Wstęp
Początkowo planowałem opisać najnowszy wzmacniacz słuchawkowy Taga Harmony THDA-500T przy okazji (a w zasadzie - na marginesie) testu innego urządzenia tej firmy, a mianowicie Taga Harmony
HTA-700B SE v.2 (czytaj TUTAJ).
Jednak po bliższym zapoznaniu się z THDA-500T
uznałem, iż zdecydowane należy mu się monografia. Krótka, ale osobna. Stąd też
niniejszy tekst.
Wrażenia ogólne i budowa
Gwoli ścisłości i dla jasności, THDA-500T to wzmacniacz słuchawkowy
pracujący w klasie A oraz równolegle pełnoprawny DAC USB o rozdzielczości do 24 bit/192
kHz.
Wzmacniacz to niewielka czarna skrzyneczka zamknięta w
solidnie wykonanej, bezrezonansowej stalowo-aluminiowej obudowie (grubość aluminium:
10 mm na froncie oraz 6 mm na tylnym panelu). Na froncie zamontowano aluminiowe pokrętło
głośności, włącznik sieciowy, hebelkowy selektor źródła (USB i AUX), a także
gniazdo słuchawkowe 6,3 mm. Z kolei z tyłu umieszczono dwie pary gniazd RCA
(wejście analogowe i wyjście z przedwzmacniacza), gniazdo USB do wewnętrznego
DACa oraz gniazdo sieciowe IEC. Na górnej pokrywie znajduje się metalowa puszka
przykrywająca transformator oraz jedna lampa elektronowa 12AX7. Lampa
umieszczona jest w tulei z przezroczystego tworzywa sztucznego. Tak sobie to
wygląda.
THDA-500T jest hybrydowym lampowo-tranzystorowym wzmacniaczem słuchawkowym wykorzystującym tranzystory wykonane w dyskretnej technologii MOSFET oraz lampę 12AX7. Wzmacniacz pracuje w czystej klasie A, ma konstrukcję pojedynczego elementu wzmacniającego bez pętli sprzężenia zwrotnego. THDA-500T wykorzystuje w pełni dyskretne obwody z audiofilskiej klasy kondensatorami: sprzęgającymi Wima i zasilania Rubycon. Dzięki obecności stereofonicznego wyjścia przedwzmacniacza 3.5 V można go połączyć bezpośrednio z zewnętrznym wzmacniaczem mocy lub aktywnymi głośnikami. Co istotne, sprzęt ma wbudowany przetwornik cyfrowo-analogowy klasy premium o wysokiej rozdzielczości USB-DAC 24 bit/192 kHz (Cirrus Logic CM6631A + CS4344 chip).
THDA-500T jest hybrydowym lampowo-tranzystorowym wzmacniaczem słuchawkowym wykorzystującym tranzystory wykonane w dyskretnej technologii MOSFET oraz lampę 12AX7. Wzmacniacz pracuje w czystej klasie A, ma konstrukcję pojedynczego elementu wzmacniającego bez pętli sprzężenia zwrotnego. THDA-500T wykorzystuje w pełni dyskretne obwody z audiofilskiej klasy kondensatorami: sprzęgającymi Wima i zasilania Rubycon. Dzięki obecności stereofonicznego wyjścia przedwzmacniacza 3.5 V można go połączyć bezpośrednio z zewnętrznym wzmacniaczem mocy lub aktywnymi głośnikami. Co istotne, sprzęt ma wbudowany przetwornik cyfrowo-analogowy klasy premium o wysokiej rozdzielczości USB-DAC 24 bit/192 kHz (Cirrus Logic CM6631A + CS4344 chip).
Dane techniczne
Moc wyjściowa: 2 x 500 mW @ 100 Ohm,
Czysta klasa A pojedynczy element wzmocnienia, brak pętli
sprzężenia zwrotnego, Dyskretne wyjście MOSFET, Liniowe zasilanie
Rozdzielczość przetwornika: C/A 24 bit/192 kHz, Cirrus Logic
CM6631A + CS4344 chip
Lampa elektronowa: 12AX7
Zniekształcenia harmoniczne THD: Poniżej 0.1% @ 100 Ohm
(1 kHz, 300 mW)
Stosunek Sygnał/Szum: 88 dB
Czułość wejściowa: 750 mV
Wejścia: RCA stereo AUX, USB (dla komputera)
Wyjścia: Wyjście przedwzmacniacza RCA Pre-Out
Impedancja słuchawkowa: 30 - 300 Ohm (1/4”)
Załączone akcesoria: Przewód USB, Kabel zasilania
Zasilanie, Zużycie energii: 220 V - 240 V 50/60 Hz, 10 W
Wymiary (W x S x G): 12 x 17 x 23.5 cm
Masa (netto): 2,5 kg.
Design więcej niż skromny - oszczędny do kwadratu
Duża gałka wzmocnienia; gniazdo słuchawkowe 6,3 mm
Tył urządzenia
Osłona lampy wykonana z przezroczystego tworzywa sztucznego, czyli z plastiku
Wnętrze przedstawia prawdziwie audiofilski porządek i szyk; wysokiej jakości komponenty
Lampa elektronowa 12AX7
Wewnętrzny USB DAC Cirrus Logic CM6631A + CS4344; naprawdę nieźle
Słuchawki Final Audio Design Pandora Hope VI
Słuchawki Oppo PM-3
Wrażenia dźwiękowe
Do odsłuchów wykorzystywałem głównie komputer Asus Pro
P43E, ale także odtwarzacz płyt kompaktowych Musical Fidelity A1 CD-PRO. Słuchawki
to Final Audio Design Pandora Hope VI, Oppo PM-3 oraz AKG K545. Przewód sieciowy i interkonekty RCA to Perkune Audiophile Cables. Dokładna lista
sprzętu towarzyszącego dostępna jest na końcu niniejszego tekstu.
Nie powiem, aby Taga Harmony THDA-500T prezentował się jakoś
szczególnie przyciągająco uwagę – brak w jego designie przepychu. To prosta
skrzynka lokująca się w przedziale stylistyki skromnej, by nie powiedzieć, że
studyjnej. Można by pomyśleć, że wzmacniacz ten oferuje podobnego charakteru
dźwięk, czyli oszczędny, a nawet nijaki. Tymczasem, nic z tego. Zależność ta jest odwrotnie proporcjonalna. Konstruktorzy
Taga Harmony celowo to, co najważniejsze dla dźwięku umieścili w środku, nie afiszując
się jakąś zbędną spektakularną obudową, która przecież by podwoiła koszt
urządzenia. A tak, za około 1 100 PLN, użytkownik otrzymuje rzetelny
wzmacniacz słuchawkowy i rasowy DAC oparte na naprawdę niezłych komponentach. I to bezsprzecznie słychać!
Wzmacniacz słuchawkowy pracuje w klasie A. Oferuje czysty,
bogaty i masywny dźwięk. Brzmienie jest równe i harmonijne, bardzo dobrze
ułożone w przestrzeni. Taga Harmony ma miłą umiejętność podkreślania konturów
dźwięków, dopełniania ich wnętrza i dociążania tonalnego. Skutkuje to przekazem
mocnym i energetycznym, lecz równolegle bezpośrednim i namacalnym. Podążającym
w stronę elegancji i kultury. Kapitalnej gładkości i sporego wyrafinowania.
Zainstalowany USB DAC, podobnie jak w poprzednio testowanym
Taga Harmony HTA-700B SE v.2, reprezentuje dźwięk selektywny i dokładny, ale jednocześnie fizjologiczny – soczysty i naturalny. Podłączony doń komputer ma
możliwość przeniesienia na wyższy pułap cyfrowego dźwięku zeń wydobywającego się.
To brzmienie świetnie ułożone, uporządkowane oraz czyste – neutralne, ale zmierzające
ku fizjologicznej ciepłocie i energii, które przynoszą wysoki stopień
zaangażowania oraz niekłamaną przyjemność odsłuchów. W swojej cenie rewelacja.
Konkluzja
Podsumowanie w tym wypadku będzie bardzo krótkie. Za kwotę 1 100
PLN słuchacz otrzymuje naprawdę dużo. Bo pierwszorzędny, wysokogatunkowy dźwięk
oferowany przez wzmacniacz słuchawkowy oraz bonusowo – rozdzielcze i
przestrzenne brzmienie konwertowane przez USB DAC.
Taga Harmony THDA-500T zdecydowanie lepiej gra niż wygląda. Proszę nie sugerować się jego oszczędnym designem, ponieważ to prawdziwy blockbuster w dziedzinie słuchawkowego audio hi-fi. Polecam.
Cena w Polsce – 1 099 PLN.
Wzmacniacze: Hegel H160 (test TU), Audia Flight FL Three S (test TU), Fezz Audio Silver Luna (test TU), Cayin CS-55 A (test TU), Dayens Ecstasy III (test TU) i Audio Analogue Fortissimo (test TU).
Kolumny: Vienna Acoustics Mozart Grand, Polk Audio RTi A7 (test TU), AudioSolutions Overture O203F (test TU), Zingali Zero Bookshelf (test TU), Zingali Client Nano + Sub, Guru Audio Junior (test TU), Taga Harmony Platinium One (test TU) i Studio 16 Hertz Canto Three SE (test TU).
Źródła cyfrowe: odtwarzacz CD Musical Fidelity A1 CD-PRO, odtwarzacz CD/DAC Audio Analogue Fortissimo, DAC Audio Analogue Vivace i NuForce Air DAC (test TU).
Komputery: MacBook Apple Pro, Asus Pro P43E i Toshiba Satellite S75.
Gramofony: Clearaudio Emotion z wkładką Goldring Legacy (test TU) i Nottingham Analogue Horizon z Ortofon 2M Black.
Przedwzmacniacze gramofonowe: iFi Phono (test TU), Primare R32 (test TU), Egg-Shell Prestige PS5 i Ri-Audio PH-1 (test TU).
Tunery: Rotel RT-1080, Yamaha T-550 i Sansui TU-5900.
Magnetofon kasetowy: Nakamichi Cassette Deck 1.
Minisystem: Pioneer P1-K (test TU).
Słuchawki: RHA MA750 (test TU), Final Audio Design Adagio V (test TU), Final Audio Design Pandora Hope VI (test TU), Oppo PM-3 (test TU) i AKG K545 (test TU).
Wzmacniacze słuchawkowe: Cayin C6, Cayin C6 DAC (test TU), Divaldi AMP-01 (test TU) i Taga Harmony HTA-700B SE v.2 (test TU).
Okablowanie: Audiomica Laboratory serie Red i Gray, DC-Components (test TU) oraz Harmonix CI-230 Mark II (test TU). Przewód zasilający KBL Sound Fluid (test TU). Kabel zasilający, przewody głośnikowe i interkonekty RCA Perkune Audiophile Cables. Przewody głośnikowe Cardas 101 Speaker (test TU), Melodika Brown Sugar BSC 2450 (test TU) i Taga Harmony Platinium-18 (test TU).
Akcesoria: podstawa pod gramofonem to Rogoz-Audio 3SG40 (test TU), podstawy głośnikowe Rogoz-Audio 4QB80 (test TU), stopy antywibracyjne Rogoz-Audio BW40, szafka audio Solid-Tech Radius Duo 3 (test TU) i mata gramofonowa Harmonix TU-800EXi (test TU). Zatyczki do gniazd RCA Sevenrods.
Z ciekawości muszę zapytać czy słuchał pan wzmacniacza Esspressivo E pochodzącego z polskiej firmy Feliks Audio. Jeśli tak, to czy są jakieś szczególne różnice w charakterze dźwięku. Ta sama grupa cenowa. Kupiłem dwa miesiące temu i nie mogę się nacieszyć jak pięknie współgra ze słuchawkami Beyedynamic DT990 Pro. Szczerze mówiąc szukając wzmacniacza zupełnie nie brałem pod uwagę firmy Taga Harmony.
OdpowiedzUsuńNiestety, nie znam Esspressivo E z Feliks Audio. Ale dużo dobrego słyszałem o tym wzmacniaczu. Pozdrowienia.
OdpowiedzUsuńWitam ,jak z wydajnością pradową?Potrzebuje DAC/AMPA do akg k612,sporo wzmacniaczy ma problem je wysterować,a mają bardzo duży potencjal.Pozdrawiam.
OdpowiedzUsuńInteresuje mnie ta hybryda i zastanawiam się jak poradzi sobie z senkami HD600. Pozdrawiam
OdpowiedzUsuńBardzo zaciekawiła mnie ta hybryda. Zastanawiam się czy da sobie radę z sSennheiser HD 600. Pozdrawim
OdpowiedzUsuńNie powinno być najmniejszych problemów z wysterowaniem HD600.
OdpowiedzUsuńmam pytanie czy przez usb mozna podlaczyc telefon z androidem ? zeby np puszczac muzyke z tidala master?
OdpowiedzUsuńNie chcę wprowadzać w błąd, bo prostu nie wiem. Proszę zwrócić się z tym pytaniem do producenta/dystrybutora.
Usuń