niedziela, 24 listopada 2024

Vienna Acoustics Haydn SE Signature, głośniki podstawkowe - zapowiedź testu


 


Najpierw trochę sentymentalnych wspomnień. Moja przygoda z austriacką firmą Vienna Acoustics zaczęła się dokładnie 20. lat temu, kiedy to pierwszy raz usłyszałem u kolegi z Sopotu zestaw hifi zbudowany na głośnikach Vienna Acoustics Bach. Bach to były kompaktowe podłogówki, oczywiście oparte na słynnych przetwornikach polipropylenowych z wtopionym "pająkiem", czyli przetworniki X3P typu Spider-Cone. Głośniki te na mnie wywarły tak ogromne wrażenie (dźwiękowe i estetyczne), że zaraz zapragnąłem je mieć u siebie. Jednak tak się akurat złożyło, że Vienna Acoustic w tamtym czasie właśnie wprowadzała odświeżoną serię swoich głośników nazwaną "Grand". Zdecydowałem się więc na zakup nie kompaktowych Bach, a nieco większych Mozart Grand, które miały zainstalowane już dwa głośniki polipropyloenowe X3P w każdej skrzynce (a nie jedną jak Bach). I to był strzał w dziesiątkę - w moim ówczesnym pomieszczeniu odsłuchowym o powierzchni 20 m2 ze wzmacniaczem Accuphase E-213 grały jak marzenie! Co prawda sprzedałem je po 10. latach, bo w 2015 roku, ale do dziś trochę tego żałuję i wciąż tęsknię za niesamowicie piękną barwą dźwięku Vienna Acoustics, która jest niepodrabialna, jedyna w swoim rodzaju...


Mój system hifi z około 2009 roku: głośniki Vienna Acoustics Mozart Grand, wzmacniacze Accuphase E-213 i Yaqin MC-100B, gramofon Clearaudio Emotion, magnetofon Nakamichi Cassette Deck 1 i serwer Olive 04HD

W zeszłym roku firma Q21 z podłódzkich Pabianic została polskim dystrybutorem Vienna Acoustics, a że od wielu lat z nią współpracuję, od razu pomyślałem, żeby wypożyczyć głośniki Vienna Acoustics na testy Stereo i Kolorowo. Ale jakoś to wypożyczenie przeciągało się. Najpierw zamówione na testy Beethoven Grand zamiast do mnie pojechały prosto do niecierpliwego klienta, a potem było Audio Video Show w Warszawie, następnie ja byłem zarzucony różnymi testowymi głośnikami. Tak minął rok z lekkim okładem. 

Ale co się odwlecze, to nie uciecze. Ostatecznie kilka dni temu z salonu Q21 odebrałem nowiusieńkie głośniki podstawkowe Vienna Acoustics Haydn SE Signature (zobacz TUTAJ i TUTAJ) w ekstremalnie pięknym wykończeniu "Piano White", czyli białym lakierze fortepianowym. Akronim "SE" w przypadku przedmiotowych głośników Haydn nie pochodzi jednak od słów "Special Edition", a od "Symphony Edition". Taka ciekawostka.

W głośnikach Haydn SE Signature za górne pasmo odpowiada jedwabna kopułka 28 mm (1,1”) wyprodukowana specjalnie dla Vienna Acoustics przez duńskiego Scan-Speak na bazie firmowego, acz modyfikowanego modelu Scan-Speak D2904. Przetwornik ten ma sztywny, odlewany z aluminium front i duży magnes ferrytowy z zamykaną tylną komorą, której zadaniem jest tłumienie fale pochodzących z tylnej strony membrany. Zaś za tony średnie i niskie odpowiada - a jakżeby inaczej! - polipropylenowy 15,24 cm (6") głośnik X3P typu Spider-Cone, który dzięki specjalnemu umieszczeniu żeber (a w zasadzie - "sieci pająka") zapewnia zwiększoną moc wyjściową oraz lepszą kontrolę dźwięku.

* * *

HAYDN SE SIGNATURE jest wyposażony opatentowany głośnik niskotonowy X3P typu Spider-Cone, zapewniający – dzięki specjalnemu umieszczeniu żeber – zwiększoną moc wyjściową, rozciągnięcie i kontrolę. X3P zawiera w swoim składzie trzy dodatkowe polimery, co pozwala przetwornikowi zapewnić niezwykle szerokie pasmo przenoszenia, przy jednoczesnym zachowaniu poziomu szczegółowości wewnętrznej, ciszy i kontroli. Podobnie jak jego znacznie większy brat, BEETHOVEN Concert Grand REFERENCE - HAYDN SE SIGNATURE zawiera nasz ekskluzywny, ręcznie powlekany głośnik wysokotonowy z jedwabną kopułką, który z naturalną łatwością ujawnia nawet najdrobniejsze niuanse, jednocześnie sięgając głęboko w obszary średnich tonów.

Specjalnie zaprojektowany, liniowy układ zwrotnicy, ze starannie ułożonymi miedzianymi ścieżkami obwodów, uwzględnia potencjalne interakcje między elementami zwrotnicy, które mogą wprowadzać niepożądane szumy i zniekształcenia, jednocześnie umożliwiając bardziej bezpośredni i wydajny transfer sygnału do przetworników, co prowadzi do wyższego poziomu szczegółowości i czystości.

Podobnie jak nasze najbardziej ekskluzywne projekty, HAYDN SE SIGNATURE jest starannie zbudowany zgodnie z wysokimi standardami jakości i wykończony tą samą wyjątkową techniką oklejania fornirem, jak również naszym prawdziwym lakierem fortepianowym.

Mały rozmiar HAYDN SE SIGNATURE zwiedzie Cię. Proszę zamknij oczy, a być może znajdziesz się przed orkiestrą symfoniczną, w tłumie przed sceną lub w kameralnym piano barze.

Specyfikacja techniczna:
- impedancja: 4 Ohm
- pasmo przenoszenia: 40 - 20 000 Hz
- czułość: 88,5 dB
- zalecana moc wzmacniacza: 50 - 180 W
- głośnik wysokotonowy: 1,1” Hand Coated Vienna Acoustics Silk Dome
- głośnik średnio-niskotonowy: 6" Spider-Cone X3P
- system basowy: Bass-Reflex, tylny
- zwrotnica: 2-drożna, 6 dB/12 dB Bessel
- maskownica magnetyczna w zestawie
- wymiary (szer. x wys. x gł.): 174 x 361 x 265 mm
- masa: 8,2 kg /sztuka
- możliwe wykończenia: Premium Rosewood, Cherry (wiśnia), Piano Black (czarny połysk), Piano White (biały połysk).




Pudło z głośnikami

Każdy z głośników zapakowany jest w osobny worek

Wypakowuję skrzynkę




Piękne wykonanie, doskonała stolarka, wykwintne wykończenie fortepianowe

Na górze jedwabne kopułki



A na dole słynne polipropylenowe przetworniki X3P typu Spider-Cone o średnicy 6''

Efektowna metalowa tabliczka / logo


Z tyłu skrzynek pojedyncze terminale głośnikowe wysokiej jakości oraz ujścia bass-reflexów


Głośniki ustawiam na standach Solid Tech Model 2/3; ten czerwony głośnik obok to polski Pylon Audio Diamond 28 mkII

Głośniki Haydn SE Signature podłączam do wzmacniacza Audiolab 9000A

sobota, 23 listopada 2024

Audiolab 9000A, wzmacniacz z DAC - zapowiedź testu




 


Dość dawno na łamach bloga Stereo i Kolorowo nie gościł sprzęt brytyjskiej marki Audiolab - ostatnio było to ponad rok temu i był to wzmacniacz zintegrowany Audiolab 7000A (czytaj moją recenzję TUTAJ), a jeszcze wcześniej opisywałem odtwarzacz strumieniowy Audiolab 6000N Play (czytaj TUTAJ). Firma Audiolab zarejestrowana jest w Huntingdon w Anglii (Wielka Brytania), jest własnością dalekowschodniego przedsiębiorstwa IAG House / International Audio Group Ltd., które grupuje tak znane marki jak QUAD, Leak, Mission, Luxman, Wharfedale i Castle Acoustics (zobacz TUTAJ). Niezłe towarzystwo.

Seria Audiolab 7000 została wprowadzona na rynek w zeszłym roku, czyli 2023, zaś seria 9000 nieco wcześniej, ale za to jest referencyjną w katalogu brytyjskiego Audiolab. Kilka dni temu odebrałem na testy wzmacniacz zintegrowany Audiolab 9000A (zobacz TUTAJ i TUTAJ), który wyposażony jest także w topowy 32-bitowy układ DAC na kości ESS 9038PRO oraz łączność bezprzewodową Bluetooth 5.1 aptX/aptX HD/AAC/LDAC. 

Audiolab 9000A operuje na wzmacniaczu mocy klasy AB, który zapewnia 100 watów na kanał przy obciążeniu 8 Ohm. Obwód analogowy wykorzystuje topologię CFB (Complementary Feedback) zapewniając wzorcową liniowość i stabilność termiczną, ponieważ prąd jałowy jest utrzymywany niezależnie od temperatury tranzystorów wyjściowych. Poza tym na pokładzie można znaleźć wysokiej jakości przedwzmacniacz gramofonowy dla wkładek MM. Całości dopełnia znakomity wyświetlacz LCD IPS o przekątnej 4,3 cala, który prezentuje interaktywny i graficzny interfejs użytkownika z opcjami miernika VU oraz natychmiastowym dostępem do ustawień menu.

Główne cechy:
- Zintegrowany wzmacniacz stereo z przetwornikiem cyfrowo-analogowym wysokiej rozdzielczości
- Wzmocnienie mocy klasy AB: 2 x 100 W przy 8 Ohm
- Stopień DAC oparty na flagowym chipsecie ES9038PRO Sabre
- Obsługuje PCM do 32-bit/768 kHz, DSD 64/128/256/512 i pełne dekodowanie MQA
- Cyfrowy upsampling i pięć wybieranych przez użytkownika filtrów rekonstrukcji DAC
- Aktywny filtr post-DAC klasy A
- Przesyłanie strumieniowe Bluetooth 5.1 z obsługą LDAC i aptX HD
- Certyfikowany „Roon Tested"
- Przedwzmacniacz gramofonowy MM wysokiej jakości
- Dedykowany wzmacniacz słuchawkowy z prądowym sprzężeniem zwrotnym
- Trzy tryby pracy: tryb zintegrowany; tryb pre-power; tryb pre
- Kolorowy wyświetlacz LCD IPS o przekątnej 4,3 cala


Pudło ze wzmacniaczem

Sprzęt w kartonie

Akcesoria

Audiolab 9000A już przyłączony do zasilania

Obudowa z efektownego aluminium


W zestawie jest uniwersalny pilot zdalnego sterowania


Design typowy dla brytyjskiej marki Audiolab, czyli estetyczna prostota

Przycisk zasilania

Lewa gałka to selektor źródeł, a prawa to gałka dostępu do menu

Pokrętło głośności to ta większa gałka po prawej stronie frontu


Strumieniuję muzykę z iPad'a Air 4 (i serwisu Qobuz) poprzez Bluetooth





Kilka różnych opcji ustawień wyświetlacza LCD



Tylny panel wzmacniacza, czyli bogactwo różnych gniazd

Audiolab 9000A ustawiony na szafce audio

Rzut okiem na system odsłuchowy / testowy

środa, 20 listopada 2024

Aune AR5000 / Aune SR7000, słuchawki otwarte / zamknięte


Aune AR5000 / Aune SR7000







Kilka zdjęć ze strony producenta



Wstęp
Świat słuchawek high-fidelity w ostatnim dziesięcioleciu wręcz oszalał, stanął na głowie - do niedawna takie słuchawki jak na przykład Sennheiser HD 650 bądź Beyerdynamic DT 880 uważne były za high-end, zaś ich współczesna cena (około 1 000 - 1 500 PLN) wydaje się być śmieszna na tle nowego słuchawkowego "high-endu". Ceny słuchawek idące już nie w tysiące złotych, lecz w kilka tysięcy, dziesiątki tysięcy złotych nie są niczym wyjątkowym. Są nieomal standardowe. 

Ale, moim zdaniem, nie tędy droga. Dobre słuchawki rzetelnej klasy hifi nie powinny kosztować więcej niż góra kilka tysięcy złotych. Maksymalnie do 10 000 PLN. Tym bardziej, że za wytwarzanie słuchawek wzięli się już nieomal wszyscy: firmy zajmujące się dotąd tylko elektroniką, głośnikowe, produkujące przewody i inne zupełnie nieznane... Zaś technologia planarna przetworników, kiedyś uznawana za drogą, ekskluzywną, od dawna jest już możliwa do masowej produkcji, a przez to relatywnie tania. Łatwo dostępna.

Zwiększająca się popularność słuchawek, wynikająca z rosnącego użytkowania sprzętu przenośnego (czyli głównie odtwarzaczy audio wbudowanych do smartfonów) oraz powszechność serwisów streamingowych, spowodowała, że zainteresowało się nimi wielu rozmaitych producentów: renomowane firmy audio, ale dotąd nie działające w segmencie słuchawkowym (np. Focal, B&W, DALI), jakieś dotychczas butikowe (Mr. Speakers/Dan Clark Audio, Abbys), różni debiutanci (Audeze, Meze Audio, OLLO Audio) i wiele, wiele innych. Ludzie! - teraz robimy słuchawki! 

Dotychczasowi liderzy rynku, specjaliści wytwarzający słuchawki od kilkudziesięciu lat zostali zepchnięci do defensywy. Tak renomowane firmy jak Sennheiser, Fostex, Beyerdynamic, Final Audio, Audio-Technica, Grado, Ultrasone lub AKG stały się dziś jednymi w wielu działającymi w słuchawkowym świecie - kilku rzetelnych producentów nie przetrwało, inne zostały zmuszone "sprzedać się" (np. AKG zostało przejęte przez przedsiębiorstwo Harman Kardon, które potem w całości zostało połknięte przez koncern Samsung).

Kończąc już niniejszy przydługi wstęp. Dzisiejsza powszechność / masowość wytwarzania słuchawek high-fidelity, ale także ograniczony / umiarkowany postęp technologiczny w słuchawkowym audio, naprawdę nie uzasadnia implementacji bardzo wysokich cen (poza oczywistymi wyskokowymi wyjątkami typu Sennheiser Orpheus HE-1). Nic nowego od wielu lat w słuchawkowej technologii nie pojawiło się, nie opracowano żadnych nadprzyrodzonych materiałów, nic w sposób znaczący nie polepszyło dźwięku przetworników. Wzrosły tylko marże i ceny. Oraz apetyty producentów. 
 
Aune Audio
Marka Aune Audio (zobacz TUTAJ) jest własnością chińskiego przedsiębiorstwa Wuhan Ao Lai Er Technology Co., Ltd. Firmą wydaje się mieć usystematyzowaną ofertę, wiarygodny program rozwoju oraz racjonalne ceny produktów (czytaj: normalne). W ofercie ma kilkanaście różnych ciekawych wzmacniaczy słuchawkowych z DAC (nabiurkowych i przenośnych), streamery, zegary (sic!), zasilacze, odtwarzacze mobilne, rozmaite akcesoria, słuchawki nauszne i douszne, a także sprzęt car-audio. Urządzenia pogrupowane są w trzy główne serie: najwyższą X-Series, średnią S-Series i budżetową T-Series. Osobną grupy stanowią sprzęty przenośne, słuchawki i akcesoria / przewody. Dużo tego w sumie jest. Z kilkadziesiąt pozycji katalogowych.

Szczerze przyznam, że w przeszłości już kilka razy podchodziłem do recenzji sprzętów Aune Audio, ale mi to zbytnio nie wychodziło. Jakoś nam z dystrybutorami nie stykało, nie było po drodze - albo byli zbyt wymagający, albo zanadto roszczeniowi. Na szczęście, od pewnego czasu, polskim dystrybutorem marki Aune Audio jest firma Audeos z Żywca, która reprezentuje wysoki poziom obsługi, rzetelny model współpracy i wszelkiego serwisu, Mam z nią dobry kontakt, zrozumienie i kooperację trwającą już gdzieś od ponad roku. Z przyjemnością testuję i recenzuję jej handlowe produkty. Dobrze jest.

Wkrótce po opublikowaniu mojej recenzji odtwarzacza CD / SACD Shanling SCD1.3 (czytaj test TUTAJ) właściciel firmy Audeos zapytał listownie, czy nie byłbym teraz zainteresowany testem dwóch par słuchawek Aune AR5000 i Aune SR7000. O tych słuchawkach za wiele nie słyszałem, choć - jak już wspominałem wcześniej - o firmie / marce Aune Audio, jak najbardziej tak. Dlatego odpisałem, że jestem bardzo zainteresowany recenzją parką słuchawek Aune AR5000 / SR7000.

Słuchawki Aune AR5000 (zobacz TUTAJ i TUTAJ) i Aune SR7000 (zobacz TUTAJ i TUTAJ) niedawno dotarły do mnie na testy. Aune AR5000 to model o otwartej konstrukcji, który bazuje na przetworniku dynamicznym 50 mm. Z kolei Aune SR7000 to słuchawki zamknięte, także dynamiczne. AR5000 reprezentują firmową serię Air, zaś SR7000 - serię wyższą Sea.

Co istotne i warte specjalnego podkreślenia. Razem z każdą z par przyjechał nie tylko adresowany zwykły przewód na wtyku 3,5 mm, ale również dodatkowy przewód symetryczny na wtyku 4,4 mm Pentacon oraz ...firmowy stand Aune Audio na słuchawki. Lubię takie ponadstandardowe wyposażenie (zresztą, kto takiego czegoś nie lubi?). 

Wrażenia ogólne i budowa
Obie pary słuchawek dostarczane są w eleganckich i estetycznych kartonach: AR5000 w mniejszym, zaś SR7000 w nieco większym. Różnica wielkości wynika z tego, że te drugie w zestawie mają duże etui-pokrowiec (i w którym spoczywają w pudle), zaś pierwsze takiego nie mają. Leżą po prostu wewnątrz kartonu w wytłoczonej formie (choć powleczonej ładnym materiałem typu jedwab). 

Słuchawki AR5000 standardowo oferowane są w komplecie z niesymetrycznym przewodem słuchawkowym ARU1 o długości 1,5 metra, zakończonym wtykiem 3,5 mm, zaś SR7000 mają dodatkowy kabel symetryczny AR3 w zestawie z niesymetrycznym ARU1. Jednakże opcjonalny firmowy przewód symetryczny AR3 na wtyku 4,4 mm Pentaconn, o długości 1,5 metra, to koszt zaledwie 300 PLN. Poza tym można nabyć stojak słuchawkowy marki Aune Audio w podobnie racjonalnej cenie. Bardzo chwalebna rzecz.

Zarówno model AR5000, jak i SR7000 to pierwsze firmowe pełnowymiarowe słuchawki nauszne od Aune Audio (odpowiednio otwarte i zamknięte). Do tej pory firma (oprócz sprzętu słuchawkowego) oferowała jedynie słuchawki douszne. Zaś budowa, zastosowane materiały, jakość wykonania i design nowych słuchawek to od razu wysokie C. Klasa premium. Obudowy muszli ze stopu aluminium (a nie tworzywa sztucznego!), miękkie, łatwo dopasowujące się pady z wysokogatunkowej skóry, ekstremalnie wysoki komfort użytkowania oraz wyborne wzornictwo sprawiają, że AR5000 / SR7000 są wyjątkowe. A do tego są korzystnie wycenione, czyli nie kosztują majątku.

Różnice w konstrukcji przetwornika Aune AR5000 i SR7000 (zdjęcie Aune Audio)



Aune AR5000
Słuchawki odznaczają się lekką i ażurową, ale super-wytrzymałą konstrukcją. Okrągłe obudowy muszli wykonane zostały ze stopu aluminium, precyzyjnie wycinanego na numerycznych obrabiarkach CNS (!). Metal w całości pokryty jest powłoką galwanizacyjną w szampańskim złotym odcieniu. Odcień ten jest matowy, ale też lekko połyskujący kolorowym szkliwem. Rewelacyjnie to wygląda - oryginalnie oraz luksusowo. 

Pałąk ze wykonany stali jest szeroki, a przez to stabilny, nie gnący się. U sklepienia rozdwojony (za pomocą dwóch wyciętych owalnych otworów), z precyzyjnym jarzmowym mechanizmem regulacji objętości. Pałąk po bokach wykonany jest z tego samego stopu, co muszle i galwanizowany na szampański złoty kolor. 

Pałąk zawiera firmowy (autorski) system regulacji ze spodnią skórzaną (skóra poliuretanowa, a nie naturalna) opaską nagłowną, która spoczywa na czaszce użytkownika, co gwarantuje łatwe i dokładne dopasowanie do wielkości głowy i naturalnie zwiększa komfort podczas noszenia. AR5000 można dzięki temu używać wygodnie nawet przez wiele długich godzin.

Aune AR5000 wyposażone są w autorski, wielokierunkowy akustyczny system wentylacyjny. Przednie i boczne części muszli zawierają szereg finezyjnych mini-otworów wentylacyjnych (innymi słowy, zewnętrzne części muszli są ażurowe), co ma gwarantować efektywny przepływ powietrza i redukcję niepożądanych fal odbijanych w tylnej komorze. Producent zapewnia, że przekłada się to na wyższą czystość dźwięku oraz znacznie poprawioną pionową percepcję przestrzenną sceny dźwiękowej.
Firma Aune Audio wyposażyła model AR5000 w autorski przetwornik dynamiczny 50 mm z membraną typu MLD (Multi-Layer Distributed), który powstaje w specjalnie opracowanym procesie produkcyjnym, oraz tylną komorą DFB. Oba te rozwiązania gwarantują minimalne wibracje dzielone w paśmie od 20 Hz do 20 kHz, co przekłada się na niższy współczynnik zniekształceń harmonicznych niż podobnych słuchawkach o otwartej konstrukcji. AR5000 reprodukują dzięki temu niezwykle czysty, szczegółowy i wielowarstwowy dźwięk, który świetnie sprawdza się w wielu różnych gatunkach muzycznych.
Zespół Aune Audio nie tylko wykorzystał w AR5000 innowacyjny przetwornik, ale umieścił go pod specjalnie dobranym kątem, który został wyliczony na bazie licznych symulacji. Konstrukcja ta umożliwia redukcję efektu “zamknięcia dźwięku w głowie” znanego z wielu tradycyjnych słuchawek nausznych. Gwarantuje to większą scenę dźwiękową oraz lepszą holografię.
Pady na muszlach AR5000 mają wyprofilowaną, klinową budowę anatomiczną, czyli kształtem dopasowującą się do krzywizny czaszki. Pady wykonane zostały z miękkiej skóry po bokach i są perforowane, oddychające, zaś w częściach stycznych z głową / uszami i we wnękach uszyte z delikatnego materiału. Pady wypełnione są elastyczną pianką "z pamięcią kształtu"; mają głęboką wnękę i są relatywnie grube. Są komfortowe, znakomicie wykonane, estetyczne, miłe w dotyku.

Przewód słuchawkowy doprowadzany jest do obu muszli za pośrednictwem dwóch klasycznych gniazd 3,5 mm. Producent standardowo załącza w komplecie przewód niesymetryczny ARU1 o długości 1,5 metra z materiałowym oplotem, zaś przewód symetryczny AR3 to opcja za dodatkową opłatą około 300 PLN, czyli jest to propozycja relatywnie niedroga. Przewód symetryczny AR3 ma identyczną długość jak niesymetryczny (1,5 m.), ale jest cztero-splotowy i ma przezroczystą izolację. Wykonany został z ultra-czystej, monokrystalicznej miedzi 6N OCC (Ohno Continuous Casting) z przewodnikami miedzianymi Litz Type 2. Zakończony wtykiem symetrycznym 4,4 mm Pentaconn, wpinany do muszli dwoma wtykami jack 3,5 mm.

Specyfikacja techniczna AR5000
- typ słuchawek: nauszne, otwarte
- przetwornik: dynamiczny, 50 mm
- pasmo przenoszenia: 5 - 41 800 Hz
- nominalna impedancja: 28 Ω
- skuteczność: 108 dB @ 1 kHz/1 Vrms
- THD: 0,03% @ 1 kHz (100 dB SPL)
- złącza: 2 x 3,5 mm
- przewód: 1,5 m, miedzi OFC
- wtyk: 3,5 mm (single ended)

Aune SR7000
Model SR7000, w porównaniu do AR5000, to nie tylko zamknięta konstrukcja muszli, ale także bardziej zaawansowane przetworniki z membranami wyprofilowanymi w kształcie litery "W", wykonane z materiałów kompozytowych (polimeru wzmocnionego ceramiką) i montowane na niezależnym, elastycznym zawieszeniu. Membrany przetworników charakteryzują się dużą powierzchnią wykonującą ruch posuwisto-zwrotny, a optymalizacja według kompensacji MLD (Multi-Layer Distribution) przekłada się na zachowanie odpowiednich wewnętrznych wibracji dla całego pasma przenoszenia oraz doskonale rozciągnięte wysokie tony. Dzięki temu model SR7000 nie tylko reprodukuje dźwięk od 5 Hz do aż 44 500 Hz, ale odznacza się niskimi zniekształceniami nieliniowymi.
 
Dodatkowo przetworniki są umieszczone pod specjalnie opracowanym kątem, aby płynący z nich dźwięk trafiał bezpośrednio do kanału słuchowego użytkownika. Pady są wyższej jakości i są jeszcze bardziej dopracowane (niż w modelu AR5000). Lepiej wyprofilowane, a przez to super-komfortowe. Wykonane są z miękkiej, delikatnej skóry, bardzo przyjemnej w dotyku. W przeciwieństwie do modelu AR5000 w SR7000 pady są w całości uszyte ze skóry, nie są perforowane, nie mają wstawek z materiału.

Należy podkreślić, że design słuchawek, jakość zastosowanych materiałów i wykonanie, a także bogactwo załączonych akcesoriów reprezentują bardzo wysoką klasę. Obudowy muszli zbudowane zostały z lekkiego stopu aluminium, pokryte powłoką galwaniczną o wybarwieniu subtelnej, ale głębokiej ciemnej zieleni podkreślonej złotymi refleksami. Kształt, forma, owal muszli obu modeli są identyczne, podobnie jak ażurowe grille na bocznych powierzchniach. Zamknięcie obudowy dokonane jest przez nieprzepuszczalną płytkę umieszczoną w wewnętrznych częściach muszli (bezpośrednio pod aluminiowym grillem).

Razem ze słuchawkami SR7000 w ich cenie nabywca otrzymuje bogaty zestaw wysokiej klasy akcesoriów. W jego skład wchodzą dwa przewody słuchawkowe - standardowy, 2-żyłowy z wtykiem 3,5 mm (single ended) z miedzi beztlenowej (OFC) i kabel premium aune AR3 z wtykiem 4,4 mm (balanced), który wykonany jest z 4 żył miedzi OCC. Producent zadbał też o eleganckie i poręczne etui ochronne / transportowe o firmowej nazwie AuNest.
Specjalna struktura akustyczna "Dragon Scale"
Dział badawczo-rozwojowy Aune Audio stworzył innowacyjną strukturę akustyczną o nazwie “Dragon Scale”, która ma unikatowy, opatentowany kształt oraz została wykonana przy użyciu metamateriałów. Rozwiązanie to jest zintegrowane z tylną komorą akustyczną, co umożliwiło osiągnięcie bardziej naturalnej sceny dźwiękowej przy eliminacji - znanego z wielu zamkniętych słuchawek nausznych - podbarwienia dźwięku spowodowanego przez rezonans. Dzięki temu SR7000 równomiernie rozprowadzają energię w całym paśmie (bez nienaturalny fluktuacji w niższej średnicy), co przekłada się na doskonale wyważone i naturalne brzmienie.

Niezależne, elastyczne zawieszenie
Ceramiczno-polimerowa membrana w SR7000 ma niezależne, elastyczne zawieszenie, które zostało zoptymalizowane specjalnie dla tego modelu. Gwarantuje to lepszą stabilność ruchu membrany, co - w parze z odpowiednimi kanałami przepływu powietrza - umożliwiło osiągnięcie głębszych niskich `tonów o doskonałej fakturze. Aune SR7000 prezentują głęboki, dynamiczny i mocny bas, który przywodzi na myśl ten z wysokiej klasy głośników w referencyjnym pokoju odsłuchowym.

Unikatowa pozycja przetwornika
Zespół Aune Audio w SR7000 wykorzystał rozwiązanie "Tilted Acoustic Matrix". To opracowana z wykorzystaniem komputerowych symulacji konstrukcja, na którą składają się:przetwornik umieszczony pod kątem, aby płynący z niego dźwięk trafiał bezpośrednio do kanału słuchowego; wyprofilowane, asymetryczne pady, które idealnie przylegają do głowy oraz gwarantują odpowiednią pozycję przetwornika.

Tilted Acoustic Matrix umożliwia osiągnięcie głębszej sceny dźwiękowej, lepszej holografii oraz bardziej precyzyjnego pozycjonowania. Dzięki temu SR7000 prezentują otwarty i ekspansywny dźwięk, który przywodzi na myśl słuchawki nauszne o otwartej konstrukcji.
(Wszystkie fragmenty tekstu pisane kursywą to cytaty za Aune Audio).
Specyfikacja techniczna Aune SR7000
- typ słuchawek: nauszne, zamknięte
- przetwornik: 50 mm, dynamiczny
- impedancja: 55 Ω
- pasmo przenoszenia: 5 Hz - 44 500 kHz
- skuteczność: 106 dB SPL
- THD: poniżej 0,03% @ 1 kHz
- masa: 390 g
- złącza: 2 x 3,5 mm

Ergonomia
W tym rozdziale nie mam za wiele do napisania albowiem AR5000, podobnie jak SR7000, są jednymi z najwygodniejszymi słuchawkami, z jakimi miałem do czynienia. Zarówno ich ergonomiczna konstrukcja, lekki szkielet, anatomiczne pady, jak i znakomity, bo łatwo dopasowujący się mechanizm regulacji, powodują, że słuchawki są bardzo komfortowe w użytkowaniu / noszeniu. Nie cisną, nie uwierają, nie przeszkadzają. Nawet długodystansowe, wielogodzinne odsłuchy nie męczą, nie powodują dyskomfortu. Mając na uszach i głowie słuchawki Aune można w ogóle o nich zapomnieć. Ogólna ocena ergonomii to 5/5, czyli stopień doskonały. Wzorowy.


Na testy przyjechały słuchawki AR5000, ale wraz z dodatkowym przewodem słuchawkowym i stojakiem na słuchawki



Przewód symetryczny zapakowany próżniowo w folię niczym jakiś boczek wędzony w plastrach...


Opakowanie jak dla słuchawek klasy high-end

Dwa przewody słuchawkowe - niesymetryczny i symetryczny



Obudową muszli wykonaną ze stopu aluminium - rewelacja!

Wysokiej jakości pady

Gniazda dla wtyków przewodów słuchawkowych


Montuję przewód słuchawkowy symetryczny


Odsłuchy na dwóch wzmacniaczach / DAC-ach: Ferrum ERCO (z zasilaczem Ferrum HYPSOS) i Rose Technics RT-5000; za streamer służy iPad Air 4 z serwisem Qobuz


Dokładam słuchawki porównawcze - Sennheiser HD 490 Pro i Meze Empyrean


Pudło ze słuchawkami SR7000

Wewnątrz kartonu


Kilka zdjęć etui - super jakość, piękne wykonanie

W zestawie od razu dwa przewody - niesymetryczny i symetryczny w wtykiem 4,4 mm Pentaconn

Słuchawki w etui


Zaraz po wyjęciu z futerału


Bardzo wysoka jakość wykonania, świetne wzornictwo

Przetwornik ustawiony pod kątem, wyprofilowany pad

Dwa gniazda 2,5 mm dla przyłączenia przewodu słuchawkowego


Przyłączam przewód symetryczny

Aune SR7000 versus Aune AR5000


Aune SR7000 i AR5000 słuchane na wzmacniaczach / DAC-ach Ferrum ERCO (z zasilaczem Ferrum HYPSOS) i Rose Technics RT-5000; jako streamer używam iPad Air 4 z serwisem Qobuz 


Dla porównania dokładam referencyjne słuchawki Meze Audio Empyrean

FiiO BTR15 i iPhone XR to znakomite połączenie!



Wrażenia dźwiękowe
Przedmiotowe dwie pary testowych słuchawek przyłączałem po kolei do różnych wzmacniaczy słuchawkowych / DAC-ów: Ferrum ERCO (wraz z zasilaczem Ferrum HYPSOS), Rose Technics RT-5000, FiiO K13, FiiO BTR15 oraz iFi Go Bar. Wykorzystywałem też wyjścia słuchawkowe we wzmacniaczu Aurorasound HFSA-01 i w streamerze Silent Angel Munich M1. Źródło główne to streamer Rose RS150 lub komputer DELL Latitude 5440, a pomocnicze to iPad Air 4 i iPhone XR Słuchawki porównawcze to Fostex TH610, Sennheiser HD 490 Pro, SIVGA SV023, Meze Audio Empyrean i FiiO JT1. Serwisy streamingowe Qobuz i Apple Music. A także aplikacja Roon Lab.

Opis dźwięku zacznę od Aune AR5000, potem przejdę do SR7000 i porównam obie pary. Otóż już mój pierwszy kontakt z AR5000 przyniósł bardzo korzystne wrażenia brzmieniowe, od razu zdałem sobie sprawę, że mam do czynienia z wyjątkowo korzystnie opracowanymi słuchawkami względem dźwięku. To brzmienie pełne, dojrzałe, nasycone i głębokie. Gładkie oraz szybkie, podparte wiarygodnym (i dość ciężkim) basem, ale ogólnie operujące w neutralnej charakterystyce słuchawkowej. Nieco tylko podpalone i przyciemnione, ale to dosłownie akcent, kropla, zaznaczenie. Ogólna barwa i tonalność są jednak zaskakująco ciepłe, naturalne i realistyczne. Takie brzmienie jest mi skądś znane, gdzieś już słyszane... Czyżby Aune Audio wzorował się na starym, dobrym soundzie Sennheisera?

Co istotne, dźwięk AR5000 jest dynamiczny, ekspresyjny oraz żywy, lecz w żaden sposób nieagresywny czy nadmiernie atakujący. Stonowany, ale jednocześnie bardzo wyraźny i dokładny. Super-czysty oraz transparentny. Dobrze wykończony na krańcach, nasycony we wnętrzu. Słuchawki zachowują optymalną równowagę między przyjemnością a kompetentnym poziomem technicznej sprawności. Brzmienie jest płynne, czytelne i spójne, lecz też atrakcyjne w odbiorze. Przyjazne dla uszu. W 100% harmonijne.

Brzmienie mocno wciąga słuchacza w głębię spektaklu muzycznego - angażuje i absorbuje definitywnie. Główna siła przekazu słuchawek jest kładziona na średni zakres tonalny, dzięki czemu wokale i instrumenty akustyczne są znakomicie artykułowane, brzmią naturalnie i szczegółowo. Barwa jest pogłębiona, rozdzielcza i dokładna, a instrumenty łatwo rozróżnialne i jednoznacznie odseparowane. To dźwięk napowietrzony, przewiewny, ale strukturalny, substancjalny, namacalny. A także wierny i przestrzenny.

Bas jest pod względem obfitości jest dość umiarkowany, ale za to szczery. Szybki, plastyczny i gęsty. Napierający i atakujący, ale nie nadmiarowy. Sprężysty, responsywny i wypukły. Dobrze trzymający cały dźwięk na sobie, wspierający i podpierający. Bardzo dobrze kontrolowany oraz punktualny. Nic nie zalega, nie smuży, nie kryje w zakątkach. Co prawda niskie tony mają ograniczony rozmiar, ale za to są doskonałe pod względem jakości struktury i efektywności. Można napisać - referencyjne. 

Przestrzeń jest nasycona i natlenowana; łatwo słyszalna, wyraźnie widzialna. Jest rozmiar jest relatywnie duży, obszerny - szczególnie wszerz (bo scena na boki jest wyraźniej definiowana), choć w głąb też jest dobrze. Zjawiska przestrzenne są gęste, wyraźne, trójwymiarowe. Łatwo przenikające przez poszczególne warstwy sceny, bardzo foremne, precyzyjnie rysowane w 3D. Wiarygodne i autentyczne. Acz lekko ściśnięte na linii przód - tył, co jest zresztą bolączką wielu słuchawek.

Teraz przechodzę do opisu Aune SR7000. Słuchawki AR5000 są typu otwartego, a SR7000 - zamkniętego. Poza tym obie pary mają zainstalowane nieco inne przetworniki - AR5000 to klasyczne przetworniki dynamiczne z membraną 50 mm typu MLD (Multi-Layer Distributed). Z kolei SR7000 mają membrany wykonane z materiałów kompozytowych (polimer wzmocniony ceramiką) i inaczej niż w AR500 ukształtowane, bo wyprofilowane na kształt litery "W". Jak wyjaśnia producent: membrany przetworników SR 7000 charakteryzują się dużą powierzchnią wykonującą ruch posuwisto-zwrotny, a optymalizacja według kompensacji MLD (Multi-Layer Distribution) przekłada się na zachowanie odpowiednich wewnętrznych wibracji dla całego pasma przenoszenia oraz doskonale rozciągnięte wysokie tony. Dzięki temu model SR7000 nie tylko reprodukuje dźwięk od 5 Hz do aż 44 5000 Hz, ale odznacza się niskimi zniekształceniami nieliniowymi.

Dźwięk AR5000 i SR7000 w związku z zastosowaniem innych przetworników różni się charakterystyką, ale nie w sposób tak daleki, jak by się pozornie wydawało. Przetworniki rzeczywiście odróżniają się materiałem i kształtem, lecz w obu modelach zostały zainstalowane pod specjalnie opracowanym kątem (aby płynący z nich dźwięk trafiał bezpośrednio do kanału słuchowego użytkownika), takie same są obudowy muszli, wykonane z tego samego stopu aluminium, mają analogiczny kształt akustyczny, identyczne są zawieszenia membran, ukształtowanie padów etc. 

Dlatego z pełną odpowiedzialnością mogę napisać, że charakter dźwięku obu par słuchawek jest podobny, zbieżny - to analogiczna baza / podstawa brzmienia. Wspólny mianownik przekazu jest identyczny. To nadal dźwięk wspaniale gładki, organiczny, płynny i energiczny. Głęboki, barwny i soczysty, ale też dokładny. W obu przypadkach ciut przypalony, doprawiony ciepłem, aromatyzowany. O podobnej kolorystyce i nasyceniu. Różnice dotyczą głównie wyższej precyzji grania, głębszego oddawania niektórych subtelności, innej definicji basu, lepszego dopracowania tonalnego oraz - ma się rozumieć - rozmiarów odczuwalnej sceny / generowanej przestrzeni.

Słuchawki SR7000 grają dynamicznie, przejrzyście i głęboko. Z odpowiednią rozmachem i potęgą. Są dźwiękowo lekkie, szczegółowe, przestrzenne i dobrze zdefiniowane. Czyste, plastyczne i klarowne. Dobrze obrazują subtelności brzmienia, ujawniają dalsze warstwy przekazu, wygarniają niuansy z głębi, zapewniają optymalną czytelność i kontrastować tła. Dają każdemu dźwiękowi przestrzeń do oddychania, do tonalnego rozwinięcia i samodzielnego istnienia. Ale ich koherencja jest idealna. Doskonale zbalansowana.
 
Niskie są wyraźnie wzmocnione i wzbudzone; są silniejsze, głębsze i żywsze (niż w AR5000), ale ich struktura i nasycenie są podobne. Mają gęstsze stężenie, są bardziej skupione, ale siła przebicia, intensywność są analogiczne. Basy mają rozszerzony atak, są sprężyste, substancjalnie wypełnione. Lecz nadal są umiarkowane, nie nadmiarowo rozbudowane. Ich charakter i styl są bardziej pochodną zamkniętej budowy muszli, a nie odmiennej konstrukcji przetworników. Aczkolwiek jakość niskich tonów w wartościach bezwzględnych jest wprost znakomita. Ich zrównoważenie, nasycenie i kontent są wzorcowe. Nie są przeładowane, lecz odpowiednio akustyczne. Brawo!

Ogólnie można napisać, że brzmienie SR7000 względem AR5000 jest dojrzalsze, bardziej wyrafinowane, z lepszą przestrzenią, silniejszym skupieniem basów. Precyzyjniej dostrojone. To brzmienie neutralne, ale organiczne. Nasycone oraz bezpośrednie. Bardziej rozdzielcze i szczegółowe, ale jeszcze nie typowo analityczne. Nie monitorujące. Gładkie. Bardzo atrakcyjne i efektowne w odbiorze.

Jaki wzmacniacz będzie najlepszy dla AR5000 / SR 7000? Obie pary mają dość wygodną impedancję (odpowiednio wynoszącą 28 Ω i 55 Ω przy skuteczności 108 dB i 106 dB @ 1 kHz/1 Vrms), a więc nawet zwykły smartfon bądź komputer nie powinien dla nich być problemem - i rzeczywiście nie jest! Można taki zestaw z powodzeniem używać. Podczas moich odsłuchów, oprócz iPhone'a oraz iPada, wykorzystywałem też dość szeroką rzeszę różnych wzmacniaczy: Ferrum ERCO (wraz z zasilaczem Ferrum HYPSOS), Rose Technics RT-5000, FiiO K13, FiiO BTR15 oraz iFi Go Bar, a także Aurorasound HFSA-01 i Silent Angel Munich M1.

Duże wzmacniacze (nabiurkowe lub klasy audiofilskiej) rzeczywiście będą optymalne, rekomendowane i właściwe dla słuchawek Aune Audio. Nie mam co do tego faktu żadnych wątpliwości. Ale mi, o dziwo, najlepiej słuchało się w połączeniu słuchawki Aune + małe wzmacniacze typu dongle podłączone do smartfonu bądź tabletu. Czyli FiiO K13, FiiO BTR15 oraz iFi Go Bar. Może w tym szaleństwie jest metoda? Współczesne wzmacniacze z DAC typu dongle oferują znakomity poziom dźwięku - warto pójść w tę stronę (?), choć należy pamiętać, że zawsze pełnowymiarowe wzmacniacze będą miały brzmieniową przewagę.

I już prawie na koniec jeszcze jedna istotna sprawa: różnica brzmieniowa w odsłuchach na przewodzie niesymetrycznym i symetrycznym. Producent oferuje ze swoimi słuchawkami oprócz klasycznego przewodu niesymetrycznego realizowanego na wtyku 3,5 mm także przewód symetryczny na wtyku 4,4 mm Pentaconn (w SR7000 standardowo, a w AR5000 opcjonalnie za 300 PLN dopłaty). Otóż bez owijania w bawełnę napiszę wyraźnie i prosto: znacznie wyższej klasy dźwięk można uzyskać na przewodzie symetrycznym! Naprawdę warto. Tym bardziej, że w zasadzie współczesne wzmacniacze nieomal standardowo zaopatrywane są w wyjścia słuchawkowe 4,4 mm Pentaconn. Na przewodzie symetrycznym nie dość, że dźwięk jest bardziej energetyczny i żywszy, to także bardziej szczegółowy, rozdzielczy i dokładniejszy.

Nie da się nie wspomnieć o pieniądzach: opłacalność Aune AR5000 kontra Aune SR7000, czyli cena 1 500 PLN versus 3 000 PLN. Dwa razy taniej lub dwa razy drożej, zależy jak czytać, jak patrzeć. AR5000 nie mają na wyposażeniu przewodu symetrycznego i pokrowca, zaś SR7000 je mają. Z drugiej strony, gdyby SR7000 można było nabyć bez przewodu symetrycznego i pokrowca to pewnie kosztowałyby taniej, czyli jakieś 2 500 PLN. Jednakże SR7000 to bardziej zaawansowana budowa przetworników i rzeczywiście wyższej jakości, dojrzalszy dźwięk - ale czy aż dwa razy lepszy, jak wskazuje to cena? No nie. Pozostawiam kwestię opłacalności nierozstrzygniętą, każdy musi odpowiedzieć sobie sam na to pytanie. (Mi bardziej do gustu przypadły SR7000).

Konkluzja
Aune AR5000 / Aune SR7000 to słuchawki o konstrukcji otwartej / zamkniętej, które wizualnie nieomal niczym się nie różnią (poza odmienną barwą powłoki galwanizacyjnej muszli), ale które w rzeczywistości mają zainstalowane inne przetworniki. W SR7000 wykonane są z bardziej zaawansowanego materiału kompozytowego i są wyprofilowane w kształt litery "W". W obu parach ażurowe obudowy muszli zbudowane zostały z lekkiego stopu aluminium, mają anatomicznie wyprofilowane pady, przetworniki zainstalowane pod specjalnym kątem, są referencyjnie wykonane i są ekstremalnie wygodne w użytkowaniu. Aune AR5000 / Aune SR7000 zapewniają wysokiej jakości dźwięk klasy high-fidelity. Moja bezwarunkowa rekomendacja - doskonałe słuchawki!

Ceny w Polsce: Aune AR5000 - 1 499 PLN (za dopłatą 299 PLN przewód symetryczny na wtyku 4,4 mm Pentaconn, brak etui transportowego); Aune SR7000 - 2 999 PLN (w zestawie przewód symetryczny i etui transportowe).


Aune AR5000 / Aune SR7000 zapewniają referencyjny dźwięk klasy high-fidelity - bezwarunkowa rekomendacja!


Za:
- producent o bardzo dużym potencjale i możliwościach; znawca technologii słuchawkowej, konstruktor i budowniczy wielu wzmacniaczy słuchawkowych
- marka Aune Audio należy do dalekowschodniego przedsiębiorstwa Wuhan Ao Lai Er Technology Co., Ltd. wytwarzającego sprzęt audio hifi na wielką, szeroką skalę 
- znakomity projekt, piękny design, doskonałe wykonanie klasy premium
- obudowy muszli zbudowane z lekkiego stopu aluminium
- dodatkowo pokrywane powłoką galwanizacyjną z połyskującym szkliwem
- złoty, szampański kolor obudowy AR5000
- i głęboka, ciemna zieleń podkreślona złotymi refleksami w SR7000
- słuchawki odznaczają się lekką i ażurową, ale super-wytrzymałą konstrukcją
- przetworniki umieszczone w obudowach muszli pod specjalnie dobranym kątem, który został wyliczony na bazie licznych symulacji akustycznych
- wyprofilowane pady z miękką gąbką o "pamięci" kształtu
- stalowy pałąk o bardzo wygodnym i elastycznym sposobie regulacji
- przewód słuchawkowy doprowadzany jest do obu muszli za pośrednictwem dwóch klasycznych gniazd 3,5 mm.
- możliwość zastosowania przewodu symetrycznego 4,4 mm Pentacon i niesymetrycznego 3,5 mm (symetryczny w modelu AR5000 za dopłatą 300 PLN)
- przewód symetryczny wykonany z ultra-czystej, monokrystalicznej miedzi 6N OCC (Ohno Continuous Casting) z przewodnikami miedzianymi Litz Type 2
- słuchawki Aune AR5000 wyposażone w autorski, wielokierunkowy akustyczny system wentylacyjny
- model AR5000 zaopatrzony w autorski przetwornik dynamiczny 50 mm z membraną typu MLD (Multi-Layer Distributed) oraz tylną komorą DFB
- model SR7000 ma przetworniki z membranami ukształtowanymi w kształcie litery "W", wykonane z materiałów kompozytowych (polimeru wzmocnionego ceramiką) i montowane na niezależnym, elastycznym zawieszeniu
- SR7000 w standardowym zestawie zawiera przewód symetryczny i pełnowymiarowy futerał transportowy AuNest
- ergonomia / komfort użytkowania obu par słuchawek na najwyższym poziomie
- dźwięk klasy high-fidelity
- płynny, pełny, plastyczny, angażujący, gładki i szczegółowy
- brzmienie stylizowane na "Sennheiser sound"
- łatwa współpraca w rozmaitymi źródłami / wzmacniaczami słuchawkowymi
- wyjątkowo korzystna cena obu par słuchawek patrząc na wysoką jakość wykonania, użyte znakomite materiały, klasę wykończenia, a także dojrzały, referencyjny dźwięk (szczególnie modelu SR7000)
- bezwarunkowa rekomendacja Stereo i Kolorowo

Przeciw:
- w modelu AR5000 brak na wyposażeniu przewodu symetrycznego i pokrowca AuNest (dostępne za dodatkową opłatą)
- fizjologiczny, naturalny bas, a więc nie rozbudowany, nie przeskalowany (co może nie podobać się "basolubom")
- ograniczona scena w głąb (na linii przód - tył)
- umiarkowana rozdzielczość brzmienia modelu AR5000
- brzmienie nieco odbiegające od neutralnego, więc ostrożnie z zastosowaniem słuchawek w profesjonalnym audio.