Dwa zdjęcia ze strony Esoteric / TEAC Corporation
Wstęp
Latem zeszłego roku japoński Esoteric / TEAC Corporation zaprezentował światu premierowy model odtwarzacza CD / SACD / MQA, czyli Esoteric K-05XD (zobacz TUTAJ). Co prawda w Polsce odtwarzacz K-05XD kosztuje około 67 000 PLN, ale, w co trudno uwierzyć, jest zaledwie podstawowym modelem odtwarzacza CD / Super Audio CD w bardzo rozbudowanym katalogu Esoteric. Oczywiście, w przypadku Esoteric określenie "podstawowy", w żadnym razie nie oznacza "budżetowy", albowiem bez żadnych wątpliwości K-05XD reprezentuje klasę high-end. Model ten zastępuje najbardziej dotychczas popularny odtwarzacz CD Esoteric K-05Xs.
Wrażenia ogólne i budowaJak podaje producent, pierwszy model odtwarzacza CD Esoteric K-05 został wprowadzony w 2011 roku, a następnie ewoluował w K-05X w 2015 roku i potem w K-05Xs w 2018 roku. Stał się najlepiej sprzedającym się modelem serii Esoteric K. Nowy K-05XD dziedziczy ducha historycznej serii K-05, ale został kompleksowo przeprojektowany jako odtwarzacz Super Audio CD; całkowicie różni się od poprzednich modeli 05 poprzez ulepszenie go za pomocą nowej konstrukcji "platformy projektowej".
Tytułowy odtwarzacz to naprawdę duża i ciężka maszyna - ma spore rozmiary (445 × 161 × 357 mm) przy równie dużej masie sięgającej 21 kg. Z kolei wykonanie reprezentuje oczywiście najwyższą światową ligę, absolutną ekstraklasę high-fidelity. To bezkompromisowe dzieło sztuki użytkowej. Luksusowa rzecz. Jakość zastosowanych materiałów, design i budowa są po prostu świetne Wzorcowe. Jednocześnie wzornictwo nie jest przeładowane /barokowe, jest stonowane. Dość oszczędne. Ale także nie surowe i nie ascetyczne. Najnowszy odtwarzacz K-05XD stylistyką nawiązuje do modelu najwyższego Esoteric, czyli odtwarzacza Grandioso K1X SE (zobacz
TUTAJ). Lepiej już chyba nie trzeba.
Jakie zmiany wprowadził Esoteric względem poprzedniego modelu?
1) Przede wszystkim platforma projektowa została całkowicie odnowiona - teraz zawiera układy VRDS-ATLAS i Master Sound Discrete DAC / Clock. Nowy mechanizm transportu VRD-ATLAS „ATLAS 05” został zaprojektowany specjalnie dla tego modelu, a sekcja DAC wykorzystuje dyskretny obwód z „Master Sound Discrete DAC”, aby jeszcze bardziej udoskonalić możliwości odtwarzania dźwięku z płyt CD/SACD.
2) Zastosowano innowacyjny mechanizm transportu VRDS-NEO Super Audio CD (Vibration-Free Rigid Disc-Clamping System).
3) Zaaplikowano „Master Sound Discrete Clock for Digital Player” - uwzględniając dobre doświadczenia z opracowania generatora zegara głównego Grandioso G1X, czyli dyskretnego obwodu zegara dla wbudowanych odtwarzaczy,
4) Obudowa została powiększona i jest dwuwarstwowa; mieści udoskonalony mechanizm ATLAS, większy blok obwodów i sekcję zasilania.
5) Poprawiono wygląd zewnętrzny K-05XD, który jest teraz jeszcze bliższy wyższym modelom Esoteric.
Kluczowe cechy
- Nowo zaprojektowany mechanizm transportu Super Audio CD VRDS-ATLAS „ATLAS 05”.
- „Master Sound Discrete DAC” – opracowany przez Esoteric modulator FPGA, 64 bit/512 Fs Delta-Sigma
- „Master Sound Discrete Clock for Digital Player” – dyskretny moduł zegara
- Autorskie wyjście transmisji sygnału prądowego „ES-Link Analog”.
- Wzmacniacz buforowy wyjściowy „Esoteric-HCLD” (szybkość narastania: 2000 V/μs)
- Trzy transformatory zasilające (dwa toroidalne do analogowego, cyfrowego i jeden EI do sterowania)
- Stabilizator prądu stałego o niskim sprzężeniu zwrotnym
- Wejście zegara zewnętrznego 10 MHz
- Wyposażony w dekoder MQA
- Funkcja USB DAC (DSD 22,5 MHz / możliwość transmisji asynchronicznej)
- Różne terminale wejścia/wyjścia;
- Wejścia cyfrowe: koncentryczne, optyczne (192 kHz i DoP)
- Wyjścia cyfrowe: XLR, koncentryczne
- Możliwość wyboru opcji filtra cyfrowego dla PCM, funkcja włączania/wyłączania analogowego filtra FIR dla DSD
- Port RS-232C, sterowanie włączaniem/wyłączaniem wyzwalacza
- Pilot zdalnego sterowania RC-1333, który może sterować także wzmacniaczami Esoteric.
Potrójny karton (!)
Sprzęt jest super zabezpieczony
Oraz dodatkowo owinięty miękkim materiałem
Akcesoria
Zabezpieczenia górnej płyty oraz szuflady napędu
Taśmy ochronne zostawiają ślady, ale są łatwe do zmycia
Stalowe stopy antywibracyjne patentu TEAC
Ale lepiej je zabezpieczyć filcowymi podkładkami (są w zestawie)
Piękna linia wzornicza, stratosferyczne wykonanie
Metalowa szuflada z mechanizmem Esoteric ATLAS VRDS
Kładę płytę SACD na szufladzie
...i zamykam szufladę
Duży wyświetlacz
Panel sterujący
Obłe, łagodne kształty
Tył odtwarzacza
Gram z płyt SACD
System testowy
Wrażenia dźwiękoweOdtwarzacz K-05XD testowałem przede wszystkim w następującym zestawie: wzmacniacz lampowy dzielony Haiku-Audio Iris Line / Haiku-Audio SEnsei 211 Powerline oraz głośniki podłogowe AudioPhase FLOW (zobacz
TUTAJ). Jako źródła odniesienia / porównawcze dla przedmiotowego odtwarzacza używałem gramofon BennyAudio Immersion II oraz streamer Rose RS150. Pełna lista sprzętu towarzyszącego wymieniona została na końcu niniejszego testu.
Esoteric K-05XD miałem u siebie na testach relatywnie krótko, więc tekst recenzji także nie będzie zbyt rozbudowany, a zwięzły. Dodam też, że wcześniej testowałem u siebie trzy inne odtwarzacze marki Esoteric - były to modele: Esoteric K-03XD (odtwarzacz CD/SACD) oraz Esoteric P-05X / Esoteric D-05X (transport CD/SACD i DAC), a także Esoteric N-05DX (odtwarzacz strumieniowy). Jestem więc już dość dobrze zaznajomiony z "firmowym dźwiękiem" japońskiego Esoteric / TEAC Corporation. Jest to dźwięk oryginalny, specyficzny, jedyny w swoim rodzaju. Uwielbiany przez wielu melomanów i audofilów, ale przez część też krytykowany - głównie za swą bezkompromisową otwartość, autentyzm, prawdę o nagraniu. To tytułem wstępu.
Jakość i czystość, z jaką tytułowy X-05XD odtwarza płyty CD/SACD jest wprost fenomenalna. To wspaniała energia, piękna dynamika oraz sugestywna plastyczność. Analityczny wgląd w nagranie, dokładność i detaliczność. Ale ów wgląd nie jest jakiś taki prozaiczny, standardowy. Jest pogłębiony, harmonijny - taki, który subtelnie podkreśla bogactwo treści dźwięku, ukazuje całą jego strukturę i cielesność. Masywność. Penetruje przekrój poprzeczny i podłużny przekazu. To uniwersalny wgląd w dźwięk odbywający się wraz z szybką i precyzyjną reprodukcją wszelakich impulsów i stanów przejściowych. Detalicznym oddawaniem / obrazowaniem przełomów akustycznych. To, można powiedzieć, brzmienie aktywne, wzmożone. Ale nie natarczywe, bo efektywnie wypoziomowane.
Poza tym Esoteric K-05XD znakomicie konstruuje i koordynuje substancję brzmienia. Odtwarza ją przestronnie, przestrzennie, kompleksowo - przeczesując gęstwiny, rozrzedzając nawarstwienia, separując spiętrzenia itp. Przekaz jest bardzo transparenty, krystaliczny i czysty. Super płynny oraz gładki. W 100% analogowy. To jest dźwięk wysublimowany i detaliczny, z wyraźna trójwymiarowością. Scena jest obszerna, wydaje się być nawet powiększona, daleko wyciągnięta, lecz z czytelnym, bo kontrastowym tłem tejże otchłani. Co istotne, stereofonia, rozmieszczenie instrumentów i głosów na scenie - wszystko to jest bardzo geometrycznie precyzyjne. Pierwszorzędnie ułożone, uporządkowane, oczywiste.
Odtwarzacz bezwarunkowo ukazuje szeroką gamę tonów, które ekspresyjnie oddają szczegóły muzyki, jednocześnie uzyskując elastyczność pozwalającą dostosować się do mikro- i makro-dynamiki nagrań, różnicowania tonalnego, selektywności poszczególnych dźwięków. Temu zjawisku sprzyja także wysoka detaliczność, która nie zaburza proporcji muzykalności, nie narusza gładzi i smukłości dźwięku. Jednak dźwięk wcale nie jest sterylny ani kliniczny - nawet jeśli Esoteric N-05XD ma niemal idealnie przejrzyste brzmienie. Albowiem akustyka jest gęsta, rozproszona, fizyczna. Rysująca bardzo naturalne kształty - fizjologiczne i substancjalne. Namacalne.
Japoński odtwarzacz zachowuje się jak naostrzone nożyczki - tnie materiał łatwo i precyzyjnie, bez problemu wycina wszelkie kształty, bryły i figury. Nawet te najdziwniejsze, kunsztowne. Zakręcone. Esoteric K-05XD nie jest dźwiękowo wyostrzony - stoi na pograniczu wyrazistości, klarowności i rygorystyczności, ale w żadnym razie nie przekracza tej linii demarkacyjnej. Nigdy nie staje się agresywny czy napastliwy względem brzmienia. Ale tym narzędziem należy posługiwać się umiejętnie. Rozsądnie. A więc dobór / zestawienie K-05XD z pozostałą elektroniką hifi musi być odpowiednio dostrojony, ze znajomością rzeczy dokonany. Po konesersku, a nie amatorsko.
Odtwarzacz X-05XD niekiedy zachowuje się niczym high-endowa wkładka gramofonowa o zaawansowanej konstrukcji i z igłą z wyrafinowanym szlifem. Może zapewnić najwyższej jakości dźwięk, wirtuozowski, ale może też go niechcący zepsuć. Uczynić przykrym i ciut nachalnym. Nie nastrojonym. Proszę o tym koniecznie pamiętać przy doborze elektroniki współpracującej. Na pewno wzorcowym towarzystwem dla K-05XD będą inne urządzenia marki Esoteric. To optymalny, najlepszy dlań adres.
Konkluzja
Esoteric K-05XD to rasowy odtwarzacz płyt CD/SACD - pod każdym względem bezkompromisowy, wysublimowany i zaawansowany. Luksusowy. Oferujący zaangażowany, substancjalny i energetyczny dźwięk o czystej i transparentnej naturze - rozdzielczy i selektywny. Bardzo precyzyjny oraz dokładny. Lekki. Gładki. Analogowy. To high-end w pełnej krasie i najlepszym wydaniu "Made in Japan". Polecam, rekomenduję, zachwalam!
Cena w Polsce - 66 900 PLN.
Moja bezwarunkowa rekomendacja dla odtwarzacza Esoteric K-05XD!
Za:
- japoński producent Esoteric / TEAC Corporation z ponad 70-letnim doświadczeniem w audio hifi
- K-05XD to odtwarzacz, który jest arcydziełem sztuki inżynierskiej i użytkowej
- bardzo zaawansowany technologicznie i materiałowo, innowacyjny
- design i wykonanie nawiązują do modelu referencyjnego odtwarzacza Esoteric Grandioso K1X SE
- odtwarzacz czyta format CD, SACD i MQA
- nowy mechanizm transportu VRD-ATLAS „ATLAS 05” (zaprojektowany specjalnie dla tego modelu)
- i znacznie udoskonalony
- sekcja DAC wykorzystuje dyskretny obwód z „Master Sound Disc"
- innowacyjny mechanizm transportu VRDS-NEO Super Audio CD (Vibration-Free Rigid Disc-Clamping System)
- zaaplikowany „Master Sound Discrete Clock for Digital Player”, czyli dyskretny obwód zegara
- który nawiązuje do doświadczeń opracowywania generatora zegara głównego modelu Grandioso G1X
- powiększona, dwuwarstwowa obudowa
- większy blok obwodów i rozbudowana sekcja zasilania
- na wyposażeniu wielofunkcyjny pilot zdalnego sterowania
- dźwięk realnej klasy high-end
- brzmienie zaangażowane, substancjalne i dynamiczne
- o czystej, głębokiej i transparentnej naturze
- prawdziwie trójwymiarowy przekaz, holograficzny
- dźwięk ultra-rozdzielczy i selektywny
- bardzo precyzyjny, skrupulatny oraz dokładny
- a jednocześnie lekki i gładki
- w stu procentach analogowy
- wytworzono w Tokio, w Japonii
- bezwarunkowa rekomendacja Stereo i Kolorowo!
Przeciw:
- wysoka transparentność i wyrafinowana naturalność dźwięku nie każdemu przypadnie do gustu
- wymagany jest uważny i umiejętny dobór elektroniki towarzyszącej
- duże rozmiary, spora masa (około 21 kg)
- bardzo wygórowana cena, zaporowa.
System odsłuchowy
Pomieszczenie odsłuchowe: 30 m2, z częściową adaptacją akustyczną - ustroje Vicoustic Wave Wood - 10 sztuk.
Wzmacniacze: Haiku-Audio Origami 6550 SE (test
TU), Musical Fidelity A1 (test
TU), Cyrus Classic AMP, Cyrus Classic PRE/Classic POWER (test
TU), TEAC NR-7CD (test
TU) i Pathos Classic One MKIII (test
TU).
Kolumny podłogowe: Living Voice Auditorium R3 (test
TU).
Kolumny podstawkowe: Martin Logan Motion 35XTi (test
TU), Paradigm Founder 40B (test
TU) i Audel U-Nika (test
TU).
Odtwarzacze CD: Musical Fidelity A1 CD-Pro (test
TU) i Taga Harmony TCD-50 (test
TU).
Odtwarzacze sieciowe: Rose RS150 (test
TU), Cyrus Classic STREAM (test
TU), IEAST ePlay 2 Pro (test
TU) i Silent Angel Munich M1 (test
TU).
DAC-i/wzmacniacze słuchawkowe: Ferrum ERCO z zasilaczem Ferrum HYPSOS (test
TU), RME ADI-2/4 Pro SE (test
TU), PrimaLuna EVO 100 DAC (test
TU) i Lampizator Amber 3 DAC (test
TU).
Komputer: Dell Latitude 7390.
Smartfon / tablet: iPhone 13 oraz iPad Air 4.
Gramofony: Nottingham Analogue Horizon (test
TU), Pro-Ject Automat A2 (test
TU) i BennyAudio Immersion II (test
TU).
Wkładki gramofonowe: Ortofon 2M Black (test
TU), Ortofon 2M Red (test
TU), Goldring E4 (test
TU), Goldring Elite, Kiseki Blue N.S. (test
TU) i Allnic Audio Rose (test
TU).
Przedwzmacniacze gramofonowe: Musical Fidelity MX-VYNL (test
TU), Canor PH 2.10 i Exposure 3010S2 Phono (test
TU).
Radioodbiorniki: Rotel RT-1080, Sansui TU-5900 i Tivoli Model One (test
TU).
Magnetofon kasetowy: Nakamichi Cassette Deck 1 (test
TU).
Minisystem: Pioneer P1-K (test
TU).
Głośnik bezprzewodowy: Mooer Silvereye 10 (test
TU).
Odbiornik Bluetooth/DAC: iFi Audio ZEN Blue + zasilacz iFi Audio iPower X (test
TU).
Słuchawki: Fostex TH610 (test
TU), Meze 99 Neo (test
TU), Neumann NDH 30, Ultrasone Signature Pure, SIVGA SV023 (test
TU) i Final Audio UX3000 (test
TU).
Listwy sieciowe: Solid Core Audio Power Supply (test
TU) i ZiKE Labs Powerbox (test
TU).
Akcesoria: podstawa antywibracyjna Rogoz-Audio 3SG40 (test
TU), podstawy głośnikowe Rogoz-Audio 4QB80 (test
TU), podstawy głośnikowe Solid Tech Radius Stand, szafka audio Solid-Tech Radius Duo 3 (test
TU), mata gramofonowa Harmonix TU-800EXi (test
TU) oraz krążek dociskowy do gramofonu - Clearaudio Clever Clamp (test
TU).