Polpak

czwartek, 15 października 2015

Kolumny podłogowe Polk Audio RTi A7




Wstęp
Już kilka razy opisywałem sprzęty firmy Polk Audio. A były to dwie pary słuchawek Polk Audio Hinge (czytaj TUTAJ) i Polk Audio Buckle (czytaj TUTAJ) oraz kolumny podłogowe TSx550T (czytaj TUTAJ). To amerykańskie przedsiębiorstwo z Baltimore należy do elitarnego grona największych firm audio na świecie (wspólnie z Definitive Technology tworzy jedną grupę). Marka ta stosunkowo niedawno oficjalnie pojawiła się w Polsce. Kilkanaście miesięcy temu białostocka firma Rafko stała się jej krajowym dystrybutorem.

Warto przypomnieć, że nazwa Polk Audio wywodzi się od nazwiska założyciela przedsiębiorstwa – pana Matthew Polka, który stworzył firmę w 1972 roku w Baltimore (Maryland - USA) razem z George Klopferem i Sandy Grossem. Ideą założycielską była chęć przeniesienia dźwięku sal koncertowych do domowych warunków odsłuchowych. W tym celu trzej wymienieni panowie zaprojektowali i zbudowali nowy głośnik, który miał zapewnić dużą dozę realizmu, szczegółowości i przestrzenności, a przy tym nie będzie kosztował majątku. Tak powstały pierwsze kolumny The Monitor Series – to był rok 1973. Obecnie Polk Audio to jedna z największych amerykańskich firm audio, a w segmencie kolumn głośnikowych – największa. Wchodzi w skład dużej korporacji DEI Holdings Inc. z Kalifornii (USA). Razem z Definitive Technology (równoprawna spółka DEI Holdings) ma około 1/3 rynku kolumn i głośników w Stanach Zjednoczonych. Ma więc przeolbrzymie doświadczenie nie tylko w dziedzinie konstrukcji głośników, ale także w oczekiwaniach konsumenckich – posiada wiedzę o tym, co należy zaproponować nabywcy, by ten był optymalnie zadowolony ze sprzętu audio hi-fi.

Oferta Polk Audio jest niezwykle rozbudowana, choć główny jej trzon stanowią kolumny głośnikowe. Oprócz nich można tu także znaleźć rozmaite soundbary, głośniki zewnętrzne i montażowe, głośniki komputerowe, zestawy kina domowego, zestawy bezprzewodowe, czy słuchawki. Są też głośniki samochodowe i jachtowe… Wybór i różnorodność asortymentu jest przeolbrzymia. Jednakowoż to kolumny głośnikowe były i są firmową opoką. Spośród nich można wyróżnić kilka zasadniczych linii. Podstawową R, średnie TS i RT oraz najwyższą LS. Jest jeszcze seria Monitor, która pośród podłogówek ma tylko jednego reprezentanta - Monitor 75T i przynależy do oferty ze średniego pułapu. Najtańsze głośniki R300 kosztują (w Polsce) około 1 000 PLN, zaś najdroższe LSiM707 – niecałe 18 000 PLN. Generalnie rzecz biorąc, Polk Audio głównie celuje w poziom  cenowy średni i wyższy. Brak tu kolumn  z przedziału stricte high-endowego. Polk Audio adresuje swoją ofertę przede wszystkim dla „normalnego odbiorcy”. Dysponującego ograniczoną sumą pieniędzy na audio hi-fi lub kierującego się po prostu zdrowym rozsądkiem.

Tytułowe kolumny Polk Audio RTi A7 przynależą do propozycji z przedziału średniego – w Polsce ich cena wynosi niecałe 5 200 PLN. Przyjechały na testy prosto od ich polskiego dystrybutora – firmy Rafko z Białegostoku.

Dla zainteresowanych. Szczegółowe informacje o całej rodzinie RTi dostępne są TUTAJ.

Wrażenia ogólne i budowa
Zaraz po wypakowaniu kolumn z olbrzymich pudeł widać, że ma się do czynienia z czymś nietypowym – oryginalnym. W oczy rzuca się nie tyko wysoka estetyka wykonania, ale przede wszystkim bardzo niekonwencjonalne rozmieszczenie otworów wentylacyjnych i ich spora ilość. Bo każda z kolumn zawiera aż po trzy ujścia wentylacyjne: przednie i tylne bass-refleksy i dodatkowo frontową wentylację głośnika średniotnowego (który umieszczony jest w osobnej komorze). Są to rozwiązania opatentowane przez Polk Audio i noszą nazwę PowerPort Plus w przypadku głośników niskotonowych oraz Acoustic Resonance Control przy głośnikach średniotonowych.  W pierwszym przypadku zastosowano dodatkowe wewnętrzne użebrowanie w formie płyt dla redukcji turbulencji szumów przepływającego powietrza i zwiększenia efektywności basu, a także umieszczono rozpraszacz tylnego bas refleksu w celu zachowania stosunkowo stałego natężenia niskich tonów, bez względu na odległość ustawiania kolumny w stosunku do tylnej ściany. Co istotne, technologia PowerPort Plus pozwala na podniesienie skuteczności basu do 3 decybeli oraz na uniknięcie szmerów bas refleksu przy zbyt dużym ciśnieniu wewnątrz obudowy. Z kolei system wentylacji Acoustic Resonance Control głośników średniotonowych zastosowano celem usunięcia basowego podbicia średnich tonów oraz fal stojących dla uzyskania czystych, naturalnych, prawidłowo przenoszonych wokali i dźwięków instrumentów. W tym celu opracowano specjalne modele akustyczne; pomiary były dokonywane w renomowanym niemieckim laboratorium Klippel GmbH, lecz całość konstrukcji i patenty to własność intelektualna Polk Audio.

Obudowy kolumn wykonano równie innowacyjnie jak wyposażenie wewnętrzne. To konstrukcje wykonane w technologii OSD (Optimal Shear Damping) zbudowane z sześcio-warstwowego laminatu w technologii DAHLI (Damped Asymmetric Hex Laminate Isolation) łączonego specjalnym klejem, co zapewnia dobrą sztywność i tłumienie wewnętrzne, aby uzyskać jak najmniejsze zniekształcenia dźwięku pochodzące od rezonansów ścian kolumny. Należy podkreślić, iż technologia łączenia sześcio-warstwowego laminatu została stworzona specjalnie na potrzeby Polk Audio. Obudowy z laminatów zostały specjalnie ukształtowane (wygięte) w kształcie liry dla ograniczenia zjawiska fal stojących. Całość skrzynek pokryta jest naturalnym drewnianym fornirem dębowym malowanym na czarno (taką wersję otrzymałem do testów, lecz jest także wersja kolorystyczna czereśniowa).

Jak można przeczytać na firmowej stronie. Głośnik wysokotonowy to 1-calowa kopułka z kompozytu jedwabiu i polimerów. Konstrukcja jest oparta o magnes neodymowy z chłodzeniem ferrofluidowym z radiatorem i zamknięta w obudowie w formie stożka; obudowana rozpraszaczem w celu zmniejszenia zjawiska dyfrakcji. Głośniki średniotonowe to przetworniki w opatentowanej firmowej technologii Dynamic Balance z membranami wykonanymi z kompozytu polimerów i minerału mika z kauczukowym zawieszeniem (produkowanym metodą wtryskową) zamknięte w oddzielnej obudowie wentylowanej. Z kolei głośniki niskotonowe to przetworniki wyposażone w głęboko wychyłowe membrany z polimerów zaprojektowane do współpracy z omawianym już system PowerPort Plus. Zwrotnica zawiera mylarowe kondensatory w celu lepszej ekspozycji wysokich tonów oraz zwiększenia transparentności dźwięku aby pokazać większą liczbę detali. Skonstruowana została w technologii "Cascade Tapered Array", której zadaniem jest odfiltrowywanie głośników grających w tej samej częstotliwości tak, aby nie zachodziło zjawisko interferencji dźwięku, szczególnie dokuczliwe dla osób słuchających poza tzw. "sweet spotem".

Każda ze skrzynek spoczywa na czterech specjalnych dokręcanych nóżkach, od spodu pokrytych warstwą gumy. W nóżki można wkręcić kolce (są w zestawie). Z tyłu znajdują się podwójne terminale głośnikowe połączone blaszkami. Pod nimi, u samego dołu umieszczono tylne ujście rury bass-refleksu z dodatkowo zainstalowanym rozpraszaczem, który wygląda jak żywcem przeniesiony z urządzeń profesjonalnych. Kolumny zawierają w komplecie także maskownice, lecz moim zdaniem znaczniej efektowniej prezentują się bez nich.

I jeszcze podstawowe dane techniczne.
Pasmo przenoszenia - 20 – 27 000 Hz
Podział pasma - 125 /2 700 Hz
Zalecana moc wzmacniacza - 20 – 300 W
Efektywność – 89 dB
Impedancja – 8 Ohm
Rozmiary 107,31 x 22,54 x 45,40 cm (W x S x G)
Masa jednej sztuki – 27,22 kg





Polk Audio to efektowne i estetyczne kolumny

Kopułka wysokotonowa z kompozytu jedwabiu i polimerów

RTi A7 w przekroju poprzecznym mają kształt zbliżony do liry


Bardzo efektowna stolarka; fornir to naturalne dębowe drewno barwione na czarno



Porównanie z Triangle Esprit Antal EZ

Rząd czterech głośników i dwa tunele wentylacyjne

Przedni tunel bass-reflexu

Kolumny stoją na nóżkach; można do nich wkręcić kolce 

Tylna ścianka

Podwójne terminale głośnikowe; na dole - żebrowany dyfuzor niskich tonów

Gra wzmacniacz Audio Analogue Fortissimo na zmianę z Hegel H160

Gra wzmacniacz GLAB Block na zmianę z Dayens Ecstasy III i Cayin CS-55 A


Wrażenia dźwiękowe
Kolumny Polk Audio przyłączałem po kolei do czterech wzmacniaczy zintergrowanych: dwóch tranzystorowych – Hegel H160 i Audio Analogue Fortissimo oraz dwóch lampowych G•Lab Block i Cayin CS-55 A. Kolumny porównawcze to podłogowe Triangle Antal EZ, Vienna Acoustics Mozart Grand i monitory Studio 16 Hertz Canto Three SE. Dokładna lista sprzętu towarzyszącego dostępna jest na końcu tekstu.

RTi A7 są skonstruowane w taki sposób, że każdy, dosłownie każdy gatunek muzyczny dobrze na nich brzmi. Czy to rock, blues, akustyczny jazz, elektronika, czy muzyka klasyczna. W odbiorze wszystkie dźwięki są pełne i swobodne, mają dobre wypełnienie i plastyczną fakturę, a równolegle przekaz jest lekki i nasycony tonalnie. Każdy instrument otoczony jest powietrzem, ma namacalne istnienie, jest precyzyjnie narysowany i obrysowany, zawiera dużo substancji dźwiękowej. Ponadto kolumny mają szlachetną barwę, a jednocześnie mnóstwo kolorów wewnątrz, co przynosi wyraźnie zróżnicowanie tonalne oraz intrygujące brzmienie.

Co istotne, pomimo dużej mocy i masy dźwięku, sporej jego gęstości i soczystości, nie ma poczucia jego przeładowania, czy jakiegoś przesilenia. Wyraźnie czuć grające instrumenty i śpiew – stężenie dźwięku jest optymalne; pomimo sowitego jego dociążenia, nie ma poczucia przeciążenia. Balans tonalny jest wyśmienity – czuć w tym duże doświadczenie konstruktorów Polk Audio. Kolumny mają grać w ten sposób, aby dźwięk był pełny i atrakcyjny, sprężysty i obfity, lecz jednocześnie harmonijny i plastyczny. Czysty i żywy.

Uwagę zwraca także mocny bas, koturnowy i punktowy, dobrze wybrzmiewający w pomieszczeniu odsłuchowym. Niskie tony prowadzone są pewnie i rytmicznie. Szybko i rześko. Nie ma tu żadnego buczenia, snucia się, dudnienia, czy odczuwalnego podbicia. Basy są równe i silne, ale spójne. Zdyscyplinowane. To kolejny duży atut Polk Audio uzyskany zaawansowaną konstrukcją układu bass-refeksów i tylnych basowych dyfuzorów. Brawo.

Kolumny brzmią pewnie i naturalnie, mają bardzo dobrze skomponowany dźwięk. Są wybitnie materialne i precyzyjne. Grają szybkim i gęstym dźwiękiem, ale nie ciężkim. I w tym są niezwykle sumienne i przykładne. Można rzec, iż są rzetelnymi rzemieślnikami, którzy każdą zadaną pracę (tu odwzorowanie muzyki) wykonają na 100 %, kompetentnie i należycie. Gruntownie i starannie. Czysto i bezwysiłkowo. Dzięki temu muzyka brzmi fascynująco i przyjemnie – koncertowo. Niemniej jednak Polk Audio pomimo, iż są dość rozdzielcze i szczegółowe, to nie poświęcają zbyt dużo uwagi wybujałej galanterii i dalekiemu zróżnicowaniu tonalnemu. Innymi słowy, subtelności, smaczki i wybrzmienia nie są dla nich priorytetem. Owszem istnieją w ogólnym przekazie, ale nie są wysuwane na czoło, nie świecą i nie rażą blaskiem. Taka charakterystyka brzmieniowa oczywiście wcale nie jest sucha i odchudzona, a wręcz odwrotnie, bowiem Polk Audio nie silą się na zaawansowaną "audiofilskość", nie udają, że „są najlepsze na świecie” i „wszystko perfekcyjnie potrafią zagrać”. To, że subiektywnie pokazują ogół piękna muzyki – jej rytmiczność, masywność, śpiewność i naturalizm, ale nie jej szczegółową analizę, to zaleta, a nie wada. Po prostu RTi A7 niewymuszenie i bezpośrednio dostarczają żywy dźwięk – neutralny, ale wiarygodny. Emocjonalny, lecz autentyczny. Przekonujący, aczkolwiek zawsze intrygujący. Uniwersalny.

Na koniec jeszcze kilka słów o przewodach głośnikowych. Używałem głównie dwie pary: Cardas 101 Speaker (test TU) oraz Melodika Brown Sugar BSC 2450 (test TU). Oba to kapitalne konstrukcje w swoich niewygórowanych cenach. Pierwszorzędnie wpisują się w charakterystykę brzmieniową Polk Audio. Przy czym w przypadku Melodika, w związku z tym, iż jest to produkcja stricte polska i do tego konfekcjonowana przez dystrybutora Rafko (czyli tego samego co Polk Audio), proporcja cena/jakość jest wybitna. 

Podsumowanie
Polk Audio RTi A7 to są solidnie i inteligentnie zbudowane kolumny. Zastosowano własnej konstrukcji głośniki – niskotonowe i średniotonowe umieszczone w osobnych wentylowanych liniach transmisyjnych, tylne bass-reflsksy dodatkowo wyposażone w dyfuzory. Obudowa skrzynek to sześcio-warstwowe klejone laminaty, ukształtowane na kształt liry (w przekroju poprzecznym). Całość pokryta estetycznym, naturalnym dębowym fornirem barwionym na czarno.

Kolumny dysponują bardzo zaangażowanym dźwiękiem, pełnym i masywnym w odbiorze, ale harmonijnym i plastycznym. Nie przesadzonym. RTi A7 mają solidne wypełnienie, a równolegle przekaz jest lekki i nasycony tonalnie. Kolumny mają szlachetną barwę, jednocześnie mnóstwo kolorów wewnątrz, co przynosi wyraźne zróżnicowanie tonalne oraz intrygujące i niewymuszone brzmienie. Niskie tony są sprężyste i zdyscyplinowane – mocne. Dźwięk całościowo jest dobrze skomponowany. To niewymuszony i bezpośredni charakter dostarczający żywy przekaz – neutralny, ale wiarygodny. Co istotne, Polk Audio nie silą się na zaawansowaną „audiofilskość” – nie mają pogłębionej analizy tonalnej, ani umiejętności ujawniania wszelkich subtelności. Zamiast tego po prostu bardzo dobrze grają muzykę. Tylko tyle i aż tyle, bowiem stosowny umiar zawsze jest cnotą.

Cena w Polsce – 5 195 PLN (za parę).

System testowy
Wzmacniacze: Hegel H160 (test TU), Dayens Ecstasy III (test TU), Audio Analogue Fortissimo, GLAB Block (test TU),  Cayin CS-55 A, Taga Harmony HTA-700B (test TU) oraz Egg-Shell Classic 9WTL (test TU).
Kolumny: Bodnar Audio Hornton (test TU), Triangle Esprit Antal EZ (test TU), Xavian Neox 2 (test TU), Vienna Acoustics Mozart Grand, Polk Audio RTi A7, Pylon Sapphire 25 (test TU), Zingali Zero Bookshelf (test TU), Zingali Client Nano + Sub, Guru Audio Junior (test TU), Taga Harmony Platinium One (test TU) i Studio 16 Hertz Canto Three SE (test TU).
Źródła cyfrowe: odtwarzacz CD Musical Fidelity A1 CD-PRO, odtwarzacz CD/DAC Audio Analogue Fortissimo, Pioneer U-05-S (test TU) i NuForce Air DAC (test TU).
Komputery: MacBook Apple Pro i Toshiba Satellite S75.
Gramofony: Clearaudio Emotion z wkładką Goldring Legacy (test TU) i Goldring 1042.
Przedwzmacniacze gramofonowe: iFi Phono (test TU) i Ri-Audio PH-1 (test TU).
Tunery: Rotel RT-1080, Yamaha T-550 i Sansui TU-5900.
Magnetofon kasetowy: Nakamichi Cassette Deck 1.
Minisystem: Pioneer P1-K (test TU).
Słuchawki: RHA MA750 (test TU), Final Audio Design Adagio V (test TU), Final Audio Design Pandora Hope VI (test TU), Oppo PM-3 (test TU) i AKG K545 (test TU).
Wzmacniacze słuchawkowe: Cayin C6, Cayin C6 DAC (test TU), Divaldi AMP-01 (test TU), NuForce HA-200 (test TU), Oppo HA-2 (test TU) i Taga Harmony HTA-700B (test TU).
Okablowanie: Audiomica Laboratory serie Red i Gray, DC-Components (test TU) oraz Harmonix CI-230 Mark II (test TU). Przewód zasilający KBL Sound Fluid (test TU). Przewody głośnikowe Cardas 101 Speaker (test TU), Melodika Brown Sugar BSC 2450 (test TU) i Taga Harmony Platinium-18 (test TU).
Akcesoria: podstawa pod gramofonem to Rogoz-Audio 3SG40 (test TU), podstawy głośnikowe Rogoz-Audio 4QB80 (test TU), stopy antywibracyjne Rogoz-Audio BW40, szafka audio Solid-Tech Radius Duo 3 (test TU) i mata gramofonowa Harmonix TU-800EXi (test TU). Zatyczki do gniazd RCA Sevenrods.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Komentarz będzie oczekiwać na moderację