środa, 28 września 2016

Kolumny Taga Harmony TAV-616F



Wstęp
W ubiegłym miesiącu, razem z amplitunerem CD Taga Harmony HTA-1000CD (czytaj test TUTAJ), od warszawskiego dystrybutora Polpak przyjechały do mnie nowe kolumny. Tym razem otrzymałem premierowe Taga Harmony TAV-616F, które są rozwinięciem wcześniejszych TAV-606. Tak, oczywiście - Taga Harmony TAV-616F to kolumny stricte budżetowe, ich cena wynosi 1 849 PLN za parę, więc w bezwzględnych wartościach audiofilskich jest to dość umiarkowana kwota. Tyle przecież kosztują pierwsze lepsze słuchawki, zwykły przewód zasilający albo normalny komplet lamp elektronowych. Jednakowoż jak uczy swoimi bajkami mistrz Trembecki: „Nie sądź nikogo po minie, bo się w sądzeniu poszkapisz”. Niewinny wygląd TAV-601F i ich niska cena nie świadczą o tym, że nie są one audio-killerami, a wręcz odwrotnie. Konstruktorzy upchnęli w nich całą masę nowych rozwiązań, ulepszeń i technologii. Już sam rozbudowany opis na stronie Polpaku budzi szacunek i uznanie:

- TLIE (Taga Low Interference Enclosure) – nowe, eleganckie obudowy są teraz sztywniejsze i bardziej neutralne na wszelkie wibracje i koloryzacje. Pogrubione ścianki z MDF w porównaniu do TAV-606: od 12 mm do 15 mm w modelach podłogowych (plus 18 mm grubości panel przedni), oraz od 9 mm do 12 mm w głośnikach Centralnym i Surround (plus 15 mm panel przedni). Zwiększone wymiary obudów zapewniają lepszą głośność i wyższe ciśnienie akustyczne skutkujące większą dynamiką i niższym basem;

- Ulepszone membrany przetworników nisko i średnio-niskotonowych – lżejsze cechujące się wyższym współczynnikiem SPL i szybsze, o dokładniejszym ruchu membrany, reagujące szybko na dynamiczne zmiany ścieżki dźwiękowej;

- Obudowy TAGA są wykonane z wysokiej jakości płyt MDF (głośniki Frontowe: ścianki 15 mm; przedni panel 21 mm malowana płyta MDF, głośniki Centralny oraz Surround 12mm MDF ścianki - okleina PVC, przedni panel - 15 mm MDF), które zwiększają sztywność oraz ograniczają niechciane rezonanse. Kolumny frontowe posiadają dodatkowo wewnętrzne obręcze z 9 mm płyt MDF.

- Kształt obudów został perfekcyjnie wykonany pod kątem nie tylko wspaniałego i nowoczesnego wyglądu, ale głównie po to, żeby obniżyć niepożądane wibracje, rozproszenia lub turbulencje, które mogłyby mieć negatywny wpływ na jakość dźwięku. Kolumny podłogowe  mogą zostać umieszczone na dodatkowych kolcach, zapewniających stabilność i dobrą izolację od podłoża.

- Przetwornik wysokotonowy: 1” (25 mm) głośnik wysokotonowy z ultra lekką jedwabną kopułką. Powiększony magnes (Φ70), chłodzenie ferrofluidem i trwała cewka typu flat-wire wytrzymują duże moce wejściowe. TWG – Taga WaveGuide: konstrukcja panelu przedniego głośnika wysokotonowego pełni rolę dyfuzora, który pomaga w równym i szerokim rozpraszaniu dźwięku zarówno na osi głośnika, jak i poza nią.

- Przetwornik średniotonowy: Sztywna i bardzo lekka konstrukcja membrany z włókna szklanego z elastycznym gumowym zawieszeniem pozwala poruszać się bardzo szybko i z dużą częstotliwością.

- Masywna cewka wraz z Φ 80 magnesem znoszą wysokie temperatury i moce wejściowe. Nakładka przeciwpyłowa w formie pocisku dodatkowo zwiększa dyspersję w wyższych zakresach średnich częstotliwości. Obręcz z czystego aluminium pomaga w rozpraszaniu odtwarzanych częstotliwości.

- Przetwornik średnio – niskotonowy: Woofer wykorzystując papierową membranę podwójny magnes (Φ 90) oraz potężną cewkę zapewnia płaską charakterystykę, szybki, dynamiczny i ultra mocny bas jak również przestrzenne i słodkie średnie częstotliwości.

- Pierścień z czystego aluminium polepsza rozpraszanie odtwarzanych częstotliwości. Kratowana struktura membrany pomaga w obniżeniu zniekształceń intermodulacyjnych.

- Porty bass-reflex: Nisko-szumowe i ultra-szybkie porty basu wykorzystują dyfuzory zwiększające dyspersję niskich częstotliwości. Porty zostały dodatkowo pokryte gumą, nadającą lepszy wygląd i polepszającą rozpraszanie dźwięku.

- Zwrotnice: Zwrotnica wysokiej jakości, o precyzyjnie wyselekcjonowanych i niskiej tolerancji komponentach jak również polepszone okablowanie wewnętrzne gwarantuje naturalność, trwałość i dużą moc.

- Okablowanie wewnętrzne: TAGA Harmony wykorzystuje wysokiej jakości wewnętrzne okablowanie połączeniowe pomiędzy zwrotnicami a przetwornikami, co gwarantuje, że wychodzący sygnał z amplitunera lub wzmacniacza nie zatraci żadnych ważnych informacji na swojej drodze do głośników.

Wrażenia ogólne i budowa
W zasadzie powyższy cytat ze strony Polpaku wyczerpał temat opisu budowy kolumn Taga Harmony, ale wypada mi dodać kilka osobistych wrażeń i obserwacji.

Jak widać na zdjęciach, TAV-616F w ogóle nie wyglądają na tanie, a wprost odwrotnie! Solidne i masywne wykonanie oparte o świetnej klasy komponenty. Nie będzie też żadnym odkryciem, jeżeli napisać iż TAV-616V designem nawiązują do słynnych B&W CM9... To podobne aluminiowe pierścienie dookoła głośników, analogiczne rozmieszczenie głośników, identyczny design skrzynek. Do tego dochodzi ładne wykończenie skrzynek okleiną winylową imitującą drewno plus czarny błyszczący lakier na frontach. Widać dużą dbałość o detale, cyzelunek wszystkich części, doskonały dobór materiałów. Pisząc krótko, nowe TAV-616F prezentują się bardzo dobrze. Efektownie, solidnie i poważnie, a kosztują przecież niecałe 2 000 PLN. Na pewno cenę obniża fakt, że do produkcji kolumn Taga Harmony wykorzystuje własne konstrukcje głośników, a te z roku na rok są ulepszane, poprawiane, udoskonalane. Wystarczy tylko napisać, że kopułka wysokotonowa wykonana jest z jedwabiu, głośnik średnioniskotonowy z włókna szklanego, a membrana niskotonowego z polipropylenu. Producent nie szczędził również materiału na obudowy skrzynek – ścianki tu są grube i masywne. Odporne na rezonanse i wibracje. Dodatkowo wewnątrz znajdują się po dwie obręcze z płyty MDF grubości 9 mm. To wszystko sprawia, iż jedna kolumna waży aż 17,15 kg, co nie jest ani wagą piórkową, ani kogucią, a zdecydowanie ciężką. A to doskonale służy dźwiękowi.

Bardzo dokładny opis zastosowanych technologii zastosowanych do budowy kolumn TAV-616F dostępny jest TUTAJ.

Dane techniczne
Typ / Konstrukcja - podłogowa, 3-drożna
4 przetworniki, bi-wiring
Częstotliwość odcięcia zwrotnicy - 470 Hz 3 kHz
Moc - 20 – 160 W
Pasmo przenoszenia - 36 Hz – 25 kHz
Bassreflex - przedni pojedynczy
Impedancja - 6 Ohm
Efektywność - 91 dB
Przetwornik wysokotonowy - 25 mm (1") , TWG, jedwab
Przetwornik średnio-niskotonowy - 165 mm (6.5"), membrana z włókna szklanego
Przetwornik niskotonowy - 2 x 165 mm (6.5"),  polipropylen
Wymiary (W x S x G) - 98 x 23 x 28 cm
Masa - 17.15 kg / szt.
Dostępne wersje i kolory - black i walnut 







TAV-616F to estetyczne i solidne konstrukcje 

Rząd głośników na panelu frontowym

Głośnik wysokotonowy z jedwabiu; umieszczony jest wśród dyfuzora 

Głośnik średniotonowy z membraną wykonaną z włókna szklanego

Głośnik wysokotonowy z jedwabiu, pod nim średniotonowy

Głośnik niskotonowy z membraną z polipropylenu

Okleina winylowa naśladująca drewnianą, ale estetyczna


Od lewej: kolumny Triangle Antal Esprit EZ, tytułowe Taga Harmony oraz Xavian Pearl


Z tyłu dzielony wzmacniacz Pathos Converto Evo i Pathos Ampli D



Gra wzmacniacz Xindak XA6800R (II)



Rzut okiem na cały system odsłuchowy - grają na zmianę dwa wzmacniacze: Hegel H160 oraz dzielony Pathos Converto Evo i Pathos Ampli D

Wrażenia dźwiękowe
Taga Harmony TAV-616F podłączałem przede wszystkim do trzech wzmacniaczy tranzystorowych: Xindak XA6900 (II), Hegel H160 oraz dzielonego Pathos Converto Evo i Pathos Ampli D, a także lampowego Cayin CS-55 A (ze względu na wysoką efektywność kolumn wynoszącą aż 91 dB). Przewody głośnikowe to Ortofon Reference SPK-400, zaś interkonekty to Ortofon Reference 7NX-705. Dokładna lista sprzętu towarzyszącego dostępna jest na końcu niniejszego tekstu. Pomieszczenie odsłuchowe około 30 m2, otwarte na pozostałą część powierzchni mieszkalnej.

Na początek napiszę, że wcześniej testowałem już kilka par podłogowych kolumn marki Taga Harmony. Były to Coral F-120 (czytaj test TUTAJ), Platinium F-90 Slim (czytaj TUTAJ) oraz Platinium F-100 SE v.2 (czytaj TUTAJ). Mogę więc uczciwie napisać, że Taga Harmony reprezentują ponad zwyczajny poziom relacji cena/jakość wykonania/klasa dźwięku. Kolumny tej marki charakteryzują się nie tylko wypieszczonym wykonaniem, wysokiej jakości materiałami użytymi do budowy, ale przede wszystkim zdrowym i rasowym brzmieniem wykraczającym daleko poza własne ramy cenowe. Tak, jakby ograniczenia finansowe w przypadku Taga Harmony nie obowiązywały. OK. Może nieco przesadzam, lecz zdecydowanie w tym wypadku korzyść i wartość dodana leży po stronie nabywcy, a nie producenta.

Nie inaczej jest przypadku TAV-616F. Nie chcę przez to powiedzieć, że te kolumny „grają jak typowy high-end”, bo tak oczywiście nie jest. Ale zapewniam, że oferują bardzo solidny, dobrze skonstruowany dźwięk o pięknym rozciągnięciu, niezłej dynamice i, co istotne, dużej przestrzeni. To zaawansowana konstrukcja – przemyślana i dopracowana, jak to ma w zwyczaju czynić Taga Harmony. Słychać tu porządek i harmonię, wysoką energię i dynamikę, dopełnienie dźwięku – dużą jego masę, a także duży potencjał niskich tonów, więcej niż dobrze kontrolowanych i zróżnicowanych. Z kolei soprany są detaliczne, szybkie i precyzyjne.

Dźwięk jest namacalny i obecny, wyraźny w każdym paśmie. Jest plastyczny, swobodny i ekspansywny, a równolegle przyjemny w odbiorze, bo elegancki i niemęczący. Zachowujący optymalny bilans pomiędzy agresją i atakiem, a miękkością i łagodnością. TAV-616F to wyważenie, proporcja i symetria przekazu. Konsonans.

Czy mam dalej pisać? Za niecałe 2 000 PLN, nabywca otrzymuje wszystko to, co powinny dostarczać porządne kolumny budżetowe. Dobry, bo muzykalny i pełny dźwięk, o stuprocentowych cechach spójności i wiarygodności. To uporządkowana stereofonia, wyrównany balans tonalny i dojrzały przekaz w całym paśmie.

Naturalnie, tytułowe kolumny nie oferują tak wybujałej selektywności i detaliczności, czy nieskończonej głębi jak droższe konstrukcje, bo to przecież niemożliwe. Nieco gorzej także jest z precyzją tonalną, czyli z autentycznym oddaniem pojedynczych nut, ich różnorodności procesu narastania, wybrzmiewania i późniejszego gaśnięcia. Tego TAV-616F nie wyczarują, bo nie mogą. Za takie „coś” należy zapłacić znacznie więcej. Ale katalog głośników Taga Harmony nie kończy się na TAV-616F, a dopiero zaczyna. Zawsze jest możliwość zakupu kolumn wyższej klasy.

Kończąc opis, wspomnę jeszcze że w związku z bardzo wysoką efektywnością (91 dB), TAV-616F wyjątkowo łatwe są do wysterowania. Zrozumiałe więc jest, że nie tylko mocne wzmacniacze tranzystorowe, ale nawet lampowe są właściwe do poprawnej amplifikacji Taga Harmony. A to naprawdę duży atut, bo w sposób znaczący poszerza ewentualny wybór/dobór wzmacniacza.

Konkluzja
Firma Taga Harmony dawno wyszła już z okresu „niemowlęcego”. To, co aktualnie proponuje zasługuje na dużą uwagę i zainteresowanie. Analogicznie jest w przypadku nowych kolumn TAV-616F. TAV-616F są pierwszorzędnie zaprojektowane i solidnie zbudowane z doskonałych (własnej produkcji) podzespołów. Oferują rzetelny, dobrze skonstruowany dźwięk o pięknym rozciągnięciu, niezłej dynamice i, co istotne, obszernej przestrzeni. To zaawansowana konstrukcja – choć budżetowa, wyjątkowo dobrze przemyślana i dopracowana. W swojej klasie zupełna rewelacja.

Cena w Polsce - 1 849 PLN za parę.

System testowy
Wzmacniacze: Hegel H160 (test TU), Pathos Classic One MKIII (test TU), Xindak XA6800R (test TU), Audia Flight FL Three S (test TU), Cayin CS-55 A (test TU), Eryk S. Concept Superior, dzielony Pathos Converto Evo i Pathos Ampli D oraz Dayens Ecstasy III (test TU).
Kolumny: Eryk S. Concept Superioro (test TU), Triangle Esprit Antal EZ (test TU), Pylon Diamond 28 (test TU), Studio 16 Hertz Canto One New (test TU), Xavian Pearl i Guru Audio Junior (test TU).
Źródła cyfrowe: odtwarzacz CD Musical Fidelity A1 CD-PRO i NuForce Air DAC (test TU).
Komputery: MacBook Apple Pro, Acer Aspire ES13 i Dell Latitude E6440.
Gramofony: Nottingham Analogue Horizon z wkładką Ortofon 2M Black (test TU) i Pioneer PLX-1000 z Ortofon Quintet Bronze (test TU).
Przedwzmacniacze gramofonowe: iFi iPhono2 (test TU), ADL Stratus by Furutech, Primare R32 (test TU) i Musical Fidelity MX-VYNL (test TU).
Tunery: Rotel RT-1080, Yamaha T-550 i Sansui TU-5900.
Magnetofon kasetowy: Nakamichi Cassette Deck 1.
Minisystem: Pioneer P1-K (test TU).
Słuchawki: RHA MA750 (test TU), Final Audio Design Adagio V (test TU), Final Audio Design Pandora Hope VI (test TU), HiFiMan HE-560, Blue Mo-Fi i AKG K545 (test TU).
Wzmacniacze słuchawkowe: Cayin C5 DAC (test TU), Eryk S. Concept Superior, Musical Fidelity MX-HPA (test TU), ADL Stratos by Furutech, Trilogy 931 i S.M.S.L. sAp-8.
Okablowanie: Przewody głośnikowe Cardas 101 Speaker (test TU) i Melodika Brown Sugar BSC 2450 (test TU). Seria XLO UltraPLUS. Pełne okablowanie AirTech seria Evo oraz Perkune Audiophile Cables.
Akcesoria: podstawa antywibracyjna Rogoz-Audio 3SG40 (test TU), podstawy głośnikowe Rogoz-Audio 4QB80 (test TU), podstawy głośnikowe Solid Tech, stopy antywibracyjne Rogoz-Audio BW40, szafka audio Solid-Tech Radius Duo 3 (test TU) i mata gramofonowa Harmonix TU-800EXi (test TU). Zatyczki do gniazd RCA Sevenrods. Zworki głośnikowe Sevenrods Speaker Jumper.



16 komentarzy:

  1. Intryguje mnie Pański kondycjoner. To ukraiński Audiolot 3000? Jak zostać posiadaczem takowego i czy pracuje do 230V? W dokumentacji urządzenie "kończy się" na 225V. Będę wdzięczny za wszelkie informacje. Pozdrawiam. Roman z pięknego Starogardu Gdańskiego.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To brytyjska produkcja. Póki co - "no name", ale pewnie niebawem pojawi się w Polsce pod znaną marką. Pozdrawiam.

      Usuń
    2. Polecam lekturę:
      http://www.hifiaudio.com.ua/audiolot-alf3000-p-6135.html?currency=EUR

      Usuń
    3. Dziękuję. Rzeczywiscie bardzo podobne. Konfycjoner mam na testach.

      Usuń
  2. Witam
    Chcialbym zapytac jak brzmi fundament basowy kolumny intryguja chcialbym wykorzystac je jako glowne w systemie kina domowego z amplitunerem Onkyo TX-NR 626 w pomieszczeniu o powierzchni ok 20 m2. Nie zamierzam korzystac z subwoofera. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Spokojnie można tak uczynić. TAV-616F mają bardzo obszerny, ale zdrowy i rytmiczny bas.

      Usuń
  3. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  4. Witam, jestem zainteresowany kolumnami taga harmonii tav-616 ale sprzedawca opowiadał że szkoda pieniędzy i lepiej kupić HECO VICTA PRIME 702. Co pan sądzi, bardziej podobają mi się taka i przeważnie słucham muzyki post-rok oraz chliout itp. Dziękuję i pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  5. Witam,
    Chiałem zapytać o porównanie Taga Harmony TAV-616F vs Pylon Topaz 20. Co by Pan bardziej polecił?
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  6. Witam
    Po prześledzeniu recenzji kolumn podłogowych nie mogłem znaleźć Taga harmony Blue F-80 i Tav 906F Czy jest w planie ich recenzja. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę że niebawem te głośniki mogą do mnie zajechać. Ale pewności nie mam :)
      Pozdrowienia.

      Usuń
  7. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  8. Dziękuję za odpowiedź, będę uważnie śledził recenzje. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  9. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  10. Dzień dobry. Posiadam amplituner Marantz Sr5004 czy Tagi 616f będą pasowały jeżeli chodzi o parametry, ewentualnie który wzmacniacz Tagi Hibryd byłby odpowiedni do kolumn, prosiłbym o poradę i sugestie.Dziękuję i Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oczywiście że, 616F będą pasować do Marantza 5004! Pozdrowienia.

      Usuń

Komentarz będzie oczekiwać na moderację