S

S

MA

MIP

Polpak

niedziela, 8 lipca 2018

[Audio vintage]: amplituner Sansui 3000A


Opisywany egzemplarz pochodzi z warszawskiego serwisu i salonu audio Nomos Audio Vintage.

Sprzęty japońskiej firmy Sansui już kilkakrotnie gościły na łamach Stereo i Kolorowo. Przy czym za każdym razem były to tunery (TU-666, TU-999, TU-70 i TU-5900), nigdy nie opisywałem grup innych sprzętów. Czas więc to zmienić. Dziś przedstawiam amplituner Sansui 3000A pochodzący dokładnie sprzed 50 lat, czyli z roku 1968. Ale zanim o nim samym, najpierw trochę historii.

Historia amplitunerów Sansui jest nieomal tak stara jak sama firma Sansui, która powstała w 1947 roku. Pierwszy zestaw Sansui HPR-100 z 1954 roku miał już sekcję tunera. Wczesne amplitunery lampowe to modele 250, SM320, 500 i 1000. Na początku lat sześćdziesiątych XX wieku Sansui wprowadziła imponującą grupę amplitunerów: SAX-200, SAX-300, SAX-600, SAX-1000 (1000A). Następnym celem Sansui było stworzenie światowej klasy odbiorników tranzystorowych (amplitunerów). Przedsiębiorstwo wprowadziło wiele takich produktów od końca lat sześćdziesiątych do połowy lat siedemdziesiątych. Niektóre z głównych produktów to serie od 1000 do 7000, od 3300 do 5500 Series, Single Number Series, Quad Series, od 221 do 881 Series, od 1010 do 9090 oraz od słynnych G-9000 i G-9700 Series pod koniec lat siedemdziesiątych. Sporo tego. Szczyt technologiczny amplitunerów Sansui został osiągnięty modelami 8080DB, 9090DB , G-8000, G-9000, G-9000DB , G-30000, G-8700DB i G-9700. 

Ostatnim niewiarygodnie wysokiej jakości amplitunerem Sansui był 9900ZDB wprowadzony na początku lat 80-tych. Potem Sansui wciąż produkowało niektóre wysokiej klasy odbiorniki takie jak Z9000 Series, jednak jakość późnego okresu od lat 70-tych do bardzo wczesnych 80-tych nie istniała w przypadku tych późniejszych modeli. Na początku lat 80-tych do połowy lat 80-tych koncepcja elementów systemu przejęła koncepcja produktów typu wieża. Sansui wciąż produkowało kilka amplitunerów; jednak były one używane jako główna jednostka w systemach komponentów hi-fi. Typowe odbiorniki Sansui w tej erze były oznaczane lierą R.

Pod koniec lat osiemdziesiątych cała branża rozpoczęła produkcję systemów mini- i maksi-komponentów. Większość japońskich producentów audiofilskich przeniosła swoje fabryki do innych krajów, by walczyć z rosnącą wartością jena. Sansui nie był tu wyjątkiem. Większość jednostek Sansui, z wyjątkiem produktów najwyższej klasy, takich jak wzmacniacze z serii 07 i wzmacniacze AV, zostało wyprodukowanych za granicą. Skupiano się głównie na tym, jak oszczędzać koszty, a nie jak tworzyć lepsze produkty. Historia Sansui kończy się w roku 1999, kiedy została pochłonięta przez chiński Grande Holdings Ltd. Obecnie Sansui to jedynie kilka modeli telewizorów, głównie oferowanych na rynku amerykańskim. Marka Sansui (wraz z Nakamichi i AKAI) czekają w chińskiej zamrażarce Grande Holdings Ltd. na lepsze czasy... 

Sansui 3000A produkowany był w latach 1967 - 1969, czyli tylko przez dwa lata, co z dzisiejszej perspektywy wydaje się dość dziwne. Ale w tamtych czasach produkcja jednego modelu przez  jedynie dwa lub trzy lata była normalnością, standardem. Stąd spora różnorodność wielu dawnych modeli takich firm jak Sansui, Nakamichi, Akai, Rotel, Pioneer, Marantz i wielu innych.

Model 3000A jest innowacyjnym amplitunerem (jak na czasy kiedy powstawał). Zaopatrzony został w najnowszy obwód wyjściowy SEPP OTL wykorzystujący opracowany przez Sansui transformator napędowy oraz tranzystor krzemowy Mesa typu 2SD45, zapewniający moc muzyczną IHF rzędu 130 Watów, moc RMS 48 Watów i moc stereo stereo RMS 45 Watów x 2. Przepustowość mocy wynosi 20 - 20 000 Hz przy dużym współczynniku tłumienia 15. Ponadto wzmacniacz posiada również nowo opracowany transformator napędowy ze specjalną strukturą nawijania, zapewniającą stabilne i niezawodne działanie obwodu mocy w każdej temperaturze roboczej i otoczenia. Co istotne, model 3000A posiada osobne zasilanie prądowe kanału lewego i prawego (!).

Masa urządzenia to prawie 16 kg, czyli sporo. Rozmiary też są duże (465 x 172 x 381 mm), znacznie większe niż klasycznego wzmacniacza. Amplituner zaopatrzony jest w kilka filtrów, podłączenie dla dwóch par głośników, ochronę przed przepięciami na wyjściach głośnikowych, ustawianie impedancji wyjść głośnikowych (4 i 8 Ohm), wyjście słuchawkowe 6,3 mm, regulację balansu, basów i sopranów, etc.

Wykonanie amplitunera zahacza wręcz o klasę luksusową. Wysoce estetyczny front wykończony aluminium, czarnym tworzywem sztucznym oraz szkłem. Pięknie dobrane gałki i przełączniki hebelkowe. Całości dopełnia wspaniała drewniana skrzynka obudowy z litego drewna. Sprzęt reprezentuje bardzo wysoką ligę designu i wykonania. A do tego posiada niewątpliwe walory zabytkowe. 

Dźwięk dynamiczny, otwarty, efektowny i dość rozdzielczy. Z dużym basem i niezłą przestrzenią. O gładkiej (aksamitnej) charakterystyce.

Dane techniczne
Moc: 45 W/kanał @ 8 Ω (stereo)
Pasmo przenoszenia: 15 Hz - 30 000 Hz
THD: 0.8 %
Sygnał wejściowy: 2.5 mV (MM), 150 mV (DIN), 180 mV (line)
SNR: 70 dB (MM), 75 dB (line)
Sygnał wyjściowy: 150 mV (line), 30 mV (DIN)
Wymiary: 465 x 172 x 381 mm
Masa: 15.6 kg

Pełne dane techniczne dostępne na stronie Classic Audio.
Manual serwisowy dostępny jest TUTAJ.
Przy opracowywaniu powyższego tekstu korzystałem ze strony The Best of Sansui.














Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...