poniedziałek, 11 listopada 2024

Fezz Equinox DAC by Lampizator, przetwornik cyfrowo-analogowy


Dwa zdjęcia ze strony Fezz Audio



Wstęp
Tak się szczęśliwie ułożyło, że miałem miłą sposobność testować na niniejszym blogu Stereo i Kolorowo zarówno sprzęty polskiej firmy Fezz Audio (recenzowałem wzmacniacze lampowe i przedwzmacniacze gramofonowe) oraz także polskiej firmy Lampizator (recenzowałem DAC Amber 3). Te dwie marki są powszechnie znane, lubiane i cenione - i to nie tylko w Polsce, ale również na całym świecie. Fezz Audio i Lampizator eksportują do nieomal wszystkich krajów Europy i Ameryki Północnej oraz do wielu dalekowschodnich, a nawet afrykańskich i południowoamerykańskich. I nie zapominając o Australii!

Fezz Audio wytwarza głównie wzmacniacze lampowe, ale też przedwzmacniacze gramofonowe, zasilacze liniowe oraz inne. I w większości przypadków montuje w nich firmowe transformatory toroidalne własnej marki i produkcji Toroidy.pl. Z kolei Lampizator przede wszystkim zajmuje się technologią przetwarzania sygnału cyfrowego w analogowy, czyli wytwarza tzw. DAC-i (digital to analog converter), specjalizuje się w technologii opartej na lampach elektronowych, wytwarza też konstrukcje bardzo zaawansowane, high-endowe. 

Wydaje się więc, że jedynie kwestią czasu było to, aby te dwa przedsiębiorstwa połączyły siły, zjednoczyły swe technologię i stworzyły wspólne urządzenie, które będzie rasowym przetwornikiem cyfrowo-analogowym, ale zaproponowanym w wydaniu wysokonakładowym, seryjnym, opartym na sprawdzonych i rzetelnych układach - i które będzie oferowane w bardzo estetycznych, designerskich obudowach. By nastąpiła fuzja potencjału dwóch firm dla potrzeb skonstruowania synergicznej fuzji techniki lampowej systemu DAC by Lampizator oraz solidnych układów elektronicznych zasilania opartych - jakże by inaczej! - na transformatorze toroidalnym marki Toroidy.pl.

Właśnie tak powstał wspólny projekt przetwornika cyfrowo-analogowego, który na początku roku 2024 ujrzał światło dzienne - oto Fezz Equinox DAC by Lampizator (zobacz TUTAJ i TUTAJ). Sprzęt ten niedawno przyjechał do mnie na odsłuchy, testy, recenzję. Bardzo interesujące urządzenie!

Wrażenia ogólne i budowa
Fezz Equinox by Lampizator, jak sama mówi jego nazwa, to połączenie potencjału konstrukcyjnego dwóch firm: Lampizator zaprojektował i jest odpowiedzialny za tor audio (zarówno za sekcję cyfrową, jak i analogową), zaś Fezz Audio za produkcję obudów, projekt układu zasilania, transformatory toroidalne; przeprowadza też finalny montaż oraz kontrolę jakości.

Gwoli wyjaśnienia. Co prawda na stronie Fezz Audio przedmiotowe urządzenie nosi nazwę Fezz Equinox by Lampizator, ale w przestrzeni handlowej funkcjonuje też druga nazwa - Fezz Audio Equinox EVO. 

Niedawno pojawiła się kolejna wersja DAC-a - Fezz Audio Prestige EVO. Ta druga, w przeciwieństwie do pierwszej, zawiera konstrukcję wewnętrzną zbalansowaną. Jest wyposażona zarówno w wyjścia analogowe symetryczne XLR, jak i niesymetryczne RCA. Jej premiera miała miejsce na warszawskiej wystawie Audio Video Show w październiku bieżącego roku.

Equinox DAC to jedyny na świecie lampowy przetwornik cyfrowo-analogowy na licencji Lampizatora, zaprojektowany przez Łukasza Fikusa. Jest to jednocześnie najtańszy na rynku przetwornik cyfrowo-analogowy sygnowany logiem Lampizatora. Jednostka oparta jest na chipsetach PCM1794 i lampie 12AU7. W sekcji zasilania zastosowano transformator toroidalny klasy "AUDIO SUPREME", specjalnie zaprojektowany przez inżynierowów Fezz / Toroidy. Urządzenie wyposażone jest w dwa wejścia sygnałowe Toslink, jedno koncentryczne i jedno cyfrowe USB. W górnej części obudowy umieszczono przesuwną szybę, skrywającą lampę. Dzięki temu rozwiązaniu, użytkownik z łatwością może kształtować i dopasować finalne brzmienie urządzenia poprzez wymianę lampy.
(Cytat za Fezz Audio)
DAC jest dostarczany niedużym kartonie wewnątrz wyłożonym piankowymi formami, pośród których bezpiecznie jest unieruchomiony i zabezpieczony (oraz dodatkowo owinięty materiałowym workiem). W zestawie producent dołącza przewód zasilający, instrukcję obsługi, gwarancję i opakowanie po lampie elektronowej Tung-Sol 12AU7 (a która jest zainstalowana w DAC-u).

Design, zastosowane materiały i wykonanie obudowy to klasyczny Fezz Audio serii EVO, do których też należą takie urządzenia jak wzmacniacze Titania, Mira Ceti, Lybra, Luna i Omega Lupi, końcówki mocy i przedwzmacniacze Olympia i Sagita, ale także przedwzmacniacze gramofonowe Gaia i Gratia czy transformatory MC Argentum. To wizualnie efektowna i atrakcyjna obudowa, z lekko zaokrąglonymi krawędziami - oryginalne i wyrafinowane wzornictwo. Poza tym kolorystyka korpusu obudowy dostępna jest w aż siedmiu wersjach kolorystycznych (!). Stylistyka nowej serii Fezz Audio EVO jest bardzo ładna, estetyczna i szybko wpadająca w oko. Ciekawym zabiegiem jest też umieszczone na froncie podświetlane logo "FEZZ", które zapala się po włączeniu zasilania.

Korpus obudowy (jego boczne ściany) wykonany został ze stali malowanej proszkowo na siedem różnych odmian kolorów. Zaś górna i spodnie płyty zawsze są w kolorze czarnym. Na górnej płycie umieszczono przesuwaną szklaną szybkę-okienko, za którą widać lampę elektronową 12AU7. Obudowa posadowiona jest na czterech firmowych stopach antywibracyjnych "Soft Spikes " z grubej i twardej gumy. Jeszcze raz podkreślam, że jakość wykonania i wzornictwo to klasa premium. Super estetyczna.

Na froncie (oprócz już wspomnianego podświetlanego logo "FEZZ") zamontowano jedynie dużą gałkę przełącznika dla czterech źródeł cyfrowych wraz z odpowiadającymi im małymi diodami umieszczonymi w półpierścieniu wokół gałki. Pełen minimalizm. Żadnego ekranu z wyświetlanymi częstotliwościami próbkowania, typem konwertowanego sygnału cyfrowego, żadnych lampek, regulacji głośności, żadnych wyjść słuchawkowych czy możliwości przełączania filtrów. Nic z tych rzeczy - Equinox DAC jest jedynie ortododoksyjnym przetwornikiem cyfrowo-analogowym konwertującym wyłącznie sygnał PCM (brak DSD), opartym o znakomitą kość Burr-Brown PCM 1794.

Na tylnym panelu umieszczono komplet cyfrowych gniazd wejściowych, czyli dwa optyczne Toslink, jedno elektryczne koaksjalne i jedno USB-B. Gniazda wyjściowe to para analogowych RCA, brak wyjść symetrycznych XLR. Po lewej stronie zamontowano gniazdo zasilające IEC zintegrowane z komorą bezpiecznika, przełącznik napięcia oraz suwakowy włącznik / wyłącznik obwodu odcinającego pętlę masy.

Specyfikacja techniczna
Model: Equinox EVO - D/A converter empowered by Lampizator
Typ: lampowy konwerter cyfrowo-analogowy
Lampa: ECC82/12AU7
Wejścia cyfrowe: USB type B, 2 x S/PDIF, Coaxial
Wyjścia analogowe: 2 x RCA
Wzmacniacz operacyjny: Burr Brown PCM1794
S/PDIF Receiver: AKM4118
Częstotliwości próbkowania PCM: 32 kHz do 192 kHz,16 do 24 bit, USB: do 384 kHz i 32 bit
Zniekształcenia THD: < 0.05%
Pobór mocy: 30W
Wymiary: 420 x 380 x 200 mm
Masa (netto): 8 kg

W kartonie


Gałka selektora źródeł oraz szybka nad lampą są dodatkowo zabezpieczone na czas magazynowania / transportu urządzenia


Zaraz po wyjęciu z kartonu, jeszcze przed pierwszym uruchomieniem



Bufor lampowy na wyjściu analogowym na lampie ECC82/12AU7 Tung-Sol

Obudowa to projekt Fezz Audio, charakterystyczny dla całej nowej linii Fezz Audio EVO


Gałka selektora źródeł

Solidna obudowa


Estetyczny design, piękny kolor obudowy w barwie "Evergreen" (głęboka zieleń)




Komplet wejść cyfrowych, gniazda wyjściowe niesymetryczne RCA


DAC pośród innych testowych sprzętów


Na szafce audio VAP


Fezz Equinox DAC by Lampizator w torze słuchawkowym


Porównanie z Lampizator Amber 3 DAC

Spojrzenie na cały system odsłuchowy




Wrażenia dźwiękowe
Equinox DAC by Lampizator porównywałem - a jakże! - bezpośrednio z przetwornikiem c/a Lampizator Amber 3 DAC, ale także z Ferrum ERCO (wraz z zasilaczem Ferrum HYPSOS) i Rose Technics RT-5000. Źródła cyfrowe to streamer Rose RS150 oraz odtwarzacz płyt CD/SACD Shanling SCD1.3. Używane przewody to za każdym razem interkonekty MB Audio Cable Silver RCA oraz przewód USB Fidata HFU2-1M. Pełna lista sprzętu towarzyszącego wymieniona została na końcu niniejszego tekstu.

Fezz Equinox DAC by Lampizator jest przetwornikiem cyfrowo-analogowym opartym na kości Burr-Brown PCM 1794 w sekcji cyfrowej, zaś sekcja analogowa (na wyjściu) jest zaopatrzona w lampę elektronową ECC82 / 12AU7. Czyli, innymi słowy, to cyfrowy przetwornik z lampowym (wzmacniającym) stopniem wyjściowym w torze analogowym. Sygnał wyjściowy zawsze jest tutaj "przeciągany" przez podwójną triodę mocy (nie ma możliwości ominięcia toru lampowego). W rezultacie czego brzmienie DAC-a Burr-Brown PCM 1794 jest przez lampę dodatkowo kolorowane, uplastyczniane, umuzykalniane, interpretowane. 

Taki zabieg może być niekiedy niebezpieczny bądź nawet ryzykancki, bo mogący powodować zamazanie czy spowolnienie sygnału, jego nadmierne ubarwienie bądź przesadne podgrzanie (czyli przegrzanie). Ale w przypadku Fezz Equinox DAC by Lampizator nic takiego nie dzieje się - dźwięk jest wypełniony, gęsty, szybki, dokładny i bardzo, bardzo wyraźny. Przestronny oraz wyrafinowany. I równolegle super-muzykalny! 

To należy jednoznacznie podkreślić: Lampizator (czyli pan Łukasz Fikus) ma olbrzymie i rozległe doświadczenie aplikowania lamp elektronowych w układach DAC. I w jego nowym Equinox ewidentnie to słychać. Brzmienie przetwornika jest wysoce zaawansowane, rasowe, dojrzałe. Czyste, soczyste i bujne. Dynamiczne oraz jednocześnie subtelne. Żywe i bogate. Gęste. To dźwięk silnie oparty na emocjach, podparty analogowym fundamentem, zaopatrzony w strukturalną głębię, sowicie nasycony miłymi alikwotami i parzystymi harmonicznymi. 

Przetwornik generuje pełny i kompletny dźwięk, który jest łatwo przyswajalny, ale też zapewniający uwydatnienie substancji muzyki, powodujący dopełnienie masy brzmienia i upłynnienie wszelkich tonów. Nic tutaj nie zalega, nie spowalnia, nie rozpływa się w tle - wszystko oddycha, płynie wartko i szybko, a także miękko oraz przyjemnie. Harmonijnie oraz relaksacyjnie. Referencyjnie.

Bas jest sprawny, elastyczny i sprężysty. Masywny, atletyczny oraz ekspansywny. Prężny. Nieco zaokrąglony, ale dobrze wyciągnięty w dół. Niskie tony mają mocne uderzenie, łatwe przebicie i spory wolumen. Są świetnie zszyte ze średnicą, dobrze skomponowane. Stanowią silną podporę dla pozostałych zakresów i podzakresów. Nie mam żadnych subiektywnych uwag. Podoba mi się taka charakterystyka niskich.

DAC zapewnia ładną i atrakcyjną barwę - pogłębioną, nasyconą, gęstą. Oraz "po lampowemu" ocieploną, urodzajną, żyzną, poetycką. Najbardziej na tym zyskuje średnica, która jest bardzo ekspresyjna, doprawiona, świeża. A dzięki temu znakomicie eksponująca dźwięk instrumentów i wokali, które są super-wiarygodne, obrazowe i o ...wzmożonej kolorystyce. Ich brzmienie niesie w sobie sporo ciepła, niesie odpowiednią miękkość i ujawnia wewnętrzną strukturę. Powoduje znakomite rozciągnięcie barw, ułożenie gradacji stężeń na palecie, autentyczne wypełnienie. Fortepian brzmi jak fortepian, gitara jak gitara, saksofon jak saksofon. To pełna obiektywność i wzorcowa muzykalność, choć doprawiona, aromatyzowana, wzbogacona. Odbiegająca od standardowej neutralności.

Jednakże przy całym tym "umuzykalnieniu" i "dociepleniu" dźwięku tytułowy DAC wciąż zachowuje odpowiednią selektywność, dobrą rozdzielczość, optymalną szczegółowość. Doprawienie ciepłem przez lampę ECC82 nie zaciera i nie rozmywa przekazu, nie oddala go, nie przepala zanadto. Przezroczystość i czytelność przekazu są optymalne, subtelności i niuanse - dostrzegalne, szczegóły nagrań - nie zlepione. Selektywne. Zaś dynamika mocna, ekspansywna. Dokonana i dogrzana.

Ciekawą opcją regulującą zabarwienie, odcień i umaszczenie dźwięku jest ewentualna wymiana lampy ECC82 na inną. Dostęp do niej jest bardzo prosty - wystarczy przesunąć szybkę okienka na bok. I już można wymienić lampę. Fabrycznie producent instaluje triodę firmy Tung-Sol, ale można włożyć tutaj jakąś ciekawą lampę NOS (ang. New-Old Stock). Można dostroić barwę DAC-a na głębszą, bardziej nasyconą, z inaczej rozłożonymi akcentami. Warto spróbować takiej zabawy, tym bardziej, że dostępność lamp ECC82 jest bardzo szeroka i obfita. A ceny umiarkowane.

Na koniec jeszcze jedna, acz ważna obserwacja. Dodatek przedmiotowego DAC-a w sposób istotny i jednoznaczny przemeblowuje oraz koryguje dźwięk pochodzący z cyfrowego źródła. Podnosi jakość dźwięku o klasę, dwie wyżej. Czyni to wiarygodnie, odczuwalnie i korzystnie. Choć też, jak już napisałem wcześniej, wpływa dość koloryzująco i umuzykalniająco na dźwięk. Jednakże zmiana, poprawa, upgrade dźwięku jest odczuwalna obiektywnie, możliwa do pomiaru. Na pewno znacznie większa niż jakaś kolejna czcza, a niepotrzebna żonglerka kablami połączeniowymi. Szkoda pieniędzy na wymyślne (i drogie) przewody, zawsze lepiej pomyśleć o DAC-u. Takie jest moje zdanie.  

Konkluzja
Fezz Equinox DAC by Lampizator to rasowy przetwornik cyfrowo-analogowy oparty na kości DAC Burr Brown PCM1794, a w stopniu wyjściowym zaopatrzony w podwójną triodę ECC82. To wspólny projekt / produkt dwóch polskich firm: Lampizator i Fezz Audio. Za całą elektronikę audio konwertera c/a odpowiedzialny jest Lampizator, zaś za produkcję obudów, projekt układu zasilania, transformator toroidalny - Fezz Audio. Fezz Equinox DAC to wyborny DAC, grający w sposób zaawansowany, wyrafinowany i dojrzały. To DAC High-fidelity, który oferuje brzmienie swobodne, soczyste, płynne i gładkie - z dużą przestrzenią, plastycznym basem i piękną barwą. Bezproblemowe. Moja szczera rekomendacja!

Cena w Polsce - 9 990 PLN.

Fezz Equinox DAC by Lampizator to referencyjny przetwornik cyfrowo-analogowy!


Za:
- Fezz Equinox DAC by Lampizator to połączone siły projektowe, konstrukcyjne i produkcyjne dwóch renomowanych polskich firm Fezz Audio i Lampizator
- gdzie Lampizator odpowiada za opracowanie toru cyfrowo-analogowego przetwornika, zaś Fezz Audio za produkcję obudów, projekt układu zasilania, transformator toroidalny i całą logistykę
- efektowny design, znakomite materiały, wzorowe wykonanie
- możliwość wyboru jednej z siedmiu wersji kolorystycznej obudowy
- referencyjna kość DAC, czyli Burr Brown PCM1794
- urządzenie jest klasycznym przetwornikiem cyfrowo-analogowym, bez żadnych opcji dodatkowych 
- czyli pełna ortodoksja konstrukcyjna dla uzyskania najlepszego dźwięku
- możliwość wymiany lampy Tung-Sol ECC82 na inną; łatwy dostęp montażowy
- dojrzały dźwięk zaawansowanej klasy high-fidelity
- żywe, bogate i pogłębione brzmienie o gęstej substancji, tonalnie napełnione 
- brzmienie nasycone, soczyste i plastyczne
- organiczne, ciepłe, muzykalne, gładkie
- ale także selektywne, szczegółowe i rozdzielcze 
- oraz dynamiczne i energetyczne, rozbudowane
- super-bas!
- znakomita proporcja jakość / wykonanie / dźwięk
- konkurencyjna cena, korzystna
- zaprojektowano i wyprodukowano w Polsce, w Europie
- absolutna rekomendacja Stereo i Kolorowo!

Przeciw:
- ortodoksyjny DAC, bez żadnych funkcji dodatkowych typu wzmacniacz słuchawkowy czy przedwzmacniacz liniowy
- czyli ograniczona, pomniejszona funkcjonalność
- brak dekodowania sygnału DSD
- nieobecność wyjść symetrycznych XLR
- umuzykalnione, pokolorowane i podgrzane brzmienie, które dość istotnie odstaje od standardowej neutralności
- a więc nie zalecane dla osób poszukujących bezwzględnej i analitycznej prawdy o nagraniu
- Equinox DAC to zaledwie preludium do high-endowych przetworników c/a Lampizatora.

System odsłuchowy
Pomieszczenie odsłuchowe: 30 m2, z częściową adaptacją akustyczną - ustroje Vicoustic Wave Wood - 10 sztuk.
Wzmacniacze: Haiku-Audio Origami 6550 SE (test TU), Fezz Audio Titania EVO (test TU), Soulnote A-3 (test TU), Aurorasound HFSA-01 (test TU) i Pathos Classic One MKIII (test TU).
Kolumny podłogowe: Living Voice Auditorium R3 (test TU), Pylon Audio Diamond 28 mkII (test TU) i Taga Harmony Nostalgic TH-12 (test TU).
Kolumny podstawkowe: Martin Logan Motion 35XTi (test TU), PMC Prodigy 1 i Paradigm Founder 40B (test TU).
Odtwarzacze CD / SACD: Musical Fidelity A1 CD-Pro (test TU) i Shanling SCD1.3 (test TU).
Odtwarzacze sieciowe: Rose RS150 (test TU) i Silent Angel Munich M1 (test TU).
Platformy strumieniujące: Qobuz, Apple Music i Tidal; aplikacja Roon Lab.
DAC-i/wzmacniacze słuchawkowe: Ferrum ERCO z zasilaczem Ferrum HYPSOS (test TU), Rose Technics RT-5000, Lake People G105 MKII (test TU) i Lampizator Amber 3 DAC (test TU).
Komputer: Dell Latitude 7390.
Smartfony / tablet: iPhone 13, iPhone XR oraz iPad Air 4.
Gramofony: Nottingham Analogue Horizon (test TU) i UNITRA GSH-801 Edmund (test TU).
Wkładka gramofonowa: Ortofon 2M Black (test TU).
Przedwzmacniacze gramofonowe: Musical Fidelity MX-VYNL (test TU) i Pro-Ject Tube Box DS3 B.
Radioodbiorniki: Rotel RT-1080, Sansui TU-5900 i Tivoli Model One (test TU).
Magnetofon kasetowy: Nakamichi Cassette Deck 1 (test TU).
Głośnik bezprzewodowy: Mooer Silvereye 10 (test TU).
Odbiornik Bluetooth/DAC: iFi Audio ZEN Blue + zasilacz iFi Audio iPower X (test TU).
Słuchawki: Fostex TH610 (test TU), SIVGA SV023 (test TU), Meze Empyrean (test TU), Sennheiser HD 490 Pro (test TU), Aune SR7000, Aune AR5000, Final ZE8000 (test TU) i Final Audio UX3000 (test TU).
Listwy sieciowe: Solid Core Audio Power Supply (test TU) i ZiKE Labs Powerbox (test TU).
Akcesoria: podstawa antywibracyjna Rogoz-Audio 3SG40 (test TU), podstawy głośnikowe Rogoz-Audio 4QB80 (test TU), podstawy głośnikowe Solid Tech Model 2/3, szafka audio Solid-Tech Radius Duo 3 (test TU), mata gramofonowa Harmonix TU-800EXi (test TU) oraz krążek dociskowy do gramofonu Clearaudio Clever Clamp (test TU).

2 komentarze:

Komentarz będzie oczekiwać na moderację