Polpak

poniedziałek, 31 lipca 2023

SPL Diamond, DAC i przedwzmacniacz



Kilka zdjęć ze strony Sound Performance Lab electronics GmbH


 

Wstęp
Jakiś czas temu warszawski salon profesjonalnego audio Musictoolz wysłał mi na odsłuchy / testy premierowy SPL Diamond (zobacz TUTAJ i TUTAJ), czyli przetwornik cyfrowo-analogowy oparty na referencyjnej kości DAC AKM AK4490 Velvet Sound i jednocześnie przedwzmacniacz liniowy. Wprost z niemieckiej renomowanej firmy Sound Performance Lab electronics GmbH działającej w miejscowości Niederkrüchtener koło Düsseldorfu (land Nadrenia Północna-Westfalia).

Przyznam, że bardzo lubię urządzenia firmy Sound Performance Lab electronics GmbH - na blogu Stereo i Kolorowo opisałem całkiem pokaźną ich ilość. Były to: 2 x SPL Performer m1000 - dwie monofoniczne końcówki mocy, SPL Performer s800 - stereofoniczna końcówka mocy oraz SPL Phonitor 2, SPL Phonitor One d i SPL Phonitor XR - DAC-i, przedwzmacniacze słuchawkowe i przedwzmacniacze, ale także SPL Phonos - przedwzmacniacz gramofonowy.

Wrażenia ogólne i budowa
SPL Diamond pochodzi z referencyjnej linii SPL electronics GmbH zwanej Pro-Fi Series, czyli Professional Fidelity. Urządzenie pozwala na podłączenie aż sześciu cyfrowych źródeł (USB, dwa koaksjalne, dwa optyczne i AES) oraz zewnętrznego zegara taktującego. Dostępne są dwie opcje pracy urządzenia, której dokonuje się przełącznikiem hebelkowym umieszczonym na froncie: 1) "Source", czyli Diamond synchronizuje się do cyfrowego zegara w sygnale źródłowym oraz 2) "Word", czyli Diamond synchronizuje się do cyfrowego zegara, którego sygnał pojawia się na złączu "Word In". 

Co istotne, niezależnie od podłączonego źródła (streamer, komputer, odtwarzacz CD lub zewnętrzny zegar Word Clock) DAC automatycznie przełącza się na częstotliwość próbkowania oraz rozdzielczość przy odtwarzaniu cyfrowego źródła. Informacja na temat wybranego w danym momencie zegara źródłowego, jak i częstotliwość próbkowania są wyświetlane na frontowej matrycy LED. 

Diamond ma zainstalowany wysokiej jakości chip DAC AKM AK4490 Velvet Sound o rozdzielczości sięgającej 32-bit / 768 kHz i DSD256. Ponadto wyposażony został w autorską technologię SPL VOLTAiR, firmowy system DLP120 (Dual Low-Pass 120) oraz w pełni analogowy potencjometr głośności Alps RK27„Big Blue”, który zapewnia przyjemne wrażenie obracania „łyżki w miodzie” (jak to obrazowo o nim pisze SPL).

Każde wyjście analogowe układu DAC musi być filtrowane przez filtr dolnoprzepustowy. SPL Diamond ma dwa takie filtry: pierwszy dla dźwięku PCM i drugi dla dźwięku DSD, ponieważ każdy z nich wymaga różnego odcięcia częstotliwości. W przeciwieństwie do wszystkich innych przetworników cyfrowo-analogowych filtry dolnoprzepustowe SPL są budowane przy użyciu technologii VOLTAiR, która zapewnia dodatkowy zysk pod względem polepszenia dynamiki, headroomu i dźwięku.

Jak podaje SPL electronics GmbH na swojej stronie:
Technologia VOLTAiR 120 V jest technologią referencyjną - jest unikalna na skalę światową. Działa przy napięciu stałym 120 woltów. To czterokrotnie więcej niż w przypadku półprzewodnikowych wzmacniaczy operacyjnych opartych na układach scalonych. W naszej serii Professional Fidelity tę technologię nazywamy technologią VOLTAiR.

Technologia 120V działa z napięciem +/-60 V. Aby poradzić sobie z tak wysokim napięciem, opracowaliśmy specjalne autorskie wzmacniacze operacyjne, które mogą pracować z napięciem stałym +/-60 V: wzmacniacze operacyjne SPL 120V SUPRA. To wysokie napięcie zniszczyłoby konwencjonalne komponenty i wzmacniacze operacyjne.

Technologia 120 V zapewnia wyjątkowe parametry techniczne i korzyści dźwiękowe. Technicznie pod względem dynamiki, stosunku sygnału do szumu i headroomu. Dźwiękowo, pod względem bogactwa szczegółów i absolutnie zrelaksowanych wrażeń słuchowych.

Nawiasem mówiąc, nazwa technologii "120V" nie ma nic wspólnego z lokalnym napięciem sieciowym z gniazdka sieciowego 230 V. Tutaj chodzi wyłącznie o napięcie robocze wewnątrz urządzenia, w którym przetwarzane są sygnały audio. VOLTAiR to połączenie słów Volt i Air . Volt to jednostka napięcia elektrycznego, a Air oznacza nieograniczoną przestrzeń, w której muzyka może oddychać.

VOLTAiR symbolizuje postrzeganą nieograniczoną dynamikę wynikającą z wysokiego napięcia audio. Napięcie sieciowe z gniazda sieciowego jest przetwarzane na wymagane napięcie wtórne w wewnętrznym liniowym zasilaczu urządzenia z transformatorem toroidalnym. Prostowniki przekształcają to napięcie przemienne na napięcie stałe wymagane w urządzeniu audio.

Większość urządzeń audio hifi pracuje z wewnętrznym napięciem roboczym +/-15 V, dzięki czemu może przetwarzać maksymalny poziom wejściowy +21,5 dBu. Jeśli na przykład przetwornik cyfrowo-analogowy ma poziom wyjściowy +22 dBu przy 0 dBFS, piki poziomu materiału muzycznego już spowodowałyby przeciążenia stopnia wejściowego urządzenia. Wszystkie komponenty urządzenia audio często działają na granicy swoich możliwości. Rezultatem jest niestabilny dźwięk, który powoduje stres i szybsze zmęczenie uszu.

Urządzenia SPL z technologią VOLTAiR mogą obsługiwać poziomy wejściowe +32,5 dBu dzięki wyższemu wewnętrznemu napięciu roboczemu +/- 60 V – oferując tym samym o 12 dB większy zapas. Dzięki temu wszystkie komponenty pracują nieprzerwanie w optymalnym zakresie roboczym. Rezultatem jest bardzo przyjemny, naturalny i zrelaksowany dźwięk. Dzięki temu możesz cieszyć się muzyką w każdym, nawet najdrobniejszym szczególe. (Źródło SPL, tłumaczenie własne).
Diamond dzięki dwóm stereofonicznym parom złączy (XLR i RCA) umożliwia wysłanie sygnału do zewnętrznych wzmacniaczy mocy (końcówek mocy) lub głośników aktywnych. Każda z par gniazd wyjściowych generuje taki sam poziom sygnału, który jest kontrolowany za pomocą umieszczonego na przednim panelu potencjometru głośności. Dodatkowo do dyspozycji są przełączniki typu DIP-switch, dzięki którym można zrezygnować z kontroli głośności dla wyjść RCA i wyprowadzić ja ze ścieżki sygnałowej, np. w przypadku podłączenia wzmacniacza słuchawkowego z własnym potencjometrem kontroli głośności. Bardzo praktyczne rozwiązanie, choć bardziej przydatne w profesjonalnym audio, a nie domowym hifi.

Dane techniczne
Analogowe wyjścia: XLR (symetryczne), RCA
Maks. poziom wyjściowy (0 dBFS = max. +15 dBu) - 32,5 dBu
Impedancja wyjściowa - 75 Ω
Zakres częstotliwości - 10 Hz – 300 kHz
Crosstalk (0 dBu, 1 kHz) - 108 dB
THD & N (0 dBu, 1 kHz) - 0.001001 %
Szumy (A-ważone) - 102,3 dBu
Zakres dynamiki (0 dBFS = +15 dBu => 117,3 dB) - 134,8 dB
Cyfrowe wejścia, DAC768
AES/EBU (XLR), PCM częstotliwości próbkowania - 44,1/48/88,2/96/176,4/192 kHz
Koaksjalny SPDIF (RCA), PCM częstotliwości próbkowania - 44,1/48/88,2/96/176,4/192 kHz
Optyczne SPDIF (Toslink F 06), PCM częstotliwości próbkowania - 44,1/48/88,2/96/ with Glass fibre < 1m 176,4/192 kHz
USB (B), PCM częstotliwości próbkowania - 44,1/48/88,2/96/176,4/192/352,8/384/705,6/768 kHz
USB (B), DSD over PCM (DoP), częstotliwości próbkowania - 2,8 (DSD64), 5,6 (DSD128), 11,2 (DSD256) MHz
0 dBFS skalibrowane do 15 dBu
Wewnętrzny zasilacz liniowy z osłoniętym transformatorem toroidalnym 
Napięcie operacyjne dla analogowego audio +/- 60 V
Napięcie operacyjne dla przekaźników i LED + 12 V
Zasilanie sieciowe
Napięcie sieciowe - 230 V AC / 50; 115 V AC / 60 Hz
Bezpiecznik dla 230 V - T 500 mA
Bezpiecznik dla 115 V - T 1 A
Zużycie prądu - maks. 40 VA
Zużycie prądu w trybie 'stand-by' < 0,3 W
Wymiary i masa
278 mm (szer.) x 57 mm (wys.) x 300 mm (gł.)
3,15 kg

(Przy powyższym opisie SPL Diamond korzystałem z cytatów ze strony Muzictoolz; skróty, uzupełnienia i modyfikacje własne).



Efektowne wzornictwo SPL typu "neo-retro"; sprzęty SPL w czerwonej kolorystyce prezentują się po prostu zabójczo!

Wyświetlacz częściowo gaśnie, kiedy do DAC-a nie jest doprowadzany sygnał cyfrowy

W pełni analogowy potencjometr głośności Alps RK27 „Big Blue"

Dwa identyczne pokrętła selektora źródeł i regulacji głośności

Rozdzielczość PCM aż do częstotliwości 768 kHz

Hebelkowy włącznik zasilania

Ujęcie z innej perspektywy

Spora liczba różnych wejść i wyjść

Porównanie z Antelope Amári

SPL Diamond już zamontowany do systemu hifi - źródło to streamer Rose RS150, wzmacniacz to Haiku-Audio Selene KT150



Porównania / odsłuchy

Spojrzenie na cały system hifi




Wrażenia dźwiękowe
SPL Diamond porównywałem z następującymi DAC-ami: Lampizator Amber 3 DAC, Ferrum ERCO z zasilaczem Ferrum HYPSOS, Gold Note DS-10 EVO z zasilaczem Gold Note PSU-10 EVO, Antelope Amári, McIntosh MA8950 i TEAC NR-7CD (te dwa ostatnie to DAC-i wbudowane we wzmacniacze). Nie korzystałem z pokładowego przedwzmacniacza. Pełna lista sprzętu towarzyszącego wymieniona została na samym dole tekstu. 

Dziś o wrażeniach dźwiękowych będzie dosyć krótko, lecz również i dosadnie. Nie żebym miał zamiar dyskryminować przedmiotowy DAC, bo po prostu oferowana jakość dźwięku SPL Diamond okazała się być wprost fenomenalna. Znakomita. Tak więc naprawdę nie ma co się za dużo tutaj rozpisywać. Lepiej skupić się na absolutnych konkretach. Faktach.

Tytułowy SPL Diamond reprezentuje wspaniale zaawansowane brzmienie typowe dla rasowego high-fidelity. To przekaz super-gładki, plastyczny i nasycony. Pięknie soczysty i dopełniony - bardzo spójny i harmonijny. Głęboki oraz szczegółowy. Lekko ciepły, dość organiczny. Z naturalnie odbieraną tonacją, świetnym niuansowaniem detali i optymalnym dostrojeniem dźwięku.

To dźwięk nienagannie czysty, płynny i przestronny, z doskonale odczuwalnymi odcieniami wszelakich tonacji i wybrzmień. Dynamiczny, namacalny i emocjonalny. Ale także fantastycznie analityczny, dokładny i wierny. Dźwięczny oraz szeroki. Podawany z dużym rozmachem, lecz i z olbrzymią dokładnością. Gładki, głęboki, a jednocześnie przejrzysty i czytelny. Wzorcowo separatywny. Miły dla uszu. Przyjazny.

Konkluzja
SPL Diamond to referencyjny przetwornik cyfrowo-analogowy klasy high-fidelity. Po stokroć polecam, rekomenduję, zachęcam!

Cena w Polsce - 11 060 PLN.

Rekomendacja dla SPL Diamond!


Za:
- renomowany producent urządzeń profesjonalnych / studyjnych
- pierwszorzędne wykonawstwo, atrakcyjny design oraz wyborna estetyka typu "PRO"
- wysokiej jakości zastosowane materiały i podzespoły
- możliwość podłączenia aż 6. źródeł cyfrowych
- wyjścia symetryczne i niesymetryczne (regulowane)
- wyjście na zewnętrzny zegar taktujący
- referencyjna kość DAC AKM AK4490 Velvet Sound o rozdzielczości 32-bit / 768 kHz i DSD256
- autorska technologia SPL VOLTAiR
- system DLP120 (Dual Low-Pass 120) 
- w pełni analogowy potencjometr głośności Alps RK27„Big Blue”
- wysublimowany dźwięk klasy high-fidelity
- rozdzielczy i analityczny
- soczysty, plastyczny, gładki
- czyste i naturalne brzmienie
- wyprodukowano w Niemczech, w Europie
- rekomendacja Stereo i Kolorowo.

Przeciw:
- brak wyjścia słuchawkowego
- brak możliwości zdalnego sterowania
- nieco za wysoka cena.

System odsłuchowy
Pomieszczenie odsłuchowe: 30 m2, z częściową adaptacją akustyczną - ustroje Vicoustic Wave Wood - 10 sztuk.
Wzmacniacze: Haiku-Audio Origami 6550 SE (test TU), McIntosh MA8950 (test TU), Haiku-Audio Selene KT150 (test TU), TEAC NR-7CD (test TU) i Pathos Classic One MKIII (test TU).
Kolumny podłogowe: Living Voice Auditorium R3 (test TU) i Starless Monoceros (test TU).
Kolumny podstawkowe: Martin Logan Motion 35XTi (test TU) i Paradigm Founder 40B (test TU).
Odtwarzacze CD: Musical Fidelity A1 CD-Pro (test TU) i Taga Harmony TCD-50.
Odtwarzacze sieciowe: Rose RS150 (test TU), COS D10 i Silent Angel Munich M1 (test TU).
DAC-i/wzmacniacze słuchawkowe: Ferrum ERCO z zasilaczem Ferrum HYPSOS (test TU), Gold Note DS-10 EVO z zasilaczem Gold Note PSU-10 EVO (test TU), Antelope Amári, Rupert Neve Designs RNHP (test TU) i Lampizator Amber 3 DAC (test TU).
Komputer: Dell Latitude 7390.
Smartfon / tablet: iPhone 13 oraz iPad Air 4.
Gramofon: Nottingham Analogue Horizon (test TU).
Wkładki gramofonowe: Ortofon 2M Black (test TU), Goldring 1006 (test TU) i Rega Ania (test TU).
Przedwzmacniacze gramofonowe: Musical Fidelity MX-VYNL (test TU), Rega Aria MKIII (test TU) i Haiku-Audio Iris Phono (test TU).
Radioodbiorniki: Rotel RT-1080, Sansui TU-5900 i Tivoli Model One (test TU).
Magnetofon kasetowy: Nakamichi Cassette Deck 1 (test TU).
Minisystem: Pioneer P1-K (test TU).
Głośnik bezprzewodowy: Mooer Silvereye 10 (test TU).
Odbiornik Bluetooth/DAC: iFi Audio ZEN Blue + zasilacz iFi Audio iPower X (test TU).
Słuchawki: Fostex TH610 (test TU), Meze 99 Neo (test TU), Sennheiser HD 660S2, SIVGA SV023 (test TU) i Final Audio UX3000 (test TU).
Listwy sieciowe: Solid Core Audio Power Supply (test TU) i ZiKE Labs Powerbox (test TU).
Akcesoria: podstawa antywibracyjna Rogoz-Audio 3SG40 (test TU), podstawy głośnikowe Rogoz-Audio 4QB80 (test TU), podstawy głośnikowe Solid Tech Radius Stand, szafka audio Solid-Tech Radius Duo 3 (test TU), mata gramofonowa Harmonix TU-800EXi (test TU) oraz krążek dociskowy do gramofonu - Clearaudio Clever Clamp (test TU). I wiele, wiele innych.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Komentarz będzie oczekiwać na moderację