czwartek, 3 grudnia 2020

Monitory aktywne Barefoot Footprint 02

Dwa zdjęcia ze strony Barefoot Sound


Wstęp
Niedawno na blogu Stereo i Kolorowo opisywałem znakomite amerykańskie aktywne monitory studyjne Barefoot Footprint 01 (czytaj recenzję TUTAJ). W podsumowaniu testu tak o nich napisałem: "To referencja dźwiękowa typu studyjnego. To brzmienie energetyczne, dokonane, substancjalne, acz równolegle precyzyjne i rozdzielcze. O wzorowej kulturze i wybitnej autentyczności grania". Jednocześnie nieco ubolewałem, że jako propozycja dla domowego hi-fi jest to pozycja dość droga - koszt pary monitorów Footprint 01 oscyluje wokół kwoty 20 000 PLN. Nie jest to mało. Na szczęście amerykański producent przygotował bardziej cenowo przystępną propozycję - to najnowsze monitory Footprint 02 (zobacz TUTAJ i TUTAJ) - ich europejska cena to 3 000 €, czyli około 14 000 PLN (za parę). Są nieco mniejsze (i oczywiście lżejsze) od Footprint 01, ale to dalej bardzo wysoka studyjna liga. Konstrukcyjnie są do siebie bardzo podobne.

Tak się szczęśliwie złożyło, że zaraz po zwrocie polskiemu dystrybutorowi monitorów Footprint 01, tenże od razu dosłał mi na testy Footprint 02. Warszawski Musictoolz (bo o tego dystrybutora chodzi) w ofercie ma rozległe spektrum monitorów Barefoot. Ale Footprint 02 to absolutna nowość! Dopiero co pojawiły się na światowym rynku.

Wrażenia ogólne i budowa
Jak podaje producent: "Footprint 02 to nieco mniejsze (niż Footprint 01), aktywne monitory bliskiego pola zaproponowane przez Barefoot w jeszcze bardziej przystępnej cenie, ale nadal oferujące bezkompromisową jakość dźwięku i wszechstronność m.in. dzięki autorskiej technologii MEME. Konstrukcyjnie to ta sama oryginalna geometrią - głośnik wysokotonowy został umieszczony poniżej tego odpowiedzialnego za środek pasma, co gwarantuje większą koncentrację energii akustycznej w samym centrum obudowy". 

Nowe Barefoot to bardzo solidna robota - doskonałe materiały zastosowane do budowy i wzorowe wykonanie. Oczywiście, design monitorów jest stricte studyjny, acz trudno Footprint pomylić z jakimkolwiek innymi głośnikami. To bardzo oryginalny styl - nieco vintage, a nawet retro. Zaokrąglone rogi, aluminiowa wstawka na froncie, chropowate powierzchnie skrzynek. Kapitalnie to wygląda!

W monitorach zastosowano technologię Dual-Force™ polegającą na umieszczeniu naprzeciw siebie dwóch subwooferów oraz podwójny radiator pierścieniowy tweetera jak i middrivera, który został osadzony w aluminiowych przegrodach. Podobnie jak w Footprint 01, zarówno krawędzie jak i rogi każdej obudowy zostały lekko zaokrąglone celem minimalizacji dyfrakcji dźwięku.

Wnętrze konstrukcji jest praktycznie identyczne jak w modelu 01 - dwudrożna krosownica DSP współpracuje tu z dwoma modułami wzmacniacza klasy D, a 6.5-calowe subwoofery gwarantują odpowiedni poziom głębokiego dołu, trójwymiarowe obrazowanie przestrzenne oraz szeroki zakres dynamiki, pomimo że obudowa monitorów jest tu około 60% mniejsza w porównaniu z FP01.

Warto też wspomnieć o autorskiej technologii Dual-Force, która stała się niejako rdzeniem podczas konstruowania kolejnych modeli monitorów. Polega ona na umieszczeniu dwóch subwooferów naprzeciw siebie, co eliminuje wibracje obudowy, dzięki czemu jedyny dźwięk jaki słyszymy dociera do nas z głośników, bez zmiennych jakie może wytworzyć właśnie obudowa monitorów. Przekłada się to na o wiele bardziej precyzyjna prace podczas mixu, nagrań, czy po prostu odsłuchu muzyki.

Bardzo ważnym komponentem jest również głośnik wyskotonowy składający się z podwójnego radiatora pierścieniowego. W sytuacji kiedy długość fali dźwiękowej zawartej w górze pasma dociera do średnicy membrany tweetera, dyspersja automatycznie się zawęża, niekorzystnie wpływając na obraz dźwiękowy. W przypadku wykorzystania drivera z podwójnym radiatorem połączonego ze stosowaną przez zespół Barefoot geometrią osadzenia głośników w obudowie, otrzymujemy szerszą dyspersję górnych częstotliwości podczas odsłuchu. 

Podobnie jak w przypadku innych modeli monitorów Barefoot, tak i za pomocą Footprint 02, dzięki rewolucyjnej technologii MEME (Multi-Emphasis Monitor Emulation) można sprawdzić, jak dany miks zabrzmi na trzech rodzajach referencyjnych monitorów. MEME bazuje na modelowaniu DSP imitującym zakres częstotliwości, fazowość, przenoszenie transjentów, dynamikę i rodzaje zniekształceń charakterystyczne dla różnych typów klasycznych monitorów bliskiego pola.

Specyfikacja techniczna
Typ: aktywne monitory trójdrożne z emulacją MEME
Sterowanie: krokowy przełącznik poziomu wejściowego, wybór emulacji MEME
Złącze wejściowe: symetryczne na XLR, impedancja 50 kOhm
Czułość: 90 dB @ 1 m. z -15 dBV poziomem sygnału wejściowego (potencjometr na poziomie 0dB)
Zakres obsługiwanych częstotliwości: 42 Hz – 45 kHz (±3 dB), 52 Hz – 40 kHz (±1 dB)
Częstotliwości basowe: -3 dB @ 36 Hz, Q = 0,707, nachylenie filtra = 18 dB/oktawę
Obudowa: 13 litrów, uszczelnione woofery, średniotonowy przetwornik zamknięty w odrębnej komorze, wełna akustyczna o długim włóknie
Częstotliwości krosowania: 180 / 3 600 Hz (pasywna krosownica pomiędzy głośnikiem średniotonowym a tweeterem)
Tweeter: 1″ radiator pierścieniowy o niskich zniekształceniach
Głośnik średniotonowy: 4,0″ o aluminiowej membranie i niskich zniekształceniach, +/- 3,5 mm
Głośniki basowe: 6,5″ o membranie papierowej, +/- 8,2 mm
Wzmacniacz wysokich częstotliwości: 150 W
Wzmacniacz niskich częstotliwości: 200 W
Zasilanie: 85 VAC to 265 VAC
Zapotrzebowanie mocy: spoczynkowe: 2 W, maksymalne: 320 W
Wymiary: 308 x 222 x 330 mm
Masa: 12,66 kg sztuka (wraz z opakowaniem: 15,25 kg)


Dostawa z warszawskiego Musictoolz

Oszczędzaj kręgosłup!


Piankowe formy

Akcesoria


Studyjny design w stylu vintage, a nawet retro!

Na dole głośnik wysokotonowy, na górze - średniotonowy

Lekko zaokrąglone rogi skrzynek


Po obu bokach głośniki niskotonowe



Liczne regulacje i przyłącza - brak wejść RCA

Głośniki czekają na ustawienie



Na standzie Solid Tech


Footprint 02 jako monitory średniego pola



Do Footprint doskonale pasują standy Fluid Audio DS8


Footprnint 02 jako monitory bliskiego pola - przedwzmacniacz to Topping D90



Wrażenia dźwiękowe
Barefoot Footprint 02 używałem w dwóch trybach: 1) jako monitory średniego pola ustawiając je na standach Solid Tech (rury standów zasypane piaskiem) lub 2) jako monitory bliskiego pola stawiając je na dużym biurku na podstawkach Fluid Audio DS8. Jako sieciówki używałem zwykłe przewody zasilające tzw. komputerowe. Za przedwzmacniacze "robiły" trzy urządzenia: Cayin iDAC-6 MKII, NuPrime DAC-10H oraz Topping D90. Przewody łączące przedwzmacniacze z monitorami to symetryczne Melodika Purple Rain MD2X20 (zobacz TUTAJ) o długości 2 m. Jako źródło najczęściej używałem serwer muzyczny CocktailAudio X45 na zmianę z odtwarzaczem sieciowym Cyrus Stream Xa. Ale także odbiornik Bluetooth iFi Audio ZEN Blue. Pełna lista sprzętu towarzyszącego wymieniona jest na końcu niniejszego tekstu.

No cóż. Niedawno rozpływałem się w pochwałach monitorów Footprint 01 (czytaj recenzję TUTAJ), a teraz zachwycę się ich mniejszymi "braciami" Footprint 02 - i nie może być inaczej!  Głośniki te, pomimo że są studyjnymi monitorami, to grają bardzo obfitym i spektakularnym dźwiękiem typu high-fidelity. Nie ma przeszkód by napisać, iż grają całym swym ciałem i całym wnętrzem. I całą obudową. To niejako dynamiczna zwinność połączona z neutralną równowagą osadzone na punktowym, świetnie kontrolowanym, basie o nadzwyczajnych umiejętnościach wytwórczych. Tą fuzję można określić jako szybki, wyraźny i płynny dźwięk z bardzo efektywnym przekazem i precyzyjnym lokowaniem wszystkich instrumentów na scenie odsłuchowej. Głębia dźwięku i jego namacalność są po prostu zjawiskowe. Wyjątkowe.

Dźwięk Footprint 02 dokładnie czuć w całym pomieszczeniu odsłuchowym - to mocarny dźwięk o dużej gęstości, wysokim natężeniu i z dużą siłą przebicia. Szybko docierający do miejsca przeznaczenia, acz równolegle ustabilizowany i harmonijny. Soczysty i mięsisty, ale też subtelny i wyrafinowany. Apetyczny. To nie jest granie typu bezceremonialnego lub brutalnego czyli, takiego, za przeproszeniem, "na mordę", a ukulturalnione i dobrze ułożone.(Ale nie jest też "ugrzecznione"!). Słychać w nim dużo niuansów i szczegółów, czuć głębię i wielowarstwowość , a także widać dźwiękową dal. Horyzont tła i perspektywę dźwięku. 

Instrumenty i wokale są doskonałe ogniskowane na scenie i są wiarygodnie na niej rozrysowywane. To dość gruba kreska konturów, jak i sowite wypełnienie z głęboką strukturą i z wysoce-nasyconą substancją tonalną. Oczywiście, identycznie jak w Footprint 01, wszelkie zjawiska przestrzenne mają charakter typowo monitorowy - z kapitalnie przestronną oraz precyzyjną sceną. Oraz z referencyjnym stereo. Zjawiska pozorne mają dokładnie wyznaczone miejsce i trzymają się go z doskonałą konsekwencją - co zapewnia przyjemne wrażenie naturalnej spójności i ładu. Z kolei progresja akustyczna jest rygorystyczna i drobiazgowa. Przynosi to dźwięk nie tylko panoramiczny i przestrzenny, ale również dosłowny i skrupulatny. Na wskroś autentyczny.

Można by jeszcze dużo i długo pisać o monitorach Footprint 02, ale większość owego tekstu musiałoby być powtórzeniem, czy wręcz przepisaniem recenzji modelu Footprint 01. Napiszę więc, że jest to praktycznie rzecz biorąc identyczne granie. Ten sam charakter dźwięku i barwa, analogiczne zjawiska przestrzenne i stereofonia. Obie pary monitorów różnią w zasadzie jedynie dwie rzeczy: 1) Footprint 02 mają nieco mniej obfity dźwięk w sensie ekspansji i rozciągnięcia oraz 2) Footprint 02 mają minimalnie mniej spektakularne niskie tony. Nic innego w odmiennościach brzmieniowych nie udało mi się wynaleźć. Dlatego Footprint 02 może nieco mniej nadają się na monitory średniego pola (jakimi z powodzeniem mogą być Footprint 01) - ich głównym i podstawowym przeznaczeniem jest praca jako monitory bliskiego pola. A w tym są genialne!

Konkluzja
Studyjne monitory aktywne Barefoot Footprint 02 doskonale się sprawdzają w charakterze audiofilskich monitorów bliskiego pola - w taki sposób zaaplikowane dostarczają referencyjny dźwięk bliski klasy high-end. W moim przekonaniu monitory Footprint 02 stanowią bardzo mocny argument po stronie zwolenników stosowania studyjnych monitorów w charakterze użytkowym hi-fi. Bezwarunkowa rekomendacja dla tych kultowych głośników!

Cena w Europie - 3 000 - 3 400 EUR (za parę).

System odsłuchowy
Pomieszczenie nr 1: 30 m2 z częściową adaptacją akustyczną, ustroje Vicoustic Wave Wood - 10 sztuk.
Pomieszczenie nr 2: 12 m2, tzw. gabinet, z dużą ilością mebli.
Wzmacniacze: T+A PA 2500 R, Cyrus i9-XR, YBA Genesis IA-3A, Haiku-Audio Origami 6550 SE (test TU), Synthesis Roma 510 AC i Pathos Classic One MKIII (test TU).
Kolumny podłogowe: Living Voice Auditorium R3 (test TU) i Piega Premium 701 (test TU).
Kolumny podstawkowe: Martin Logan Motion 35XTi (test TU), Dynavoice Definition DM-6 (test TU) i Guru Audio Junior (test TU).
Monitory aktywne: HEDD Type 20 (test TU).
Odtwarzacz CD: Musical Fidelity A1 CD-PRO (test TU).
Odtwarzacze sieciowe: Auralic Aries Mini (test TU), I-O Data Soundgenic HDL-RA4TB, Cyrus Stream Xa i CocktailAudio X45 (test TU).
DAC-i i przedwzmacniacze: NuPrime DAC-10H (test TU), Cayin iDAC-6 MKII (test TU), Chord Hugo 2 (test TU), Lampizator Amber 3 DAC (test TU), Topping D90 (test TU) oraz Encore mDSD (test TU).
Komputery: Dell Latitude 7390 i MacBook Apple Pro.
Smartfon/tablet: iPhone XR i iPad Air 2.
Gramofony: Nottingham Analogue Horizon (test TU) i Pro-Ject Debut Carbon EVO.
Wkładki gramofonowe: Ortofon 2M Black (test TU),  Ortofon 2M Red i Pro-Ject Pick-it DS2 (test TU).
Przedwzmacniacze gramofonowe: Musical Fidelity MX-VYNL (test TU), iFi Audio iPhono3 BL (test TU) i Audiokultura Iskra 1 (test TU).
Tunery: Rotel RT-1080, Sansui TU-5900 i Tivoli Model One (test TU).
Magnetofon kasetowy: Nakamichi Cassette Deck 1 (test TU).
Minisystem: Pioneer P1-K (test TU).
Głośnik bezprzewodowy Bluetooth: Mooer Silvereye 10 (test TU).
Odbiornik Bluetooth/DAC: iFi Audio ZEN Blue + zasilacz iFi Audio iPower X (test TU).
Słuchawki: Fostex TH610 (test TU), Meze 99 Neo (test TU) i Focal Listen Professional (test TU).
Listwy sieciowe: Solid Core Audio Power Supply (test TU) i ZiKE Labs Powerbox (test TU).
Akcesoria: podstawa antywibracyjna Rogoz-Audio 3SG40 (test TU), podstawy głośnikowe Rogoz-Audio 4QB80 (test TU), podstawy głośnikowe Solid Tech Radius Stand, stopy antywibracyjne Rogoz-Audio BW40, szafka audio Solid-Tech Radius Duo 3 (test TU), mata gramofonowa Harmonix TU-800EXi (test TU) i krążek dociskowy do gramofonu Clearaudio Clever Clamp (test TU). Zatyczki do gniazd RCA Sevenrods. Zworki głośnikowe Sevenrods Speaker Jumper oraz adaptery głośnikowe bi-wire Perkune Audiophile Cables (test TU).


1 komentarz:

Komentarz będzie oczekiwać na moderację