Polpak

niedziela, 20 czerwca 2021

TEAC TN-5BB, gramofon z napędem paskowym - zapowiedź testu






Dwa miesiące temu opisywałem na blogu Stereo i Kolorowo japoński gramofon TEAC TN-4D (czytaj recenzję TUTAJ) z napędem bezpośrednim (innymi słowy tzw. "Direct Drive"). Natomiast dziś przedstawiam Czytelnikowi jego "większego brata", czyli gramofon TEAC TN-5BB (zobacz TUTAJ) z napędem paskowym. To już jest wysoka gramofonowa liga - i bardzo ciężka... Cała konstrukcja waży około 10,5 kg.

TEAC TN-5BB został wprowadzony na rynek pod koniec roku 2020. To gramofon z hybrydowym chassis, które łączy płytę z syntetycznego marmuru, papier washi (tradycyjny papier japoński) oraz bazę wykonaną z MDF-u. Co ciekawe, to właśnie washi zostało wybrane jako baza do brzmienia zestawu, decyzję taką podjęto po ostatecznych testach odsłuchowych. Gramofon został wyposażony w wysokiej klasy ramię będące efektem współpracy z japońską firmą SAEC oraz akrylowy talerz o grubości 20 mm, który napędzany jest przez autorski, firmowy system PRS3 (Platter Rotation Sensing Servo System). 

TEAC fabrycznie wyposaża TN-5BB we wkładkę gramofonową Ortofon 2M Red. Lubię i cenię ten kartridż, ale uważam, że to znacząco za niski model wkładki dla tytułowego TEAC (jak rozumiem, producent montuje 2M Red, aby nie sprzedawać "gołego" gramofonu bez wkładki). Gramofon ten zasługuje na co najmniej Ortofon 2M Black - i taką wkładkę będę w nim montować w czasie testów.

* * *

Hybrydowa podstawa z kilku różnych rodzajów materiału strukturą tłumi niepożądane wibracje. Obudowa ma wielowarstwową konstrukcję łączącą ciężką płytę MDF w podstawie o grubości 36 mm z 12 mm syntetycznym marmurem o wyjątkowej sztywności. (Masa obudowy wynosi 8,8 kg). Ramię i talerz gramofonu są zamontowane na syntetycznym marmurze, a silnik wywołujący wibracje zamontowano na płycie MDF. Takie rozwiązanie izoluje ramię gramofonu i silnik od siebie. Dzięki ograniczeniu zjawiska przenoszenia drgań z silnika na ramię gramofonu udało się uzyskać wyjątkowo stabilną strukturę konstrukcji tego gramofonu. 

W oparciu o wieloletnie doświadczenie TEAC w dziedzinie produkcji gramofonów z wykorzystaniem japońskiego papieru washi i po wielokrotnych testach odsłuchowych; uznaliśmy, że papier washi o odpowiedniej grubości jest najlepszym materiałem jaki można zastosować, jako podkładkę między syntetycznym marmurem i płytą MDF w celu uzyskania optymalnego zrównoważenia dźwięku. Używając papieru washi zamiast gumy lub metalu, udało zachować się oryginalną witalność dźwięku podczas odtwarzania płyt. 

Napęd paskowy PRS3 zapewnia dokładne i stabilne obroty talerza. TN-5BB wykorzystuje metodę napędu pasowego z płaskim paskiem, który przekazuje moc silnika prądu stałego na obwód zewnętrzny talerza. Czujnik optyczny w dolnej części talerza wykrywa prędkość obrotową talerza i automatyczny mechanizm regulacyjny obrót stosuje w odpowiedzi serwomechanizm do silnika. System serwo wyczuwający rotację talerza (PRS3) zapewnia precyzję obrotów, która byłaby trudna do osiągnięcia przy samej bezwładności i silniku. Urządzenie obsługuje prędkości, 33, 45 i 78 obr./min, obrotowe, a także płyty 78 obr./min z wysoką jakością dźwięku.

Talerz wykonano z akrylu o doskonałej równości i ubytku wewnętrznym. Akryl o grubości 20 mm waży 1,7 kg i zapewnia wysoki moment bezwładności. Materiał poliwinylowy używany w płytach z łatwością przyjmuje ujemne ładunki elektryczne. Utrudnia to elektryfikację, nawet jeśli bezpośrednio ocierają się jeden o drugi. Płyty można układać bezpośrednio na talerzu bez użycia gramofonu, co pozwala cieszyć się czystością dźwięku.

Ramię w kształcie S stworzono we współpracy z japońską firmą SAEC, która jest specjalistą z 40-letnim doświadczeniem w projektowaniu ramion do gramofonów. Wykorzystując specjalną konstrukcję łożyska ze stali nierdzewnej w pionowej części ruchomej, zrealizowaliśmy bardzo czułe i niezawodne ramię. Ponadto w przypadku bocznej części ruchomej konwencjonalna konstrukcja łożyska kulkowego w pewnym punkcie podparcia została zastąpiona japońską konstrukcją łożyska o dwóch punktach podparcia zapewniającą niezwykłą precyzję. Wysokość podstawy ramienia można regulować. Kąt śledzenia w pionie (VTA) można regulować w zakresie 6 mm i optymalizować dla wkładek o różnych wysokościach. Geometria ramienia odnosi się do wyrównania Baerwalda zalecanego przez IEC.

Automatyczne podnoszenie ramienia po zakończeniu odtwarzania. Zastosowanie podnośnika ramienia z napędem umożliwia podnoszenie i opuszczanie ramienia za pomocą jednego przycisku, a także spełnia taką funkcję automatycznego podnoszenia ramienia za pomocą bezkontaktowego czujnika optycznego wykrywającego zakończenie odtwarzania. Funkcja automatycznego podnoszenia ramienia może być anulowana podczas odtwarzania płyt niezgodnych ze standardami.

W przewodzie ramienia zastosowano materiał PC-Triple C firmy SAEC. Przewód prowadzący w ramieniu to PC-Triple C firmy SAEC i zapewnia on doskonałe właściwości przewodzące. Transmituje nawet najsłabsze sygnały z płyt analogowych.

Specyfikacja techniczna
- Obsługiwane prędkości obrotowe 33 1/3, 45 i 78 obr./min (RPM)
- System serwo wyczuwający rotację talerza (PRS3)
- Wyważone statycznie ramię z łożyskiem o specjalnej konstrukcji
- Funkcja regulacji VTA (regulacja wysokości ramienia) (+6 mm)
- Masa talerza 1,7 kg (akryl o grubości 20 mm)
- Funkcja anty-skating
- Podnośnik ramienia z napędem
- Bezkontaktowa funkcja automatycznego podnoszenia ramienia (można ją włączyć /wyłączyć)
- Symetryczne złącza wyjściowe XLR
- Niezbalansowane złącza wyjściowe RCA
- Złącze GND
- Aluminiowe nóżki z regulacją wysokości w czterech punktach
- Akrylowa osłona przeciwpyłowa
- Wymiary z pokrywą 450 × 148 × 351
- Masa gramofonu 10,5 kg


Dostawa gramofonu do Stereo i Kolorowo


Lubię taki precyzyjny sposób pakowania


Styropianowe formy ochronne

Plinta dodatkowo zabezpieczona jest miękkim materiałem


Akcesoria

Plinta łączy płytę z syntetycznego marmuru, papier washi (tradycyjny papier japoński) oraz bazę wykonaną z MDF-u - ciężka jest jak diabeł!


Nieziemski design!

Pasek już nałożony

Ramię pochodzi od japońskiej firmy SAEC

Automatyczna winda ramienia i przełącznik RPM

Trzpień napędu paskowego (jeszcze bez nałożonej odsłony)

Nałożona osłona


Z nałożonym paskiem i  osadzoną wkładką Ortofon 2M Red

Doskonałe stopy antywibracyjne

Z nałożoną pokrywą anty-kurzową

Wyjścia niesymetryczne RCA oraz symetryczne XLR (!)

Pierwszy wzmacniacz, na którym będę testować TN-5BB to lampowy Cayin CS-150A


Ustawiam gramofon na szafce audio i przypinam przedwzmacniacz gramofonowy

Kalibracja siły nacisku igły

Zalecana siła nacisku igły to 1,8 g (18 mN) - na tyle ją reguluję na wadze



No i już gram z płyt winylowych!

Przedwzmacniacz gramofonowy to Mytek Brooklyn Bridge

Obowiązkowe zdjęcie z pieskiem "His Master's Voice"

I na koniec jeszcze ogólny rzut okiem na sprzęt

2 komentarze:

  1. Panie Ludwiku, kiedy można się spodziewać testu, nie ukrywam jestem zainteresowany tym gramofonem. Jak nie kupię tego Teaca to pozostanę przy pierwotnym wyborze Technics SL-1200GR? Co Pan myśli o tych gramofonach?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Trochę mi się ślimaczy recenzja TN-5BB, ale jedynie z powodu braku czasu, bo generalnie uważam ten model za rewelacyjny. Oczywiście, należy w nim wymienić wkładkę 2M Red na jakiś wyższy model, ale i z tą podstawową nie ma dramatu. Technics to inna bajka - napęd bezpośredni, nie paskowy. Ale ostatecznie, co się komu bardziej podoba. Oba gramofony są ciekawe i mają swoje zalety.

      Usuń

Komentarz będzie oczekiwać na moderację