niedziela, 23 lipca 2023

RME ADI-2/4 Pro SE, przetwornik AD/DA, przedwzmacniacz, wzmacniacz słuchawkowy



Kilka zdjęć ze strony RME Audio




Wstęp
Kilka lat temu bardzo mi zaimponował (oraz przypadł do gustu) niemiecki przetwornik cyfrowo-analogowy / wzmacniacz słuchawkowy RME ADI-2 DAC (czytaj moją recenzję TUTAJ). Dlatego w konkluzji testu dla Stereo i Kolorowo tak o nim wówczas napisałem: "Niemiecki RME ADI-2 DAC to jeden z najlepszych DAC-ów (ze wzmacniaczem słuchawkowym), jakie miałem u siebie na testach (i w ogóle jakie słyszałem). Wielofunkcyjny, z mnóstwem rozmaitych korektorów, z analizatorem spektrum i co najważniejsze - rewelacyjnie grający. A do tego w całości zaprojektowany i wytworzony w Niemczech. W relacji cena / jakość absolutnie nie do pobicia. Koniec. Kropka".

Pod koniec roku 2022 firma RME Audio wprowadziła na rynek rozbudowaną wersję ADI-2 DAC, czyli profesjonalny "High-Performance AD / DA Converter RME ADI-2/4 Pro SE" (zobacz TUTAJ i TUTAJ). RME wyjaśnia, że dopisek "SE" oznacza „Special Edition”, czyli edycję specjalną, limitowaną, jako dodatek do istniejącej serii ADI-2. 

W oparciu o wieloletni, ciągły rozwój ADI-2 Pro, firma RME przedstawia kolejny element do wielokrotnie nagradzanej serii ADI-2. Nasze najnowsze arcydzieło jest wyposażone w nowo opracowaną płytkę drukowaną, udoskonaloną specyfikację i szybszy procesor DSP zapewniający wyjątkową, przejrzystą sygnaturę dźwiękową, wzmacniacze słuchawkowe o ekstremalnej mocy (w tym regulowanie mocy IEM), zbalansowane złącze 4,4 mm Pentaconn o bardzo niskim poziomie szumów, funkcję wyzwalania do włączania / wyłączania zewnętrznego urządzeń i wreszcie tryb RIAA do bezpośredniej digitalizacji płyt winylowych w najwyższej jakości (cytat za RME).
RME ADI-2/4 Pro SE to studyjny dwukanałowy przetwornik sygnału analogowego na cyfrowy i czterokanałowy przetwornik sygnału cyfrowego na analogowy zamknięty w obudowie typu half-rack (9,5″) o wysokości 1 U. Zainstalowane przetworniki 32 bit / 768 kHz zapewniają stosunek sygnału do szumu do poziomu 123 dBA, co jest znakomitym osiągiem. Urządzenie oferuje parametry techniczne klasy referencyjnej w połączeniu z szerokim zestawem wielu funkcji i różnych opcji. Obecność pokładowego procesora DSP dodaje kolejne rodzaje użytecznego przetwarzania dźwięku - między innymi 5-pasmowy korektor parametryczny, szybką regulację bass/treble, crossfeed i nowy system regulacji dźwięku loudness. Doprawdy imponujące umiejętności.

Wrażenia ogólne i budowa
Sprzęt dostarczany jest w niedużym, acz estetycznym kartoniku z nasuwaną nań papierową obwolutą. ADI wewnątrz pudełka leży w piankowej formie, zaś w osobnej, mniejszej dodatkowe przybory. W zestawie znajdują się dość liczne akcesoria: zasilacz impulsowy 12 V DC z blokowanym złączem, zdalny sterownik, czyli pilot, kilka przewodów / adapterów (BO968 digital breakout cable), gwarancja producenta oraz instrukcja obsługi.

Załączony pilot zdalnego sterowania to urządzenie regulacyjne typu MCR (Multi-Remote-Control), czyli o rozszerzonej obsłudze zdalnej i programowalnych funkcjach. Sterownik ten został zaopatrzony w przyciski do włączania/wyłączania trybu czuwania, regulacji poziomu głośności, ustawiania balansu, tonów niskich i wysokich, wyboru wejścia (optycznego, koncentrycznego, USB), wyciszania, włączania/wyłączania opcji Loudness, regulacji tonów niskich/wysokich, filtrów i korektora EQ. Ponadto dostępne są aż cztery programowalne przyciski, które zapewniają wszechstronny dostęp do 52. różnych funkcji i poleceń. Aby rozpocząć sterowanie ADI-2/4 Pro SE, należy najpierw uaktywnić tabelę kodów (nie jest to czynność trudna, instrukcja jest zawarta na spodniej ściance pilota).

Instrukcja obsługi RME AD/DA to gruba, ponad 200-stronicowa książka (sic!), co wiele mówi o niezwykle rozbudowanych funkcjach i szerokich możliwościach regulacji. ADI-2/4 Pro SE ma kilka poziomów obsługi - od zwykłej, nieskomplikowanej, poprzez bardziej profesjonalną, aż do typowo eksperckiej. Ta najbardziej zaawansowana korektora parametrycznego / crossfeed umożliwia specjalistyczne i indywidualne dostrajanie pod konkretne wymagania PRO. Jednakże zastosowanie tych funkcji wymaga już stricte inżynierskiej wiedzy zawodowego realizatora dźwięku. A przynajmniej dokładnego przestudiowania instrukcji obsługi.

Niemiecki RME co prawda w swych materiałach reklamowych nie podaje jakie konkretnie zastosował kości układów AD/DA, ale w Internecie można znaleźć informacje, że są to chipy pochodzące od firmy ESS Technology. W ADC użyto kość ES9822Pro, zaś w DAC parę kości ES9038Q2M (zobacz źródło TUTAJ).

Nowy RME ma podobne wymiary (jest nieco głębszy) oraz identyczne wzornictwo jak model poprzednio przeze mnie recenzowany, czyli ADI-2 DAC. To taki sam układ pokręteł, analogiczny ekran wyświetlacza. Do wcześniejszych gniazd 6,35 mm i 3,5 mm dodano symetryczne 4,4 mm Pentaconn. Sprzęt tym razem posadowiono na dużych, srebrnych stopach antywibracyjnych typu hifi. Generalnie wykonanie i design wersji Pro SE reprezentuję styl typowo studyjny - profesjonalny, niemniej ADI-2/4 Pro SE jest wyjątkowo ładnym i estetycznym urządzeniem. Zgrabnym. Najbardziej efektownym elementem frontu jest oczywiście uniwersalny wyświetlacz IPS typu oscyloskopowego, który jest wprost niesamowity!
Wysokiej rozdzielczości panel IPS, stanowiący graficzną powierzchnię operacyjną, jeszcze bardziej ułatwia obsługę i wyświetla kolejne funkcje obsługiwane przez procesor DSP, a mianowicie: mierniki poziomu szczytowego, 30-pasmowy analizator w technologii filtrów biquad DIGICheck oraz ekran State Overview, przedstawiający aktualne stany SPDIF, AES, USB i zegara (cytat za RME).

ADI-2/4 Pro SE wyposażony został w dwa analogowe wejścia symetryczne "servo-balanced" zrealizowanych na gniazdach combo XLR / TRS, dwa oddzielne symetryczne i niesymetryczne wyjścia na XLR i TRS oraz dwa bardzo mocne stereofoniczne wyjścia słuchawkowe "Extreme Power" umieszczone z przodu dla łatwej symetrycznej obsługi wszystkich słuchawek, w tym IEM realizowane przez złącze 4,4 mm Pentaconn.

Wyjście słuchawkowe Extreme Power – nowy punkt referencyjny w zakresie wierności i zakresu dynamicznego dźwięku. Opracowany przez RME stopień słuchawkowy Extreme Power został teraz jeszcze bardziej ulepszony i zapewnia niesamowicie mocne wyjścia słuchawkowe (2,1 W niesymetryczne, 3,4 W symetryczne przy 32 Ω, na kanał). Dzięki specjalnemu trybowi IEM bardziej niskoszumowa konstrukcja Extreme Power wprowadza dodatkowe tryby zasilania IEM (High power, Low power, IEM) dla pełnej kompatybilności ze słuchawkami dousznymi.

Wszystkie trzy wyjścia słuchawkowe posiadają funkcję wyciszania, wykrywania prądu przetężeniowego, zabezpieczenie przed prądem stałym, wykrywanie wtyczki i sterowanie DSP takie jak automatyczne przypisywanie głośności, narastanie głośności, automatyczny tryb symetryczny, tryb dwóch par słuchawek, interakcja użytkownika przy wykrywaniu przeciążenia oraz automatyczne skalowanie miernika poziomu przy niskiej impedancji.

Najnowszy tryb True Balanced firmy RME realizuje obsługę słuchawek symetrycznych niezależnie od wyjść XLR. Urządzenie posiada teraz 2 symetryczne kanały wejściowe i 4 symetryczne kanały wyjściowe. Słuchawki symetryczne korzystają tylko z kanałów 3/4 DAC-a, a tylne wyjścia mogą nadal wyprowadzać niezależny sygnał przez DAC 1/2. W trybie True Balanced maksymalny poziom wyjściowy ADI-2/4 Pro SE wzrasta do +7 dBu dla IEM, +13 dBu dla Low Power, +25 dBu dla High Power. Stosunek sygnału do szumu pozostaje bez zmian 
(cytat za RME).

Co istotne, dzięki inteligentnej aplikacji niezależnych symetrycznych wyjść liniowych i słuchawkowych, symetryczne słuchawki nie wyciszają już tylnych wyjść (a to jest bardzo ważne dla realizatorów dźwięku). Obecne symetryczne wyjścia liniowe i słuchawkowe mogą być używane jednocześnie, nawet z różnymi źródłami / sygnałami. Wyjście TRS z tyłu może być zasilane ze ścieżki sygnałowej Line 1/2 lub Phones 3/4, czyli w sam raz dla obsługi efektów insertowych podczas procesu masteringu.

Firma RME bardzo na serio potraktowała sprawę zasilania. Na tylnej ściance zamontowano uniwersalne gniazdo wejściowe zasilające DC przystosowane dla napięcia w wartościach od 9,5 V do 15 V, co znacząco zwiększa uniwersalność przyłączanych zasilaczy, a użytkownikowi zapewnia mniejszy stres. Wewnętrzny impulsowy stabilizator napięcia o wysokiej sprawności (> 90%) zapobiega wewnętrznym szumom, albowiem pracuje powyżej słyszalnych częstotliwości. Wewnątrz, oprócz opisanego stabilizatora napięcia, umieszczono także standardowe stabilizatory liniowe, po których w ścieżce sygnału zamontowano niskoszumowe stabilizatory liniowe. Dlatego też ADI-2/4 Pro osiąga swoje wysokie parametry techniczne nawet przy zastosowaniu mniej zaawansowanych zasilaczy. Prąd jest stabilizowany i rasowany przez wewnętrze układy.

Wiele uwagi poświęcono także wejściom cyfrowym, które nie są zwykłymi gniazdami, a specjalistycznymi. O wysokich standardzie sygnałowym i szerokiej kompatybilności. Dostępne są też optyczne S/PDIF I/O, które obsługują również ADAT, a także współosiowe S/PDIF (RCA) i AES I/O (XLR) poprzez dołączony kabel typu "breakout". Ten uniwersalny zestaw opcji "in-out" oferuje wysoką jakość i elastyczną łączność dla wielu urządzeń / szerokiego zastosowania.

Port USB 2.0 jest zgodny ze standardem Class Compliant (UAC 2.0), czyli jest natywnie obsługiwany przez systemy operacyjne takie jak iOS, macOS, Linux i Windows 10 (od 1709), a także jest wykorzystywany do aktualizacji oprogramowania sprzętowego. ADI-2/4 Pro ma w zestawie zewnętrzny zasilacz impulsowy z blokadą wtyczki, ale może być również zasilany na baterie, co umożliwia zastosowania mobilne oraz korzystanie z separacji galwanicznej.

Jako interfejs komputerowy ADI-2/4 Pro oferuje tryb stereo (2 wejścia / 2 wyjścia) i tryb wielokanałowy (6 wejść / 8 wyjść). W przypadku sytemu Mac OS urządzenie pracuje od razu po wyjęciu z pudełka i podłączeniu. W systemie Windows ADI-2/4 Pro wykorzystuje sterowniki RME z serii MADIface, zapewniające pełną kompatybilność z WDM i ASIO oraz najwyższą wydajność (cytat za RME).

Dwie ilustracje ze strony RME Audio
 

Specyfikacja techniczna
Wejścia analogowe
XLR/TRS:
Wejście: XLR i jack 6,3 mm TRS, serwo-zbalansowane
Impedancja wejściowa @ 1 kHz, zbalansowana: 90 kOhm, niezbalansowana: 45 kOhm
Czułość wejścia przełączana +24 dBu, +19 dBu, +13 dBu, +7 dBu, +1 dBu @ 0 dBFS
Zakres wzmocnienia Digital Trim: 0 dB do +6 dB, w krokach co 0,5 dB
Stosunek sygnału do szumu (SNR) @ +13/19/24 dBu: >120 dB (AES17), >123 dBA
Stosunek sygnału do szumu (SNR) @ +7/+1 dBu: >120 dB (AES17), 123 dBA
Pasmo przenoszenia @ 44,1 kHz, -0,1 dB: 0,4 Hz – 20,4 kHz
Pasmo przenoszenia @ 96 kHz, -0,5 dB: 0,2 Hz – 45,5 kHz
Pasmo przenoszenia @ 192 kHz, -1 dB: 0,15 Hz – 90,9 kHz
Charakterystyka częstotliwościowa @ 384 kHz, -1 dB: 0,15 Hz – 182 kHz
Pasmo przenoszenia @ 768 kHz, -1 dB: 0,15 Hz – 348 kHz
THD @ -0,5 dBFS: > -130 dB, 0,0000316 %.
THD+N @ -0,5 dBFS: -119 dB, 0,000112 %.
Separacja kanałów: > 130 dB @ 1 kHz
RIAA Mode via TS:
Odchylenie RIAA 20 Hz – 20 kHz: < ±0,05 dB
Impedancja wejściowa: 45 kOhm @ 1 kHz, pojemność wejściowa 150 pF
Czułość: +14 dB: 20 mV, +20 dB: 10 mV, +26 dB: 5 mV
Czułość: +32 dB 2,5 mV, +38 dB: 1,25 mV
Dodatkowe wzmocnienie 0 do +6 dB w krokach co 0,5 dB poprzez Trim Gain
Maksymalny poziom wejściowy @ +14 dB: 11.1 mV, -13 dBu
Maksymalny poziom wejściowy @ +20 dB: 22.3 mV, -19 dBu
Maksymalny poziom wejściowy @ +26 dB: 44,5 mV, -25 dBu
Maksymalny poziom wejściowy @ +32 dB: 89,0 mV, -31 dBu
Maksymalny poziom wejściowy @ +38 dB: 178 mV, -37 dBu
Cyfrowy headroom we wszystkich wzmocnieniach, w odniesieniu do czułości: 15 dB
Stosunek sygnału do szumu (SNR), 20 Hz-20 kHz, +14/20 dB wzmocnienia: 88 dB, 92 dBA
Stosunek sygnału do szumu (SNR), 20 Hz-20 kHz, +26 dB Wzmocnienie: 80,5 dB, 85 dBA
Stosunek sygnału do szumu (SNR), 20 Hz-20 kHz, +32 dB Wzmocnienie: 74 dB, 78,5 dBA
Stosunek sygnału do szumu (SNR), 20 Hz-20 kHz, +38 dB Wzmocnienie: 68 dB, 73 dBA
THD+N, 20 Hz-20 kHz, +14/+20 dB: -88 dB, 0,004 %.
THD+N, 20 Hz-20 kHz, +26 dB: -81,5 dB, 0,0084 %.
THD+N, 20 Hz-20 kHz, +32 dB: -74 dB, 0,019 %.
THD+N, 20 Hz-20 kHz, +38 dB: -69 dB, 0,035 %.

Wyjścia analogowe
1/2 XLR:
Maksymalny poziom wyjściowy: +26,5 dBu @ 0 dBFS
Przełączany poziom wyjściowy +24 dBu, +19 dBu, +13 dBu, +7 dBu, +1 dBu @ 0 dBFS
Stosunek sygnału do szumu (SNR) @ +7/+13/19/24 dBu: 120 dB (AES17), 123 dBA
Stosunek sygnału do szumu (SNR) @ +1 dBu: 119 dB (AES17), 120 dBA
Pasmo przenoszenia @ 44,1 kHz, -0,1 dB: 0 Hz – 21 kHz
Pasmo przenoszenia @ 96 kHz, -0,5 dB: 0 Hz – 44,9 kHz
Pasmo przenoszenia @ 192 kHz, -1 dB: 0 Hz – 90 kHz
Charakterystyka częstotliwościowa przy 384 kHz, -1 dB: 0 Hz – 181 kHz
Pasmo przenoszenia @ 768 kHz, -3 dB: 0 Hz – 285 kHz
THD @ 0 dBFS: < -120 dB, 0,0001 %.
THD+N @ 0 dBFS: -116 dB, 0.00016 %
Separacja kanałów: > 130 dB
Impedancja wyjściowa @ 1 kHz @ +24/+19/+13 dBu: 213 Ohm
Impedancja wyjściowa @ 1 kHz @ +7/+1 dBu: 113 Ohm
1/2 TS (tylne):
Wyjście: 6,3 mm TRS jack, zbalansowane impedancyjnie
Maksymalny poziom wyjściowy: +21,5 dBu @ 0 dBFS
Stosunek sygnału do szumu (SNR) @ +19/13 dBu: 120 dB (AES17), 123 dBA
Stosunek sygnału do szumu (SNR) @ +7 dBu: 119 dB (AES17), 121 dBA
Stosunek sygnału do szumu (SNR) @ +1 dBu: 118 dB (AES17), 118 dBA
Impedancja wyjściowa @ 1 kHz: zbalansowana 213 Ohm, niezbalansowana 106 Ohm
Słuchawkowe 1/2, słuchawkowe 3/4:
Wyjście: 6,3 mm TRS stereo jack, niezbalansowane
Maksymalny poziom wyjściowy: +21,5 dBu @ 0 dBFS
Impedancja wyjściowa: 0,1 Ohm
Stosunek sygnału do szumu (SNR) @ +19 dBu (Hi-Power): 120 dB (AES17), 122 dBA
Stosunek sygnału do szumu (SNR) @ +7 dBu (Lo-Power): 119 dB (AES17), 121 dBA
Stosunek sygnał/szum (SNR) @ +1 dBu (IEM): 118 dB (AES17), 120 dBA
Poziom wyjściowy przy 0 dBFS, Ref Level +19 dBu, obciążenie 100 Ohm lub większe: +21,5 dBu (9,2 V)
Minimalna impedancja obciążenia IEM @ +1 dBu: 4 Ohm
Minimalna impedancja obciążenia Lo-Power @ +7 dBu: 8 Ohm
Minimalna impedancja obciążenia Hi-Power @ +19 dBu: 24 Ohm
THD @ +20 dBu, obciążenie 32 Ohm (1,9 W): -124 dB, 0,000057 %.
THD+N @ + 20 dBu, obciążenie 32 Ohm (1,9 W): -118 dB, 0,00011 %.
Maksymalna moc @ 0,001% THD: 2,1 W na kanał
Separacja kanałów 20 Hz – 20 kHz: 80 dB @ 32 Ohm
Tryb zbalansowany dla słuchawek:
Maksymalny poziom wyjściowy: +27,5 dBu (18,4 V) @ 0 dBFS
Przełączane poziomy wyjściowe: IEM +7 dBu, Lo-Power +13 dBu, Hi-Power +25 dBu
Przełączane poziomy wyjściowe: IEM 1,73 V, Lo-Power 3,46 V, Hi-Power 13,8 V
Impedancja wyjściowa: 0,2 Ohm Stosunek sygnału do szumu (SNR) @ +25 dBu: 120 dB (AES17), 122 dBA
Stosunek sygnału do szumu (SNR) @ +13 / +7 dBu: 119 dB (AES17), 121 dBA
Minimalna impedancja obciążenia IEM @ +7 dBu: 8 Ohm
Minimalna impedancja obciążenia Lo-Power @ +13 dBu: 12 Ohm
Minimalna impedancja obciążenia i Hi-Power @ +25 dBu: 40 Ohm
Maksymalna moc @ 0,001% THD: 4 W na kanał Separacja kanałów: > 130 dB @ 1 kHz

Wejścia cyfrowe
Ogólne:
Zakres blokady: 28 kHz – 200 kHz
Tłumienie jittera: > 50 dB (> 1 Hz)
Akceptuje format konsumencki i profesjonalny
AES/EBU:
1 x XLR, zbalansowany transformatorowo, izolowany galwanicznie, zgodnie z AES3-1992
Czułość wejściowa 1,0 Vpp
SPDIF współosiowy:
1 x RCA, transformatorowo zbalansowany, zgodny z IEC 60958
Stopień wejściowy o wysokiej czułości (< 0,3 Vpp)
Zgodność z AES/EBU (AES3-1992)
SPDIF optyczny:
1 x optyczny, zgodnie z IEC 60958
Kompatybilny z ADAT

Wyjścia cyfrowe
AES/EBU
1 x XLR, zbalansowane transformatorowo, izolowane galwanicznie, zgodnie z AES3-1992
Poziom wyjściowy 2,7 Vpp
Format profesjonalny zgodnie z AES3-1992, poprawka 4
Tryb Single Wire, częstotliwość próbkowania 28 kHz do 200 kHz
Współosiowy SPDIF
1 x RCA, zgodnie z IEC 60958
Poziom wyjściowy 0,75 Vpp
Format Konsument SPDIF zgodnie z IEC 60958
Tryb jednoprzewodowy, częstotliwość próbkowania 28 kHz do 200 kHz
Optyczny SPDIF
1 x optyczny, zgodnie z IEC 60958
Konsument formatu (SPDIF) zgodnie z IEC 60958
Częstotliwość próbkowania 28 kHz do 200 kHz

Cyfrowe
Zegary: Internal, AES In, SPDIF In, ADAT In
Tłumienie jittera dla zegarów zewnętrznych: > 50 dB (> 1 Hz)
Efektywny wpływ jittera zegara na konwersję AD i DA: bliski zeru
PLL zapewnia zerowy dropout, nawet przy jitterze powyżej 100 ns
Dodatkowy Digital Bitclock PLL dla bezproblemowej pracy w trybie varispeed ADAT
Obsługiwane częstotliwości sampli dla zewnętrznych zegarów: 32 kHz do 200
Wewnętrznie obsługiwane częstotliwości próbkowania: 44,1 kHz do 768 kHz

Informacje ogólne
Dołączony zasilacz: zewnętrzny zasilacz impulsowy, 100 – 240 V AC, 3,3 A, 40 W
Pobór mocy w trybie czuwania DC 12 V: 170 mW
Pobór mocy w trybie czuwania AC 230 V: 280 mW
Pobór mocy w stanie bezczynności: 14 W, Maks. pobór mocy: 30 Watt
Prąd w stanie spoczynku przy napięciu 12 V: 1,16 A
Wymiary (W x H x D): 215 x 44 x 160 mm
Masa: 1,2 kg



Kartonowe pudełko z nasuwaną nań papierową obwolutą

Sprzęt wewnątrz kartonu jest dobrze zabezpieczony


Akcesoria - zasilacz, zdalny sterownik, kilka przewodów oraz instrukcja obsługi

Instrukcja obsługi to ponad dwustustronicowa książka...

Praktyczne kodowanie pilota zdalnego sterowania

Bardzo solidne nóżki - niby niewiele, a bardzo cieszy!

ADI podłączony do zasilania, ale jeszcze nie uruchomiony - dookoła przycisku zasilania świeci czerwony pierścień

Po włączeniu zasilania czerwony pierścień zmienia barwę na białą, zapala się też biała otoczka wokół głównego pokrętła, wzbudza się ekran LCD

W całości aluminiowa obudowa

Znakomite wykonawstwo

Na tylnym panelu znajduje się dużo różnych gniazd, w tym w standardzie typowo profesjonalnym

Wtyk zasilania ma specjalne "motylki", które unieruchamiają go w gnieździe


Zabójczy design RME oraz hipnotyzująco "falujący" wyświetlacz...


Ekran wyświetlacza można ustawiać na różne sposoby

Trzy wyjścia słuchawkowe, w tym symetryczne 4,4 mm Pentaconn


Jako streamer dla Qobuz (na początek odsłuchów) wykorzystuję iPad Air 4; słuchawki to Sennheiser HD 660S2



Dodaję słuchawki SIVGA SV023 na przewodzie symetrycznym i wtyku 4,4 mm Pentaconn



W towarzystwie streamera / wzmacniacza słuchawkowego Silent Angel Munich M1; te trzy zdjęcia dobrze pokazują falowanie wykresu słupkowego na ekranie


Słuchawki Sennheiser HD 800S

I dodatkowo słuchawki HarmonicDyne Athena


Porównania z różnymi DAC-ami




Wrażenia dźwiękowe
RME ADI-2/4 Pro SE używałem jako przetwornik cyfrowo-analogowy oraz wzmacniacz słuchawkowy, nie testowałem jego funkcji ADC oraz innych typowo studyjnych / profesjonalnych. Wykorzystywałem następujące słuchawki: Sennheiser HD 660S2, Sennheiser HD 800S, Fostex TH610, SIVGA SV023 oraz HarmonicDyne Athena. Wzmacniacze słuchawkowe / DAC-i porównawcze to: Ferrum ERCO z zasilaczem Ferrum HYPSOS, Silent Angel Munich M1 z zasilaczem Silent Angel Forester F1, COS D10, Sennheiser HDV 820, Lampizator Amber 3 DAC, FiiO R7, Antelope Amári, SPL Diamond, Rupert Neve Designs RNHP, McIntosh MA8950, iFi Audio Go bar i TEAC NR-7CD. Używałem też streamer Rose RS150, komputer DELL Latitude 7390 oraz iPad Air 4. Pełna lista sprzętu towarzyszącego wymieniona została na końcu niniejszego tekstu.

Nie mam najmniejszych wątpliwości, że studyjny RME ADI-2/4 Pro SE zastosowany jako DAC i / lub wzmacniacz słuchawkowy w domowym systemie stereo sprawdza się jako ultra-referencyjne urządzenie klasy high-end. Zapewnia wysoce transparentny, analityczny i dokładny dźwięk o doskonałym nasyceniu tonalnym, wybornie odczuwalnej głębi oraz pierwszorzędnej precyzji. To pełna naturalność i neutralność, ale nie sterylność, czy kliniczność (nie wiem skąd taka obiegowa opinia na temat urządzeń studyjnych?). Dźwięk jest bliski, płynny i żywy, ale w ogóle nie agresywny. RME dostarcza duże i pełne brzmienie o wysublimowanej strukturze i rozseparowanej substancji, co przynosi dalece autentyczny oraz realistyczny przekaz. Kompletny i fizyczny. W stu procentach obiektywny.

Brzmienie jest czyste, przezroczyste i klarowne. Istnie kryształowe. Widzialność / słyszalność poszczególnych dźwięków jest wręcz fenomenalna, cieniowanie i teksturowanie subtelności - łatwo zauważalne i rozróżnialne, zaś wszelakie niuanse i detale - korzystnie eksponowane. Jednakże szczegóły i harmoniczne nie są zbyt bezczelnie wyciągane na pierwszy plan (i nie atakują ostrością), lecz w naturalny sposób komponują tony podstawowe, ich bogatą substancję, konsystencję. Są optymalnie integrowane, bezpośrednie oraz wyraźnie pozycjonowane w toni przekazu. Kształtują wypełnienie struktury i projekcji dźwięku, a jednocześnie tworzą jego głęboki oddech i aktywne nasycenie.

Co istotne, pokładowy wzmacniacz słuchawkowy RME zapewnia modelowe oddawanie szybkości narastania / opadania dźwięku, a także wiarygodne obrazowanie wolumenu źródeł nagrań. Instrumenty i wokale pokazywane są z wielką dynamiką, bezbłędną harmonia i horyzontalną trójwymiarowością. Namaszczone głęboką barwą, wieloma odcieniami i przekonującym nastrojem. Średnica przy tym jest doskonale z powiązana wyższym basem i idealnie zszyta z genialnie czytelnymi sopranami. To brzmienie bogate, dojrzałe, soczyste. Albo, innymi słowy, to referencyjne połączenie nasycenia, energii i przejrzystości.

ADI-2/4 Pro SE oczywiście jest też wybitnie rozdzielczy i selektywny - wydobywa wszelkie jednostkowe elementy dźwięku składając je w monolityczną całość, w której jednak jest sporo miejsca i powietrza. DAC wzorowo różnicuje i hierarchizuje pojedyncze tony, systematyzuje i układa, rozdrabnia i rozwarstwia, a jedocześnie dba o kompleksową integralność przekazu. Pomimo że dźwięk jest pokazywany wyjątkowo analitycznie i empirycznie (czy wręcz badawczo!), to ogólna jego jednorodność (spoistość) jest perfekcyjnie zachowywana. DAC umiejętnie łączy detaliczność ze swobodą i delikatnością, osadzając je na bardzo wysokiej dynamice grania i zaangażowanej ekspresji przekazu. To brzmienie rentgenowskie pod względem prześwietlania / monitorowania dźwięku, a równolegle treściwie wypełnione i efektywne. Nie nerwowe i nie jaskrawe, lecz bez zarzutu dokładne i uważne. Sensualne. Bardzo dobrze wyrównane tonalnie.

Bardzo imponuje przestronna scena, jaką buduje przedmiotowy RME - i to zarówno w wymiarze głośnikowym, jak i słuchawkowym. DAC zapewnia typowo holograficzną strukturę przestrzeni - ułuda materialnego trójwymiaru jest fantastyczna. Kształtna scena rozciąga się jednocześnie w każdym z kierunków - w głąb, wszerz oraz na linii góra-dół. Horyzont i perspektywa dźwięku są niesamowicie wiarygodne - łatwe do odczytania i nietrudne do lokalizacji, tym bardziej, że dalekie tło jest ciemne, więc szczegóły przekazu mocno kontrastowe. Wyraziste. Ponadto przetwornik c/a bez problemu potrafi różnicować sceniczną barwę i odcienie / pogłosy brzmienia, a także rozmiar samego dźwięku oraz bezbłędnie pokazywać ustawienie mikrofonów używanych podczas rejestracji pierwotnego nagrania. Lepszej rekomendacji chyba już nie trzeba.

Jeszcze długo przed publikacją niniejszego testu otrzymałem kilka listów od Czytelników z pytaniem, czy rzeczywiście nowy RME ADI-2/4 Pro SE jest tak daleko lepszy od wcześniejszego RME ADI-2 DAC, że warto za niego zapłacić aż dwa razy większą kwotę pieniędzy (?). Odpowiedź nie jest prosta, jest złożona. Na pewno dokładność i czystość dźwięku wersji ADI-2/4 Pro S jest wyższa, za nieco lepszą można też uznać selektywność, wyrafinowanie i pogłębienie brzmienia. Jednakże są to wartości subtelne, nie za duże, choć dość istotnie wpływające na percepcję dźwięku i jego wiarygodność. RME ADI-2/4 Pro SE jest zaopatrzony w wyższej klasy podzespoły konstrukcyjne oraz ma znacznie więcej dostępnych funkcji, gniazd i ustawień niż RME ADI-2 DAC, ale są one przede wszystkim przeznaczone do użytku typowo profesjonalnego / studyjnego. Dla high-fidelity mogą być nieprzydatne. Lub przydatne jedynie w ograniczonym zakresie.

Konkluzja
RME ADI-2/4 Pro SE to doskonały profesjonalny przetwornik cyfrowo-analogowy (oraz analogowo-cyfrowy) oraz kompetentny wzmacniacz słuchawkowy; z wieloma dostępnymi opcjami dostrajania / korekcji dźwięku, co oznacza możliwość elastycznego dostosowywania dźwięku do konkretnych potrzeb lub po prostu upodobań słuchacza. Zaś pod względem dostarczanego dźwięku ADI-2/4 Pro SE lokuje się na absolutnych wyżynach poziomu high-fidelity. Moja szczera i bezwarunkowa rekomendacja!

Cena w Polsce - 11 999 PLN.

Subiektywna i obiektywna najwyższa rekomendacja dla RME ADI-2/4 Pro SE


Za:
- RME to renomowany producent urządzeń studyjnych / profesjonalnych audio
- urządzenie wielofunkcyjne - przetwornik AD/DA, przedwzmacniacz, wzmacniacz słuchawkowy
- estetyczny design, pierwszorzędna jakość wykonania
- aluminiowa obudowa
- trzy wyjścia słuchawkowe, w tym symetryczne 4,4 mm Pentaconn
- bardzo szeroka możliwość ustawień, konfiguracji, filtrów, korekcji etc.
- wiele różnych gniazd wejściowych i wyjściowych
- co umożliwia bardzo uniwersalne wykorzystywanie urządzenia
- sprzęt profesjonalny, który z powodzeniem może być używany też w domowym audio hifi
- imponująca specyfikacja techniczna
- oscyloskopowy wyświetlacz!
- gniazdo wejściowe zasilające DC przystosowane dla napięcia w wartościach od 9,5 V do 15 V
- wysokiej jakości (i wydajny) wzmacniacz słuchawkowy
- energetyczny i żywy przekaz z rewlacyjnym wypełnieniem i bogatej strukturze
- głębokie nasycenie tonalne, soczyste barwy
- szczegółowy i detaliczny dźwięk o niesamowitej czystości
- brzmienie plastyczne, kształtne, wysublimowane
- super-selektywne i rozdzielcze
- a przy tym zupełnie pozbawione ostrości i nerwowości
- DAC posiada fenomenalną umiejętność budowania holograficznej przestrzeni 3D
- wyprodukowano w Niemczech, w Europie
- bezwarunkowa rekomendacja Stereo i Kolorowo!

Przeciw:
- jak na urządzenie wykorzystywane wyłącznie dla potrzeb high-fidelity posiadać będzie nadmiar zbędnych funkcji typowo studyjnych
- baaardzo skomplikowane i rozbudowane menu, bez pomocy instrukcji obsługi ani rusz
- relatywnie wysoka cena.

System odsłuchowy
Pomieszczenie odsłuchowe: 30 m2, z częściową adaptacją akustyczną - ustroje Vicoustic Wave Wood - 10 sztuk.
Wzmacniacze: Haiku-Audio Origami 6550 SE (test TU), McIntosh MA8950 (test TU), TEAC NR-7CD (test TU), Audiolab 7000A i Pathos Classic One MKIII (test TU).
Kolumny podłogowe: Living Voice Auditorium R3 (test TU), Starless Monoceros (test TU) i Pylon Audio Jasper 23 Active.
Kolumny podstawkowe: Martin Logan Motion 35XTi (test TU) i Paradigm Founder 40B (test TU).
Odtwarzacze CD: Musical Fidelity A1 CD-Pro (test TU) i Taga Harmony TCD-50.
Odtwarzacze sieciowe: Rose RS150 (test TU), FiiO R7, COS D10 i Silent Angel Munich M1 (test TU).
DAC-i/wzmacniacze słuchawkowe: Ferrum ERCO z zasilaczem Ferrum HYPSOS (test TU), Fiio R7, Sennheiser HDV 820, Antelope Amári, COS D10, SPL Diamond, Rupert Neve Designs RNHP (test TU) i Lampizator Amber 3 DAC (test TU).
Komputer: Dell Latitude 7390.
Smartfon / tablet: iPhone 13 oraz iPad Air 4.
Gramofon: Nottingham Analogue Horizon (test TU).
Wkładki gramofonowe: Ortofon 2M Black (test TU), Goldring 1006 (test TU), Rega Ania (test TU) i Goldring Eroica LX.
Przedwzmacniacze gramofonowe: Musical Fidelity MX-VYNL (test TU), Rega Aria MKIII (test TU) i Haiku-Audio Iris Phono (test TU).
Radioodbiorniki: Rotel RT-1080, Sansui TU-5900 i Tivoli Model One (test TU).
Magnetofon kasetowy: Nakamichi Cassette Deck 1 (test TU).
Minisystem: Pioneer P1-K (test TU).
Głośnik bezprzewodowy: Mooer Silvereye 10 (test TU).
Odbiornik Bluetooth/DAC: iFi Audio ZEN Blue + zasilacz iFi Audio iPower X (test TU).
Słuchawki: Fostex TH610 (test TU), Meze 99 Neo (test TU), Sennheiser HD 660S2, Sennheiser HD 800S, SIVGA SV023 (test TU), HarmonicDyne Athena, Kingsound H-03 i Final Audio UX3000 (test TU).
Listwy sieciowe: Solid Core Audio Power Supply (test TU) i ZiKE Labs Powerbox (test TU).
Akcesoria: podstawa antywibracyjna Rogoz-Audio 3SG40 (test TU), podstawy głośnikowe Rogoz-Audio 4QB80 (test TU), podstawy głośnikowe Solid Tech Radius Stand, szafka audio Solid-Tech Radius Duo 3 (test TU), mata gramofonowa Harmonix TU-800EXi (test TU) oraz krążek dociskowy do gramofonu - Clearaudio Clever Clamp (test TU). I wiele, wiele innych.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Komentarz będzie oczekiwać na moderację