piątek, 24 kwietnia 2015

Kolumny podstawkowe Contrast Lens




Wstęp
Chyba każdemu audiofilowi Ukraina wyjątkowo dobrze się kojarzy, a to z tej przyczyny, iż tym kraju mieści się sporo interesujących wytwórni sprzętu audio hi-fi. To tam znajdują się takie manufaktury jak PhaSt Audio i Abraxas Audio wytwarzające znakomite wzmacniacze lampowe, które w Polsce mają status wręcz kultowych. Na Ukrainie jest też firma N-Audio, która słynie nie tylko z rasowych wzmacniaczy lampowych, ale także i z ciekawych DACów – zresztą jeden z nich kilka lat temu testowałem (czytaj TUTAJ). Z pewnością do godnych uwagi przedsiębiorstw należy także Contrast Audio, które mieści się w stolicy Ukrainy, czyli w Kijowie.

Contrast Audio
Contrast Audio od ponad 10 lat wytwarza systemy akustyczne. Wszystkie głośniki budowane są na zasadzie minimalnego systemu filtracji (filtr pierwszego rzędu), co daje wysoką czułość i dokładność brzmienia. W produkcji wykorzystywane są wyłącznie przetworniki z naturalnych materiałów (papierowe stożki i membrany głośnikowe, papierowe cewki magnetyczne, drewniane korektory fazy, itp). Cały proces montażu jest wykonywany ręcznie, a także dokładnie monitorowany i badany, co przynosi osiąganie wysokiej wydajności i jakości firmowych produktów. W wykończeniu skrzynek wykorzystuje się technologię wysokiej jakości lakieru fortepianowego, który daje doskonały wygląd głośników. Przynosi to możliwość korzystania nie tylko z rasowego dźwięku, ale również nadaje wspaniały wygląd, który zadowoli najbardziej wymagających melomanów. Firmowe credo to unikalne podejście do klientów oraz ożywianie dawnych, zapomnianych tradycji w dźwięku. Stąd wszystkie kolumny mają bardzo wysoką skuteczność (powyżej 90 dB), które można przyłączać do tradycyjnych wzmacniaczy lampowych SET, czy takich o bardzo małych mocach.

Przedsiębiorstwo wytwarza kilka modeli kolumn oraz przewody audio. Portfolio głośnikowe obejmuje modele podstawkowe i podłogowe. Podstawkowe to Magic, Monitor, One As3-Ref, Solo oraz Lens AS1 tytułowe Lens, zaś podłogowe to BlackMoon. Co istotne, kolumny te można nabyć praktycznie na całym świecie, bowiem Contrast Audio ma bardzo rozbudowaną sieć dilerów. Polskim dystrybutorem jest This.pl Audio, który dobrze jest już znany ze sprzedaży takich marek jak Rega Research oraz Guru Audio. Posiada także własną - Monolith Audio.

Wrażenia ogólne i budowa
Po wyjęciu kolumn z pudeł, od razu można zauważyć, że ma się do czynienia z wielce nietypowymi kolumnami, oryginalnymi pod wieloma względami. Poza luksusowym wykończeniem stolarki, uwagę zwracają fronty skrzynek, które są znacznie szersze niż pozostała część monitorów. Jest to szeroka i wysoka płytka dodatkowo doklejona do skrzynek (za pośrednictwem warstwy korka), wystaje na boki i na górze poza ich obrys. Wygląda to jak mini odgroda. Na frontach zamontowane są po dwa głośniki: 1-calowy jedwabny wysokotonowy oraz 5,5-calowy średnioniskotonowy, wykonywane są one ręcznie w Contrast Audio. Średnioniskotonowy ma papierową membranę i drewniany korektor fazy. Materiałowe (a nie gumowe!) zawieszenie otoczone jest warstwą pluszowej tkaniny (wełna?). Głośniki prezentują się znakomicie, zresztą jak i całe kolumny. Fronty pomalowane są czarnym lakierem fortepianowym o wysokim połysku, a pozostała część – identycznym matowym. Z tyłu, na samej górze skrzynek znajdują się szerokie na całą szerokość, płaskie szczeliny ujść bass-reflexów. Zaś na samym dole zamontowano pojedyncze metalowe terminale głośnikowe, które nie przylegają bezpośrednio do skrzynek, bowiem pomiędzy nimi znajdują się bawełniane podkładki. Tabliczka znamionowa to przyklejony po prostu fragment papieru z nadrukiem, co ma najprawdopodobniej nawiązywać do naturalnych elementów zastosowanych do budowy głośników.

Dane techniczne
Wymiary: 240 х 370х 243 cm (S x W x G)
Moc: 80 Wat
Impedancja nominalna: 16 Ohm
Skuteczność: 95 dB
Pasmo przenoszenia: 36 Hz – 20 000 Hz (± 3 dB)
Masa jednej sztuki: 8 kg



Luksusowe wykończenie Contrast Lens


Fronty znacząco wystają poza obrys skrzynek


Jedwabna kopułka i papierowa membrana głośnika średnio-niskotonowego z drewnianym stożkiem korektora fazy

Czarny błyszczący lakier fortepianowy na froncie

i matowy na pozostałej części skrzynki

Z tyłu widoczny jest wzmacniacz lampowy Cayin MT-35 S


Zestaw odsłuchowy



Wrażenia dźwiękowe
Wysoka skuteczność 95 dB predysponuje opisywane monitory do używania ze wzmacniaczami lampowymi, szczególnie tymi o małej mocy. Podczas testów dysponowałem tylko jednym modelem wzmacniacza lampowego, a mianowicie Cayin MT-35 S (test TUTAJ), który pomimo że, reprezentuje pułap średni (w kategoriach audiofilskich), to jest wyjątkowo udanym urządzeniem o wybitnej plastyczności dźwięku oraz dobrym nasyceniu tonalnym. Sporadycznie przyłączałem kolumny do kilku wzmacniaczy lampowych u zaprzyjaźnionego melomana. Oczywiście, Contrast Lens podłączałem także do wzmacniaczy tranzystorowych (Hegel H160, Burson Timekeeper i Audio-gd Precision 1), lecz to na Cayin MT-35 S dokonywałem większości odsłuchów. To tytułem wstępu.

Pierwsze, co zwraca uwagę w dźwięku Contrast Lens to to, iż grają one nieco odmiennie niż duża część innych kolumn. Lens nie skupiają się na przekazywaniu wysokiej dynamiki, czy energii brzmienia, nie mają sztucznie napompowanych basów, czy podkręconej średnicy, wypchniętej do przodu. Nic, z tych rzeczy. Ukraińskie monitory najwięcej uwagi poświęcają naturalności brzmienia, określania poprawnej intonacji dźwięku, jego artykulacji, wiarygodnej barwie instrumentów i ludzkich głosów. Kolumny te mają nieczęstą umiejętność określania fantastycznej plastyczności brzmienia, ujawniania dużego nasycenia tonalnego, a także doskonałej precyzji i selektywności brzmienia. Dźwięk jest wręcz krystalicznie czysty, bo wolny od nienaturalnych artefaktów pochodzących z rezonansów i podbarwień. W związku z tym, Contrast Lens przynoszą dźwięk bardzo lekki, otwarty, płynny i plastyczny, podążający w stronę eufonii i konsonansu, dużej harmonii i wiarygodności przekazu. Kolumny umiejętnie wydobywają naturalną barwę, ukazują jej rozmaite kolory i odcienie, niuanse i subtelności. Dodatkowo pokazują dużą głębię akustyczną, pogłębione tło, zarysy instrumentów i ich „wnętrza”, wibrujące powietrze dookoła źródeł, złożoną teksturę wokali, etc. Chcę przez to jednoznacznie napisać, że Contrast Lens są głośnikami wybitnie audiofilskimi, adresowane do zaawansowanego i świadomego użytkownika, który wie czego szuka w dźwięku. Dla takiego odbiorcy, który preferuje w brzmieniu finezyjną subtelność, ponadprzeciętną dokładność i piękną barwę, a niekoniecznie pragnie atomowego basu oraz spektakularnego brzmienia, bo tak Contrast Lens nigdy nie zagrają.

Kolumny z Kijowa dużo uwagi przywiązują do ukazania prawidłowej harmonii przekazu, spójności tonalnej, wyrażania zjawisk akustycznych z naturalną ekspresją – organiczną i fizjologiczną. Oddają wierny klimat nagrań zawarty na płycie, czynią to ze znawstwem i kulturą. Zaglądają bardzo głęboko w strukturę nagrań, są wyjątkowo czułe na detale, precyzyjnie je odciskają w przestrzeni odsłuchowej. Owszem, Lens w skali makro nie mają tak eksplodującej dynamiki jak wiele innych kolumn (szczególnie tych podłogowych), nie brzmią monumentalnie, nie porażają skalą przekazu, lecz brzmienie w skali mikro jest wręcz wybitne. Można napisać, że niedopełniona skala makro jest rekompensowana rozbudowaną skalą mikro. Dodatkowo Contrast oferują bardzo rozłożystą przestrzeń, szeroką i obfitą. Scena jest stricte trójwymiarowa, perfekcyjnie poukładana, wielowarstwowa i interpretacyjnie dokonana (o ile można użyć takiego zwrotu). Nie muszę dodawać, że zjawiska stereofoniczne są oddawane bardzo wiarygodnie, a dźwięk od powierzchni kolumn „odrywa się” łatwo i lekko. Lens całkowicie „giną” w pomieszczeniu odsłuchowym, nie słychać, skąd wydobywają się dźwięki. To duży atut.

Brzmienie Contrast Lens wyróżnia się także dobrym zestrojeniem tonalnym, racjonalną współpracą obu głośników wysokotonowego i średnio-niskotonowego. Ich granie odznacza się dużą spójnością i integracją wszystkich zakresów. Dźwięk charakteryzuje się płynnością i jednorodnością, jest homogeniczny. Takimi cechami zazwyczaj mogą się pochwalić konstrukcje z pułapów cenowo wyższych. Dodatkowo, rasowość, zaawansowanie dźwiękowe oraz precyzja grania, którymi dysponują ukraińskie skrzynki są ponad zwyczajne.

Ważna uwaga. Contrast Lens najwięcej swoich walorów ukazują w zestawieniu ze wzmacniaczami lampowymi, co nie oznacza, że nie lubią się z tranzystorowymi. Lecz dopiero z tymi pierwszymi oddają najwięcej finezji i precyzji dźwiękowej, ujmują plastycznością i ciepłem wspomaganymi szklanymi bańkami, dostarczają najwięcej magii i klimatu, czarują powabem i żarem, zaskakują czystym brzmieniem, a także wiarygodnym basem. Ukraińskie monitory zestrojone ze wzmacniaczem lampowym powodują, że muzyka zamienia się w doskonały pejzaż – kolorowy i plastyczny, uzupełniony mnóstwem detali oraz licznymi subtelnościami, które decydują, o wyrafinowaniu i dojrzałości brzmienia.

Podsumowanie
1. Contrast Lens to kolumny podstawkowe o bardzo wysokiej skuteczności 95 dB oraz bardzo nietypowej budowie (przednia ścianka jest znacznie szersza niż obrys skrzynek). Budowa i wykończenie stricte luksusowe. Dominują wyłącznie naturalne materiały – włączając w to membrany głośników oraz stożek korekcyjny (zbudowany z drewna).

2. Kolumny zapewniają dźwięk bardzo lekki, płynny i plastyczny, podążający w stronę konsonansu, dużej harmonii i wiarygodności przekazu. Kolumny umiejętnie wydobywają naturalną barwę brzmienia, ukazują jej rozmaite kolory i odcienie, niuanse i subtelności. Dodatkowo pokazują dużą głębię akustyczną, są bardzo analityczne i dokładne. Najwięcej zaawansowania Contrast Lens pokazują w skali mikro.

3. Contrast Lens to kolumny ręcznie zbudowane przez prawdziwych znawców, a nawet artystów. Adresowane są dla świadomych audiofilów - koneserów, którzy nie poszukują spektakularnego i rozbudowanego brzmienia, a cenią sobie w dźwięku eufoniczną harmonię, finezyjną subtelność, ponadprzeciętną dokładność i piękną barwę. Całość swojego zaawansowanego potencjału kolumny ukazują w zestawieniu ze wzmacniaczem lampowym.

4. Cena w Polsce – około 8 000 PLN.

System testowy
Wzmacniacze: Hegel H160 (test TU), Hegel H100 (test TU), Audio-gd Precision 1 (test TU), Burson Timekeeper, Cayin MT-35 S (test TU), Taga Harmony HTA-700B (test TU), Pro-Ject MaiA (test TU) oraz Dayens Ampino (test TU).
Kolumny: Vienna Acoustics Mozart Grand, Pylon Sapphire 25 (test TU), Contrast Lens, Xavian Neox 1 (test TU), Guru Audio Junior (test TU), Taga Harmony Platinium One (test TU), Pylon Topaz 15 (test TU) i Studio 16 Hertz Canto Two (test TU)
Źródła cyfrowe: odtwarzacz CD Musical Fidelity A1 CD-PRO i NuForce Air DAC (test TU).
Komputery: MacBook Apple Pro i Toshiba Satellite S75.
Gramofony: Clearaudio Emotion z wkładką Goldring Legacy (test TU) oraz Lenco L-175 z Nagaoka MP-110 (test TU).
Przedwzmacniacze gramofonowe: iFi Phono (test TU) i Ri-Audio PH-1 (test TU).
Tunery: Rotel RT-1080, Yamaha T-550 i Sansui TU-5900.
Magnetofon kasetowy: Nakamichi Cassette Deck 1.
Słuchawki: Sennheiser Momentum Wireless (test TU), Audeze LCD-3, Final Audio Design Adagio V (test TU), Final Audio Design Pandora Hope VI (test TU), Oppo PM-2, Denon AH-MM400, Sennheiser HD650 z kablem Ear Stream (test TU) i AKG K545 (test TU).
Wzmacniacze słuchawkowe: Cayin C6 (test TU), iFi nano iDSD, Burson Conductor Virtuoso, Audio-gd Precision 1, Oppo HA-1, Marantz HD-DAC1, Schiit Valhalla 2 (test TU), Olasonic Nano-UA1 (test TU), Olasonic-D1, Musical Fidelity X-Can v.3 (test TU) z zasilaczem ULPS Tomanek (test TU) i Taga Harmony HTA-700B (test TU).
Okablowanie: Audiomica Laboratory serie Red i Gray, DC-Components (test TU) oraz Harmonix CI-230 Mark II (test TU). Komplet okablowania i listwy zasilające Furutech.
Akcesoria: podstawa pod gramofonem to Rogoz-Audio 3SG40 (test TU), podstawy głośnikowe Rogoz-Audio 4QB80 (test TU), stopy antywibracyjne Rogoz-Audio BW40, szafka audio Solid-Tech Radius Duo 3 (test TU) i mata gramofonowa Harmonix TU-800EXi (test TU).



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Komentarz będzie oczekiwać na moderację