Wstęp
Pomimo z japońska brzmiącej nazwy, przedwzmacniacz gramofonowy
Haiku-Audio Sol MM (zobacz TUTAJ) to produkt stricte polski, z Krakowa. Przypomnę, że
kilka miesięcy opisywałem wzmacniacz hybrydowy (tranzystorowo-lampowy)
Haiku-Audio Bright MK3 (czytaj test TUTAJ), który to wywarł na mnie bardzo przyjemne wrażenie -
tak napisałem o nim wówczas: "Haiku-Audio całkowicie mnie przekonał, a
nawet oczarował. Albowiem oferuje dźwięk, który wprost hipnotyzuje, uzależnia.
To brzmienie w stu procentach nasycone, wyjątkowo plastyczne, a ponadto
emocjonalne oraz aksamitne; skłaniające się w stronę nieco ocieplonego
przekazu, ale nie słodkiego".
Niesiony bardzo pozytywnym wrażeniem o Bright MK3, poprosiłem konstruktora (i równolegle właściciela) Haiku-Audio, pana Wiktora Krzaka, o udostępnienie tym razem do testów przedwzmacniacza gramofonowego z wyższej serii, czyli tytułowego Haiku-Audio Sol MM. Chciałem przyłączyć przedwzmacniacz do mojego dyżurnego gramofonu Nottingham Analogue Horizon z wkładką typu MM Ortofon 2M Black, a potem do gramofonu Pioneer PLX-1000 z tą samą wkładką.
Niesiony bardzo pozytywnym wrażeniem o Bright MK3, poprosiłem konstruktora (i równolegle właściciela) Haiku-Audio, pana Wiktora Krzaka, o udostępnienie tym razem do testów przedwzmacniacza gramofonowego z wyższej serii, czyli tytułowego Haiku-Audio Sol MM. Chciałem przyłączyć przedwzmacniacz do mojego dyżurnego gramofonu Nottingham Analogue Horizon z wkładką typu MM Ortofon 2M Black, a potem do gramofonu Pioneer PLX-1000 z tą samą wkładką.
Wrażenia ogólne i
budowa
Przedwzmacniacz Sol MM przynależy do firmowej serii Sol Haiku-Audio. Można tu znaleźć również przedwzmacniacz dla wkładek MC, czyli Sol MC. Generalnie dominują tu jednak wzmacniacze zintegrowane i końcówki mocy oznaczone kolejno jako Sol 1, Sol 2 i Sol 3 - integra lub powerstage (zobacz TUTAJ).
Sol MM nie reprezentuje jakiegoś specjalnie rozbudowanego
wzornictwa. Ot, niewielka, czarna, płaska skrzyneczka – typowy przedwzmacniacz
gramofonowy. Solidna stalowa obudowa i płyta czołowa z grubej aluminiowej płyty
anodowanej na czarno. Czyli naprawdę solidna i estetyczna, choć skromna budowa.
Na froncie, po lewej stronie umieszczono jedną czerwoną diodę świecącą kiedy
sprzęt podłączony jest do prądu. Na skrajnej lewej stronie płyty czołowej
wymalowano nazwę urządzenia „SOL MM – Solid State Phono Stage”, a po
przeciwległej prawej nazwę „Haiku-Audio”. Połączone są wspólną białą linią
namalowaną przez cały front.
Z tyłu znajdują się dwie pary gniazd RCA: wejściowe i
wyjściowe. Są wysokiej jakości, odizolowane od obudowy pierścieniami z
zielonego i czerwonego tworzywa. Pomiędzy nimi umieszczono gniazdo uziemienia –
gniazdo to przyjmuje jedynie wtyki typu banan. Szkoda że producent nie
zdecydował się zastosować klasycznego zacisku uziemienia, bo rzadko który
przewód uziemiający zakończony jest bananem – trzeba kombinować z
przejściówkami. Kończąc opis panelu tylnego. Na jego lewej stronie zamontowano
gniazdo sieciowe IEC zintegrowane z włącznikiem/wyłącznikiem prądowym.
Cytat ze strony Haiku-Audio o Sol MM: "Przedwzmacniacz
gramofonowy do wkładek MM zbudowany został w oparciu o dyskretne tranzystory
pracujące w klasie A-SE. Każdy z kanałów przedwzmacniacza posiada osobny
stabilizowany zasilacz zaczerpnięty ze studyjnych przedwzmacniaczy
mikrofonowych Haiku. W całym układzie użyto wyłącznie kondensatorów zwijanych
WIMA oraz elektrolitycznych Nichicon-Gold. Gniazda wejściowe i wyjściowe
dostarcza Neutrik. Metalową obudowę uzupełnia aluminiowy front o grubości 10
mm, podobnie jak we wszystkich urządzeniach Haiku-Audio. Przedwzmacniacz jest w
całości produkowany w krakowskiej wytwórni. Większość komponentów pochodzi z
produkcji europejskiej, natomiast kluczowe elementy, jak płytki drukowane, czy
transformatory wykonywane są w Polsce".
Rzetelna budowa, ascetyczny design
Gniazda RCA pochodzą od Neutrika; w miejscu zacisku uziemienia ...gniazdo na wtyk typu banan
Firmowe interkonekty Haiku-Audio
Interkonekty RCA Haiku-Audio okazały się być optymalnym dopełnieniem brzmienia przedwzmacniacza
Solidne wtyki interkonektów Haiku-Audio; to amerykańskie Charming Music Conductor
Sol MM stoi na wzmacniaczu Hegel H160
Gramofon Nottingham Analogue Horizon
Gramofon Pioneer PLX-1000
Na zewnątrz kolumny Triangle Antal Esprit EZ
Spojrzenie na system odsłuchowy; na pierwszym planie monitory aktywne Pioneer RM-05
Wrażenia dźwiękowe
Używałem dwa gramofony: Nottingham Analogue Horizon oraz Pioneer PLX-1000. Wkładka to Ortofon 2M Black. Przedwzmacniacze porównawcze to Musical Fidelity MX-VYNL, Primare R32, iFi iPhono i ADL Stratos by Furutech oraz wewnętrzny przedwzmacniacz gramofonowy we wzmacniaczu Cayin CS-55A. Interkonekty pomiędzy SOL MM a wzmacniaczem zintegrowanym to za każdym razem firmowe łączówki Haiku-Audio. Pełna lista sprzętu towarzyszącego dostępna jest na końcu niniejszego tekstu.
Krakowski przedwzmacniacz jest wizualnie skromny, a nawet
wręcz wycofany stylistycznie, ale jego dźwięk jest tego całkowitym
przeciwieństwem. To bogate, rozbudowane i soczyste brzmienie, bardzo
rozłożyste, a równolegle precyzyjne i selektywne. Istniejące autentycznie i bezpośrednio.
Dotykalne i sensualne. Sol MM zapewnia gęste, esencjalne i żywe brzmienie, z
odpowiednio dociążonym basem, z dobrą propagacją średnicy oraz z doświetlonymi
sopranami. Nic w dźwięku ani nie uwiera, ani nie drażni. Można napisać, że to
brzmieniowe optimum. Panują naturalność, gładkość i spójność.
Instrumenty mają sporo powietrza dookoła, brzmią wiarygodnie
i dźwięcznie. Akustyka jest poprawnie wyrażana, nuty są odpowiednio długie, nie
gasną przez czasem; są wypełnione i dopełnione, a jednocześnie nie ciągnące
się. Sol MM zapewnia cielesny, wyważony
i dobrze skonstruowany analogowy dźwięk. To brzmienie niewątpliwie atrakcyjne i
muzykalne. Przedwzmacniacz dobrze przekazuje zarówno mocne granie typu rock,
czy elektronika, ale również i te bardziej nastrojowe i klimatyczne. Jest
neutralny względem nagrań, ale przekazuje im nieco organicznej duszy. Dopełnia,
porządkuje i użyźnia słabowite nagrania, a te lepsze rozjaśnia – ukazuje cały potencjał.
Do pełni szczęścia brakuje mi jedynie osobnego zewnętrznego
zasilacza, albowiem nawet taki najlepiej odizolowany wewnętrzny zawsze nieco zanieczyszcza
brzmienie układu przedwzmacniacza gramofonowego. Myślę że warto by w przyszłości
pomyśleć o takiej konstrukcji, wówczas brzmienie może okazać się jeszcze
bardziej wysublimowane i barwne; zaopatrzone w większą szczegółowość i wrażliwość. Tym
bardziej że aktualny potencjał przedwzmacniacza Sol III wdaje się być naprawdę
spory.
Podsumowując. Haiku-Audio Sol MM to rzetelny i solidny
przedwzmacniacz gramofonowy, który gra prawdziwą muzykę. Podkreśla i estymuje
analogowe brzmienie winylów, dodaje im wyrafinowania, napełnia energią, wigorem
i życiem. Rekomendacja! Jestem pod dużym wrażeniem umiejętności konstrukcyjnych pana Wiktora Krzaka z Haiku-Audio.
Przedwzmacniacz gramofonowy Haiku-Audio Sol MM cena w Polsce – 2 400 PLN.
Interkonekty analogowe Haiku-Audio cena w Polsce - 590 PLN.
System testowy
Wzmacniacze: Hegel H160 (test TU), Pathos Classic One MKIII (test TU), Audia Flight FL Three S (test TU), Cayin CS-55A (test TU), dzielony Pathos Converto Evo i Pathos Ampli D (test TU) oraz Dayens Ecstasy III (test TU).
Kolumny: Triangle Esprit Antal EZ (test TU), PMC DB1 Gold (test TU), Pylon Diamond 28 (test TU), Pioneer RM-05 (test TU), Taga Harmony TAV-616F (test TU) i Guru Audio Junior (test TU).
Źródła cyfrowe: odtwarzacz CD Musical Fidelity A1 CD-PRO i NuForce Air DAC (test TU).
Komputery: MacBook Apple Pro, Acer Aspire ES13 i Dell Latitude E6440.
Gramofony: Nottingham Analogue Horizon z wkładką Ortofon 2M Black (test TU), Pioneer PLX-1000 z Goldring Legacy oraz Pioneer PLX-500 (test TU).
Przedwzmacniacze gramofonowe: iFi iPhono2 (test TU), Primare R32 (test TU), ADL Stratos by Furutech (test TU) i Musical Fidelity MX-VYNL (test TU).
Tunery: Rotel RT-1080, Yamaha T-550 i Sansui TU-5900.
Magnetofon kasetowy: Nakamichi Cassette Deck 1.
Minisystem: Pioneer P1-K (test TU).
Słuchawki: RHA MA750 (test TU), Final Audio Design Adagio V (test TU), Final Audio Design Pandora Hope VI (test TU), Blue Mo-Fi (test TU) i AKG K545 (test TU).
Wzmacniacze słuchawkowe: Cayin C5 DAC (test TU), Musical Fidelity MX-HPA (test TU) i Trilogy 931 (test TU).
Źródła cyfrowe: odtwarzacz CD Musical Fidelity A1 CD-PRO i NuForce Air DAC (test TU).
Komputery: MacBook Apple Pro, Acer Aspire ES13 i Dell Latitude E6440.
Gramofony: Nottingham Analogue Horizon z wkładką Ortofon 2M Black (test TU), Pioneer PLX-1000 z Goldring Legacy oraz Pioneer PLX-500 (test TU).
Przedwzmacniacze gramofonowe: iFi iPhono2 (test TU), Primare R32 (test TU), ADL Stratos by Furutech (test TU) i Musical Fidelity MX-VYNL (test TU).
Tunery: Rotel RT-1080, Yamaha T-550 i Sansui TU-5900.
Magnetofon kasetowy: Nakamichi Cassette Deck 1.
Minisystem: Pioneer P1-K (test TU).
Słuchawki: RHA MA750 (test TU), Final Audio Design Adagio V (test TU), Final Audio Design Pandora Hope VI (test TU), Blue Mo-Fi (test TU) i AKG K545 (test TU).
Wzmacniacze słuchawkowe: Cayin C5 DAC (test TU), Musical Fidelity MX-HPA (test TU) i Trilogy 931 (test TU).
Akcesoria: podstawa antywibracyjna Rogoz-Audio 3SG40 (test TU), podstawy głośnikowe Rogoz-Audio 4QB80 (test TU), podstawy głośnikowe Solid Tech, stopy antywibracyjne Rogoz-Audio BW40, szafka audio Solid-Tech Radius Duo 3 (test TU) i mata gramofonowa Harmonix TU-800EXi (test TU). Zatyczki do gniazd RCA Sevenrods. Zworki głośnikowe Sevenrods Speaker Jumper.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Komentarz będzie oczekiwać na moderację