Kilka lat temu bardzo mi zaimponował (oraz przypadł do gustu) niemiecki przetwornik cyfrowo-analogowy / wzmacniacz słuchawkowy RME ADI-2 DAC (czytaj moją recenzję TUTAJ). Dlatego w konkluzji testu dla Stereo i Kolorowo tak o nim wówczas napisałem: "Niemiecki RME ADI-2 DAC to jeden z najlepszych DAC-ów (ze wzmacniaczem słuchawkowym), jakie miałem u siebie na testach (i w ogóle jakie słyszałem). Wielofunkcyjny, z mnóstwem rozmaitych korektorów, z analizatorem spektrum i co najważniejsze - rewelacyjnie grający. A do tego w całości zaprojektowany i wytworzony w Niemczech. W relacji cena / jakość absolutnie nie do pobicia. Koniec. Kropka".
Pod koniec roku 2022 firma RME Audio wprowadziła na rynek rozbudowaną wersję ADI-2 DAC, czyli profesjonalny "High-Performance AD / DA Converter RME ADI-2/4 Pro SE" (zobacz TUTAJ i TUTAJ). RME wyjaśnia, że dopisek "SE" oznacza „Special Edition”, czyli edycję specjalną, limitowaną, jako dodatek do istniejącej serii ADI-2.
W oparciu o wieloletni, ciągły rozwój ADI-2 Pro, firma RME przedstawia kolejny element do wielokrotnie nagradzanej serii ADI-2. Nasze najnowsze arcydzieło jest wyposażone w nowo opracowaną płytkę drukowaną, udoskonaloną specyfikację i szybszy procesor DSP zapewniający wyjątkową, przejrzystą sygnaturę dźwiękową, wzmacniacze słuchawkowe o ekstremalnej mocy (w tym regulowanie mocy IEM), zbalansowane złącze 4,4 mm Pentaconn o bardzo niskim poziomie szumów, funkcję wyzwalania do włączania / wyłączania zewnętrznego urządzeń i wreszcie tryb RIAA do bezpośredniej digitalizacji płyt winylowych w najwyższej jakości (cytat za RME).
Wrażenia ogólne i budowa
Instrukcja obsługi RME AD/DA to gruba, ponad 200-stronicowa książka (sic!), co wiele mówi o niezwykle rozbudowanych funkcjach i szerokich możliwościach regulacji. ADI-2/4 Pro SE ma kilka poziomów obsługi - od zwykłej, nieskomplikowanej, poprzez bardziej profesjonalną, aż do typowo eksperckiej. Ta najbardziej zaawansowana korektora parametrycznego / crossfeed umożliwia specjalistyczne i indywidualne dostrajanie pod konkretne wymagania PRO. Jednakże zastosowanie tych funkcji wymaga już stricte inżynierskiej wiedzy zawodowego realizatora dźwięku. A przynajmniej dokładnego przestudiowania instrukcji obsługi.
Wysokiej rozdzielczości panel IPS, stanowiący graficzną powierzchnię operacyjną, jeszcze bardziej ułatwia obsługę i wyświetla kolejne funkcje obsługiwane przez procesor DSP, a mianowicie: mierniki poziomu szczytowego, 30-pasmowy analizator w technologii filtrów biquad DIGICheck oraz ekran State Overview, przedstawiający aktualne stany SPDIF, AES, USB i zegara (cytat za RME).
ADI-2/4 Pro SE wyposażony został w dwa analogowe wejścia symetryczne "servo-balanced" zrealizowanych na gniazdach combo XLR / TRS, dwa oddzielne symetryczne i niesymetryczne wyjścia na XLR i TRS oraz dwa bardzo mocne stereofoniczne wyjścia słuchawkowe "Extreme Power" umieszczone z przodu dla łatwej symetrycznej obsługi wszystkich słuchawek, w tym IEM realizowane przez złącze 4,4 mm Pentaconn.
Wyjście słuchawkowe Extreme Power – nowy punkt referencyjny w zakresie wierności i zakresu dynamicznego dźwięku. Opracowany przez RME stopień słuchawkowy Extreme Power został teraz jeszcze bardziej ulepszony i zapewnia niesamowicie mocne wyjścia słuchawkowe (2,1 W niesymetryczne, 3,4 W symetryczne przy 32 Ω, na kanał). Dzięki specjalnemu trybowi IEM bardziej niskoszumowa konstrukcja Extreme Power wprowadza dodatkowe tryby zasilania IEM (High power, Low power, IEM) dla pełnej kompatybilności ze słuchawkami dousznymi.
Wszystkie trzy wyjścia słuchawkowe posiadają funkcję wyciszania, wykrywania prądu przetężeniowego, zabezpieczenie przed prądem stałym, wykrywanie wtyczki i sterowanie DSP takie jak automatyczne przypisywanie głośności, narastanie głośności, automatyczny tryb symetryczny, tryb dwóch par słuchawek, interakcja użytkownika przy wykrywaniu przeciążenia oraz automatyczne skalowanie miernika poziomu przy niskiej impedancji.
Najnowszy tryb True Balanced firmy RME realizuje obsługę słuchawek symetrycznych niezależnie od wyjść XLR. Urządzenie posiada teraz 2 symetryczne kanały wejściowe i 4 symetryczne kanały wyjściowe. Słuchawki symetryczne korzystają tylko z kanałów 3/4 DAC-a, a tylne wyjścia mogą nadal wyprowadzać niezależny sygnał przez DAC 1/2. W trybie True Balanced maksymalny poziom wyjściowy ADI-2/4 Pro SE wzrasta do +7 dBu dla IEM, +13 dBu dla Low Power, +25 dBu dla High Power. Stosunek sygnału do szumu pozostaje bez zmian (cytat za RME).
Co istotne, dzięki inteligentnej aplikacji niezależnych symetrycznych wyjść liniowych i słuchawkowych, symetryczne słuchawki nie wyciszają już tylnych wyjść (a to jest bardzo ważne dla realizatorów dźwięku). Obecne symetryczne wyjścia liniowe i słuchawkowe mogą być używane jednocześnie, nawet z różnymi źródłami / sygnałami. Wyjście TRS z tyłu może być zasilane ze ścieżki sygnałowej Line 1/2 lub Phones 3/4, czyli w sam raz dla obsługi efektów insertowych podczas procesu masteringu.
Firma RME bardzo na serio potraktowała sprawę zasilania. Na tylnej ściance zamontowano uniwersalne gniazdo wejściowe zasilające DC przystosowane dla napięcia w wartościach od 9,5 V do 15 V, co znacząco zwiększa uniwersalność przyłączanych zasilaczy, a użytkownikowi zapewnia mniejszy stres. Wewnętrzny impulsowy stabilizator napięcia o wysokiej sprawności (> 90%) zapobiega wewnętrznym szumom, albowiem pracuje powyżej słyszalnych częstotliwości. Wewnątrz, oprócz opisanego stabilizatora napięcia, umieszczono także standardowe stabilizatory liniowe, po których w ścieżce sygnału zamontowano niskoszumowe stabilizatory liniowe. Dlatego też ADI-2/4 Pro osiąga swoje wysokie parametry techniczne nawet przy zastosowaniu mniej zaawansowanych zasilaczy. Prąd jest stabilizowany i rasowany przez wewnętrze układy.
Wiele uwagi poświęcono także wejściom cyfrowym, które nie są zwykłymi gniazdami, a specjalistycznymi. O wysokich standardzie sygnałowym i szerokiej kompatybilności. Dostępne są też optyczne S/PDIF I/O, które obsługują również ADAT, a także współosiowe S/PDIF (RCA) i AES I/O (XLR) poprzez dołączony kabel typu "breakout". Ten uniwersalny zestaw opcji "in-out" oferuje wysoką jakość i elastyczną łączność dla wielu urządzeń / szerokiego zastosowania.
Port USB 2.0 jest zgodny ze standardem Class Compliant (UAC 2.0), czyli jest natywnie obsługiwany przez systemy operacyjne takie jak iOS, macOS, Linux i Windows 10 (od 1709), a także jest wykorzystywany do aktualizacji oprogramowania sprzętowego. ADI-2/4 Pro ma w zestawie zewnętrzny zasilacz impulsowy z blokadą wtyczki, ale może być również zasilany na baterie, co umożliwia zastosowania mobilne oraz korzystanie z separacji galwanicznej.
Jako interfejs komputerowy ADI-2/4 Pro oferuje tryb stereo (2 wejścia / 2 wyjścia) i tryb wielokanałowy (6 wejść / 8 wyjść). W przypadku sytemu Mac OS urządzenie pracuje od razu po wyjęciu z pudełka i podłączeniu. W systemie Windows ADI-2/4 Pro wykorzystuje sterowniki RME z serii MADIface, zapewniające pełną kompatybilność z WDM i ASIO oraz najwyższą wydajność (cytat za RME).
Wejścia analogowe
XLR/TRS:
Impedancja wejściowa @ 1 kHz, zbalansowana: 90 kOhm, niezbalansowana: 45 kOhm
Czułość wejścia przełączana +24 dBu, +19 dBu, +13 dBu, +7 dBu, +1 dBu @ 0 dBFS
Zakres wzmocnienia Digital Trim: 0 dB do +6 dB, w krokach co 0,5 dB
Stosunek sygnału do szumu (SNR) @ +13/19/24 dBu: >120 dB (AES17), >123 dBA
Stosunek sygnału do szumu (SNR) @ +7/+1 dBu: >120 dB (AES17), 123 dBA
Pasmo przenoszenia @ 44,1 kHz, -0,1 dB: 0,4 Hz – 20,4 kHz
Pasmo przenoszenia @ 96 kHz, -0,5 dB: 0,2 Hz – 45,5 kHz
Pasmo przenoszenia @ 192 kHz, -1 dB: 0,15 Hz – 90,9 kHz
Charakterystyka częstotliwościowa @ 384 kHz, -1 dB: 0,15 Hz – 182 kHz
Pasmo przenoszenia @ 768 kHz, -1 dB: 0,15 Hz – 348 kHz
THD @ -0,5 dBFS: > -130 dB, 0,0000316 %.
THD+N @ -0,5 dBFS: -119 dB, 0,000112 %.
Separacja kanałów: > 130 dB @ 1 kHz
RIAA Mode via TS:
Impedancja wejściowa: 45 kOhm @ 1 kHz, pojemność wejściowa 150 pF
Czułość: +14 dB: 20 mV, +20 dB: 10 mV, +26 dB: 5 mV
Czułość: +32 dB 2,5 mV, +38 dB: 1,25 mV
Dodatkowe wzmocnienie 0 do +6 dB w krokach co 0,5 dB poprzez Trim Gain
Maksymalny poziom wejściowy @ +14 dB: 11.1 mV, -13 dBu
Maksymalny poziom wejściowy @ +20 dB: 22.3 mV, -19 dBu
Maksymalny poziom wejściowy @ +26 dB: 44,5 mV, -25 dBu
Maksymalny poziom wejściowy @ +32 dB: 89,0 mV, -31 dBu
Maksymalny poziom wejściowy @ +38 dB: 178 mV, -37 dBu
Cyfrowy headroom we wszystkich wzmocnieniach, w odniesieniu do czułości: 15 dB
Stosunek sygnału do szumu (SNR), 20 Hz-20 kHz, +14/20 dB wzmocnienia: 88 dB, 92 dBA
Stosunek sygnału do szumu (SNR), 20 Hz-20 kHz, +26 dB Wzmocnienie: 80,5 dB, 85 dBA
Stosunek sygnału do szumu (SNR), 20 Hz-20 kHz, +32 dB Wzmocnienie: 74 dB, 78,5 dBA
Stosunek sygnału do szumu (SNR), 20 Hz-20 kHz, +38 dB Wzmocnienie: 68 dB, 73 dBA
THD+N, 20 Hz-20 kHz, +14/+20 dB: -88 dB, 0,004 %.
THD+N, 20 Hz-20 kHz, +26 dB: -81,5 dB, 0,0084 %.
THD+N, 20 Hz-20 kHz, +32 dB: -74 dB, 0,019 %.
THD+N, 20 Hz-20 kHz, +38 dB: -69 dB, 0,035 %.
Wyjścia analogowe
1/2 XLR:
Przełączany poziom wyjściowy +24 dBu, +19 dBu, +13 dBu, +7 dBu, +1 dBu @ 0 dBFS
Stosunek sygnału do szumu (SNR) @ +7/+13/19/24 dBu: 120 dB (AES17), 123 dBA
Stosunek sygnału do szumu (SNR) @ +1 dBu: 119 dB (AES17), 120 dBA
Pasmo przenoszenia @ 44,1 kHz, -0,1 dB: 0 Hz – 21 kHz
Pasmo przenoszenia @ 96 kHz, -0,5 dB: 0 Hz – 44,9 kHz
Pasmo przenoszenia @ 192 kHz, -1 dB: 0 Hz – 90 kHz
Charakterystyka częstotliwościowa przy 384 kHz, -1 dB: 0 Hz – 181 kHz
Pasmo przenoszenia @ 768 kHz, -3 dB: 0 Hz – 285 kHz
THD @ 0 dBFS: < -120 dB, 0,0001 %.
THD+N @ 0 dBFS: -116 dB, 0.00016 %
Separacja kanałów: > 130 dB
Impedancja wyjściowa @ 1 kHz @ +24/+19/+13 dBu: 213 Ohm
Impedancja wyjściowa @ 1 kHz @ +7/+1 dBu: 113 Ohm
1/2 TS (tylne):
Maksymalny poziom wyjściowy: +21,5 dBu @ 0 dBFS
Stosunek sygnału do szumu (SNR) @ +19/13 dBu: 120 dB (AES17), 123 dBA
Stosunek sygnału do szumu (SNR) @ +7 dBu: 119 dB (AES17), 121 dBA
Stosunek sygnału do szumu (SNR) @ +1 dBu: 118 dB (AES17), 118 dBA
Impedancja wyjściowa @ 1 kHz: zbalansowana 213 Ohm, niezbalansowana 106 Ohm
Słuchawkowe 1/2, słuchawkowe 3/4:
Maksymalny poziom wyjściowy: +21,5 dBu @ 0 dBFS
Impedancja wyjściowa: 0,1 Ohm
Stosunek sygnału do szumu (SNR) @ +19 dBu (Hi-Power): 120 dB (AES17), 122 dBA
Stosunek sygnału do szumu (SNR) @ +7 dBu (Lo-Power): 119 dB (AES17), 121 dBA
Stosunek sygnał/szum (SNR) @ +1 dBu (IEM): 118 dB (AES17), 120 dBA
Poziom wyjściowy przy 0 dBFS, Ref Level +19 dBu, obciążenie 100 Ohm lub większe: +21,5 dBu (9,2 V)
Minimalna impedancja obciążenia IEM @ +1 dBu: 4 Ohm
Minimalna impedancja obciążenia Lo-Power @ +7 dBu: 8 Ohm
Minimalna impedancja obciążenia Hi-Power @ +19 dBu: 24 Ohm
THD @ +20 dBu, obciążenie 32 Ohm (1,9 W): -124 dB, 0,000057 %.
THD+N @ + 20 dBu, obciążenie 32 Ohm (1,9 W): -118 dB, 0,00011 %.
Maksymalna moc @ 0,001% THD: 2,1 W na kanał
Separacja kanałów 20 Hz – 20 kHz: 80 dB @ 32 Ohm
Tryb zbalansowany dla słuchawek:
Przełączane poziomy wyjściowe: IEM +7 dBu, Lo-Power +13 dBu, Hi-Power +25 dBu
Przełączane poziomy wyjściowe: IEM 1,73 V, Lo-Power 3,46 V, Hi-Power 13,8 V
Impedancja wyjściowa: 0,2 Ohm Stosunek sygnału do szumu (SNR) @ +25 dBu: 120 dB (AES17), 122 dBA
Stosunek sygnału do szumu (SNR) @ +13 / +7 dBu: 119 dB (AES17), 121 dBA
Minimalna impedancja obciążenia IEM @ +7 dBu: 8 Ohm
Minimalna impedancja obciążenia Lo-Power @ +13 dBu: 12 Ohm
Minimalna impedancja obciążenia i Hi-Power @ +25 dBu: 40 Ohm
Maksymalna moc @ 0,001% THD: 4 W na kanał Separacja kanałów: > 130 dB @ 1 kHz
Wejścia cyfrowe
Ogólne:
Tłumienie jittera: > 50 dB (> 1 Hz)
Akceptuje format konsumencki i profesjonalny
AES/EBU:
Czułość wejściowa 1,0 Vpp
SPDIF współosiowy:
Stopień wejściowy o wysokiej czułości (< 0,3 Vpp)
Zgodność z AES/EBU (AES3-1992)
SPDIF optyczny:
Kompatybilny z ADAT
Wyjścia cyfrowe
AES/EBU
Poziom wyjściowy 2,7 Vpp
Format profesjonalny zgodnie z AES3-1992, poprawka 4
Tryb Single Wire, częstotliwość próbkowania 28 kHz do 200 kHz
Współosiowy SPDIF
Poziom wyjściowy 0,75 Vpp
Format Konsument SPDIF zgodnie z IEC 60958
Tryb jednoprzewodowy, częstotliwość próbkowania 28 kHz do 200 kHz
Optyczny SPDIF
Konsument formatu (SPDIF) zgodnie z IEC 60958
Częstotliwość próbkowania 28 kHz do 200 kHz
Cyfrowe
Tłumienie jittera dla zegarów zewnętrznych: > 50 dB (> 1 Hz)
Efektywny wpływ jittera zegara na konwersję AD i DA: bliski zeru
PLL zapewnia zerowy dropout, nawet przy jitterze powyżej 100 ns
Dodatkowy Digital Bitclock PLL dla bezproblemowej pracy w trybie varispeed ADAT
Obsługiwane częstotliwości sampli dla zewnętrznych zegarów: 32 kHz do 200
Wewnętrznie obsługiwane częstotliwości próbkowania: 44,1 kHz do 768 kHz
Informacje ogólne
Pobór mocy w trybie czuwania DC 12 V: 170 mW
Pobór mocy w trybie czuwania AC 230 V: 280 mW
Pobór mocy w stanie bezczynności: 14 W, Maks. pobór mocy: 30 Watt
Prąd w stanie spoczynku przy napięciu 12 V: 1,16 A
Wymiary (W x H x D): 215 x 44 x 160 mm
Masa: 1,2 kg
Nie mam najmniejszych wątpliwości, że studyjny RME ADI-2/4 Pro SE zastosowany jako DAC i / lub wzmacniacz słuchawkowy w domowym systemie stereo sprawdza się jako ultra-referencyjne urządzenie klasy high-end. Zapewnia wysoce transparentny, analityczny i dokładny dźwięk o doskonałym nasyceniu tonalnym, wybornie odczuwalnej głębi oraz pierwszorzędnej precyzji. To pełna naturalność i neutralność, ale nie sterylność, czy kliniczność (nie wiem skąd taka obiegowa opinia na temat urządzeń studyjnych?). Dźwięk jest bliski, płynny i żywy, ale w ogóle nie agresywny. RME dostarcza duże i pełne brzmienie o wysublimowanej strukturze i rozseparowanej substancji, co przynosi dalece autentyczny oraz realistyczny przekaz. Kompletny i fizyczny. W stu procentach obiektywny.
Konkluzja
RME ADI-2/4 Pro SE to doskonały profesjonalny przetwornik cyfrowo-analogowy (oraz analogowo-cyfrowy) oraz kompetentny wzmacniacz słuchawkowy; z wieloma dostępnymi opcjami dostrajania / korekcji dźwięku, co oznacza możliwość elastycznego dostosowywania dźwięku do konkretnych potrzeb lub po prostu upodobań słuchacza. Zaś pod względem dostarczanego dźwięku ADI-2/4 Pro SE lokuje się na absolutnych wyżynach poziomu high-fidelity. Moja szczera i bezwarunkowa rekomendacja!
Cena w Polsce - 11 999 PLN.
Za:
- RME to renomowany producent urządzeń studyjnych / profesjonalnych audio
- trzy wyjścia słuchawkowe, w tym symetryczne 4,4 mm Pentaconn
- bardzo szeroka możliwość ustawień, konfiguracji, filtrów, korekcji etc.
- wiele różnych gniazd wejściowych i wyjściowych
- imponująca specyfikacja techniczna
- oscyloskopowy wyświetlacz!
- szczegółowy i detaliczny dźwięk o niesamowitej czystości
Przeciw:
- jak na urządzenie wykorzystywane wyłącznie dla potrzeb high-fidelity posiadać będzie nadmiar zbędnych funkcji typowo studyjnych
- baaardzo skomplikowane i rozbudowane menu, bez pomocy instrukcji obsługi ani rusz
- relatywnie wysoka cena.
DAC-i/wzmacniacze słuchawkowe: Ferrum ERCO z zasilaczem Ferrum HYPSOS (test TU), Fiio R7, Sennheiser HDV 820, Antelope Amári, COS D10, SPL Diamond, Rupert Neve Designs RNHP (test TU) i Lampizator Amber 3 DAC (test TU).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Komentarz będzie oczekiwać na moderację