Polpak

czwartek, 4 grudnia 2025

EarMen CH-AMP Signature, wzmacniacz słuchawkowy z DAC i z zasilaczem - zapowiedź testu

Zdjęcie ze strony Auris Audio / EarMen



Serbia jest dość wyjątkowym miejscem na mapie europejskiego hifi audio. Z tego relatywnie niewielkiego europejskiego kraju pochodzi całkiem sporo firm wytwarzających ciekawą elektronikę. Można by je pewnie dość długo wyliczać, ale te, które od razu mi przychodzą do głowy to SAEQ (Serbian Audio Equipment), Dayens, Acoustics Invader, Karan Acoustic czy Beyond Frontiers Audio (BFA). Jest też oczywiście bardzo znana serbska firma Auris Audio oraz jej popularna marka EarMen (zobacz TUTAJ). Zresztą niektóre sprzęty rodem z Serbii opisywałem także na moim blogu Stereo i Kolorowo - na przykład kilka wzmacniaczy Dayens, głośniki Dayens, czy przenośny wzmacniacz słuchawkowy EarMen Colibri (czytaj TUTAJ).

Dystrybutor Audeos z Żywca właśnie dostarczył mi na testy bardzo ciekawy zestaw słuchawkowy: premierowy wzmacniacz słuchawkowy EarMen CH-AMP Signature (zobacz TUTAJ i TUTAJ) - oczywiście produkowany w Serbii - oraz amerykańskie słuchawki ZMF Bokeh Open. Dziś zapowiadam wzmacniacz CH-AMP, zaś słuchawki - osobnym wpisem na blogu - jutro lub pojutrze.

EarMen CH-AMP Signature to w pełni zbalansowany wzmacniacz słuchawkowy z osobnym liniowym zasilaczem. Jest wyposażony w zintegrowany przetwornik cyfrowo-analogowy Hi-Res USB DAC (ESS9038), wejście Bluetooth, ekran OLED z analogowym miernikiem VU oraz akumulatorowy, aluminiowy pilot zdalnego sterowania wykonany metodą CNC.

Najważniejsze cechy:
- Przetwornik cyfrowo-analogowy USB (ESS9038) – 32 bity / 768 kHz z bardzo niskimi zniekształceniami
- Wejście Bluetooth Hi-Res – bezprzewodowy dźwięk bez kompromisów
- Przełącznik wzmocnienia z trybem IEM – idealny do wszystkich słuchawek, w tym do czułych monitorów dousznych
- Zewnętrzny zasilacz liniowy – cichsza praca i lepszy zakres dynamiki
- Wyświetlacz OLED ze wskaźnikiem VU – czytelna informacja wizualna na pierwszy rzut oka
- Akumulatorowy pilot aluminiowy – wykonany metodą CNC z jednego bloku
- Kompaktowa aluminiowa obudowa CNC – elegancka, wytrzymała i najwyższej jakości

CH-AMP ma zaimplementowaną technologię wzmacniacza kompozytowego. Zastosowano kondensatory WIMA oraz elektrolity audio w połączeniu z rezystorami niskoszumowymi MELF i wzmacniaczami operacyjnymi SoundPlus OPA1642, które okazały się predysponowane do uzyskania neutralnego dźwięku. EarMen CH-Amp ma doskonałą charakterystykę, bardzo niski stosunek sygnału do szumu i THD, doskonałą charakterystykę częstotliwościową i dużą moc, w której charakterystyka urządzenia zmienia się bardzo mało nawet przy dużych obciążeniach.

EarMen CH-Amp to w pełni zbalansowany wzmacniacz słuchawkowy, co oznacza, że zbalansowane wyjścia ze źródła trafiają na wyjście nienaruszone, tylko wzmocnione. Z wejścia Single-end sygnały są konwertowane na zbalansowane bez przesunięcia fazowego (nierównowaga fazowa), dzięki czemu uzyskane sygnały + i - są idealnie w fazie. W ten sposób usuwamy niechciane lasy i zapobiegamy ich dodawaniu do wnętrza urządzenia.

CH-Amp zaopatrzony jest we własny liniowy zasilacz o niskim poziomie szumów, który jest wykonany bez kompromisów, przy użyciu najlepszych komponentów i najnowszej konstrukcji obwodu. Zasilacz liniowy EarMen jest niezawodny, uproszczony i wytwarza minimalny hałas. Posiada również zabezpieczenie przed przeciążeniem prądowym, zwarciem i przeciążeniem termicznym zgodnie z najwyższymi standardami bezpieczeństwa.

(W powyższym tekście wykorzystałem informacje i cytaty ze strony Auris Audio; modyfikacje własne. L.H.).




Pudełko ze wzmacniaczem



Akcesoria to pilot zdalnego sterowania, antenka Bluetooth i przewód zasilający, połączeniowy

Tył urządzeń


Gniazdo IEC zaklejone metką z ostrzeżeniem

Odklejam metkę


Wzmacniacz słuchawkowy + zasilacz: bardzo estetyczne i solidne wykonanie

Po prawej: pokrętło głośności i dwa przyciski funkcyjne; po środku - ekran LED 

Dwa wyjściowe gniazda słuchawkowe: symetryczne 4,4 mm Pentaconn i niesymetryczne 6,35 mm

Ze słuchawkami ZMF Bokeh Open

wtorek, 2 grudnia 2025

Soulnote E-1, przedwzmacniacz gramofonowy MM/MC



Zdjęcia ze strony Soulnote / CSR Inc.



Japońska Soulnote należy do firmy CSR Inc. (zobacz TUTAJ) z miasta Sagamihara w prefekturze Kanagawa. Marka Soulnote w ramach firmy CSR Inc. powstała w 2006 roku, czyli nieomal 20 lat temu. Za jej istnienie odpowiada pan Norinaga Nakazawa, inżynier audio - długoletni pracownik firmy Standard Radio Corporation, a potem Marantz Japan (której był dyrektorem). Pan Nakazawa jest konstruktorem lub współkonstruktorem wielu urządzeń audio hifi, w tym na przykład słynnego odtwarzacza płyt kompaktowych Marantz CD-63. W czasach kiedy Marantz łączył się z Denonem w jedną korporację D&M Holdings, pan Nakazawa postanowił odejść i wraz z częścią dotychczasowych pracowników założyć własną firmę - właśnie Soulnote / CSR Inc. Wkrótce potem do niego dołączył pan Hideki Kato, dotychczasowy główny (i bardzo zdolny!) konstruktor Marantz Japan. Soulnote otrzymał turbodoładowanie...
Najważniejsza dla odtwarzania muzyki jest dynamiczna wydajność z zachowaniem dokładności oryginalnego przebiegu na osi czasu, co jednak nadal nie jest możliwe do zmierzenia żadną z konwencjonalnych metod. W Soulnote tylko odsłuch dominuje nad determinacją i doskonaleniem układu, doborem części i konstrukcji mechanicznej. Takie podejście jest rodzajem antytezy wobec dominacji statycznej wydajności.
(Cytat za Soulnote).
Wstęp
Kilka tygodni temu odebrałem na testy nowozelandzki przedwzmacniacz gramofonowy Perreaux VP4 z zasilaniem bateryjnym. Ale nieomal równolegle z nim dotarł do mnie kolejny - to japoński Soulnote E-1 (zobacz TUTAJ i TUTAJ) 10-year Anniversary Model. Poza tym przecież zupełnie niedawno wypożyczyłem włoski przedwzmacniacz gramofonowy Manunta by M2Tech EVO Phono 3! Na szczęście od przybytku głowa nie boli, a od takiego tym bardziej. Dlaczego zgromadziłem aż tyle tych gramofonowych urządzeń? Moim zamysłem było przeprowadzenie rzetelnego testu premierowego gramofonu Pro-Ject X8 EVO wraz z wkładkami Ortofon Quintet Blue i Ortofon MC X20, a że materiał porównawczy do recenzji aż tak bardzo się rozrósł, to tylko lepiej. Znacznie korzystniej dla gramofonowych testów i konfrontacji. 

Recenzje przedwzmacniacza Perreaux VP4, gramofonu Pro-Ject X8 EVO i wkładki Ortofon MX X20 już wcześniej opublikowałem na blogu, dziś czas na test przedwzmacniacza z Japonii, czyli Soulnote E-1. Zapraszam do lektury.

Dla porządku rzeczy dodam, że wcześniej na Stereo i Kolorowo opisywałem wzmacniacz zintegrowany Soulnote A-3 (czytaj TUTAJ) oraz przetwornik cyfrowo-analogowy Soulnote D-2 (TUTAJ).

Wrażenia ogólne i budowa
Przedwzmacniacz jest dostarczany w podwójnym kartonie, wewnątrz którego bezpiecznie spoczywa pośród styropianowych form, dodatkowo owinięty folią ochronną. W zestawie znajduje się obowiązkowy przewód zasilający oraz komplet dokumentów (gwarancja, certyfikaty, instrukcja obsługi). Nie ma pilota zdalnego sterowania.

W komplecie są też trzy tytanowe kolce, które można wkręcić od spodu urządzenia w miejsce nóżek (także tytanowych). Co istotne, miejsca montażu nóżek / stopek są dokładnie wybrane przez konstruktorów (jedna z nich znajduje się bezpośrednio pod transformatorem toroidalnym) i ma to na celu rozpraszanie drgań i rezonansów.

Wykonanie i estetyka Solulnote E-1 to najwyższa klasa jakościowa. To piękny projekt i perfekcyjna realizacja. Tip-top. Wzornictwo przedwzmacniacza jest typowe dla urządzeń Soulnote serii "1" i częściowo też dla serii "2": gruby, aluminiowy front z wytłoczonymi sześcioma "szczebelkami" przebiegającymi przez całą jego powierzchnię, duże, metalowe logo "SOULNOTE" w centralnym miejscu frontu, a do tego stalowa, zintegrowana obudowa posadowiona na trzech kolcach z tytanu (!). Taki zabieg estetyczny (i przy okazji funkcjonalny) prezentuje się wyśmienicie. Wspaniale.

Po prawej stronie "szczebelkowej" płyty czołowej zamontowano duże, aluminiowe pokrętło "MC LOAD" przeznaczone dla regulacji ustawień wkładek MC; odpowiednie diody sygnalizacyjne wkomponowano w "szczebel" powyżej pokrętła. Dostępne są następujące ustawienia rezystancji obciążenia MC: 3 Ohm, 10 Ohm, 30 Ohm, 100 Ohm, 300 Ohm i 1 000 Ohm. Przycisk umieszczony w sąsiedztwie (wraz z przypisaną mu diodą) służy do wyboru wkładek MM (standardowa rezystancja obciążenia 47 kOhm). Wzmocnienie jest ustawione na stałe i wynosi dla wkładek typu MC 70 dB, a dla MM - 50 dB. Trochę szkoda, że producent nie zapewnił dodatkowych opcji wyboru poziomu wzmocnienia przez użytkownika. Ogranicza to funkcjonalność przedwzmacniacza.

Na froncie umieszczono tajemniczy przycisk opisany jako "LOW CUT", przycisk ten odpowiada za odcięcie ultra-niskiego zakresu (czyli jest to w istocie filtr subsoniczny). Włączenie przełącznika LOW CUT filtruje częstotliwości poniżej 20 Hz oraz szumy generowane przez zarysowania lub kurz na płytach LP, chroniąc tym samym głośniki niskotonowe przed ewentualnym uszkodzeniem (na skutek zbyt dużego wychylenia).

Włącznik / wyłącznik zasilania wkomponowany został w jeden ze "szczebelków" frontu (znajduje się po lewej jego stronie). Włączony / wyłączony przedwzmacniacz jest sygnalizowany odpowiednią diodą, która przybiera barwę zieloną bądź czerwoną.

Na tylnej ściance zamontowano wysokiej jakości gniazda niesymetryczne RCA i symetryczne XLR - i to zarówno wejściowe, jak i wyjściowe. Albowiem przedwzmacniacz ma całkowicie zbalansowaną konstrukcję wewnętrzną. Gniazda XLR / RCA co prawda działają równolegle, ale należy je dodatkowo aktywować odpowiednim przełącznikiem operacji. (Ustawienie przełącznika operacji na symetryczne wejścia RCA umożliwia korzystanie z wejść symetrycznych, ale w praktyce jest to konfiguracja nieekranowana i może występować pewien poziom szumów). 

Co ważne, wyjścia niezbalansowane RCA są wyprowadzane tylko przez wyjście zbalansowane HOT, podobnie jak w przypadku innych produktów Soulnote. Na tylnym panelu umieszczono też zacisk uziemienia oraz gniazdo zasilania IEC.

Aby technicznie opisać Soulnote E-1 jako zbalansowany korektor gramofonowy non-NFB (non Negative Feedback) najpierw należy w teorii wyjaśnić, co to w ogóle jest NFB (Negative Feedback) w korekcji krzywej RIAA. Są dwa typy korekcji RIAA - pierwszy o nazwie NFB (Negative Feedback), a drugi o nazwie CR (Capacitor-Resistor). Typ NFB nie wymaga dużego wzmocnienia, jednak impedancja takiego układu przy wysokich częstotliwościach jest bardzo niska, co powoduje, że dźwięk może być niekiedy odbierany jako suchy i chrapliwy. NFB stosowany jest w przedwzmacniaczach, kiedy potrzeba w łatwy sposób osiągnąć korzystny poziom S/N (stosunek sygnału do szumu).

Z kolei typ CR to typ korekcji RIAA, który wymaga wysokiego poziomu wzmocnienia i jest bardzo wrażliwa na jakość zastosowanych komponentów - właściwe zaprojektowanie takiego układu jest znacznie trudniejsze niż przy NFB, lecz typ CR oferuje znacząco wyższą jakość dźwięku i jest bardzo ona stabilna także w wysokim zakresie częstotliwości. Największą zaletą wzmacniaczy innych niż NFB jest wyjątkowa reakcja na transjenty, którą uzyskują dzięki nieskończonemu rozszerzaniu wysokiego zakresu. Wzmacniacze inne niż NFB (non-NFB), czyli typu CR zapewniają jeszcze więcej korzyści w przypadku źródeł analogowych, które zasadniczo nie mają ograniczeń zasięgu.

Jak podaje Soulnote, przedwzmacniacz E-1 typu non-NFB jest zbudowany w oparciu o układ obwodów i komponenty legendarnego korektora gramofonowego Soulnote ph1.0. Dzięki zastosowaniu elementów RIAA w obciążeniach obwodu wzmacniającego napięcie, E-1 posiada unikalny system obwodów, który sprawia, że ​​wzmocnienie staje się charakterystyką RIAA i uzyskuje jednolitą jakość w całym zakresie częstotliwości powyżej 100 kHz, eliminując w ten sposób wady obu typów CR, które mają problemy z dynamicznymi zakresami na wysokim końcu i typami NF, które zmieniają głośność NF w zależności od zakresu. Komponenty CR wykorzystują kondensatory MELF z dokładnością do 1% i kondensatory z folii polipropylenowej z dokładnością do 2%, co zapewnia doskonałą charakterystykę krzywej. Rezultatem jest korektor gramofonowy z duszą wspomnianego ph1.0 wraz z niezwykłym zwiększeniem klarowności, informacji i realizmu dźwiękowego nowego E-1.

Jak już wspominałem wcześniej, E-1 obsługuje zbalansowane wejście dla wkładek. Tylny panel zawiera selektor operacji i jest dostarczany w komplecie ze zbalansowanymi zaciskami wejściowymi XLR. Używając dwużyłowych ekranowanych kabli XLR do zbalansowanych wejść, E-1 staje się więc doskonale zbalansowanym korektorem gramofonowym non-NFB począwszy od wejścia sygnału aż do wyjścia.

Mocne, zbalansowane wyjście jest uzyskiwane dzięki zastosowaniu w pełni zbalansowanego wzmacniacza buforowego bez NFB, który byłby w stanie wysterować nawet głośniki. Wyjścia niezbalansowane są wyprowadzane tylko przez wyjście zbalansowane Hot, podobnie jak w przypadku innych produktów Soulnote.

E-1 zawiera transformatory toroidalne 260 VA o tych samych specyfikacjach, co stosowane we wzmacniaczu zintegrowanym A-1. Obwody filtra tętniącego Darlingtona, diody szybkiego odzyskiwania i 10. równoległych kondensatorów filtrujących 1 000 μF łączą się w zasilaczu innym niż NFB. Co istotne, chociaż izolatory z tworzywa sztucznego są obecnie konwencjonalnym standardem, Solulnote stosuje izolatory metalowe, ponieważ zapewniają one wyższą jakość dźwięku.

Przedwzmacniacz Soulnote E-1 to konstrukcja z bezpośrednim uziemieniem mechanicznym. Wsparta na trzech kolcach - jednym z przodu i dwóch z tyłu. W ten sposób szpilki można umieścić bezpośrednio pod transformatorem i uzyskać mechaniczne uziemienie, aby szkodliwe wibracje transformatora mogły wydostać się bezpośrednio z obudowy. W rezultacie można usunąć rozmycie dźwięku spowodowane zrzutami obudowy i odtworzyć duszę dźwięku.

(Przy tworzeniu powyższego tekstu wykorzystywałem cytaty i informacje zaczerpnięte ze stron Soulnote Polska i Soulnote Japan; modyfikacje własne L.H.).

Dane techniczne
Czułość wejściowa MC: 0,5 mV, MM: 5mV
Rezystancja obciążenia MC: 3 Ohm, 10 Ohm, 30 Ohm, 100 Ohm, 300 Ohm, 1 000 Ohm / MM: 47 000 Ohm
Wzmocnienie MC: 70 dB, MM: 50 dB
Moc znamionowa:
- wyjście zbalansowane: 2,8 V 
- wyjście niezbalansowane: 1,4 V 
Odchylenie RIAA: ±0,3 dB
Napięcie zasilania: 230 V AC 50 Hz
Pobór mocy: 48 W
Maksymalne wymiary zewnętrzne: 430 × 109 × 409 mm
Masa 9,5 kg



Podwójne pudło, styropianowe formy

Wypakowuję przedwzmacniacz z opakowania

Zaraz po wyjęciu w pudła, sprzęt jeszcze nie podłączony do zasilania


Piękne wzornictwo "by Soulnote", wykonanie klasy luksusowej


Gruba aluminiowa płyta czołowa, solidna stalowa obudowa


Regulacja rezystancji obciążenia dla przyłączanych wkładek MC

Przycisk Low-Cut przydatny dla odtwarzania jakościowo gorszych płyt (porysowanych, wypaczonych etc.) 

Przycisk MM dla wkładek Moving Magnes

Obudowa widziana od góry

Tył przedwzmacniacza

Wejścia / wyjścia symetryczne XLR i niesymetryczne RCA

Gramofon Pro-Ject X8 EVO i towarzystwo czterech przedwzmacniaczy: Soulnote E-1, Perreaux VP4, Manunta by M2Tech EVO Phono 3 i Musical Fidelity MX-VYNL

Cztery przedwzmacniacze gramofonowe

Porównanie z Soulnote E-1


System odsłuchowy i porównawczy


Dwa spojrzenia na cały system odsłuchowy


Wrażenia dźwiękowe
Jako przedwzmacniacze gramofonowe porównawcze używałem Perreaux VP4, Manunta by M2Tech EVO Phono 3 i Musical Fidelity MX-VYNL. Podczas odsłuchów wykorzystywałem dwa gramofony: Pro-Ject X8 EVO i Nottingham Analogue Horizon. Wkładki to dwie typu MC: Ortofon Quintet Blue i Ortofon MC X20 oraz jedna MM - Ortofon 2M Black. Pełna lista sprzętu towarzyszącego wymieniona została na końcu niniejszego tekstu.

Japoński przedwzmacniacz gra soczyście, dynamicznie i barwnie, ale jest to dźwięk naturalny i neutralny. W 100% zrównoważony i szczery. Super-realistyczny. Nie ma tutaj ani dodatkowego podgrzewania brzmienia, ani sztucznego kolorowania (to nie jest tak zwany "muzykalny dźwięk"). Soulnote E-1 dzięki wysokiej rozdzielczości i referencyjnej selektywności potrafi z nagrań wyciągnąć maksimum informacji o dźwięku, jego barwie i otoczeniu akustycznym. 

E-1 bez problemu analizuje głębię i odczytuje wymiar materiału źródłowego (czyli tego pochodzącego z płyt i wkładek). Dlatego przekaz jest zawsze pełny, świeży i gładki. Wyraźny, ale też gładki i płynny, a nawet niekiedy miękki. Bardzo plastyczny i wyrafinowany. Bogaty, ale nie wzbogacony. Referencyjnie analogowy.

Dźwięk jest nasycony, napełniony, kompletny - umiejętnie pokazuje różne sytuacje głosowe, odmiany klimatów, zróżnicowanie odcieni etc. Przekaz jest ładnie rozciągnięty i pogłębiony, a także idealnie spenetrowany i odkryty. Począwszy od wzmocnionego basu, poprzez zróżnicowaną średnicę, aż do doświetlonych sopranów jest pełny, energetyczny i namacalny. Z żywą ekspresją, silnymi kontrastami dynamicznymi, doskonałym warstwowaniem, rozbudowaną przestrzenią. 

Szczegóły i detale są wiarygodnie eksponowane na scenie, a ona sama jest duża. Szeroka i głęboka. Horyzontalna. Bardzo przekonująca ekspresyjną substancją dźwięku oraz jego proporcjonalnym rozłożeniem w strukturze i sieci 3D.

Przestrzeń jest optymalnie rozbudowana, zaś wszelkie zjawiska pozorne - namacalne i świetnie zogniskowane. Przedwzmacniacz umie pokazać wielorakie subtelności, niuansować je i doprecyzowywać. Jednakże - co warte podkreślenia - rozdzielczość koreluje z gęstością brzmienia. 

Albowiem brzmienie pomimo, że pełne, ekstraktywne i intensywne, to także akustyczne, wielowymiarowe, z zarysowaną głębią, wzorcowo poukładane, nie stłoczone. To dźwięk ultra-precyzyjny, lecz także świeży, kolorowy, dociążony. Oddychający oraz przezroczysty. Klarowny.

Solulnote E-1 charakteryzuje ciche tło, niesłyszalny poziom szumów, brak jakichkolwiek odczuwalnych artefaktów -przedwzmacniacz osiąga korzystny poziom S/N czyli stosunek sygnału do szumu. Pomimo wysokiej dynamiki i sporej ekspresji tonalnej podłoże dźwięku jest wyjątkowe ciche i spokojne. Bez nerwowości i pobudliwości. 

Przedwzmacniacz może dostarczać głośny lub bardzo głośny dźwięk, a poziom zniekształceń czy krzykliwości wciąż pozostanie na umiarkowanym poziomie, nie zostanie dodatkowo wzmocniony czy uwypuklony. Poza tym Soulnote E-1 jest mało wrażliwy na trzaski, pyknięcia lub szumy płyt winylowych oraz wkładek gramofonowych. Są one ograniczane i tłumione, choć nie sam dźwięk. Ten jest nieodmiennie pełny i plastyczny. Eufoniczny.

Bardzo pożądaną cechą tytułowego przedwzmacniacza jest jego przykładna współpraca z wieloma gatunkami / odmianami wkładek. To współpraca uniwersalna, dostrojona, synergiczna. Raz, że Solunote E-1 dysponuje dość szerokim wachlarzem kalibracji i ustawień w tym zakresie, a dwa - umie i potrafi tak korzystnie przekazać i zademonstrować różnorodnych wkładek, że przekaz zawsze jest bogaty, wiarygodny oraz pełnokaloryczny. 

Niezależnie od tego czy to kartridż typu MM, czy MC, to brzmienie jest plastyczne, kompletne, doświetlone. Rozdzielcze oraz detaliczne. Osadzone na mocnym basie. Oczywiście, przedwzmacniacz pokazuje też różnice jakościowe pomiędzy wkładkami (co zrozumiałe), lecz wspólny mianownik dopełnienia, dynamiki oraz czytelności pozostaje niezmienny. 

Konkluzja
Soulnote E-1 to japoński, zaawansowany przedwzmacniacz gramofonowy obsługujący wkładki MM i MC. Ma symetryczną budowę wewnętrzną, posiada komplet wejść i wyjść RCA /XLR, a także relatywnie szeroki zestaw dostępnych regulacji i kalibracji. To zbalansowany korektor gramofonowy non-NFB (non Negative Feedback) - począwszy od wejścia sygnału aż do wyjścia. Zbudowany w oparciu o układ obwodów i komponenty referencyjnego przedwzmacniacza gramofonowego Soulnote ph1.0.

Soulnote E-1 dostarcza dźwięk nadzwyczaj dynamiczny, rozbudowany i bogaty. Gładki, barwny oraz plastyczny. Wspaniale rozdzielczy, detaliczny i przestronny. Ale też naturalny, delikatny i zrównoważony. To dźwięk w 100% analogowy. Wyrafinowany i dojrzały - high-endowy. Moja najwyższa i szczera rekomendacja dla japońskiego Soulnote E-1!

Cena w Polsce - 16 000 PLN.

Moja najwyższa rekomendacja dla japońskiego Soulnote E-1!


Za:
- Soulnote to renomowana japońska marka / firma, która należy do dużego przedsiębiorstwa CSR Inc.
- za istnienie Soulnote odpowiada pan Norinaga Nakazawa, inżynier audio - długoletni dyrektor Marantz Japan, zaś głównym konstruktorem jest pan Hideki Kato (także z Marantz Japan)
- Soulnote wytwarza najwyższej jakości urządzenia audio hifi, kieruje się przy tym własną filozofią konstrukcyjną, opartą na technologii high-tech oraz zaawansowanej inżynierii
- ale także (a może przede wszystkim?) na licznych na konwencjonalnych odsłuchach, które dopiero decydują, czy dany produkt jest gotowy do wdrożenia do seryjnej produkcji
- Soulnote E-1 to referencyjny przedwzmacniacz gramofonowy dla wkładek MM i MC
- to w pełni zbalansowany, dyskretny korektor gramofonowy typu non-NFB (non Negative Feedback)
- zbudowany w oparciu o układ obwodów i komponenty referencyjnego przedwzmacniacza gramofonowego Soulnote ph1.0
- czyli nadzwyczaj solidna budowa / konstrukcja
- doskonałe wykonanie, ale także luksusowy i efektowny design
- dzięki zastosowaniu elementów RIAA w obciążeniach obwodu wzmacniającego napięcie E-1 posiada unikalny system obwodów, który sprawia, że ​​wzmocnienie staje się charakterystyką RIAA i uzyskuje jednolitą jakość w całym zakresie częstotliwości powyżej 100 kHz
- co eliminuje wady obu typów CR, które mają problemy z dynamicznymi zakresami na wysokim końcu i typami NF, i które zmieniają głośność NF w zależności od zakresu
- zastosowane komponenty CR wykorzystują kondensatory MELF z dokładnością do 1% i kondensatory z folii polipropylenowej z dokładnością do 2%, co zapewnia doskonałą charakterystykę krzywej
- dostępność szerokiej kalibracji (szczególnie dla wkładek MC) oraz obecność filtrów
- która jest wyprowadzona na front przedwzmacniacza (wysoka ergonomia użytkowania)
- wysokiej jakości wejścia i wyjścia RCA / XLR
- obudowa posadowiona na tytanowych nóżkach bądź kolcach (do wyboru)
- dźwięk realnej klasy high-end
- racjonalna i konkurencyjna cena
- projekt, wykonanie i produkcja w całości w Japonii, w mieście Sagamihara, w prefekturze Kanagawa
- absolutna rekomendacja Stereo i Kolorowo!

Przeciw:
- przedwzmacniacz nie dla zwolenników rozbudowanej / podrasowanej muzykalności
- brak pilota zdalnego sterowania
- niektóre inne przedwzmacniacze mają szerszy zakres dostępnych regulacji i ustawień
- wzmocnienie jest ustawione na stałe
- mimo wszystko tanio nie jest.

System odsłuchowy
Pomieszczenie odsłuchowe: 30 m2, z częściową adaptacją akustyczną - ustroje Vicoustic Wave Wood - 10 sztuk.
Wzmacniacze: Haiku-Audio SOL V (test TU), Cayin Jazz 80/EL34 (test TU), UNITRA WSH-605, LEAK Stereo 230 i Pathos Classic One MKIII (test TU).
Kolumny podłogowe: Living Voice Auditorium R3 (test TU), Rega AYA (test TU), PMC Prophecy 7 i Pylon Audio Diamond 28 mkII (test TU).
Kolumny podstawkowe: Martin Logan Motion 35XTi (test TU) i Paradigm Founder 40B (test TU).
Odtwarzacze CD: Musical Fidelity A1 CD-Pro (test TU), UNITRA CSH-801 i LEAK CDT.
Odtwarzacze sieciowe: Rose RS150 (test TU), EverSolo DMP-A10 (test TU) i Silent Angel Munich M1 (test TU).
Platformy strumieniujące: Qobuz i Apple Music.
DAC-i/wzmacniacze słuchawkowe: Ferrum ERCO z zasilaczem Ferrum HYPSOS (test TU), Lampizator Amber 3 DAC (test TU) i iFi Audio Go bar.
Komputer: Dell Latitude 5440.
Smartfony / tablet: iPhone 16 PRO, iPhone XR oraz iPad Air 4.
Gramofony: Nottingham Analogue Horizon (test TU) i Pro-Ject X8 EVO (test TU).
Wkładki gramofonowe: Ortofon 2M Black (test TU), Ortofon Quintet Blue (test TU) i Ortofon MC X20 (test TU).
Przedwzmacniacze gramofonowe: Musical Fidelity MX-VYNL (test TU), Perreaux VP4 (TU) i Manunta by M2Tech EVO Phono 3.
Radioodbiorniki: Rotel RT-1080, Sansui TU-5900 i Tivoli Model One (test TU).
Magnetofon kasetowy: Nakamichi Cassette Deck 1 (test TU).
Słuchawki: Fostex TH610 (test TU), SIVGA SV023 (test TU), SIVGA P2 Pro (test TU), eBravo HAMT-3 MkII, Aune SR7000 (test TU), Aune AR5000 (test TU), Noble FoKus Apollo (test TU), Final ZE8000 (test TU) i Final Audio UX3000 (test TU).
Odbiornik Bluetooth/DAC: iFi Audio ZEN Blue + zasilacz iFi Audio iPower X (test TU).
Głośnik bezprzewodowy: Mooer Silvereye 10 (test TU).
Listwy sieciowe: Solid Core Audio Power Supply (test TU) i ZiKE Labs Powerbox (test TU).
Akcesoria: podstawa antywibracyjna Rogoz-Audio 3SG40, podstawy głośnikowe Rogoz-Audio 4QB80, podstawy głośnikowe Solid Tech Model 2/3, szafka audio Solid-Tech Radius Duo 3, mata gramofonowa Harmonix TU-800EXi oraz krążek dociskowy do gramofonu Clearaudio Clever Clamp.

piątek, 28 listopada 2025

Final UX5000, słuchawki bezprzewodowe Bluetooth z ANC - zapowiedź testu


 



Zdjęcja ze strony Final Inc.



Nieskromnie napiszę i pochwalę się, że miałem wyjątkową przyjemność premierowo recenzować na łamach mojego bloga Stereo i Kolorowo aż dwie pary bezprzewodowych słuchawek Bluetooth z aktywną redukcją szumów ANC japońskiej firmy Final Audio / Final Inc. W zeszłym roku recenzowałem model Final UX2000 (czytaj recenzję TUTAJ), a dwa lata wcześniej model UX3000 (czytaj TUTAJ). Świetnie słuchawki oferowane w niewygórowanej i rozsądnej cenie.

Przedwczoraj - na przedpremierowe testy i odsłuchy - przyjechały do mnie nowiusieńkie Final UX5000 (zobacz TUTAJ), czyli aktualnie najwyższy model budżetowej serii UX Final Audio. Słuchawki te dotarły do mnie bezpośrednio od polskiego dystrybutora Fonnex z Nadarzyna k/Warszawy. Kosztują około 1 000 PLN, ale reprezentują naprawdę wysoki poziom jakościowy. High-fidelity.

Obudowę Final UX5000 pokryto powłoką "shibo", która charakteryzuje się subtelną, matową fakturą o wysokiej jakości wizualnej i estetycznej. Jednocześnie materiał ten jest wyjątkowo odporny na zarysowania, zabrudzenia i procesy starzenia, takie jak hydroliza. Dzięki temu słuchawki zachowują swój elegancki wygląd i przyjemną w dotyku fakturę nawet po wielu latach użytkowania.

Model UX5000 wykorzystuje 40-milimetrowy, dużej średnicy przetwornik dynamiczny poddany zaawansowanej regulacji akustycznej. Obejmuje ona precyzyjny dobór filtrów oraz staranne tłumienie niepożądanych rezonansów wewnątrz komory dźwiękowej. Cały proces oparto na doświadczeniach Final zdobytych przy projektowaniu referencyjnych słuchawek przewodowych klasy high-end, co - według producenta - ma zapewniać wyjątkową czystość i spójność brzmienia. W modelu UX5000 wykorzystano przede wszystkim wiedzę zdobytą podczas projektowania referencyjnych słuchawek dokanałowych Final A10000.

Układ Qualcomm® QCC3095 został wybrany ze względu za swoje ponadprzeciętne właściwości w zakresie przetwarzania audio, co nadaje idealną równowagę tonalną i niezwykłą klarowność. Dodatkowo słuchawki obsługują kodek LDAC.

Ponadto UX500 wyposażono w hybrydowy system aktywnej redukcji hałasu ANC, łączący technikę feedforward (mikrofon analizujący dźwięki na zewnątrz obudowy) oraz feedback (mikrofon umieszczony wewnątrz komory akustycznej). Połączenie tych dwóch metod pozwala skutecznie tłumić szerokie spektrum zakłóceń. Zastosowano przy tym autorski algorytm, który minimalizuje wpływ ANC na charakter brzmienia - dzięki czemu zarówno w domu, jak i w ruchu można słuchać muzyki w komfortowych, cichych warunkach, bez utraty naturalności dźwięku.

Słuchawki oferują również tryb Ambient, który ułatwia świadome słuchanie otoczenia - przydatny podczas chodzenia, na peronie czy w pociągu, gdy konieczne jest usłyszenie komunikatów lub ruchu ulicznego.

Poszerzoną funkcjonalność zapewnia autorska aplikacja „Final UX5000": dostępny jest tu pełny wybór trybów Noise Control obejmujący ANC, Ambient a także możliwość całkowitego wyłączenia obu funkcji. Aplikacja udostępnia również 10-pasmowy equalizer. Słuchawki wyposażono w intuicyjny w obsłudze przycisk typu joystick, który umożliwia szybkie i precyzyjne sterowanie podstawowymi funkcjami.

Warto podkreślić, że po podłączeniu przewodu słuchawki z powodzeniem mogą pracować w klasycznym trybie przewodowym, zapewniając opóźnienie nawet dziesięciokrotnie niższe niż podczas połączenia bezprzewodowego. W większości słuchawek bezprzewodowych po podłączeniu kabla sygnał omija wewnętrzny układ DSP, co często prowadzi do zmiany charakteru dźwięku. W modelu UX5000 zastosowano jednak rozwiązanie, w którym sygnał analogowy również przetwarzany jest przez ten sam układ DSP - dzięki czemu zachowana zostaje pełna spójność, klarowność i wysoka jakość brzmienia.

Co ciekawe i nietypowe, producent oferuje możliwość wymiany baterii (akumulatora). Poduszki nauszne mają mocowanie magnetyczne, natomiast pałąk jest wymienny dzięki złączu USB-C - oba elementy można wymienić samodzielnie, bez jakichkolwiek narzędzi.

Zasada działania hybrydowej redukcji hałasu:
1. Wbudowane sensory (mikrofony) zbierają i analizują hałas otoczenia. W modelu UX5000 hybrydowy system ANC wykorzystuje mikrofon umieszczony zarówno po zewnętrznej stronie obudowy, jak i wewnątrz komory akustycznej, co pozwala na bardziej szczegółową i precyzyjną analizę zakłóceń.
2. Na podstawie przeanalizowanego sygnału generowany jest specjalny dźwięk o przebiegu odwrotnym (anty-faza), który odtwarzany jest przez głośniki słuchawek.
3. Oba sygnały - hałas zewnętrzny i sygnał przeciwfazowy - wzajemnie się znoszą, co skutecznie redukuje słyszalność otaczającego szumu i zapewnia bardziej komfortowe warunki odsłuchu.

(Przy tworzeniu powyższego tekstu wykorzystałem materiały informacyjne producenta, modyfikacje własne L.H.)



Kartonowe pudełko

Pokrowiec dodatkowo zabezpieczony workiem z czarnej flizeliny

Dokumenty / instrukcja obsługi


Ładny i poręczny pokrowiec transportowy



Słuchawki w etui

Przewód połączeniowy jack - jack 3,5 mm, w zestawie nie ma przewodu USB-C


Bardzo estetyczne i solidne wykonanie!


Muszle i obejmy wykonane są z twardego tworzywa sztucznego i pokryte są powłoką "shibo"


Pady mocowane są magnetycznie do muszli, można więc łatwo je zdjąć




Co ciekawe, pałąk też jest odłączalny - jest mocowany na zatrzaski i gniazda USB-C do muszli; pierwszy raz spotykam się z takim rozwiązaniem