Wstęp
Równo rok temu gościłem u siebie na testach piękne włoskie głośniki podłogowe Audel Malika mk2 (czytaj moją recenzję TUTAJ). Głośniki te wytwarzane są na Sycylii, w Casteldaccia (okręg Palermo) przez zakład / manufakturę zarządzaną przez pana Waltera Carzana (to właściciel firmy, a jednocześnie główny jej konstruktor).
Audel Malika mk2 to dość nietypowe konstrukcje - ich obudowy wykonane zostały z wielowarstwowej, prasowanej i następnie wycinanej laminowanej sklejki brzozowej; w środku kryją (także wycinany w sklejce) quasi-labiryntowy system. Firma zwie ten system jako IRS (Interal Ribs System), czyli "wewnętrzny system żeber". Taki system montażu „żeber” gwarantuje najwyższej jakości mechaniczne usztywnienie, ponieważ naprzemienna grubość działa jak super-stabilny szkielet. Dodatkowo powstałe kanały pomiędzy żebrami służą do mocowania materiału dźwiękochłonnego, aby zapobiec tworzeniu się fal stacjonarnych wewnątrz obudowy. Malika mk2 dostarczają dźwięk bardzo wysokiej klasy high-fidelity, a jednocześnie niewątpliwie są arcydziełem sztuki użytkowej.
Pan Walter Carzan niedawno wprowadził do firmowej oferty zupełnie nowe głośniki podstawkowe, które otrzymały nazwę gatunkową U-Basik 5/8 (zobacz TUTAJ i TUTAJ). Efektowne głośniki, które są twórczą interpretacją klasycznego systemu głośników monitorowych klasy Spendor, Graham Audio, Harbeth etc. Jednakże ich obudowy zostały w całości wycięte z klejonej i prasowanej sklejki brzozowej. Wnętrza kryją zaawansowany system wewnętrznych żeber IRS (Internal Ribs System). W skrzynkach zainstalowano renomowane przetworniki od duńskiego specjalisty SB Acoustics. Głośniki U-Basik 5/8 są oczywiście bohaterami niniejszej monografii. Zapraszam do lektury.
Wrażenia ogólne i budowa
Monitory dostarczane są w jednym, dużym pudle, w których kryją się kolejne dwa. Ten zewnętrzny jest zwykły - kartonowy, zaś wewnętrzne - ozdobione efektowymi zdjęciami Audel U-Basic 5/8. Głośniki wewnątrz pudeł zostały dokładnie pozabezpieczane grubymi piankami - na każdym z czterech rogów oraz z góry i z dołu. W zestawie znajdują się cztery okrągłe maskownice na głośniki / membrany, wkręcane kolce, a także gwarancja producenta. Audel zapewnia firmowe trójnożne podstawy / statywy z drewna pod U-Basic 5/8, lecz to naturalnie opcja za dodatkową opłatą.
Design i wykonanie monitorów reprezentują najwyższy możliwy poziom jakościowy - to wyjątkowy projekt oraz nienaganne wykonawstwo. Zaawansowane wzornictwo przemysłowe połączone z mistrzowską obróbką drewna bliższą prawdziwej sztuce lutnictwa niżli rzemieślniczej budowy głośników. To indywidualna zasługa pana Waltera Carzona, który oprócz nabycia dokładnej praktycznej wiedzy i specjalistycznych technik obróbki drewna jest także z wykształcenia architektem - i to takim wybitnie ceniącym estetykę i piękno. I dokładnie tego rodzaju są nowe Audel U-Basik 5/8 - to fuzja artyzmu i kunsztu stolarskiego zastosowane w służbie akustyki.
Co ciekawe, obudowy głośników w monitorach U-Basik 5/8 są po raz pierwszy wykonywane maszynowo w krótkich seriach, a nie w całości ręcznie (jak to miało miejsce do tej pory w innych modelach). Dzięki temu proces budowy został skrócony z dziesięciu do pięciu dni, zaś koszty własne zmniejszone. Przy jednoczesnym zachowaniu wysokiego standardu produkcji, ma się rozumieć.
Nie zważając na takich gigantów rynku jak Spendor, ProAc, KEF, Graham Audio i jeszcze kilka innych marek, Walter postanowił zmierzyć się z tą legendarną konstrukcją i tchnąć w nią swoją tożsamość, design i brzmienie, a co najważniejsze, serce Audel! Monitory U-Basik wykorzystują wszystkie stosowane dotąd w naszych produktach patenty Audel i tak jak pozostałe modele, wykonane są w całości z bloku sklejki frezowanego CNC.
Zaprojektowany, aby zadowolić wymagającą publiczność, otwarty na różne gatunki muzyczne, U-Basik, kosztem swoich niewielkich rozmiarów, gwarantuje szerokie i szczegółowe pasmo przenoszenia. Głęboki i szybki zakres basów, precyzyjny i nigdy nie męczący zakres średnio-wysokotonowy. Umieszczony w pomieszczeniach o powierzchni nieprzekraczającej 25 metrów kwadratowych U-Basik zaspokoi wszystkie potrzeby, zwłaszcza w gatunkach akustycznych, jazzowych i wokalnych. Równowaga i poprawność barw ujawnia się w dużej i dobrze skupionej scenie dźwiękowej. U-Basik to nowa doskonałość Audel o bardzo ciekawym stosunku jakości do ceny!
Obudowy U-Basik 5/8 są wykonywane z wielowarstwowej, klejonej i laminowanej sklejki brzozowej. Są wytwarzane z dwóch połówek dokładnie ciętych na obrabiarkach CNS, a następnie łączonych śrubami (połówki są oddzielone arkuszem HPL, co gwarantuje wybitną stabilność oraz brak wibracji). Miejsce zespolenia jest widoczne dookoła skrzynek, to szpara wyłożona ciemnym hebanem. Panel przedni i tylny panel przyłączeniowy głośnika mogą być wykończone w kolorze hebanowej czerni lub orzecha canaletto (w przygotowaniu są kolejne wersje kolorystyczne). Powierzchnia brzozy jest pokrywana wyłącznie biologicznie produkowanym lakierem z wosku pszczelego. Audel nie używa żadnych syntetycznych lakierów. Cięte sklejki brzozowe mają różne odcienie i nadają wysoki poziom estetyki, ale także nieprawdopodobnie wysoką odporność na odkształcenia i rezonanse, co w przypadku obudów głośnikowych ma błogosławiony wpływ na brzmienie. Jak już wspomniałem wcześniej, dodatkowej sztywności nadają też wewnętrzne żebra - IRS (Interal Ribs System).
Zastosowane przetworniki są owocami wieloletniej współpracy z duńską firmą SB Acoustics. Głośniki montowane są na panelu frontowym wykonanym z grubej sklejki o grubości 30 mm. Za dolne pasmo odpowiada 5-calowy głośnik niskotonowy z grubym aluminiowym koszem (dla optymalizacji jego odporności i sztywności). Przetwornik niskotonowy został wykonany z nieprzewodzącej cewki drgającej z włókna szklanego. Głośnik wysokotonowy to model 29 mm z aluminiowym kołnierzem. Podziału częstotliwości przy 2 500 Hz dokonuje zwrotnica pierwszego rzędu zapewniająca pokrewieństwo tonalne z droższymi modelami z katalogu Audel. Terminale głośnikowe są pojedyncze, acz wysokiej jakości. Zostały zintegrowane z etykietowaną powierzchnią dekoracyjną sklejki. Fragment ten osadzony jest na wspólnej owalnej płytce przykręcanej śrubami do tylnej ścianki.
Przy wymiarach 350 x 220 x 210 mm monitor U-Basik 5/8 ma pojemność 8 litrów oraz dodatkowo system wewnętrznego ożebrowania IRS (Interal Ribs System) tworzącego quasi-labirynt. Powstałe w ten sposób kanały są wykorzystywane do montażu materiału dźwiękochłonnego, aby skutecznie zapobiec tworzeniu się fal stojących wewnątrz obudowy. Jej objętość jest wentylowana na zewnątrz trójkątnym ujściem bass-reflexu skierowanym do przodu. Dzięki takiej budowie "geometrycznej" głośnik może dostarczyć bogaty, pełny i obszerny dźwięk, na co wskazuje zakres częstotliwości rozciągający się w wartościach od 47 Hz do 25 000 Hz (według parametrów podanych przez producenta). Zgodnie z rekomendacją zestaw głośnikowy Audal o impedancji 4 Ohm i czułości 88,5 dB przeznaczony jest dla wzmacniaczy o mocy od 20 watów do 100 watów.
Obudowa: wielowarstwowa sklejka, IRS system
Przetwornik wysokotonowy: jedwabna kopułka 29 mm, firmy SB Acoustics
Przetwornik nisko-średniotonowy: 5' high fidelity woofer z odlewanym koszem, SB Acoustics
Pasmo przenoszenia: 47 - 25 000 Hz
Skuteczność: 88,5 dB
Impedancja nominalna: 4 ohm
Moc ciągła: 20 - 100 W
Wykończenie: orzech canaletto, heban
Wymiary: 350 x 220 x 210 mm (wysokość x szerokość x głębokość)
Masa netto: 12 kg / para
Masa brutto: 14 kg / para
Wrażenia dźwiękowe
Tytułowe monitory przyłączałem do kilku wzmacniaczy - były to po kolei: Lyngdorf TDAI-1210, AVM Inspiration CS 3.2, Moon 600i V2 oraz Pathos Classis One MKIII. Głośniki porównawcze to podłogowe Audio Physic Classic 35 i Living Voice Auditorium R3 oraz podstawkowe Guru Junior i Martin Logan Motion 35XTi. W czasie testów wykorzystywałem dwie pary przewodów głośnikowych: Boaacoustic Black.sonic-13 oraz XLO UltraPLUS U6-12. Pełna lista sprzętu towarzyszącego wymieniona została na końcu niniejszego tekstu.
U-Basik 5/8 budują kształtną, szeroką oraz rozciągniętą scenę, znacznie wykraczającą poza ich fizyczną bazę stereo z lewej i prawej strony. Głośniki wyjątkowo łatwo "giną" w pomieszczeniu odsłuchowym tym samym tworząc ułudę prawdziwego spektaklu. Dźwięk swobodnie odrywa się od krawędzi skrzynek - nie daje się słyszeć pracy przetworników, a jedynie ostateczny efekt ich akustycznego działania: strefę nasyconego. materialnego i starannego brzmienia rozciągającego się bezpośrednio (i blisko) przed słuchaczem. Rozbudowane zjawiska zarówno immersyjne, jak i panoramiczne. To są cechy pierwszorzędowe monitorów Audel. Można napisać, że tutaj dźwięk tworzy się i istnieje naprawdę. Jest po stokroć sugestywny oraz autentyczny. Progresywny.
Cena w Polsce - 10 990 PLN (za parę).
Kolumny podłogowe: Living Voice Auditorium R3 (test TU) i Audio Physic Classic 35 (test TU).
DAC-i/wzmacniacze słuchawkowe: NuPrime DAC-10H (test TU), Violectric V380², Rupert Neve Designs RNHP i Lampizator Amber 3 DAC (test TU).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Komentarz będzie oczekiwać na moderację