Tak prezentują się AudioSolutions Vantage (zdjęcie z kolekcji Gediminasa Gaidelisa)
Podczas
niedawnej wystawy Audio Show w Warszawie (8 – 9 listopada br.) redakcja Stereo i Kolorowo miała przyjemność przeprowadzać rozmowę z konstruktorem i
właścicielem manufaktury AudioSolutions z Wilna na Litwie. Tym człowiekiem jest
oczywiście Gediminas Gaidelis, osoba bardzo sympatyczna i otwarta, budząca
respekt swoją szeroką wiedzą o technologii wytwarzania kolumn głośnikowych oraz o
zagadnieniach akustycznych. AudioSolutions ma w ofercie dwie główne linie
kolumn: Euphony oraz Rhapsody. Niedawno pojawiły się w katalogu małe Guimbarde oraz
pomnikowe Vantage. Polskim dystrybutorem marki AudioSolutions jest Premium Sound z Gdańska. Wywiad z Gediminasem przebiegał w klimacie wzajemnej ciekawości oraz
sympatii. Na koniec rozmowy otrzymaliśmy świeże katalogi najnowowszych kolumn
AudioSolutions Vantage, które są bardzo wysokim produktem manufaktury.
Stereo i
Kolorowo TUTAJ opisywało i testowało kolumny głośnikowe marki AudioSolutions.
* * *
Stereo i Kolorowo: Kiedy, jak
dawno temu skonstruowałeś pierwsze kolumny głośnikowe? Czy budowałeś też
inne sprzęty audio?
Gediminas Gaidelis:
Pierwsze kolumny zbudowałem kiedy miałem pięć lat! Głośniki pochodziły ze
starego radia, a skrzynki to były pudełka do butów (śmiech). Co do prób konstruowania
innych sprzętów niż kolumny głośnikowe, to podczas studiów zbudowałem kilka
wzmacniaczy, ale nigdy potem tego nie kontynuowałem. Wolę robić głośniki, są dla mnie
najbardziej interesujące ponieważ, z nimi
związane są trzy rzeczy: praca w drewnie, elektronika i akustyka. To powoduje,
że konstruowanie kolumn jest dla mnie znacznie bardziej absorbujące, niż budowa
wzmacniaczy tranzystorowych i innych.
SiK: Jak to się
stało, że, bądź co bądź, niewielka firma z północno-wschodniej Europy ma w
ofercie aż tak szeroki wachlarz pozycji katalogowych, bo aż 11? Przecież nawet
o wiele, wiele większe przedsiębiorstwa zamykają swoją ofertę kolumn na 4 - 5
modelach a Wy macie aż dwie duże serie (Euphony i Rhapsody) a teraz jeszcze
wprowadziliście dwa modele: Guimbarde i Vantage!
Gediminas: Jakoś samo
to się potoczyło. Na początku zbudowałem kilka kolumn z serii Rhapsody, które
przeznaczone są dla bardziej wymagającego odbiorcy, zwolennika dobrego dźwięku,
powiedzmy – dla klasy średniej. Potem rozbudowałem ofertę o bardziej przystępne
cenowo głośniki z grupy Euphony. One mają także dobre brzmienie, lecz wykonane
są nieco taniej. Poza tych, chciałem pokazać światu, co moja firma (i ja)
potrafmy wykonać na co nas stać, pochwalić się tym. Z kolei Guimbarde to
kolumny podstawkowe, które przeznaczone są jako głośniki nabiurkowe, do studio, eleganckiej
kawiarni, etc. Chcemy mieć w katalogu różne propozycje.
SiK: Ile osób w firmie zajmuje się budowaniem kolumn? Czy wszystkie kolumny wykonujesz osobiście?
Gediminas: Nie, oczywiście
nie wykonuję wszystkich kolumn od początku do końca osobiście. To niewykonalne.
Obecnie w AudioSolutions pracuję ja i jeszcze dwóch ludzi, czyli jest nas w sumie troje. Ale mamy także kilku podwykonawców. Przekazuję im projekt i rysunki, a
oni robią, co zamówiliśmy. Na przykład nie mamy maszyn CNC (obrabiarki
numeryczne sterowane komputerowo), dlatego zamawiamy u innych te części, które
muszą być na takich urządzeniach wykonane. Generalnie ilość osób, które z nami
współpracuje zamyka się w liczbie 10 -12. To jest jakaś forma kontraktu. Jednak
całość projektu powstaje w naszym warsztacie. Poza tym to my malujemy kolumny,
montujemy głośniki, etc. Zaś zawsze osobiście buduję zwrotnicę, finalnie stroję
głośniki, poleruję powierzchnię kolumn, dokonuję pełnej kontroli, itp. Tylko
niektóre części zamawiamy na zewnątrz. Zdecydowana większość prac wykonywana
jest u mnie, oczywiście wyłącznie ręcznie - 100 % Made in Lithuania, Made in Europe.
Żadne Made in China (szeroki uśmiech). Wiele osób naturalnie podejrzewa, iż
zamawiamy całe obudowy w Chinach, a na miejscu wkładamy tylko głośniki. Nic z
tych rzeczy!
SiK: Jak długo
trwa wykonanie jednej pary kolumny – na przykład Rhapsody 130?
Gediminas: Na początek
powiem, że nie ma większej różnicy czasowej pomiędzy zbudowaniem jednej pary kolumn, a
na przykład siedmiu par. To jest proces rozciągnięty w czasie. Wielodniowy i
wieloetapowy proces. Na przykład Rhapsody 130, o które pytasz, powstają przez
około miesiąc. Jeżeli wykonywać siedem par Rhapsody 130, zajmie to właśnie
miesiąc, a jedną parę można wykonać w trzy tygodnie, czyli w zasadzie nie ma
specjalnej różnicy czasowej.
SiK: Skąd bierzesz tak piękne forniry – jak chociażby na Guimbarde ten niezwykły palisander?
Gediminas: Skąd pochodzą forniry z
drewna palisandru? Z Polski, to znaczy od polskiego dystrybutora (śmiech).
Czasami biorę też od rosyjskiego dystrybutora. Ale nie ma to większego
znaczenia. Kupuję to, co uznaję za potrzebne, piękne, a palisander jest bardzo
efektownym drewnem. Bardzo pięknym.
SiK: Patrząc na
kolumny AudioSolutions, na ich perfekcyjne wykonanie oraz niebanalne
wzornictwo, można pomyśleć, że pochodzą wprost z najlepszej szkoły włoskiego
designu. Czy sam projektujesz swoje kolumny, czy też wspomagasz się jakąś
zewnętrzną pracownią wzornictwa przemysłowego?
Gediminas: Wszystko
projektuję i wykonuję osobiście. Owszem, konsultuję się z kilkoma osobami,
którzy zajmują się wzornictwem przemysłowym, ale to są konsultacje, a nie ich
projektowanie. Wszystkie wzory są mojego autorstwa. Poza tym mam osobę w
firmie, która jest trochę projektantem, więc czasami trochę mi pomaga, ale nie
za wiele. Teraz chcę powiedzieć, że moje kolumny nie wyglądają jak włoskie Sonus Faber.
Jak postawisz AudioSolutions i Sonus Faber, od razu zobaczysz dużą różnicę –
one wyglądają zupełnie inaczej, choć mają także nieduże podobieństwa. Cały czas
słyszę, iż AudioSolutions wyglądają jak Sonus Faber, a to kompletnie inne
konstrukcje.
SiK: Czy
Guimbarde to nieco mniejsza wersja Rhapsody 60, czy też to zupełnie nowa
konstrukcja. Wizualnie są dosyć podobne.
Gediminas: Tak, to jest
bardzo dobre pytanie. Jestem zdumiony, że prawie nikt o to nie pyta. Faktycznie,
Guimbarde to zewnętrznie mniejsza wersja Rhapsody 60, ale mają one odmienne od
nich brzmienie. To kompletnie inny dźwięk. Rhapsody 60 brzmią jak większe kolumny
podstawkowe, a Guimbarde to typowe monitory. To takie uogólnienie.
SiK: W jakich
krajach dostępne są kolumny AudioSolutions?
Gediminas: Po pierwsze,
w Polsce (śmiech). Sprzedajemy je także w Rosji i w Niemczech. Ale rówież w Indonezji,
Singapurze i Wietnamie. Dostępne są też pośrednio w Holandii i Austrii.
SiK: Czy myślisz
o rynku amerykańskim?
Gediminas: Tak,
oczywiście. Ale Amerykanie najbardziej chcą olbrzymich kolumn, bo mają bardzo
przestronne pokoje odsłuchowe i silne wzmacniacze. Na przykład nasze największe
AudioSolutions Rhapsody 200 i Vantage są dla Europejczyków duże, ale dla
Amerykanów to zaledwie kolumny podstawkowe (śmiech). Zresztą kontrahenci z
Indonezji i Singapuru także pytają o większe kolumny – trzeba będzie coś z tym
zrobić.
SiK: Przeczytałem
w recenzji autorstwa Srajana Ebaena w 6moons.com, że po entuzjastycznym
teście kolumn Rhapsody 200 zamówił u Was dla siebie takie w białym wykończeniu.
Czy masz kontakt ze Srajanem – czy on wciąż ma te kolumny?
Gediminas: Tak, jesteśmy
ze Srajenem w ciągłym kontakcie, wymieniamy maile. Faktycznie, Srajan miał
przez około dwa lata białe Rhapsody 200 jako kolumny referencyjne w redakcji
6moons. Wiem, że niedawno je sprzedał, chyba komuś z Austrii, ale to nie ma
większego znaczenia. Srajan sprzedał je, ale to normalna rotacja sprzętu w
redakcji; prawie dwa lata pobytu Rhapsody 200 u niego, to naprawdę spore
osiągnięcie. Ebaen normalnie nie trzyma u siebie nowych sprzętów dłużej niż kilka
miesięcy, czy to kolumny, czy wzmacniacze, etc.
SiK: Przepraszam
za infantylne pytanie – stroisz kolumny na słuch, czy na pomocą aparatury
mierniczej? A może na oba sposoby? Jak wiele pracy trzeba włożyć, aby uzyskać
tak pełny i dojrzały dźwięk kolumn?
Gediminas: OK. To jest
bardzo dobre pytanie, wcale nie infantylne. Faktycznie, dobrzy inżynierowie
używają sprzętu pomiarowego do strojenia kolumn. To oczywiście są programy
komputerowe. Jeżeli stwierdzą, że te pomiary są dobre, mieszczą się w normie,
wówczas idą dalej, czyli stroją kolumny na słuch. Ale jeżeli zrobić
odwrotnie, co nie wiem co z tego może wyjść? W ten sposób można dostroić
kolumny tak, że będą brzmiały dobrze tylko dla ciebie. I dla nikogo więcej.
SiK: Dlaczego
seria Rhapsody ma odchyloną do tyłu obudowę? Czy taki zabieg rzeczywiście
polepsza dźwięk?
Gediminas: To pomaga
uzyskać zbieżność czasową głośników. Zazwyczaj tweeter znajduje się bliżej
słuchacza niż pozostałe głośniki, więc odchylenie kolumn do tyłu wyrównuje te
różnice. Poza tym soprany są szybsze od basów. A ponadto ważna także jest
strona wizualna – kolumna lekko odchylona do tyłu zyskuje na estetyce.
SiK: Czy
Guimbarde i Vantage to jednostkowe modele, czy w planach jest rozwijanie ich
jako serii?
Gediminas: Nie, to są
jednostkowe modele. Można rzec, że chciałem wykonać mały model kolumn
(Guimbarde) oraz duży (Vantage). I zrobiłem to.
SiK: Na jakim
sprzęcie audio-stereo odsłuchujesz/testujesz swoje konstrukcje? Czy jest jakiś
konkretny sprzęt (marka), który szczególnie rekomendujesz do konkretnych
modeli kolumn?
Gediminas: Oj, na wielu
wzmacniaczach odsłuchuję i testuje swoje kolumny, bo każda amplifikacja ma inny
charakter dźwięku, a warto sprawdzić co najmniej kilka. To przede wszystkim wzmacniacze
marek Musical Fideity, Nelson Pass, Densen, Myryad, NAD, Audio Research, ale
także używam wzmacniaczy D-klasy. Co do rekomendowanych przeze mnie wzmacniaczy
do moich kolumn, to w związku z tym, że są one łatwe do napędzenia, dobrze
brzmią już z amplifikacją A-klasy. Ogólnie rzecz biorąc, AudioSolutions
najlepiej grają z silnymi wzmacniaczami. Wówczas współczynnik tłumienia jest
najwyższy.
SiK: Czy zalecasz jakieś konkretne przewody (kable) do swoich kolumn głośnikowych?
Gediminas: Tak, przewody
Nimed. To rosyjska manufaktura. Oni produkują kable przeznaczone specjalnie dla
moich kolumn. Pracuję na nich.
SiK: Jakie plany
na przyszłość? Dalsza ekspansja na świat? Konsekwentne rozwijanie oferty
katalogowej? Obie drogi?
Gediminas: Oczywiście
obie drogi. Tylko jedna droga nie przyniesie sukcesu. Chciałbym, aby
AudioSoutions zaistniało na rynku amerykańskim i japońskim. Nie chcę stać w
miejscu, chcę rozwijać przedsiębiorstwo. Planuję także upgrade kolumn Rhapsody,
stąd niebawem ukażą się ich wesje nr 2.
SiK: Czy masz na koniec rozmowy jakieś specjalne przesłanie dla polskiego Czytelnika?
Gediminas: (śmiech)
Wiesz, ja nie pracuję w marketingu, jestem inżynierem, więc trudno mi przekazywać
jakieś specjalne słowa poza tym, co już powiedziałem.
SiK: Dziękujemy
za miłą rozmowę.
Gediminas: I ja
dziękuję.
Autor zdjęć: Jacek Guzek.
Ekipa Stereo i Kolorowo dręczy pytaniami Gediminasa; Gediminas zastanawia się co by to odpowiedzieć...
Gediminas słucha kolejnego impertynenckiego pytania o budowę kolumn
Dominują kolumny AudioSolutions Guimbarde i AudioSolutions Rhapsody 130; źródło to premierowy Lumin S1, wzmacniacz Hegel H160, DAC to Audiobyte Black Dragon, zasilnie ISOL-8, stoliki Solid Tech. Po lewej, na dole - elektronika Audia Flight. Pokój Premium Sound w hotelu Radisson Blu Sobieski
To samo, co u góry, ale bez AudioSolutions Guimbarde (wyszły)
Zbliżenie na AudioSolutions Rhapsody 130 (z lewej) i Guimbarde (oczywiście, z prawej); pokój Premium Sound w hotelu Radisson Blu Sobieski
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Komentarz będzie oczekiwać na moderację