Bridge oraz Rose RS150). Oczywiście, nie opiszę tutaj dokładnie i wyczerpująco brzmienia każdego z nich z podłączonym doń transportem CDT-10 (bo by powstał zbyt obszerny tekst recenzji). Dlatego jedynie napiszę, że transport NuPrime był komplementarny i synergiczny względem wszystkich zastosowanych DAC-ów - nawet tych najdroższych i najbardziej zaawansowanych. A to bardzo dobrze o nim świadczy. Dowodzi, że CDT-10 to wyjątkowo dojrzała i wyrafinowana maszyna, która sporo potrafi i wiele dobrego może zdziałać pod względem ekstrakcji cyfrowego dźwięku. Innymi słowy, transport ten dostarcza wysokojakościowy sygnał, bo łatwy do modelowania i dalszej obróbki - taki, z którym mogą mierzyć się nawet high-endowe DAC-i. Sygnał rozdzielczy, gęsty i nasycony - bogaty w kontent i informacje. Referencyjny.
Korzystałem też z możliwości upsamplingu, jak i konwersji na sygnał DSD (DoP, czyli DSD over PCM), jakie to oferuje transport CDT-10. Upsampling i konwersja na DSD są dostępne na wszystkich cyfrowych wyjściach, ale najwyższe jakościowo na wyjściu I2S/HDMI - aż do 768 kHz i DoP256. Przyjemna funkcja - to spora wartość dodana, bo znacząco rozszerza funkcjonalność urządzenia NuPrime. Jednak w zwykłej praktyce, przy codziennych odsłuchach, raczej w ograniczony sposób przydatna. Nie ukrywam, że najlepiej słuchało mi się muzyki w wersji sauté, czyli na "zwykłych" 16 bit/44,1 kHz, jaki to zapis oferuje klasyczna płyta kompaktowa. Konwersja na DSD przynosiła więcej przyjaznej ogłady dźwięku i jego "analogową miękkość ". Ale także i dodatkową ingerencję w naturalne optimum brzmienia.
Konkluzja
Podsumowanie i wniosek moich odsłuchów może być tylko jeden - NuPrime CDT-10 to doskonały transport CD. Bez żadnych wątpliwości to high-endowe urządzenie - w pełnym wymiarze i o szerokich umiejętnościach. Format CD jeszcze nie umarł, żyje i wciąż ma się bardzo dobrze!
Cena w Polsce - 8 595 PLN
System odsłuchowy
Pomieszczenie 30 m2 z częściową adaptacją akustyczną, ustroje Vicoustic Wave Wood - 10 sztuk.
Wzmacniacze: TEAC AI-503, Haiku-Audio Origami 6550 SE (test
TU), TEAC AP-505 (test
TU), Avantone Pro CLA-200 (test
TU), Cayin CS-150A, Supravox Vouvray (test
TU), BAT VK80i (test
TU), Mytek Brooklyn AMP+ i Pathos Classic One MKIII (test
TU).
Kolumny podłogowe: Living Voice Auditorium R3 (test
TU) i Paradigm Persona 3F (test
TU).
Kolumny podstawkowe: Martin Logan Motion 35XTi (test
TU) i Guru Audio Junior (test
TU).
Monitory aktywne: ADAM S2V (test
TU).
Odtwarzacz CD: Musical Fidelity A1 CD-PRO (test
TU).
Odtwarzacze sieciowe: Auralic Aries Mini (test
TU), Rose RS150 (test
TU), TEAC NT-505 (test
TU) i Rose RS201E (test
TU).
DAC-i/wzmacniacze słuchawkowe: NuPrime DAC-10H (test
TU), Yulong DA-ART Aquila II, RT-Project DAC One (test
TU), TEAC NT-505 (test
TU), LAB12 DAC1 Reference, Mytek Brooklyn Bridge, Lampizator Amber 3 DAC (test
TU), JDS Labs Element II oraz Encore mDSD (test
TU).
Komputer: Dell Latitude 7390.
Smartfon/tablet: iPhone XR i iPad Air 2.
Gramofony: Nottingham Analogue Horizon (test
TU) i Dual CS 518.
Wkładki gramofonowe: Ortofon 2M Black (test
TU) i Sumiko Oryster.
Przedwzmacniacz gramofonowy: Musical Fidelity MX-VYNL (test
TU).
Radioodbiorniki: Rotel RT-1080, Sansui TU-5900 i Tivoli Model One (test
TU).
Magnetofony kasetowe: Nakamichi Cassette Deck 1 (test
TU) oraz TEAC W-1200.
Minisystem: Pioneer P1-K (test
TU).
Głośnik bezprzewodowy Bluetooth: Mooer Silvereye 10 (test
TU).
Odbiornik Bluetooth/DAC: iFi Audio ZEN Blue + zasilacz iFi Audio iPower X (test
TU).
Słuchawki: Fostex TH610 (test
TU), Meze 99 Neo (test
TU), Monoprice Monolith M1060C, Ultrasone Performance 880 i ADAM Audio Studio SP-5.
Listwy sieciowe: Solid Core Audio Power Supply (test
TU) i ZiKE Labs Powerbox (test
TU).
Akcesoria: podstawa antywibracyjna Rogoz-Audio 3SG40 (test
TU), podstawy głośnikowe Rogoz-Audio 4QB80 (test
TU), podstawy głośnikowe Solid Tech Radius Stand, stopy antywibracyjne Rogoz-Audio BW40, szafka audio Solid-Tech Radius Duo 3 (test
TU), mata gramofonowa Harmonix TU-800EXi (test
TU) i krążek dociskowy do gramofonu Clearaudio Clever Clamp (test
TU). Zatyczki do gniazd RCA Sevenrods. Zworki głośnikowe Sevenrods Speaker Jumper oraz adaptery głośnikowe bi-wire Perkune Audiophile Cables (test
TU).