Wstęp
Dziś przyszła kolej na test dość nietypowych polskich
głośników z Łodzi. Mało jeszcze znanych, ale ze wszech miar wartych szerszej
promocji. Przedstawiam Czytelnikowi kolumny Inaudio FB 200C (zobacz TUTAJ)
oparte o parę głośników szerokopasmowych amerykańskiej marki Audio Nirvana (zobacz TUTAJ).
Wszystkie kolumny budowane przez Inaudio zawierają głośniki szerokopasmowe, a
ich minimalna skuteczność wynosi aż 95 dB (zaś w modelu FB 200C to aż 98 dB!),
stąd są szczególnie polecane pod wzmacniacze lampowe o niskiej mocy.
Skuteczność kolumn to rzecz bardzo istotna kiedy chcieć
słuchać pełnej muzyki z niezbyt mocnych wzmacniaczy lampowych. Ja sam kolejny raz
bardzo dobitnie przekonałem się o tym podczas testów jubileuszowej edycji wzmacniacza
Audion Silver Luna na lampach 300B. Moc tego wzmacniacza wynosi jedynie 2 x 7
Wat – zwykłe głośniki przy nim, pisząc kolokwialnie - wysiadają. Na przykład, skądinąd wybitne, kolumny Impuls Audio
Lagune (o skuteczności 86 dB), słabo współpracują z wzmacniaczami niskiej mocy.
Zaś te o wysokiej skuteczności – rewelacyjnie (w czasie testu były to brytyjskie Living
Voice Auditorium R3 o efektywności 94 dB i tytułowe FB 200C - 98 dB).
Inaudio
Inaudio (a w zasadzie - InAudio, bo tak wygląda oryginalny zapis nazwy) to mała polska manufaktura z Łodzi. Jej właścicielem, głównym konstruktorem i
wykonawcą jest pan Włodzimierz Kondej-Głowala – inżynier po łódzkiej politechnice.
Choć firma istnieje już od kilku dobrych lat, dopiero w 2015 roku pan
Kondej-Głowala pierwszy raz zaprezentował swoje konstrukcje na warszawskiej
wystawie Audio Show. Kolumny zyskały wówczas duże uznanie i zainteresowanie
wśród odwiedzających wystawę. Wartym podkreślenia jest fakt, że kolumny są
budowane na drodze własnych przemyśleń, obliczeń i eksperymentów. Wszystkie
modele mają bardzo wysoką skuteczność ≥ 95 dB, z pasmem przenoszenia rozciągającym
się od 22 Hz do 20 000 Hz. Montowane głośniki zawierają starannie wykonane
membrany papierowe i silne magnesy dla precyzyjnej kontroli brzmienia. Dzięki
temu kolumny (tak podaje producent) dostarczają żywe, pełne, bogate i naturalne
brzmienie. To prawdziwy obraz sceny muzycznej, ponieważ dźwięk pochodzi z pojedynczego
punktu w przestrzeni. Oczywiście, nie muszę dodawać, że wszystkie kolumny to w
stu procentach precyzyjne rękodzieło, a nie produkcja seryjna. Klient, na
życzenie, może wybierać w rozmaitych drewnianych okleinach.
Jak pisze konstruktor w liście do mnie: „Opracowałem i
własnoręcznie zbudowałem cztery różne modele kolumn głośnikowych w oparciu o
amerykańskie głośniki szerokopasmowe Audio Nirvana. Zastosowałem głośniki o
średnicach 16,5 cm, 20 cm, 25 cm i 30 cm. Mam również opracowany plan budowy
kolumn wyposażonych w głośnik szerokopasmowy - podobno najlepszy na świecie -
Audio Nirvana Classic 15" Alnico.
Wyniki działań, w sensie pozytywnym, przekroczyły moje
oczekiwania. Dźwięk uzyskany z moich kolumn jest po prostu wspaniały o czym
łatwo można się przekonać. Dla uzyskania satysfakcjonującego ciśnienia akustycznego
wystarczy wzmacniacz, najlepiej lampowy o mocy kilku watów na kanał.
Brzmienie mógłbym scharakteryzować jako realistyczne,
szczegółowe, płynne i spójne. Pasmo przenoszenia jest równomierne i żadna
częstotliwość nie jest uprzywilejowana. Barwa instrumentów jest oddana w sposób
organiczny, subtelny z oddaniem bogactwa harmonicznego.
Kolumny wykonane z użyciem głośników Audio Nirvana należą do
najbardziej muzykalnie brzmiących spośród tych głośników, jakie kiedykolwiek
słyszałem. Inne, wielodrożne kolumny prezentują dla mnie muzykę w sposób
martwy, nudny i stłumiony (tak jakbym miał zatyczki w uszach). Ale trzeba
ostrożnie dobierać elementy toru, które mogą nadmiernie rozjaśnić system.”
Inaudio aktualnie ma w ofercie cztery modele kolumn: AH 175,
FB 165C, FB 250C i FB 300T, wszystkie oparte na szerokopasmówach Audio Nirvana –
z wyjątkiem modelu AH 175 gdzie zastosowano węgierskie Sonido. Zarówno Sonido,
jak i Audio Nirvana to kultowe głośniki szerokopasmowe, o których można by napisać
osobny elaborat, lecz dzisiejszym tematem są kolumny Inaudio FB 200C, tak więc
do dzieła.
Wrażenia ogólne i budowa
Kolumny Inaudio FB 200C mają bardzo klasyczny design. Wysokie i głębokie skrzynki w kształcie prostopadłościanów – bez żadnych ścięć, krzywizn, czy innych udziwnień. Zbudowane są bardzo solidnie i precyzyjnie. Dużo o rzetelności konstrukcji mówi masa jednej skrzynki –to aż 31 kg. Stolarka jest wykonana bardzo czysto i rzetelnie. Do mnie dojechały kolumny oklejone naturalnym fornirem z drewna palisandru. Bajecznie to prezentuje się.
Kolumny Inaudio FB 200C mają bardzo klasyczny design. Wysokie i głębokie skrzynki w kształcie prostopadłościanów – bez żadnych ścięć, krzywizn, czy innych udziwnień. Zbudowane są bardzo solidnie i precyzyjnie. Dużo o rzetelności konstrukcji mówi masa jednej skrzynki –to aż 31 kg. Stolarka jest wykonana bardzo czysto i rzetelnie. Do mnie dojechały kolumny oklejone naturalnym fornirem z drewna palisandru. Bajecznie to prezentuje się.
Na frontach (tuż przy górnych rantach) zamontowano pojedyncze
głośniki szerokopasmowe Audio Nirvana (zobacz TUTAJ)
- wyprodukowane oczywiście w USA. Na dole przednich ścianek znajdują się stosunkowo
szerokie ujścia bass-refleksów. Przysłonięte są od wewnątrz czarną materiałową siateczką.
Powyżej przyklejono metalowe tabliczki z logo Inaudio. Skrzynki spoczywają na
niewielkich cokołach. Od dołu cokoły mają wkręcane po 4. kolce.
Z tyłu skrzynek, mniej więcej na ¼ wysokości znajdują się
niewielkie wnęki z pojedynczymi mosiężnymi terminalami głośnikowymi. Nad nimi
umieszczono tabliczki znamionowe. Tylna ścianka przykręcona jest do skrzynek
dwunastoma wkrętami, to może przywodzić skojarzenia z kolumnami vintage. Na
pewno trudno takiemu rozwiązaniu odmówić urody oraz praktyczności. Nabywca,
chcąc np. wymienić wewnętrzne okablowanie na lepsze, po prostu odkręca tylną
ściankę, uzyskując w ten sposób pełen dostęp do wnętrza.
Dane techniczne
Moc muzyczna: 50 W
Moc sinus: 30 W
Pasmo przenoszenia: 40 Hz – 20 000 Hz +/- 2,5 dB
Impedancja: 8 Ohm
Efektywność: 98 dB/1 W/1 m
Wymiary (S x W x G): 27,9 x 105 x 37,6 cm
Masa jednej sztuki: 31 kg
Głośnik szerokopasmowy Audio Nirvana zainstalowany tuż przy górnej krawędzi
Klasyczna prezencja skrzynek
Wykończenie w drewnie palisandra
Głośnik szerokopasmowy Audio Nirvana "Made in USA"
Nieduże cokoły, a w nich od spodu po 4. kolce
Trudno skrzynek FB 200C nie nazwać estetycznymi
Przedni wylot bass-refleksu przysłonięty dyskretną siateczką
Logo InAudio nad wylotem bass-reflexu
Porównanie z Living Voice Auditorium R3
Gram na Audion Silver Night 20th Anniversary 300B - dźwięk bliski jest referencyjnemu
A teraz gra Pathos Classic One MKIII
Gram na włoskim wzmacniaczu lampowym Synthesis A100 Titan
Wrażenia dźwiękowe
Głośniki Inaudio FB 200C najpierw przyłączyłem do
wzmacniacza lampowego Audion Silver Night 20th Anniversary 300B (zobacz TUTAJ) na lampach elektronowych 300B i mocy 2 x 7 Wat.
Potem do Cayin A-55 TP o mocy 2 × 40 W (8 Ohm, tryb ultraliniowy); 2 x 20
W (8 Ohm, tryb triodowy), a na koniec do włoskiej lampy Synthesis A100 Titan o
mocy 2 x 100 Wat. Zastosowane kable głośnikowe to XLO UltraPLUS U6-10, a
wszystkie inne to XLO serii PRO. Źródło to głównie Auralic Aries Mini na zmianę
z gramofonem Nottingham Analogue Horizon. Dokładna lista sprzętu towarzyszącego
dostępna jest na końcu niniejszego tekstu.
Na początek muszę napisać, że sygnatura dźwiękowa Inaudio FB
200C jest nieco odmienna niż klasycznych kolumn zawierających osobne głośniki
wysokotonowe i średnio-niskotonowe. Głośniki szerokopasmowe, a szczególnie te
montowane pojedynczo, to trochę inna bajka brzmieniowa. Nie ma tu aż takich pokładów
niskich tonów jak w tradycyjnych konstrukcjach. Bas (najczęściej) nie schodzi
do najniższych rejestrów, jest to po prostu mniej, co nie oznacza, że nie ma go
w ogóle, bo jest, lecz inaczej definiowany. Jednakże w zamian tej cechy
głośniki szerokopasmowe odwdzięczają się mnóstwem innych zalet. Nie inaczej
jest w tytułowych FB 200C. Należy wziąć poprawkę na niskie tony, ale pozostałe
zakresy, jak i sama barwa dźwięku są wręcz zachwycające. Przede wszystkim w
dźwięku uderza nieprawdopodobna jego plastyczność, umiejętność budowania
realnego 3D – holografia bliska jest ideałowi. Pozycjonowanie, ogniskowanie i
definicja źródeł są fenomenalne. Czuć przestrzeń, słychać głębię, widać dalekie
czarne tło, a także bliskość i żywość instrumentów. To istna sceniczna magia.
Drugą zaletą łódzkich głośników jest ich łatwość i swoboda dokładnego
kreślenia muzyki, co wyraża się nie tylko jej autentycznością i fizycznością,
rozmachem i energią, ale przede wszystkim zaawansowaną selektywnością i rozdzielczością.
Bez problemów można usłyszeć pojedyncze smyczki w dużej orkiestrze, odstępy od instrumentów, gradacje,
niuanse i mikro-detale nagrań. Co więcej, słychać także ich otoczenie, drgające
powietrze, wibrujące struny, syczenie trąbek i inne szczegóły. Takie atrakcje
są trudne do ujawnienia w konstrukcjach poniżej 10 000 PLN, zaś Inaudio FB
200C nie mają z tym najmniejszych problemów, dlatego chociażby za tę umiejętność
zasługują na dużą pochwałę.
Inaudio FB 200B w porównaniu to tradycyjnych kolumn wielodrożnych są
bardziej szczegółowe, zapewniają większą przejrzystość, lepszą spójność, oraz,
jak się wydaje - niższe zniekształcenia. Przynosi to pełną trój-harmonię barwy,
dynamiki i przestrzeni. Dzięki temu instrumenty i wokale brzmią autentyczniej,
bardziej przekonująco. (Dotyczy to szczególnie muzyki akustycznej i
wokalistyki, przy elektronicznych rytmach, ta przewaga szerokopasmowców maleje).
To specyficzna ograniczność brzmienia, naturalna barwa – lekko ocieplona, ale
nie posłodzona, jak i fizyczna dotykalność muzyki, która jawi się jako bliska,
bezpośrednia, bo pozbawiona "watowatości" i dystansu. Głośniki mają tendencję do
grania namacalnego, kształtnego i wyrazistego, a przez to bardzo wiarygodnego.
Wolumen ogólnego przekazu jest wyjątkowo wysoki, masa i energia grania pozwalają
na bardzo głośne granie bez równoległych przesterów, zaś odpowiedź impulsowa
jest fenomenalna. Przyrost i wygaszanie pojedynczych dźwięków można nazwać
referencyjnymi.
Na koniec kilka słów o współpracy z poszczególnymi wzmacniaczami
(Audion Silver Night 20th Anniversary 300B, Cayin A-55 TP i Synthesis A100
Titan). Nie ma co zanadto rozpisywać się. Najlepiej Inaudio FB 200C zagrały z
lampami elektronowymi 300B wzmacniacza Audion Silver Night 20th Anniversary
300B. Trudno nie nazwać tego zestawienia optymalnym, synergicznym i
dopełnionym. To dźwięk skupiony, pełny, o dużej głębi, ale też poszerzony i
pogłębiony. Lekko pogrzany i ocieplony, ale w fizjologicznych granicach. Daje
to brzmienie holistyczne, eufoniczne i żyzne w alikwoty. Czuć to magiczne
nasycenie i nasączenie żywą muzyką. Co ciekawe, lampy 300B dostarczają też
nieco więcej niskiego basu w porównaniu do innych (tu lampy KT88 i KT66).
Niskie tony są szersze i głębsze, bardziej namacalne, ale nadal typowe dla
głośników szerokopasmowych.
Konkluzja
Kolumny Inaudio FB 200C oparte są na amerykańskich
głośnikach szerokopasmowych Audio Nirvana z papierowymi membranami. Skrzynki są
bardzo solidnie zbudowane (31 kg żywej wagi sztuka), mają piękną palisandrową
okleinę. W związku ze swoją ponadzwyczajną skutecznością 98 dB predysponowane
są szczególnie do niezbyt mocnych wzmacniaczy lampowych. W powyższym teście
połączenie FB 200C ze wzmacniaczem Audion Silver Night 20th Anniversary 300B o
mocy 2 x 7 Wat przyniosło dźwięk pogłębiony, nasycony i żywy. Synergiczny i doskonały.
Autentyczny i fizjologiczny. Magiczny.
Uwaga! Głośniki Inaudio FB 200C przeznaczone są dla koneserów i znawców realnego hi-fi, zaś nie są zalecane dla początkujących. To kolumny wyższego stopnia zaawansowania; to kolejny krok audiofilskiego wtajemniczenia w świat high-fidelity.
Uwaga! Głośniki Inaudio FB 200C przeznaczone są dla koneserów i znawców realnego hi-fi, zaś nie są zalecane dla początkujących. To kolumny wyższego stopnia zaawansowania; to kolejny krok audiofilskiego wtajemniczenia w świat high-fidelity.
Cena w Polsce - 6 900 PLN.
System testowy
Wzmacniacze: Hegel H160 (test TU), Audion Silver Night 20th Anniversary 300B (test TU), Pathos Classic One MKIII (test TU), Synthesis A100 Titan oraz Cayin A-55 TP (test TU).
Kolumny: Living Voice Auditorium R3 (test TU), Pylon Diamond 28 (test TU), Studio 16 Hertz Canto Grand (test TU) i Guru Audio Junior (test TU).
Odtwarzacz CD: Musical Fidelity A1 CD-PRO.
Odtwarzacze sieciowe: Onkyo NS-6170 (test TU) i Auralic Aries Mini.
Komputery: MacBook Apple Pro i Dell Latitude E6440.
Gramofon: Nottingham Analogue Horizon (test TU).
Wkładki gramofonowe: Goldring 1042 (test TU) i Ortofon 2M Black (test TU).
Przedwzmacniacze gramofonowe: Musical Fidelity MX-VYNL (test TU) i 1ARC Arrow SE.
Tunery: Rotel RT-1080, Sansui TU-5900 i Revox B 261.
Magnetofon kasetowy: Nakamichi Cassette Deck 1.
Minisystem: Pioneer P1-K (test TU).
Słuchawki: Fostex TH-610 (test TU), Fostex TH-7, Pioneer SE-MHR5 (test TU) i Final Audio Design Pandora Hope VI (test TU).
Wzmacniacz słuchawkowy/DAC: Questyle CMA400i (test TU).
Kondycjoner sieciowy: Xindak PC-200V (test TU).
Akcesoria: podstawa antywibracyjna Rogoz-Audio 3SG40 (test TU), podstawy głośnikowe Rogoz-Audio 4QB80 (test TU), podstawy głośnikowe Solid Tech, stopy antywibracyjne Rogoz-Audio BW40, szafka audio Solid-Tech Radius Duo 3 (test TU) i mata gramofonowa Harmonix TU-800EXi (test TU). Zatyczki do gniazd RCA Sevenrods. Zworki głośnikowe Sevenrods Speaker Jumper.
Wzmacniacze: Hegel H160 (test TU), Audion Silver Night 20th Anniversary 300B (test TU), Pathos Classic One MKIII (test TU), Synthesis A100 Titan oraz Cayin A-55 TP (test TU).
Kolumny: Living Voice Auditorium R3 (test TU), Pylon Diamond 28 (test TU), Studio 16 Hertz Canto Grand (test TU) i Guru Audio Junior (test TU).
Odtwarzacz CD: Musical Fidelity A1 CD-PRO.
Odtwarzacze sieciowe: Onkyo NS-6170 (test TU) i Auralic Aries Mini.
Komputery: MacBook Apple Pro i Dell Latitude E6440.
Gramofon: Nottingham Analogue Horizon (test TU).
Wkładki gramofonowe: Goldring 1042 (test TU) i Ortofon 2M Black (test TU).
Przedwzmacniacze gramofonowe: Musical Fidelity MX-VYNL (test TU) i 1ARC Arrow SE.
Tunery: Rotel RT-1080, Sansui TU-5900 i Revox B 261.
Magnetofon kasetowy: Nakamichi Cassette Deck 1.
Minisystem: Pioneer P1-K (test TU).
Słuchawki: Fostex TH-610 (test TU), Fostex TH-7, Pioneer SE-MHR5 (test TU) i Final Audio Design Pandora Hope VI (test TU).
Wzmacniacz słuchawkowy/DAC: Questyle CMA400i (test TU).
Kondycjoner sieciowy: Xindak PC-200V (test TU).
Akcesoria: podstawa antywibracyjna Rogoz-Audio 3SG40 (test TU), podstawy głośnikowe Rogoz-Audio 4QB80 (test TU), podstawy głośnikowe Solid Tech, stopy antywibracyjne Rogoz-Audio BW40, szafka audio Solid-Tech Radius Duo 3 (test TU) i mata gramofonowa Harmonix TU-800EXi (test TU). Zatyczki do gniazd RCA Sevenrods. Zworki głośnikowe Sevenrods Speaker Jumper.
Jestem zainteresowany konstrukcją Pana Włodzimierza ale niestety strona oficjalna In Audio nie działa, byłbym wdzięczny za jakiś aktualny kontakt z firmą. Poszukuje kolumn do monobloków na diabełkach 18 W.
OdpowiedzUsuńPozdrawiam Piotr
Dzień dobry, proszę o kontakt pod adresem: ludwik.hegel@gmail.com
UsuńMam wątpliwości co do rzetelności przeczytanego tekstu. Na jednym zdjęciu widoczny jest brak śrubki przy mocowaniu przetowornika - jaka musi być jakość jak ktoś nie przykręca śrubki na zewnątrz. Ponadto lampy w testowanym wzmacniaczu na 300b - nie wiem czy są w stanie wysterować 300b.
OdpowiedzUsuń