niedziela, 24 kwietnia 2016

Przewody audio firmy AirTech





Wstęp
Dość nietypowo zatytułowałem niniejszy tekst, bo ogólnie: „Przewody audio firmy AirTech”. Nie ma informacji o jakie kable chodzi – głośnikowe, interkonekty, sieciowe, czy cyfrowe? Otóż o wszystkie. Już wyjaśniam, o co chodzi.

Jakieś półtora miesiąca temu od polskiego dystrybutora marki Audio Analogue - firmy SoundSource z Warszawy, otrzymałem najnowszy wzmacniacz zintegrowany Audio Analogue Puccini Anniversary (czytaj test TUTAJ). To obecnie referencyjny wzmacniacz tej włoskiej firmy. Niestety, jak okazało się, dystrybutor zapomniał włożyć do pudła sieciówkę rutynowo (fabrycznie) dołączaną do Puccini Anniversary. Zaś ten przewód sieciowy wytwarzany jest przez AirTech, czyli siostrzaną firmę Audio Analogue, bo wchodzącą w skład tego samego konsorcjum. Umówiliśmy się więc na osobną jego przesyłkę. Jednak podczas rozmowy telefonicznej okazało się, że Sound Source jest w posiadaniu całej aktualnej oferty AirTech. W związku z tym poprosiłem o możliwość zapoznania się z produktami tej tajemniczej włoskiej firmy. W rezultacie, w zeszłym miesiącu, przyjechał do mnie wielki karton z kablami AirTech.

Do testów otrzymałem:
- przewody głośnikowe AirTech Evo 2 x 3 m.
- kabel zasilający AirTech Evo 1,5 m.
- interkonekt cyfrowy AirTech Omega 1,2 m.
- interkonekty RCA AirTech Evo 1 m., a także 
- kabel zasilający AirTech Alfa 1,5 m., czyli fabrycznie dołączany do wzmacniacza Audio Analogue Puccini Anniversary.

Po zapoznaniu z powyższymi przewodami, uznałem iż warto je przybliżyć szerszej publiczności, ponieważ: 1) są doskonałe pod względem konstrukcji i dźwięku, i 2) jak są bardzo popularne we Włoszech (a nawet kultowe), tak w Polsce mało kto o nich słyszał.

Kilka słów o firmie AirTech
Współcześnie niezmiernie rzadko zdarza się, aby jakakolwiek firma produkująca lub sprzedająca cokolwiek nie posiadała profesjonalnej indywidualnej internetowej witryny. Nie znam żadnego takiego przypadku w świecie audio hi-fi. Żadnego, za wyjątkiem dwóch. Pierwszy to brytyjska gramofonowa firma Nottingham Analogue, a drugi - to oczywiście włoska AirTech specjalizująca się w wytwarzaniu przewodów audio. Niewiele o niej wiadomo. W Internecie można znaleźć jedynie informacje, że wchodzi w skład większego przedsiębiorstwa AFGroup Srl. i tyle. Jej witryna jest nieaktywna (istnieje tylko mało ożywiona i trudno czytelna włoska strona/forum AirTech TUTAJ). Z kolei AF Group Srl. to włoskie przedsiębiorstwo grupujące oprócz AitTech również takie marki jak: wspomnianą Audio Analogue i jej budżetową gałąź Vela Audio oraz Graaf koncentrującą się na urządzeniach lampowych. To, co dodatkowo łączy wszystkie te marki, to fakt, iż okablowanie w nich wykorzystywane i ich układy zasilania wytwarzane właśnie przez AirTech.

Oferta AirTech jest bardzo rozbudowana, pogrupowana w cztery zasadnicze serie: podstawową Alfa, średnią Omega, wyższą Evo i topową Air. Te zaś zawierają rozmaite przewody: od sieciowych, poprzez interkonekty RCA i XLR, aż do kabli głośnikowych i adresowane do słuchawek oraz gramofonów. W portfolio są również listwy zasilające. AirTech wytwarza także obudowy dla sprzętów hi-fi, zaciski, wtyki, terminale, etc. Projektuje i buduje zaawansowane układy zasilania dla Audio Analogue i Vela Audio, zaopatruje je także w wewnętrzne okablowanie. Szkoda jedynie, że brak jest ogólnie dostępnego, przejrzystego i uporządkowanego katalogu.

Na duży plus zasługuje fakt, iż wszystkie przewodniki dostarczane są w dużych eleganckich pudłach wewnątrz zawierające grube czarne gąbki wycięte na kształt zwiniętych w wiązki kabli.



Efektowne pudła z przewodami AirTech


Wzmacniacz Audio Analogue Puccini Anniversary; obudowa wykonana przez AirTech; całość wewnętrznego okablowania wykonał również AirTech

Sound Source to polski dystrybutor marki AirTech

Gąbki ochraniające przewody


W pudełkach spoczywają przewody zwinięte w pęki


Przewody głośnikowe AirTech Evo 2 x 3 m.


Widełki japońskiego Furutech

Interkonekty RCA AirTech Evo 1 m


Wtyk RCA AirTech

Kabel zasilający AirTech Evo 1,5 m.


Kabel zasilający AirTech Alfa 1,5 m.

Interkonekt cyfrowy AirTech Omega 1,2 m.

Rzut oka na system odsłuchowy


Interkonekty RCA AirTech Evo 1 m.
Wykonane z miedzi OCC 7N o przekroju 22,2 AWG w izolacji teflonowej. Przewodniki poddawane zabiegom kriogenicznym i procesom demagnetyzacji SRC. Interkonekty pokryte podwójną ceramiczną powłoką polietylenową. Geometria AirTech Duoprop. Przewody owinięte są estetycznym białym oplotem. Wtyki RCA pokryte warstwą rodu, lutowane cyną z dodatkiem 5N 5% srebra i 5% miedzi. Wtyki to produkcja własna AirTech, trzeba przyznać, że wyjątkowo solidna. Część chwytna (korpus) wykonany jest ze lekkiego stopu metali, a konektor z twardego tworzywa sztucznego. Wnętrze zawiera złocone styki i wystający bolec-wtyk. Całość przypomina słynne bullety australijskiego Eichmanna.

Dźwięk
Najbardziej odczuwalną cechą łączówek RCA AirTech Evo jest wpływ na uporządkowanie brzmienia, wysoką plastyczność i precyzyjną rytmiczność. Pojawia się rozmach, zaś podskórny potencjał staje się wyczuwalny. Dźwięk można określić przymiotnikami: szczegółowy, zrównoważony i dojrzały. Średnica jest naturalna i przejrzysta, soprany żywe i wiarygodna, ale nieprześwietlona, soczyste i wielopłaszczyznowe basy. Całość brzmienia odbierana jest jako kompletna i dopełniona. Dodatkowo pojawia się obszerna przestrzeń z bliskimi wokalami i wiarygodnymi instrumenty. Doskonałe interkonekty do źródeł typu odtwarzacze płyt kompaktowych i gramofony.

Przewody głośnikowe AirTech Evo 2 x 3 m.
Zastosowany przewodnik to lity drut AirTech 7N 14,3 AWG z miedzi OCC poddawanej zabiegom zabieg krio i SRC. Kable zakończone są złoconymi widełkami Furutech. Oplot to podwójne rurki TECHFLEX HIGHTEMP z włókna szklanego wewnątrz i polietylenu na zewnątrz. Cyna AirTech 5N. Przewody są dość sztywne, jak to ma miejsce z litym drutem, ale za głośnikami i na podłodze układają się bezproblemowo.

Dźwięk
Przewody głośnikowe Evo to silna pozycja w katalogu AirTech. Ich wpływ na użyźnienie dźwięku jest najbardziej odczuwalne spośród wszystkich pięciu opisywanych. To przede wszystkim wyborna harmonia precyzyjnie układająca brzmienie w całym paśmie, nadająca powiększenie detalom, a instrumentom dodająca masy. Przestrzeń otwiera się na boki i w głąb, brzmienie staje się czytelniejsze, bardziej komunikatywne. Bas otrzymuje dodatkową energię, AirTech niejako wstrzykuje doń adrenalinę, która akceleruje moc i wymiar, powoduje większą sprężystość i rozmach. Zaś średnie tony uzyskują soczystość i nasycenie, przechodzą na wyższy poziom dźwięczności.  

Kabel zasilający AirTech Evo 1,5 m.
Wtyki AirTech (zobacz TUTAJ) wykonane są aluminiowego korpusu z magnesowymi wstawkami, całość pokryta jest powłoką węglową. Konektory zrobione są brązu fosforowego, rodowane. Przewodniki to AirTech 7N Plux 12,3 AWG / 18 AWG z miedzi OCC poddawanej zabiegom kriogenicznym i SRC. Izolacje teflonowe. Przewód zawiera podwójną powłokę: TECHFLEX HIGHTEMP z włókna szklanego wewnątrz i polietylenowego na zewnątrz. Cyna 5N. Wykonanie i wygląd przewodu do klasa premium.

Dźwięk
Kabel zasilający Evo ma mniej zauważalny wpływ na dźwięk niż opisywane powyżej przewody głośnikowe, a nawet interkonekty. Nie oznacza to, że w brzmieniu nic się nie zmienia. Najbardziej odczuwalną cechą, jest to, iż dźwięk przybliża się nieco do słuchacza; tak, jakby hipotetycznie rósł, powiększał się – nabierał więcej fizyczności. Pierwsze plany stają się bardziej obecne, a tło nabiera głębi oraz większej czerni. Ogólne brzmienie charakteryzuje się otwartością, lekkością i neutralnością. Przekaz staje się lepiej ułożony, bardziej proporcjonalny, liniowy.

Kabel zasilający AirTech Alfa 1,5 m.
Podstawowy kabel w ofercie. Przewodnik AirTech 14 AWG o geometrii duoprop, poddany zabiegom kriogenicznym i namagnesowania. Wtyk typu Schuko firmy Legrand, gumowany na zewnątrz, kontaktory z mosiądzu. Białe lub szare wykończenie oplotu. Dostępne na zamówienie o dowolnej długości ponad 1,5 metra. Cena to 120 Euro.

Dźwięk
W tym miejscu mógłbym wkleić nieomal identyczny tekst jak przy kablu zasilającym Evo, albowiem jego wpływ na brzmienie cechuje się podobnymi obserwacjami brzmienia, przy czym intensywność owych zmian jest mniejsza. Nie żeby były ledwo zauważalne, lecz iż delikatnie jedynie modyfikują dźwięk. Jest to na pewno dobra zmiana, idąca w kierunku wyższej czytelności i świeżości brzmienia. Evo czyni to jednak wyraźniej i dokładniej.

Interkonekt cyfrowy AirTech Omega 1,2 m.
W tym akapicie niedużo napiszę, albowiem nie znalazłem żadnych informacji o budowie tego kabla. Z widocznych cech: ma biały polietylenowy oplot, jest kierunkowy. Wtyki RCA identyczne jak w przewodzie AirTech Evo, czyli metalowe, solidne. Cena 440 Euro.

Dźwięk
Czystość, szybkość i równość. Te trzy słowa najprecyzyjniej charakteryzują brzmienie intrkonektu cyfrowego AirTech Omega. To zaawansowany dźwięk przynależny klasą wprost do high-fidelity. Nie zauważyłem żadnego podbarwienia, przymglenia, czy wyostrzenia w transmisji. Studyjna jakość, pozbawiona jakiegokolwiek wpływu na dźwięk. Transparentność wysokiej próby.

Konkluzja
Przewody AirTech ze wszech miar zasługują na popularyzację w audiofilskim świecie, bo są, krótko mówiąc, fantastyczne. Czyszczą dźwięk, poprawiają brzmienie, przywracają harmonię, zapewniają właściwie proporcje, są ukoronowaniem systemu hi-fi. Polecam z czystym sercem.

[Polskie ceny w dniu pisania tekstu nie były mi znane, jak tylko je poznam, opublikuję.]

System testowy
Wzmacniacze: Hegel H160 (test TU), Pathos Classic One MKIII (test TU), Musical Fidelity M6si, Audia Flight FL Three S (test TU), Cayin CS-55 A (test TU) oraz Dayens Ecstasy III (test TU).
Kolumny: Triangle Esprit Antal EZ (test TU), Audiovector Ki 3 Super (test TU), Pylon Opal 23 (test TU), AudioSolutions Overture O203F (test TU), Q-Acoustics 3020, Guru Audio Junior (test TU) i Cabasse Surf (test TU).
Źródła cyfrowe: odtwarzacz CD Musical Fidelity A1 CD-PRO, Musical Fidelity MX-DAC (test TU), S.M.S.L. M8 (ES9018 24 Bit/384 KHz DSD DAC) i NuForce Air DAC (test TU).
Komputery: MacBook Apple Pro, Asus Pro P43E i Toshiba Satellite S75.
Gramofony: Clearaudio Emotion z wkładką Goldring Legacy (test TU) i Nottingham Analogue Horizon z Ortofon 2M Black (test TU).
Przedwzmacniacze gramofonowe: iFi Phono (test TU), Primare R32 (test TU), Musical Fidelity MX-VYNL (test TU) i Trilogy 906 (test TU).
Tunery: Rotel RT-1080, Yamaha T-550 i Sansui TU-5900.
Magnetofon kasetowy: Nakamichi Cassette Deck 1.
Minisystem: Pioneer P1-K (test TU).
Słuchawki: Pioneer SE-Master1 (test TU), RHA MA750 (test TU), Audeze LCD-3 (test TU), Final Sonorous II, Final Audio Design Adagio V (test TU), Final Audio Design Pandora Hope VI (test TU), Oppo PM-3 (test TU) i AKG K545 (test TU).
Wzmacniacze słuchawkowe: Pioneer XDP-100R (test TU), Cayin C5 DAC (test TU), S.M.S.L. sAp-8, Taga Harmony THDA-500T (test TU), Divaldi AMP-01 (test TU) i Olasonic Nano-UA1 (test TU).
Okablowanie: Audiomica Laboratory serie Red i Gray, DC-Components (test TU) oraz Harmonix CI-230 Mark II (test TU). Przewód zasilający KBL Sound Fluid (test TU). Kabel zasilający, przewody głośnikowe i interkonekty RCA Perkune Audiophile Cables. Przewody głośnikowe Cardas 101 Speaker (test TU), Melodika Brown Sugar BSC 2450 (test TU) i Taga Harmony Platinium-18 (test TU). Seria XLO UltraPLUS.
Akcesoria: filtr sieciowy Xindak XF-2000E, podstawa pod gramofonem to Rogoz-Audio 3SG40 (test TU), podstawy głośnikowe Rogoz-Audio 4QB80 (test TU), stopy antywibracyjne Rogoz-Audio BW40, szafka audio Solid-Tech Radius Duo 3 (test TU) i mata gramofonowa Harmonix TU-800EXi (test TU). Zatyczki do gniazd RCA Sevenrods. Zworki Sevenrods Speaker Jumper.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Komentarz będzie oczekiwać na moderację