Test
kompletu przewodów audio obejmującego:
- zworki
głośnikowe Xindak LS-Silver (460 PLN)
- przewody
głośnikowe Xindak FS-Silver (3 999 PLN)
-
interkonekty analogowe RCA Xindak FA-Silver (2 699 PLN)
-
interkonekty analogowe XLR Xindak FA-Silver B (2 999 PLN)
- przewód
zasilający Xindak FP-Silver (1 499 PLN).
Wstęp
Po wielokroć
pisałem już o firmie Xindak, która powoli, aczkolwiek wyjątkowo skutecznie
podbija audio świat, zawłaszcza serca melomanów, przekonuje do siebie rzesze audiofilów. Czyni to niesztampowym podejściem do zagadnienia hi-fi, ciekawymi konstrukcjami
oraz co najważniejsze – rozsądnymi cenami (jak na standardy hobby
audio-stereo). Warto jednakowoż wiedzieć, że firmowe produkty występują w
Niemczech pod nazwą Audreal, a na niektórych rynkach jako SoundRight lub Lindell. Xindak jest także
właścicielem marki Compact.
Niedawno
opisywałem arcyciekawy przedwzmacniacz gramofonowy Xindak LP-1 (czytaj TUTAJ )
oparty konstrukcyjnie o lampy elektronowe. Urządzenie to wywarło na mnie
piekielnie korzystne wrażenie – piękny, energetyczny dźwięk o dużej kulturze.
Wcześniej opisywałem także dwa wzmacniacze lampowe Xindak MT-3 i Xindak MS-8, a
także stereofoniczną końcówkę mocy Xindak PA-M (czytaj TUTAJ), która osiąga status nieomal
kultowej w segmencie średnim audio. Gra w czystej klasie A, choć jest wzmacniaczem w pełni
tranzystorowym. Wreszcie mogę pochwalić się, że jako jeden z niewielu recenzowałem
wielce intrygujące kolumny tubowe Xindak MS-1201 (czytaj TUTAJ), które osobiście przywiozłem
(a w zasadzie – przytargałem) z warszawskiej siedziby dystrybutora Polpak.
Testowałem również dobry, a niedrogi wzmacniacz zintegrowany XA-6900 (wersja
2011 r). Jak widać, mam dość spore doświadczenie ze sprzętem marki Xindak, tak
więc czuję się całkowicie uprawniony do tego, aby niniejszym zmierzyć się z bardzo
wysokimi firmowymi przewodami oznaczonymi jako Silver (flagowe to seria Gold). Kable Silver zostały wypożyczone od polskiego dystrybutora marki - firmy Polpak z Reguł pod Warszawą.
Budowa,
właściwości i wrażenia ogólne
Na pewno nazwa Silver sugeruje zastosowanie tego metalu (srebra) jako budulca. Chcąc
dowiedzieć się czegoś więcej o przewodach Xindak Silver, zajrzałem TUTAJ na firmową stronę. Niestety, informacje o kablach są raczej lakoniczne, trudno
dowiedzieć się o nich czegoś więcej poza typowymi ogólnikami. Nie jest to jednak nic
nadzwyczajnego, bowiem wiele firm skrzętnie skrywa konstrukcje i budowę swoich
przewodników – tak czyni na przykład japoński Harmonix, czy brytyjski
Tellurium Q. Lepiej chronić swoje patenty, niźli dzielić się nimi szeroko ze
światem – kable mają przede wszystkim dobrze grać, szczegóły konstrukcyjne są
na drugim miejscu. To, co udało mi się dowiedzieć, publikuję poniżej, dodaję
również własne obserwacje.
Interkonekty
analogowe Xindak FA-Silver RCA i XLR
Najwięcej
Xindak informuje o tych przewodach. FA-Silver (czytaj TUTAJ) zostały zbudowane w oparciu o
firmowy patent zwany ("Coaxial frequency-division transmission"), co
można przetłumaczyć jako koncentryczna transmisja podziału częstotliwości.
Przewodnik o ujemnej polaryzacji tworzy 48 lakierowanych drucików z miedzi OFC,
które zostały skręcone w sieci oplotu. Pomaga to skutecznie unikać zakłóceń
elektromagnetycznych oraz zapewnia wysoką czystość sygnału. Z kolei przewodnik
o dodatniej polaryzacji, także o koncentrycznej strukturze wewnętrznej, zbudowany jest z dwóch części: żyły o średnicy 0,1 x 3,3 mm oraz płaskiej folii
o czystości 4N ze stopu srebra, a także kilku lakierowanych przewodów
skręconych w wiele cienkich miedzianych nici z krystalicznej miedzi. W porównaniu z przewodnością kolumnową, płaskie
przewodnictwo ma znacznie większy obszar powierzchni przy założeniu, że oba
mają ten sam przekrój. Innymi słowy, płaska srebrna folia może efektywnie
zmniejszać efekt naskórkowy . Dlatego sygnał o wysokiej częstotliwości, który jest
transmitowany za pośrednictwem płaskiej folii przenosi najwięcej szczegółów.
Częstotliwość środkowa jest przenoszona przez lakierowane skręcone przewody z
miedzi OFC. Zaś niskie sygnały o niskiej częstotliwości transmitowane są przez
wszystkie przewodniki kabla. To, że rożne sygnały przenoszone są przez różne
ścieżki znacznie zmniejsza zaburzenia wewnętrzne, poza tym ze względu na
niskie straty sygnału, przewodzony dźwięk jest bardziej przejrzysty, z
łagodniejszymi średnimi tonami oraz mocniejszymi niskimi. Zwłaszcza podczas
utworów o wysokiej dynamice, dźwięk nie jest rozmyty.
Przewody
zapakowane są w estetyczne pudełko, wewnątrz którego znajdują się rozmaite
certyfikaty, sygnatury, etc. Kable wykonane są bardzo solidnie i estetyczne –
wykonanie stoi na najwyższym światowym poziome. Zastosowane wtyki RCA i XLR mają
oznaczenia australijskiej firmy Palic. RCA na zewnętrznych tulejach mają
wytłoczone karbonowe kwadraciki (przypominają japońskiego Furutech) to modele Palic PR-1G. Natomiast XLR to Palic CS. W
połowie długości przewodników zamontowane są aluminiowe pierścienie. Kable pokryte są
materiałową plecionką.
Przewód
zasilający Xindak FP-Silver
Tu opis jest
już znacznie uboższy, niż powyżej. Można jedynie dowiedzieć się, że wykonany
jest z miedzi beztlenowej o czystości 5N. Przynosi brzmienie pełne i bogate, z
dużą muzykalnością na basie. Wyższe średnie tony są miękkie gładkie. I tyle.
Przewód,
podobnie jak interkonekty RCA i XLR Silver, wykonany jest ponad zwyczajnie
solidnie, a uwzględniając jego relatywnie atrakcyjną cenę (1 499 PLN) –
wybitnie dobrze. Przewód jest dość sztywny, ma długość 1,5 m. Wtyki pokryte są
koszulkami ochronnymi ze splecionych materiałowych włókien. W połowie długości
zamontowany jest aluminiowy pierścień.
Przewody
głośnikowe FS-Silver
Niestety, całkowicie brak informacji o tym płaskim modelu – na stronie Xindak dostępny
jest opis wyłącznie wersji owalnej. Zaś polski dystrybutor pisze o nich, co
następuje: „technologia WBT/OFC, otulina z posrebrzanej folii w kształcie taśmy”.
We wkładce znajdującej się w opakowaniu kabli można przeczytać, iż seria FS
adoptuje patent technologiczny firmy Xindak wykorzystujący do konstrukcji
przewodów głośnikowych wielowarstwową taśmę foliową (Sandwich structure of
multiple foil tapes). Struktura foliowych pasków kabli efektywne redukuje wpływ
niepożądanego efektu naskórkowego, a także redukuje impedancję przewodnika do
minimum. FS-Silver najprawdopodobniej mają zbliżoną budowę do analogicznych
płaskich przewodów głośnikowych FS-Gold, których przekrój ujawnia zdjęcie
wklejone poniżej.
Struktura przewodów FS-Gold, bardzo podobna do FS-Silver
Od siebie
dodam, że Xindak FS-Silver dostarczane są w ekskluzywnych pudełkach,
zawierające przeróżne certyfikaty, opisy i inne karteluszki. Przewody, tak
jak i poprzednio opisywane, prezentują się nad wyraz zacnie. Z jednej strony
zakończone są tzw. widełkami, a z drugiej wtykami typu banany produkcji amerykańskiej
firmy CMC o symbolu CMC-0638-WF.
Przewody są kierunkowe. Na dwóch końcach zaopatrzone są w aluminiowe puszki, z których
wychodzą pojedyncze kable. Warto też zauważyć, że FS-Silver są stosunkowo
lekkie i bardzo elastyczne – układanie ich na podłodze za kolumnami to czysta
przyjemność
Zworki
głośnikowe LS-Silver
Przewody serii Silver, zworki LS umieszczone są w estetycznym pudełku, gdzie
spoczywają na aksamitnej poduszce niczym medale olimpijskie tuż przed
dekoracją sportowców. Zostały zaprojektowane do zastąpienia zwykłych zwór miedzianych
między zaciskami głośnikowymi wysokotonowych i niskotonowych terminali kolumn typu bi-wiring. Zestaw
składa się z czterech zwór, każda o długości 20 cm. Wyposażone są z jednej
strony w rozwidlone końcówki tzw. widełki, a z drugiej w zaciski bananowe
pokryte 24 karatowym złotem. Rdzeń przewodnika składa są z siedmiu drutów
miedzianych i srebrnych (4N).
Przewody Xindak Silver zapakowane są w estetyczne kartony
Zworki Xindak LS-Silver (SoundRight to jedna z marek firmy Xindak)
Zwykłe blaszki terminali głośnikowych warto zastąpić dedykowanymi zworkami - tu oczywiście Xindak LS-Silver
LS-Silver zamontowane w terminalach kolumn Taga Harmony Coral F-120
Dwie pary interkonektów analogowych: po prawej z wtykami RCA, po lewej - XLR
Interkonekty RCA Xindak FA-Silver
Wtyki RCA z australijskiej firmy Palic; to karbonowe Palic PR-1G
Przewód sieciowy FP-Silver
Wtyk przewodu FP-Silver wewnątrz ma miedziane konektory
Wzmacniacz lampowy Cayin A-55 AT zasilany prądem z kabla Xindak FP-Silver; na dole listwa Furutech
Kable głośnikowe FS-Silver
Estetyczny oplot taśmy przewodów FS-Silver
Wtyki typu banan (CMC-0638-WF) i widełki FS-Silver
Przewód Xindak FS-Silver przyłączony do kolumny Vienna Acoustisc Mozart Grand
Po środku: monitory Studio 16 Hertz Canto Grand
System odsłuchowy - białe kolumny to Taga Harmony Coral F-120, obok na podstawkach Rogoz Audio 4QB80 monitory Usher S-520
Wrażenia
odsłuchowe
Zestaw
przewodów Xindak Silver testowałem przez ponad miesiąc w różnych
konfiguracjach, z wieloma wzmacniaczami, z kilkoma parami kolumn głośnikowych, z
rozmaitą muzyką pochodzącą zarówno z płyt winylowych, CD, a także z serwisu streamingowego
WiMP HiFi. Myślę więc, iż udało mi się dostrzec charakterystyczny rys kabli
Xindak, zauważyć ich wpływ na jakość dźwięku, dostatecznie porównać z innymi.
Nie opisuję brzmienia każdego z przewodników z osobna (z małym wyjątkiem dla
kabli głośnikowych), a dźwięk całego kompletu Silver, ponieważ za każdym razem,
wraz ze zmieniającym się pojedynczym lub kilkoma testowymi elementami systemu, stosowałem całe okablowanie Xindak.
Po pierwsze
uwagę zwraca płynność dźwięku, jaki proponują przewody Silver. Przekaz jest
wysoce melodyjny, wielce proporcjonalny, a przede wszystkim homogeniczny – bardzo
naturalny i wiarygodny w wyrazie. Przewody doskonale przenoszą całe pasmo
dźwiękowe. Po drugie kable Xindak zaskakują pełnym, żywiołowym i mięsistym
dźwiękiem, który ujawnia wiele niuansów nagrań nawet tych dalszych i głębszych,
które zazwyczaj trudne są do prawidłowego wydobycia. Silver czynią to bez problemu - ekstrahują
najdrobniejsze frakcje niczym dobry perkolator, dokładnie pokazują rozmaite
dźwięki tła, śródpola i frontu jak silna lampa rzutnika rozświetla ciemne przeźrocza. Swobodnie i
autentycznie pokazują tęczę niuansów. Naprawdę, zadziwiająca umiejętność. Zaś po trzecie – opisywany
zestaw kabli jest doskonale transparentny, nie zmienia ani barwy, ani
temperatury brzmienia, nie ingeruje w plastykę i wymiar dźwięku, nie poszerza
sceny, nie zwęża, nie przybliża, nie oddala. W zamian tego oferuje precyzyjne
otwarcie dźwięku, większą jego czystość i czytelność, bardziej sugestywną obecność wszelkich
instrumentów i wokali, mocniej zróżnicowane powietrze, większą namacalność i
sugestywność przekazu. Lepszą krystaliczność i przejrzystość brzmienia. To
bardzo duża zaleta przewodów Xindak Silver, bo przynależna najbardziej
zaawansowanym konstrukcjom (i oczywiście bardzo drogim).
Do gustu
bardzo mi przypadły kable głośnikowe FS-Silver, które wzbudziły we mnie
zaufanie już samym wyglądem płaskich taśm obciągniętych materiałowym oplotem. Tak,
przewody prezentują się nad wyraz dobrze, lecz najważniejszy jest fakt, iż
wielce korzystnie wpływają na strukturę brzmienia głośników. Dodają jakby
dźwięczności oraz subtelności jednocześnie. Charakteryzują się dojrzałą muzykalnością,
wielką swobodą dźwięku, jak i również umiejętnością prezentacji wielorakich detali. Można rzec, że nadają perfekcji całemu brzmieniu, ale szczególnie
mikro-dźwiękom, których odkrywane są całe pokłady. Dodatkowo odsłaniają detale
góry pasma, lecz nie powodują agresji w brzmieniu sopranów. A kiedy dodać
jeszcze uwagę, że przynoszą wymierną korzyść w dynamice i szybkości grania, a
także w zróżnicowaniu palety barw i kolorów brzmienia, to może okazać się, że FS-Silver
są ponad zwyczajnymi kablami o fenomenalnych umiejętnościach. Mnie te przewody
całkowicie przekonały.
Konkluzja
Firma Xindak
jest już doskonale znana w Polsce, w Europie i na świecie. Ceniona jest za swój
konsekwentny rozwój, doskonałe produkty i innowacyjne rozwiązania, które oferowane
są w rozsądnej, konkurencyjnej cenie. Xindak podąża własną indywidualną drogą
audio hi-fi, nadaje swoim sprzętom rasowy sznyt zarówno wzorniczy, jak i
dźwiękowy. Być może jest to spowodowane tym, że przedsiębiorstwo jest zaszyte
głęboko i daleko w chińskim interiorze, a nie tak jak wiele innych
umiejscowionych na wschodnim wybrzeżu w prowincji Kanton, tuż przy Hong Kongu.
To tam, w dalekim mieście Chengdu położonym w prowincji Syczuan powstają takie
perełki jak wzmacniacze Xindak PA-M, czy kolumny tubowe Xindak MS-1201. Tam też
czekają na szersze odkrycie doskonałe przewody serii Silver, o czym miałem
okazję samodzielnie przekonać się. W podsumowaniu więc napiszę, że kable Xindak Silver reprezentują najwyższą światową jakość
konstrukcji, wysoką precyzję montażu, perfekcyjną dbałość o detale, a co najważniejsze – wyśmienitą klasę dźwięku.
Dźwięku klarownego, odkrywczego i żywego - pełnokrwistego i barwnego. Polecam Szanownemu
Czytelnikowi przewody Xindak Silver, póki inni ich jeszcze nie poznali i dopóki
cena jest jeszcze niewygórowana, bo warte są naprawdę duże pieniądze.
System testowy
Wzmacniacze: Hegel H100 (test TU), Atoll IN100 SE (test TU), Cayin A-55 AT (test TU), NuForce DDA-100 (test TU) oraz Dayens Ampino (test TU).
Kolumny: Vienna Acoustics Mozart Grand, Taga Harmony Coral F-120 (test TU), Studio 16 Hertz Canto Grand (test TU), Taga Harmony Platinium One (test TU), Amphion Ion+ (test TU) i Studio16 Hertz Canto Two (test TU)
Źródła cyfrowe: odtwarzacz CD Musical Fidelity A1 CD-PRO, NuForce Air DAC (test TU), Audinst HUD-mx2 (test TU) oraz M2Tech Young DAC z zasilaczem akumulatorowym M2Tech Palmer Power Station (test TU).
Komputery: McBook Apple i Toshiba Satellite S75.
Gramofony: Clearaudio Emotion z wkładką Goldring Legacy (test TU) i Ortofon 2M Bronze (test TU) oraz Kuzma Stabi S i Dynavector DV-10X5 (test TU).
Przedwzmacniacze gramofonowe: iFi Phono (test TU), Clearaudio Nano Phono Headphone V2, Clearaudio Smart Phono V2 (test TU), Pro-Ject Phono Box RS, Arrow 1ARC i Ri-Audio PH-1 (test TU).
Słuchawki: Harman Kardon CL (test TU), Final Audio Design Pandora Hope VI (test TU), Final Audio Design Adagio V (test TU), HiFMan HE-300 (test TU), Sennheiser HD650 z kablem Ear Stream (test TU), Sennheiser PX100 i Koss PortaPro (test TU), a także douszne EarPods Apple.
Gramofony: Clearaudio Emotion z wkładką Goldring Legacy (test TU) i Ortofon 2M Bronze (test TU) oraz Kuzma Stabi S i Dynavector DV-10X5 (test TU).
Przedwzmacniacze gramofonowe: iFi Phono (test TU), Clearaudio Nano Phono Headphone V2, Clearaudio Smart Phono V2 (test TU), Pro-Ject Phono Box RS, Arrow 1ARC i Ri-Audio PH-1 (test TU).
Słuchawki: Harman Kardon CL (test TU), Final Audio Design Pandora Hope VI (test TU), Final Audio Design Adagio V (test TU), HiFMan HE-300 (test TU), Sennheiser HD650 z kablem Ear Stream (test TU), Sennheiser PX100 i Koss PortaPro (test TU), a także douszne EarPods Apple.
Okablowanie: Audiomica Laboratory, DC-Components (test TU) oraz Harmonix CI-230 Mark II (test TU), a także zestaw Furutech: listwa zasilająca Furutech e-TP60 E, przewód zasilający Furutech FP-3TS762 i interkonekty Furutech FA-13S.
Akcesoria: podstawa pod gramofonem Kuzma Stabi S to Rogoz-Audio 3SG40 (test TU), podstawy głośnikowe Rogoz-Audio 4QB80 (test TU), szafka audio Solid-Tech Radius Duo 3 (test TU) i mata gramofonowa Harmonix TU-800EXi (test TU).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Komentarz będzie oczekiwać na moderację