środa, 18 marca 2020

Interkonekty XLR VOVOX excelsus direct S




Trzy przykłady zastosowań przewodów VOVOX - studio nagrań, mastering i domowe hi-fi (cztery powyższe zdjęcia ze strony VOVOX AG)



„Im czystszy dźwięk dociera do naszych uszu, tym bardziej oddziałuje na nasze emocje. Ponieważ w VOVOX AG wszyscy pasjonujemy się muzyką, postanowiliśmy opracować własne kable - optymalizowane do transmisji sygnału tak czystego, jak to tylko możliwe” - Jürg Vogt, szef firmy VOVOX AG.

* * *

Wstęp
Warszawski salon audio i dystrybutor Musictoolz.pl przy okazji wypożyczania mi na testy zestawu SPL Pro-Fi Series składającego się z przedwzmacniacza i dwóch monofonicznych końcówek mocy (SPL Director Mk2 i 2 x SPL Performer m1000 - czytaj test ) do przesyłki także dorzucił bardzo ciekawe interkonekty XLR, które miały posłużyć do połączenie przedwzmacniacza z końcówkami mocy. Tymi kablami są szwajcarskie VOVOX excelsus direct S (czytaj TUTAJ). Nie muszę dodawać, że Musictoolz.pl jest polskim dystrybutorem owej marki VOVOX AG (zobacz TUTAJ).

VOVOX AG
Firma VOVOX AG została założona w 2002 roku przez inżyniera technologii produkcji Jürga Vogta. Siedziba przedsiębiorstwa mieści się w Kriens (dystrykt Lucerny) w Szwajcarii. Pierwsze kilka lat intensywnie badano różne opracowania i prototypy, w których pana Vogta wspierał muzyk Kaspar Kramis - i którego to pomysły wpłynęły na powstanie wielu koncepcji przewodników, które następnie były tworzone i testowane. Na krótko przed przed założeniem firmy, Jürg Vogt opracował indywidualny koncept konstruowania przewodów, czego rezultatem był nowatorski projekt VOVOX, który następnie stał się bazą startową dla firmowych kabli instrumentalnych i studyjnych charakteryzujących się bardzo wysoką jakością wykonania i brzmienia.

Niepowtarzalność produktów kabli VOVOX to przede wszystkim połączenie wybitnie brzmiących przewodów z optymalnym użytkowaniem konstrukcji opartych na pojedynczym, masywnym rdzeniu. Tu cytat: "Następnie zamieniając sceptycyzm w entuzjazm, pracownikom firmy udało się przekonać wielu zawodowych muzyków i realizatorów dźwięku, że kable VOVOX to pierwsza liga". I dalej: "Jesteśmy przekonani, że druty lite są lepszymi przewodnikami dla sygnałów audio niż druty splecione. Przekonasz się, że powstały dźwięk mówi sam za siebie. Inżynieria materiałowa wspiera również ten aspekt: ​​druty lite mają mniejszą powierzchnię, mniej zanieczyszczeń i mniej niepożądanych interakcji. Kluczowa jest także krystaliczna struktura miedzi. Rozmiar, kształt i orientacja krystalitów miedzi mają słyszalny wpływ na dźwięk. Zapewnienie najbardziej optymalnej struktury krystalicznej jest jedną z naszych kluczowych kompetencji.

Każdy przewodnik w kablu musi spełniać określone funkcje. W większości kabli oplot ekranujący służy również jako przewodnik sygnału powrotnego. To nie jest dla nas opcja. W konsekwencji rozdzielamy te funkcje. Dlatego używamy dodatkowego przewodu dla sygnału zwrotnego (tj. uziemienia audio). Może to mieć bardziej złożoną konstrukcję, jednak wyraźnie poprawia jakość dźwięku."

Co istotne, przewody VOVOX składane są ręcznie w szwajcarskiej placówce firmy położonej w okolicach Lucerny, część produkcji powstaje w zaprzyjaźnionych, położonych w Szwajcarii lub blisko jej granic placówkach, a dostawcy zagraniczni są wykorzystywani wyłącznie w sytuacjach kiedy wymogi jakościowe firmy są tak specyficzne, że nie mogą być wykonane lokalnie. Wszystkie kable, włączając w to elementy lutowane powstają w przyjaznej środowisku technologii bezołowiowej.

Jak z dumą podkreśla VOVOX na swojej stronie: "Nie jesteśmy pasjonatami kabli. Nasz entuzjazm dla muzyki motywuje nas do poszukiwania lepszych możliwości przesyłania sygnałów dźwiękowych tak bezbłędnie, jak to możliwe, bez utraty jakichkolwiek informacji dźwiękowych. Naszym celem jest stworzenie idealnego przewodnika dźwiękowego: takiego, którego nie można usłyszeć [przyp. red. czyli jego wpływu na zmianę dźwięku]. Nie może zamazywać dźwięku ani zakrywać żadnej jego części. Nie może dodawać żadnego koloru. Wszystko, co musi być, to prawdziwy związek między słuchaczem a muzyką w najczystszej formie!".

W ofercie VOVOX można znaleźć całą masę rozmaitych kabli i przewodów, przy czym w większości są to produkty skierowane na rynek profesjonalny. Okablowanie studia nagrań, kable instrumentalne, mikrofonowe, do efektów, sceniczne, głośnikowe, typu jack, speakon i inne. Niejako przewody przeznaczone dla audiofilów są produkowane "przy okazji". Ale są tu takie przewody jak klasyczne głośnikowe zakończone "bananami", interkonekty RCA i XLR (cyfrowe i analogowe), przewody zasilające, czy typu LAN. I inne. Są też listwy zasilające.

Wrażenie ogólne i budowa
Interkonekty VOVOC exelsus direct S to są bardzo solidne, grube i jednocześnie mało elastyczne przewody. Wykonane zostały z litej miedzi o najwyższej czystości (producent nie podaje jakiej konkretnie czystości). Przewody zawierają dodatkowe żyły uziemiające. Poszycie czarnych oplotów wykonane jest z włókien naturalnych, nie są ekranowane. Standardowe długości pary stereo to 1,0 m, i 1,5 m. Inne długości dostępne są na zamówienie. Wtyki to Neutrin XLT z miedzianymi pinami. Oczywiście zastosowano bezołowiowe połączenia lutowane, jak we wszystkich przewodach VOXOX AG. Niższym modelem jest sonorus direct s (zobacz TUTAJ).

Firma tak opisuje przewody VOVOX excelsus direct S: to nasza rekomendacja dla mistrzów studiów i entuzjastów domowego audio. Gdziekolwiek obsługa odgrywa podrzędną rolę, ale dźwięk ma najwyższe wymagania, ten przewodnik dźwiękowy zachwyci. To przestrzenność, rozdzielczość, dynamika, naturalność".

Poniżej zaznaczone jest rekomendowane zastosowanie przewodów exelsus direct S:
Scena ✘
Studio ✔
Mastering ✔✔
Domowe hi-fi ✔✔





VOVOX są pierwszorzędnie wykonane; są też dość sztywne




Przedwzmacniacz (i DAC) SPL Director Mk2 oraz stereofoniczna końcówka mocy SPL Performer s800


Zestaw przedwzmacniacz i dwie monofoniczne końcówki mocy: SPL Director Mk2 oraz SPL Performer m1000


Tył przedwzmacniacza CocktailAudio HA500H oraz dwóch końcówek mocy SPL Performer m1000 - oczywiście spięte kablami VOVOX




Kilka ujęć całego systemu odsłuchowego w różnych konfiguracjach


Wrażenie dźwiękowe
Internonekty XLR VOVOX excelsus direct S stosowałem jako połączenie przedwzmacniacza SPL Director Mk2 lub przedwzmacniacza CocktailAudio HA500H oraz stereofonicznej końcówki mocy SPL Performer s800 lub dwóch monofonicznych końcówek mocy SPL Performer m1000. Pozostała część sprzętu towarzyszącego wymieniona jest na końcu niniejszego tekstu.

Na początek napiszę nieco filozoficznie. Są różne przewody typu interkonekty o rozmaitej budowie, gatunku i jakości przewodnika oraz o często odmiennym przeznaczeniu i zastosowaniu. Natomiast w moim doświadczeniu zazwyczaj najlepiej sprawdzały się przewody z okolic adresowanych dla PRO-Audio, czyli takie, których pierwotnym przeznaczeniem było studio nagrań bądź inne profesjonalne zastosowanie. Tego typu kable są solidnie zbudowane, bardzo trwałe i odporne na uszkodzenia i zewnętrzne zakłócenia. A do tego najczęściej są przyzwoicie (czyli rozsądnie) wycenione. I co także ważne - nie mają pretensji "audiofilskich". Nie oznacza to, że tak zwane przewody audiofilskie są złe - nic z tych rzeczy, a jedynie, to iż najczęściej wyższy stopień zaufania mam do producentów PRO, bo pozbawieni są całej tej marketingowej otoczki i nie piszą o zastosowanych "kosmicznych" technologiach, ani o nieprawdopodobnych umiejętnościach i walorach swoich kabli. Nie robią całego tego "cyrku" i chwała im za to. Ale do rzeczy.

Od razu napiszę, że tytułowe VOVOX są niezmiernie przezroczystymi przewodami, które od siebie do brzmienia w zasadzie nic nie wnoszą. Są po prostu idealną linią transmisyjną, umożliwiają niezakłóconą komunikację wysokiego stopnia transparentności oraz czystości. Ich brzmienie najpełniej określają następujące słowa: neutralność, przestrzenność, rozdzielczość oraz dynamika. Mają przyjemną umiejętność głębszej analizy dźwięku przy jednoczesnym braku ukazywania ziarnistości czy szklistości. Są brzmieniowo naturalne, nie mają tendencji ani do rozjaśniania, ani do przyciemniania. Nie wpływają na temperaturę przekazu, nie zabarwiają go dodatkowym kolorem. Nie przyśpieszają i nie spowalniają. W zamian otwierają przestrzeń na pełne trzy wymiary, ujawniają głębię i warstwy dźwięku, odklejają tony od siebie (są rozdzielcze), akcelerują energię i wzmagają dynamikę, itd, itp...

Uwaga! W związku ze swoją ultra-przezroczystością przewody VOVOX excelsus direct S XLR obnażą ewentualne słabości i niedociągnięcia sprzętowe. W związku z tym wymagają starannie dobranego zestawu audiostereo. Lecz kiedy ten warunek będzie spełniony, odwdzięczą się doskonałą umiejętnością przekazywania dźwięku takiego, jaki powinien być w stanie najwyższej czystości. Pełnej optymalności muzycznej. Można napisać - dźwięku "in statu nascendi"! (łac. w trakcie tworzenia, w chwili powstania).

Jednym słowem interkonekty VOVOX excelsus direct S XLR mają wszelkie przymioty przewodów transparentnie doskonałych, takich o cechach stricte high-endowych. I piszę te słowa bez żadnej fałszywości - taka jest odsłuchowa prawda. Dla mnie kable VOVOX to naprawdę spore i miłe odkrycie. Rekomendacja - 10/10!

Interkonekty XLR VOVOX excelsus direct S  o długości 2 x 1 metr, cena w Szwajcarii - 440 CHF (czyli na dziś około 1 900 PLN).

System odsłuchowy
Pomieszczenie: 30 m2 z częściową adaptacją akustyczną, ustroje Vicoustic Wave Wood - 10 sztuk.
Wzmacniacze: SPL Director Mk2/SPL Performer m1000/SPL Performer m1000 (przedwzmacniacz/DAC i dwie monofoniczne końcówki mocy - test TU), Haiku-Audio Origami 6550 SE (test TU), Naim Supernait 3 (test TU), Musical Fidelity M5si i Pathos Classic One MKIII (test TU).
Kolumny: Living Voice Auditorium R3 (test TU), Pylon Diamond 30 (test TU), Gato Audio FM-30 (test TU), Fyne Audio F702, Martin Logan Motion 35XTi (test TU), Guru Audio Junior (test TU) i Studio 16 Hertz Canto One New SE (test TU).
Odtwarzacz CD: Musical Fidelity A1 CD-PRO.
System strumieniowania sieciowego: Auralic Aries G2, Auralic Leo GX i Auralic Vega G2 (transport, generator zegara i DAC).
DAC-i i wzmacniacze słuchawkowe: NuPrime DAC-10H (test TU), CocktailAudio HA500H, Lampizator Amber 3 DAC (test TU) oraz Encore mDSD (test TU).
Komputery: Dell Latitude 7390 i MacBook Apple Pro.
Smartfon/tablet: iPhone XR i iPad Air 2.
Gramofon: Nottingham Analogue Horizon (test TU).
Wkładki gramofonowe: Ortofon 2M Black (test TU) i Hana SH.
Przedwzmacniacze gramofonowe: Musical Fidelity MX-VYNL (test TU), Fezz Audio Gaia MM (test TU), Chord Huei (test TU) i Audiokultura Iskra 1 (test TU).
Tunery: Rotel RT-1080, Sansui TU-5900 i Tivoli Model One (test TU).
Magnetofon kasetowy: Nakamichi Cassette Deck 1 (test TU).
Minisystem: Pioneer P1-K (test TU).
Słuchawki: Fostex TH610 (test TU), Meze 99 Neo (test TU), Focal Elegia i MEE Audio Matrix 2 (test TU).
Kondycjoner sieciowy: Xindak PC-200V (test TU).
Listwy sieciowe: Solid Core Audio Power Supply (test TU) i ZiKE Labs Powerbox (test TU).
Akcesoria: podstawa antywibracyjna Rogoz-Audio 3SG40 (test TU), podstawy głośnikowe Rogoz-Audio 4QB80 (test TU), podstawy głośnikowe Solid Tech Radius Stand, stopy antywibracyjne Rogoz-Audio BW40, szafka audio Solid-Tech Radius Duo 3 (test TU), mata gramofonowa Harmonix TU-800EXi (test TU) i krążek dociskowy do gramofonu Clearaudio Clever Clamp (test TU). Kondycjoner masy QAR S-15 (test TU). Zatyczki do gniazd RCA Sevenrods. Zworki głośnikowe Sevenrods Speaker Jumper oraz adaptery głośnikowe bi-wire Perkune Audiophile Cables (test TU).


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Komentarz będzie oczekiwać na moderację