W zeszłym miesiącu od polskiego dystrybutora - firmy Voice
Sp. z o.o. z Cieszyna, otrzymałem ciekawe duńskie kolumny podłogowe Audiovector Ki 3 Super w ekskluzywnym wybarwieniu
drewnianej okleiny "African Rosewood". Wstyd się przyznać, ale nigdy
do tej pory, nie testowałem żadnych produktów tej zacnej firmy, najwyższy czas,
więc to zmienić, co niniejszym czynię.
Kilka słów o Audiovector
Na początek wypada napisać parę słów o Audiovector. Firma
została założona w 1979 roku w Danii przez pana Ole Klifotha pod nazwą F3/LYD.
Ole tak pisze o wczesnych początkach swojej przygody z audio hi-fi: „Od 8 lat sprzedawałem
głośniki różnych marek. Byłem sfrustrowany faktem, że niektóre z głośników,
które oferowałem nabywcom, były w stanie odtworzyć idealnie tylko niektóre
aspekty brzmieniowe. Były doskonałe w wielu aspektach, ale nie mogłem znaleźć
głośnika, który robiłby wszystko perfekcyjnie, więc postanowiłem zbudować go
samodzielnie”. I tak, od 1979 roku, pan Klifoth wytwarza głośniki własnej marki. Co
istotne, ponad 85 % wszystkich kiedyś wyprodukowanych głośników Audiovector
ciągle jest w użyciu! Na pytanie „Jak długa (ilu letnia) jest techniczna
żywotność głośników Audiovector? ", odpowiedź konstruktora, czyli pana Olego brzmi: " Jeszcze nie wiemy!". Z kolei firmowe motto to:
„Real music as reference” (pol. „Muzyka na żywo jako referencja”) i w taki
dźwięk firma stara się wyposażać swoje konstrukcje.
Tytułowy model Ki 3 Super przynależy do linii Ki 3, oprócz
niego jest tu też podstawowy Ki 3 oraz topowy Ki 3 Signature. Fizycznie prawie
niczym się nie różnią, ale mają zastosowane odmienne materiały do budowy. Innej
jakości wewnętrzne okablowanie, wzmocnienia skrzynek, zwrotnice, a nawet
głośniki.
Myślę, że nie ma co wymieniać wszystkich serii Audiovector, bo jest ich sporo, a każdy model (tak jak Ki 3) jest dostępny w kilku odmianach jakościowych. Referencyjne firmowe kolumny to R11 Arreté za jakieś, bagatela, 800 000 PLN (sic!). W ofercie dostępne są kolumny podłogowe, podstawkowe, centralne, montażowe, bezprzewodowe, subwoofery, etc. Można także zaopatrzyć się w przewody Audiovector, zamówić dowolny upgrade głośników, itd. Przedsiębiorstwo otacza nabywcę pełnym serwisem, długoterminową opieką i troską. Ten program nosi nazwę IUC (Individual Upgrade Concept). Wysyła się kolumny do fabryki, gdzie są poddawane upgrade'owi, ale również odświeżeniu lakieru i stolarki; otrzymują nowe numery seryjne oraz nową gwarancję. Przyjemna sprawa, bo w taki sposób można mieć wciąż i wciąż nowe kolumny. W zasadzie jedną parę na całe życie (audiofila, nie kolumn).
Myślę, że nie ma co wymieniać wszystkich serii Audiovector, bo jest ich sporo, a każdy model (tak jak Ki 3) jest dostępny w kilku odmianach jakościowych. Referencyjne firmowe kolumny to R11 Arreté za jakieś, bagatela, 800 000 PLN (sic!). W ofercie dostępne są kolumny podłogowe, podstawkowe, centralne, montażowe, bezprzewodowe, subwoofery, etc. Można także zaopatrzyć się w przewody Audiovector, zamówić dowolny upgrade głośników, itd. Przedsiębiorstwo otacza nabywcę pełnym serwisem, długoterminową opieką i troską. Ten program nosi nazwę IUC (Individual Upgrade Concept). Wysyła się kolumny do fabryki, gdzie są poddawane upgrade'owi, ale również odświeżeniu lakieru i stolarki; otrzymują nowe numery seryjne oraz nową gwarancję. Przyjemna sprawa, bo w taki sposób można mieć wciąż i wciąż nowe kolumny. W zasadzie jedną parę na całe życie (audiofila, nie kolumn).
Wrażenia ogólne i budowa
Ki 3 Super w wykończeniu drewnianej okleiny "African
Rosewood" (taki otrzymałem do testów) przedstawiają sobą bardzo wysoki
poziom estetyczny, wykonawczy i jakościowy. Skrzynki są smukłe i strzeliste. W
zasadzie to bardziej słupki niż skrzynki, bowiem ich szerokość wynosi jedynie
14 cm przy 25 cm głębokości i 98 cm wysokości. Są to, więc kolumny podłogowe o
wymiarach kompaktowych; i bardzo szczupłe, trzeba dodać. Dzięki temu łatwo je
ustawić nawet w małym pokoju odsłuchowym, bo nie zabierają dużo miejsca (choć
ich podstawa jest o kilka centymetrów szersza niż obrys skrzynki).
Audiovector podkreśla, iż dostępnych jest kilka wariantów
drewnianej okleiny w modelu Super od czarnej, poprzez stricte drewniane, aż do
białej. Fornir położony jest perfekcyjnie, wręcz luksusowo. Uwagę zwraca także
dobrze dobrany bezbarwny lakier – połyskuje, ale bliżej mu do matu niż do „high-gloss”,
dzięki czemu kolumny prezentują gustowną skromność w stylu skandynawskim. Trzy
głośniki wkomponowane są w aluminiową płytkę, która przykrywa górną połowę
frontu. Aluminium jest lekko chropowate, ma wytłoczone dwie ozdobne pionowe
linie. Na samej górze płytki, na jej rancie zamontowano, również aluminiową,
poprzeczną wypustkę z wyfrezowanym firmowym logo. Wypukłość ta znika po
założeniu maskownic, stając się ich niejako integralną częścią. Maskownice
montowane są na magnesy, przykrywają jedynie wspomnianą aluminiową płytkę, wraz
z trzema głośnikami.
Zastosowane głośniki to własne konstrukcje Audiovector wytwarzane w duńskim zakładzie. Za
niskie i średnie tony odpowiadają dwa przetworniki Ki Series Woofer zawierające
duży magnes i membranę z mieszanki włókien węglowych oraz szklanych.
Współczynnik błędu tego głośnika wynosi znacznie mniej niż 1/1000, choć często
napędza trudne zestawy głośnikowe. Firma podaje, że zastosowała już ponad
80 000 sztuk tego przetwornika w różnych konstrukcjach. Natomiast za górne
rejestry odpowiada Tweeter Ki Series, to kompaktowy przetwornik wysokotonowy.
Zbudowany na bazie jedwabno-nylonowej kopułki, wyposażony w magnes neodymowy w
celu kontrolowania wszystkich częstotliwości ponad 20 kHz w optymalny sposób.
Na dole tylnej ścianki umieszczono terminal głośnikowy lekko
zagłębiony w skrzynce. Zawiera dwie pary zacisków głośnikowych połączone
blaszkami. Zaciski są dokręcane, akceptują wszelkie wtyki, jak i gołe kable.
Z pozoru może wydawać się, że Ki 3 Super są konstrukcjami
zamkniętymi, bowiem nie widać wylotu bass-refleksów. Otóż ich ujścia są
skierowane do dołu – to firmowy system QWR. Skrzynki oparte są na cokołach (a w
te od dołu wkręcone są kolce). Lecz kolumny nie stoją bezpośrednio na cokołach,
a za pośrednictwem trzech dystansów o wysokości około 1,5 cm. W tą szczelinę wpompowywane
jest powietrze ze skrzynek dolnym otworem, a z niej dalej – na zewnątrz.
Sprytne rozwiązanie, podobne stosuje np. brytyjski Tannoy w modelach Revolution
XT. Audiovector podaje, że głośniki pracują w osobnej komorze, która jest
oddzielona od reszty skrzynki poprzeczną przegrodą, odchyloną do tyłu.
Utworzona jest linia transmisyjna, przez to powietrze akustyczne musi przebyć
dość długą drogę zanim opuści kolumnę od spodu.
Jak podaje producent, w modelu Ki 3 Super użyte zostały
bardziej zaawansowane zwrotnice oraz poprawiono tłumienie wewnętrzne, które w
połączeniu ze wzmocnieniami frontowymi sprawiają, że Ki 3 Super są bardziej
szczegółowe oraz oferują więcej basu niż Ki 3. Ki 3 Super można rozbudować do
wersji Ki 3 Signature.
Dane techniczne
Konstrukcja: 2,5 - drożna, typu bass-reflex
Pasmo przenoszenia: 40 Hz – 22 kHz
Skuteczność: 92 dB
Bi-Wire
Impedancja: 8 Ohm
Moc maksymalna: 200 W
Wymiary (W x S x G): 98 x 14 x 25 cm
Masa: 13,5 kg/sztuka
Dostępne kolory: White Silk, Black Stained Ash, African Rosewood,
Tan American Cherry
Tył i przód Ki 3 Super; fornir to naturalne drewno typu "African Rosewood"
Maskownice nie szpecą - zdobią
Piękna, wręcz luksusowa stolarka
Głośniki osadzone są za pośrednictwem aluminiowej płyty, która przykrywa górną część frontu
Audiovector Ki 3 to strzeliste, smukłe skrzynki - słupki
Porównanie z kolumną Triangle Esprit Antal EZ
Solidne, podwójne terminale głośnikowe
Rzut oka na system odsłuchowy
Wrażenia dźwiękowe
Kolumny podłączałem przewodami głośnikowymi XLO UltraPLUS
U-6-10 do kilku wzmacniaczy: Audia Flight FL Three, Hegel H160, Musical
Fidelity M6si, Pathos Classics One MKIII i Cayin CS-55A. Następnie przyłączałem
przedwzmacniacz gramofonowy Triogy 906 kablami XLO UltraPlus UP-1A-1M i
gramofon Notthingham Analogue Horizon wraz z wkładką MM Ortofon 2M Black. Taka
była główna konfiguracja. Szczegółowa lista sprzętu towarzyszącego dostępna
jest na końcu niniejszego tekstu.
Jak już pisałem w rozdziale poświęconym budowie, Ki 3 Super
to niewielkie, kompaktowe głośniki, lecz o sprytnej konfiguracji zawierającej
wewnętrzną linię transmisyjną wentylowaną od spodu kolumn. Z pozoru więc,
patrząc na nieduże skrzynki można by spodziewać się „małego” dźwięku, czyli
odchudzonego, zmierzającego w stronę monitorowego, a nie pełnowymiarowego
typowego dla konstrukcji podłogowych. Nic z tego. Audiovector grają „pełną
piersią” i całą parą, można rzec. I choć najniższe tony występują w ilościach
szczątkowych, tak pozostałym pasmom nie można niczego odmówić. Są nieomal kompletne
w odbiorze, żywe, bogate w transjenty, nasycone detalami, szybkie i dokładne. Słuchanie każdego repertuaru
muzycznego przynosi wierny i dynamiczny dźwięk, o precyzyjnych konturach
instrumentów, z dużą masą tonalną i porządną energią. Przy małych gabarytach Ki
3 Super może to być zaskakujące, tym bardziej, że nie daje się odczuć żadne
podkolorowanie, podkręcenie brzmienia.
Dominuje naturalność, ale plastyczna – wiarygodnie
ukształtowana i odpowiednio spójna. Uwagę zwraca wyborna krystaliczność
brzmienia, wysoka transparentność; do uszu docierają nasycone wokale podkreślone
wyrazistym charakterem instrumentów, a także piękna barwa dźwięku związana z
optymalnie dobraną strukturą membran głośników. Pokazują one wydarzenia w
naturalny sposób, nie koncentrują się na barwie, a przede wszystkim na transparentności i
wiarygodności przekazu. Mają zaawansowaną umiejętność przekazywania nastroju i
atmosfery nagrań, ładunku emocjonalnego i ciepłych uczuć. Odsłuchy na Audiovector
to spora przyjemność, radość i kultura. To lekki i napowietrzony dźwięk dla
koneserów, którzy potrafią docenić to, co dobre, a nie szukają taniej
efektowności przybranej w piórka ekspansywności, która zawsze przecież jest nienaturalna jak
sztuczny miód. Duńczycy skonstruowali wybitnie naturalne głośniki ze wzorowym
wymiarem równowagi tonalnej.
Testowane głośniki mają unikalną cechę „znikania” z
pomieszczenia odsłuchowego, dźwięki lekko odklejają się od krawędzi skrzynek. Stereofonia
stoi na bardzo wysokim poziomie, panuje zdrowa symetria i harmonia - perfekcyjne
obrazowanie panoramy stereo to jeden z największych atutów Ki 3 Super. Podobnie
rzecz ma się ze sceną – jest pierwszorzędnie poukładana, zjawiska przestrzenne są
rysowane wyraźnie i bezpośrednio. Granie rozciąga się wyjątkowo schludnie, przekonuje
wymiarem i masą, czuć swojego rodzaju równowagę pomiędzy nasyceniem a
przejrzystością. Trzeba jednak zauważyć, iż spektakl muzyczny rozgrywa się
głównie na linii głośników, przy czym sięga znacznie dalej na boki niż stoją
same kolumny. Natomiast głębia jest nieco ograniczona, dalekie tło jest w
zasadzie nieobecne, dominują pierwsze i drugie plany, trzecie dają o sobie znać
tylko czasami i w skąpym zakresie. Można to zjawisko zrekompensować przysuwając
Audiovecor blisko tylnych ścian (producent zaleca odległość 10 – 30 cm). Dla
uczciwości opisu należy przyznać, że i tak ogólnie nie jest źle. Dokładna,
daleka głębia to przymiot bardzo drogich konstrukcji głośnikowych, a przecież
opisywane głośniki kosztują około 6 900 PLN.
Pewnym ograniczeniem brzmieniowym może być (o czym już
wspominałem) bas. Jest zwarty i sprężysty, punktualny i sprężysty, ale krótki i
obcięty na najniższych rejestrach, lecz równolegle nie sprawia wrażenia
odchudzonego. Niemniej jednak melomani lubujący się w subsonicznych podmuchach i sejsmicznych
odgłosach mogą być zawiedzeni, zaś zwolennicy precyzji i zrównoważenia będą
zachwyceni. (Piszący te słowa zalicza się do drugiej grupy). Remedium na
większy bas może być zalecenie ustawiania powyższych kolumn w pomieszczeniach
nie przekraczających powierzchni jakichś 25 m2, wówczas wymiar dźwięku (wraz z niskimi
tonami) będzie najpełniejszy. Wprost optymalny, by nie napisać - doskonały.
Na koniec dosłownie kilka słów o zestawieniach ze
wzmacniaczami. Ki 3 Super podłączałem do: Audia Flight FL Three, Hegel H160, Musical
Fidelity M6si, Pathos Classics One MKIII i Cayin CS-55A. W związku z faktem, iż
Audiovector Super mają aż 92 dB skuteczności, poprawne ich wysterowanie nie
nastarcza żadnych problemów nawet mniej wydajnym wzmacniaczom. Mocne
tranzystory w pełni opanowują membrany głośników i „robią z nimi co chcą”. Efektem jest konturowy, rytmiczny dźwięk cechujący się równoległą kulturą i
wysublimowaniem. Jednak to dopiero lampy elektronowe przynoszą ową magiczną
jedwabistość brzmienia, analogowy połysk i kremowe wypełnienie tonalne. Do mnie
najbardziej przemówiło zestawienie Ki 3 Super z hybrydowym Pathos Classic One
MK III, a następnie z Cayin CS-55 A. Najwięcej było tu gładkości i
jednorodności całego pasma. Z kolei bas uderzał niczym młot (kiedy było potrzeba). Uszy zaś czarowała lekko słodkawa góra pozbawiona oznak
ostrości, a zapewniająca cudowną błogość.
Konkluzja
Duńskie Audiovector Ki 3 Super to niewielkie, kompaktowe kolumny
podłogowe o zaawansowanej budowie wewnętrznej (m. in. linia transmisyjna
wentylowana od spodu), wyposażone w własnej produkcji głośniki, przyozdobione pierwszorzędną stolarką skrzynek pokrytych naturalnym drewnianym fornirem. Co
istotne, producent zapewnia upgrage kolumn o dowolne komponenty (za dopłatą).
Niech nikogo nie zmyli szczupła i smukła postura kolumn!
Otóż Ki 3 Super zapewniają pełnozakresowy, mocny i energetyczny dźwięk
pozbawiony zarówno ograniczeń, jak i podkolorowań. To granie niewysilone,
pokazujące muzykę w sposób naturalny i prawdziwy, czysty i przekonujący. Scena jest pierwszorzędnie
poukładana, zjawiska przestrzenne są rysowane wyraźnie i bezpośrednio. Precyzyjnie
i wiarygodnie. Wspaniałe kolumny, które szybko mogą zauroczyć każdego melomana
swoim pięknym brzmieniem i zaawansowaniem tonalnym.
Cena w Polsce - 6 900 PLN (można rozbudować Ki 3 Super do droższej wersji Ki 3 Signature).
Wzmacniacze: Hegel H160 (test TU), Pathos Classic One MKIII (test TU), Musical Fidelity M6si, Audio Analogue Puccini Anniversary (test TU), Audia Flight FL Three S (test TU), Cayin CS-55 A (test TU) oraz Dayens Ecstasy III (test TU).
Kolumny: Avcon Avalanche Reference Monitor (test TU), Triangle Esprit Antal EZ (test TU), Audiovector Ki 3 Super, Pylon Opal 23 (test TU), AudioSolutions Overture O203F (test TU), Zingali Zero Bookshelf (test TU), Guru Audio Junior (test TU) i Cabasse Surf (test TU).
Źródła cyfrowe: odtwarzacz CD Musical Fidelity A1 CD-PRO, Musical Fidelity MX-DAC (test TU) i NuForce Air DAC (test TU).
Komputery: MacBook Apple Pro, Asus Pro P43E i Toshiba Satellite S75.
Gramofony: Clearaudio Emotion z wkładką Goldring Legacy (test TU) i Nottingham Analogue Horizon z Ortofon 2M Black (test TU).
Przedwzmacniacze gramofonowe: iFi Phono (test TU), Primare R32 (test TU), Musical Fidelity MX-VYNL (test TU), Trilogy 906 (test TU) i Ri-Audio PH-1 (test TU).
Tunery: Rotel RT-1080, Yamaha T-550 i Sansui TU-5900.
Magnetofon kasetowy: Nakamichi Cassette Deck 1.
Minisystem: Pioneer P1-K (test TU).
Słuchawki: Pioneer SE-Master1 (test TU), RHA MA750 (test TU), Audeze LCD-3 (test TU), Final Sonorous II, Final Audio Design Adagio V (test TU), Final Audio Design Pandora Hope VI (test TU), Oppo PM-3 (test TU) i AKG K545 (test TU).
Wzmacniacze słuchawkowe: Pioneer XDP-100R (test TU), Cayin C5 DAC (test TU), S.M.S.L. sAp-8, Taga Harmony THDA-500T (test TU), Divaldi AMP-01 (test TU) i Olasonic Nano-UA1 (test TU).
Okablowanie: Audiomica Laboratory serie Red i Gray, DC-Components (test TU) oraz Harmonix CI-230 Mark II (test TU). Przewód zasilający KBL Sound Fluid (test TU). Kabel zasilający, przewody głośnikowe i interkonekty RCA Perkune Audiophile Cables. Przewody głośnikowe Cardas 101 Speaker (test TU), Melodika Brown Sugar BSC 2450 (test TU) i Taga Harmony Platinium-18 (test TU). Seria XLO UltraPLUS.
Akcesoria: podstawa pod gramofonem to Rogoz-Audio 3SG40 (test TU), podstawy głośnikowe Rogoz-Audio 4QB80 (test TU), stopy antywibracyjne Rogoz-Audio BW40, szafka audio Solid-Tech Radius Duo 3 (test TU) i mata gramofonowa Harmonix TU-800EXi (test TU). Zatyczki do gniazd RCA Sevenrods. Zworki Sevenrods Speaker Jumper.
w pełni zgadzam się z opinią, miałem okazję słuchać wersji signature i wydaje mi się że poprawa jest jeśli chodzi o głębokość sceny, kolumny znikają w pokoju. I to wrażenie że z tak małych skrzynek mamy taki dźwięk! Słuchałem ich na primarze i22, moim zdaniem ta para się polubiła
OdpowiedzUsuń