S

S

MA

Planeta Dźwięku

Premium Sound

Polpak

środa, 19 listopada 2014

Kolumny podłogowe Polk Audio TSx550T





Wstęp, czyli kilka słów o Polk Audio
Nazwa Polk Audio wywodzi się od nazwiska założyciela przedsiębiorstwa – pana Matthew Polka, który stworzył firmę w 1972 roku w Baltimore (Maryland - USA) razem z George Klopferem i Sandy Grossem. Pozornie nazwisko Polk może wydawać się bardzo słowiańskie, a nawet polskie, bowiem bliskie jest słowu Polak. Nic z tych rzeczy. Polk to wczesnośredniowieczne szkockie nazwisko rodowe, które wraz z upływem czasu przekształcało się w kilkanaście odmian – między innymi Pollock, Pollack, Pollocke, Polloch, etc. Nadawane było osobom, które mieszkali niedaleko szkockiego Glassgow w regionie Pollok. Ale wracając do firmy Polk Audio. Trzech wspomnianych kolegów: Matthew, George i Sandy z uczelni o profilu inżynieryjno – fizycznym John Hopkins University stworzyło Polk Audio z myślą o produkcji kolumn głośnikowych. Ideą przyświecającą ich działaniu była chęć przeniesienia dźwięku sal koncertowych do domowych warunków odsłuchowych. W tym celu zaprojektowali i zbudowali nowy głośnik, który zapewni dużą dozę realizmu, szczegółowości i przestrzenności, a przy tym nie będzie kosztował majątku. Tak powstały pierwsze kolumny The Monitor Series – to był rok 1973.

Obecnie Polk Audio to jedna z największych amerykańskich firm audio, a w segmencie kolumn głośnikowych – największa. Wchodzi w skład dużej korporacji DEI Holdings Inc. z Kalifornii (USA). Razem z Definitive Technology (równoprawna spółka DEI Holdings) ma około 1/3 rynku kolumn i głośników w Stanach Zjednoczonych.

Oferta Polk Audio jest, można rzec – przeolbrzymia. Można tu znaleźć rozmaite kolumny podłogowe (11 modeli), podstawkowe (5 modeli), przeznaczone do kina domowego (kilkadziesiąt głośników centralnych, bocznych, dipolowych i subwooferów), głośniki komputerowe, montażowe, zewnętrzne, a także takie do użytku na jachtach, łodziach motorowych, etc. A jakże, głośniki samochodowe także są! A do tego wzmacniacze do samochodów i na jachty. Katalog uzupełnia kilkanaście głośników wolno stojących Bluetooth, różne soundbary, etc. Ofertę zamyka kilkanaście par słuchawek do różnych zastosowań. Doprawdy, jest w czym wybierać!

Pośród kolumn podłogowych można wyróżnić kilka zasadniczych linii. Podstawową R, średnie TS i RT oraz najwyższą LS. Jest jeszcze seria Monitor, która pośród podłogówek ma tylko jednego reprezentanta - Monitor 75T i przynależy do oferty ze średniego pułapu. Najtańsze głośniki R300 kosztują (w Polsce) około 1 000 PLN, zaś najdroższe LSiM707 – niecałe 18 000 PLN. Generalnie rzecz biorąc, Polk Audio głównie celuje w poziom  cenowy średni i wyższy. Brak tu sprzętu  z przedziału stricte high-endowego. Innymi słowy, przedsiębiorstwo pozostało wierne swym pierwotnym zamierzeniom, aby dostarczać wysokiej klasy dźwięk w rozsądnej (nie przesadzonej) cenie. Zaś główni bohaterowie niniejszego tekstu to Polk Audio TSx550T, które są przedstawicielami oferty ze średniego pułapu. W Polsce kosztują około 4 900 PLN. Przyjechały do mnie od ich świeżego polskiego dystrybutora – firmy Rafko z Białegostoku.

Wrażenia ogólne i budowa
Kolumny doręczane są w olbrzymich dwóch pudłach, wysokich na około 1,3 metra. Kartony wyłożone są w środku kilkoma pierścieniami ze styropianu, a spód i szczyt kolumn bezpiecznie spoczywa w styropianowych kokonach. Uszkodzenia podczas transportu są bardzo mało prawdopodobne.

Ustawienie TSx550T w pomieszczeniu odsłuchowym jest stosunkowo proste, tym bardziej, że skrzynki dostarczane są w systemie „ready to use”, czyli wszystko jest już od razu poskręcane – nie trzeba nawet montować samodzielnie nóżek, bo są już przymocowane. Każda kolumna opiera się na czterech nóżkach – ślizgaczach, nie ma ryzyka porysowania ostrymi kolcami drewnianej podłogi. Pomaga to również łatwemu znalezieniu optymalnej lokalizacji w pokoju – można po nim bez problemu „jeździć” głośnikami. Warto wspomnieć, że zestawie są maskownice, które można zdjąć na czas odsłuchów albo i nie.

Polk Audio są stosunkowo duże; mają nieomal 108 cm wysokości, 24 cm szerokości i ponad 38 cm głębokości, czyli są większe niż tradycyjne kolumny kompaktowe. To jest rozmiar amerykański, przewidziany do pomieszczeń większych niż 20 m2. Są też dosyć ciężkie – jedna sztuka waży 22,5 kg, co dobrze świadczy o grubości użytych do budowy skrzynek płyt MDF. Na pewno mało są podatne na rezonanse. Kolumny oferowane są przez producenta w dwóch wersjach kolorystycznych: czarny mat i wiśnia. Do testu otrzymałem wersję czarną. Skrzynki oklejone są czarną folią winylową, drewnopodobną. Jest dobrej jakości, położona czysto i równo. Generalnie kolumny prezentują się dość okazale, estetyka stoi na wysokim poziomie, choć ze zrozumiałych względów nie jest ani gabinetowa, ani luksusowa. Można ją nazwać stonowaną, wyważoną – w stylu ekonomicznym. Producent w przypadku TSx550T bardziej stawia na zapewnienie optymalnych przetworników oraz dostrojenie akustyczne skrzynek, a nie na ich perfekcyjne wykończenie. Coś, za coś  - budżet nie jest z gumy, trzeba iść na kompromisy. Takie wybory są oczywiste i zrozumiałe.

Przekrój poprzeczny obudów ma nieregularny, choć symetryczny kształt – skrzynki z przodu są znacznie szersze niż z tyłu, zwężają się do frontu do tyłu, a boki są lekko wyoblone. Taki wręcz aerodynamiczny kształt sprzyja akceleracji akustycznej. Na froncie każdej z kolumn zamontowano rząd aż pięciu głośników. Tweeter to 1-calowa (25,4 mm) kopułka jedwabno-polimerowa wykonana w firmowej technologii Dynamic Balance. Pod kopułką znajdują się dwa identyczne głośniki średniotonowe o rozmiarze 5,25 cala (133 mm) z podwójnie laminowanymi membranami. Poniżej umieszczono dwa duże głośniki niskotonowe o szerokości 8 cali (206 mm) – wykonane również z podwójnie laminowanego tworzywa. Wszystkie głośniki konstruowane są w firmowej technologii Dynamic Balance, osadzone są na solidnych gumowych wahaczach, które mają zapewniać dokładność dźwięku oraz głęboki i stabilny bas. Na samym dole frontu zamontowano szerokie ujście bas-refleksów. Z tyłu, nieomal u samego dołu skrzynek, zamontowano we wnęce podwójne terminale głośniowe połączone blaszkami. Terminale zasłonięte są zaślepkami, w przypadku chęci używania tzw. wtyków bananowych, zaślepki należy zdemontować.

Kilka danych technicznych. Pasmo przenoszenia 26 Hz – 25 000 Hz, skuteczność – 91 dB, impedancja - 8 Ohm, zalecana moc amplifikacji – 20 – 300 Wat.





Polk Audio TSx550T są raczej duże: 108 x 24 x 38 cm (W x S x G)

Tweeter to jedwabno-polimerowa kopułka

Duże zawiasy bi-laminowanych membran 

Parada pięciu głośników, na samym dole - ujście bas-reflaksu

Przekrój poprzeczny nieco przypomina kształt trójkąta

Wykończenie skrzynek to winylowa imitacja drewna, aczkolwiek estetyczna i nierażąca taniością


Z zamontowanymi maskownicami kolumny prezentują się monumentalnie


Rzut ogólny na system odsłuchowy - gra wzmacniacz lampowy Ming Da MC88-C



Wrażenia dźwiękowe
TSx550T ustawiłem w pokoju o nieregularnym dość kształcie, o powierzchni mniej więcej 30 m2. Przyłączałem je do kilku wzmacniaczy – najczęściej do lampowych Ming Da MC88-C oraz Cayin MT-35 S, a także do tranzystorowych Hegel H160 i Hegel H100. Przewody to seria Xindak Silver. Pełna lista sprzętu dostępna jest na końcu niniejszego tekstu.

Owszem - trzeba przyznać, iż kolumny Polk Audio TSx550T są stosunkowo duże – wysokie i szerokie i ich dźwięk jest także duży, a nawet masywny oraz rozległy, lecz jest proporcjonalny, dobrze ułożony i harmonijny. Można rzec, że jest go wszędzie dużo, dociera do każdego zakamarka pokoju odsłuchowego, nasącza go bogatym i soczystym brzmieniem; lecz dźwięk TSx550T na pewno nie jest przesadzony, czy przeskalowany. Jest optymalny – nie razi zbyt obszernym basem, nie atakuje zanadto podkręconą średnicą, nie kaleczy ostrymi sopranami. Inżynierowie Polk Audio dużo pracy poświęcili temu, aby kolumny były odpowiednie dostrojone, czyli żeby przekaz był mocny i sugestywny, a równolegle także sensualny i subtelny. Pomimo zamontowania aż dwóch wooferów i ujścia bas-releksu z przodu niskie tony, chociaż są wyjątkowo wyraźnie, głębokie i ekspansywne, to jednocześnie gładkie i naturalne. Fizjologiczne. Takie brzmienie trzeba nazwać nie inaczej jak rasowym, jest ono wypracowane długoletnimi doświadczeniami akustycznymi i dogłębnym znawstwem zagadnienia budowy kolumn głośnikowym. Polk Audio taki background ma ponad 40 letni – i to po prostu bezsprzecznie słychać.

Średnicy nie brakuje ani powietrza, ani blasku – instrumenty i wokale lokalizowane są jednoznaczne i wiarygodnie, przy czym bardziej uprzywilejowana jest linia pomiędzy kolumnami, a nie za nimi. Objawia się to tym, iż scena jest doskonale różnicowana w stereo, lecz głębia nie jest zbyt obszerna. Nie jest to oczywiście zarzut, a zwykłe stwierdzenie faktu. Zresztą aby uzyskać perfekcyjne głębokie rozciągnięcie przestrzeni w dal, trzeba liczyć się zakupem kolumn cenie wyższej niż 10 000 PLN. Jednakowoż średnica w opisywanych Polk Audio jest wyrazista i spójna, nasycona detalami jak pyszna wielkanocna babka rodzynkami – średnie tony są gęste i potoczyste, aczkolwiek w odbiorze naturalne i prawdziwe. Balans tonalny tego pasma jest znakomity. Co więcej, soprany pomimo, że dźwięczne i otwarte to nie męczą, nie dominują, nie krzyczą – są dobrze skonstruowane, bo są zarówno analityczne i selektywne, a równolegle nienachalne. Na przykład skrzypce (instrument nie łatwy przecież do prawidłowego oddania) brzmią wystarczająco mocno i prawdziwie, jak i również czysto i dynamicznie, a także skrupulatnie i wnikliwie. Pojedyncze struny wibrują aż miło. Taka koherencja tonalna oraz precyzja zasługuje na szczerą pochwałę.

Kilka słów o zestawieniach ze wzmacniaczami. Szanowny Czytelnik w trakcie lektury niniejszego tekstu na pewno zorientował się, że opisywane Polk Audio z racji wysokiej skuteczności 91 dB oraz dużej ilości membran głośnikowych są wymarzonymi kompanami dla wzmacniaczy lampowych. Potwierdzam - tak w rzeczywistości jest. Podłączałem kolumny do dwóch takich wzmacniaczy: Caiyn MT35-S oraz Ming Da MC88-C (cały test Ming Da z Polk Audio czytaj TUTAJ). Lampowce sterują głośnikami TSx550T lekko i powabnie. Membrany osiągają duże poziomy głośności bez większego wysiłku ani ze strony wzmacniaczy, ani kolumn. Panuje tu pełna synergia i współpraca. Dźwięki są jednorodne i wyraźne, mocne. Żywe i zdrowe. Wzmacniacze lampowe po prostu lubią wysoko skuteczne TSx550T. Koniec, kropka.

Z kolei jeżeli przyłączyć Polk Audio do mocnych wzmacniaczy tranzystorowych (tu Hegel H160 i H100) to owe nasycenie i moc dźwięku są jeszcze większe i pełniejsze. Pomimo, że lampy elektronowe Ming Da i Cayin czarują plastycznością i nasyceniem dźwięku, to tranzystory dodają brzmieniu więcej spektakularności i przestrzenności. Innymi słowy, wzmacniacze tranzystorowe umiejętniej kreują moc i dynamikę dźwięku, które bliższe są realnemu brzmieniu koncertowemu sal większych niż kameralne, bo te są domeną amplifikacji lampowej. Zaś co, komu bardziej podoba się i jakie są jego preferencje, to już inna historia. Piszącemu te słowa bardzo do gustu przypadło zestawienie ze wzmacniaczami lampowymi. Tu jest ten specyficzny melodyjny blask i powab.

Podsumowanie
1. Polk Audio to nowa w Polsce marka, która od lat dominuje na rynku amerykańskim. TSx550T prezentują się dość okazale, estetyka stoi na wysokim poziomie, choć ze zrozumiałych względów nie jest ani gabinetowa, ani luksusowa. Można ją nazwać stonowaną, wyważoną – w stylu ekonomicznym.

2. Na froncie każdej z kolumn zamontowano rząd aż pięciu głośników. Tweeter to 1-calowa (25,4 mm) kopułka jedwabno-polimerowa , potem dwa identyczne głośniki średniotonowe o rozmiarze 5,25 cala (133 mm) z podwójnie laminowanymi membranami oraz dwa głośniki niskotonowe o szerokości 8 cali (206 mm). Wszystkie głośniki konstruowane są w firmowej technologii Dynamic Balance.

3. Polk Audio TSx550T zapewniają masywny, lecz harmonijny dźwięk - dobrze ułożony i proporcjonalny. Można rzec, że jest go wszędzie dużo, dociera do każdego zakamarka pokoju odsłuchowego, nasącza je bogatym i soczystym brzmieniem; lecz brzmienie nie jest przesadzone, czy przeskalowane. Jest optymalne. Dobrze narysowane. Rasowe.

4. Soprany pomimo, że dźwięczne i otwarte to nie męczą, nie dominują, nie krzyczą – są dobrze skonstruowane, bo są zarówno analityczne i selektywne, a równolegle nienachalne. Średnica jest gęsta, wyrazista i spójna. Kolumny oferują znakomite zjawiska stereofoniczne. Dźwięk jest energetyczny, a przy tym lekki.

5. Dzięki wysokiej skuteczności 91 dB Polk Audio TSx550T bardzo lubią się ze wzmacniaczami lampowymi. Od nich otrzymują dużą plastyczność i sensualność, a same zapewniają moc i muskularne niskie tony.

6. W polskiej cenie około 4 900 PLN Polk Audio TSx550T są znakomitą propozycją dla melomanów i audiofilów, którzy poszukują dużych kolumn do pomieszczenia większego niż 20 m2, a pragną dźwięku spektakularnego i żywego oraz jednocześnie dobrze analitycznego i koherentnego. Polk Audio to kolumny, które oferują nie tylko dobre brzmienie, ale również doskonałą proporcję jakość dźwięku/cena. Warto posłuchać, bo Polk Audio dobrze grają!

Dane techniczne dostępne są TUTAJ.

System testowy
Wzmacniacze: Hegel H160, Hegel H100 (test TU), Ming Da MC88-C (test TU), Cayin MT-35 S, NuForce DDA-100 (test TU), Taga Harmony HTA-700B (test TU) oraz Dayens Ampino (test TU).
Kolumny: Vienna Acoustics Mozart Grand, AudioSolutions Guimbarde (test TU), Taga Harmony Platinium One (test TU), Amphion Ion+ (test TU) i Studio16 Hertz Canto Two (test TU)
Źródła cyfrowe: odtwarzacz CD Musical Fidelity A1 CD-PRO, NuForce Air DAC (test TU), Audinst HUD-mx2 (test TU) oraz M2Tech Young DAC z zasilaczem akumulatorowym M2Tech Palmer Power Station (test TU).
Komputery: McBook Apple i Toshiba Satellite S75.
Gramofon: Clearaudio Emotion z wkładką Goldring Legacy (test TU) i Nagaoka MP-110 (test TU).
Przedwzmacniacze gramofonowe: iFi Phono (test TU), Pro-Ject Phono Box RS, Arrow 1ARC (test TU) i Ri-Audio PH-1 (test TU).
Słuchawki: Harman Kardon CL (test TU), Final Audio Design Adagio V (test TU), HiFMan HE-300 (test TU), Sennheiser HD650 z kablem Ear Stream (test TU), AKG K545 (test TU), Sennheiser PX100 i Koss PortaPro (test TU), a także douszne EarPods Apple.
Wzmacniacze słuchawkowe: Musical Fidelity X-Can v.3 (test TU) z zasilaczem ULPS Tomanek (test TU), Taga Harmony HTA-700B i Ming Da MC66-AE (test TU).
Okablowanie: Xindak serii Silver (test TU), Audiomica Laboratory, DC-Components (test TU) oraz Harmonix CI-230 Mark II (test TU).
Akcesoria: podstawa pod gramofonem to Rogoz-Audio 3SG40 (test TU), podstawy głośnikowe Rogoz-Audio 4QB80 (test TU), szafka audio Solid-Tech Radius Duo 3 (test TU) i mata gramofonowa Harmonix TU-800EXi (test TU).





1 komentarz:

  1. Ja sam mam 220 ale w planach mam kupić 550 i pozytywne opinie na te kolumny wcale mnie nie dziwią.
    Ja uważam, że Polk audio to naprawdę ciekawe kolumny

    OdpowiedzUsuń

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...