Wstęp
Mój pierwszy
kontakt z firmą Xavian miał miejsce około trzy lata temu. Opisywałem wówczas na
Stereo i Kolorowo doskonałe monitory Xavian XN 125 ES (czytaj TUTAJ)
i o tamtej pory jestem dużym zwolennikiem tej marki. Kibicuję jej, z
przyjemnością obserwuję konsekwentny rozwój. Jednak jakoś tak złożyło się, że
przez te ostatnie trzy lata, chociaż odsłuchiwałem kilka różnych firmowych modeli,
czy to w salonach audio, czy podczas wystaw, to dopiero niedawno uzyskałem kolejną parę
kolumn do testu. Dużą, więc rekompensatą ze strony polskiego dystrybutora Moje Audio jest fakt, że przesłał do mnie premierowe modele Xavian Neox 1, które to
dopiero co ujrzały światło dzienne. Zostały wprowadzone na krajowy rynek
dosłownie kilka tygodni temu. Słucham na nich muzyki już od kilkunastu dni, dziś
publikuję ostateczny test.
Xavian
Electronics
Xavian Electronics to przedsiębiorstwo branży
audio hi-fi położone u naszych południowych sąsiadów - Czechów, w miejscowości
Hostivice, tuż pod czeską stolicą Pragą. Początek istnienia datuje się na 1998
rok, kiedy to rodowity Włoch - pan Roberto Barletta założył w Hostivicach firmę
z myślą o konstruowaniu kolumn głośnikowych. W 2011 roku współudziałowcem
został pan David Hyka. Dziś Xavian Electronics oferuje kolumny głośnikowe w
dużym asortymencie i wykończeniu, ale także przewody i standy głośnikowe.
Wszelkie prace wykonywane są ręcznie na miejscu, w podpraskiej fabryce. Przy
czym to nie jest masowa produkcja, a precyzyjna tradycyjna manufaktura albo
jeszcze dokładniej mówiąc – rękodzieło. Znakiem rozpoznawczym Xavian jest
elegancka klasyka designu kolumn oraz wysoce estetyczne wykończenie obudów
oklejanych wysokogatunkowym fornirem z naturalnego drewna lub malowanych
lakierem. Do budowy używane są wyłącznie sprawdzone, wyselekcjonowane
podzespoły i materiały. Nie ma miejsce na przypadki, czy niedopracowanie.
Oferta to
przede wszystkim kolumny głośnikowe w dużym wyborze, ale Xavian to także
producent podstaw głośnikowych oraz przewodów głośnikowych. Portfolio
głośnikowe rozciąga się od podstawowych serii Neox i Orchestra, poprzez średnią
Dolce Musica, aż do flagowej XN Series. Firma wytwarza także subwoofery.
Łącznie Xavian oferuje prawie 20 modeli kolumn, co jest sporą ilością jak na
niedużą manufakturę. Jej produkty można nabyć w licznych krajach europejskich i
azjatyckich, ale także w RPA.
Monitory
Xavian Neox 1, które otrzymałem do testu, wchodzą w skład większej serii Neox.
Oprócz nich przynależą tu także kompaktowe podłogówki Neox 2, głośnik centralny
Neox C1 i subwoofer Neox S1, czyli jest to kompletny system kina domowego.
Niemniej jednak, każdy element może funkcjonować jako odrębna jednostka
głośnikowa czy para głośników.
Wrażenia
ogólne i budowa
Xavian Neox
1 to klasyczny kompaktowy monitor o tradycyjnych wymiarach 300 x 180 x 250 mm
(W x S x G). Design skrzynek jest konserwatywny, lecz bardzo schludny. Prostopadłościenne
obudowy wykonano z 22-mm płyt MDF, wykończono naturalnym fornirem o efektownym
usłojeniu. Okleina położona jest bardzo estetycznie i równo, stricte po
mistrzowsku. Kolumny w Polsce kosztują około 4 500 PLN, ale patrząc na kunsztowną jakość wykończenia, mogłyby kosztować i ze dwa razy więcej. Głośnik
średnio-niskotonowy to 15 cm duński Scan-Speak wykonany na specjalne
zamówienie według specyfikacji Xaviana. Ma impregnowaną membranę papierową,
miękką nakładkę przeciwpyłową oraz pierścień zwierający w „silniku”. Z kolei
głośnik wysokotonowy to miękka, impregnowana 26 mm kopułka selekcjonowana
ekskluzywnie przez Xaviana, wykonana we Włoszech (widoczny jest na niej napis
„Made in Italy for Xavian”). Warto podkreślić, że fronty nie mają otworów do
maskownic, co niepotrzebnie nie szpeci harmonii przednich płyt. Maskownice,
które oczywiście są w komplecie, przymocowywane są za pomocą magnesów.
Z tyłu
zamontowano pojedyncze metalowe terminale głośnikowe galanteryjnej jakości.
Mają wytłoczony napis „Xavian Praga”. Nad terminalami przyklejono tabliczki
znamionowe, a powyżej nich umieszczono ujście rur bass-reflexu wykonanych z czystego aluminium.
Elegancka harmonia klasycznego monitora w efektownym drewnianym wykończeniu
Bass-refleks to aluminiowa rura
Precyzyjna stolarka, piękna okleina
25 mm kopułka "Made in Italy for Xavian" i 15 cm głośnik duńskiego Scan-Speaka
Monitory warto stawiać na solidnym podłożu; tu standy Rogoz Audio 4QB80 o masie 30 kg sztuka
Porównanie z kolumnami Vienna Acoustics Mozart Grand
Porównanie z Pylon Sapphire 25
W tle widoczne są trzy wzmacniacze - od góry: Cayin MC-35 S, Burson Timekeeper i Hegel H100
Rzut ogólny na system odsłuchowy; gra wzmacniacz Hegel H160
Monitory Xavian Neox 1 napędzane są miniaturowym wzmacniaczem Olasonic Nano-UA1 (widoczny na szczycie szafki VAP)
Wrażenia
odsłuchowe
Kolumny
przyłączałem do kilku wzmacniaczy: Hegel H160, Roksan K3, stereofonicznej końcówki mocy
Burson Timekeeper (klasa A/B) z przedwzmacniaczem Audio-gd NFB-28, Cayin MT-35
S (wzmacniacz lampowy) oraz do małego Olasonic Nano-UA1 (o mocy 2 x 26 Wat przy
4 Ohm). Pomieszczenie około 30 m2, zaadaptowane akustycznie dziesięcioma
panelami absorbująco-rozpraszającymi Vicoacoustic Wave Wood. Pełna lista
sprzętu towarzyszącego dostępna jest na końcu tekstu.
Monitory ustawiłem na solidnych standach głośnikowych Rogoz Audio 4QB80, gdzie jeden waży aż 30 kg. Neox 1 prezentują się na nich bardzo efektownie i szykownie. Po audiofilsku. W moim przekonaniu, warto stawiać monitory na stabilnym i masywnym podłożu, bo taki zabieg wprost proporcjonalnie przekłada się na wyższą jakość dźwięku i lepszą jego barwę oraz substancję.
Xavian
dokonuje konstruktorskich wyczynów, które są przynależne największym i
najbardziej uznanym producentom kolumn głośnikowych, a mianowicie ma swój
indywidualny sznyt brzmienia, trudny do pomylenia z innymi. Każdy, kto słuchał
kolumn takich marek jak Spendor, ProAc, Harbeth, czy Graham Audio, ten wie, o czym
piszę. Zaś dobry dźwięk głośników można rozpoznać między innymi po tym, że nie
są efekciarskie, a starają się być maksymalnie rzetelne, lecz równolegle zapewniają
transparentne i plastyczne brzmienie. I właśnie Xaviany grają w swoim
indywidualnym stylu, a jednocześnie jest do dźwięk wiarygodny i precyzyjny –
bardzo nasycony. Cechą wyróżniającą czeskie kolumny, jest fakt, iż pomimo, że
są przecież monitorami, to brzmią prawie jak duże podłogówki! Dźwięk jest
obszerny i energiczny, rozciągnięty na nieomal całej skali. Przy czym nie ma wyczuwalnego
tu żadnego wspomnianego afektownego efekciarstwa, czy taniej egzaltacji – jest pełna
harmonia tonalna, rasowy i dojrzały naturalny przekaz oraz wysublimowana barwność.
To są największe atuty opisywanych kolumn.
Dużą zaletą
Neox 1 jest adekwatne wyczucie detali i niuansów brzmienia, owocujące zrównoważonym i
barwnym dźwiękiem. Dźwięk jest dobrze dogęszczony i ma wierne poczucie rytmu i tempa.
Energia grania jest nad podziw duża, co przynosi brzmienie eufoniczne i
doświetlone. Ekstensywne i absorbujące. Ponadto Xaviany bardzo ładnie, bo
kolorowo, ale bezpretensjonalnie oddają wokale, a także dźwięki fortepianu.
Średnica jest esencjalna i intensywna, ale kulturalna i plastyczna. Obfitująca
w zdarzenia muzyczne, lecz nie skupiająca się wyłącznie na jednym z elementów brzmienia,
a ukazująca synchronicznie ogół muzyki. Jej złożoność, finezję i klimat. Fizyczność. Warto
też zauważyć, iż monitory nie mają żadnych problemów z kreśleniem obszernej i
głębokiej sceny, która jest wybornie podzielona na poszczególne plany, i to
zarówno te bliższe i głębsze. Instrumenty i wokale są wyraźnie określane,
lokalizacja jest perfekcyjna. Trójwymiar jest wysokiej klasy, podobnie jak
panorama stereo. Monitory całkowicie „znikają” z przestrzeni odsłuchowej.
Czytelnik,
który dotarł do tego fragmentu opisu, pewnie zastanawia się, czy Neox 1 mają
jakieś strony ujemne, niedociągnięcia. Szczerze mówiąc, w cenie 4 500 PLN
trudno jednoznacznie wskazywać jakieś minusy. Oczywistym jest fakt, że
recenzowane Xaviany nie reprezentują pułapu dźwięku należnego high-endowi,
niemniej jednak w swojej cenie zapewniają bardzo dobry dźwięk. A nawet wybitny.
Owszem, można im wytknąć, że nie mają stricte zaawansowanej selektywności, doskonałej
rozdzielczości, mają nie do końca doświetlone soprany oraz niezbyt zróżnicowane
i masywne niskie tony, lecz całościowo dźwięk Xavian Neox 1 jest wysokiej klasy
– wyrafinowany i dopełniony. Pierwszorzędnie skonstruowany. Piękny.
Kilka słów o
konfiguracjach ze wzmacniaczami. Po eksperymentach polegających na przyłączaniu
Neox 1 do kilku wzmacniaczy (Hegel H160, Cayin MT-35 S, Roksan K3, Burson Timekeeper i
Olasonic Nano-UA1) okazało się, że są to kolumny w 100 % uniwersalne i
koncyliacyjne. Dobrze zgrywają się z każdą amplifikacją, zarówno z tą wyższej,
jak i niższej klasy (w skali audiofilskiej), jak i z tą pod względem stopnia dostarczanej
mocy. Naturalnie, wzmacniacze wyższej mocy doskonalej angażują membrany głośników
do pracy zapewniając pełniejszy i dźwięczniejszy przekaz, a te z wyższej półki
lepiej określają przestrzeń i detale, lecz nie są to olbrzymie różnice, a
ograniczenie ich indywidualnym potencjałem. Tak, czy inaczej, Neox 1 swój piękny
charakter dźwięku oraz kolorową barwę okazują z każdym wzmacniaczem, lecz
stopień nasycenia i pełnia grania zależy wprost proporcjonalnie od jakości
amplifikacji. Na uwagę zasługuje tu mały wzmacniacz Olasonic Nano-UA1, bowiem
przy małej mocy 2 x 26 Wat dostarcza czeskim monitorom wyjątkowo układny i
plastyczny dźwięk o zaskakująco dużej skali i zdecydowaniu brzmienia, bez
żadnej sztuczności, czy wyczuwalnego podgrzania przekazu.
Podsumowanie
1. Xavian Neox
1 to klasyczne monitory o konwencjonalnych proporcjach i kształtach
prostopadłościanów. Budowa reprezentuje wysoką klasę wykonawczą; efektowny naturalny
drewniany fornir położony jest perfekcyjnie. To w stu procentach ręczna robota. Zastosowane
przetworniki są wyselekcjonowane, skonstruowane ekskluzywnie dla Xaviana. Średnio-niskotonowy
to 15 cm duński Scan-Speak, zaś 26 mm tweeter nosi oznaczenie „Made in Italy
for Xavian”.
2. Dźwięk
odbierany jest jako wiarygodny i precyzyjny – bardzo nasycony. Cechą
wyróżniającą czeskie kolumny, jest fakt, iż pomimo, że są przecież monitorami, to
brzmią prawie jak duże podłogówki. Dźwięk jest obszerny i energiczny, rozciągnięty
na nieomal całej skali. Średnica jest esencjalna i intensywna, ale kulturalna i
plastyczna. Dużym atutem jest wysublimowana barwność i plastyczność przekazu.
3. Xavian Neox
1 to eleganckie kolumny i taki sam dźwięk! Zaprojektowane z pełnym znawstwem, po mistrzowsku. Polecam z czystym
sercem.
4. Cena w
Polsce – 4 550 PLN.
System testowy
Wzmacniacze: Hegel H160 (test TU), Hegel H100 (test TU), Olasonic Nano-UA1, Roksan K3 (test TU), Cayin MT-35 S (test TU), Taga Harmony HTA-700B (test TU), Pro-Ject MaiA (test TU) oraz Dayens Ampino (test TU).
Kolumny: Vienna Acoustics Mozart Grand, Impuls Audio Alize (test TU), Xavian Neox 1, Guru Audio Junior (test TU), Taga Harmony Platinium One (test TU), Pylon Sapphire 25, Pylon Topaz 15 (test TU) i Studio 16 Hertz Canto Two (test TU)
Źródła cyfrowe: odtwarzacz CD Musical Fidelity A1 CD-PRO i NuForce Air DAC (test TU).
Komputery: McBook Apple Pro i Toshiba Satellite S75.
Gramofony: Clearaudio Emotion z wkładką Goldring Legacy (test TU) oraz Lenco L-175 z Nagaoka MP-110 (test TU).
Tunery: Rotel RT-1080, Yamaha T-550 i Sansui TU-5900.
Magnetofon kasetowy: Nakamichi Cassette Deck 1.
Słuchawki: Sennheiser Momentum Wireless, Audeze LCD-3, Final Audio Design Adagio V (test TU), Final Audio Design Pandora Hope VI (test TU), HiFMan HE-300 (test TU), Sennheiser HD438, Sennheiser HD650 z kablem Ear Stream (test TU), Harman Kardon CL i AKG K545 (test TU).
Wzmacniacze słuchawkowe: Cayin C6, Schiit Valhalla 2, Musical Fidelity X-Can v.3 (test TU) z zasilaczem ULPS Tomanek (test TU), Taga Harmony HTA-700B i Ming Da MC66-AE (test TU).
Okablowanie: Audiomica Laboratory serie Red i Gray, DC-Components (test TU) oraz Harmonix CI-230 Mark II (test TU). Komplet okablowania i listwy zasilające Furutech.
Akcesoria: podstawa pod gramofonem to Rogoz-Audio 3SG40 (test TU), podstawy głośnikowe Rogoz-Audio 4QB80 (test TU), stopy antywibracyjne Rogoz-Audio BW40, szafka audio Solid-Tech Radius Duo 3 (test TU) i mata gramofonowa Harmonix TU-800EXi (test TU).
Akcesoria: podstawa pod gramofonem to Rogoz-Audio 3SG40 (test TU), podstawy głośnikowe Rogoz-Audio 4QB80 (test TU), stopy antywibracyjne Rogoz-Audio BW40, szafka audio Solid-Tech Radius Duo 3 (test TU) i mata gramofonowa Harmonix TU-800EXi (test TU).
Konstruktor Xavian - Roberto Barletta (zdjęcie ze strony Xavian)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Komentarz będzie oczekiwać na moderację