Kilka słów o Kenwood Corporation
Kenwood Corporation (jap. 株式会社ケンウッド) to japońska firma
założona w 1946 roku w Tokio jako Kasuga Radio Co. Ltd. W 1960 roku zmieniono
nazwę na TRIO Electronics Inc., aby w roku 1986 przyjąć ostatecznie Kenwood Corporation. (Do tego czasu oficjalna nazwa to TRIO Electronics, Inc., a Kenwood to marka). Na
początku firma zajmowała się głównie importem elektroniki, a potem wytwarzaniem
tanich radioodbiorników. Nazwa „Kenwood” pochodzi od amerykańskiej marki Kenmore
(którą Kenwood handlował w Japonii) oraz od końcówki słowa „Hollywood”. Taka
ciekawostka. W 2008 roku Kenwood stał się częścią innej japońskiej korporacji,
a mianowicie JVC. Dziś wspólnie tworzą JVC Kenwood Holding.
Na lata 70-te i 80-te dwudziestego wieku przypada gwałtowny
rozwój firmy Kennwood, jak wielu innych podobnych japońskich, by wymienić
tylko kilka z brzegu Sansui, Nakamichi, JVC, czy Akai. Dziś te firmy są jedynie
wspomnieniem dawnych lat, wegetują gdzieś na peryferiach świata elektroniki i audio
hi-fi. Ale pozostawiły po sobie mnóstwo doskonałych produktów. Nie inaczej jest
w przypadku Kenwood. Z okresu lat 1970 – 1990 pochodzi wiele interesujących
wzmacniaczy stereo, amplitunerów, magnetofonów kasetowych, czy tunerów
radiowych i gramofonów.
Do najciekawszych modeli należą między innymi
amplitunery KR-10000 i KR-9600, wzmacniacze zintegrowane KA-9100 i KA-9150 oraz
gramofon KD-990. Kenwood wypuścił także linię luksusową Supreme, do której
należą modele 700M, 700C i 700T. Istniały też serie wypuszczane pod nazwą TRIO.
Sprzęty Kenwooda wyróżniały się pięknym designem, czystą linią oraz wybornym dźwiękiem,
często przewyższającym jakością większość europejskich, czy amerykańskich w
porównywalnej cenie. Dziś urządzenia marki Kenwood/TRIO to często perełki audio
vintage.
Warto wiedzieć, że do 1972 roku głównym inżynierem Kenwood
był pan Jiro Kasuga, który w tym czasie odszedł aby założyć w 1973 roku własną
firmę Kensonic (razem z bratem Nakaichi). W następnych latach nazwa Kensonic została
zamieniona na …Accuphase. Do tego przedsiębiorstwa wkrótce dołączyli inni japońscy inżynierowie Shigemasa
Saito i Yasumasa Ishizuki pochodzący z Marantza i Luxmana. Co istotne,
Kensonic/Accuphase do późnych lat 80-tych był współwłasnością Kenwood
Corporation. Istniała pełna kooperacja i wymiana technologiczna pomiędzy
firmami. Niektóre modele Accuphase i Kenwood z lat 70-tych i 80-tych mają
wspólny design, a nawet takie same gałki, czy identyczne wyświetlacze (patrz Accuphase
E-405 versus Kenwood L-A1). Dopiero w latach 90-tych XX wieku Accuphase stało
się niezależne. Ale to już zupełnie inna historia. Trzeba jednak podkreślić, że
wiele know-how Accuphase było wykorzystywane w urządzeniach hi-fi marki
Kenwood/TRIO i to szczególnie elektroniki budowanej w latach 70-tych i 80-tych.
Kenwood KT-7500
Kenwood KT-7500 produkowany był w latach 1977 – 1979.
Kosztował 310 USD, co było dość sporą kwotą jak za tuner analogowy. Kenwood
wytwarzał kilka serii tunerów nazywanych cyframi od 30XX do 90XX. Osobne tunery
to topowa linia L, z ultra-referencyjnym L-01T.
Ale wracając do KT-7500. Posiada 5-cio gangową głowicę i 5
filtrów. Jeden filtr jest stosowany do szerokiego pasma IF i 4 ustawienia dla
trybu wąskiego pasma. KT-7500 ma regulator poziomu wyjściowego na przednim panelu,
a także filtr FM MPX. Posiada oddzielną funkcję wyciszana i przełączników auto/mono.
Na tylnym panelu są gniazda do oscyloskopu i kilku rodzajów anten. Jest też
przełącznik deemfazy. Tuner ma dwie pary wyjść audio: „variable” i „fixed”.
KT-7500 występuje w wersji metalowej obudowy, jak i w
drewnianej „szafce”. Ta druga (oryginalna) jest znacznie droższa. Co ciekawe,
KT-7500 istnieje też w odmianie z brązowym frontem. To model KT-7550, który
pojawił się na rynku w 1978 roku jako edycja specjalna.
Tytułowy radiooodbiornik, co tu dużo pisać, ma bardzo efektowny
design, dodatkowo wspierany oryginalną drewnianą skrzynką obudowy w kolorze
brązowym (ramka dookoła panelu frontowego) oraz czarnym (pozostała część). Na
froncie dominuje szeroko rozciągnięta skala częstotliwości podświetlana żółto-bursztynowym światłem.
Fenomenalnie to wygląda. Co istotnie, wszystkie napisy na panelu są najpierw
wygrawerowane, a dopiero potem w zagłębieniach pomalowane czarnym lakierem. Dzięki temu chyba
nigdy nie zetrą się.
KT-7500 jest poszukiwany przez znawców radia ze względu na
jego bardzo niski poziom zniekształceń w szerokim paśmie, przy równoległej
doskonałej selektywności. Dźwięk tunera jest bardzo szeroki i głęboki,
plastyczny i żywy. Pięknie selektywny i detaliczny.
Kenwood KT-7500 został wypożyczony z warszawskiego Nomos Audio Vintage.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Komentarz będzie oczekiwać na moderację