Wstęp
Niedawno
opisywałem TUTAJ wzmacniacz słuchawkowy/DAC Marantz HD-DAC1, zaś dzisiaj testuję słuchawki Denon AH-MM400. Oba te sprzęty produkowane są przez tą samą japońską
korporację D+M Group, która oprócz marek Marantz i Denon obejmuje też Boston
Acoustics oraz Heos. Polskim przedstawicielem jest firma Horn Distribution S.A.Horn Distribution
z Warszawy
Denon
Genealogia
marki Denon sięga roku 1910, więc aż 105 lat wstecz, co jest niewątpliwie dużym
powodem do dumy, ponieważ mało przedsiębiorstw audio hi-fi może poszczycić się
tak długą i bogatą historią. W 1910 roku w powstała pierwotna firma, jako część
Nippon Chikuonki Shokai (Japan Recorders Corporation), która została utworzona
w celu produkcji gramofonów i płyt gramofonowych. Ta wczesna firma otrzymała
nazwę Nippon Denki Onkyo Kabushikigaisha (jap. 日本電氣音響株式會社),
w japońskim skrócie zwana po prostu Den-On. Oficjalnie przedsiębiorstwo
przyjęło ostateczną nazwę Denon po fuzji z firmą Nippon Columbia w 1947 roku. W
2002 roku Denon zostało połączone z inną japońską firmą Marantz i dziś tworzą
wspólną korporację D+M Group. Myślę, że nie ma co opisywać dokładnych kolejnych
etapów historii Denon, bowiem jest ona bogato udokumentowana w Internecie
(patrz Wikipedia). Na pewno jest to jedno z
najbardziej szacownych i zasłużonych przedsiębiorstw audio hi-fi.
Dziś Denon to jeden ze światowych liderów w
produkcji sprzętu hi-fi. Wytwarza całą masę rozmaitych sprzętów różnych
segmentów użytkowych i cenowych. Od stricte budżetowych do klasy high-end.
Można tu znaleźć wszelkie komponenty hi-fi jak gramofony, wkładki gramofonowe, wzmacniacze
stereofoniczne, słuchawkowe i wielokanałowe, tunery, odtwarzacze sieciowe, SACD
i CD, DACi, słuchawki, ale także systemy bezprzewodowe, Bluetooth, kino domowe,
urządzenia przeznaczone do nagłaśniania pomieszczeń mieszkalnych i samochodów.
Jest tu też marka lifestyle’owa Heos by Denon (zobacz TUTAJ). Jak widać, firmowe portfolio jest przeolbrzymie. Dla każdego coś miłego.
A zatem przechodzę do opisu tytułowych słuchawek Denon AH-MM400.
Wrażenia
ogólne i budowa
AH-MM400 są
przedstawicielem najnowszej linii Denon, do której zaliczają się także AH-MM200
i AH-MM300. Litery „MM” w symbolu słuchawek Denon AH-MMX00 są skrótem od
sformułowania Music Maniac.
Słuchawki są
bardzo solidnie i efektownie zapakowane w kartonowe pudełko, dodatkowo szulfadkowo
wsunięte do kolejnego, większego opakowania. Wewnątrz szkatuły z granatowej tektury
znajduje się forma pokryta aksamitem, na której bezpiecznie spoczywają
słuchawki. Pod tą formą (należy ją wyjąć) schowany jest materiałowy pokrowiec,
instrukcje i gwarancje. W zestawie są dwa przewody słuchawkowe, oba adresowane
dla sprzętu przenośnego. Pierwszy przewód to odłączany kabel z miedzi
beztlenowej OFC z pilotem i mikrofonem, a drugi to również odłączany kabel
audio z miedzi beztlenowej OFC. Wyposażenie jest bardzo przyzwoite, chociaż w
na tym pułapie cenowym (około 2 000 PLN) przydałby się także twarde etui
transportowe.
AH-MM400
prezentują się znakomicie – wręcz luksusowo. Bardzo korzystnych wrażeń
estetycznych dostarczają masywne muszle wyrzeźbione z drewna orzecha
amerykańskiego, nawiązują tym samym do topowych firmowych modeli słuchawek
AH-D7000. Pozytywnie też wyglądają aluminiowe elementy mocujące muszle do
pałąka oraz duża aluminiowe wstawki z logo Denon na obu muszlach. Pałąk
obciągnięty jest ekologiczną skórą, identyczne tworzywo pokrywa pady. Spód
pałąka ma wszytą poduszeczkę, pokrytą czarną tkaniną. Pałąk ma siedmiokrokowy
mechanizm regulacji rozmiaru (po obu stronach pałąka). Muszle obracają się w
pionie o jakieś 45 stopni oraz w poziomie o około 10 stopni. Umożliwia to
doskonałe dopasowanie muszli do małżowin usznych, uniemożliwia jednakowoż
złożenie muszli na płasko (w celach transportowych). Na szczęście pałąk w
miejscach mocowań do muszli można „złamać” i w ten sposób złożyć słuchawki na
czas transportu. Do lewej muszli, za pośrednictwem mini-jacka, doprowadzany
jest przewód słuchawkowy. W komplecie są dwa: dłuższy zwykły oraz krótszy z
regulatorem głośności i mikrofonem adresowany dla urządzeń przenośnych. Oba
przewody zakończone są kątowym mini-jackiem.
Jak można
przeczytać na firmowej stronie: „W słuchawkach AH-MM400 zastosowano
40-milimetrowe przetworniki, wykorzystujące autorską technologię Denon „Free
Edge”, umożliwiającą membranie przetwornika precyzyjne poruszanie się wzdłuż
osi, aby osiągnąć najniższy możliwy poziom zakłóceń i najlepszą dynamikę. Samą
membranę skonstruowano w oparciu o zaawansowany technologicznie kompozyt
węglowy, co powoduje, że jest ona niezwykle lekka i sztywna zarazem.
Przetworniki zawierają magnesy neodymowe”.
Ergonomia
AH-MM400 stoi na bardzo wysokim poziomie. Nie na najwyższym, a właśnie na
wysokim. Masa słuchawek wynosi 310 gram, czyli raczej sporo, lecz jest to „wina”
drewna użytego do budowy muszli i warto taką cenę ponieść, bo jego masywność
korzystnie wpływa na solidność słuchawek i brak rezonansów podczas odsłuchów. Co
by nie powiedzieć, Denon na czaszce i uszach leżą znakomicie, idealnie do nich
się dopasowują, nie cisną, nie uwierają. Jedynym mankamentem jest fakt, że
rozmiar padów jest dość niewielki, więc większe uszy mogą w nich się nie
mieścić i tym samym uwierać. Generalnie ergonomię oceniam na mocną piątkę.
Tłumienie zewnętrznych dźwięków jest dobre, nawet głośniejsze środowisko
nie uniemożliwia swobodnych odsłuchów.
Luksusowe opakowanie
Solidne zabezpieczenie w pudełku
Słuchawki można złożyć na czas transportu
W zestawie są dwa przewody słuchawkowe i woreczek transportowy
Efektowna tabliczka z wytłoczeniem "Denon"
Drewno orzecha amerykańskego
Denon AH-MM400 w pełnej krasie
Zbliżenie na regulator wielkości pałąka
Na przewodzie zainstalowany jest regulator głośności i mikrofon
Denon i Marantz HD-DAC1 to zestawienie na wskroś synergiczne i symbiotyczne
"Laboratorium" odsłuchowe; wzmacniacze słuchawkowe to: (w głębi) Marantz HD-DAC1 i Oppo HA-1 oraz (na przedzie) Audio-gd Precision 1 i Hegel H160
Odsłuchy z Cayin C6; porównanie z Oppo PM-2
Denon i Oppo PM-2
iFi nano iDSD oraz słuchawki Final Audio Design Pandora Hope VI, Oppo PM-2, Audeze LCD-3 i Denon AH-MM400
Słuchawki Denon i wzmacniacze Burson Conductor Virtuoso i Hegel H160; z tyłu słuchawki Audeze LCD-3
Odsłuch z MacBook Pro z TIDAL HiFi oraz iFi nano iDSD; słuchawki porównawcze to Audeze LCD-3 i Final Audio Design Pandora Hope VI
Wrażenia
odsłuchowe
Używane
wzmacniacze słuchawkowe to: Marantz HD-DAC1, Oppo HA-1, Burson Conductor Virtuoso,
Schiit Valhalla 2, Taga Harmony HTA-700B, Hegel H160 oraz iFi nano iDSD i Cayin
C6. Słuchawki porównawcze to: Audeze LCD-3, Oppo PM-2, AKG K545 i Final Audio
Design Pandora Hope VI. Muzyka w 95 % pochodziła z serwisów streamingowych Tidal
HiFi i WiMP HiFi. Pełna lista sprzętu towarzyszącego wymieniona jest na końcu niniejszego
tekstu.
Trudno coś
złego napisać o Denon AH-MM400, ale bardzo łatwo napisać wiele dobrego. A to
dlatego, że te słuchawki po prostu dobrze grają. Może nie mają aspiracji
stricte wysoce audiofilskich, lecz ich dźwięk jest bardzo dobrze skonstruowany i
ułożony. Przeto wszelkie odsłuchy są przyjemne, dostarczające wiele satysfakcji
z tego, co płynie z przetworników - nic w dźwięku nie męczy, nie przeszkadza,
nie drażni, a to naprawę nie lada sztuka. Muzyka brzmi energicznie i
dynamicznie, wypełnienie jest sowite, natężenie akustyczne wręcz wzorowe.
Ponadto uwagę zwraca dobra harmonia dźwięku, żadne zakresy nie są szczególnie
eksponowane, brzmienie jest gładkie i swobodne, pozwalające usłyszeć naprawdę
sporo. Każdy rodzaj muzyki (także pod względem jakości jej zapisu) brzmi
atrakcyjnie, jest odbierany jako pełny i obszerny, na 100 % możliwości
technicznych. Warto jednakowoż podłączać je do czegoś więcej niż smartfonu (np.
do przenośnego wzmacniacza słuchawkowego), bo wówczas słuchawki zagrają na pełni swoich
niemałych umiejętności. W testach doskonale zgrywały się z przenośnymi iFi nano
iDSD oraz Cayin C6.
Co istotne,
słuchawki mają dobrze wyważony bas. Nie ma go w nadmiarze, co jest częstą
bolączką wielu producentów, którzy pragną nadskakiwać w ten sposób niektórym
użytkownikom (patrz słuchawki Beats by Dre). W Denon basu jest dokładnie tyle,
ile potrzeba dla prawidłowych odsłuchów, kierujących się w stronę wierności, a
nie basowo rozbudowanej dyskoteki z piekła rodem. Dodatkowo niskie tony mają
wyraźne pogłębienie i stabilną moc, są sprężyste, aczkolwiek dobrze
kontrolowane i punktualne. Z kolei
średnica jest równie proporcjonalna jak niskie tony, jest bujna i gęsta, lecz
nie jest zanadto eksponowana, nie wychodzi przed szereg. Jest natomiast lekko
osłodzona i ocieplona, a taki zabieg przynosi dużo dobrego przy odbiorze wokali,
które stają się przyjemniejsze i łagodniejsze w wyrazie i brzmieniu. Są też
nieco bliższe i subtelniejsze. Bardziej żarliwe i klimatyczne. Zaś soprany są
dobrze doświetlone, z pewną tendencją do świetlistości brzmienia, czyli dużej
wyrazistości i szybkości. Metal blach brzmi przez to bardzo sugestywnie. Nie
mniej jednak rozdzielczość i selektywność są trochę ograniczone, w tej
kwestii AH-MM400 zostają o spory dystans od porównawczych słuchawek typu Audeze
LCD-3, czy Oppo PM-2. Lecz te słuchawki są od Denon dużo droższe, a w cenie
AH-MM400 trudno oczekiwać przymiotów typowych dla klasy wyższej. Ogólnie rzecz
biorąc Denon zaproponował bardzo solidne i uczciwe słuchawki, oferujące podobnie porządny
dźwięk.
Konkluzja
Perfekcyjne
słuchawki przeznaczone do użytkowania w środowisku miejskim. Bardzo solidnie
wykonane (drewniane muszle, aluminium i wytworne materiały) oraz rasowy dźwięk.
Nowoczesne, uniwersalne i piękne słuchawki dla zwolenników dobrego grania. Trudno ich nie
polecać.
Cena w Polsce - 1 999 PLN.
System testowy
Wzmacniacze: Hegel H160 (test TU), Hegel H100 (test TU), Audio-gd Precision 1, Burson Timekeeper, Cayin MT-35 S (test TU), Taga Harmony HTA-700B (test TU), Pro-Ject MaiA (test TU) oraz Dayens Ampino (test TU).
Kolumny: Vienna Acoustics Mozart Grand, Pylon Sapphire 25 (test TU), Contrast Lens, Xavian Neox 1 (test TU), Guru Audio Junior (test TU), Taga Harmony Platinium One (test TU), Pylon Topaz 15 (test TU) i Studio 16 Hertz Canto Two (test TU)
Źródła cyfrowe: odtwarzacz CD Musical Fidelity A1 CD-PRO i NuForce Air DAC (test TU).
Komputery: MacBook Apple Pro i Toshiba Satellite S75.
Gramofony: Clearaudio Emotion z wkładką Goldring Legacy (test TU) oraz Lenco L-175 z Nagaoka MP-110 (test TU).
Przedwzmacniacze gramofonowe: iFi Phono (test TU) i Ri-Audio PH-1 (test TU).
Tunery: Rotel RT-1080, Yamaha T-550 i Sansui TU-5900.
Magnetofon kasetowy: Nakamichi Cassette Deck 1.
Słuchawki: Sennheiser Momentum Wireless (test TU), Audeze LCD-3, Final Audio Design Adagio V (test TU), Final Audio Design Pandora Hope VI (test TU), Oppo PM-2, Denon AH-MM400, Sennheiser HD650 z kablem Ear Stream (test TU) i AKG K545 (test TU).
Wzmacniacze słuchawkowe: Cayin C6 (test TU), iFi nano iDSD, Burson Conductor Virtuoso, Audio-gd Precision 1, Oppo HA-1, Marantz HD-DAC1, Schiit Valhalla 2 (test TU), Olasonic Nano-UA1 (test TU), Olasonic-D1, Musical Fidelity X-Can v.3 (test TU) z zasilaczem ULPS Tomanek (test TU) i Taga Harmony HTA-700B (test TU).
Okablowanie: Audiomica Laboratory serie Red i Gray, DC-Components (test TU) oraz Harmonix CI-230 Mark II (test TU). Komplet okablowania i listwy zasilające Furutech.
Akcesoria: podstawa pod gramofonem to Rogoz-Audio 3SG40 (test TU), podstawy głośnikowe Rogoz-Audio 4QB80 (test TU), stopy antywibracyjne Rogoz-Audio BW40, szafka audio Solid-Tech Radius Duo 3 (test TU) i mata gramofonowa Harmonix TU-800EXi (test TU).