RMS

MIP

Polpak

czwartek, 18 sierpnia 2022

Pylon Audio Jasper Monitor 18, głośniki podstawkowe oraz podstawy


 
Trzy wersje kolorystyczne Jasper Monitor 18 (spośród wielu innych dostępnych z palety RAL)

Trzy głośniki rodziny Pylon Audio Jasper: Jasper 23, Jasper 25 mkII oraz Jasper Monitor 18
(wszystkie powyższe zdjęcia pochodzą ze strony Pylon Audio)



Wstęp
Dawno na łamach bloga Stereo i Kolorowo nie pojawiały się głośniki polskiego Pylon Audio z Jarocina. Ostatnio przeprowadzałem test podstawkowych Pylon Opal Monitor (czytaj recenzję TUTAJ), ale to było na przełomie lipca / sierpnia '21, czyli już ponad rok temu! Jednakże przez te dwanaście miesięcy Pylon Audio nie tracił czasu - rozwijał zasób technologiczny, znacznie poszerzył swą ofertę. Między innymi wprowadzono do oferty głośniki wyższej serii Jasper, która aktualnie obejmuje trzy modele: dwa podłogowe Jasper 25 mkII i Jasper 23 oraz podstawkowe Jasper Monitor 18. Co ciekawe, kilkanaście dni temu ruszyła produkcja długo oczekiwanych głośników "vintage" o nazwie systematycznej Jade 20. Tylko pogratulować Pylon Audio takiej inwencji, determinacji i konsekwencji. 

Do mnie zaś niedawno dotarły głośniki Pylon Audio Jasper Monitor 18 wraz z adresowanymi im podstawkami produkcji własnej Pylon Audio (zobacz TUTAJ i TUTAJ). Oto ich test. Zapraszam do lektury.

Wrażenia ogólne i budowa
Jasper Monitor 18 to podstawkowy przedstawiciel linii Jasper, do której należą także podłogówki Jasper 25 mkII i Jasper 23. Pylony Jasper (pol. jaspis) otrzymały nazwę "mineralną", podobnie zresztą jak inne firmowe serie - Opal, Amber, Diamond, Sapphire, Diamond, Ruby czy Emerald. Takie nazewnictwo pochodzące od naturalnych minerałów lub żywic (w przypadku linii Amber) jest bardzo ciekawe i inspirujące. A poza tym przyjemne.

Głośniki przyjechały do mnie na palecie, a to z tej przyczyny, że razem z monitorami otrzymałem też adresowane im podstawki produkowane przez Pylon Audio. Razem dało to aż cztery paczki - dwie duże z Jasperami oraz dwie mniejsze ze standami. Pudła są wykonane z grubego i twardego kartonu, dodatkowo o góry spięte metalowymi zszywaczami / klamrami. Zaś głośniki wewnątrz pudeł są porządnie zabezpieczone piankowymi formami, a także dodatkowo owinięte miękkimi woreczkami. Uszkodzenie podczas transportu wydaje się być niemożliwe. W zestawie z głośnikami producent dodaje okrągłe maskownice (przyczepiane na magnesy, zasłaniają jedynie owal membran głośników i kopułki). W komplecie znajduje się też instrukcja obsługi oraz gwarancja. Gwarancja jest udzielana aż na pięć lat! (po ówczesnej rejestracji produktu).

Standy do Pylon Jasper są wytwarzane w zakładach Pylon Audio w Jarocinie, ich budowa nie jest zlecana zewnętrznym producentom, albowiem firma dysponuje wielofunkcyjną własną rozbudowaną stolarnią i lakiernią. Standy dostarczane są w kilku elementach do samodzielnego montażu typu "IKEA". Każda podstawa zbudowana jest z dwóch elementów nośnych (grube, lakierowane na czarno płyty MDF) oraz solidnej podstawy (w którą wkręca się stopy antywibracyjne). Przed montażem monitora do standu należy odkręcić spodnią płytkę z tworzywa sztucznego z dolnej obudowy głośnika i następnie przymocować do podstawy, a dopiero ją za pomocą sześciu śrub przykręcić monitory. Całość, czyli głośniki i standy, tworzy jednolitą i zespoloną konstrukcję.

Montaż standów to zabieg dość prosty i nieskomplikowany, choć wymagający nieco uważności i wysiłku, tym bardziej, że do skręcenia każdego stojaka potrzeba użyć po kilkanaście śrub, co zajmuje nieco czasu. Wykonanie standów, ich solidność i trwałość nie budzą żadnych, nawet najmniejszych zastrzeżeń. To jest rzetelna i czysta robota, zaś efekt estetyczny zespolenia brył monitorów ze standami jest znakomity. Ponadto ciężka i wydłużona spodnia podstawa zapewnia należytą stabilność konstrukcji, zaś jej całość jest sztywna, masywna i statyczna. Odporna na wstrząsy i wibracje, a przez to przynosząca dobroczynny wpływ na dźwięk reprodukowany przez głośniki / przetworniki. 

Producent w zestawie ze standami dostarcza metalowe stopy pokrywane od spodu filcem, ale, w razie potrzeby, dobrze by było je wymienić na kolce (z talerzykami), które mogą zapewniać jeszcze wyższy stopień izolacji od podłoża. Niższy poziom przenoszenia wibracji. Pylon Audio takowe kolce zapewnia w swojej ofercie, aczkolwiek nie są one na standardowym wyposażeniu standów do Jasper Monitor 18. To opcja, za którą należy dodatkowo dopłacić (ale na szczęście stosunkowo niewiele, bo 80 PLN za komplet 8. sztuk plus 40 PLN za 8. podstawek / talerzyków pod kolce). W tym miejscu warto też dodać, iż koszt podstawek Pylon Audio to 2 x 1 299 PLN. To rozsądna i uczciwa cena. Inna sprawa, że Pylon Audio mógłby pomyśleć od opcji montażu do podstaw jakichś typowo specjalistycznych systemów antywibracyjnych pochodzących od firm, które tym się profesjonalne zajmują na co dzień - np. Solid Tech, Soundcare, IsoAcoustics etc.

Obudowy podstawkowych Jasperów to konstrukcje o oryginalnej bryle, z wygiętymi / wydłużonymi do przodu frontowymi płaszczyznami zapobiegającymi powstawaniu fal stojących wewnątrz skrzynek. Tylne ścianki też są pochylone, acz już nie aż tak nietypowo jak przednie. Nadrzędnym zadaniem takiej "przewróconej" bryły jest wyrównanie centrów akustycznych membran głośników, co według producenta przekłada się wprost na dodatkową spójność prezentacji i sceny. Wydłużona i równolegle pochylona konstrukcja skrzynki na linii front/tył nie jest ani łatwa w produkcji, ani tania, aczkolwiek jarociński Pylon Audio ma zaawansowany warsztat produkcyjny umożliwiający wytwarzanie bardzo skomplikowanych obudów. Chyba nawet takich najbardziej niezwykłych i wymyślnych... (A dobrze wiem, co piszę, bo osobiście w zeszłym roku zwiedzałem zakład w Jarocinie).

Skrzynki, które otrzymałem na testy, pokryte zostały białym matowym lakierem, ale w ofercie jest też wykończenie na wysoki połysk ("high gloss") za dodatkową opłatą około 1 000 PLN (za dwie sztuki głośników). Podobne jest też w wersją czarną. Natomiast producent na życzenie klienta umożliwia wybór dowolnego wykończenia lub wybarwienia z całej palety RAL, do indywidualnej wyceny. Jakość lakieru i jego położenie są doskonałe. Perfekcyjne. Nie widać żadnych grudek, zgrubień czy innych artefaktów. To gładź idealna. Lakier kryje też miejsca połączeń poszczególnych ścianek tworząc z monitorów jednorodną formę i powłokę. Zupełnie jak w fińskich Amphion Loudspeakers Ltd., a to naprawdę prestiżowe porównanie.

Choć Pylon Audio jest już od kilku lat renomowanym konstruktorem i wytwórcą przetworników głośnikowych, to w serii Jasper Pylon Audio nie zdecydował się montować własnych przetworników, a "obce". Te w Jasper Monitor 18 pochodzą od duńskiego Scan-Speaka i są to głośniki klasy referencyjnej używane przez bardzo renomowane firmy głośnikowe (m.in. Gamut, Gato Audio, Xavian). Za odtwarzanie niskich i średnich tonów odpowiada 18 cm Revelator (Scan-Speak Revelator 8W/4531G01) - łatwy do rozpoznania dzięki swojej oryginalnej, nacinanej membranie. Jak podaje producent, zabieg ten został wykonany w celu redukcji zniekształceń i tzw. „modów” membrany, co zaowocowało kontrolą i sprężystością basu oraz ekspresyjnością i namacalnością wokali. 

Z kolei górę pasma kontroluje głośnik wysokotonowy (Scan-Speak Discovery D2608-913000), w którym wykorzystano jeden z najlżejszych układów drgających. Kopułka waży tylko 0,18 grama, dlatego z łatwością odtwarza wszelkie najdrobniejsze niuanse i detale nagrań. Efektem tych rozwiązań jest dźwięk o precyzyjnym, barwnym i detalicznym charakterze. (Cytat kursywą za Pylon Audio).

Trzeba też napisać, iż Jasper Monitor 18 rekomendowane dla pomieszczeń o powierzchni od 15 do 32 m2. To spora wartość jak na podstawówki, a jest bezpośrednią pochodną dużej wewnętrznej kubatury obudów (zewnętrzne wymiary to 200 x 430 x 413 mm). Jednak z uwagi na fakt, iż wylot rur bass-reflexów umieszczono z tyłu obudów, warto głośniki stawiać w pewnym dystansie od tylnej ściany (u mnie było to około jednego metra).

Z tyłu skrzynek zamontowano podwójne terminale głośnikowe o wysokiej jakości. Z satynowego metalu, połączone ładnymi metalowymi zworami w kształcie wydłużonej litery "U". Terminale montowane są one na płytce znamionowej wykonanej z czarnego tworzywa sztucznego przytwierdzonego do płyty MDF za pomocą sześciu wkrętów. Na tejże płytce od wewnątrz przymocowano zwrotnicę lutowaną w technice "punkt-punkt". Nad płytką z terminalami umieszczono wyjście tunelu bass-reflexu.

Specyfikacja techniczna
Impedancja: 4 Ohm
Pasmo przenoszenia: 35 - 20 000 Hz
Moc (nominalna/maksymalna): 80 W / 160 W
Efektywność: 88 dB
Głośnik wysokotonowy: Scan-Speak D2608/913000
Głośnik niskotonowy: Scan-Speak 18W/4531G01
Wymiary (szer. x wys. x gł.): 200 x 430 x 413 mm
Masa (netto): 13,5 kg (pojedynczy głośnik)


Dostawa na palecie pod mój "blok"

Kartony już przewiezione pod drzwi mieszkania

Karton z Jasper Monitor 18

Ochronna forma z pianki

Głośniki dodatkowo zabezpieczone są workami z miękkiej tkaniny

Okrągłe maskownice przyklejone zostały po bokach ochronnych worków

Zniewalający "look" Jasper Monior 18!


Monitory z założonymi maskownicami

Zdejmuję maskownice


Na górze - Scan Speak Discovery D2608-913000; na dole - Scan Speak Revelator 8W/4531G01


Wykończenie skrzynek, jakość lakieru i jego położenie, to klasa deluxe

Ozdobny napis "PYLON"

Skrzynki są pochylone do tyłu, zaś przednie i tylne ich ścianki są dodatkowo wyprofilowane

Na górze tylnych ścianek umieszczono wyjścia rur bass-reflex

Podwójne terminale głośnikowe; i to wysokiej jakości!

Przedni profil skrzynek przypomina ten znany z tzw. księżycowej twarzy (prognatyzm), gdzie podbródek jest mocno wysunięty do przodu (patrz np. znany prezenter Jay Leno)

Tymczasowo ustawiłem Jasper Monitor 18 na moich standach Solid Tech Model 2/3, ale zaraz zmontuję oryginalne Pylon Audio

Jasper Monitor 18 napędzane są przez zestaw TEAC UD-701N / TEAC AP-701. Ale to super gra!


Standy Pylon Audio do złożenia "DIY"

Zabieram się za montaż standów - taki kit to pojedynczy zestaw do samodzielnego montażu


Najpierw jednak należy odkręcić płytki zamontowane od spodu monitorów - płytki te będą montowane do stojaków, zaś płytki z powrotem do monitorów. Sprytne.



Przymocowuję standy do monitorów - i to już koniec montażu! Całość zajęła mi około godziny pracy



Tu monitory stoją już na firmowych standach Pylon Audio

Tak wygląda moja "kuchnia" odsłuchów - ciągłe porównania, przepinanie kabli, wymiany wzmacniaczy etc...



Wzmacniacz to dzielony zestaw TEAC UD-701N / AP-701 - na zmianę z Norma Audio REVO IPA-70B

Ze wzmacniaczem Lyngdorf TDAI-1210




Wrażenia dźwiękowe
Tytułowe monitory przyłączałem do trzech wzmacniaczy: Norma Audio REVO IPA-70B , Lyngdorf TDAI-1210 oraz dzielonego TEAC UD-701N / AP-701. Głośniki porównawcze to przede wszystkim podłogowe Audio Physic Classic 35 oraz podstawkowe Guru Audio Junior. Przewody głośnikowe to Luna Cables Gris na zmianę z Boaacoustic Black.sonic-13. Źródła cyfrowe to dwa streamery TEAC UD-701N oraz Rose RS150, zaś źródło analogowe to gramofon TEAC TN-5BB. Używałem też przetwornik cyfrowo-analogowy Lampizator Amber 3 DAC. Pełna lista sprzętu towarzyszącego wymieniona została na końcu niniejszego tekstu.

Już na samym początku recenzji napiszę, że bardzo lubię taki dźwięk jakim charakteryzują się nowe Jasper Monitor 18. To dźwięk szybki, bardzo precyzyjny i odkrywczy, a jednocześnie nasycony, treściwy i dopełniony. Zróżnicowany oraz głęboki - wyjątkowo selektywny i uważny. Wzorcowo obrazujący każdą muzykę i głos. Brzmienie cechuje się sporą różnorodnością tonalną, wnikliwą analizą oraz czystością. To niejako połączenie dokładności dźwięku monitorowego z rozbudowaną plastycznością typową dla dużych zespołów głośnikowych (czyli podłogowych). Taki udany / zmyślny konglomerat dostarcza znakomity przekaz zaawansowanej klasy audio-stereo. Doskonale się tego słucha, zaś głośniki całkowicie "znikają" z pomieszczenia odsłuchowego, bo tworzą ułudę nieomal dookolnego przekazu.

W tym miejscu tekstu trzeba jednoznacznie podkreślić, że dźwięk jarocińskich głośników jest wyjątkowo spójny i harmonijny. Proporcjonalny. Tak, Jaspery są analityczne i odkrywcze, lecz nie atakują uszu nadmierną ostrością wysokich, bo te są stonowane oraz doskonale wkomponowane w pozostałe pasma. Wzorowo wpasowane w rozbudowaną średnicę, zaś ta genialnie oparta na basach. Dzięki temu całość przekazu obu przetworników Scan-Speaka tworzy kooperatywny zespół wspólnie pracujący dla jedności i zgodności dźwięku high-fidelity.

Brzmienie podstawkowych Jasperów jest super sugestywne, pełne i wyraźne, a jednocześnie w ogóle nie natarczywe czy przykre. Transparentne i rozdzielcze, acz nie kłujące naostrzonymi igłami sopranów; energetyczne, lecz nie batożące przesadzoną agresją; masywne, ale nie przeskalowane, bo rozsądnie zrównoważone. Dźwięk ze skrzynek płynie bez napięć czy rozproszeń - swobodnie i łatwo. Bezpośrednio. To wysoka kultura grania i wyszukana elegancja grania zaproponowana w wysublimowanych warunkach kompletnej równowagi tonalnej. Revelatory Scan-Speaka w najlepszym wydaniu i inteligentnej aplikacji. Znakomita robota Pylon Audio!

Głośniki bardzo ładnie, bo dokładnie różnicują średnicę - poszczególne tony są od siebie odseparowane, poukładane oraz stopniowane. Pasmo to wyróżnia się sporą gęstością i kondensacją, a Jasper Monitor 18 bez problemu tę zwartą konsystencję oddają, obrazują. Szczegółowo pokazują jego wewnętrzną mięsisotość i miąższ, jak i sensualną gładkość i delikatność. "Ciało" dźwięku jest dookreślone - ciepłe i organiczne. Obiektywnie prawdziwe. Ponadto, co ważne dla autentyzmu średnich tonów, cały muzyczny spektakl rozgrywa się w scenerii doskonale czarnego tła, co pozwala precyzyjnie wydobyć sporo detali i subtelności, a także dokładnie przedstawić to, co dzieje się w tyle sceny, a co zazwyczaj ma trudności by przedostać się na pierwszy plan. Zaś monitory Pylon Audio znakomicie to ułatwiają i umożliwiają, dzięki czemu dźwięk jest nie tylko w odbiorze przestrzenny, ale i strukturalnie kompletny. Z potężną perspektywą i czytelnym horyzontem zdarzeń.

Przedmiotowe Pylony jak na modele podstawkowe są relatywnie dużymi konstrukcjami - skrzynki mają wymiary 200 x 430 x 413 mm, czyli znacząco więcej niżli standardowe monitory. Ich rozrośnięta wewnętrzna kubatura umożliwia zatem swobodny rozmach dźwięku i otwarcie jego dynamiki. Przynosi to "duże brzmienie", czyli takie bliskie kompaktowym podłogówkom. Dodatkowo bas też jest obfitszy niż w zwykłych monitorach - jest bardziej atletyczny, bliższy, z szerszą skalą. Szybszy. Aczkolwiek niskie są perfekcyjnie prowadzone - charakteryzują się znakomitą kontrolą i punktualnością. Reprodukowany kontrabas ma szansę brzmieć jak autentyczny kontrabas, zaś gitara basowa jak rzeczywista gitara basowa. Poszczególne struny wibrują szybko i nisko, bardzo sprawnie. Powietrze akustyczne wyraźnie drga wokół ich tworzywa dając wyraźne źródło dźwięku przy naturalnej barwie instrumentu.

Pytanie: jaki wzmacniacz dla Jasper Monitor 18 będzie optymalny? Najwłaściwszy? To trzeba sobie powiedzieć jasno i otwarcie: przetworniki Scan-Speak Revelator wymagają prądowo wydajnego wzmacniacza i tej zasady należy się ściśle trzymać. Dodatkowo Revelatory lubią nie tylko dużo Watów (czyli sporo mocy), ale i potrzebują jakościowo zaawansowanego wzmacniacza oraz możliwie wysokiej klasy źródła. Innymi słowy, dla tytułowych monitorów potrzeba rasowego towarzystwa, a nie "byle co". Bo rzeczone Pylony Audio pozornie kosztują umiarkowane pieniądze (w wartościach audiofilskich, ma się rozumieć), ale bez problemu przyjmą na swe łono drogie lub nawet bardzo drogie konstrukcje hifi. I tu nie będzie żadnego mezaliansu!

Jak zaznaczałem we wstępie do niniejszego rozdziału "Wrażenia dźwiękowe", podczas testów używałem przede wszystkim trzy wzmacniacze: Norma Audio REVO IPA-70B, Lyngdorf TDAI-1210 oraz dzielony TEAC UD-701N / AP-701. (Sporadycznie także Pathos Classic One MKIII). Są to amplifikacje cenowo oscylujące w przedziale od 10 000 PLN do 32 500 PLN, czyli dość przekrojowym. Wszystkie wzmacniacze optymalnie zgrywały się z Jasper Monitor 18, wzorowo nimi sterowały i prowadziły. Jednak najbardziej do gustu przypadło mi połączenie z Norma Audio REVO IPA-70. To jest "ciepły" wzmacniacz, o organicznej barwie, wręcz lepkiej. Miodnej. O gęstej substancji dźwięku, a jednocześnie wyjątkowo precyzyjny i szczegółowy. Wyrazisty. Takie połączenie wydało mi się najbardziej komplementarne, o podwojonej synergii. A także o znakomitej kontroli i dźwięczności. Perfekcyjnej, bo wysublimowanej muzykalności. 

Na koniec dosłownie kilka zdań o wpływie firmowych standów na dźwięk monitorów. Stojaki są montowane śrubami do spodów głośników "na sztywno". Całość, czyli głośniki i standy, tworzy jednolitą i zespoloną konstrukcję. Takie zespolenie wydaje się być korzystne dla brzmienia - bas osiąga dobrą kontrolę, zaś ewentualne interferencje są gaszone lub przynajmniej istotnie zmniejszane. Dźwięk uzyskuje większą stabilność oraz wyraźniejszą strukturę. Zysk netto wynikający z zastosowania podstaw Pylon Audio jest ewidentny. Łatwo dostrzegalny.

Konkluzja
Pylon Audio Jasper Monitor 18 to głośniki podstawkowe o referencyjnym wykonaniu i wzorcowym wykończeniu. Wyposażone zostały w zaawansowane przetworniki duńskiego Scan-Speaka serii Revelator. Monitory oferują pełny i substancjalny dźwięk o wybitnej rozdzielczości oraz spektakularnej selektywności. A do tego dochodzi wyborna muzykalność oraz wzorowa sugestywność grania. Jasper Monitor 18 z firmowymi podstawkami Pylon Audio tworzą jedność. Komplet względem designu oraz brzmienia. W ogólnym rozrachunku - bezwarunkowa rekomendacja dla jarocińskich Jasper Monitor 18!

Ceny w Polsce: Pylon Audio Jasper Monitor 18 - 9 990 PLN (za parę w wykończeniu biały mat, lakier typu "high-gloss" dopłata około 2 000 PLN); podstawy pod Jasper Monitor 18 - 2 598 PLN (za dwie sztuki).

System odsłuchowy
Pomieszczenie 30 m2 z częściową adaptacją akustyczną, ustroje Vicoustic Wave Wood - 10 sztuk.
Wzmacniacze: Haiku-Audio Origami 6550 SE (test TU), TEAC AP-701 (test TU), Lyngdorf TDAI-1120, TEAC AP-701 (test TU), Norma Audio REVO IPA-70B (test TU) i Pathos Classic One MKIII (test TU).
Kolumny podłogowe: Living Voice Auditorium R3 (test TU) i Audio Physic Classic 35 (test TU).
Kolumny podstawkowe: Martin Logan Motion 35XTi (test TU), Pylon Audio Opal Monitor (test TU) i Guru Audio Junior (test TU).
Odtwarzacz CD: Musical Fidelity A1 CD-PRO (test TU).
Odtwarzacze sieciowe: Rose RS150 (test TU), TEAC UD-701N (test TU), NuPrime Omnia Stream Mini (test TU), Taga Harmony TWA-10B (test TU) i Silent Angel Munich M1 (test TU).
DAC-i/wzmacniacze słuchawkowe: NuPrime DAC-10H (test TU), TEAC UD-701N (test TU) i Lampizator Amber 3 DAC (test TU). 
Komputer: Dell Latitude 7390.
Smartfon/tablet: iPhone 13 i iPad Air 4.
Gramofony: Nottingham Analogue Horizon (test TU) i TEAC TN-5BB (test TU).
Wkładki gramofonowe: Ortofon 2M Black (test TU) i Ortofon 2M Red (test TU).
Przedwzmacniacz gramofonowy: Musical Fidelity MX-VYNL (test TU).
Radioodbiorniki: Rotel RT-1080, Sansui TU-5900 i Tivoli Model One (test TU).
Magnetofon kasetowy: Nakamichi Cassette Deck 1 (test TU).
Minisystem: Pioneer P1-K (test TU).
Głośnik bezprzewodowy: Mooer Silvereye 10 (test TU).
Odbiornik Bluetooth/DAC: iFi Audio ZEN Blue + zasilacz iFi Audio iPower X (test TU).
Słuchawki: Fostex TH610 (test TU), Meze 99 Neo (test TU), Dan Clark Audio Stealth, Austrian Audio Hi-X60 (test TU) i Final Audio UX3000 (test TU).
Listwy sieciowe: Solid Core Audio Power Supply (test TU), Taga Harmony PF-1000DC (test TU) i ZiKE Labs Powerbox (test TU).
Akcesoria: podstawa antywibracyjna Rogoz-Audio 3SG40 (test TU), podstawy głośnikowe Rogoz-Audio 4QB80 (test TU), podstawy głośnikowe Solid Tech Radius Stand, szafka audio Solid-Tech Radius Duo 3 (test TU), mata gramofonowa Harmonix TU-800EXi (test TU) i krążek dociskowy do gramofonu Clearaudio Clever Clamp (test TU). I wiele innych.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Komentarz będzie oczekiwać na moderację