Hotel Radisson Blu Sobieski, czyli miejsce ekspozycji Polskiego Klastra Audio na tegorocznym Audio Video Show w Warszawie
System Dream Reference #001
System Dream Reference #002
System Yayuma Audio
Wstęp, czyli kilka słów o tegorocznym Audio Video Show
Dwudziesta edycja wystawy Audio Video Show odbywająca się w
Warszawie w dniach 4 - 6 listopada 2016 r. przeszła właśnie do historii. Czego
by o niej nie napisać, to fascynująca impreza! Tegoroczna pod wieloma względami
była rekordowa – największa ilość wystawców i eksponowanych marek (producentów,
dystrybutorów, salonów audio hi-fi), największa liczba odwiedzających,
najwięcej wynajętej powierzchni wystawowej w trzech miejscach Warszawy (Stadion
Narodowy, hotele Golden Tulip i Radisson Blu Sobieski), ogrom prezentacji,
wykładów, koncertów oraz warsztatów. I co także istotne – mnogość informacji
medialnych o wystawie, a potem olbrzymia ilość relacji rozmaitych internetowych,
w tym prasowych. I to płynących z całego świata! Można napisać, że warszawskie
Audio Video Show powoli, lecz skutecznie przez te kilkanaście lat wyrobiło
sobie gruntowną renomę wśród europejskich i światowych zwolenników audio hi-fi,
stąd echa tej wystawy docierają już wszędzie. Nawet do dalekiego Tajwanu, skąd
pochodzi arcyciekawa i wyczerpująca relacja portalu MY-HIEND (zobacz
TUTAJ).
O poszczególnych wystawcach, markach, wizytach w rozmaitych pokojach można
przeczytać w co najmniej kilkudziesięciu miejscach. Audio Video Show stało się
głośne, stało się modne – jest wymienianie jako jedno z pięciu najważniejszych
światowych i jako drugie europejskie (zaraz po monachijskim High-End). Brawo!
Stereo i Kolorowo, jak co roku, nie koncentruje się na całej
wystawie, ale jedynie na kilku reportażach z wydarzeń wartych więcej niż
wspomnienia, choć oczywiście nie starczyłoby roku, aby wszystko, co ciekawe i
istotne, po kolei dokładnie opisywać. Szkoda czasu na bieganie z aparatem
fotograficznym po wszystkich zakamarkach, tylko po to aby pstryknąć szybką
fotkę. W moim przekonaniu najlepiej skupić się na dźwięku. Relację z AVS
zaczynam więc od reportażu z ekspozycji Polskiego Klastera Audio.
Polski Klaster Audio
O Polskim Klastrze Audio wcześniej pisałem już TUTAJ pod
koniec października zapowiadając niniejszy reportaż. Dziś przypomnę więc
jedynie, że Polski Klaster Audio (PEKA)
to nieformalne zrzeszenie polskich producentów sprzętu audio. Powstał z
inspiracji pana Karola Zieleźnika - właściciela salonu audio HiFi
Studio w Bielsku-Białej, potem projekt zasilili o własne pomysły pan Krzysztof
Grabowski - właściciel firmy Encore Seven z Bielsko-Białej oraz
pan Łukasz Mika z firmy Audiomica Laboratory z Gorlic. To działo się dokładnie
dwa lata temu, czyli w październiku 2014 roku. Ideą, jaka przyświecała
powstaniu Klastra, było stworzenie grupy lub stowarzyszenia polskich firm
producentów audio - tak, aby współpracować ze sobą dla wspólnego rozwoju oraz
móc zdrowiej konkurować z dużymi podmiotami oraz by zwiększyć potencjał
oddziaływania i promocji polskiej produkcji zarówno w kraju, jak i na rynkach
zagranicznych.
Obecnie w skład Polskiego Klastra Audio wchodzą:
- Encore Seven (marka
Egg-Shell – głównie wzmacniacze lampowe, ale także przedwzmacniacze
gramofonowe); od siebie dodam, że z panem Krzysztofem Grabowskim z Encore Seven
znamy się już od kilku lat, jego urządzenia wielokrotnie gościły na Stereo i
Kolorowo,
- Audiomica Laboratory (rozmaite
przewody audio); z panem Łukaszem Mika, właścicielem z Audiomica Lab.
współpracujemy od ponad czterech lat, przewody Audiomica Lab. stanowią stałe
wyposażenie testowe Stereo i Kolorowo,
- Bodnar Audio (kolumny
oparte na głośnikach szerokopasmowych); opisywałem kolumny Bodnar Audio Sandglass i Bodnar Audio Hornton II,
- Audio Cave (wydawca
płyt kompaktowych i analogowych); mam kilka płyt z Audio Cave, recenzowałem kilka
pozycji (m.in. Jazzpospolita),
- Edis Andrzej Ogonowski (producent
transformatorów i dławików do zastosowań audio z ukierunkowaniem na sprzęt
lampowy),
- elinsAudio (producent
wysokiej jakości wzmacniaczy audio),
- hORNS by Auto-Tech (tubowe
kolumny głośnikowe),
- Pre-audio (przede
wszystkim gramofony tangencjalne),
- Projekt Nostromo (głównie
przetworniki cyfrowo-analogowe i wzmacniacze słuchawkowe),
- Shape of Sound (ręczna
produkcja gramofonów),
- VAP - Voltec AudioProduct (szafki audio i akcesoria); na stałe używam dwa stoliki VAP
oraz
- Yayuma (procesory
dźwięku).
Tegoroczna wystawa Audio Video Show 2016 w Warszawie była pierwszą
okazją do spotkania większości producentów tworzących obecny Klaster. W dwóch
pokojach (# 518 i # 306) hotelu Radisson SAS Sobieski można było zobaczyć i
usłyszeć premierowe systemy audio zbudowane całkowicie na bazie komponentów
pochodzących od polskich producentów zrzeszonych w Klastrze. To Dream Reference #001 (gramofon Pre-audio, komponenty Egg-Shell, Bodnar Audio i Audiomica
Laboratory) oraz Dream Reference #002 (gramofon Shape of Sound Skalar, przedwzmacniacz Egg-Shell
Prestige PS5, wzmacniacz Egg-Shell Prestige 12WKT i kolumny głośnikowe hORNS
Mummy oraz kable Audiomica Laboratory Excellence/Ultra Reference). W osobnych
dwóch pokojach (# 111 i # 115) swoje procesory dźwięku eksponowała Yayuma
Audio. Miałem zaszczyt odsłuchiwać oba systemy (#001 i #002), a także osobno
system zaproponowany przez Yayuma Audio (o którym szczerzej innym razem).
System Dream Reference #001
Gramofon Pre-Audio SP-1501N (zbacz TUTAJ).
To gramofon zaopatrzony w ramię tangencjalne dodatkowo zawieszone na łożysku
powietrznym. Reprezentuje konstrukcję bardziej zaawansowaną w porównaniu do
modeli klasycznych. Stanowi całkowitą produkcję własną Pre-Audio. Warto
wiedzieć, że ramię tangencjalne przesuwa się liniowo tak, aby utrzymywać
wkładkę w kierunku stycznym do odczytywanego na płycie rowka. Płyty gramofonowe
są nacinane przez głowice poruszające się liniowo po promieniu. Nacinany rowek
jest więc zawsze prostopadły do promienia płyty. Zastosowanie ramienia
tangencjalnego pozwala osiągnąć znacząco lepszą jakość dźwięku.
Plinta wykonana jest ręcznie z grubej litej deski, talerz
posiada napęd paskowy, całość waży około 10 kg. Do gramofonu dołączony jest
kompresor powietrzny, którego zadaniem jest dostarczanie sprężonego powietrza
dla utrzymania ramienia gramofonu w łożysku powietrznym. Nie muszę dodawać, że
gramofon wykonany jest doskonale – to bardzo wysoka liga designu i montażu.
Wzmacniacz lampowy Egg-Shell Prestige 10WSTH (zobacz TUTAJ).
Przedwzmacniacz zapożyczony został z droższych modeli, gdzie lampa typu ECC83
została zastąpiona 6SN7. Zasilacz wyposażony w podwójną diodę prostowniczą. Jak
podaje Encore Seven, to nowy model przygotowany specjalnie na potrzeby systemu
Dream Reference #001. Konstrukcja Single-Ended i nieduża moc 2 x 10 Wat
zapewniają pracę w klasie A, co charakteryzuje się najlepszą jakością
brzmienia. Wykorzystane lampy mocy to EL34. Jak większość modeli, 10WSH został
zamknięty w obudowie typu Woodwind. Wzmacniacz zaopatrzony jest w kulisty pilot
zdalnego sterowania oparty o układ żyroskopowy. Prezentowany model ma obudowę
częściowo pokrytą tworzywem drewnopodobnym – tak, aby komponował się wizualnie
z gramofonem Pre-Audio Pre-Audio SP-1501N oraz kolumnami Bodnar Audio Hornton
II.
Przedwzmacniacz gramofonowy Egg-Shell PS5 (zobacz TUTAJ). Za wzmocnienie
sygnału odpowiada 5 lamp (4 x ECC83 oraz 1 x ECC81). Przeznaczony jest do
współpracy z wkładkami typu MM. Oczywiście zaopatrzony w firmową obudowę typu
Woodwind, choć w tym przypadku jest ona nieco mniejsza niż we wzmacniaczach
zintegrowanych Egg-Shell. Dokładnie ten model niedawno opisywałem TUTAJ.
Kolumny Bodnar Audio Alcedo (zobacz TUTAJ).
To nowa, ulepszona wersja kolumn podłogowych opartych o jeden szerokopasmowy głośnik 145 mm; wnętrze
skrzynek zawiera specjalną linię transmisyjną, której wylot znajduje się u góry
tylnych ścianek. Podobne głośniki do Alcedo, czyli Hornton II miałem niedawno u siebie na testach. Mogę napisać, że je doskonale znam, bo odsłuchiwałem przez ponad miesiąc. Kolumny całkowicie mnie oczarowały i
uwiodły. Tak o nich TUTAJ napisałem w podsumowaniu testu (w komplecie ze wzmacniaczem Egg-Shell Classic 9WLT):
„Konkluzja może być tyko jedna - wzmacniacz lampowy Egg-Shell Classic 9WLT oraz
kolumny Bodnar Audio Hornton II to zestaw, który zbliża się dźwiękowo do bram
realnego high-endu, bowiem jego brzmienie jest wyjątkowo eufoniczne i
zaangażowane, barwne i nasycone – rasowe i piękne. To synergiczny duet, obok
którego żaden meloman nie przejdzie obojętnie. Mnie powyższy zestaw całkowicie
przekonał i zauroczył - magiczne granie. Polecam z czystym sercem”.
Alcedo od Hornton II różnią się przede wszystkim dużo większą sztywnością skrzynek, wyższą masą, a także efektowniejszym wykończeniem egzotycznymi fornirami.
Alcedo od Hornton II różnią się przede wszystkim dużo większą sztywnością skrzynek, wyższą masą, a także efektowniejszym wykończeniem egzotycznymi fornirami.
Przewody Audiomica Laboratory serii Excellence (zobacz TUTAJ). Audiomica
Laboratory to producent z podkrakowskich Gorlic. Ma w aktualnej ofercie
kilkadziesiąt pozycji kabli, dystrybuuje je praktycznie na całym świecie.
Należy podkreślić, że komplet okablowania Excellence na potrzeby systemu został
nieco zmodyfikowany (dodano mufy barwione neonem dla uzyskania własności
elektrostatycznych). Całość została dostrojona i dopasowana wizualnie - brązowy
oplot dobrany do kolorystyki drewnianego wykończenia ogólnego zestawu. W skład
pakietu wchodzą dwa kable zasilające, para kabli głośnikowych, interkonekty
oraz kabel phono z uziemieniem gramofonu. Całość specjalnie dobrana dla
uzyskania najlepszych efektów w tym zestawieniu. Dodam że przewody Audiomica
Laboratory opisywałem z kilkanaście razy na Stereo i Kolorowo. Zainteresowanego
Czytelnika odsyłam TUTAJ do szczegółowej lektury.
System Dream Reference #002
Gramofon firmy Shape of Sound Skalar (zobacz TUTAJ). Jego premiera nastąpiła na bieżącym Audio Video Show. Gramofon wyposażony w 12-calowe ramię z wymiennym headshellem, które jest w całości własną konstrukcją. Wykonane jest z aluminium, swoim kształtem nawiązuje do ramion z klasycznego okresu odtwarzaczy płyt winylowych. Jak podaje producent, zastosowano tu łożyskowanie hybrydowe, czyli połączenie miniaturowych japońskich łożysk tocznych z łożyskowaniem kiełkowym na panewkach z szafiru syntetycznego. Posiada wygodny i znany od lat, choć rzadko dzisiaj stosowany, wymienny koszyk z wkładką. Talerz Skalara wykonany jest z litego aluminium o masie 3 kg. Podtrzymywany jest na klasycznym łożysku ślizgowym poprzez podtalerzyk który jest napędzany krótkim płaskim gumowym paskiem, a silniczek napędowy zawieszony jest na trzech tłumikach drgań. Napęd nisko-wibracyjnym silnikiem synchronicznym oraz płaskim paskiem zapewnia stabilne obroty. Dodatkowe cechy Skalara to wygodna obsługa, łatwe ustawianie, rasowe brzmienie, a także niebanalny, bardzo ciekawy design. Plinta wycięta jest na kształt skalara, popularnej akwarystycznej ryby, a następnie pomalowana białym lakierem high-gloss.
Kolumny głośnikowe hORNS Mummy (zobacz TUTAJ). To bardzo nietypowe kolumny – prezentują się niczym produkty bioniczne klasy high-tech. Jakby były żywymi organizmami ukształtowanymi przez bioinżynierów dla potrzeb audio i pomalowane na biało. W rzeczywistości obudowy zostały wykonane ze specjalnych kompozytów (pokrytych siedmioma warstwami różnych materiałów tłumiących). To 8 Ohmowa dwudrożna kolumna tubowa o sporym litrażu obudowy (75 l) i dużym 12-calowym głośniku basowym. 1-calowy ciśnieniowy głośnik wysokotonowy zamontowany jest w falowodzie. Obudowy wentylowane są bass-reflexem skierowanym do tyłu. Wysoka skuteczność 93 dB i bardzo szerokie pasmo przenoszenia od 35 Hz do 23 kHz to parametry sprzyjającej dobrej współpracy ze wzmacniaczami lampowymi. Kolumny zapewniają stały balans tonalny poza osią główną i szerokie pole odsłuchu. Solidna obudowa, atrakcyjny wygląd i odważny design nadają całemu systemowi niepowtarzalny charakter wizualny, jak i ponadprzeciętne walory soniczne. Trudno przejść obojętnie obok tych skrzynek, a przecież firma hORNS ma na stanie jeszcze bardziej wymyślne konstrukcje jak Universum 3-way (zobacz TUTAJ). hORNS jawi się jako bardzo świeża i innowacyjna na tle światowych przedsiębiorstw głośnikowych. Warto wspomnieć, że jej produkty są dostępne praktycznie na całym świecie, choć sama zlokalizowana jest w niewielkiej osadzie Turka niedaleko Lublina.
Gramofon firmy Shape of Sound Skalar (zobacz TUTAJ). Jego premiera nastąpiła na bieżącym Audio Video Show. Gramofon wyposażony w 12-calowe ramię z wymiennym headshellem, które jest w całości własną konstrukcją. Wykonane jest z aluminium, swoim kształtem nawiązuje do ramion z klasycznego okresu odtwarzaczy płyt winylowych. Jak podaje producent, zastosowano tu łożyskowanie hybrydowe, czyli połączenie miniaturowych japońskich łożysk tocznych z łożyskowaniem kiełkowym na panewkach z szafiru syntetycznego. Posiada wygodny i znany od lat, choć rzadko dzisiaj stosowany, wymienny koszyk z wkładką. Talerz Skalara wykonany jest z litego aluminium o masie 3 kg. Podtrzymywany jest na klasycznym łożysku ślizgowym poprzez podtalerzyk który jest napędzany krótkim płaskim gumowym paskiem, a silniczek napędowy zawieszony jest na trzech tłumikach drgań. Napęd nisko-wibracyjnym silnikiem synchronicznym oraz płaskim paskiem zapewnia stabilne obroty. Dodatkowe cechy Skalara to wygodna obsługa, łatwe ustawianie, rasowe brzmienie, a także niebanalny, bardzo ciekawy design. Plinta wycięta jest na kształt skalara, popularnej akwarystycznej ryby, a następnie pomalowana białym lakierem high-gloss.
Kolumny głośnikowe hORNS Mummy (zobacz TUTAJ). To bardzo nietypowe kolumny – prezentują się niczym produkty bioniczne klasy high-tech. Jakby były żywymi organizmami ukształtowanymi przez bioinżynierów dla potrzeb audio i pomalowane na biało. W rzeczywistości obudowy zostały wykonane ze specjalnych kompozytów (pokrytych siedmioma warstwami różnych materiałów tłumiących). To 8 Ohmowa dwudrożna kolumna tubowa o sporym litrażu obudowy (75 l) i dużym 12-calowym głośniku basowym. 1-calowy ciśnieniowy głośnik wysokotonowy zamontowany jest w falowodzie. Obudowy wentylowane są bass-reflexem skierowanym do tyłu. Wysoka skuteczność 93 dB i bardzo szerokie pasmo przenoszenia od 35 Hz do 23 kHz to parametry sprzyjającej dobrej współpracy ze wzmacniaczami lampowymi. Kolumny zapewniają stały balans tonalny poza osią główną i szerokie pole odsłuchu. Solidna obudowa, atrakcyjny wygląd i odważny design nadają całemu systemowi niepowtarzalny charakter wizualny, jak i ponadprzeciętne walory soniczne. Trudno przejść obojętnie obok tych skrzynek, a przecież firma hORNS ma na stanie jeszcze bardziej wymyślne konstrukcje jak Universum 3-way (zobacz TUTAJ). hORNS jawi się jako bardzo świeża i innowacyjna na tle światowych przedsiębiorstw głośnikowych. Warto wspomnieć, że jej produkty są dostępne praktycznie na całym świecie, choć sama zlokalizowana jest w niewielkiej osadzie Turka niedaleko Lublina.
Wzmacniacz Egg-Shell Prestige 12WKT (zobacz TUTAJ).
To kolejny lampowiec z emploi bielsko-bialskiego Encore Seven. To konstrukcja
Single-Ended oparta o lampy mocy KT88, pracująca w klasie A i zapewniają moc 2
x 12 Wat. Jest bezpośrednim następcą modelu Prestige 10WKT,
obecnie to najwyższy model Encore Seven. Oczywiście, wzmacniacz zamknięty jest
w obudowie Windwood i może być dowolnie kastomizowany pod osobiste preferencje
nabywcy.
Ostatnie elementy systemu Dream Reference #002 to już
wcześniej opisywane przedwzmacniacz gramofonowy Egg-Shell PS5 dla wkładek typu
MM oraz komplet okablowania Audiomica Laboratory serii Exelence.
Dlaczego warto zwrócić uwagę na Polski Klaster Audio?
Nie ukrywam, że to, co zaproponował Polski Klaster Audio na
bieżącym Audio Video Show bardzo przypadło mi do gustu. Uważam, iż zasługuje na
najwyższą uwagę i wielkie uznanie. To wielkie odkrycie i jedna z
najjaśniejszych gwiazd tegorocznej edycji AVS. Kilkanaście osobnych
przedsięwzięć audio hi-fi połączyło siły, po to, aby dostarczyć pełnokrwiste
systemy audio hi-fi, które nie tylko pierwszorzędnie zostały zaprojektowane i
finezyjnie wykonane, ale przede wszystkim kapitalnie wspólnie zagrały.
Co istotne, powyższe systemy nie kosztują majątku, a
równolegle zbliżają się dźwiękowo do realnego high-endu (Dream Reference #001) lub głęboko weń wchodzą (Dream Reference #002). To systemy w pełni kompatybilne, synergiczne i w pełni dopracowane.
Zapewniające wysokogatunkowy, bardzo pełny i dojrzały dźwięk. Polecam firmy
tworzące Polski Klaser Audio – jestem przekonany, że mają przed sobą jasną
przyszłość. Stuprocentowa rekomendacja Stereo i Kolorowo!
PS. Niebawem mam otrzymać do testów większość elementów
systemu Dream
Reference #002, wówczas bardziej szczegółowo zrelacjonuję wrażenia
dźwiękowe.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Komentarz będzie oczekiwać na moderację