Przedwczoraj na stronach Stereo i Kolorowo anonsowałem przedwzmacniacz gramofonowy Pro-Ject Phono Box DS3 B (czytaj TUTAJ). Wówczas napisałem, że wraz z nim, na testy, przyjechał do mnie także i gramofon. Tym gramofonem jest oczywiście Pro-Ject The Classic Evo (zobacz TUTAJ), który w zestawie zawiera fabrycznie montowaną wkładkę typu MC Ortofon Quintet Red (zobacz TUTAJ) z igłą ze szlifem eliptycznym. Nie ukrywam, że ów gramofon od chwili premiery bardzo mnie interesował i frapował - zawsze chciałem go przetestować we własnym analogowym systemie hifi. Pod koniec stycznia z polskim dystrybutorem Voice Sp. z o.o. uzgodniliśmy wypożyczenie, zaś na początku lutego gramofon (wraz ze wspomnianym przedwzmacniaczem Pro-Ject) dotarł do mnie do Gdyni.
Warto wiedzieć, że pierwsza wersja The Classic została wprowadzona na rynek w pod koniec 2016 roku, zaś kilka lat później, w 2020 roku, zaprezentowano ulepszoną jej wersję - The Classic Evo ("Evo" jak Evolution). The Classic w oczywisty sposób nawiązuje - i to zarówno stylistycznie, jak i konstrukcyjnie - do "złotej ery gramofonowej" przełomu lat 60-tych i 70-tych XX wieku. Trudno w sylwetce The Classic nie dopatrzyć się takich kultowych jak np. Linn LP12, Thorens TD 160, Dual 701 albo Yamaha YP-701. Przy czym porównanie z Linn LP12 zawierać będzie chyba najwięcej analogii, do czego zresztą sam przyznaje się pan Heinz Lichtenegger, szef austriackiej firmy Pro-Ject Audio Systems / Audio Tuning Vertriebs GmbH. To podobna drewniana plinta z charakterystyczną ramą, "pływające" sub-chasiss, identyczny aluminiowy talerz oraz mata, nieomal to samo ramię pochodzące od ...Pro-Ject (!). Albowiem Pro-Ject Audio System przez wiele lat był dostawcą ramion dla firmy Linn (do niższych modeli gramofonów serii Majik i Sondek).
Gramofon posiada pływające sub-chassis, ramię o długości 9 cali, talerz z odlewanego aluminium o średnicy 30 cm. Sub-chassis ustawione jest na sześciu kulkach wykonanych z absorbera TPE. Wykonane jest metodą kanapkową - łączy MDF i aluminium. Talerz osadzono na sub-talerzu z aluminium, którego trzpień wykonano z hartowanej, polerowanej stali nierdzewnej. Całość pracuje w mosiężnym łożysku z wkładem z teflonu. Prędkość obrotowa 33/45 wybierana jest za pomocą przełącznika.
Główne chassis wykonano z drewna, stoi na dokręcanych nóżkach z wytłumieniem. Ramię o długości 9" przygotowano specjalnie pod ten koncept gramofonu. Rurka ramienia wykonana jest metodą kanapkową - to kompozycja aluminium i plecionka włókna węglowego. Precyzyjne japońskie łożyska wykorzystują technologię ceramiki cyrkonowej, nowa konstrukcja prowadzenia okablowania wewnętrznego pozwala na jeszcze większy swobodny ruch ramienia. Do konstrukcji przeciwwagi wykorzystano materiał tłumiący wyprodukowany przez firmę Ortofon. W zestawie wraz z gramofonem dostarczana jest praktyczna pokrywa z tworzywa sztucznego, przewód połączeniowy RCA-RCA z żyłką uziemiającą oraz mata. Gramofon dostępny jest z fabrycznie zamontowaną wkładką Ortofon Quintet Red (cytat za Pro-Ject Audio Systems).
Specyfikacja techniczna:
- Prędkość obrotowa 33; 45 (elektroniczna zmiana)
- Napęd paskowy
- WOW & Flutter 33: ± 0,03% 45: ± 0,05%
- Speed drift 33: ± 0,10% 45: ± 0,11%
- Łożysko stal nierdzewna, subtalerz
- Stosunek sygnał/szum - 71 dB/p >
- Talerz 300 mm aluminium
- Efektywna długość ramienia 230 mm
- Overhang 18 mm
- Efektywna masa ramienia 13,5 g
- Zakres siły nacisku 10 - 35 mN
- Wymiary (S X W X G) 460 x 131 x 351 mm
- Masa 10,2 kg netto
Ortofon Quintet to pierwszy model wkładek wśród systemów najnowszej generacji Ortofon MC. Wyposażona w igłę z diamentowym eliptycznym grotem ciętym i szlifowanym z zachowaniem wysokich standardów Ortofon. Dla osiągnięcia sygnału o odpowiednio wysokich parametrach zastosowano magnesy neodymowe. Korpus wkładki wykonany z termoplastycznego materiału - ABS, jest lekki, twardy i trwały. Niska impedancja wewnętrzna sprawia, że system jest bardzo elastyczny i dobrze współpracuje z szeroką gamą przedwzmacniaczy. Posiada bardzo dobry stosunek możliwości do ceny (cytat za Ortofon).
Dane techniczne:
Wkładka typu Moving Coil (MC)
Napięcie wyjściowe przy 1 kHz 5 cm/sec 0,5 mV
Balans kanałów < 1,5 dB
Separacja kanałów przy 1 kHz- > 21 dB
Separacja kanałów przy 15 kHz- > 14 dB
Zakres częstotliwości przy - 3 dB 20 - 25.000Hz
Pasmo przenoszenia 20 - 20 000 Hz +/-2.5 dB
Zdolność trackingu przy 315 Hz przy rekomendowanej sile nacisku - 65 μm
Zgodność dynamiczna boczna (podatność) - 15 μm/mN
Typ igły (szlif) - elliptical
Rozmiar promienia końcówki igły - r/R 8/18 μm
Zakres siły nacisku - 2,1 - 2.5 g (21 - 25 mN)
Rekomendowana siła nacisku - 2,3 g (23 mN)
Kąt nachylenia igły - 20º
Impedancja wewnętrzna, rezystancja DC - 7 Ohm
Rekomendowana impedancja > 20 Ohm
Materiał obudowy wkładki - ABS/Aluminium
Materiał uzwojenia - miedź
Kolor wkładki - czerwony
Masa wkładki - 9 g
Używam dwa przedwzmacniacze => Używam dwóch przedwzmacniaczy
OdpowiedzUsuńCzy w szkołach już nie uczą odmiany przez przypadki?