Trzy zdjęcia ze strony CocktailAudio/Novatron Co. Ltd.
Wstęp
Novarton Co. Ltd.
Novatron Co. Ltd. to przedsiębiorstwo segmentu informatyki użytkowej z Korei Południowej, zlokalizowane w mieście Yongin. Miasto to z kolei wchodzi w skład terytorium stołecznego Seulu, w którym to mieszka około 25 mln ludzi, czyli połowa populacji kraju. Novatron zawiaduje dwiema markami: CocktailAudio oraz Novafidelity. Obie marki oferują identyczne produkty, jednakże w zależności od danego regionu świata występuje pod jedną lub drugą marką. W Polsce Novatron Co. Ltd. sprzedaje swoje produkty pod marką CocktailAudio.
Marka CocktailAudio/Novatron została powołana do życia przez Novatron Co. Ltd. w 2003 roku w celu tworzenia innowacyjnych systemów audio HiFi poprzez połączenie najnowszej technologii IT i najwyższej jakości dźwięku high-fidelity. Już w 2006 r. wprowadzono pierwszy serwer muzyczny pod marką CocktailAudio. Novatron oferuje szeroką gamę produktów (wszystkie pod markami CocktailAudio i Novafidelity), od czysto cyfrowego serwera muzycznego z funkcją muzycznej bazy danych, po odtwarzacze i DAC, wszechstronny odtwarzacz muzyki, a także USB DAC. Od bardzo zaawansowanych systemów klasy high-end aż do stricte budżetowych.
I kilka słów od siebie. Mój pierwszy kontkakt z marką CocktailAudio miał miejsce około 8,5 roku temu w 2011 roku. Testowałem wówczas niewielki, acz bardzo uniwersalny sprzęt typu serwer muzyczny CocktailAudio X10 (czytaj recenzję TUTAJ). Kilka lat potem testowałem CocktailAudio X30 (czytaj test TUTAJ), czyli urządzenie typu "all-in-one". Trudno nie było ulec ich urokowi.
Wrażenia ogólne i budowa
Urządzenie dostarczane jest w stosunkowo niedużym kartonie. W komplecie nabywca otrzymuje niewielki pilot zdalnego sterowania, antenę Bluetooth, przewód zasilający, tradycyjną gwarancję producenta oraz instrukcję obsługi. To wszystko.
Jak pisałem już we wstępie, CocktailAudio HA500H jest urządzeniem wielofukcyjnym. To zaawansowany DAC PCM/DSD/ MQA na dwóch kościach ESS Sabre³² ES9018K2M, wysokiej klasy analogowy przedwzmacniacz liniowy (prawdziwie zbalansowany!), hybrydowy wzmacniacz słuchawkowy i odbiornik Bluetooth. Co nietypowe, sprzęt wyposażony został w dwie lampy próżniowe ECC82 i równolegle w półprzewodnikowy wzmacniacz OP, który działa jako stopień przedwzmacniacza dla sekcji słuchawek i jako stopień wyjściowy dla sekcji przedwzmacniacza, zaś tranzystory półprzewodnikowe są wbudowane w stopień wzmacniacza dla sekcji słuchawek. Tryb lampowy lub tranzystorowy jest wybieralny przez użytkownika. Jedyne, czego brakuje, to funkcji sieciowej, czyli możliwości pracy HA500H jako streamera, ale rozumiem, że owe urządzenie ma być dopełnieniem innych CocktailAudio, pośród których streamerów nie brakuje.
Inna sprawa, że HA500H nie przystaje szerokością obudowy do żadnego z pozostałych modeli CocktailAudio przez co nie będzie się z żadnym z nich wizualnie komponować. Być może w pierwotnych planach HA500H miał mieć jakiegoś towarzysza strumieniującego? Lecz w którymś momencie podjęto decyzję o zastopowaniu projektu? Albo, być może, model HA500H to jakieś przejęcie projektu od innej firmy (OPPO HA-1?). W każdym razie model ten wydaje się być dość osamotniony w firmowej ofercie CocktailAudio, co oczywiście nie przekreśla jego sporych umiejętności oraz zalet. A tych ma całkiem niemało.
Szerokość obudowy to pół klasycznego rozmiaru 44 mm, czyli 22 mm. Sama obudowa precyzyjnie wycięta jest z aluminium. Naprawdę, niezła robota. Wysoce estetyczna. Aluminiowy front w większości zdominowany jest przez duży wyświetlacz LCD. Kolorowy, ale niedotykowy. Na ekranie wyświetlane są informacje o aktywnym źródle, częstotliwości próbkowania (jakości i rodzaju sygnału), poziomu wzmocnienia, trybu pracy (lampowy, tranzystorowy, przedwzmacniacza, wzmacniacza słuchawkowego, etc). Informacje te zajmują około 1/3 powierzchni wyświetlacza. Pozostałe 2/3 są przeznaczone dla graficznego przedstawiania poziomu sygnału wejściowego. Dostępne są trzy jego odmiany: dwa równolegle przyrastające słupki, dwa równoległe słupki oraz dwa wskaźniki wychyłowe. Trzeba przyznać, że bardzo atrakcyjnie to wygląda. Gorzej będzie jeżeli ktoś będzie chciał to wygasić, bo niestety nie da się tego zrobić...
Po obu stronach wyświetlacza zainstalowano dwa duże pokrętła (i jednocześnie przyciski, są to tzw. enkodery). Za ich pośrednictwem można dokonywać sterowania głośnością, wyboru źródła, ustawiania różnych funkcji, filtrów, odmiany graficzne wyświetlacza, etc. Gałki te są mało czułe, nie mają żadnych ograniczników, trudno się nimi steruje - to chyba największy minus tytułowego koktajla. Naprawdę można było to lepiej dopracować...
Pod lewym pokrętłem umieszczono pięć przycisków w dwóch rzędach oraz "oko" podczerwieni. Przyciski te odpowiadają za: 1) wybór trybu pracy lampowego lub tranzystorowego (wybór trybu lampowego automatycznie podświetla dwie lampy wewnątrz obudowy, co widać przez szczeliny obudowy), 2) wybór impedancji słuchawek, 3) wybór aktywności wyjścia słuchawkowego zbalansowanego lub niezbalansowanego, 4) wybór trybu pracy urządzenia jako wzmacniacz słuchawkowy lub przedwzmacniacz liniowy oraz 5) przycisk 'Setup" do aktywacji regulacji systemowych.
Pod lewym pokrętłem umieszczono dwa gniazda słuchawkowe (niezbalansowane typu jack 6,35 mm oraz zbalansowane 4-pin). Tuż obok znajduje się włącznik sieciowy wraz z diodą sygnalizującą stan urządzenia (uśpione lub aktywne - zielona dioda lub niebieska).
Tylny panel jest bardzo zatłoczony - znajduje się tam prawie 20. gniazd! Całą lewą stronę zajmują gniazda analogowe rozmieszczone dwóch rzędach, jeden pod drugim. Na górze znajduje się para gniazd wejściowych symetrycznych XLR i para niesymetrycznych RCA. Analogiczne gniazda, lecz już wyjściowe, umieszczone są poniżej. Za pośrednictwem tych gniazd można doprowadzić do urządzenia sygnał analogowy z dwóch źródeł lub wyprowadzić sygnał analogowy do urządzeń zewnętrznych sterując ich głośnością lub nie. Mogą to być np. końcówki mocy, głośniki aktywne, subwoofer lub subwoofery, etc. Możliwości jest wiele.
Środkową część tylnego panelu zajmują wejściowe gniazda cyfrowe, a także gniazdo anteny Bluetooth oraz dwa mini-gniazda 12 V typu Trigger dla zespolenia urządzenia z innymi CocktailAudio. Spośród zamontowanych gniazd cyfrowych wyróżnić można: optyczne Toslink, koaksjalne elektryczne, USB 2.0, HDMI-I'S oraz AES/EBU. Brak gniazd cyfrowych wyjściowych.
Prawą stronę tyłu urządzenia zajmuje sekcja zasilająca. To zintegrowana płytka zawierająca gniazdo sieciowe IEC, pomieszczenie bezpiecznika oraz główny włącznik zasilania (dodatkowy włącznik, typu stand-by znajduje się na froncie HA500H).
Mój tekst uzupełniam o informacje zawarte na firmowej stronie CocktailAudio o HA50H: "Urządzenie zostało wyposażone w dwa przetworniki cyfrowo-analogowe Sabre³² ES9018K2M (jeden przetwornik cyfrowo-analogowy na kanał), dodatkowy mikrokontroler wielordzeniowy do wysokowydajnego przetwornika cyfrowo-analogowego audio USB, całkowicie izolowany obwód dla sekcji analogowej i cyfrowej z dostosowanym transformatorem SMPS i transformatorem toroidalnym oraz wysokiej jakości obudowę z aluminium precyzyjnie wykonaną przez maszyny CNC. HA500H będzie hybrydowym wzmacniaczem słuchawkowym Reference Level, DAC, przedwzmacniaczem i asynchronicznym USB DAC dla audiofilów. Dwa chipy DAC Sabre³² ES9018K2M są wbudowane osobno dla prawego i lewego kanału. ES9018K2M jest najlepszym rozwiązaniem dla DAC 32-bitów, oferuje niespodziewany DNR (zakres dynamiczny) do 127 dB i THD + N (całkowite zniekształcenia harmoniczne plus szum) -120 dB. Ponieważ HA500H jest zaprojektowany z dwoma układami DAC przydzielonymi osobno dla każdego kanału, jego zakres dynamiczny będzie znacznie większy i zapewni lepsza jakość dźwięku.
Dwie Lampy ECC82. Bazując na ekskluzywnej technologii, aby dopasować elektronikę półprzewodnikową do lampy próżniowej, HA500H został opracowany, aby pozwolić audiofilom i melomanom cieszyć się łagodnym dźwiękiem, dodając muzyce ciepła i głębi. Para lamp próżniowych ECC82 jest instalowana na etapie przedwzmacniacza sekcji słuchawek i na zewnątrz sekcji przedwzmacniacza. Zapewnia zapierający dech w piersiach dźwięk.
Balanced Circuit Design. HA500H jest w pełni zbalansowane dla wewnętrznej ścieżki analogowej sygnału audio. Niesymetryczne (single-ended) wejście analogowe zostanie przekonwertowane na zbalansowane w buforze wejściowym i przejdzie do ADC. Z balansowane wejście analogowe przejdzie do ADC w takim stanie, w jakim jest. Dla wszystkich cyfrowych wejść audio sygnał płynie w trybie zrównoważonym od przetwornika DAC do złączy wyjściowych. Wszystkie wyjścia single-ended (niezbalansowane) pochodzą również z sygnału zbalansowanego. Zrównoważona konstrukcja obwodu pomaga zredukować szumy w trybie wspólnym i poprawia jakość sygnału. Zrównoważone wyjście słuchawkowe zapewnia dwukrotnie wyższe napięcie i czterokrotnie większą moc niż wyjście jednokierunkowe (niezbalansowane), dzięki czemu HA500H może obsłużyć słuchawki, które wymagają dużej mocy. Zapewnia również lepszą separację kanałów dzięki wyeliminowaniu wspólnej masy.
Izolowane źródło zasilania, toroidalny transformator zasilający. Aby zminimalizować zakłócenia pracy jałowej i zakłócenia elektromagnetyczne, źródło zasilania dla sekcji cyfrowej i analogowej zostało specjalnie zaprojektowane. Zamiast zwykłych tanich transformatorów z rdzeniem stalowym, w HA500H zastosowano wysokiej jakości transformator toroidalny, który zapewnia wysoką wydajność energetyczna i minimalizują wpływ zewnętrzne pola magnetyczne.
Asynchroniczne USB DAC i Hi-Res Audio. Dla audiofilów i miłośników muzyki, którzy używają PC, X50D lub X50Pro jako urządzenia źródłowego, HA500H będzie doskonałym hybrydowym asynchronicznym przetwornikiem cyfrowo-analogowym USB, który zapewni wspaniały dźwięk dzięki zastosowaniu precyzyjnego zegara wewnętrznego do precyzyjnego sterowania sygnałem audio i dwoma układami ESS Sabre³² (Referencyjne układy DAC do konwersji sygnału cyfrowego na analogowy). Wejście USB DAC HA500H obsługuje MQA (Master Quality Authenticated), natywny sygnał DSD64/128/256 i PCM do 32 bitów/384 kHz". Koniec cytatu.
Dane techniczne
DAC: Dual Sabre ES9018K2M
Wyświetlacz: 800×480 TFT LCD
Wejścia analogowe: RCA, XLR
wejścia cyfrowe: 1 x optyczne, 1 x Coax, 1 x AES / EBU (do 192/24), 1 x USB (do 384/32, DSD256, MQA 384 kHz), 1 x I2S (HDMI) (max 384/32, natywny DSD256, DoP DSD128, MQA 384 kHz)
Wejście Bluetooth: AVRCP / A2DP, SBC, apTX
Wyjścia: RCA, XLR, słuchawki: 6,3 mm Jack, 4-polowy XLR
Zalecana impedancja słuchawek: 16 - 600 Ω
Zużycie: max. 50 W (stand-by: 0,5 W)
Masa: 6,9 kg
Wrażenia dźwiękowe
Wrażenia ogólne i budowa
Urządzenie dostarczane jest w stosunkowo niedużym kartonie. W komplecie nabywca otrzymuje niewielki pilot zdalnego sterowania, antenę Bluetooth, przewód zasilający, tradycyjną gwarancję producenta oraz instrukcję obsługi. To wszystko.
Jak pisałem już we wstępie, CocktailAudio HA500H jest urządzeniem wielofukcyjnym. To zaawansowany DAC PCM/DSD/ MQA na dwóch kościach ESS Sabre³² ES9018K2M, wysokiej klasy analogowy przedwzmacniacz liniowy (prawdziwie zbalansowany!), hybrydowy wzmacniacz słuchawkowy i odbiornik Bluetooth. Co nietypowe, sprzęt wyposażony został w dwie lampy próżniowe ECC82 i równolegle w półprzewodnikowy wzmacniacz OP, który działa jako stopień przedwzmacniacza dla sekcji słuchawek i jako stopień wyjściowy dla sekcji przedwzmacniacza, zaś tranzystory półprzewodnikowe są wbudowane w stopień wzmacniacza dla sekcji słuchawek. Tryb lampowy lub tranzystorowy jest wybieralny przez użytkownika. Jedyne, czego brakuje, to funkcji sieciowej, czyli możliwości pracy HA500H jako streamera, ale rozumiem, że owe urządzenie ma być dopełnieniem innych CocktailAudio, pośród których streamerów nie brakuje.
Inna sprawa, że HA500H nie przystaje szerokością obudowy do żadnego z pozostałych modeli CocktailAudio przez co nie będzie się z żadnym z nich wizualnie komponować. Być może w pierwotnych planach HA500H miał mieć jakiegoś towarzysza strumieniującego? Lecz w którymś momencie podjęto decyzję o zastopowaniu projektu? Albo, być może, model HA500H to jakieś przejęcie projektu od innej firmy (OPPO HA-1?). W każdym razie model ten wydaje się być dość osamotniony w firmowej ofercie CocktailAudio, co oczywiście nie przekreśla jego sporych umiejętności oraz zalet. A tych ma całkiem niemało.
Szerokość obudowy to pół klasycznego rozmiaru 44 mm, czyli 22 mm. Sama obudowa precyzyjnie wycięta jest z aluminium. Naprawdę, niezła robota. Wysoce estetyczna. Aluminiowy front w większości zdominowany jest przez duży wyświetlacz LCD. Kolorowy, ale niedotykowy. Na ekranie wyświetlane są informacje o aktywnym źródle, częstotliwości próbkowania (jakości i rodzaju sygnału), poziomu wzmocnienia, trybu pracy (lampowy, tranzystorowy, przedwzmacniacza, wzmacniacza słuchawkowego, etc). Informacje te zajmują około 1/3 powierzchni wyświetlacza. Pozostałe 2/3 są przeznaczone dla graficznego przedstawiania poziomu sygnału wejściowego. Dostępne są trzy jego odmiany: dwa równolegle przyrastające słupki, dwa równoległe słupki oraz dwa wskaźniki wychyłowe. Trzeba przyznać, że bardzo atrakcyjnie to wygląda. Gorzej będzie jeżeli ktoś będzie chciał to wygasić, bo niestety nie da się tego zrobić...
Po obu stronach wyświetlacza zainstalowano dwa duże pokrętła (i jednocześnie przyciski, są to tzw. enkodery). Za ich pośrednictwem można dokonywać sterowania głośnością, wyboru źródła, ustawiania różnych funkcji, filtrów, odmiany graficzne wyświetlacza, etc. Gałki te są mało czułe, nie mają żadnych ograniczników, trudno się nimi steruje - to chyba największy minus tytułowego koktajla. Naprawdę można było to lepiej dopracować...
Pod lewym pokrętłem umieszczono pięć przycisków w dwóch rzędach oraz "oko" podczerwieni. Przyciski te odpowiadają za: 1) wybór trybu pracy lampowego lub tranzystorowego (wybór trybu lampowego automatycznie podświetla dwie lampy wewnątrz obudowy, co widać przez szczeliny obudowy), 2) wybór impedancji słuchawek, 3) wybór aktywności wyjścia słuchawkowego zbalansowanego lub niezbalansowanego, 4) wybór trybu pracy urządzenia jako wzmacniacz słuchawkowy lub przedwzmacniacz liniowy oraz 5) przycisk 'Setup" do aktywacji regulacji systemowych.
Pod lewym pokrętłem umieszczono dwa gniazda słuchawkowe (niezbalansowane typu jack 6,35 mm oraz zbalansowane 4-pin). Tuż obok znajduje się włącznik sieciowy wraz z diodą sygnalizującą stan urządzenia (uśpione lub aktywne - zielona dioda lub niebieska).
Tylny panel jest bardzo zatłoczony - znajduje się tam prawie 20. gniazd! Całą lewą stronę zajmują gniazda analogowe rozmieszczone dwóch rzędach, jeden pod drugim. Na górze znajduje się para gniazd wejściowych symetrycznych XLR i para niesymetrycznych RCA. Analogiczne gniazda, lecz już wyjściowe, umieszczone są poniżej. Za pośrednictwem tych gniazd można doprowadzić do urządzenia sygnał analogowy z dwóch źródeł lub wyprowadzić sygnał analogowy do urządzeń zewnętrznych sterując ich głośnością lub nie. Mogą to być np. końcówki mocy, głośniki aktywne, subwoofer lub subwoofery, etc. Możliwości jest wiele.
Środkową część tylnego panelu zajmują wejściowe gniazda cyfrowe, a także gniazdo anteny Bluetooth oraz dwa mini-gniazda 12 V typu Trigger dla zespolenia urządzenia z innymi CocktailAudio. Spośród zamontowanych gniazd cyfrowych wyróżnić można: optyczne Toslink, koaksjalne elektryczne, USB 2.0, HDMI-I'S oraz AES/EBU. Brak gniazd cyfrowych wyjściowych.
Prawą stronę tyłu urządzenia zajmuje sekcja zasilająca. To zintegrowana płytka zawierająca gniazdo sieciowe IEC, pomieszczenie bezpiecznika oraz główny włącznik zasilania (dodatkowy włącznik, typu stand-by znajduje się na froncie HA500H).
Mój tekst uzupełniam o informacje zawarte na firmowej stronie CocktailAudio o HA50H: "Urządzenie zostało wyposażone w dwa przetworniki cyfrowo-analogowe Sabre³² ES9018K2M (jeden przetwornik cyfrowo-analogowy na kanał), dodatkowy mikrokontroler wielordzeniowy do wysokowydajnego przetwornika cyfrowo-analogowego audio USB, całkowicie izolowany obwód dla sekcji analogowej i cyfrowej z dostosowanym transformatorem SMPS i transformatorem toroidalnym oraz wysokiej jakości obudowę z aluminium precyzyjnie wykonaną przez maszyny CNC. HA500H będzie hybrydowym wzmacniaczem słuchawkowym Reference Level, DAC, przedwzmacniaczem i asynchronicznym USB DAC dla audiofilów. Dwa chipy DAC Sabre³² ES9018K2M są wbudowane osobno dla prawego i lewego kanału. ES9018K2M jest najlepszym rozwiązaniem dla DAC 32-bitów, oferuje niespodziewany DNR (zakres dynamiczny) do 127 dB i THD + N (całkowite zniekształcenia harmoniczne plus szum) -120 dB. Ponieważ HA500H jest zaprojektowany z dwoma układami DAC przydzielonymi osobno dla każdego kanału, jego zakres dynamiczny będzie znacznie większy i zapewni lepsza jakość dźwięku.
Dwie Lampy ECC82. Bazując na ekskluzywnej technologii, aby dopasować elektronikę półprzewodnikową do lampy próżniowej, HA500H został opracowany, aby pozwolić audiofilom i melomanom cieszyć się łagodnym dźwiękiem, dodając muzyce ciepła i głębi. Para lamp próżniowych ECC82 jest instalowana na etapie przedwzmacniacza sekcji słuchawek i na zewnątrz sekcji przedwzmacniacza. Zapewnia zapierający dech w piersiach dźwięk.
Balanced Circuit Design. HA500H jest w pełni zbalansowane dla wewnętrznej ścieżki analogowej sygnału audio. Niesymetryczne (single-ended) wejście analogowe zostanie przekonwertowane na zbalansowane w buforze wejściowym i przejdzie do ADC. Z balansowane wejście analogowe przejdzie do ADC w takim stanie, w jakim jest. Dla wszystkich cyfrowych wejść audio sygnał płynie w trybie zrównoważonym od przetwornika DAC do złączy wyjściowych. Wszystkie wyjścia single-ended (niezbalansowane) pochodzą również z sygnału zbalansowanego. Zrównoważona konstrukcja obwodu pomaga zredukować szumy w trybie wspólnym i poprawia jakość sygnału. Zrównoważone wyjście słuchawkowe zapewnia dwukrotnie wyższe napięcie i czterokrotnie większą moc niż wyjście jednokierunkowe (niezbalansowane), dzięki czemu HA500H może obsłużyć słuchawki, które wymagają dużej mocy. Zapewnia również lepszą separację kanałów dzięki wyeliminowaniu wspólnej masy.
Izolowane źródło zasilania, toroidalny transformator zasilający. Aby zminimalizować zakłócenia pracy jałowej i zakłócenia elektromagnetyczne, źródło zasilania dla sekcji cyfrowej i analogowej zostało specjalnie zaprojektowane. Zamiast zwykłych tanich transformatorów z rdzeniem stalowym, w HA500H zastosowano wysokiej jakości transformator toroidalny, który zapewnia wysoką wydajność energetyczna i minimalizują wpływ zewnętrzne pola magnetyczne.
Asynchroniczne USB DAC i Hi-Res Audio. Dla audiofilów i miłośników muzyki, którzy używają PC, X50D lub X50Pro jako urządzenia źródłowego, HA500H będzie doskonałym hybrydowym asynchronicznym przetwornikiem cyfrowo-analogowym USB, który zapewni wspaniały dźwięk dzięki zastosowaniu precyzyjnego zegara wewnętrznego do precyzyjnego sterowania sygnałem audio i dwoma układami ESS Sabre³² (Referencyjne układy DAC do konwersji sygnału cyfrowego na analogowy). Wejście USB DAC HA500H obsługuje MQA (Master Quality Authenticated), natywny sygnał DSD64/128/256 i PCM do 32 bitów/384 kHz". Koniec cytatu.
Dane techniczne
DAC: Dual Sabre ES9018K2M
Wyświetlacz: 800×480 TFT LCD
Wejścia analogowe: RCA, XLR
wejścia cyfrowe: 1 x optyczne, 1 x Coax, 1 x AES / EBU (do 192/24), 1 x USB (do 384/32, DSD256, MQA 384 kHz), 1 x I2S (HDMI) (max 384/32, natywny DSD256, DoP DSD128, MQA 384 kHz)
Wejście Bluetooth: AVRCP / A2DP, SBC, apTX
Wyjścia: RCA, XLR, słuchawki: 6,3 mm Jack, 4-polowy XLR
Zalecana impedancja słuchawek: 16 - 600 Ω
Zużycie: max. 50 W (stand-by: 0,5 W)
Masa: 6,9 kg
Dostawa prosto od dystrybutora 4HiFi z Gliwic
Lubię tak precyzyjny sposób pakowania
Wyświetlacz zabezpieczony folią - zaraz ją zdejmę
Ładny design, precyzyjne wykonanie
Wyświetlacz i wskaźniki dB to ogromny atut CocktailAudio!
Pokrętła (enkodery) są mało precyzyjne
Tak wygląda menu wyboru źródła
W szczelinach widać podświetlone lampy elektronowe ECC82
Tył urządzenia
Mi najbardziej spodobał się analogowy wyświetlacz typu "klasyczny magnetofon kasetowy"
Przedwzmacniaczem/DAC-iem porównawczym był semi-profesjonalny SPL Director Mk2
HA500H jako przedwzmacniacz dla dwóch końcówek mocy SPL Performer m1000 - to dopiero była jazda!
Połączeń przedwzmacniacza CocktailAudio z dwiema końcówkami mocy dokonywałem za pomocą kabli XLR VOVOX excelsus direct S (zobacz TUTAJ)
Końcówki mocy plus przedwzmacniacz w innym ustawieniu
Słucham na słuchawkach Focal Elegia
Kilka spojrzeń na cały system odsłuchowy
Wrażenia dźwiękowe
Tytułowy CocktailAudio HA500H używałem w trzech jego głównych funkcjach: 1) jako DAC doprowadzając doń sygnał cyfrowy z trzech transportów sieciowych: Auralic Aries G2, Pro-Ject Stream Box S2 oraz NuPrime Omnia WR-1, 2) jako przedwzmacniacz liniowy dla dwóch monofonicznych końcówek mocy SPL Performer m1000 oraz 3) jako wzmacniacz słuchawkowy dla kilku par słuchawek. Głównie używałem następujące słuchawki: Focal Elegia, Fostex TH-610 oraz Monolith M1060. Korzystałem też z HA500H jako odbiornika Bluetooth dla tabletu iPad Air 2 oraz smartfonu iPhone XR. Pełna lista sprzętu towarzyszącego wymieniona jest na dole niniejszego tekstu.
Od razu napiszę, że CocktailAudio HA500H to jest wybitne urządzenie, które zasługuje na precyzyjną uwagę. Przy czym nie może być dobierany przypadkowo, a z rozsądkiem. Z pozoru trudno HA500H pozycjonować. Panuje zresztą powszechna opinia, że urządzenia do wszystkiego są do niczego. Ale na pewno nie jest tak w przypadku tytułowego koktajla. Niezależnie, której jego funkcji by się nie przyjrzeć, każda jest fenomenalna. Na wysokim poziomie jakościowym i brzmieniowym. Myślę jednak, że najrozsądniejszym wyborem będzie używanie HA500H jako sprzętu typowo nabiurkowego - tu sprawdzi się najlepiej i najobszerniej. Można swobodnie korzystać z jego wzmacniacza słuchawkowego, DAC-a (np. przypinając doń komputer) i przedwzmacniacza (sterując monitorami aktywnymi). Do tego przecież jest tryb pracy lampowej, odbiór bezprzewodowy Bluetoohh, etc. Żyć, nie umierać.
HA500H ma zainstalowany bardzo dobry układ DAC-a. To dwa niezależne układy ESS Sabre³² ES9018K2M - osobno dla prawego i lewego kanału. Co istotne, DAC dekoduje nie tylko PCM i DSD, ale również coraz to powszechniejszy sygnał MQA. (DAC ten może pracować albo w oparciu o dźwięk tranzystorowy albo lampowy - więcej o tym w poprzednich rozdziałach). Tu w dźwięku jest fenomenalna wręcz rozdzielczość, doskonała głębia (a w zasadzie - przepastna), finezyjna obróbka detali, soczystość i sprężystość tonalna, odczuwalna wielowarstwowość i jednoczesna spoistość przekazu, itd. Do tego należy dołożyć precyzyjne ogniskowanie zjawisk pozornych, piękne wyłuskiwanie subtelności i niuansów z tła, ponadnormatywną selektywność brzmienia, jak i naturalistyczne ujawnianie dźwięczności nagrań. Daje to efekt sporej "żywości" muzyki, a jednocześnie barwy pozbawionej nalotu i osadu cyfry. Dźwięk CocktailAudio jest w stu procentach analogowy!
Wzmacniacz słuchawkowy w HA500H także jest doskonały! A w połączeniu z własnym, pokładowym DAC-iem - wręcz fenomenalny. O tym, że w pełni napędza każde słuchawki świata, nawet nie wspominam, bo to oczywistość. Wolę napisać, że wzmacniacz dostarcza słuchawkom dużą energię, moc i rozpęd, co pozwala na kreślenie realistycznego spektaklu dźwiękowego, umożliwia prawdziwe przeżycia ulubionych nagrań; dostarcza nie tylko dynamikę i wysycenie brzmienia, ale również konieczny sensualizm oraz emocje. Muzyka za pośrednictwem CocktailAudio brzmi cieleśnie, bezpośrednio i organicznie, a jednocześnie subtelnie i kulturalnie. Niezwykle ekspresyjnie i bogato. Ale bez taniego efekciarstwa, bez bałaganu w tle, bez napięć i przesterowań. To finezja, wysmakowanie i fizyczność.
Całość brzmienia może być dodatkowo"przetarta" przez "bufor lampowy", czyli wbudowane dwie lampy elektronowe ECC82 (tryb lampowy lub tranzystorowy pracy jest wybieralny), co przynosi pewnego rodzaju przyrost łagodności, lekkiej słodyczy i namiętności, ale także wyższy stopień plastyczności. Dźwięk staje się ciut bardziej przylepny i puszysty, lecz w dobrym znaczeniu tych słów. Brzmienie nabiera więcej cielesności. Jest bardziej namacalne i dotykalne. Przyjaźnie miękkie. Bardzo przyjemna opcja. Warto z niej korzystać.
I na koniec kilka słów o trybie pracy HA500H jako analogowego przedwzmacniacza liniowego. Najczęściej ta funkcja przez wielu producentów jest traktowana po macoszemu. Jako dodatkowa, więc mniej ważna. Tak, ale nie w przypadku CocktailAudio! Funkcja przedwzmacniacza jest równie doskonale dopracowana i skonstruowana jak DAC i wzmacniacz słuchawkowy. Używałem CocktailAudio do sterowania dwiema monofonicznymi końcówkami mocy SPL Performer m1000. To brzmienie dokładne, wypełnione i nasycone. Równe i harmonijne. Z bardzo dobrą przestrzenią odsłuchową - głębokie i szerokie. Z oddechem i powietrzem. O precyzyjnych zjawiskach przestrzennych, jak i perfekcyjną stereofonią. Przedwzmacniacz HA500H nadaje nie tylko dokładny i wyrazisty dźwięk, ale także jego swobodę i gładkość. Dodatkowy szlif.
Konkluzja
CocktailAudio HA500H to zaawansowane urządzenie typu "all-in-one", czyli DAC, przedwzmacniacz i wzmacniacz słuchawkowy w jednym. (A do tego także odbiornik Bluetooth i bufor lampowy). Każda z jego funkcji jest w pełni dopracowana - pod względem brzmieniowym fantastyczna. Myślę, że optymalnym przeznaczeniem HA500H jest system nabiurkowy, tu w 100% sprawdzą się jego wszystkie ponadstandardowe umiejętności i funkcje. Rekomendacja dla koreańskiego CocktailAudio HA500H!!!
HA500H ma zainstalowany bardzo dobry układ DAC-a. To dwa niezależne układy ESS Sabre³² ES9018K2M - osobno dla prawego i lewego kanału. Co istotne, DAC dekoduje nie tylko PCM i DSD, ale również coraz to powszechniejszy sygnał MQA. (DAC ten może pracować albo w oparciu o dźwięk tranzystorowy albo lampowy - więcej o tym w poprzednich rozdziałach). Tu w dźwięku jest fenomenalna wręcz rozdzielczość, doskonała głębia (a w zasadzie - przepastna), finezyjna obróbka detali, soczystość i sprężystość tonalna, odczuwalna wielowarstwowość i jednoczesna spoistość przekazu, itd. Do tego należy dołożyć precyzyjne ogniskowanie zjawisk pozornych, piękne wyłuskiwanie subtelności i niuansów z tła, ponadnormatywną selektywność brzmienia, jak i naturalistyczne ujawnianie dźwięczności nagrań. Daje to efekt sporej "żywości" muzyki, a jednocześnie barwy pozbawionej nalotu i osadu cyfry. Dźwięk CocktailAudio jest w stu procentach analogowy!
Wzmacniacz słuchawkowy w HA500H także jest doskonały! A w połączeniu z własnym, pokładowym DAC-iem - wręcz fenomenalny. O tym, że w pełni napędza każde słuchawki świata, nawet nie wspominam, bo to oczywistość. Wolę napisać, że wzmacniacz dostarcza słuchawkom dużą energię, moc i rozpęd, co pozwala na kreślenie realistycznego spektaklu dźwiękowego, umożliwia prawdziwe przeżycia ulubionych nagrań; dostarcza nie tylko dynamikę i wysycenie brzmienia, ale również konieczny sensualizm oraz emocje. Muzyka za pośrednictwem CocktailAudio brzmi cieleśnie, bezpośrednio i organicznie, a jednocześnie subtelnie i kulturalnie. Niezwykle ekspresyjnie i bogato. Ale bez taniego efekciarstwa, bez bałaganu w tle, bez napięć i przesterowań. To finezja, wysmakowanie i fizyczność.
Całość brzmienia może być dodatkowo"przetarta" przez "bufor lampowy", czyli wbudowane dwie lampy elektronowe ECC82 (tryb lampowy lub tranzystorowy pracy jest wybieralny), co przynosi pewnego rodzaju przyrost łagodności, lekkiej słodyczy i namiętności, ale także wyższy stopień plastyczności. Dźwięk staje się ciut bardziej przylepny i puszysty, lecz w dobrym znaczeniu tych słów. Brzmienie nabiera więcej cielesności. Jest bardziej namacalne i dotykalne. Przyjaźnie miękkie. Bardzo przyjemna opcja. Warto z niej korzystać.
I na koniec kilka słów o trybie pracy HA500H jako analogowego przedwzmacniacza liniowego. Najczęściej ta funkcja przez wielu producentów jest traktowana po macoszemu. Jako dodatkowa, więc mniej ważna. Tak, ale nie w przypadku CocktailAudio! Funkcja przedwzmacniacza jest równie doskonale dopracowana i skonstruowana jak DAC i wzmacniacz słuchawkowy. Używałem CocktailAudio do sterowania dwiema monofonicznymi końcówkami mocy SPL Performer m1000. To brzmienie dokładne, wypełnione i nasycone. Równe i harmonijne. Z bardzo dobrą przestrzenią odsłuchową - głębokie i szerokie. Z oddechem i powietrzem. O precyzyjnych zjawiskach przestrzennych, jak i perfekcyjną stereofonią. Przedwzmacniacz HA500H nadaje nie tylko dokładny i wyrazisty dźwięk, ale także jego swobodę i gładkość. Dodatkowy szlif.
Konkluzja
CocktailAudio HA500H to zaawansowane urządzenie typu "all-in-one", czyli DAC, przedwzmacniacz i wzmacniacz słuchawkowy w jednym. (A do tego także odbiornik Bluetooth i bufor lampowy). Każda z jego funkcji jest w pełni dopracowana - pod względem brzmieniowym fantastyczna. Myślę, że optymalnym przeznaczeniem HA500H jest system nabiurkowy, tu w 100% sprawdzą się jego wszystkie ponadstandardowe umiejętności i funkcje. Rekomendacja dla koreańskiego CocktailAudio HA500H!!!
Cena w Polsce - 9 900 PLN.
System odsłuchowy
Pomieszczenie: 30 m2 z częściową adaptacją akustyczną, ustroje Vicoustic Wave Wood - 10 sztuk.
Wzmacniacze: SPL Director Mk2/SPL Performer m1000/SPL Performer m1000 (przedwzmacniacz/DAC i dwie monofoniczne końcówki mocy - test TU), Musical Fidelity M5si (test TU), Haiku-Audio Origami 6550 SE (test TU) i Pathos Classic One MKIII (test TU).
Kolumny: Living Voice Auditorium R3 (test TU), Pylon Diamond 30 (test TU), Gato Audio FM-30 (test TU), Fyne Audio F702 (test TU), Martin Logan Motion 35XTi (test TU), Guru Audio Junior (test TU) i Studio 16 Hertz Canto One New SE (test TU).
Odtwarzacz CD: Musical Fidelity A1 CD-PRO.
System strumieniowania sieciowego: Auralic Aries G2, Auralic Leo GX i Auralic Vega G2 (transport, generator zegara i DAC - test TU).
DAC-i i wzmacniacze słuchawkowe: NuPrime DAC-10H (test TU), S.M.S.L.SP200, Lampizator Amber 3 DAC (test TU) oraz Encore mDSD (test TU).
Komputery: Dell Latitude 7390 i MacBook Apple Pro.
Smartfon/tablet: iPhone XR i iPad Air 2.
Gramofon: Nottingham Analogue Horizon (test TU).
Wkładki gramofonowe: Ortofon 2M Black (test TU) i Hana SH (test TU).
Przedwzmacniacze gramofonowe: Musical Fidelity MX-VYNL (test TU), Fezz Audio Gaia MM (test TU) i Audiokultura Iskra 1 (test TU).
Tunery: Rotel RT-1080, Sansui TU-5900 i Tivoli Model One (test TU).
Magnetofon kasetowy: Nakamichi Cassette Deck 1 (test TU).
Minisystem: Pioneer P1-K (test TU).
Słuchawki: Fostex TH610 (test TU), Meze 99 Neo (test TU) i Focal Elegia (test TU).
Kondycjoner sieciowy: Xindak PC-200V (test TU).
Listwy sieciowe: Solid Core Audio Power Supply (test TU) i ZiKE Labs Powerbox (test TU).
Akcesoria: podstawa antywibracyjna Rogoz-Audio 3SG40 (test TU), podstawy głośnikowe Rogoz-Audio 4QB80 (test TU), podstawy głośnikowe Solid Tech Radius Stand, stopy antywibracyjne Rogoz-Audio BW40, szafka audio Solid-Tech Radius Duo 3 (test TU), mata gramofonowa Harmonix TU-800EXi (test TU) i krążek dociskowy do gramofonu Clearaudio Clever Clamp (test TU). Kondycjoner masy QAR S-15 (test TU). Zatyczki do gniazd RCA Sevenrods. Zworki głośnikowe Sevenrods Speaker Jumper oraz adaptery głośnikowe bi-wire Perkune Audiophile Cables (test TU).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Komentarz będzie oczekiwać na moderację