S

S

MA

Planeta Dźwięku

Premium Sound

Polpak

piątek, 14 listopada 2014

AudioSolutions na Audio Show 2014 w Warszawie - rozmowa z konstruktorem kolumn Gediminasem Gaidelisem

Tak prezentują się AudioSolutions Vantage (zdjęcie z kolekcji Gediminasa Gaidelisa)


Podczas niedawnej wystawy Audio Show w Warszawie (8 – 9 listopada br.) redakcja Stereo i Kolorowo miała przyjemność przeprowadzać rozmowę z konstruktorem i właścicielem manufaktury AudioSolutions z Wilna na Litwie. Tym człowiekiem jest oczywiście Gediminas Gaidelis, osoba bardzo sympatyczna i otwarta, budząca respekt swoją szeroką wiedzą o technologii wytwarzania kolumn głośnikowych oraz o zagadnieniach akustycznych. AudioSolutions ma w ofercie dwie główne linie kolumn: Euphony oraz Rhapsody. Niedawno pojawiły się w katalogu małe Guimbarde oraz pomnikowe Vantage. Polskim dystrybutorem marki AudioSolutions jest Premium Sound z Gdańska. Wywiad z Gediminasem przebiegał w klimacie wzajemnej ciekawości oraz sympatii. Na koniec rozmowy otrzymaliśmy świeże katalogi najnowowszych kolumn AudioSolutions Vantage, które są bardzo wysokim produktem manufaktury.

Stereo i Kolorowo TUTAJ opisywało i testowało kolumny głośnikowe marki AudioSolutions.

* * *

Stereo i Kolorowo: Kiedy, jak dawno temu skonstruowałeś pierwsze kolumny głośnikowe? Czy budowałeś też inne sprzęty audio?

Gediminas Gaidelis: Pierwsze kolumny zbudowałem kiedy miałem pięć lat! Głośniki pochodziły ze starego radia, a skrzynki to były pudełka do butów (śmiech). Co do prób konstruowania innych sprzętów niż kolumny głośnikowe, to podczas studiów zbudowałem kilka wzmacniaczy, ale nigdy potem tego nie kontynuowałem. Wolę robić głośniki, są dla mnie najbardziej interesujące ponieważ, z nimi związane są trzy rzeczy: praca w drewnie, elektronika i akustyka. To powoduje, że konstruowanie kolumn jest dla mnie znacznie bardziej absorbujące, niż budowa wzmacniaczy tranzystorowych i innych.

SiK: Jak to się stało, że, bądź co bądź, niewielka firma z północno-wschodniej Europy ma w ofercie aż tak szeroki wachlarz pozycji katalogowych, bo aż 11? Przecież nawet o wiele, wiele większe przedsiębiorstwa zamykają swoją ofertę kolumn na 4 - 5 modelach a Wy macie aż dwie duże serie (Euphony i Rhapsody) a teraz jeszcze wprowadziliście dwa modele: Guimbarde i Vantage!

Gediminas: Jakoś samo to się potoczyło. Na początku zbudowałem kilka kolumn z serii Rhapsody, które przeznaczone są dla bardziej wymagającego odbiorcy, zwolennika dobrego dźwięku, powiedzmy – dla klasy średniej. Potem rozbudowałem ofertę o bardziej przystępne cenowo głośniki z grupy Euphony. One mają także dobre brzmienie, lecz wykonane są nieco taniej. Poza tych, chciałem pokazać światu, co moja firma (i ja) potrafmy wykonać na co nas stać, pochwalić się tym. Z kolei Guimbarde to kolumny podstawkowe, które przeznaczone są jako głośniki nabiurkowe, do studio, eleganckiej kawiarni, etc. Chcemy mieć w katalogu różne propozycje.

SiK: Ile osób w firmie zajmuje się budowaniem kolumn? Czy wszystkie kolumny wykonujesz osobiście?

Gediminas: Nie, oczywiście nie wykonuję wszystkich kolumn od początku do końca osobiście. To niewykonalne. Obecnie w AudioSolutions pracuję ja i jeszcze dwóch ludzi, czyli jest nas w sumie troje. Ale mamy także kilku podwykonawców. Przekazuję im projekt i rysunki, a oni robią, co zamówiliśmy. Na przykład nie mamy maszyn CNC (obrabiarki numeryczne sterowane komputerowo), dlatego zamawiamy u innych te części, które muszą być na takich urządzeniach wykonane. Generalnie ilość osób, które z nami współpracuje zamyka się w liczbie 10 -12. To jest jakaś forma kontraktu. Jednak całość projektu powstaje w naszym warsztacie. Poza tym to my malujemy kolumny, montujemy głośniki, etc. Zaś zawsze osobiście buduję zwrotnicę, finalnie stroję głośniki, poleruję powierzchnię kolumn, dokonuję pełnej kontroli, itp. Tylko niektóre części zamawiamy na zewnątrz. Zdecydowana większość prac wykonywana jest u mnie, oczywiście wyłącznie ręcznie - 100 % Made in Lithuania, Made in Europe. Żadne Made in China (szeroki uśmiech). Wiele osób naturalnie podejrzewa, iż zamawiamy całe obudowy w Chinach, a na miejscu wkładamy tylko głośniki. Nic z tych rzeczy!

SiK: Jak długo trwa wykonanie jednej pary kolumny – na przykład Rhapsody 130?

Gediminas: Na początek powiem, że nie ma większej różnicy czasowej pomiędzy zbudowaniem jednej pary kolumn, a na przykład siedmiu par. To jest proces rozciągnięty w czasie. Wielodniowy i wieloetapowy proces. Na przykład Rhapsody 130, o które pytasz, powstają przez około miesiąc. Jeżeli wykonywać siedem par Rhapsody 130, zajmie to właśnie miesiąc, a jedną parę można wykonać w trzy tygodnie, czyli w zasadzie nie ma specjalnej różnicy czasowej.

SiK: Skąd bierzesz tak piękne forniry – jak chociażby na Guimbarde ten niezwykły palisander?

Gediminas: Skąd pochodzą forniry z drewna palisandru? Z Polski, to znaczy od polskiego dystrybutora (śmiech). Czasami biorę też od rosyjskiego dystrybutora. Ale nie ma to większego znaczenia. Kupuję to, co uznaję za potrzebne, piękne, a palisander jest bardzo efektownym drewnem. Bardzo pięknym.

SiK: Patrząc na kolumny AudioSolutions, na ich perfekcyjne wykonanie oraz niebanalne wzornictwo, można pomyśleć, że pochodzą wprost z najlepszej szkoły włoskiego designu. Czy sam projektujesz swoje kolumny, czy też wspomagasz się jakąś zewnętrzną pracownią wzornictwa przemysłowego?

Gediminas: Wszystko projektuję i wykonuję osobiście. Owszem, konsultuję się z kilkoma osobami, którzy zajmują się wzornictwem przemysłowym, ale to są konsultacje, a nie ich projektowanie. Wszystkie wzory są mojego autorstwa. Poza tym mam osobę w firmie, która jest trochę projektantem, więc czasami trochę mi pomaga, ale nie za wiele. Teraz chcę powiedzieć, że moje kolumny nie wyglądają jak włoskie Sonus Faber. Jak postawisz AudioSolutions i Sonus Faber, od razu zobaczysz dużą różnicę – one wyglądają zupełnie inaczej, choć mają także nieduże podobieństwa. Cały czas słyszę, iż AudioSolutions wyglądają jak Sonus Faber, a to kompletnie inne konstrukcje.

SiK: Czy Guimbarde to nieco mniejsza wersja Rhapsody 60, czy też to zupełnie nowa konstrukcja. Wizualnie są dosyć podobne.

Gediminas: Tak, to jest bardzo dobre pytanie. Jestem zdumiony, że prawie nikt o to nie pyta. Faktycznie, Guimbarde to zewnętrznie mniejsza wersja Rhapsody 60, ale mają one odmienne od nich brzmienie. To kompletnie inny dźwięk. Rhapsody 60 brzmią jak większe kolumny podstawkowe, a Guimbarde to typowe monitory. To takie uogólnienie.

SiK: W jakich krajach dostępne są kolumny AudioSolutions?

Gediminas: Po pierwsze, w Polsce (śmiech). Sprzedajemy je także w Rosji i w Niemczech. Ale rówież w Indonezji, Singapurze i Wietnamie. Dostępne są też pośrednio w Holandii i Austrii.

SiK: Czy myślisz o rynku amerykańskim?

Gediminas: Tak, oczywiście. Ale Amerykanie najbardziej chcą olbrzymich kolumn, bo mają bardzo przestronne pokoje odsłuchowe i silne wzmacniacze. Na przykład nasze największe AudioSolutions Rhapsody 200 i Vantage są dla Europejczyków duże, ale dla Amerykanów to zaledwie kolumny podstawkowe (śmiech). Zresztą kontrahenci z Indonezji i Singapuru także pytają o większe kolumny – trzeba będzie coś z tym zrobić.

SiK: Przeczytałem w recenzji autorstwa Srajana Ebaena w 6moons.com, że po entuzjastycznym teście kolumn Rhapsody 200 zamówił u Was dla siebie takie w białym wykończeniu. Czy masz kontakt ze Srajanem – czy on wciąż ma te kolumny?

Gediminas: Tak, jesteśmy ze Srajenem w ciągłym kontakcie, wymieniamy maile. Faktycznie, Srajan miał przez około dwa lata białe Rhapsody 200 jako kolumny referencyjne w redakcji 6moons. Wiem, że niedawno je sprzedał, chyba komuś z Austrii, ale to nie ma większego znaczenia. Srajan sprzedał je, ale to normalna rotacja sprzętu w redakcji; prawie dwa lata pobytu Rhapsody 200 u niego, to naprawdę spore osiągnięcie. Ebaen normalnie nie trzyma u siebie nowych sprzętów dłużej niż kilka miesięcy, czy to kolumny, czy wzmacniacze, etc.

SiK: Przepraszam za infantylne pytanie – stroisz kolumny na słuch, czy na pomocą aparatury mierniczej? A może na oba sposoby? Jak wiele pracy trzeba włożyć, aby uzyskać tak pełny i dojrzały dźwięk kolumn?

Gediminas: OK. To jest bardzo dobre pytanie, wcale nie infantylne. Faktycznie, dobrzy inżynierowie używają sprzętu pomiarowego do strojenia kolumn. To oczywiście są programy komputerowe. Jeżeli stwierdzą, że te pomiary są dobre, mieszczą się w normie, wówczas idą dalej, czyli stroją kolumny na słuch. Ale jeżeli zrobić odwrotnie, co nie wiem co z tego może wyjść? W ten sposób można dostroić kolumny tak, że będą brzmiały dobrze tylko dla ciebie. I dla nikogo więcej.

SiK: Dlaczego seria Rhapsody ma odchyloną do tyłu obudowę? Czy taki zabieg rzeczywiście polepsza dźwięk?

Gediminas: To pomaga uzyskać zbieżność czasową głośników. Zazwyczaj tweeter znajduje się bliżej słuchacza niż pozostałe głośniki, więc odchylenie kolumn do tyłu wyrównuje te różnice. Poza tym soprany są szybsze od basów. A ponadto ważna także jest strona wizualna – kolumna lekko odchylona do tyłu zyskuje na estetyce.

SiK: Czy Guimbarde i Vantage to jednostkowe modele, czy w planach jest rozwijanie ich jako serii?

Gediminas: Nie, to są jednostkowe modele. Można rzec, że chciałem wykonać mały model kolumn (Guimbarde) oraz duży (Vantage). I zrobiłem to.

SiK: Na jakim sprzęcie audio-stereo odsłuchujesz/testujesz swoje konstrukcje? Czy jest jakiś konkretny sprzęt (marka), który szczególnie rekomendujesz do konkretnych modeli kolumn?

Gediminas: Oj, na wielu wzmacniaczach odsłuchuję i testuje swoje kolumny, bo każda amplifikacja ma inny charakter dźwięku, a warto sprawdzić co najmniej kilka. To przede wszystkim wzmacniacze marek Musical Fideity, Nelson Pass, Densen, Myryad, NAD, Audio Research, ale także używam wzmacniaczy D-klasy. Co do rekomendowanych przeze mnie wzmacniaczy do moich kolumn, to w związku z tym, że są one łatwe do napędzenia, dobrze brzmią już z amplifikacją A-klasy. Ogólnie rzecz biorąc, AudioSolutions najlepiej grają z silnymi wzmacniaczami. Wówczas współczynnik tłumienia jest najwyższy.

SiK: Czy zalecasz jakieś konkretne przewody (kable) do swoich kolumn głośnikowych?

Gediminas: Tak, przewody Nimed. To rosyjska manufaktura. Oni produkują kable przeznaczone specjalnie dla moich kolumn. Pracuję na nich.

SiK: Jakie plany na przyszłość? Dalsza ekspansja na świat? Konsekwentne rozwijanie oferty katalogowej? Obie drogi?

Gediminas: Oczywiście obie drogi. Tylko jedna droga nie przyniesie sukcesu. Chciałbym, aby AudioSoutions zaistniało na rynku amerykańskim i japońskim. Nie chcę stać w miejscu, chcę rozwijać przedsiębiorstwo. Planuję także upgrade kolumn Rhapsody, stąd niebawem ukażą się ich wesje nr 2.

SiK: Czy masz na koniec rozmowy jakieś specjalne przesłanie dla polskiego Czytelnika?

Gediminas: (śmiech) Wiesz, ja nie pracuję w marketingu, jestem inżynierem, więc trudno mi przekazywać jakieś specjalne słowa poza tym, co już powiedziałem.

SiK: Dziękujemy za miłą rozmowę.

Gediminas: I ja dziękuję.



Ekipa Stereo i Kolorowo dręczy pytaniami Gediminasa, Gediminas zastanawia się...

Gediminas słucha kolejnego impertynenckiego pytania o budowę kolumn

Dominują kolumny AudioSolutions Guimbarde i AudioSolutions Rhapsody 130; źródło to premierowy Lumin S1, wzmacniacz Hegel H160, DAC to Audiobyte Black Dragon, zasilnie ISOL-8, stoliki Solid Tech. Po lewej, na dole - elektronika Audia Flight. Pokój Premium Sound w hotelu Radisson Blu Sobieski 

To samo, co u góry, ale bez AudioSolutions Guimbarde (wyszły)

Zbliżenie na AudioSolutions Rhapsody 130 (z lewej) i Guimbarde (oczywiście, z prawej); pokój Premium Sound w hotelu Radisson Blu Sobieski



Autor zdjęć: Jacek Guzek.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...