niedziela, 19 lutego 2023

Esoteric N-05XD / Esoteric S-05, streamer, DAC i przedwzmacniacz / końcówka mocy


Zdjęcia i grafiki ze strony Esoteric by TEAC Corporation



Wstęp
Pod koniec grudnia '22 od polskiego dystrybutora DSV z Gdyni odebrałem high-endowy zestaw japońskiego Esoteric by TEAC Corporation. To Esoteric N-05XD (zobacz TUTAJ) oraz Esoteric S-05 (zobacz TUTAJ i TUTAJ), czyli przedwzmacniacz liniowy, wzmacniacz słuchawkowy, streamer i DAC oraz końcówka mocy klasy A (mono i stereo). To, jak napisałem, zestaw high-endowy, aczkolwiek dopiero rozpoczynający stawkę cenową Esoteric w tym zakresie (jakieś 60 000 PLN za N-05XD i około 75 000 PLN za S-05). Bo jeszcze wyżej lokują się przedwzmacniacze C-03Xs oraz Grandioso C1X oraz końcówki mocy S-02 i Grandioso M1X, jednakże ich ceny idą już w grube setki tysięcy PLN. To jest prawdziwe extremum audio...

Dla porządku rzeczy nadmienię, że do tej pory na łamach Stereo i Kolorowo opisywałem następujące sprzęty hifi japońskiej marki Esoteric by TEAC Corporation: dwa wzmacniacze zintegrowane Esoteric F-03A i Esoteric F-07, transport SACD/CD / DAC PCM/DSD Esoteric P-05X / Esoteric D 05X, odtwarzacz CD/SACD i DAC Esoteric K-03XD. Trochę tego było...

Wrażenia ogólne i budowa
Oba urządzenia dostarczane są w gigantycznych pudłach - końcówka mocy w podwójnym kartonie, a przedwzmacniacz nawet w potrójnym! Pudła są takie duże, albowiem sprzęty wewnątrz nich pozabezpieczane zostały bardzo grubymi formami ze styropianu. Oba "ezoteriki" owinięte są w miękką tkaninę z tworzywa sztucznego i dodatkowo mają zabezpieczone fronty fragmentami papieru. Bardzo cieszy aż tak wysoka dbałość o dobrą kondycję urządzeń podczas transportu (i w trakcie magazynowania).

W zestawie z przedwzmacniaczem nabywca otrzymuje wypasiony, dwustronny pilot zdalnego sterowania (model RC-1334), dwie bateryjki, specjalne podkładki ochronne do przylepienia od spodu stóp urządzeń, przewód zasilający oraz dokumenty - instrukcję obsługi w kilku językach oraz gwarancję producenta. W końcówce mocy Esoteric załącza identyczne akcesoria jak w przedwzmacniaczu - wraz z pilotem zdalnego sterowania, co może nieco dziwić, bo końcówka mocy pozbawiona jest możliwości zdalnego sterowania. Może to na zapas? Kto wie.

O urodzie, pięknie i wycyzelowanym wykonaniu urządzeń marki Esoteric można by napisać pracę magisterską na Akademii Sztuk Pięknych, o ile nawet nie rozprawę doktorską (?). N-05XD i S-05 wykonane zostały rewelacyjnie - fantastycznie! Cudownie pofalowane linie obudowy, pierwszorzędne perłowo-białe aluminium (delikatnie szczotkowane i polerowane), wyjątkowo precyzyjne wykończenie wszelkich regulatorów, pokręteł i innych detali. Po prostu mistrzowska robota i stuprocentowe dopracowanie! Lekko technicyzujący design Esoteric jest tak charakterystyczny, że trudno go pomylić z innym. Od razu wpada w oko, czaruje i hipnotyzuje. Może nie jest aż tak barokowy jak w Accuphase czy Luxman (brak wychyłowych wskaźników bądź złotych frontów), ale z pewnością to ekstraklasa światowego wzornictwa audio high-fidelity.

Pośrodku frontu przedwzmacniacza umieszczono stosunkowo spory wyświetlacz LCD (niebieski), który jednak pokazuje jedynie najważneiejsze informacje typu poziom głośności, częstotliwość próbkowania sygnału PCM, rozdzielczość DSD czy typ MQA. Informuje też o ustawionych trybach i filtrach, aktywnym wyjściu i wejściu, wybranej ścieżce streamera i ich czasach. Jest pomocny w nawigacji menu. Ale jest monochromatyczny, nie pokazuje tytułów utworów czy albumów, nie wyświetla okładek płyt w trakcie streamingu. Jest dyskretny, ale użyteczny. Można go przyciemnić, można rozjaśnić, można całkowicie wyłączyć. W czarne "szkło" wyświetlacza, na jego dole, wkomponowano panel pięciu przycisków funkcyjnych (wybór źródła, wyjścia, nawigacja po menu). 

Po prawej stornie wyświetlacza zamontowano duże pokrętło głośności wytoczone z aluminium - obraca się z gracją i z oporem wyczuwalnym w palcach. Pokrętło zostało obwiedzione pierścieniem podświetlanym na niebiesko - podczas dostrajania głośności i przez następnych kilka sekund świeci niebieską poświatą. Tuż obok pokrętła znajduje się wejście USB-A dla podłączenia masowej pamięci. Po lewej stronie umieszczono przycisk zasilania otoczony niebieskim pierścieniem świetlnym. W tym samym rzędzie są jeszcze dwa wyjścia słuchawkowe - niesymetryczne 6,35 mm oraz symetryczne XLR (można tu podłączyć słuchawki już począwszy od impedancji 18 Ohm). Brak wyjścia 4,4 mm Pentaconn. Nad gniazdami słuchawkowymi znajduje się niewielka dioda Master Clock.

Z tyłu przedwzmacniacza znajduje się bardzo dużo gniazd, to wręcz ich las, bo przecież N-05XD jest urządzeniem wielofunkcyjnym. Analogowe wejścia i wyjścia rozmieszczono symetrycznie po obu stronach tylnej ścianki, zaś pomiędzy nimi zamontowano cyfrowe i sieciowe. Z kolei gniado zasilania IEC (i bolec uziemienia) zlokalizowano po skrajnej prawej stronie. Wśród gniazd analogowych znaleźć można dwie pary RCA (wejściową i wyjściową) oraz aż trzy XLR (jedną wejściową i dwie wyjściowe, w tym o standardzie ESL-A, o którym za chwilę). Wejściowych gniazd cyfrowych jest aż sześć: 2 x Toslink, 2 x koaksial, jedno AES/EBU i jedno USB-B. Jest jeszcze jedno wejście USB-A dla przyłączenie zewnętrznej pamięci masowej. Jest też gniazdo cyfrowe BNC dla zewnętrznego zegara taktującego, gniazdo Ethernet RJ-45 oraz zwyczajowe dwa Trigger i RS-232C (dla aktualizacji oprogramowania). Na tylnym panelu zamontowano na stałe antenę Bluetooth - brak anteny WiFi. Komunikacja sieciowa odbywa sie wyłącznie stałym łączem Ethernet. Dziwne...

Esoteric N-05XD jest urządzeniem wielofunkcyjnym - łączy cechy pełnoprawnego odtwarzacza strumieniowego, przedwzmacniacza liniowego, przetwornika cyfrowo-analogowego PCM/DSD/MQA Master Sound oraz wzmacniacza słuchawkowego. Każda z tych funkcji jest maksymalnie dopracowana i wykonana. Jak już wspomniałem, N-05XD nie jest wyposażony w łączność bezprzewodową WiFi (jest tylko Bluetooth), ale za to ma gniazdo Ethernet - producent widać nie ma zaufania co do jakości przesyłu napowietrznego sygnału pobieranego z Internetu i stawia na klasyczny kabel. Na szczęście pokładowe gniazdo USB-B jest bardzo zaawansowane, przyjmuje sygnał PCM do 32 bit/384 kHz, jak i DSD512, obsługuje też format MQA i platformę Roon.

Strumieniowanie obsługuje platformy high-res Tidal i Qobuz, a także Spotify i radio internetowe. Brak Amazon Muzic, Apple Music, Deezer i jeszcze kilku innych. Jest za to Roon Ready. N-05XD wspiera format MQA (Master Quality Authenticated) w pełnym zakresie - w tym MQA Studio. Aplikacja sterująca strumieniowaniem (i generalną obsługą N-05NX) nosi oryginalną nazwę Esoteric Sound Stream i jest przeznaczona do użytku zarówno z systemem iOS (iPhone i iPad), jak i Android. Została zbudowana w oparciu o rozwiązanie opracowane przez LUMiN / Pixel Magic Systems Ltd. (identyczna aplikacja jest używana też w streamerach TEAC). Esoteric Sound Stream działa znakomicie - jest responsywna, logiczna i łatwa w obsłudze. Wysoce ergonomiczna i przyjazna. A do tego wyjątkowo atrakcyjna pod względem graficznym.

 Aplikacja Esoteric Sound Stream przeznaczona jest do użytku zarówno z systemem iOS (iPhone i iPad), jak i Android (grafka za Esoteric)


Końcówka mocy Esoteric S-05 to gigantyczny aluminiowy monolit - spory kawał metalu. Wymiary to 445 × 191 × 444 mm, zaś masa 30,7 kg. Nie jest to żaden maluch, a wielgachny wzmacniacz, dla którego należy znaleźć dużo wolnego miejsca na szafce audio. Tym bardziej, że jako wzmacniacz klasy A dość mocno się nagrzewa (!), zaś od góry obudowy ma liczne siatki wentylacyjne, które nie powinny być niczym zakrywane / przykrywane. Swobodna cyrkulacja powietrza musi być zachowana.

Na froncie z grubego aluminium umieszczono tylko jeden duży przycisk (wkomponowany w powierzchnię frontu) - to przycisk zasilania. Po uruchomieniu końcówki mocy zapala się dyskretna niebieska dioda umieszczona tuż nad przyciskiem. Najpierw mruga, a po wygrzaniu układów pali się już jednostajnym światłem. Front jest przyozdobiony dużym wystylizowanym napisem "ESOTERIC", który jest wygrawerowany, a w zasadzie - wyrzeźbiony, bo głęboko wrzyna się w płytę czołową. Bombastycznie to wygląda.

Tył końcówki mocy zawiera chyba nawet więcej przełączników niż gniazd, a to z tej przyczyny, że końcówka mocy może pracować w kilku trybach i w różnych konfiguracjach. Jako klasyczna stereofoniczna końcówka mocy i jako monofoniczna - w trybie dual-mono lub mostkowanym. Służy do tego odpowiedni przełącznik, podobnie jak przełącznik sygnału wejściowego: RCA lub XLR ("zwykłe" XLR lub ESL-A, ES-Link Analog). Jest jeszcze przełącznik "Auto Power Save". Po środku zamontowano trzy pary gniazd wejściowych (wspomniane RCA i 2 x XLR), a tuż pod nimi gniazdo zasilania IEC i bolec uziemienia. Po obu skrajnych stronach umieszczono pojedyncze terminale głośnikowe, ale bardzo wysokiej jakości. jest jeszcze gniazdo USB-C (softwerowe) i dwa Trigger.

Oba urządzenia posadowiono na bardzo zaawansowanych i solidnych stopach antywibracyjnych. To stalowe konstrukcje o kanapkowej strukturze. Obracają się swobodnie dookoła osi montażu. Producent dostarcza sprzęty wyposażone w owe stopy "nieodziane" w żadne gumowe "kapcie", choć adresowane samoprzylepne podkładki są w zestawie. Nabywca może podkleić stopy tymi podkładkami bądź nie. Oczywiście na szklanej półce szafki audio należy takie ochraniacze zamontować, ale na drewnianej już chyba niekoniecznie.

Esoteric N-05XD wyposażony został w nowe przetworniki cyfrowo-analogowe, powstałe na podstawie układu Master Sound Discrete DAC zastosowanego w naszym szczytowym osiągnięciu technologicznym Grandioso D1X. Funkcje sieciowe odziedziczył z naszego flagowego projektu sieciowego N-01XD, które oferują szeroki wybór źródłowych funkcji cyfrowych i analogowych. Ponadto N-05XD wyposażono w wysokiej jakości obwody tłumiące i zbalansowane wyjście słuchawkowe, które po raz pierwszy pojawiło się w naszych produktach tej kategorii. Odtwarzacz sieciowy × DAC × przedwzmacniacz. N-05XD to nowa era w dziedzinie audio integrująca „pod jednym dachem” odtwarzacz sieciowy, przetwornik cyfrowo-analogowy Master Sound Discrete, system tłumików maksymalizujący potencjał głośników, wzmacniacz mocy, wejścia cyfrowe i analogowe oraz przedwzmacniacz.

Odtwarzacz sieciowy. Zaprojektowany przez producenta sprzętu audio, przeznaczony wyłącznie do odtwarzania muzyki liniowo zasilany obwód sieciowy pochodzi z naszego topowego modelu N-01XD i jest gwarantem wyrażania wszystkich detali oraz szczegółów muzycznych podczas korzystania z źródeł sieciowych. Ponadto o jakość sygnału dba naturalne zasilanie regulowane przez dedykowane transformatory mocy. System oferuje dostęp do najbardziej popularnych internetowe usług przesyłania strumieniowego.

Master Sound Discrete DAC. N-05XD wykorzystuje nowo opracowany przetwornik cyfrowo-analogowy Master Sound Discrete, który wywodzi się od Master Sound Discrete DAC zastosowanego w naszym szczytowym osiągnięciu jakim jest niewątpliwie Grandioso D1X. Master Sound Discrete DAC to w pełni samodzielnie zaprojektowany dyskretny przetwornik cyfrowo-analogowy, stworzony przez ESOTERIC, w ramach dążenia do uzyskania najwyższej jakości dźwięku możliwie bliskiego oryginalnemu brzmieniu.
Diagram sygnału N-05XD (rycina za Esoteric)


Esoteric S-05 to stereofoniczny wzmacniacz mocy klasy A, który jest całkowicie skoncentrowany na unikalnym brzmieniu, które może wyrazić tylko ten model. Zawiera wiele wyników prac rozwojowych flagowego modelu „Grandioso M1X”, aby udoskonalić jego potężną moc napędową i czyste osiągi.

Dzięki flagowemu modelowi Grandioso C1X/M1X firma ESOTERIC rzuciła wyzwanie granicom wierności transmisji danych przed wprowadzeniem zasilania i otworzyła nowe horyzonty. Unikalna transmisja prądu firmy ESOTERIC „ES-LINK Analog” jest idealną metodą transmisji przed zasilaniem, gdzie poziomy sygnału są bardzo niskie w rzeczywistym użyciu.

Dynamika. Moc jest tak przytłaczająca, że ​​jej rozmiary są niewyobrażalne. Źródłem tej mocy jest starannie zaprojektowany zasilacz firmy ESOTERIC. Zasilacz jest najważniejszym elementem w realizacji potężnej i bogatej sceny dźwiękowej dla bloku wzmacniacza, który zawsze wymaga dużego prądu do pracy w klasie A. Dzięki unikalnej konstrukcji zasilacza ESOTERIC, S-05 oferuje dynamiczną ekspresję muzyczną, która wykracza poza jego rozmiar.

Obwód prostownika zasilania w konfiguracji dual mono. Jeśli źródło dźwięku nie jest monofoniczne, lewy i prawy sygnał muzyczny są różne. Obwody prostowania mocy nie są wspólne dla lewego i prawego kanału, ale są to obwody dual mono, które unikają wzajemnych interferencji między lewym i prawym kanałem, co skutkuje wyraźną separacją kanałów i rozdzielczością.

Wiele kondensatorów blokowych połączonych równolegle. W S-05 system prostowania obejmuje również szczególną uwagę, która jest unikalna dla tego modelu. Kondensatory blokowe to wysokiej jakości niestandardowe kondensatory klasy Grandioso. Zastosowano konfigurację dual mono i równoległą czterech kondensatorów 10 000 μF na kanał. Operacja prostowania jest opóźniona w czasie równolegle, aby ustabilizować ładowanie i zwolnienie, zapewniając w ten sposób duże zasilanie prądem wymagane do działania klasy A przez cały czas. Dzięki temu może wiernie i zwinnie podążać za dramatycznymi zmianami sygnału muzycznego iw pełni wyrażać jego dynamikę.

Konstrukcja o niskiej impedancji. Krytyczne okablowanie od strony pierwotnej do sekcji zasilania, stopnia napędowego itp. jest skręcone za pomocą bardzo grubych kabli. Odpowiedź zasilacza jest zmaksymalizowana poprzez zapewnienie niskiej impedancji.
Diagram sygnału S-05 (rycina za Esoteric)


ES-LINK Analog – unikalna transmisja prądu firmy ESOTERIC. System transmisji prądu firmy Esoteric „ES-Link Analog” jest idealną metodą transmisji przedwzmacniacza do wzmacniacza, gdzie poziom sygnału jest wyjątkowo niski. W porównaniu z konwencjonalną transmisją napięciową przesyła około 100 razy więcej prądu, dzięki czemu jest mniej podatny na szumy i przesyła pełną energię muzyki do wzmacniacza. 
Ponadto nie ma na niego wpływu impedancja interkonektów biegnących między przedwzmacniaczem a wzmacniaczem, dzięki czemu zachowuje idealną integralność między sygnałem wyjściowym z przedwzmacniacza a sygnałem wejściowym do wzmacniacza.


ES-Link Analog (rycina Esoteric)
W konwencjonalnej transmisji napięcia impedancja wyjściowa urządzenia źródłowego jest niska, a impedancja wejściowa urządzenia docelowego jest wysoka. Innymi słowy, prąd wymagany do transmisji sygnału jest zwykle utrzymywany na niskim poziomie. Ponadto ze względu na składową rezystancji (impedancję) toru transmisyjnego (kabla połączeniowego), napięcie przesyłanego sygnału jest tłumione o poziom obliczony z prawa Ohma (napięcie = prąd × rezystancja) po dostarczeniu do urządzenia docelowego. Dlatego dłuższy kabel powoduje wzrost rezystancji, co ma znaczący wpływ na ten sygnał.

Natomiast w transmisji prądu impedancja wyjściowa urządzenia źródłowego jest wysoka, a impedancja wejściowa urządzenia wejściowego jest niska, co skutkuje obwodem „High out, Low in”, a poziom prądu jest utrzymywany na wyższym poziomie podczas transmisji sygnału niż w transmisji napięcia, umożliwiając dostarczanie potężnego sygnału audio.
Również w przypadku transmisji bieżącej bieżący poziom wyjściowy z urządzenia źródłowego zawsze odpowiada poziomowi na urządzeniu docelowym. Wyobraź sobie, że używasz węża do przesyłania wody z kranu do wiadra. Dopóki w wężu nie ma dziur, do wiadra popłynie zawsze taka sama ilość wody z kranu, niezależnie od długości wężyka.
Podobnie, jeśli kabel służący jako ścieżka transmisji nie jest podzielony na wiele ścieżek, cały prąd z urządzenia źródłowego zostanie dostarczony do urządzenia docelowego, a wartości przepływających prądów będą zawsze takie same, nawet jeśli ścieżka transmisji będzie dłuższa. 
Ta zaleta dokładnej transmisji nawet najmniejszych sygnałów wynika z faktu, że transmisja prądu jest szeroko stosowana w przyrządach pomiarowych mierzących precyzyjne sygnały. Konwencjonalna impedancja przenoszenia napięcia produktów ESOTERIC jest zaprojektowana na kilkadziesiąt omów w obwodach wyjściowych i około 100k omów w obwodach wejściowych. Natomiast obwody wyjściowe/wejściowe ES-LINK Analog mają około 1 kΩ w obwodzie wyjściowym i 0 Ω w obwodzie wejściowym.

Jeśli skupimy się na wartości prądu, który płynie podczas transmisji sygnałów audio, poziom prądu transmisji ES-LINK Analog przy transmisji sygnałów audio na tym samym poziomie co normalna transmisja napięciowa jest około 100 razy wyższy niż poziom prądu płynącego w transmisji napięciowej. W konsekwencji wysoki poziom prądu pozwala na oddanie pełnej energii muzyki (cytaty kursywą za Esoteric, tłumaczenie ChatGDT).

 

Połączenie dwóch końcówek mocy w trybie biamp versus BTL (ryciny za Esoteric)



Potrójny karton, a w nim N-05XD

Akcesoria

Trwa rozpakowywanie


Zaraz po wyjęciu z kartonu; pierwszy rozruch

Spory wyświetlacz; duże pokrętło głośności

Zniewalający design Esoteric

Obudowa to czyste aluminium o perłowym wykończeniu

Po kilku minutach od pierwszego uruchomienia już strumieniuję muzykę z Tidal MQA!

Aplikacja strumieniująca "Esoteric Sound Stream" oparta jest na Lumin / Pixel Magic Systems Ltd. Czyli dokładnie tak, jak to jest we wszystkich streamerach TEAC Corporation

Tył N-05XD

A teraz przyszła pora na końcówkę mocy S-05

Końcówka waży ponad 30 kilo; od spodu zamontowano stalowe stopy antywibracyjne

Po bokach tekturowe ochraniacze

S-05 w pełniej krasie - gigantyczny aluminiowy monolit

Tył końcówki mocy

Przedwzmacniacz i końcówka mocy ustawione na szafce audio - i dodatkowo na platformie Rogoz-Audio





Kilka zdjęć aplikacji Esoteric Sound Stream z ekranu iPad Air 4 (tutaj gram z Qobuz)

Gram na głośnikach Living Voice Auditorium R3



Najbardziej podobało mi się zestawienie z głośnikami Revival Audio Atalante 5, szczególnie w trybie ES-Link Analog

Na koniec próbuję też monitory Paradigm Founder 40B


Esoteric N-05X nie ma wyjścia słuchawkowego 4,4 mm Pentaconn, dlatego posiłkuję się adapterem XLR 4-pin na 4,4 mm Pentaconn marki Woo Audio (zobacz TUTAJ)


Trzy pary używanych słuchawek: Dan Clark Audio Expanse, SIVGA SV023 oraz Meze Liric

Dan Clark Audio Expanse

Słuchawki Monoprice Monolith AMT oraz zestaw Ferrum ERCO / HYPSOS





Wrażenia dźwiękowe
Zestaw Esoteric N-05XD / Esoteric S-05 łączyłem przewodami XLO PRO XP-2A o długości 1 metr na wtykach XLR, w trybie standardowym oraz w trybie ES Link - Analog. Do końcówki mocy podłączałem dwie pary głośników - Living Voice Auditorium R3 oraz Revival Audio Atalante 5, za każdym razem używając przewodów XLO UltraPLUS U6-10. Główny streamer porównawczy to Rose RS150, przetworniki cyfrowo-analogowe to Lampizator Amber 3 DAC, Ferrum ERCO/Ferrum HYPSOS oraz Yulong DA1 / Yulong DA1 Power Station. Platformy streamingowe to Qobuz, Apple Music i Tidal Plus. Do Esoteric N-05XD przyłączałem słuchawki Dan Clark Audio Expanse, SIVGA SV023 oraz Meze Liric. Pełna lista sprzętu towarzyszącego wymieniona została na końcu niniejszego tekstu.

Test zestawu Esoteric ze zrozumiałych względów podzieliłem na dwie osobne części. Pierwsza dotyczyła odsłuchu całego kompletu przedwzmacniacz N-05XD / końcówka mocy S-05 z wykorzystaniem pokładowego streamera i przyłączonymi głośnikami. Druga część przebiegała już na samym N-05XD - wykorzystywałem streamer oraz wzmacniacz słuchawkowy korzystając przy tym z z kilku par słuchawek (głównie Dan Clark Audio Expanse, SIVGA SV23 oraz Meze Liric). Najpierw zajmę się opisem dźwięku całego kompletu Esoteric w dużym systemie hifi.

Esoteric od wielu lat jest synonimem dźwięku high-endowego, czyli dokonanego, finezyjnego i kompletnego. Wyrafinowanego. Albo dźwięku typowo japońskiego, a więc naturalistycznego oraz analitycznego - zorientowanego na detal i szczegóły. Ale także miękkiego i przyjaznego. Wybitnie analogowego. Obie tytułowe konstrukcje zdają się tym szlakiem podążać, choć nie brakuje im także obfitości i pełności muzycznej, znakomitej harmonii oraz genialnej tonalności. To poczucie autentyczności dźwięku połączone z fantastyczną jego słyszalnością - dostrzegalnością toni i głębi nagrań, ich warstwowania, różnorodności barw i nasycenia. Recenzencki opis brzmienia systemu Esoteric wymagałby w zasadzie doboru innych słów niż zwykle, czego oczywiście nie da się całkowicie zrobić, ale postaram się o to choć trochę.

Tandem Esoteric M-05XD / Esoteric S-05 dostarcza dźwięk wysoce zaangażowany, szybki i dynamiczny, a jednocześnie wysmakowany oraz precyzyjny; aktywny i silny, ale nie ociężały; nasycony oraz napełniony - z bogatą teksturą dźwiękową o zniewalającej czystości harmonicznej (szczególnie wysokich i średnich). Z fantastycznym wrażeniem obecności dźwięku "na wyciągnięcie ręki". W przekazie wszystko wydaje się być stuprocentowo zsynchronizowane - nic nie wyróżnia się, ani nie jest przesadnie podkreślone (nie przejaskrawione). Muzyka zdaje się płynąć z niewymuszoną, elegancką i realistyczną prezencją - lekko, swobodnie i naturalnie. Aromatycznie. Natomiast obfitość i różnorodność brzmienia jest wprost referencyjna - high-endowa. I to przy zachowaniu kompletnej transparentności i perfekcyjnej spójności tonalnej!

Co istotne, brzmienie pomimo że jest wysoce precyzyjne, analityczne oraz szczegółowe, to nie jest ani zimne, ani kliniczne, ani osuszone. A wręcz przeciwnie! Jest wybitnie analogowe - ciepławe i miękkie. Krągłe i czyste. To dźwięk otwarty, zorganizowany i zrównoważony - ze wspaniałą równowagą słodkich górnych tonów, kremowej średnicy i prężnego basu. Poszczególne obrazy muzyki przepływają przez scenę dźwiękową w fenomenalnie trójwymiarowej przestrzeni. Są pierwszorzędnie widoczne, mają daleką głębię i autentyczne kształty. Pozycjonowane są równomiernie na całej scenie, mają odpowiednią tonalność i akustyczność. Są wypełnione i soczyste. Bardzo dokładnie wybrzmiewają na całej skali, w pełnej rozciągłości. Wszalakie subtelności i detale są słyszalne bez żadnych dodatkowych działań, czy wysiłku ze strony odbiory dźwięku. Nie wymagające wsłuchiwania się - naturalne. Bliskość i łatwość kontaktu są po prostu zjawiskowe.

Końcówka mocy Esoteric S-05 jest konstrukcją typu A (wzmacniacz klasy A). Brzmienie charakteryzuje się wysokim stopniem liniowości i przezroczystości przy doskonale fizjologicznej naturze. Dźwięk jest mocarny i dynamiczny, acz nienapastliwy i nie agresywny. Fantastycznie wyważony - wolny od ostrych natręctw i twardości. Idealnie proporcjonalny względem energii i masywności brzmienia. Kiedy trzeba, wybitnie mocarny i szybki, ale potrafiący też grać sensualnie i emocjonalnie. Tkliwie. Z dużą odpowiedzialnością za każdy dźwięk i jego dookreślenie. Olbrzymie gabaryty i spora masa wzmacniacza S-05 zdają się sugerować, że jest to nieczuły gigant o eksplozywnej naturze przekazu, a w rzeczywistości to wzorzec namiętnej muzykalności - przyjaznej dla odbiorcy, a pobłażliwej dla wszelakich nagrań. Optymalny dla dźwięku.

Ciekawym doświadczeniem jest wykorzystanie trybu pracy ES-Link Analog (w tym celu należy odpowiednio podłączyć przewody XLR oraz przełączyć końcówkę mocy na tryb ESL-A). Dźwięk końcówki mocy staje się cięższy i bardziej energetyczny (wyczynowy) - podłączone głośniki pomimo że konstrukcyjnie pasywne, to zaczynają przypominać aktywne. Odczuwana jest obiektywnie większa moc, szybsze narastanie impulsów i gwałtowniejsze "dzianie się". Więcej jest zagęszczenia tonalnego, mocniej bije rytm, dźwięk jest bardziej obecny (bliższy). Ma większy wolumen i esencjonalną substancję - jest pewniejszy i bardziej namacalny. I znacznie stabilniejszy. Jednakże do trybu pracy ES-Link Analog należy dobierać optymalne głośniki - na przykład moje wysokoskuteczne (94 dB) Living Voice Auditorium R3 jako super podatne na dodatkową energię wydawały się grać "za bardzo", zaś olbrzymie monitory Revival Audio Atalante 5 - w sam raz. Uzyskały pełną synergię grania z Esoteric S-05. Zagrały fenomenalnie!

A teraz przechodzę do indywidualnego opisu dźwięku Esoteric N-05XD używanego jako urządzenia wielofunkcyjnego DAC / wzmacniacz słuchawkowy / streamer dla podłączanych doń słuchawek (Dan Clark Audio Expanse, SIVGA SV023 oraz Meze Liric). Zaś końcówka mocy S-05 pozostaje w stanie spoczynku, jest nieużywana. Odpoczywa. Dla celów testowych używałem dwie platformy streamingowe: Qobuz (24-bit Hi-Res) oraz Tidal Plus (MQA). Poniżej przedstawiam wrażenia z odsłuchów kilku różnych albumów słuchanych na Esoteric N-05NX.


Orchestre national de Metz • David Reiland "Poétesses symphoniques". Qobuz FLAC 24-bit 96 kHz. Muzyka symfoniczna jest chyba najlepszym sprawdzianem dla urządzeń hifi - niełatwo ją nagrać, jest sporym wyzwaniem dla wiernego odtwarzania. Odtwarzania w taki sposób, aby zachowywać pełnię dźwięków i możliwie największy autentyzm oryginału. Tymczasem zarówno sama jakość nagrania, jak i słuchanie na Esoteric N-05XD przyniosło wysoce zadowalające efekty / rezultaty. Pierwszorzędną przestrzeń, piękną rozdzielczość i soczyste instrumenty zawieszone w czystej i bardzo przejrzystej dekoracji. Nie brakowało też wymaganej zmysłowości i dźwiękowego hedonizmu. Kolory zostały wiarygodnie podkreślone, acz pozostawały w kompletnej równowadze instrumentalnej - zrównoważonej i świetlistej.

Warhaus "Ha Ha Heartbreak". Qobuz FLAC 24-bit 44,1 kHz. Bardzo lubię ten album - dominuje tutaj klimat romantycznej melancholii, a nawet wycofania. Depresji. Zaś głęboki i niski głos Maartena Devoldera, pełen wrażliwości i sensualizmu, tę niespokojną melancholię jeszcze bardziej akceleruje. Potęguje. Esoteric N-05XD znakomicie dostraja się do tej atmosfery nostalgii i sentymentalizmu ukazując zarówno złożone emocje, jak i bogatą muzykalność nagrań. Wiernie pokazuje łagodną egzystencję dźwięków, obrazuje mgłę zbudowaną na prostych akordach gitarowych, wytycza ścieżkę dla infuzji smyczków, fortepianu i zwolnionego wokalu. Dostraja barwy, czyści tło, wzmacnia łagodność muzyki.

STR4TA "St4tasfear". Tidal MQA Studio 24-bit 44,1 kHz. Na swoim drugim wspólnym albumie londyński DJ Gilles Peterson i pionier brit-funku, Jean-Paul „Bluey” Maunick (Incognito), oddają radosny hołd muzyce tanecznej. Brzmienie albumu jest mieszanką jazzowych zmian akordów, disco-klawiszowych tryli, lepkiej sieci gęstych linii basu i wplatającej się weń perkusji. Obraca się wokół funku i jazzu, do których, od czasu do czasu, dochodzi ciepły wokal. Muszę przyznać, że Esoteric pierwszorzędnie odtwarza standard MQA - dźwięk jest gęsty i esencjonalny, ale także rozdzielczy i selektywny, bardzo zróżnicowany. Maksymalnie kolorowy, lecz spójny i fizyczny. Z atletycznym rytmem i żywą wokalistyką. Dodatkowo przestrzenna ułuda sceny 3D jest fantastyczna!

Arild Andersen Group "Affirmation". Tidal MQA 24-bit 96 kHz. Norweski basista Arild Andersen wraz ze swym doświadczonym zespołem nagrał kolejny akustyczny album dla wytwórni ECM. Powstała w ten sposób muzyka została perfekcyjnie zarejestrowana i uchwycona, zaś krystalicznie czysty dźwięk Esoteric N-05XD pozwala wyraźnie usłyszeć każdy niuans i zgranie wspaniałego trójstronnego dialogu między fortepianem, basem i perkusją. Rozmowę tę uzupełnia doniosły ton saksofonu tworząc spójny spektakl o znakomitej dźwięczności oraz nasyconej barwie. To mistrzowska subtelność oraz afirmacja kunsztu muzyki. Coś niesamowitego!

Jean-Michel Jarre "The Concerts in China" (40th Anniversary Remastered Edition). Qobuz FLAC 24-bit 96 kHz. Mam ten album także na oryginalnej płycie winylowej pochodzącej z 1982 roku. Muszę przyznać, że Esoteric N-05XD streamuje z Qobuz i odtwarza ten album w sposób bardzo, bardzo bliski pierwotnemu zapisowi analogowemu. Doskonałe rozciągnięcie syntezatorów Jarre'a, głębia, potęga i przestrzeń. Referencyjna soczystość dźwięku i znakomite wypełnienie. Ale także fizjologiczne ciepło, gładkość i słodycz podobne do dźwięku płyty winylowej. Nieomal identyczne!

Konkluzja
Esoteric N-05XD / Esoteric S-05, czyli streamer, DAC i przedwzmacniacz / stereofoniczna końcówka mocy, to uniwersalny oraz wyrafinowany japoński system audio high-end dla wymagających i świadomych odbiorców muzyki. Odbiorów oczekujących brzmienia prawdziwego - naturalnego, głębokiego i zaangażowanego. Czystego oraz zrównoważonego. Stojącego po analogowej stronie dźwięku. Najwyższy z możliwych stopień rekomendacji dla Esoteric N-05XD / Esoteric S-05!


Najwyższy stopień rekomendacji dla duetu Esoteric N-05XD / Esoteric S-05!


Za:
- bardzo wysoki poziom zaawansowania projektu, konstrukcji i wykonania - przeniesione wprost z najwyższych modeli Esoteric
- japońska innowacyjność połączona z mistrzowskim opracowaniem technologicznym
- bogactwo zaaplikowanych wielu oryginalnych patentów i układów elektronicznych Esoteric / TEAC
- autorski przetwornik Master Discrete DAC na bazie procesorów FPGA; obsługa PCM 32/384 oraz DSD512 i MQA
- wyrafinowany design
- luksusowe wykończenie
- wszechstronność i uniwersalizm Esoteric N-05XD (DAC, odtwarzacz sieciowy, przedwzmacniacz i wzmacniacz słuchawkowy)
- Esoteric S-05 może pracować jako monofoniczna lub stereofoniczna końcówka mocy (w trybie mostkowanym bądź bi-amp)
- opcja trybu pracy ES-Link Analog
- wybitnie zaangażowany, acz harmonijny i plastyczny dźwięk wysokiej klasy high-fidelity
- wzorowa rozdzielczość i selektywność brzmienia
- dźwięk bogaty, dynamiczny i detaliczny; strukturalny oraz sensualny - dojrzały
- zjawiskowa wierność i wiarygodność przekazu
- przykładna transparentność i czystość
- a przez to znakomita analityczność i głębia tonalna
- barwna, nasycona i wierna średnica, a jednocześnie holograficzna oraz wieloplanowa
- fantastyczna wydajność końcówki mocy klasy A; kompletna kontrola głośników
- referencyjny wzmacniacz słuchawkowy z wyjściem zbalansowanym
- niezły pokładowy streamer
- zestaw spełnia wszelkie wymagania audiofilów i zaspokaja najbardziej wymagające potrzeby odsłuchowe
- stuprocentowy high-end
- bezwarunkowa rekomendacja Stereo i Kolorowo!

Przeciw:
- nie każdemu "podejdzie" japońska szkoła dźwięku preferującego bezkompromisową neutralność i detaliczność
- streamer musi być na sztywno podłączony do przewodu Ethernet, brak łączności WiFi
- strumieniowanie wyłącznie serwisów Tidal, Spotify i Qobuz (oraz radia internetowego); brak innych platform streamingowych
- brak wbudowanego przedwzmacniacza gramofonowego w N-05XD
- końcówka mocy w klasie A zużywa gigantyczne porcje prądu i bardzo się grzeje; nie jest ekologiczna
- tryb pracy ES-Link Analog końcówki mocy wymaga rozważnego (i umiejętnego) doboru głośników
- relatywnie wygórowana cena.

Ceny w Polsce: Esoteric N-05XD - 58 900 PLN, Esoteric S-05 - 74 500 PLN.

System odsłuchowy
Pomieszczenie odsłuchowe: 30 m2, z częściową adaptacją akustyczną, ustroje Vicoustic Wave Wood - 10 sztuk.
Wzmacniacze: Haiku-Audio Origami 6550 SE (test TU), Yaqin MS-2A3 (test TU), NuPrime Omnia A200 (test TU), Octavio AMP 32 V (test TU) i Pathos Classic One MKIII (test TU).
Kolumny podłogowe: Living Voice Auditorium R3 (test TU) i Revival Audio Atalante 5 (test TU).
Kolumny podstawkowe: Martin Logan Motion 35XTi (test TU), Guru Audio Junior (test TU) i Paradigm Founder 40B.
Odtwarzacz CD: Musical Fidelity A1 CD-Pro (test TU).
Odtwarzacze sieciowe: Rose RS150 (test TU), Musical Fidelity MX-Stream (test TU), Limetree NETWORK II, Silent Angel Bremen B1T (test TU) i Silent Angel Munich M1 (test TU).
DAC-i/wzmacniacze słuchawkowe: NuPrime DAC-10H (test TU), Yulong DA1/Yulong DA1 Power Station, Esoteric N-05XD, Ferrum ERCO z zasilaczem Ferrum HYPSOS (test TU), Yulong DA-1 (wraz z zasilaczem Yulong Power Station), Taga Harmony DA-400, Rupert Neve Designs RNHP (test TU) i Lampizator Amber 3 DAC (test TU).
Komputer: Dell Latitude 7390.
Smartfon / tablet: iPhone 13 oraz iPad Air 4.
Gramofony: Nottingham Analogue Horizon (test TU), Pro-Ject The Classic Evo i TEAC TN-5BB (test TU).
Wkładki gramofonowe: Ortofon 2M Black (test TU), Ortofon Quintet Red, Ortofon Verismo i Ortofon 2M Red (test TU).
Przedwzmacniacze gramofonowe: Musical Fidelity MX-VYNL (test TU), Pier Audio MM/MC 8 SE, Pro-Ject Phono Box DS3 B i TEAC PE-505 (test TU).
Radioodbiorniki: Rotel RT-1080, Sansui TU-5900 i Tivoli Model One (test TU).
Magnetofon kasetowy: Nakamichi Cassette Deck 1 (test TU).
Minisystem: Pioneer P1-K (test TU).
Głośnik bezprzewodowy: Mooer Silvereye 10 (test TU).
Odbiornik Bluetooth/DAC: iFi Audio ZEN Blue + zasilacz iFi Audio iPower X (test TU).
Słuchawki: Fostex TH610 (test TU), Meze 99 Neo (test TU), Meze Liric, Dan Clark Audio Expanse, RØDE NTH-100 (test TU), SIVGA SV023 (test TU), Monoprice Monolith AMT (test TU) i Final Audio UX3000 (test TU).
Listwy sieciowe: Solid Core Audio Power Supply (test TU) i ZiKE Labs Powerbox (test TU).
Akcesoria: podstawa antywibracyjna Rogoz-Audio 3SG40 (test TU), podstawy głośnikowe Rogoz-Audio 4QB80 (test TU), podstawy głośnikowe Solid Tech Radius Stand, szafka audio Solid-Tech Radius Duo 3 (test TU), mata gramofonowa Harmonix TU-800EXi (test TU) i krążek dociskowy do gramofonu Clearaudio Clever Clamp (test TU). I wiele, wiele innych...

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Komentarz będzie oczekiwać na moderację