Wstęp
Już kilka
razy opisywałem sprzęty firmy Polk Audio. A były to dwie pary słuchawek Polk
Audio Hinge (czytaj TUTAJ) i Polk Audio Buckle (czytaj TUTAJ) oraz kolumny podłogowe TSx550T (czytaj TUTAJ). To amerykańskie
przedsiębiorstwo z Baltimore należy do elitarnego grona największych firm audio
na świecie (wspólnie z Definitive Technology tworzy jedną grupę). Marka ta
stosunkowo niedawno oficjalnie pojawiła się w Polsce. Kilkanaście miesięcy
temu białostocka firma Rafko stała
się jej krajowym dystrybutorem.
Warto
przypomnieć, że nazwa Polk Audio wywodzi się od nazwiska założyciela
przedsiębiorstwa – pana Matthew Polka, który stworzył firmę w 1972 roku w
Baltimore (Maryland - USA) razem z George Klopferem i Sandy Grossem. Ideą
założycielską była chęć przeniesienia dźwięku sal koncertowych do domowych
warunków odsłuchowych. W tym celu trzej wymienieni panowie zaprojektowali i
zbudowali nowy głośnik, który miał zapewnić dużą dozę realizmu, szczegółowości i
przestrzenności, a przy tym nie będzie kosztował majątku. Tak powstały pierwsze
kolumny The Monitor Series – to był rok 1973. Obecnie Polk Audio to jedna z
największych amerykańskich firm audio, a w segmencie kolumn głośnikowych –
największa. Wchodzi w skład dużej korporacji DEI Holdings Inc. z
Kalifornii (USA). Razem z Definitive Technology (równoprawna spółka DEI
Holdings) ma około 1/3 rynku kolumn i głośników w Stanach Zjednoczonych. Ma
więc przeolbrzymie doświadczenie nie tylko w dziedzinie konstrukcji głośników,
ale także w oczekiwaniach konsumenckich – posiada wiedzę o tym, co należy
zaproponować nabywcy, by ten był optymalnie zadowolony ze sprzętu audio hi-fi.
Oferta Polk
Audio jest niezwykle rozbudowana, choć główny jej trzon stanowią kolumny
głośnikowe. Oprócz nich można tu także znaleźć rozmaite soundbary, głośniki
zewnętrzne i montażowe, głośniki komputerowe, zestawy kina domowego, zestawy
bezprzewodowe, czy słuchawki. Są też głośniki samochodowe i jachtowe… Wybór i
różnorodność asortymentu jest przeolbrzymia. Jednakowoż to kolumny głośnikowe
były i są firmową opoką. Spośród nich można wyróżnić kilka zasadniczych linii.
Podstawową R, średnie TS i RT oraz najwyższą LS. Jest jeszcze seria Monitor,
która pośród podłogówek ma tylko jednego reprezentanta - Monitor 75T i
przynależy do oferty ze średniego pułapu. Najtańsze głośniki R300 kosztują (w
Polsce) około 1 000 PLN, zaś najdroższe LSiM707 – niecałe 18 000 PLN.
Generalnie rzecz biorąc, Polk Audio głównie celuje w poziom cenowy średni
i wyższy. Brak tu kolumn z przedziału stricte high-endowego. Polk Audio adresuje swoją ofertę przede wszystkim dla „normalnego odbiorcy”. Dysponującego ograniczoną
sumą pieniędzy na audio hi-fi lub kierującego się po prostu zdrowym rozsądkiem.
Tytułowe
kolumny Polk Audio RTi A7 przynależą do propozycji z przedziału średniego – w Polsce ich
cena wynosi niecałe 5 200 PLN. Przyjechały na testy prosto od ich polskiego
dystrybutora – firmy Rafko z Białegostoku.
Dla zainteresowanych. Szczegółowe informacje o całej rodzinie RTi dostępne są TUTAJ.
Wrażenia
ogólne i budowa
Zaraz po
wypakowaniu kolumn z olbrzymich pudeł widać, że ma się do czynienia z czymś
nietypowym – oryginalnym. W oczy rzuca się nie tyko wysoka estetyka wykonania,
ale przede wszystkim bardzo niekonwencjonalne rozmieszczenie otworów
wentylacyjnych i ich spora ilość. Bo każda z kolumn zawiera aż po trzy ujścia
wentylacyjne: przednie i tylne bass-refleksy i dodatkowo frontową wentylację
głośnika średniotnowego (który umieszczony jest w osobnej komorze). Są to
rozwiązania opatentowane przez Polk Audio i noszą nazwę PowerPort Plus w
przypadku głośników niskotonowych oraz Acoustic Resonance Control przy
głośnikach średniotonowych. W pierwszym
przypadku zastosowano dodatkowe wewnętrzne użebrowanie w formie płyt dla
redukcji turbulencji szumów przepływającego powietrza i zwiększenia
efektywności basu, a także umieszczono rozpraszacz tylnego bas refleksu w celu
zachowania stosunkowo stałego natężenia niskich tonów, bez względu na odległość ustawiania kolumny w stosunku do tylnej ściany. Co istotne, technologia PowerPort Plus pozwala na
podniesienie skuteczności basu do 3 decybeli oraz na uniknięcie szmerów bas
refleksu przy zbyt dużym ciśnieniu wewnątrz obudowy. Z kolei system wentylacji
Acoustic Resonance Control głośników średniotonowych zastosowano celem
usunięcia basowego podbicia średnich tonów oraz fal stojących dla uzyskania
czystych, naturalnych, prawidłowo przenoszonych wokali i dźwięków instrumentów.
W tym celu opracowano specjalne modele akustyczne; pomiary były dokonywane w renomowanym niemieckim laboratorium Klippel GmbH, lecz całość konstrukcji i patenty to własność
intelektualna Polk Audio.
Obudowy
kolumn wykonano równie innowacyjnie jak wyposażenie wewnętrzne. To konstrukcje wykonane w technologii OSD
(Optimal Shear Damping) zbudowane z sześcio-warstwowego laminatu w technologii
DAHLI (Damped Asymmetric Hex Laminate Isolation) łączonego specjalnym klejem,
co zapewnia dobrą sztywność i tłumienie wewnętrzne, aby uzyskać jak najmniejsze
zniekształcenia dźwięku pochodzące od rezonansów ścian kolumny. Należy
podkreślić, iż technologia łączenia sześcio-warstwowego laminatu została
stworzona specjalnie na potrzeby Polk Audio. Obudowy z laminatów zostały
specjalnie ukształtowane (wygięte) w kształcie liry dla ograniczenia zjawiska
fal stojących. Całość skrzynek pokryta jest naturalnym drewnianym fornirem dębowym
malowanym na czarno (taką wersję otrzymałem do testów, lecz jest także wersja kolorystyczna
czereśniowa).
Jak można
przeczytać na firmowej stronie. Głośnik wysokotonowy to 1-calowa kopułka z
kompozytu jedwabiu i polimerów. Konstrukcja jest oparta o magnes neodymowy z
chłodzeniem ferrofluidowym z radiatorem i zamknięta w obudowie w formie stożka;
obudowana rozpraszaczem w celu zmniejszenia zjawiska dyfrakcji. Głośniki
średniotonowe to przetworniki w opatentowanej firmowej technologii Dynamic
Balance z membranami wykonanymi z kompozytu polimerów i minerału mika z
kauczukowym zawieszeniem (produkowanym metodą wtryskową) zamknięte w oddzielnej
obudowie wentylowanej. Z kolei głośniki niskotonowe to przetworniki wyposażone
w głęboko wychyłowe membrany z polimerów zaprojektowane do współpracy z
omawianym już system PowerPort Plus. Zwrotnica zawiera mylarowe
kondensatory w celu lepszej ekspozycji wysokich tonów oraz zwiększenia
transparentności dźwięku aby pokazać większą liczbę detali. Skonstruowana została
w technologii "Cascade Tapered Array", której zadaniem jest
odfiltrowywanie głośników grających w tej samej częstotliwości tak, aby nie
zachodziło zjawisko interferencji dźwięku, szczególnie dokuczliwe dla osób
słuchających poza tzw. "sweet spotem".
Każda ze
skrzynek spoczywa na czterech specjalnych dokręcanych nóżkach, od spodu
pokrytych warstwą gumy. W nóżki można wkręcić kolce (są w zestawie). Z tyłu znajdują
się podwójne terminale głośnikowe połączone blaszkami. Pod nimi, u samego dołu
umieszczono tylne ujście rury bass-refleksu z dodatkowo zainstalowanym
rozpraszaczem, który wygląda jak żywcem przeniesiony z urządzeń
profesjonalnych. Kolumny zawierają w komplecie także maskownice, lecz moim
zdaniem znaczniej efektowniej prezentują się bez nich.
I jeszcze
podstawowe dane techniczne.
Pasmo
przenoszenia - 20 – 27 000 Hz
Podział
pasma - 125 /2 700 Hz
Zalecana moc
wzmacniacza - 20 – 300 W
Efektywność
– 89 dB
Impedancja –
8 Ohm
Rozmiary
107,31 x 22,54 x 45,40 cm (W x S x G)
Masa jednej
sztuki – 27,22 kg
Polk Audio to efektowne i estetyczne kolumny
Kopułka wysokotonowa z kompozytu jedwabiu i polimerów
RTi A7 w przekroju poprzecznym mają kształt zbliżony do liry
Bardzo efektowna stolarka; fornir to naturalne dębowe drewno barwione na czarno
Porównanie z Triangle Esprit Antal EZ
Rząd czterech głośników i dwa tunele wentylacyjne
Przedni tunel bass-reflexu
Kolumny stoją na nóżkach; można do nich wkręcić kolce
Tylna ścianka
Podwójne terminale głośnikowe; na dole - żebrowany dyfuzor niskich tonów
Gra wzmacniacz Audio Analogue Fortissimo na zmianę z Hegel H160
Gra wzmacniacz G•LAB Block na zmianę z Dayens Ecstasy III i Cayin CS-55 A
Wrażenia
dźwiękowe
Kolumny Polk
Audio przyłączałem po kolei do czterech wzmacniaczy zintergrowanych: dwóch
tranzystorowych – Hegel H160 i Audio Analogue Fortissimo oraz dwóch lampowych
G•Lab Block i Cayin CS-55 A. Kolumny porównawcze to podłogowe Triangle Antal
EZ, Vienna Acoustics Mozart Grand i monitory Studio 16 Hertz Canto Three SE.
Dokładna lista sprzętu towarzyszącego dostępna jest na końcu tekstu.
RTi A7 są
skonstruowane w taki sposób, że każdy, dosłownie każdy gatunek muzyczny dobrze
na nich brzmi. Czy to rock, blues, akustyczny jazz, elektronika, czy muzyka
klasyczna. W odbiorze wszystkie dźwięki są pełne i swobodne, mają dobre
wypełnienie i plastyczną fakturę, a równolegle przekaz jest lekki i nasycony
tonalnie. Każdy instrument otoczony jest powietrzem, ma namacalne istnienie,
jest precyzyjnie narysowany i obrysowany, zawiera dużo substancji dźwiękowej.
Ponadto kolumny mają szlachetną barwę, a jednocześnie mnóstwo kolorów wewnątrz,
co przynosi wyraźnie zróżnicowanie tonalne oraz intrygujące brzmienie.
Co istotne,
pomimo dużej mocy i masy dźwięku, sporej jego gęstości i soczystości, nie ma
poczucia jego przeładowania, czy jakiegoś przesilenia. Wyraźnie czuć grające
instrumenty i śpiew – stężenie dźwięku jest optymalne; pomimo sowitego jego
dociążenia, nie ma poczucia przeciążenia. Balans tonalny jest wyśmienity – czuć
w tym duże doświadczenie konstruktorów Polk Audio. Kolumny mają grać w ten
sposób, aby dźwięk był pełny i atrakcyjny, sprężysty i obfity, lecz
jednocześnie harmonijny i plastyczny. Czysty i żywy.
Uwagę zwraca
także mocny bas, koturnowy i punktowy, dobrze wybrzmiewający w pomieszczeniu
odsłuchowym. Niskie tony prowadzone są pewnie i rytmicznie. Szybko i rześko. Nie
ma tu żadnego buczenia, snucia się, dudnienia, czy odczuwalnego podbicia. Basy
są równe i silne, ale spójne. Zdyscyplinowane. To kolejny duży atut Polk Audio
uzyskany zaawansowaną konstrukcją układu bass-refeksów i tylnych basowych
dyfuzorów. Brawo.
Kolumny
brzmią pewnie i naturalnie, mają bardzo dobrze skomponowany dźwięk. Są wybitnie
materialne i precyzyjne. Grają szybkim i gęstym dźwiękiem, ale nie ciężkim. I w
tym są niezwykle sumienne i przykładne. Można rzec, iż są rzetelnymi rzemieślnikami, którzy każdą zadaną pracę (tu odwzorowanie muzyki) wykonają na
100 %, kompetentnie i należycie. Gruntownie i starannie. Czysto i bezwysiłkowo.
Dzięki temu muzyka brzmi fascynująco i przyjemnie – koncertowo. Niemniej jednak
Polk Audio pomimo, iż są dość rozdzielcze i szczegółowe, to nie poświęcają zbyt
dużo uwagi wybujałej galanterii i dalekiemu zróżnicowaniu tonalnemu. Innymi
słowy, subtelności, smaczki i wybrzmienia nie są dla nich priorytetem. Owszem
istnieją w ogólnym przekazie, ale nie są wysuwane na czoło, nie świecą i nie
rażą blaskiem. Taka charakterystyka brzmieniowa oczywiście wcale nie jest sucha
i odchudzona, a wręcz odwrotnie, bowiem Polk Audio nie silą się na zaawansowaną "audiofilskość", nie udają, że „są najlepsze na świecie” i „wszystko perfekcyjnie
potrafią zagrać”. To, że subiektywnie pokazują ogół piękna muzyki – jej
rytmiczność, masywność, śpiewność i naturalizm, ale nie jej szczegółową
analizę, to zaleta, a nie wada. Po prostu RTi A7 niewymuszenie i bezpośrednio
dostarczają żywy dźwięk – neutralny, ale wiarygodny. Emocjonalny, lecz
autentyczny. Przekonujący, aczkolwiek zawsze intrygujący. Uniwersalny.
Na koniec jeszcze kilka słów o przewodach głośnikowych. Używałem głównie dwie pary: Cardas 101 Speaker (test TU) oraz Melodika Brown Sugar BSC 2450 (test TU). Oba to kapitalne konstrukcje w swoich niewygórowanych cenach. Pierwszorzędnie wpisują się w charakterystykę brzmieniową Polk Audio. Przy czym w przypadku Melodika, w związku z tym, iż jest to produkcja stricte polska i do tego konfekcjonowana przez dystrybutora Rafko (czyli tego samego co Polk Audio), proporcja cena/jakość jest wybitna.
Na koniec jeszcze kilka słów o przewodach głośnikowych. Używałem głównie dwie pary: Cardas 101 Speaker (test TU) oraz Melodika Brown Sugar BSC 2450 (test TU). Oba to kapitalne konstrukcje w swoich niewygórowanych cenach. Pierwszorzędnie wpisują się w charakterystykę brzmieniową Polk Audio. Przy czym w przypadku Melodika, w związku z tym, iż jest to produkcja stricte polska i do tego konfekcjonowana przez dystrybutora Rafko (czyli tego samego co Polk Audio), proporcja cena/jakość jest wybitna.
Podsumowanie
Polk Audio
RTi A7 to są solidnie i inteligentnie zbudowane kolumny. Zastosowano własnej
konstrukcji głośniki – niskotonowe i średniotonowe umieszczone w osobnych wentylowanych liniach
transmisyjnych, tylne bass-reflsksy dodatkowo wyposażone w dyfuzory. Obudowa
skrzynek to sześcio-warstwowe klejone laminaty, ukształtowane na kształt liry (w
przekroju poprzecznym). Całość pokryta estetycznym, naturalnym dębowym fornirem barwionym na
czarno.
Kolumny
dysponują bardzo zaangażowanym dźwiękiem, pełnym i masywnym w odbiorze, ale
harmonijnym i plastycznym. Nie przesadzonym. RTi A7 mają solidne wypełnienie, a
równolegle przekaz jest lekki i nasycony tonalnie. Kolumny mają szlachetną
barwę, jednocześnie mnóstwo kolorów wewnątrz, co przynosi wyraźne
zróżnicowanie tonalne oraz intrygujące i niewymuszone brzmienie. Niskie tony są
sprężyste i zdyscyplinowane – mocne. Dźwięk całościowo jest dobrze skomponowany.
To niewymuszony i bezpośredni charakter dostarczający żywy przekaz –
neutralny, ale wiarygodny. Co istotne, Polk Audio nie silą się na zaawansowaną „audiofilskość”
– nie mają pogłębionej analizy tonalnej, ani umiejętności ujawniania wszelkich
subtelności. Zamiast tego po prostu bardzo dobrze grają muzykę. Tylko tyle i aż
tyle, bowiem stosowny umiar zawsze jest cnotą.
Cena w
Polsce – 5 195 PLN (za parę).
System testowy
Wzmacniacze: Hegel H160 (test TU), Dayens Ecstasy III (test TU), Audio Analogue Fortissimo, G•LAB Block (test TU), Cayin CS-55 A, Taga Harmony HTA-700B (test TU) oraz Egg-Shell Classic 9WTL (test TU).
Kolumny: Bodnar Audio Hornton (test TU), Triangle Esprit Antal EZ (test TU), Xavian Neox 2 (test TU), Vienna Acoustics Mozart Grand, Polk Audio RTi A7, Pylon Sapphire 25 (test TU), Zingali Zero Bookshelf (test TU), Zingali Client Nano + Sub, Guru Audio Junior (test TU), Taga Harmony Platinium One (test TU) i Studio 16 Hertz Canto Three SE (test TU).
Źródła cyfrowe: odtwarzacz CD Musical Fidelity A1 CD-PRO, odtwarzacz CD/DAC Audio Analogue Fortissimo, Pioneer U-05-S (test TU) i NuForce Air DAC (test TU).
Komputery: MacBook Apple Pro i Toshiba Satellite S75.
Gramofony: Clearaudio Emotion z wkładką Goldring Legacy (test TU) i Goldring 1042.
Tunery: Rotel RT-1080, Yamaha T-550 i Sansui TU-5900.
Słuchawki: RHA MA750 (test TU), Final Audio Design Adagio V (test TU), Final Audio Design Pandora Hope VI (test TU), Oppo PM-3 (test TU) i AKG K545 (test TU).
Wzmacniacze słuchawkowe: Cayin C6, Cayin C6 DAC (test TU), Divaldi AMP-01 (test TU), NuForce HA-200 (test TU), Oppo HA-2 (test TU) i Taga Harmony HTA-700B (test TU).
Okablowanie: Audiomica Laboratory serie Red i Gray, DC-Components (test TU) oraz Harmonix CI-230 Mark II (test TU). Przewód zasilający KBL Sound Fluid (test TU). Przewody głośnikowe Cardas 101 Speaker (test TU), Melodika Brown Sugar BSC 2450 (test TU) i Taga Harmony Platinium-18 (test TU).
Akcesoria: podstawa pod gramofonem to Rogoz-Audio 3SG40 (test TU), podstawy głośnikowe Rogoz-Audio 4QB80 (test TU), stopy antywibracyjne Rogoz-Audio BW40, szafka audio Solid-Tech Radius Duo 3 (test TU) i mata gramofonowa Harmonix TU-800EXi (test TU). Zatyczki do gniazd RCA Sevenrods.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Komentarz będzie oczekiwać na moderację